Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Saitek brengt eind mei de Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. op de markt, een tweedelige joystick die gericht is op het spelen van space-sims. Saitek zegt dat de vorm van en de plaatsing van de knoppen op de X-56 is aangepast voor gebruik met vr-headsets.

Saitek heeft de Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. gebaseerd op de populaire X-55, maar aangepast aan de eisen die space-sims stellen. Net als de X-55 bestaat de X-56 uit twee delen, een stick voor de besturing en een apart deel voor throttle. Bij de X-56 heeft Saitek daar nu twee kleine analoge sticks aan toegevoegd zodat pitch, roll, yaw, backwards, forwards, up, down, left en right allemaal apart bediend kunnen worden.

Saitek heeft bovendien de vorm en plaatsing van de knoppen iets aangepast, in de hoop dat de X-56 daarmee makkelijker te bedienen is als hij gebruikt wordt in combinatie met een vr-headset. Saitek stelt dat de knoppen hiermee makkelijker op de tast te vinden zijn.

Om te benadrukken dat de X-56 gericht is op het spelen van space-sims is de stuurknuppel voorzien van opvallende blauwe kleuraccenten. Bovendien zijn de sticks uitgerust met rgb-verlichting. De set is gericht op het spelen van space-sims als Elite Dangerous en Star Citizen, al kunnen traditionele flightsims als Flight Simulator 2004 en X-Plane 10 er ook mee gespeeld worden. De X-56 is vanaf 30 mei leverbaar en gaat voor 250 dollar over de toonbank. Wat de prijs in Europa gaat worden, is nog niet bekend.

Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Als de joystick toch gericht is op VR gaming waarom dan dit afschuwelijke design? Je ziet het toch niet. Liever een wat minder schreeuwerige aankleding, dan is het ook nog te gebruiken buiten VR om.
Snap zelf ook nooit waarom "gamer" producten altijd van die nutteloze strepen en angles hebben. Focus liever gewoon op goede ergonomie en plaatsing van de knoppen. Al die nutteloze rgb kleuren en gaten zorgen alleen maar voor hogere productie kosten en meer plekken waar vuil in kan komen.
Doe mij maar gewoon een strak, matzwart design met hoge kwaliteit mechanische knoppen.
Snap dit ook nooit bij pc behuizingen. Geef mij maar een kleine matzwarte doos die ik ergens in een hoek kan zetten ipv een blauwe case met rode accenten en spoilers en vinnen en een raam en lichtshow. Lijdt toch alleen maar af van waar je naar zou moeten kijken tijdens het gamen of werken achter je pc.
Ik snap niet hoe iemand daar zich aan kan storen, maargoed. Als je naar een LAN party gaat is het leuk om met een mooie kast aan te komen. Ik zeg niet dat een kale doos van geborsteld aluminium lelijk moet zijn (al vind ik dat wel), maar echt opvallen doet het niet.

Voor iedere use case een andere kast joystick :)
Ik snap niet hoe iemand daar zich aan kan storen, maargoed. Als je naar een LAN party gaat is het leuk om met een mooie kast aan te komen. Ik zeg niet dat een kale doos van geborsteld aluminium lelijk moet zijn (al vind ik dat wel), maar echt opvallen doet het niet.
Iedereen heeft ook zijn eigen definitie van 'mooi' natuurlijk. Ik vind de toetsenborden, muizen en controllers van Razer ook niks omdat ze een hoekig en totaal niet ergonomisch design hebben, en ook nog eens een behoorlijke bak licht af geven waar ik als ik zit te gamen (in het donker) niet echt op zit te wachten.

Net zoals er tuners zijn die hun auto's voorzien van neon en rare taartscheppen als spoilers, zijn er ook tuners die het mooier vinden om de auto zo 'clean' mogelijk te houden alsof ie zo uit de fabriek komt, of juist heel minimalistisch te maken in mat zwart. Ieder zo zijn smaak.

Ik ben er in ieder geval geen fan van als mijn kast, toetsenbord en joystick gebouwd zijn als een F-117 en oplichten alsof het de Las Vegas Strip is. Dan heb ik liever de ergonomie van de oude vertrouwde MX518.
Ik snap ook wel waarom sommige mensen zo'n "gamer" case en accessoires leuk vinden maar ik vind het er naar mijn mening gewoon een beetje uitzien alsof iemand iets te compenseren heeft.
Ligt geheel aan de context. Om de LAN party weer aan te halen als voorbeeld: je bent eerder in de minderheid met een kale zwarte kast. Iedereen laat daar graag zien hoe creatief ze zijn met verlichting, spiegels, plexiglas en andere dingen. Ik heb zelfs ruimteschepen gezien waar hardware in zat gebouwd, heel mooi allemaal. Is het dan niet een beetje bekrompen om er van uit te gaan dat die mensen ergens voor compenseren? Het is tenslotte een hobby.

Kijk, al zou iemand zo'n kast op kantoor neerzetten dan neigt het inderdaad een beetje naar opschepperij.
Meeste logische verklaring is natuurlijk geld... gaming accesoires met een 'stoer' design verkopen nu eenmaal beter dan met een saai design. Daarom is tegenwoordig alles ook opeens RGB. Vaak zijn er toch wel een aantal merken die een iets strakkere/zakelijker uiterlijk aanbieden voor in het behuzingen segement zie je dat de overdreven buitenaardse kasten wegtrekken voor een wat strakker design.
Oke, je hebt wel gelijk hierin. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij zelf wil en ik wil ook zeker niet suggereren dat men niet zou moeten investeren in gamer behuizingen.
Het is enkel mijn mening en ikzelf ben gewoon wat praktischer en economischer en zal ook niet gauw kiezen voor een alienware behuizing o.i.d.
Vind het er van tijd tot tijd cool uitzien maar als ik het in mijn eigen huis neer wil zetten heb ik gewoon liever een matzwarte vierkante doos die zo stil mogelijk is en onopvallend in een hoek van de kamer staat.
Ik ben het met zowel jou als ns6ldr eens. In dit geval is het nog grappiger aangezien je het ding niet ziet met een VR bril op.
De RGB kleuren vind ik zelf wel fijn. Per game stel ik het kleurenschema in zodat ik kan zien welke config is geselecteerd. Daarnaast hebben sommige games verschillende configs voor verschillende onderdelen van het spel.
Shoot me, maar ik vind het er wel strak uit zien. Voor zover we het van af het scherm kunnen zien, lijkt het vrij redelijk afgewerkt
Het design zelf ziet er niet slecht uit, vind alleen die lelijke blauwe accenten echt kinderachtig eruit zien. Stel dat ze op de occulus rift van die strepen hadden gezet, dan was het een stuk moeilijker serieus te nemen.
Dat is jou mening natuurlijk. Ik vind het er namelijk ook super vet uitzien :)
ik vind hem er erg strak uitzien anders. meningen verschillen ;)
[flauwe mode]
Je geeft al antwoord op je eigen vraag:

"Als de joystick toch gericht is op VR gaming waarom dan dit afschuwelijke design?"
"Je ziet het toch niet. "
[/flauwe mode]

;)

Ik vind de x-55 een stuk mooier, snap ook niet waarom zo'n schreeuwerige kleur stijl weer nodig is om de reden dat het dan meer scifi is terwijl nu het tegendeel wordt bereikt; realisme wordt ingeruild voor speelgoed uitstraling.
Precies waar ik op doelde, in vergelijking met de X-55 lijkt het wel een product voor de doelgroep Call of Duty spelende, energiedrank drinkende pubers 8)7 Lijkt me dat die niet zo veel geld te spenderen hebben? VR Space+games, + VR set + Joysticks + dikke rig... Kostenplaatje zal aardig oplopen.

Speelgoed uitstraling is precies wat ik bedoel met een schreeuwerig uiterlijk.
Ik denk niet dat iedereen vr gaat gebruiken... Dat zal, zeker in het begin, een klein aantal zijn. Velen schrikken af van de prijs die ze zien wat een leuke vr bril gaat kosten. Vervolgens ben je ook nog early adopter, de prijzen gaan dus nog zakken, terwijl de kwaliteit zal stijgen. Ik verwacht dus niet, dat vr zo'n ontzettende storm zal lopen na launch van bijvoorbeeld de Vive of Rift.
Pure speculatie: Misschien dat de stick dan beter opvalt voor het Chaperonne-systeem van de Vive zodat die makkelijk zichtbaar gemaakt kan worden terwijl je de bril op hebt? Dan is het zoeken naar de joystick niet zo een probleem wanneer je hem kwijt bent.
Het komt wat over als jumping on the VR bandwagon:
"Saitek stelt dat de knoppen hiermee makkelijker op de tast te vinden zijn. "

Het lijkt mij onwenselijk dat piloten zich bezigen met visueel controleren welke knoppen ze indrukken. Dit is niet per se een VR criterium mag ik aannemen. Commercieel te begrijpen maar de argumentatie is wat dunnetjes.
Het lijkt mij onwenselijk dat piloten zich bezigen met visueel controleren welke knoppen ze indrukken.
Dat doen ze toch echt wel. Toegegeven trouwens: In grote kisten verdelen de piloten meestal de primaire vliegtaak en het knoppenwerk.
Ondanks de hogere snelheid volgen de gebeurtenissen in een vliegtuig elkaar normaal minder snel op dan op de weg. Daarnaast zijn er gewoon te veel knoppen om alles op gevoel te bedienen. De knoppen HDG en NAV van je autopilot zitten meestal direct naast elkaar en je wil echt de ene niet indrukken als je de andere zoekt.
[...]

Dat doen ze toch echt wel. Toegegeven trouwens: In grote kisten verdelen de piloten meestal de primaire vliegtaak en het knoppenwerk.
Ondanks de hogere snelheid volgen de gebeurtenissen in een vliegtuig elkaar normaal minder snel op dan op de weg. Daarnaast zijn er gewoon te veel knoppen om alles op gevoel te bedienen. De knoppen HDG en NAV van je autopilot zitten meestal direct naast elkaar en je wil echt de ene niet indrukken als je de andere zoekt.
Het is wel even een verschil of je als verkeersvlieger of als gevechtsvlieger aan de gang bent natuurlijk. Als gevechtsvlieger wil je je zicht zo veel mogelijk naar buiten houden en je zo min mogelijk bezig houden met het in je cockpit zoeken naar het juiste knopje. Dat moet zo veel mogelijk op de tast kunnen.

Daarom zitten de knoppen die echt problemen kunnen veroorzaken als je ze per ongeluk indrukt (brandstofafsluiters van de motoren, afvuren/vrijgeven van wapens) ook onder een extra klepje zodat je ze niet op de tast, met handschoenen aan, per ongeluk in zou drukken.

In een personenauto doe je ook heel veel op de tast, je gaat echt niet meer kijken of je voet wel op het rempedaal zit of dat je ook werkelijk de versnellingspook vast hebt. Als je aan een cockpit gewend bent dan kun je alles binnen een handomdraai wel vinden.
Zie dat op de Saitek website de X-56 ook gewoon onder de flight sim sticks staat dus wel degelijk gericht op beide markten. Persoonlijk vind ik het blauw mooier dan het groen van mijn x-55 :)

Hopelijk gaan ze nu ze de lijn van x-55 doorzetten naar x-56 ook wat serieuzer met updates van de software om, windows 10 software voor de x-55 bleef te lang in beta
Die X-56 is heel lang aangekondigd geweest en stond bij diverse buitenlandse webshops in de lijsten. Neem aan dat ze ook wel de tijd hebben gekregen om de software drivers op orde te krijgen.
Als je de Saitek te plastic vindt is de Thrustmaster Warthog een alternatief (wel voor de dubbele prijs) en je mist de z-as die bij space sims toch wel een must is IMHO.
Of als échte tweaker ga je voor de DIY joystick. :P
Je zou het denken inderdaad maar ondanks de lange aanloop van windows 10 had Saitek er aardig moeite mee. Ik heb uiteindelijk toch de x-55 verkozen boven de warthog, mede dankzij positieve die ik ervoor had met de x-52 :)

DIY is altijd leuker maar helaas kost dat ook enorm veel tijd en mijn vlieguren zijn al drastisch gedaald het laatste halfjaar door drukte met werk en prive dus ben allang blij als ik kan vliegen dat ik dan kan vliegen, maar wie weet ooit :)
Met dit soort controls zie ik meer augmented reality in beeld komen, dan Virtual Reality.

Wat als we op de hololens alles verduisterd maken, behalve je handen, lichaam en de controllers (die voor het systeem herkenbaar zijn door image recognition). Hiermee kan je je eigen controllers zien en toch in een cockpit van een vliegtuig zitten.
Of je hebt een tracking sensor op de controller waarmee je een virtuele representatie van die controller in VR ziet. Heb je ook meteen geen last van die lelijke kleuren. :p
En tracking op je handen, dat is ook belangrijk. Als je de controller wel kan zien maar niet kan zien waar je handen uithangen, dan grijp je nog altijd mis.
Dat blijkt dus reuze mee te vallen. Je lichaam weet eigenlijk heel goed waar je handen uithangen zonder ze direct te zien. Je kan toch ook zonder te kijken je toetsenbord vinden? Zo zie je in Vive demo's dat mensen een stapje moeten zetten om de controllers over te nemen en vervolgens heel verbaasd zijn dat ze dat gewoon kunnen doen. 1:1 tracking is daarvoor natuurlijk wel essentieel.

En als dat toch een probleem blijkt te zijn is Leap Motion een oplossing. Die technologie is qua hardware simpel en het zou mij niet verbazen als de volgende generatie VR apparaten iets dergelijks ingebouwd gaan krijgen.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 1 april 2016 13:52]

Wat een spectaculair apparaat.. Sooo many buttons!
je kunt zelfs de veer vervangen door een stuggere of een soepeler:
A ground-breaking, adjustable stick spring system allows pilots to alter the force required to move the stick. Four springs of varying resistance are included to provide a total of five different options. Choose the spring – or no spring at all – which best accommodates your style of flying.
Een stuggere of soepelere instelbare joystick..."ground-breaking"

Dat had ik zo'n 20 jaar geleden al met mijn Gravis analog pro. Daar kon je met de hand de stijfheid instellen. Toegeven, die had wel wat minder knoppen (4) en kleurtjes.
Wat een spectaculair apparaat.. Sooo many buttons!
je kunt zelfs de veer vervangen door een stuggere of een soepeler:
Ik had het mooier gevonden als ze de stick hadden voorzien van force feedback in plaats van een veer.
Erg gave stick om te zien, zal zeker twijfelen of ik 'm aan ga schaffen! Alleen dat blauw met RGB is erg jammer. Een gekleurde print op iets wat alle kleuren weer kan geven met licht gaat allicht vloeken...

Benieuwd of Saitek z'n quality control wat heeft opgeschroefd, anders zijn ze weer zoveel kwijt aan het versturen van vervangende sticks. :P . Ik wacht 't af :) .
Benieuwd of Saitek z'n quality control wat heeft opgeschroefd, anders zijn ze weer zoveel kwijt aan het versturen van vervangende sticks.
Ik heb helemaal geen ervaring met Saitek spullen, zijn die zo matig qua kwaliteit dan..?

Al vind ik persoonlijk dat het schreeuwerige wel wat minder mag, dat wil nog niet zeggen dat het ook el-cheapo plastic speelgoed rommel is natuurlijk. Maar de doelgroep is waarschijnlijk ook niet echt de veertiger die ook graag space sims speelt maar eerder de tiener (of twintiger) die wel van toeters en bellen houdt en zijn computer met raampje vol stopt met lampjes en tierelantijnen.

Hoewel ik het RGB gebeuren wel erg aantrekkelijk vind (mits te programmeren in een ietwat terughoudend schema oid) ben ik toch net iets meer van het sobere, strakke uiterlijk wat mij aantrekt.
Toch vind ik het onwijs brute dingen.

Alleen al door dit soort sticks zou ik meer spacesims moeten spelen :)
Het blauwe hoeft van mij niet zo maar qua vormgeving blijf ik deze HOTAS echt super gaaf vinden.

Ik vraag me af of je in bijvoorbeeld bf4 ook baat hebt bij een HOTAS of dat key/mouse combo toch echt het beste is,.
Mijn ervaring is dat je dan te vaak en snel moet overschakelen naar key/muis, en dat is niet bepaald fijn spelen ;)

Edit: Vliegen zelf werkt overigens prima er mee hoor, na wat aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 1 april 2016 14:41]

Ik gebruik zelf de X-55 en ben er heel tevreden over. En deze nieuwe lijkt ook wel weer topkwaliteit.

Het is idd een probleem bij VR games om controllers algemeen te gebruiken. Ik kan nu wel blind typen op een toetsenbord, maar terwijl ik speel kan het wel eens gebeuren dat ik moet kijken waar ik mijn vingers plaats.

Bij de Oculus-Rift komen nu toch ook controllers die eigenlijk over de handen schuiven. Zouden deze niet werken met space sims ? Of toch te beperkt ? Heeft iemand hier info over toevallig?

Grts
Peter
geachte redactie van tweaker,
mogen we de TweakMoticons houden na 1 april , pls !

p.s
gave joystick voor star citizen, nu hopen dat er ook goede support voor is. Echter denk ik dat de joystick van star citizen nog beter geschikt is voor de game. En daarbij kun je deze joystick ook voor elke ander vlieg game gebruiken lijkt me :)
Voor nieuwe space-sims is een dual-stick setup to beter dan een HOTAS?
hangt er helemaal vanaf. wil jij continue je linker stick naar voren houden om op snelheid te blijven? Voor mensen die puur inertia vliegers zijn is dit wel handig want elke axis kun je veranderingen maken maar spellen die ook een modi hebben voor Fly By Wire schijnen toch wat beter met een throttle quadrant.

In principe is deze saitek dus: 2 sticks en throttle in 1 dus Hotas + extra stick
Want op de throttle heb je dus 2 extra analoge sticks waar je precies de tweede stick mee kunt emuleren. X en Y as. Behalve natuurlijk de Z as (twist) Maar veel space simmers hebben ook al een dedicated rudder pedals onder hun bureau waar je dus nog 3 axis mee kunt bedienen. 1 roer as en 2 toe brake assen.

edit: gisteren laat een filmpje gezien en volgens mij heeft de throttle 1 analoge stick en de joystick een analoge stick. dus ze zijn niet beiden op het throttle quandrant maar dat weet ik niet zeker. en misschien is elke analoge stick wel een 2 as stick op zichzelf dus dan heb je hotas plus 2 sticks. (throttle + 3 sticks)

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 1 april 2016 15:55]

Voor de meeste spacesims gebruik je meestal toch maar 3 snelheden (stop, volle kracht vooruit, match target speed). Stel de 4-way hat van de linkerstick in op sneller/langzamer/stop/vollekracht en 1 knop voor match-target-speed. 2 assen op de linkerstick voor strafing, 3 assen op de rechterstick rotatie.
Dat is een manier dat ben ik met je eens. Maar deze setup kun je ook gebruiken voor traditionele flight sims. Dus voor een allrounder HOTAS met mogelijkheden voor rotatie en translatie is dit een leuke toevoeging.

Veel mensen in star citizen gebruiken echter heel veel verschillende peripherals. HOMAS. HOTAM etc. HOSkwadraat.

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Misschien dat ik ooit ook wel zo'n T.16000 er bij haal voor mijn linker hand. Erg benieuwd en had er zelf nog nooit over nagedacht om IFCS Throttle niet op een axis te zetten maar op een 4-way hat. Voor decoupled zou ik dan weer iets anders bedenken denk ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True