×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony werkt aan nieuwe PSVR met licht gewijzigde hardware

Door , 70 reacties

Sony heeft bekendgemaakt dat het aan een nieuwe versie van de PlayStation VR werkt, die ten opzichte van het huidige model licht gewijzigde hardware heeft. Zo beschikt het model over geïntegreerde koptelefoons en is er ondersteuning voor hdr-passthrough.

Sony licht de aanpassingen toe in een gewijzigde versie van zijn Amerikaanse faq. Daarin zegt het bedrijf dat de nieuwe versie het modelnummer CUH-ZVR2 draagt en dat het ontwerp is gewijzigd zodat de koptelefoonkabels nu in de headset zijn verwerkt. Bovendien is er een smallere verbindingskabel aanwezig. Verder ondersteunt de vernieuwde processor unit nu ook passthrough voor hdr, zodat mensen met een hdr-televisie niet eerst de unit tussen de tv en de console uit moeten halen om hdr-beelden te zien te krijgen. De functie is alleen beschikbaar als de PSVR uitstaat.

In de mededeling rept Sony alleen over de beschikbaarheid in de VS en zegt het dat nadere details zullen volgen. De prijs van de headset gaat door de wijziging niet omhoog, belooft Sony. Het nieuwe model is te herkennen aan het modelnummer, dat verschilt van de huidige versie met nummer ZVR1. Ook de afbeelding en tekst op de verpakking zijn gewijzigd. In een Japanse aankondiging toont Sony het uiterlijk. In dat land komt de nieuwe versie in oktober uit. Over een Europese release heeft Sony niets bekendgemaakt.

    Bron: PlayStation Japan

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

02-10-2017 • 11:21

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Zouden ze ook wat aan de resolutie doen? Ik heb hem liggen sinds dag 1, dat was ook precies de enige keer dat ik hem gebruikt heb.

Naast het marginale aanbod aan spellen ipv veredelde demo's, vind ik het pixel tellen tijdens het "gamen" nog wel het meest hinderlijke aan de PSVR.

Zeker nu ik een paar keer de HTC Vive opgehad heb, is de kwaliteit van de PSVR voor mij onacceptabel geworden.
Grappig, ik vind juist de kwaliteit van de PSVR juist beter dan van de HTC Vive, dus over onacceptabele kwaliteit spreken vind ik heel raar. En heb zelf een zwik andere headsets. Ik was juist enorm verbaasd dat er zo gezeurd werd over de beeldkwaliteit van de PSVR, die was gewoon goed (zeker voor de betreffende generatie).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 2 oktober 2017 14:29]

Heb dezelfde ervaring.
Van de Oculus, Vive en PSVR had de laatste de minste last van het bekende glass-door-effect.
En mede daardoor de beste VR ervaring.
Dat zal dan wel door de content komen want de slecht tracking van de PSVR doet in mijn beleving juist heel veel af van de VR ervaring.
Komt doordat de psvr over meer subpixels beschikt, de oculus en vive hebben beide een hogere resolutie maar minder subpixels (zelfde schermen die je op smartphones aantreft)
Maar hij heeft het niet over de tracking maar over de beeldkwaliteit, en die is gewoon IMHO superieur aan de vive/rift, zelfs met de lagere resolutie. En dat heeft dus oa te maken met de lenzen, maar ook met wat leonswink mooi aangeeft, dat de display zelf over meer subpixels beschikt.
Dat heeft voornamelijk te maken met de kleinere FOV. Doordat de FOV bij de Vive zo'n 10% groter is worden de pixels over een groter oppervlak verdeelt. ;)

Nu vond ik de zelf de verschillen tussen de PSVR en de Vive heel klein en vond ik de Vive iets scherper overkomen. Maar de grotere FOV merkte ik wel meteen en die is net zo belangrijk voor de immersie.
Dit klopt helemaal niet, wat Leonswink zei is correct. Het RGB display van de PSVR heeft meer subpixels vergeleken met z'n concurrenten, waardoor er minder onverlichte ruimte tussen de pixels zit. Het is deze onverlichte ruimte die de perceptie van het screen door effect veroorzaakt. Dit heeft niets te maken met resolutie of FOV. Ik snap niet dat je hier zulke foute claims maakt, dit kan je toch makkelijk terugvinden in technisch reviews.
Ik snap niet dat je hier zulke foute claims maakt, dit kan je toch makkelijk terugvinden in technisch reviews.
Beter opletten. We (ik ) heb het over de algehele beeldkwaliteit. Niet enkel over het screendoor effect. Screendoor effect is maar een deel van de algehele beeldkwaliteit. Resolutie en FOV zijn net zo belangrijk, zoniet belangrijker (high res> screendoor)

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 3 oktober 2017 10:18]

Dat is dan helemaal niet duidelijk, je antwoordt steeds op specifieke comments over het screen door effect. Over dat laatste valt trouwens zeker te twisten, een screen door effect kan enorm storend werken, zeker in langere sessies.

[Reactie gewijzigd door Ainu20 op 3 oktober 2017 13:34]

Om eerlijk te zijn, vind ik juist SDE alleen een probleem als je em op zet, als je eenmaal aan het spelen bent let je daar niet meer op, zowel dan ben je niet met het spel bezig, dus mijn ervaring is juist dat bij langere sessies je er niets meer van merkt omdat je dan toch op gaat in de game.
Daarom dat ik zei dat erover valt te twisten, dit verschilt van persoon tot persoon en de ene zal vrij heftig reageren op het ene, de andere op het andere. :) Ik kan persoonlijk moeilijk voorbij een screen door effect kijken, terwijl de lagere resolutie mij meestal niet stoort (tenzij bij spellen waar het echt een soepje wordt in de verte, maar dat ligt eerder aan een specifieke implementatie dan aan het display). Bij een ander zal het omgekeerd zijn.
Heb nu sinds een week de PS VR in huis. Héérlijk apparaat. Pixels tellen valt enórm mee, vooral als je een wat drukkere game aan het spelen bent (RIGS bijv) heb je al helemaal geen tijd om überhaupt op pixels te letten.

Games als Here They Lie zijn nogal grainy en daar stoort het me een stukje meer. Maar Rush of Blood, Allumette, RIGS of Call of Duty: Jackal Assault en Star Wars Battlefront: X Wing Mission? Nee, totaal niet. Andere games moet ik nog uitgebreider testen eerlijk gezegd.

Danger Ball van VR Worlds vind ik ook heerlijk. Ziet er briljant uit en eenmaal met een spelletje begonnen let ik écht niet meer op de pixels maar zit ik gewoon in het spel zelf.
Zouden ze ook wat aan de resolutie doen?
Nee, VR vergt het uiterste van de PS4 hardware. Zelf heb ik me totaal niet aan de resolutie gestoord bij vrienden, maar ben dan ook op de PS3 generatie blijven steken. Bij het spelen van een retrogame stoor ik me ook niet aan de resolutie. Natuurlijk zijn graphics vaak een (groot) deel van de beleving van een spel, maar het feit dat je in een VR al kunt rondkijken in de speelwereld i.c.m. stereogeluid maakt het al zoveel meer "engaging". Resident Evil zorgt bijvoorbeeld voor een totaal nieuwe speelervaring.
[...]

Nee, VR vergt het uiterste van de PS4 hardware.
Van de PS4 geloof ik dat zonder meer, maar de PS4 Pro zou dat toch wel aankunnen?
PS4 Pro lijkt het ook beter te doen icm PSVR. Maar verwacht geen grote stappen. PSVR games supersamplen op de Pro, of draaien met hogere settings; het verschilt een beetje per game. Maar van wat ik gelezen heb is het wel een goede toegevoegde waarde t.o.v. de reguliere PS4.. Je blijft natuurlijk wel gebonden aan de PSVR hardware dus Vive/Oculus blijft de 'betere' hardware (maar ook een stuk prijziger).
Vergeet niet dat je al 2x rendert op de bril (1x per oog) en dan ook nog een social screen te renderen hebt. Sony stelt zware eisen aan FPS, tearing, judder etc. Veel processing power blijft er niet over als je alles /3 moet doen.
dat is de prijs tussen vive en psvr voor een boel mensen ook..
Ben ik niet met je eens, het visuele verschil tussen Vive en PSVR is minimaal. Zeker als je het prijsverschil in acht neemt. De PSVR zit bovendien een stuk comfortabeler. Het aanbod aan games is ook prima, zeker met wat er allemaal nog aan zit te komen is PSVR qua content het beste platform.

Sony kan zich imo beter richten op het verbeteren van de tracking en met een nieuwe controller (Move 2.0 of iets vernieuwends) komen, dat is waar de Vive wel in uitblinkt.
Het aanbod aan games is ook prima, zeker met wat er allemaal nog aan zit te komen is PSVR qua content het beste platform.
Ben ik niet met je eens. Als je kijkt naar het aanbod van Sony en dat vergelijkt met wat er in de Steam store te krijgen is, vind ik het aanbod van Sony zeer summier. Zelfs als je demo's uit de Steamstore niet mee telt, heeft Steam nog steeds een veelvoudige in aanbod.
PSVR is een half jaar korter op de markt en liever kwaliteit dan kwantiteit. Er zit genoeg moois voor PSVR in de planning.
De resolutie is uiteraard merkbaar zwakker dan concurrerende toestellen. Die kosten een pak meer en draaien op op veel sterkere hardware. Wat wil je dan? Onacceptabel is de resolutie echter helemaal niet, al varieert het van spel tot spel. Je zou trouwens ook kunnen vermelden dat de PSVR zo goed als geen screen door effect heeft en het daarmee opvallend beter doet dan z'n veel duurdere concurrenten.

In die opmerking van het "marginale" aanbod kan ik me ook helemaal niet vinden. Voor een eerste levensjaar van toegankelijke VR vind ik het aanbod gewoon adequaat, met enkele schitterende volledige spellen als Faripoint, Resident Evil 7 en Dirt Rally en een resem aan goede, kleinere spellen als Rez Infinite, Robinson The Journey e.a. Misschien moet je gewoon je verwachtingen bijstellen.
Dat ligt aan de Playstation, niet aan de bril. Sluit de PsVR maar eens aan op een krachtige PC.

De bril is zelfs kwalitatief erg goed, met name doordat het screendoor effect nauwelijks merkbaar is.
Resolutie was een van de redenen om het niet te kopen.
Heb het mogen testen weken voor de launch, tof ding maar aan de resolutie kon ik niet wennen.
Is gewoon bagger!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 2 oktober 2017 16:36]

Verder ondersteunt de vernieuwde processor unit nu ook passthrough voor hdr, zodat mensen met een hdr-televisie niet eerst de unit tussen de tv en de console uit moeten halen om hdr-beelden te zien te krijgen. De functie is alleen beschikbaar als de tv uitstaat.

Lijkt me juist dat dit moet zijn "alleen beschikbaar als de PSVR uitstaat
Inderdaad, want als je TV uitstaat dan zie je verrekte weinig ;)
Lijkt me dat dit gaat om HDR op de schermen van de PSVR. Je hebt namelijk weinig aan HDR in VR als het alleen op de TV te zien is. Je hebt meestel een headset op... :P

Edit: oh ik wist niet dat het kastje altijd tussen de PlayStation en de TV in moest. Dan snap ik hem. Bedankt Aaargh!.
Keep your pants on Morten. Jij hebt vast ook wel eens extra uitleg nodig.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 2 oktober 2017 13:26]

Nee, het gaat om HDR op de TV. Als je de PSVR niet gebruikt geeft het kastje geen HDR door, waardoor je in niet-VR games geen HDR kan gebruiken.
Het gaat gewoon over HDR passthrough, staat duidelijk en correct in het artikel.

Op het moment dat je de PSVR op dit moment tussen je 4k/hdr tv en je PS4 zet dan werkt de HDR niet meer, met deze nieuwe versie lossen ze dit probleem eindelijk op. Tot voorheen moesten mensen werken met hdmi switches om dit probleem te omzeilen, wat nog meer kabels betekende.

De PSVR unit zelf is niet in staat om HDR weer te geven en dat zal ook bij de nieuwe variant niet veranderen schat ik zo in. Dat zou namelijk een zeer groot technisch verschil met de bestaande variant betekenen en een aanzienlijk grotere belasting van de hardware.
Wel weer erg jammer dat Sony niet er voor heeft gezorgd dat de nieuwe PU ook te gebruiken is met de PSVR-1. Heb er nu een switch tussen hangen om tussen VR en HDR te kunnen schakelen.
Kan ik mijn model gratis inruilen dan? :o Maar goed hopelijk niet nog meer wijzigingen dan dit want dan zou ik bijna gaan upgraden.
verkoop hem dan door, :)
erg offtopic: laat me weten als je hem weg doet
(ja ja, min -1 dit maar)
Waarschijnlijk ook geen nieuwe controllers en nog steeds dezelfde oude move controllers. :O
Lijken me de ideale controllers voor een VR variant van Samba de Amigo. ;)

Ik vond het ten tijde van PS Move overigens best fijne controllers, zeker de linker met thumbstick. Helaas was toen het probleem ook al de gebrekkige ondersteuning door uitgevers.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 2 oktober 2017 11:53]

If I already own a PS VR, can I swap out my old Processor Unit with the updated one?
Because the cables of CUH-ZVR1 and CUH-ZVR2 are different, you cannot swap the Processor Units.
Niet al te onbelangrijk. Voor huidige gebruikers betekend het dus dat je kabels mag blijven wisselen (wil je HDR of 4K/RGB/4:4:4 gebruiken) of opnieuw ¤400,- neer mag tikken.

Belabberde support voor een product wat nog geen jaar oud is.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 2 oktober 2017 11:35]

bs als Nvidia een gpu uitbrengt met zeg ma 8 gig en een jaar later een ti versie met 10 gig krijg je toch ook geen support om gratis die 10 gig versie te krijgen.

koop het of koop het niet
Nou inderdaad @killzonex ... alsof mensen nu gaan zitten miepen dat er wel een Intel Core i9 is, maar geen i10, terwijl je al wéét dat die ook ooit wel zal komen. Dus waarom brengen ze die 10 niet alvast uit dan?

Als Sony voor een betaalbare prijs een draadloze, lagvrije PS VR had kunnen maken met een 5K resolutie (per oog natuurlijk), 3D sound ingebouwd én een accuduur van een maand of 3 voor 400 euro, waarbij je alle gekochte games al gelijk in VR kan spelen zonder meerprijs, hadden ze dat vást ook al wel gedaan. Maar ja. Soms duurt ontwikkeling nou eenmaal wat langer.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 2 oktober 2017 14:12]

@DigitalExcorcist Jammer dat er dus veel mensen reageren die het euvel gewoon helemaal niet snappen.

Dit heeft niks met de res van de headset te maken maar met dat de PSVR geen 4k passthrough ondersteund bij RGB en helemaal niks bij HDR.

Sony zou dus een nieuwe losse breakout box kunnen releasen voor zeg 100e die dit voor huidige gebruikers fixed maar ipv mogen we weer 400e aftikken voor het hele ding.
Sony laat zelf weten dat een nieuw kastje geen nut heeft op de oude psvr bril. Omdat het draad in de psvr ook geen hdr ondersteund.
Dat láátste ben ik met je eens, als de techniek zelf in de bril niet anders is, waarom dan een compleet nieuwe set aanschaffen...

Echter, omdat de kabels anders zijn, ga ik er ook even van uit dat de chipset anders is. Heb zelf geen 4K TV noch HDR, dus voor mijzelf maakt het niet zoveel uit. Ik heb flink wat lol met m'n PSVR zoals ie nu is.
Dit heeft niks te maken met gebrek aan rekenkracht of geheugen beperkingen. Deze fout is ontstaan omdat Sony er voor gekozen heeft om de PSVR PU te voorzien van HDMI 1.4 ipv HDMI 2.0. Wat zeer vreemd is omdat Sony in diezelfde periode de PS4 Pro heeft uitgebracht en alle PS4 modellen ondersteuning voor HDR heeft gegeven.

Het is dus slecht vergelijkbaar met een nieuwe GPU die beter is dan zijn voorganger of een potentiële Core i10.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 2 oktober 2017 14:35]

Het gebrek aan ondersteuning voor HDR passthrough is wel echt een designflaw. Zeker met de promotie van HDR op de ps4 en ps4 pro, vind ik het zo gek nog niet als de processing unit vervangen had kunnen worden.

Niemand vraagt volgens mij om een gratis swap overigens? Denk dat er genoeg mensen zijn die 100 euro ervoor zouden neerleggen om maar niet kabels te hoeven switchen.
Als iemand die interesse heeft in de PSVR: Ik wist niet dat HDR passthrough een issue zou zijn. Kan ik de PS4 aansluiten naar mijn receiver en de 2e output van de receiver naar het PSVR kastje sturen? M.a.w., kan je het HDMI signaal "splitten"?
Technisch is dit mogelijk, maar gezien Echt alles op elkaar is afgestemd ga je de extra millisecondes vertraging zeker merken.Bij Vr wordt je snel misselijk als de inputlag te hoog wordt.
Ik vraag me af in hoeverre een receiver input lag veroorzaakt
Dat hangt er vanaf, sommige Receivers hebben "direct passtrough" maar niet elk apparaat heeft deze functie. Er zijn ook een tal van apparaten die het zelfs zo erg maken dat ze er een beeld verbeteraar overeen gooien (sommigen mensen zien een home-cinema als een receiver als deze meerdere HDMI-in en uit poorten heeft)
Geen idee hoe die van mijn het doet, maar mijne geeft altijd signaal door. Als je ‘m uitzet en/of stekker eruit trekt, blijft-ie het HDMI signaal doorgeven met de laatst gekozen input. Ik merk ook geen input lag. Mijn receiver heeft wel een overlay (volume e.d.) en kan beeldverbetering toepassen, maar dat heb ik uitgeschakeld. Er is een speciale “doe niets met het signaal” mode ook. Onkyo ding uit 2014

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 oktober 2017 16:57]

Houd er rekening mee dat vaak de vertraging niet gemeld wordt.
5ms vertraging blijft 5ms verschil waar de ps4 geen rekening mee houd op basis van input/output.

De PSVR houd er rekening mee dat beelden rechtstreeks van de PS4 naar de PSVR processing unit gestuurd wordt, en een extra apparaat er tussen kan voor een paar ms vertraging sturen.
Dus op het moment dat jij je hoofd beweegt, houd de ps4 er rekening mee dat zodra de Camera dit waar neemt het beeld een x aantal milliseconden op jouw PSVR te zien is.

Onkyo is een goed merk welke de functie "direct passtrough" op een tal van hun apparatuur ondersteunen, maar niet op al hun apparatuur, soms moet dit specifiek ingeschakeld worden en soms ook maar op bepaalde poorten.

Dit zou je in je handleiding of op forums even moeten opzoeken.
Er zijn momenteel ca. 1,5 miljoen PSVR's verkocht. Dat is meer dan de Rift en Vive samen. In Japan beginnen de leverproblemen nu pas op te lossen.

Gemiddeld bezit een PSVR eigenaar ruim 5 VR games. De PSVR library bevat momenteel ca. 100 games, en dat aantal groeit wekelijks.

Het gebruik van de PSVR is volgens Sony goed. Een onderzoek enkele maanden geleden gaf aan dat de PSVR meer, en in langere sessies gebruikt wordt dan ze verwacht hadden.

Het is inderdaad een niche product, maar je ziet heel duidelijk dat Sony PSVR wel degelijk ondersteunt, anders zouden ze geen nieuwe versie uitbrengen. Ook heeft Sony bij de gamescom de PSVR aan Angela Merkel gedemonstreerd, heeft Sony recentelijk diverse commercials gelanceerd, en bovendien aangegeven dat ze tegen holiday season hun marketing activiteiten verder zullen opschroeven.

Het is niche, maar wel een niche waar Sony in geloofd.
Er zijn momenteel ca. 1,5 miljoen PSVR's verkocht. Dat is meer dan de Rift en Vive samen. In Japan beginnen de leverproblemen nu pas op te lossen.
Op een populatie van 62,5 miljoen PS4's. Dat is een bijzonder lage attacht ratio. De Move had een veel en veel hogere attach ratio en faalde alsnog omdat uitgevers er geen brood in zagen om ervoor te ontwikkelen vanwege de te lage attach ratio.
Gemiddeld bezit een PSVR eigenaar ruim 5 VR games. De PSVR library bevat momenteel ca. 100 games, en dat aantal groeit wekelijks.
Games of veredelde demo's?
Het gebruik van de PSVR is volgens Sony goed. Een onderzoek enkele maanden geleden gaf aan dat de PSVR meer, en in langere sessies gebruikt wordt dan ze verwacht hadden.
Als we op Sony moeten wachten om toe te geven dat iets een flop was kunnen we wachten tot we een ons wegen. :) Heel begrijpelijk natuurlijk, maar op basis van de cijfers die er zijn kunnen we zelf ook wel even na gaan denken of het daadwerkelijk succesvol is.

Deze generatie gaat het gewoon niet gebeuren. Volgende generatie weer eens kans, maar dan moet het wel vanaf het begin standaard met de console meegeleverd worden. Latere toevoegingen aan een console zijn zelden tot nooit succesvol.
Met joun gedachte is elk product een flop omdat er 6 miljard mensen op de aarde rond lopen.
Succes is altijd gerelateerd aan verwachting. De PSVR verkoopt beter dan Sony verwacht had, en is in die zin een succes. De attachrate is heel erg laag, dus in die zin is het geen mainstream, en volgens sommigen geen succes.

Ondanks de lage attach rate van VR, durf ik toch wel te stellen dat er nu al meer VR games zijn die de moves ondersteunen dan er ooit niet-VR move games zijn geweest

Er is een behoorlijk aantal games die ik persoonlijk erg goed vind. Geen "triple A games" maar echt wel meer dan veredelde demo's. Als je triple A games verwacht, maar dan in VR, dan moet je nu geen VR kopen. Als je gamen in VR gewoon leuk vind, dan heb je een goede koop aan de huidige generatie VR.

Sony zal inderdaad niet snel een flop toegeven. Ze zullen het dan een stille dood laten sterven. Echter, zover is het bij de PSVR nog niet. PSVR wordt door sony nog actief ondersteund. Ik ben het helemaal met je eens dat "het" (als je bedoelt main stream) deze generatie niet gaat gebeuren. De volgende misschien ook nog niet, maar tegelijkertijd ben ik er in ieder geval van overtuigd dat VR niet meer weg gaat.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 2 oktober 2017 16:12]

mensen wisten dat het er niet inzat bij release, koop het of koop het niet...
Het is eerder dat nvidia een kaart uitbrengt en iedere keer als je een game opstart mag je je hdmi kabel in de andere poort steken omdat je anders geen beeld hebt.
Vervolgens brengt nvidia een 'verbeterde' kaart uit met exact dezelfde specs waar dit probleem opgelost is maar mag je wel opnieuw 400 euro aftikken.
Nou, dat van support is weer onzin, we zijn inmiddels weer een jaartje verder, en je kunt natuurlijk ook gewoon een switch gebruiken. Verbeterde versies komt regelmatig voor, en het is niet alsof je deze PU los kunt kopen.
Dit gaat inderdaad nergens over, zit zelf ook met het probleem dat er geen HDR wordt doorgegeven. Heb ook aan de petitie tegen Sony mee gedaan om met een vernieuwde box te komen.
Nou komt deze eindelijk, maar mag je even een nieuwe set gaan kopen.
Een om/in-ruil actie met eventueel een korting was dan wel op zn plaats geweest.
Ik gebruik het wel eens en ik amuseer me er wel even mee, waar ik mij wel aan stoor is dat je de lenzen niet fysiek kan instellen, want die softwarematige instelling trekt op geen hol. En met fysieke instelling bedoel ik dat je de lenzen ten opzichte van elkaar wat verder uit elkaar of dichter bij elkaar moet kunnen zetten, zoals bij een verrekijker. Bij mij is gewoonlijk 1 oog scherp en als ik die PSbril dan wat verduw, dan is het ander oog scherp. Beiden lukt niet.
Voor gewoon computergebruik draag ik een bril, maar die zet ik af bij de PSVR omdat het beeld echt niet beter wordt en bovendien dampt mijn bril dan aan. De PSVR wat verzetten geeft lichtinslag dus dat stoort. Ik zie geen reden om deze PSbril 'update' te kopen aangezien ik het geen update vind. Mocht PS er één maken waarbij de lezen verzetbaar zijn, dan koop ik die wel.

[Reactie gewijzigd door Pepsichoco op 2 oktober 2017 19:42]