Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Sony heeft een bundel bestaande uit de PlayStation VR-headset, PlayStation Camera, twee Move-controllers en de game VR Worlds aangekondigd. In de VS gaat de set 499,99 dollar kosten, in Europa is de bundel nog niet aangekondigd.

Sony PlayStation VR Launch BundleEen woordvoerder van Sony Benelux liet woensdag aan Tweakers weten dat er voor Europa nog geen bundels op de planning staan, maar het lijkt aannemelijk dat de PlayStation VR-set zoals die nu in de VS is aangekondigd op een later moment ook hier op de markt komt. De prijs zal dan waarschijnlijk 499 euro bedragen.

De aangekondigde set heet de Sony PlayStation VR Launch Bundle en kan in Amerika en Canada vanaf 22 maart vooruitbesteld worden. Levering zal in oktober plaatsvinden. Naast de headset bevat de bundel de Playstation Camera, die vereist is om games te kunnen spelen met de headset. Ook zitten er twee Move-controllers in het pakket. Die zijn niet vereist, maar kunnen wel functionaliteit toevoegen aan PlayStation VR-spellen.

Het pakket bevat verder een disc met vr-demo's en een disc van PlayStation VR Worlds. Dit is een game die bestaat uit vijf verschillende vr 'ervaringen'. Sony kondigde VR Worlds deze week aan, tegelijkertijd met de bekendmaking van de prijs van de headset.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Meeste mensen zullen na een tijd alleen nog maar de cinematic mode gebruiken. Games spelen in VR is leuk voor even. De eerste indruk is overweldigend, maar als je langer dan een half uur speelt krijg je last van motion sickness. Zelfs mensen die daar nooit last van gehad hebben.

Uiteraard hoor je daar weinig van, want op een demo stand mag je hooguit 20 minuten proberen.

Maar een beetje zoekwerk op internet maakt toch wel duidelijk dat er hoop grenzen zijn aan de technologie.

Motion sickness los je ook niet zomaar op. Het probleem ligt in het feit dat je hersenen denken dat je in beweging bent, maar jijzelf reageert hier niet op. Dus zolang je lichaam in rust verkeerd krijg je na een tijd last van misselijkheid en hoofdpijn.

Ook resolutie is een belangrijke factor. Lage resoluties en wazige beelden hebben meer kans op ongewenste effecten. Je ogen moeten ook constant focussen om een scherp beeld te krijgen.

Neem alles bij elkaar en dan snap je waarom VR wederom gaat falen.

Als er al een echte doelgroep is, dan zijn het mensen die graag op een groot scherm film kijken of een 2D spel spelen. De rest maakt een impulsieve aankoop en leggen het ding na een paar keer gebruiken in de kast.

Ik kan het fout hebben natuurlijk, maar dit zijn zowat mijn verwachtingen als PSVR in oktober uitkomt. Ik zie het zo gebeuren dat er een grote hype komt en dat veel kopers ontevreden zullen zijn en hun geld zullen terug vragen.
Ik hoop dat je ongelijk hebt.. ben ook een beetje bang dat dit kan gaan gebeuren. Hoewel ik niet denk dat de situatie nu vergelijkbaar is met die van 20 jaar terug, als het 'faalt' zal het alleen uit mainstream gaan en zal het meer een niche worden, en niet 20 jaar praktisch verdwijnen zoals na de Virtualboy gebeurde.

En mocht het toch aanslaan zullen de komende jaren erg tof worden denk ik zo, alle triple A games zullen standaard voor VR gemaakt worden, 8k screens, films/documentaires in VR, etc.
Zoals verschillende anderen al aangeven klopt de stelling van Steffo niet. "Beetje zoekwerk op internet" klinkt als nogal kort door de bocht. Blijkbaar heeft hij zelf nog geen uren de brillen mogen uitproberen. Het eerste wat ik deed toen ik de DK2 in handen kreeg was 5 uur aan een stuk Half-life 2 spelen. Fantastische nieuwe ervaring en nergens last van. Inmiddels bijna 2 jaar verder en enkel rollercoasters kunnen je wat duizelig maken. Die doe je dan ook geen uren achter elkaar. Ook van vrienden die hem weken lang gebruikt hebben, hoor ik geen klachten.

Je kunt wel last krijgen van motion sickness, maar dat komt dan meestal door de game of demo die niet geoptimaliseerd is of je moet er met autorijden ook echt last van hebben. Strak op de hoge framerate blijven (75 DK2, 90 CV1/VIVE, 90/120 PSVR) is heel belangrijk. Goede afstelling van pupil distance voor juiste distortion. Daarnaast zijn de bewegingen die gemaakt worden in de demo van invloed.

Er zijn verschillende technieken in ontwikkeling die het natuurlijke zicht zoals focussen en diepte in de VR bril mogelijk gaan maken zoals onder andere Foveated rendering door SMI en Near Eye Lightfield display van Nvidia. Ook resolutie is een kwestie van tijd, al kun je gebrek aan resolutie ook middels technieken verbloemen. Ik verwacht dat VR over enkele jaren nog vele malen indrukwekkender gaat zijn. Gelukkig zijn er veel mensen die niet zoals Steffo in beperkingen of grenzen denken, maar in mogelijkheden en potentie. Anders hadden we nu ook geen PC's, smartphones of elektrische auto's gehad.

De VR hype hebben we eind 80, begin 90 gehad. De techniek is nu rijp voor serieuze VR. Kijk ook maar eens naar de Gardner Hype Cycle: http://www.gartner.com/newsroom/id/3114217

[Reactie gewijzigd door Shaflic op 19 maart 2016 11:17]

Honderden uren in vr doorgebracht, alleen de eerste dagen last van een raar gevoel.

Nu snap je dat je de plank volledig misslaat.
Zoals z1rconium zegt, ben er na een tijd ook gewend aan geraakt. Dat gezegd te hebben is het vooral films (hint: erotische films) die ervoor zullen zorgen dat een vr-bril zeker niet te lang opgeborgen blijft in de kast en zal bijdragen aan lichamelijke gewenning.

Uiteraard hoor je daar al helemaal niets over, grote bedrijven weten natuurlijk dat dergelijke industrieŽn cruciaal zijn voor adaptatie van nieuwe technologie, en zetten mede daarom groot in op virtual reality.
Wat betreft motion sickness schijnt 60 om 90 hz veel uit te maken. Vandaar dat oculus en htc over zijn naar de 90 hz. Ondanks dat het een stuk meer van de pc vraagt.

Anderere belangrijk ding is controllers. Het lopen met een controller terwijl je stil staat schijnt niet prettig te zijn. Shooters zoals counterstrike zijn dan ook heel ongeschikt. Je zal meer railshooters krijgen of variaties daarop. Rpgs, table top games en vooral cockpit games zijn veel geschikter.

Shooters waarbij je loopt met roomscale hebben geen problemen. Dat snapt je brein veel beter.

Input lag is ook nagenoeg afwezig. Als je de verhalen over de cv1 en vive pre hoort dan is daar in principe geen motion sickness meer. Hooguit bij slecht ontworpen spellen. Dk2 en 1 was een heel ander geval.
Ik ga niet akkoord met je stelling over motion sickness, en het strookt ook niet met mijn ervaring met de DK2.

Het al dan niet optreden van bewegingsziekte hangt voor het grootste deel af van het soort game/ervaring. Bij stilstaand spelen is er bijna geen kans op misselijkheid. Ook als je een cockpit hebt als referentie verdwijnt dit probleem bijna altijd.

Wel ligt er in de games van Sony veel nadruk op actie en beweging, dus misschien zijn deze niet voor iedereen weggelegd. Toch zijn er genoeg ervaringen denkbaar zonder intensieve bewegingen: schietspellen met de controllers, 'RTS' met figuren op een virtueel spelbord, interactieve cinema... Voor het succes van PSVR komen dit soort ervaringen er hopelijk ook snel.
Je zegt dat je na een uur last krijgt van motion sickness. Dit is echter van persoon tot persoon verschillend. Ik bijvoorbeeld, heb daar tot nu toe nog geen last van gehad. En ik heb met de Oculus DK2 dik 3 uur aan een stuk gespeeld. Ook met de Samsung Gear VR heb ik hier geen last van gehad.
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar de PS-VR, en dan vooral of het ook kan werken op de PC.
Ik schat de kans op native support voor de pc heel erg klein.
Samen met het extra kastje en de camera die voor de ps4 zijn ontworpen en dus niet voor de pc zullen werken.

Natuurlijk zullen er vast wel tweaks komen, om alles via veel omwegen werkend te kunnen krijgen.
Maar de pc spellen die vr ondersteunen, zijn ook niet gemaakt voor de psvr, dus zelfs als het mogelijk is, is het de moeite niet waard voor iets dat dan nog maar half zo goed werkt op de pc dan de rift of hive.

Aan de andere kant zou het wel een goede set van sony zijn om te kunnen concureren op pc gebied, vooral omdat de prijs veel goedkoper is dan de andere opties.
Naja, stel het lukt iemand om een dergelijke interface te ontwerpen, dan hoef je maar support voor de Steam VR interface toe te voegen en je hebt al best goeie support voor de headset. Enige wat een stuk stuk minder makkelijk zal zijn is het supporten van de Move.
Misschien (als ze dan toch bezig zijn om het te 'kraken') kunnen ze de Move vervangen door Kinect? Of gewoon de controllers van de Rift gebruiken oid :)
Naja, Rift, STEM of PrioVR zou je dan prima kunnen gebruiken inderdaad. Het stomme is alleen dat je waarschijnlijk speciale hardware nodig zult hebben om uberhaupt te kunnen beginnen met het hacken hiervan. En tegen de tijd dat dit iemand op goeie manier gelukt is zullen mid-end VR headsets ook wel in prijs gaan dalen.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 18 maart 2016 22:34]

Ik zou het een goed idee vinden. Net zoals de PS4 controller out of the box werkt met m'n laptop.
Zoals het een goed tweaker betaamt, zou dat vast moeten kunnen lukken. Echter, zonder tweaken, zal de PS VR het sowieso niet gaan doen op een PC.
Als ze slim zijn en PS VR een groot succes willen laten worden, zorgen ze voor native support.
Daarmee zullen ze Oculus en Vive flink in de weg gaan zitten. Wat uiteindelijk niets uitmaakt want het is vooral belangrijk dat de VR markt in zijn geheel groot wordt.
Sony heeft al aangegeven dat er voorlopig GEEN pc support komt.. Hebben ze ook nooit gedaan voor de move of de dualshocks..
Leuke bundel :)

Zelf hoop ik eigenlijk dat ze ook een bundel uit gaan brengen waarin de PS4 zelf ůůk is opgenomen, wellicht dat ze deze voor een scherp tarief kunnen aanbieden.

Zelf denk ik dan aan bijvoorbeeld;

PS4 1TB
New launch game
Move controllers
PS Camera
Sony VR bril

alles bij elkaar voor zo'n §700-§800.

Flink bedrag maar nog altijd goedkoper dan de oculus stand-alone kost :9
Flink bedrag maar nog altijd goedkoper dan de oculus stand-alone kost :9
Dat is het niet, de Oculus is 699 euro en dus niet 700-800 (of bedoel je dat als rekensom, dus -100, dan heb je gelijk) :D

Uiteraard maakt dat het totaalpakketje van een Oculus wel veel duurder ;) Maar ze zijn niet bepaald gelijk op alle vlakken.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 maart 2016 16:32]

en 42 euro verzendkosten ;p
PS4 1TB = 380
Move controllers + PS Camera + PS VR bundel = 500

Totaal bedrag: 880.

En daar moet je dan natuurlijk nog een groot premium bij rekenen per spel. Uiteindelijk kom je natuurlijk nog steeds goedkoper uit (zolang je niet een stuk of 20 spellen koopt), maar dat mag ook wel bij een mid-end ervaring. Hoe dan ook, grote vraag is vooral of 1) Oculus z'n dubbele import belastingen chaos weet op te lossen (want dan kost de Rift hier ook gewoon 600 euro) en 2) je op de bank wilt spelen of ook meer immersieve ervaringen wilt kunnen uit proberen (laatste geval is PC in algemeen en de HTC Vive specifiek nog steeds veruit de beste optie). Indien de Rift hier ook 600 euro kost (redelijk waarschijnlijk) dan zullen die 1500 euro bundles hier ook wel uitkomen van PC + Rift. En dan heb je het dus over een verschil van een dikke 620 euro. Mij zou een high end PC me dat geld zeker waard zijn (zeker rekening houdend met prijs per spel), maar goed, dat is wel een investering die je van te voren moet maken.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 18 maart 2016 18:33]

De meeste kopers van de PSVR zullen al een PS4 hebben. De meeste pc eigenaren zullen hun pc nog moeten upgraden voor de Rift of Vive. Dus dat maakt de pc varianten toch wel fors duurder.
Overigens toekomstige Rifter hier. Heb wel een ps4 maar geen plannen om ook psvr aan te schaffen.
Ja nee, mensen die een PS4 hebben en geen high end VR hoeven is PS VR geweldig. Het is meer voor mensen die naar de totaal prijs kijken zoals de reactie waar ik op reageerde.
Met een PC kan je weer Office/Photo shop etc etc op draaien, dat telt ook wel ergens voor. Een PS4 daar kan je moeilijk mee werken. :)
Men heeft tegenwoordig wel een laptop. Meeste huishoudens hebben niet eens meer een pc staan vandaag de dag.
Een laptop is een pc. Jij doelt op een desktop.
kun je er ook youtube filmpjes mee kijken? of normale games mee spelen?

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 18 maart 2016 16:50]

yes, in de speciale cinematic mode. dan lijkt het als of je voor een gigantisch scherm zit, overige vr functies werken uiteraard niet.
Toevallig hier een bron van/voor?

Voor mij zou dit in ieder geval een belangrijke reden zijn om de PSVR te halen, omdat ik nu al te ver van m'n TV zit voor de kleine lettertjes in vele spellen.
Dat is algemene functionaliteit voor alle 3D brillen. Ze kunnen VR doen, maar ook fungeren als monitor voor reguliere games. Dus als je de PS4 aan zou zetten, zou je gewoon ik de bril het menu van de PS4 zien, en afhankelijk van de game die je start wordt de VR feature ingeschakeld of juist niet.
Dat bedoeld Nieuwevolger niet. Hij heeft het over Cinematic mode. Dat is een mode waarbij je letterlijk VOOR een scherm zit.. In een VR omegving, waarbij je dus nog steeds gewoon van het scherm weg kunt kijken en zelfs gewoon achter je. Voor de Oculus heb ik een dergelijk programma waarin het net is of je in de bioscoop zit met rijen stoelen voor en achter je en een groot bioscoopscherm voor je..

Moet wel zeggen dat dat niet echt geschikt is om mooie HD films op die manier te bekijken. De resolutie die voor het scherm nog overblijft is veel te weinig om nog interessant te zijn.

meer info:

https://share.oculus.com/app/cineveo-vr-cinema
Dat heeft Sony zelf aangekondigd tijdens de bekendmaking van de prijs van de bril.
Ik keek echt echt uit naar de PS-VR maar nu ik de bundel zie doet het me plots aan Move denken en rijst de vraag hoeveel keer ik echt gebruik zou maken van die VR set. Ik heb destijds ook de Move set gekocht en heb er denk ik nog geen 24u gameplay mee gehaald. De Move set kostte toen §159 denk ik. Maar §500 voor een herhaling van dat scenario lijkt me dan weer vel geld.

Hoe lang kan je zo'n set op je hoofd verdragen. Ga je constant recht moeten staan? Ga je constant met je armen moeten zwaaien? Ik zie me echt geen 4u aan een stuk recht staan en met mijn armen zwaaien dat heb ik geleerd van Wii en Move.

Ik denk dat ik toch maar de kat uit de boom ga kijken al vrees ik dat ik de hype weer niet zal kunnen weerstaan.
niet alle games gaan de move controller ondersteunen of verplichten. dus je kan nog altijd voor de psvr+camera combi gaan. Zelf ga ik de psvr nog niet meteen halen, aangezien de games mij nog niet zo erg aanstaan en denk dat het vanaf dan nog wel een jaar kan duren voordat er echt grote titels voor uitkomen. Maar als er echt grote titels voor uitkomen is kans groot dat ik hem ga halen.
Heb de Playstation VR al gepreorderd. Misschien dat ik alsnog voor de VR-bundel ga voor het gemak.
heb nog even snel wat move controllers gekocht via Marktplaats voordat ze straks 2x zo duur worden ;)
Ik heb ook voor weinig zo'n pistool grip en sharpshooter gekocht. Kost een paar euro. Maakt het schieten met de move controller net wat realistischer. Ik weet alleen niet of die move nunchuck ondersteund wordt, dat zal wel niet. Zien we dan wel weer.

[Reactie gewijzigd door RGroenen op 18 maart 2016 17:06]

Hmmm, als ik naar de beelden kijk dan word ik er niet enthousiast zijn. Grafische kwaliteit is duidelijk minder en dat vermoed ik toch wel erg afbreuk aan de ervaring ben ik bang.
Sony had beter echt een goeie game van hoge kwaliteit mee kunnen leveren om te laten zien wat het echt kan en hoe goed het kan zijn. Nu zijn ze afhankelijk van wat andere partijen gaan uitbrengen. En Kinect heeft al bewezen dat dat niet werkt.
Dat hoor je vaker en dat dacht ik ook, maar ik hoor ook van mensen die daadwerkelijk niet heel realistisch uitziende beelden hebben gezien op een Rift of Vive dat het niet zoveel uitmaakt of het er realistisch uitziet of niet. Ook in een (bij wijze van spreken) getekende omgeving ga je je inleven.

Ik heb helaas geen eigen ervaring :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 18 maart 2016 16:31]

Dat hoor je vaker en dat dacht ik ook, maar ik hoor ook van mensen die daadwerkelijk niet heel realistisch uitziende beelden hebben gezien op een Rift of Vive dat het niet zoveel uitmaakt of het er realistisch uitziet of niet.
Dat is mijn eigen ervaring ook, sommige dingen hoeven helemaal niet echt te zijn ook, dat hangt ook van de intentie van het spel af.

Als een spel realistischer is ben je bijv. wel makkelijker aan het schrikken te maken. Voor andere gevoelens is het weer helemaal niet nodig, als ik met Borderlands van een berg af spring krijg ik kriebels in mn buik en dan is het scherm geen eens beeldvullend (voor mijn blikveld/zicht). Als ik COD speel en ik ga bijna dood en kan nog net achter een muurtje rennen (of iig het gevoel krijg dat het nog net kan) krijg ik hetzelfde gevoel als ik vroeger de buurman achter me aan had omdat ik kattenkwaad uit had gehaald.
GTA 5 (eventueel met Icenhancer) @ 1200P 90FPS op een OLED display is niet realistich? :+
Gta5 is Łberhaupt niet realistisch.
Ik moet toegeven dat ik er ook geen ervaring mee heb en het hoeft van mij ook niet foto-realistisch te zijn, maar wat ik in bovenstaand filmpje zie is wel iets onder de maat.
Ik heb een Google Cardboard thuis en het ding door mijn kinderen laten gebruiken en vooral de duidelijke gimmicky apps en spelletjes zijn snel niet meer interessant ook voor kinderen.
Sony had denk ik beter kunnen investeren in een echt goede game of applicatie om te bundelen bij deze set als showcase wat mogelijk is met VR.
Kan het mis hebben, maar deze games zien er grafisch meer dan prima uit, vooral die space shooter lijkt me echt gaaf. Als je dit al niet mooi kan vinden voor VR, dan moet je ook niet veel verwachten op de PC, want daar zullen het merendeel van de VR games ook geen grafisch hoogstaande games zijn.
Mooie prijs, 99 euro voor 2 Move controllers en een camera. Kom maar op met die bundel.
Wist wel dat een bundel zou komen. Want veel mensen hebben ook een los bundel gekocht bij de release.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True