Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Sony heeft bekendgemaakt dat de PlayStation VR-headset 399 euro gaat kosten, maar wie games wil spelen met de virtualrealitybril moet ook een PlayStation Camera aanschaffen. De PSVR is wel zonder camera te gebruiken voor het kijken van films en spelen van 2d-games.

Met een adviesprijs van 399 euro is de PlayStation VR een stuk goedkoper dan alternatieven voor de pc zoals de Oculus Rift en HTC Vive. In de praktijk zal de aanschafprijs voor veel gebruikers uitkomen op zo'n 460 euro, want om PlayStation VR-games te spelen blijkt de PlayStation Camera een verplichte aanschaf te zijn.

Een woordvoerder van Sony vertelt aan Techinsider dat er in Amerika een bundel verschijnt bestaande uit de PlayStation VR, Camera en Move-controller. Wat deze set gaat kosten is nog niet bekend. Volgens Sony Benelux staat er op dit moment nog geen bundel op de planning in Europa. Mogelijk kondigt Sony dergelijke bundels later aan, tegen de tijd dat de PlayStation VR in oktober in de winkels verschijnt. Het lijkt aannemelijk dat er dan ook bundels komen die alle benodigde accessoires bevatten, inclusief de console, headset, camera en controllers.

Dat de PlayStation VR gebruikmaakt van de PlayStation Camera voor positiebepaling was al bekend. Op de headsets zitten negen leds en de camera kan aan de hand daarvan zien waar het hoofd van de speler zich bevindt in de ruimte. Datzelfde is mogelijk door de leds op de Dualshock- of Move-controller te volgen met de camera. Deze positiebepaling kan gebruikt worden in games om bijvoorbeeld het bewegen van de armen van een virtueel personage overeen te laten komen met de daadwerkelijke bewegingen van de gebruiker. Ubisoft kondigde dinsdag de game Werewolves Within aan, die ook voor PlayStation VR verschijnt en hier waarschijnlijk gebruik van maakt.

Een woordvoerder van Sony Nederland bevestigt dat de camera noodzakelijk is voor gamingdoeleinden. Daaruit lijkt op te maken dat het wel mogelijk is om de PSVR te gebruiken zonder camera in de 'Cinematic Mode'. In deze stand kunnen films gekeken worden of 2d-games worden gespeeld op een virtueel scherm in de headset.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Mensen kunnen nog beter sparen voor de volgende generatie VR brillen. Nu is het nog helemaal geen real life ervaring. Het is wachten op de brillen waarbij je net zoals de ogen kan waarnemen. Dus veel ruimtelijker in plaats van een zwarte kader. Kwaliteit minimaal 4K.
Wanneer iedereen daarmee zou wachten dan gaat die techniek er dus nooit komen :)

Maar enfin , die keuze mag iedereen voor zich maken. Wanneer je wilt wachten tot een techniek goedkoper wordt ( niet iedereen heeft het budget voor en een ps4 en een camera en Vr set + de games ervoor ) of beter uitgewerkt dan is dat inderdaad niet zo vreemd.
Wanneer iedereen daarmee zou wachten dan gaat die techniek er dus nooit komen :)
Je vergeet denk ik hoe hard de kosten kunnen dalen, nu hebben die brillen allemaal hardware nodig van de hoogste plank (bij wijze van spreken), over 5 jaar is dat low end hardware en dus supergoedkoop!

Over 5 jaar kan je zn bril misschien wel 4x zo goedkoop zijn voor dezelfde prestaties, en dan willen mensen het ook eerder proberen...

Dus nee ik ben het er niet mee eens dat iets er niet komt als het initiële te dure product slecht verkoopt. Ik ga het in ieder geval niet kopen uit medelijden voor Sony of Valve, omdat ze anders voor niks aan het ontwikkelen zijn ;)
De kosten dalen alleen maar als er genoeg productie is van de hardware. En daar heb je toch meer gebruikers nodig dan alleen de early adapters.

Over 4 jaar (of 5) is het huidige systeem waarschijnlijk allang niet meer te koop want dan is óf de productie gestopt omdat het niet aansloeg, óf is er een nieuwere versie of veel betere techniek die het gebruik van oude hardware onzinnig maakt.

Gelukkig zijn er genoeg mensen die nog iets willen proberen zonder direct absurde eisen te stellen. De prijs is heftig en misschien zakt deze nog wel iets maar uiteindelijk zal er wel een redelijk niveau komen van 400-500 euro.
" Wanneer iedereen daarmee zou wachten dan gaat die techniek er dus nooit komen :)"

Je vergeet denk ik hoe hard de kosten kunnen dalen, nu hebben die brillen allemaal hardware nodig van de hoogste plank (bij wijze van spreken), over 5 jaar is dat low end hardware en dus supergoedkoop!

Nee dat vergeet ik niet. Stelde zelf al verderop dat techniek goedkoper wordt. De eerste regel refereert echter naar het feit dat bedrijven ook geld willen verdienen. Als niemand een product afneemt dan wordt die techniek niet verder door ontwikkelt, maar beland eerder op de schoothoop. Zo ook de Virtual boy.

In dit geval lijkt het goed te gaan - pre orders voor de meeste VR producten inclusief die van Sony lopen goed- dus als je dan wacht hoeft dat niet per definitie meer een risico te zijn.
Mensen kunnen nog beter sparen voor de volgende generatie VR brillen.
Voor dat ik echt geld uit ga geven wacht ik ook wel tot je inderdaad hebt wat jij nu zegt. Imho minimaal 4k per oog, en een net zo breed blikveld als je ogen waar kunnen nemen.

Maar de huidige VR dingen zijn natuurlijk wel een leuk voorproefje :) en ondanks dat het verre van levensecht is kan je er enorm veel plezier aan hebben, net als met 9/10 spellen dus, het hoeft niet echt te zijn om leuk te zijn...
Met alle respect maar wat voor nut heeft het om 4k schermpjes te gebruiken, volgens mij heeft dat echt geen nut.

Daarbij wat denk je dat er met je gaming rig moet gebeuren voordat die 2 4k vr schermen kan aansturen en renderen
Met alle respect maar wat voor nut heeft het om 4k schermpjes te gebruiken, volgens mij heeft dat echt geen nut.
Maar waarom denk je dat dan? Jij denkt dat 4K al meer is dan je ogen waar kunnen nemen?

Er zijn ongeveer 7 miljoen 'ontvangers' in je oog die kleuren kunnen opnemen (oftewel 7MP) deze zitten voornamelijk in het midden van het veld met 'ontvangers', en dan nog 100 miljoen voor zwart wit (deze worden door je brein gebruikt om dingen in je ooghoeken op te merken en snachts te kijken).

Al met al hebben je ogen dus in totaal 100MP voor alles wat het kan zien (van het uiterste links tot het uiterste rechts). 100MP in een vierkante resolutie is: 10.000*10.000 en 8k = 8.000*8.000 (als je een vierkante variant zou nemen).
https://www.quora.com/Wha...e-human-eye-in-megapixels

Nu ligt het natuurlijk niet zo simpel, omdat je in je ooghoeken waarschijnlijk met een veel lagere resolutie af kan, alleen schermen die in het midden een hogere resolutie hebben dan aan de zijkanten zijn er niet, dus moet het hele scherm gewoon een hoge resolutie hebben.
Daarbij wat denk je dat er met je gaming rig moet gebeuren voordat die 2 4k vr schermen kan aansturen en renderen
Veel, maar met een jaartje of 4 moeten we wel wat bereikt hebben. Wel is het leuk om te volgen en mits goedkoop genoeg wil ik ook wel het 1 en ander proberen, maar als ik 500 euro uit moet gaan geven dan wil ik meteen iets wat echt goed is, dan dat halve werk wat we nu hebben...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2016 16:49]

Ik heb helaas nog nooit een rift of een van de andere vr sets mogen/kunnen testen, echter ben ik van mening dat de ervaring anders is dan alleen de resolutie van de schermen. Net zoals IRL zullen je ogen maar een deel van de perceptie zijn.

Daarmee is de resolutie lang niet het belangrijkste, het zal er meer omgaan dat horen, zien en voelen uiteindelijk goed op elkaar afgestemd moeten worden. Waardoor dat je nog meer in de ervaring word opgenomen.

Dat er nog (veel) verbeterpunten zijn voor VR dat staat vast, ik bedoel we krijgen nu de eerste consumer versions te zien. Echter verwacht ik dat er nu minder aandacht besteed zal en ook kan worden aan de schermpjes die in de headsets zitten, eerder op controlers die niet onwennig zullen zijn.

Met alle respect voor wat de vive en de rift hebben bedacht maar uiteindelijk zal het raar zijn dat je zelf iets vasthebt terwijl dat je in game dat niet hebt.

Ook zullen ze (of derde partijen) een goed consumenten systeem kunnen en willen verzinnen waarmee je kijt voortbewegen, wederom met alle respect voor de designers maar ik heb geen plek in huis voor een bal van 2,5 tot 3 m diameter.

<offtoptic
En natuurlijk wanneer jij wenst te wachten met je aankoop is dat je goed recht, echter hoe jij het brengt in combinatie met de comment waar je op reageert zou je sommige mensen ervan kunnen weerhouden om dit aan te schaffen, zeker gezien de site waar we op zitten.
/>
Ik zeg ook niet dat het vereist is, ik heb zelf een Gear VR, kan de (sub)pixels tellen maar de ervaring is verder zeer goed, maar dat koste me ook maar 100 euro. Ik had al een jaar eerder voor 200 euro een Gear VR kunnen kopen maar dat vond ik dus te duur voor een niet sluitende VR ervaring :)

Ik wil dus of goedkoop uit zijn en een leuke ervaring kunnen hebben, of veel uitgeven maar dan moet het ook echt goed zijn ;)

Daarnaast denk ik niet dat ik iemand tegen hou in zijn beslissing, juist niet op Tweakers, waar iedereen verder kan kijken dan de mening van een ander, en ook zelf research kan doen en zodoende zelf een oordeel kan vellen of iets zijn geld waard is.

PS je doet zelf het omgekeerde, jij wil het mooier laten lijken dan het is, waarom zeg je anders dat meer dan 4k geen nut heeft? En als het ongelijk wordt bewezen kom je met een ander excuses op de proppen :)
Ik beweer niet dat het geen nit heeft , ik gaf aan dat het volgens mij weinig uithaald. Jij hebt dat netjes onderbouwd weerlegd en geef vervolgens mijn visie op de vr compleetheid ;)


Wat ik overigens probeerde te zeggen met de melding over een site als tweakers, hier zitten mensen zoals jij en ik op die ieder een wel overwogen mening kunnen maken a.d.h.v. Ervaring/technische kennis. Maar hier komen denk ik ook genoeg mensen langs die dat niet of minder hebben en zien dan, in hun ogen, technische lui de zaak bagetaliseren ;).

Ik vind overigens de onderbouwing die je plaatst erg interessant verder.

Maar laten we het niet te ver offtopic trekken.
Ik snap niet waarom jij denkt dat een artikeltje over "de resolutie van je ogen" 1 op 1 vertaald kan worden naar hetgeen je zou moeten zien..

Ik ben zelf geen medicus/dokter of oogarts, maar jouw bewering slaat nergens op. Alleen al het feit dat we op telefoons de dichtheid tussen een 2k en 4K scherm niet eens kunnen waarnemen zegt al genoeg.

Over 4 jaar hebben we idd iets bereikt maar of dat nog een bril zal zijn op deze wijze of dat we misschien iets met halogrammen gaan doen ? Geen idee.

Sorry om het te zeggen, maar deze post is ongeveer van hetzelfde niveau als het slappe bel/klepel opmerking dat er gewacht word want het moet minimaal 4K zijn.
Als men zegt dat je de pixels niet meer kan onderscheiden, is dat toch wanneer je hem in je hand hebt, en niet wanneer het 3 cm van je ogen afzit, en ook nog eens vergroot word dmv lenzen.

Denk dat watercoolertje het wel redelijk bij het juiste eind heeft. Meer pixels gaat een groot verschil maken.

Hoe dan ook, dit zal ook leuk speelgoed zijn!
Alleen al het feit dat we op telefoons de dichtheid tussen een 2k en 4K scherm niet eens kunnen waarnemen zegt al genoeg.
Inderdaad, dat zegt dat ik er in ieder geval verder over na denk dan jij nu doet, je maakt nu zelf een opmerking waar het klok/klepel verhaal opgaat. Je hebt duidelijk geen idee wat je zegt...

Je telefoon neemt op normale afstand misschien maar 10% van je totale zicht in beslag, en als je daar al tussen de 2 en 4k voor nodig hebt dan is het toch vanzelfsprekend dat als iets beeldvullend moet zijn dan een gigantisch veel grotere resolutie vereist :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 maart 2016 18:35]

Wat later goed is is daarna weer oud

Cirkel blijft rondgaan ;)
Beter wacht je ook met een auto kopen tot ze kunnen vliegen. In tech land kan je wel wachten tot je een ons weegt met die redenatie.
Je hoeft geen keuze te maken, je kan ook deze eerste generatie VR bril komen en dan een paar jaar later eentje uit de 2e generatie.
En gelukkig maar dat redelijk wat mensen dat ook van plan zijn lijken te zijn, anders was het snel over met de VR pret.
en dan wacht je zeker tot de volgende generatie consoles ? dan wacht nog maar 4 jaar... en je bril wordt ook veel duurder!
Ik wacht wel tot er een oplossing komt om VR te beleven zonder bril. VR in zijn huidige vorm zal nooit een succes worden. Leuk voor een half uur, maar om echt te gamen is dit waardeloos.

Ben er zeker van dat het na een paar weken ergens stof ligt te happen en dat is wel zonde als je meer dan 400 euro moet neerleggen.
JIJ vindt dit waardeloos, wanneer leren de tweakers reageurders het eens ....

VR in zijn huidige vorm kan zeker een succes worden, ik ben lang weigerachtig geweest tegenover de techniek maar vorige week mocht ik eindelijk zo'n VR bril opzetten in de media markt en moet zeggen dat deze absoluut niet storend zit op het hoofd en een erg fijne beleving geeft. Het enige wat wel jammer is, is het feit dat je geen echte surround sound ervaring hebt met de meeste brillen. Dat gaat echt wel een gemis zijn.

Ik ga er eentje halen, zo snel als ik kan :) en ik denk met mij, vele anderen.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 16 maart 2016 16:54]

In de winkel heb je dat ding geen 2 uur lang op je hoofd. Daarom dat ik ook aangeef dat een half uur wel kan.

Meeste gamers spelen echter langer dan 2 uur dan krijg je echt wel last.

En als ik het zo lees verwachten mensen dat ze games zoals battlefield en COD in hun volle glorie gaan kunnen spelen met die bril. Nou ik kan je vertellen dat de graphics die je nu op je tv te zien krijgt vele malen beter zijn dan wat die VR bril kan tonen. Tenzij je natuurlijk van nintendo 64 of Ps2 graphics houd :)
Nou ik kan je vertellen dat de graphics die je nu op je tv te zien krijgt vele malen beter zijn dan wat die VR bril kan tonen. Tenzij je natuurlijk van nintendo 64 of Ps2 graphics houd :)
Dat is geen beperking van VR maar van de hardware die het aanstuurt. In ieder geval voor PC's is het slechts een kwestie van tijd (want upgradebaar), voor consoles is het inderdaad een grotere issue.
Welke VR bril heb jij geprobeerd en waar? Mijn vermoede is dat jij een GearVR heb geprobeerd omdat de Vive, Rift en PSVR nog niet uit zijn en wel 3d audio hebben.

@steffo78 "VR in zijn huidige vorm zal nooit een succes worden"

Ligt een beetje aan de interpretatie van succes en van wat je bedoeld met huidige vorm. Ik ben bang dat je voorlopig aan een bril vast zit. Wellicht dat in de toekomst de brillen een stuk strakker, lichter, kleiner en draadloos zullen zijn.

"Ben er zeker van dat het na een paar weken ergens stof ligt te happen"

Ben er zeker van dat jij binnen een jaar van mening bent veranderd.
En hoe zie jij VR zonder bril voor je? Het is geen 3d televisie wat vanaf een vaste hoek in je kamer word afgespeeld het gebeurd overal om je heen.

Er zal een beeld projectie op/voor het oog moeten plaatsvinden. Hologrammen zijn dan je eerst volgende optie maar dat is nog lang niet uitgedokterd hoe ze iets op niets anders dan lucht moeten weergeven.

En dan moeten die beelden natuurlijk ook nog eerst van voldoende definition zijn zodat het er netjes/helder uitziet.
Waardoor je in een uncanny valley gaat komen wat betreft aanraking, zoals je misschien wel weet is het erg om geprojecteerde zaken aan te raken aan gezien het niets anders is dan licht.

Het is een prachtig staaltje techniek wat dit jaar de consumenten markt op komt en mocht ik de middelen hebben staat er bij mij ook eentje in huis.

[Reactie gewijzigd door callmebackdraft op 16 maart 2016 23:25]

Leuk voor een half uur voor jou.

Denk dat er meer mensen zijn die het wel waarderen;)
Je kan altijd wel sparen voor de volgende generatie, later is allang begonnen.
Technisch gezien logisch dat ze de camera los verkopen, voor de mensen die deze camera al hebben aangeschaft in het verleden. Ze bieden wel een bundel aan in Amerika met beide, wat ik een logischere stap vind dan hoe ze het nu presenteren in Nederland.

Kan me goed voorstellen dat het verwarrend is voor de consument als je hoort 'PSVR is ¤399,-!', terwijl er dan nog ¤59,- bovenop komt (plus eventueel de Move controllers).
Zouden wat PS4 'fanboys' weten in te schatten hoeveel procent van de PS4 gebruikers zo'n camera al hebben? PS4 gaming leek mij altijd de meest conservatieve console gaming, dus ben wel benieuwd eigenlijk. En als iemand hier dit toch al inschat, hoeveel spelers hebben een Move liggen, want dat heb je eigenlijk ook gewoon echt wel nodig (ondanks wat Oculus claimed...).
De PS4 'fanboys' vergeten dat PSVR het enige optie is voor VR op de PS4. Terwijl je op je PC voor 10 euro een plastic headset kan kopen en je smartphone kan gebruiken als scherm. Samen met TrinusVR software heb je dan een 1440P 60hz OLED VR-headset. Wil je betere comfort dan kun je voor minder dan 100 euro gaan voor de pricewatch: Samsung Galaxy Gear VR (v2) die je trouwens gratis krijgt bij aanschaf van een pricewatch: Samsung Galaxy S7 32GB Zwart
Nu neem ik voor het gemak aan dat de PSVR vergelijkbaar is met de oculus en de vive, en dan heb je echt een andere ervaring te pakken dan met een galaxy gear op je gezicht.

desalniettemin is het prijsverschil enorm, hoewel je dus voor de prijs van een rift zonder pc , een ps4 + psvr hebt.
PSVR is vergelijkbaar met Oculus Rift en Vive? Terwijl Sony zelf zegt dat Oculus/Vive een "premium" ervaring zijn?

PSVR = OLED 1080P 60hz (met fake frames interpolatie naar 120hz)
Samsung Galaxy S6/S7 = OLED 1440P 60hz
Oculus Rift/HTC Vive = OLED 1080P 90hz

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 16 maart 2016 14:47]

Samsung Galaxy S6/S7 is geen 1440P; per oog krijg je maximaal de helft van de pixels, minders zelfs nog omdat het een telefoon is die je als scherm gebruikt; er vallen nog wat pixel weg in de tussenruimtes.
Dat gezegd hebbend; het is mogelijk ja om VR content te bekijken op die manier.
One figure we can be fairly certain of is the Oculus Rift’s resolution – the consumer model is set to run at 2160 x 1200. That’s one display, split across both eyes, and equates to a per-eye resolution of 1080 x 1200.

This was revealed in a blog post by Oculus’s chief architect, Atman Binstock, and can be assumed to be fairly accurate. It is, however, subject to change, and could be scaled up closer to the Rift’s launch.

While there are currently no available specs for the HTC Vive’s finished model, the developer edition is also listed with a resolution of 1080 x 1200 pixels per eye. As this is only a preliminary dev kit, this could conceivably receive an upgrade for the consumer version, but it’s equally possible that this will be the device’s final display.

PlayStation VR is currently trailing a little behind the pack on display, with a resolution of 1920 x 1080, also divided between both eyes. In practise, this gives it a resolution of 960 x 1080 for each eye, which is less than both of its main competitors. This is something that we expect will improve substantially prior to the device’s market debut.
Net als bij de PSVR dus, dat wordt dan zeker pixels tellen ;)

Maar die van Oculus/HTC/Valve hebben dat inderdaad wel beter voor elkaar...
Scherm van de sony is geen 60hz maar 90 en 120hz.
En de beelscherm is rgb met 3 sub pixel.
Full specs hier. http://www.tomshardware.c...station-vr-399,31420.html
Ik vermoed niet zo veel. Ik heb zelf wel een camera, maar dat is vooral omdat deze in een combideal zat. Het is even leuk om mee te spelen, maar ik gebruik hem eigenlijk niet. Ik denk dat er zo nog meer mensen zijn die ook op deze manier een camera hebben.

Er zijn momenteel ook niet zoveel spellen die hiervan gebruik maken, behalve de gratis demos van PS zelf (Playroom) en volgens mij een paar dansgames.
Nix verwarrend

Laat de ps3-to-ps4 owners nu eindelijk ook eens nu hebben van hun movecontrollers


De camera had je ook nodig als je de techdemos van de ps4 wilde spelen
Verwarrend? Jaar terug was er al gezegd dat de camera nodig was.
Vooralsnog lijkt het mij prima om eerst een PSVR te kopen om films te kijken en 2D games te spelen.
Als het bevalt (en ik niet misselijk word of hoofdpijn krijg) kan ik later alsnog een PS4 Eye Camera aanschaffen.

Fijn dat het niet te allen tijden verplicht is om die camera te gebruiken.
tja, dan kun je net zo goed nu al rondkijken voor een lage prijs (45 euro moet al zeker lukken), want de ps eye is ook nog te gebruiken met andere games die al uit zijn..
Ja, maar tot heden nooit nodig gehad die camera en als straks blijkt dat ik die headset niet meer ga gebruiken omdat ik er misselijk van word, dan is de kans groot dat ik ook die camera niet meer hoef. :)
Het is jammer dat dit idee nog steeds rondgaat. 2D spellen met een VR headset werken gewoon niet en zorgen juist voor misselijkheid. Kijk maar eens op Youtube naar alle "vroege" rift gebruikers die oude spellen spelen (Skirim, etc) zonder head tracking. Die mogen binnen een half uur een emmertje erbij pakken. Mede omdat je natuurlijke bewegingen niet gevolgd worden. Ik ben benieuwd hoe Sony dit fixed.

De Vive schijnt ook voor veel minder misselijkheid te zorgen omdat je hele lichaam mee beweegt (vaak staand).

Kort door de bocht zou ik deze bril niet aanschaffen zonder de camera. Koop dan een goede monitor/TV :)
Precies je zegt het al * vroege rifts*

Heb de psvr gebruikt en was super en had nergens last van :)
Behalve de camera is het ook nog onduidelijk hoe belangrijk de move controllers zijn bij VR. Het kan dus zijn dat de kosten nog iets verder oplopen en de kostprijs dicht bij de 500 euro uitkomt.

Je ziet dat Sony heel hard haar best heeft gedaan om de prijs niet hoger te laten zijn dan de "launch" prijs van de Playstation 4. Het zorgt wel voor wat verwarring en is wat misleidend.
Tja, probleem is natuurlijk dat een hoop mensen die camera en mogelijk move controllers al hebben (in andere landen zijn er genoeg PS4 bundels geweest waar de camera bij zat, hier weet ik zo even niet), dan wil je ook niet de mensen voor hun hoofd stoten die er al 1 hebben, en dan weer gaan zeuren dat er JUIST een camera bij zit..
Ga er overigens maar van uit dat de launchgames voornamelijk gebruik maken van de DS4 (welke op zichzelf ook een movecontroller is), en dat je EXTRA de move controller kunt gebruiken (zag ze laatst ergens liggen voor 15 euro)..
Ik heb inderdaad een Day One bundel met Killzone, camera en extra Ds4. De camera ligt echter al (na een keer de Play room geprobeerd te hebben) meer dan een jaar in de kast.
Nou, maar dan hoef je em dus niet meer te kopen, en zo met jou zijn er ook nog een heleboel mensen.. Zou toch lullig zijn als je dan die camera er weer extra bij krijgt terwijl je er niets aan hebt, en dus dan onnodig extra hebt moeten betalen..
Correct, maar als ik de aankondiging op bijvoorbeeld het EU blog lees, zie je dat de 'normale' set alleen de VR bevat en dat mensen de mogelijkheid krijgen om een complete bundel te kopen (lijkt me ook logisch). Ik bedoelde meer dat het interessant is om te zien dat ik die camera waarschijnlijk dus niet voor niks heb, al ik de VR niet meteen op release Day zou kopen :P
Ik gebruik de PS4 cam als alternatief voor headset. Zo ook eyecam op de PS3
Move controlers heb ik ook ergens liggen.
Ik kan nergens info vinden of deze set ook gebruikt kan worden op een PC.
Sony bied geen PC support voor de PSVR. De enige manier waarop je de PSVR op een PC zal kunnen gebruiken is als iemand custom drivers ervoor wilt schrijven.
Dus inclusief de aanschaf van een PS4 ben je zo'n 800 Euro kwijt voor de VR ervaring. Dat begint al bijna betaalbaar te worden in vergelijking met de concurrentie... :)
Als je een Vive of Rift koopt zul je ook een flinke PC bij aan moeten schaffen (minimaal GTX970 GPU geloof ik?) dus Sony is in elk opzicht goedkoper.. Of de beleving gelijk is blijft afwachten natuurlijk.
Deze VR bril werkt toch ook zonder PS4? Het werkt daarentegen niet met de PS3 volgens mij.

Correct me if I'm wrong.
Je zit er compleet naast... Het is niet voor niets de PlayStation VR en niet de Sony VR ofzo.
Ik ben er benieuwd naar de ervaring van de PSVR, zal eerst de reviews afwachten voordat ik naar aanschaf overga.

Daarnaast ben ik heel erg benieuwd wat Microsoft's XBOX division gaat doen met betrekking tot VR, wachten tot de volgende console of alsnog met een soort gelijke combo komen als Sony.
Microsoft gaat niets doen, Microsoft heeft gezegd dat de oculus zou werken op de xbox (wat raar is want 1080P upscalen naar de rift resolutie zorgt voor heel veel problemen)

Misschien inderdaad wachten tot de volgende xbox, of Microsoft laat de xbox volledig vallen en gaat gewoon door met de PC.

[Reactie gewijzigd door stewie op 16 maart 2016 14:18]

In de VS komt wel een bundel met camera, dus hoop dat dat hier later ook het geval is.

http://www.destructoid.co...-a-ps-camera-348994.phtml
Logisch natuurlijk, alles wat ze doen is tot nu toe altijd internationaal.
Vanwege dit heb ik dus voor 20,- een paar weken terug alvast een PS4 camera via Marktplaats op de kop getikt :>

De Move heb ik denk ik nog niet nodig.. tegen die tijd dat de spellen er optimaal gebruik van zullen maken zal de Move 2 er wel zijn..
Mocht dit aanslaan. Dan is dit toch een meesterzet van Sony. Los van het feit dat de de VR voor een "console prijs" verkopen. Ook nog de camera en move controllers. Het geld gaat flink rollen daarzo. De ps4 console, Die naar mijn ervaring toch wat stilletjes is krijgt een geheel nieuw leven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True