Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Elite Dangerous komt op 27 juni uit voor PlayStation 4

Door , 64 reacties

Frontier Developments heeft bekendgemaakt dat de PlayStation 4-versie van ruimtegame Elite Dangerous op 27 juni uitkomt. Bij de release heeft de game geen ondersteuning voor de PlayStation VR-headset.

Elite Dangerous was een van de eerste vr-games voor de pc. In een faq over de PlayStation-versie van de game schrijft ontwikkelaar Frontier Developments dat virtual reality belangrijk is voor de ontwikkelaar. PSVR-ondersteuning is iets dat onderzocht wordt, maar er is nog niets over te melden, aldus de faq.

De ontwikkelaar schrijft ook dat ondersteuning voor de PlayStation 4 Pro gepland is, maar in hoeverre er verbeteringen zijn doorgevoerd voor PS4 Pro-bezitters is nog niet duidelijk. In multiplayer kunnen spelers alleen samenspelen met andere bezitters van de PlayStation-versie van de game.

Het spel zal verkocht worden in de digitale PlayStation Store voor 24,99 euro. Ook komt er een Commander Deluxe Edition, die naast de game ook de Horizons-season pass bevat. Deze combinatie kost 49,99 euro. Daarnaast zal het spel ook in fysieke winkels verschijnen als de Legendary Edition, die de game en uitbreiding bevat.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-05-2017 • 20:28

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Heb al meerdere keren geprobeerd me in dit spel te storten. Begrijp er gewoon geen bak van. Nog nooit een quest gekregen die ook maar in de verste verte haalbaar was. Multiplayer is raar geregeld enz.

Misschien doe ik iets verkeerd. Of misschien is dit gewoon een niche-game voor mensen om hun VR/multiscreen setups en HOTAs te legitimeren.

Mocht je nou verbaasd of beledigd zijn vanwege dit bericht.. leg me vooral uit hoe ik dit aan moet pakken!

EDIT:
Toffe reacties. Allemaal bedankt, ga zeker even koekeloeren.

[Reactie gewijzigd door MoresM op 17 mei 2017 11:19]

de game kost inderdaad veel tijd om door te krijgen, ik speel het al een poosje, en ik begin nu de game een beetje te snappen (wel aan te raden om op zn minst hotas te gebruiken, vr schijnt ook erg goed te zijn in dit spel). in het begin duurt het gewoon een poos om een reputatie op te bouwen om betere missies te krijgen, maar als je het begint te snappen wordt het steeds leuker.
je moet ervan houden van dit soort games.
Hotas is leuk, maar absoluut niet verplicht. Ik gebruik gewoon m'n x360 controller en dat gaat prima.... heb vele uren in het spel zitten.
Wat mij betreft is Elite Dangerous het enige spel wat delivered...
is inderdaad niet verplicht, maar wel aan te raden. ik gebruikte ook een x360 controller, en dat werkte goed, maar vooral throttle is toch wel wat lastig, aangezien je die moet vasthouden. heb sinds kort een goedkoop hotas systeem met 5 assen om te proberen, en dat werkt echt super. je hebt dan veel meer controle, vooral bij het landen enzo, dat gaat met 5 assen wel gemakkelijker (als je tenminste niet die docking computer gebruikt).
als je het toetsenbord ook veel gebruikt is het ook handig dat je de throttle los kunt laten om iets te doen, zonder dat je vertraagd
dat wat je zegt over de throttle is voor mij nieuw. Ik heb throttle up onder de rechter schouder button zitten en throttle down onder de linker. en deze blijft de snelheid gewoon vast houden. (volgens mij een vinkje aan of uit).
ja op die manier, dat kan inderdaad, moet je net fijn vinden op die manier, omdat je dan toch niet zo snel en precies kunt reageren als directe input met een as. kwestie van voorkeur

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 17 mei 2017 09:57]

klopt... mijn zoon heeft een hotas en is er erg blij mee. Maar hij speelt het ook veel meer dan ik...
Ik heb het origineel nog gespeeld op de commodore 64...
mijn zoon gaat trouwens een nieuwe faction opzetten, na 2 jaar ervaring bij de Paladins (faction met veel contact met de devs). Als je het leuk vind, kan je hem vinden als CMDR WoodmangamerNL
ik zal eens kijken als ik het weer ga spelen, vind wel leuk om anderen op tweakers te vinden die het ook spelen
prima! hit me up als je online bent CMDR President Skroob
wachten op star citizen! ;)
Die game wordt overal zo gehyped dat hij eigenlijk alleen maar kan tegenvallen.
Bij de tijd dat die game uitkomt zijn de sterren al uitgedoofd.
ja wachten tot star citizen klaar is duurt lang zij nu net 5 en half jaar bezich.
dus even geduult, rome was ook niet in 1 jaar klaar ook niet in 5 jaar.
volgende maand patch 3.0 hopelijk eind dit jaar SQ42.
maar die info is waarschijnlijk pas met citizencon
Dat argument zou opgaan voor conventionele games. Er is nog nooit zo'n ambitieus project zo ver in ontwikkeling gekomen. Een van de doelen van dit spel wordt het herdefiniŽren van de PC game-markt.

Je hebt overduidelijk geen idee van de score van StarCitizen, moest je jezelf afvragen waarom je geen +-moderaties krijgt.
In feite doet Elite precies hetzelfde natuurlijk maar dan brengen ze wel eerst een game uit die klaar is en bouwen vanaf daar verder.

Ik kijk ook erg uit naar Star citizen maar ik denk dat tegen de tijd dat de game uitkomt iedereen een nieuwe pc moet hebben om hem te kunnen spelen. Elite draait gewoon goed (bij mij dan in ieder geval).

We dachten trouwens ook dat no mans sky de game markt zou gaan veranderen maar die viel juist bij velen erg tegen. Ik denk dat het gewoon afwachten wordt.
elite doet heel iets anders, star citizen is een open wereld waar vrij rond kunt lopen, een ruimteschip pakken en dan doen wat je wilt/missies. elite is meer een space sim waar je alleen in de cockpit zit of in de srv, en verder vooral missies doet.
Maar.. Elite is meer een open wereld dan Star Citizen. Bij SC heb je enkele planeten waar je overheen kunt lopen/vliegen/rijden waar je in Elite duizenden/miljoenen planeten hebt waar je op kunt landen. Met de intentie dat je in een later stadium op alle planeten kunt landen en ook lopen.
SC is dan meer een fps/space shooter waar Elite echt een space sim is.
Voordeel van SC is dat het er grafisch een stuk beter uit ziet en dat de multi player (tot nu toe) beter is uitgewerkt. Voordeel van Elite is dat de flight mechanics vele malen beter is en dat de simulatie dus ook beter is. Beiden zijn het space games, maar in feite zijn het totaal andere vormen van game. Het moet maar net je smaak zijn.
ik bedoel dan ook niet de huidige versie van sc, maar wat het spel uiteindelijk moet zijn, had ik er eigenlijk bij moeten zeggen.
Maar dat zelfde zit ook in de roadmap van Elite. Daar willen ze ook "legs" toevoegen en op planeten kunnen landen met een atmosphere. Dan wordt het verschil als iets kleiner.
ik lees het inderdaad net, in andere reacties, dat is best wel awesome.
Daar doelde ik op inderdaad. Elite heeft eerst de hele wereld remaakt en voegt langzamerhand steeds meer opties toe zoals het landen op planeten bij horizons en legs in een latere update. Sc zal er stukken mooier uit zien maar elite is weer realistischer. Ik zal ze uiteindelijk allebij wel spelen maar nu alleen nog elite aangezien sc niet lekker draait op m'n pc.
Maar op het moment dat SC uitkomt is Elite ook alweer veel verder natuurlijk. Uiteindelijk is het in Elite ook gewoon de bedoeling dat je rond kunt lopen. Beide games willen ongeveer hetzelfde qua gameplay gaan bieden als je naar het mmo gedeelte kijkt, ze volgen alleen allebei een ander ontwikkelproces. Al is het natuurlijk afwachten wat er uiteindelijk in de MVP gaat komen van SC.. Het zou zomaar kunnen dat ook SC niet direct alle beloofde features gaat toevoegen.
Kwestie van plannen, ambitieus of niet. Ik snap dat het de fanboy hartjes hier pijn doet maar het lijkt meer op Duke Nukem Forever met dit langzame development. Tegen de tijd dat die lui een keer klaar zijn lijkt het alsof je een game van vijf jaar terug aan het spelen bent. Good luck with that...
jep klopt

[Reactie gewijzigd door Roywilmer op 17 mei 2017 12:14]

@dezwarteziel je weet best dat wat je zegt niet waar is. :)
de games waar jij waarschijnlijk aan denkt, waar ze 5 over doen zijn spellen waar de engine al van bestaat.
en een groot teams van 2000+ aan medewerkers om heen zit.
star citizen is maar 600+ man/vrouw
dan doen ze het nog snel als je het mij vraagt.

kleine toevoeging star citizen is de open wereld.
sq 42 is de single player mogelijk coop game epsode 1

[Reactie gewijzigd door Roywilmer op 17 mei 2017 12:29]

Hop, hop, meer lui aannemen dan, opschieten met die handel. Wat is dit, zo'n eeuwige early acces?
ik lees van je dat je werkelijk niets weet of wil weten van game development
Als je je vragen in dit topic post, dan heb je binnen 24uur je antwoorden ;)
(en in de topic start staat ook een berg informatie)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1716365
Elite is gewoon een game waarin je wat tijd in moet investeren om door te krijgen hoe alles werkt( lees pittige learning curve).
En begint dan dus bij het stuk of jij open space simulator / fighter/ trader / explorer / rpger ( kies en of combineer ) leuk vindt

[Reactie gewijzigd door Parcival44 op 17 mei 2017 12:07]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet snap waarom mensen Elite een lastig spel noemen. Je kiest een shipping missie die enigsinds in de buurt is, vliegt tien minuten en herhaalt het hele process een paar keer. Hier en daar een dogfight en de rest zijn uitzonderingen, niet ontzettend lastig in theorie
het vervelende van dit spel is dat de menu structuur/verhaal vertelling anders is dan in andere spellen. Begin je dit spel gewoon meteen, dan krijg je niets in je scherm te zien wat je moet of kunt doen. De meesten vergeten de tutorial missies te doen. Bij andere spellen krijg je in ieder geval nog een vraagteken boven een npc te zien waar je naartoe kunt lopen. Nu moet je eerst maar kijken hoe je door de menu`s heen moet komen en ook dan is het voor de "default" gamer lastig.

Een quote met betrekking tot twee andere games, maar welke hier ook een beetje van toepassing is:
"WoW holds your hand from 1-85, and makes sure you get a cookie regardless if you win or lose. Eve not only takes your cookie, but laughs at you for bringing one in the first place."
Elite geeft wel daadwerkelijk wat hints in het begin. Je krijgt als het goed is gewoon een bericht in je inbox met wat instructies waar je heen moet voor wat beginners missies en tutors etc. En ja om bij dit menu te komen en interacties te hebben met eerder genoemde bericht moet je ff de controls in duiken, maar dat is niks nieuws voor gamers toch? (De menus in duiken voor de controls)
Het is gewoon een sandbox game. Je moet niets doen, je mag. Er is een hoop te doen, alleen is er standaard niet veel uitgelegd. De nieuwe tutorials zijn alweer een stuk verbeterd. Probeer die of kijk de diverse youtube filmpjes om de aspecten binnen Elite te leren. Ik vind de leercurve van Elite in ieder geval minder erg dan bij EvE Online.

"Nog nooit een quest gekregen die ook maar in de verste verte haalbaar was.", dat is wel vreemd omdat ze geen missies geven die je niet aan kunt. Het kan wel zijn dat je wellicht een missie krijgt om goederen van a naar b te brengen waar als je die goederen in je ruim hebt, de jump naar het volgende systeem niet meer kunt maken omdat je "te zwaar" bent geworden. De eerste missies zou je dan beter de data missies kunnen selecteren. Dan heb je geen cargo nodig.
Tav wat ik zei over die missies.. ik herinner me dat het altijd even wat tijd koste om aan de controls te wennen. Ik koos dan daarna een missie die er makkelijk uit zag. Bijv. Breng ding X van A naar B. Na een minuut of 40 onderweg te zijn geweest naar mn bestemming blijkt dat ik het niet ga halen kwa tijd, mission failed. Zonde! Volgende simpel uitziende quest veranderde halverwege in een achtervolging waar ik binnen korte tijd jump sporen ofzo moest analyzeren om een boef te pakken. Nog nooit uitgelegd, timer voorbij, mission failed.
Voor zover ik ze heb gehad had ik altijd zeeŽn van tijd om de missies uit te voeren. Tegenwoordig zijn ze helemaal ruim genomen (24 uur tot enkele dagen tot enkele weken). Je krijgt soms boom time missies welke als je vlak bij je bestemming bent een bonus geven als je binnen x minuten geland bent. Deze waren inderdaad een tijdje bugged en stonden al op 0 toen je ze kreeg. De missie kon je alsnog uitvoeren, je kreeg alleen de bonus niet.
Die kill missies zijn als beginnende piloot best lastig inderdaad.

Kijk gewoon nog eens wat youtube filmpjes, of bezoek het forum en probeer het nog een keertje. Wellicht dat je een keer samen met iemand anders kunt gaan vliegen om zo meer inzicht te krijgen in het spel. en anders... gewoon niet meer spelen ;)
ik denk dat je beter eens wat youtube vids kan bekijken. Want de meeste tasks die je selecteert zouden op jouw niveau moeten zijn. Het niveau van je progressie dus.

het is wel een spel wat niet echt een overmaat aan aanwijzingen geeft, dus je moet wel zelf zoeken hoe bepaalde dingen moeten.

Sommige games kosten nu eenmaal tijd voordat je beetje begrijpt. Ik kom nog altijd verrassingen tegen in hoe je sommige missie kan uitvoeren.
De learning curve van dit spel is enorm stijl. Ik had er zelf ook problemen mee. Voor mij begon het spel met de controls, direct begonnen met een x360 controller en daarna binnen 2 dagen een HOTAS aangeschaft omdat ik het anders niet lekker vond spelen. Vrienden van mij speelden het al langer en die konden me er werkelijk alles over vertellen. Sinds een aantal weken is het mogelijk om op 1 schip meerdere spelers te zetten, de ťťn vliegt, de ander schiet. Het spel draait voornamelijk om 3 dingen, exploring, combat en trading. Een echt doel heeft het spel niet, het gaat om het doel die je voor jezelf zet. Veel mensen kiezen ervoor om bijvoorbeeld als doel het middelpunt van onze Melkweg te zetten, voordat je daar bent heb je er flink wat uren inzitten. Een ander die wil de hoogste combat rank krijgen en blijft z'n schip maar upgraden en weer een ander die handelt in van alles en nog wat. Je kan de normale economie volgen, je kan 'rade goods' traden maar je kan ook illegale handen voeren door slaven te handelen. In dat laatste geval is het de kunst om niet door de security forces gepakt te worden.

Volgens mij is er een best grote E:D community hier op tweakers dus je kan daar vast je vragen wel kwijt. Verder speel ik het sinds een paar dagen ook weer op mijn eigen ts, dus kom gerust langs. Voor het IP mag je me een PM sturen, mits je geÔnteresseerd bent.
Het begin is ook een beetje lastig maar ik heb er nu 700 uur in zitten en vlieg een Anaconda en een vulture voor de combat zones. Ik denk dat je met wat eenvoudigere missies moet beginnen en daarmee je rep om hoog werken. Dan krijg je ook betere missies.

Daarnaast kan je ook los van de missies gaan traden, verkennen of vechten. Voor het traden gebruik ik https://eddb.io/.
lol die trailer, allemaal dingen die niet in het spel zitten. enorme spacebattles (goodluck met max 32 player per instance), capital ship combat, ect.
De grote space battle bestaat op de radar in elk geval voornamelijk uit NPCs. Een HazRes of Conflict Zone kan best druk zijn.
Inderdaad ze zitten in trailers te hypen met features die er helemaal niet zijn, zelden gebeuren of in een expansion update over 6 maanden uit komt.
Dan ben je waarschijnlijk nog nooit in een High Intensity conflict zone geweest waarbij er aan beide zijden een capital ship aanwezig is, want de ervaringen die ik zelf met dit spel heb komen in zo'n geval toch aardig dicht in de buurt bij de gevechten in de trailer.

Persoonlijk vind ik het een aanrader voor iedereen die geniet van vliegen in een space-setting (heb er zelf al zo'n 1000uur in zitten op de pc).
Alles wat ik in de trailer zie, heb ik ook al in game kunnen zien.
Elite:Dangerous is echt zo'n spel dat zijn naam niet eer aan doet. Het lijkt allemaal heel erg awesome, maar uiteindelijk moet je er zelf wat van maken (dmv roleplaying of simpelweg meer dingen verzinnen te doen dat er daadwerkelijk zijn)
Als je een space shooter zoekt dan kan je beter verder kijken in ieder geval ;)
De originele Elite games waren net zo, daar moest je ook zelf wat van maken. ED doet z'n naam dus wel degelijk eer aan.
Fair enough. Ik doelde alleen meer op de naam zelf, niet zo zeer hoe de originele games waren. Het geeft echt een badass vibe af, maar het spel zelf is wat aan de clunky kant.

Ik was er na 2 weken al mee klaar, na de honeymoon fase zegmaar :P

Wel denk ik dat het een super toffe VR game is, ondanks de tekortkomingen.
Daar denken mijn clanmembers anders wel anders over. Als je wat "verder" bent in het spel is het een zeer goede space shooter. Zelf ben ik niet van het schieten, maar het is er wel goed in te doen.
Lijkt me een erg gave game, maar ik koop 'm alleen als deze PSVR ondersteuning krijgt.
Ik heb Elite Dangerous al voor PC, maar alleen VR voor mijn PS4 Pro op dit moment. Dus dit is inderdaad ook de reden waarom PSVR ondersteuning een must is als ik deze game voor de Playstation ga kopen, aangezien het anders geen toegevoegde waarde voor mij zal hebben.

Als PSVR ondersteuning er toch zal zijn dan zal de enige feature die mis Voice Attack zijn. Via spraak het landingsgestel uitklappen of inklappen was een stuk gemakkelijker dan de knop op mijn hotas.

En dan is natuurlijk de vraag of we aangekochte skins van de PC ook op de PS4 kunnen gebruiken.
Ik had een Rift of Vive gehaald, als je toch een PC hebt.
Voor pc wacht ik liever nog even met de aanschaf van VR. Op pc zijn er al ontwikkelingen op gebied van mixed reality, en daarnaast is het op pc nog te vaak een pissing contest waardoor VR nog meer verdeeld is tussen bijvoorbeeld de Vive en Rift.
De meeste vive games kun je via steam VR spelen en omgekeerd via reVive. Er is meer verdeling tussen PS4 VR en de PC omdat playstation games als Resident Evil tijdelijk exclusive houd.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 18 mei 2017 08:39]

Maar op de PS4 zelf is er in ieder geval geen verdeling meer, iedereen gebruikt gewoon de PSVR. En ik zou nooit Resident Evil VII hebben aangeschaft zonder VR functie. En ik moet zeggen dat mij de nieuwe Aim controller ook goed bevalt op de PS4 met de Farpoint game, want dat is iets wat ik op de PC nog niet heb gezien. Ik zal echt niet beweren dat de PSVR het beste van het beste is, want de tracking via camera is niet altijd even geweldig, maar ik gebruik VR wel vrijwel dagelijks vanwege de goede titels erop.

Op PC heb ik op dit moment mijn ogen gericht op de HP Windows Mixed Reality Developer Edition Headset, en wacht ik even af hoe deze het in de praktijk gaat doen. Zo lijkt het mij zonde om 800 euro voor een Vive uit te geven (die persoonlijk mijn voorkeur heeft tegenover de Rift) op dit moment terwijl er misschien binnen een jaar headsets zijn met meer features die al goedkoper zijn in combinatie met controllers. Dus de PC headset komt er ooit wel, maar nu nog niet.
En waarom zou je je PSVR niet met wat "tweaken" aan de praat krijgen op de PC? ;)
Dat zou ook nog een optie kunnen zijn via die onofficiele driver idd. Alleen moet ik dan nog een extra camera hebben voor detectie van de PSVR die op PC aangesloten is.
Je kan zeggen wat je wilt, maar wat ben ik hier blij mee! Langere tijd op PC gespeeld en ben nu voornamelijk een PS4 Pro gamer. Ik zit te watertanden :D
Hm, ik dacht even dat ik Rick Dangerous zag staan. Helaas...
Ik ook, platgespeeld op de Atari ST :)
Ik op de Amiga :D
En ik op de BBC Computer :)

[Reactie gewijzigd door Barthvis op 17 mei 2017 07:43]

En ik maar denken dat ik de enige was _/-\o_
Ik op de Commodore 64...jeej!
En ik maar denken dat ik de enige was _/-\o_
I tell you there are dozens of us! Dozens!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*