Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties
Submitter: Jogai

Een Chinese fabrikant komt met de Pico Neo. De vr-headset zou gebruikmaken van oled­schermen met dezelfde specificaties als die van de Oculus Rift, met een resolutie van 1080x1200 pixels per oog en refreshrate van 90Hz. De headset kost omgerekend 313 euro inclusief btw.

Wat uiterlijk betreft lijkt de Pico Neo op Samsung's Gear VR, maar in de Chinese vr-headset hoeft geen smartphone geplaatst te worden. In het apparaat zitten twee oledschermen met diagonaal van 3,81" per stuk. Zowel het formaat als de resolutie en de verversingssnelheid van de panelen komt overeen met die van de Rift, dus mogelijk gebruikt de Chinese fabrikant GoerTek Inc. dezelfde schermen.

De Pico Neo kan zonder computer gebruikt worden als de headset aangesloten wordt op de bijbehorende controller. In die controller zit een Snapdragon 820-soc, 4GB lpddr4 ram, 32GB emmc-opslaggeheugen en een 5000mAh-accu. De achterkant van de controller dient als touchpad en er is een zesassige bewegingssensor aanwezig. Het minicomputertje beschikt ook over wifi en draait op Android 6.0 met aanpassingen voor vr-weergave. Het besturingssysteem zou zowel in het Chinees als Engels in te stellen zijn.

Volgens de makers kan de Pico Neo ook los van de optionele controller gebruikt worden, in combinatie met een pc. In hoeverre het dan mogelijk is om vr-games en applicaties te draaien, zoals met de Oculus Rift en HTC Vive kan, is niet bekend. Wel toont het bedrijf ook een set bewegingscontrollers, die doen denken aan de PlayStation Move, en camera's voor positietracking. Of die werken met applicaties anders dan de eigen Android-software van de Chinese fabrikant is niet duidelijk.

In de headset zitten sensoren die de positie van de drager bepalen. De latency zou minder dan 20 ms bedragen en de fabrikant vergelijkt de gebruikte chips met die in de Samsung Gear VR. De Pico Neo wordt aangesloten met een usb-c-kabel van 110cm en heeft daarnaast ook een micro-usb-poort, 3,5mm-jackplug en een ingebouwde microfoon.

Ook als de Pico Neo dezelfde oledschermen gebruikt als de Oculus Rift, is dat geen garantie dat de goedkopere headset dezelfde beeldkwaliteit kan bieden. Dat is mede afhankelijke van de gebruikte lenzen. Oculus gebruikt hybride fresnellenzen, die het makkelijker maken om te focussen, door de headset hoger of lager op het hoofd te plaatsen. In de Pico Neo zitten volgens de fabrikant asferische lenzen en het blikveld zou 102 graden bedragen. Dat is minder dan de Oculus Rift en HTC Vive, die 110 graden weergeven.

In China gaat de Pico Neo inclusief Android-controller 3399 yuan kosten. De losse headset kost 1899 yuan. Omgerekend inclusief btw is dat ongeveer 560 en 313 euro. De prijzen van de motion controllers en camera's voor positiebepaling zijn nog niet bekend. De Pico Neo verschijnt in China in juni op de markt. Of de headset ook zijn weg zal vinden naar andere delen van de wereld via retailers is nog niet bekend.

Pico Neo vr-headsetPico Neo vr-headsetPico Neo vr-headsetPico Neo vr-headsetPico Neo vr-headsetPico Neo vr-headsetPico Neo vr-headsetPico Neo vr-headsetPico Neo vr-headsetPico Neo vr-headset

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Toch vraag ik mij af of deze de echte kan evenaren, Oculus heeft jaren lang research gedaan en net zo lang zitten sleutelen tot het perfect was.
Uiteindelijk hoef je maar het eindproduct na te maken.. die kosten heb je niet.. Persoonlijk vind ik het ook stom van Oculus om niet samen te werken met andere partijen maar alles in eigen beheer hebben gedaan. Daarmee is het voor Oculus erg duur geworden.
De Oculus Rift wordt verkocht voor weinig meer dan de hardware kosten. Een VR-bril bestaat uit veel meer dan de schermen.
  • lenzen
  • de behuizing (gewicht)
  • comfort
  • software support
  • gebruikersgemak
  • audio
  • microfoon
  • en tracking mechanisme
Dat alles werkt samen tot een prettige beleving.
Alleen dezelfde schermen is niet erg interessant.
• Development
• Marketing
• Framework voor het support
Ik raad je aan om is te gaan kijken hoeveel alles bij elkaar kost. Dat is echt geen $500+

De kosten zitten hem niet in de hardware.
het kost weinig meer dan de kosten die ze gemaakt hebben, het winstmarge is dus laag, dat betekent niet dat de prijs van de componenten hoog ligt, hierin kan net zo goed onderzoekskosten zitten.
Probleem is bij namaak dat je vaak niet goed snapt waarom iemand iets op een bepaalde manier gedaan heeft. Je kan iets niet 100% namaken (bijv. Omdat je niet dezelfde onderdelen kan gebruiken) dus je zal keuzes moeten maken.

Maar na een paar generaties komen de chinezen wel bij, kijk maar naar de smartphones. Op het moment dat ze bij zijn qua gebruikservaring vliegt de prijs ook omhoog.
Klopt als je een kopie maakt, maak je niet de fouten en heb je geen leercurve.
Techniek gaat echter zo snel dat die leercurver ook veel sneller is dan zeg voor 10 jaar.

Als innoverend bedrijf zul je moeten blijven innoveren en omzet die je nu maakt zul je niet altijd kunnen blijven vasthouden.

Neem tomtom, leuk maar wordt nu door iedereen gemaakt, alleen met extra service kunnen ze zich onderscheiden.
Gopro cam, steeds meer goedkope vergelijkbare aanbieders die veel goedkoper zijn. Die markt wordt ook overspoelt.
Smartphones, idem nu chinese massafabrikanten ook leuk spul beginnen te leveren.
Idem met die soort techniek daar zijn over 3 jaar ook genoeg fabrikanten die het maken.
Mijn ervaringen met de DK2 zeggen me echter dat de grootste problemen bij de software liggen en bij graka drivers:

* vr vergt echt een andere benadering. Even vr ondersteuning toevoegen aan een bestaande game werkt niet
* Technisch gezien moeten prioriteiten veranderen. Latency is het belangrijkste, dus niet double of zelfs triple bufferen
* Ook de drivers moeten latency voorop stellen. Inmiddels hebben zowel AMD als NVidia dat gedaan, maar werkt dat ook goed met deze bril?

Dit alles gezegd hebbende is rauwe rekenkracht echt wel nodig. 2 x 2K op 90hz is geen sinecure. Hoe deze fabrikant dat oplost is mij een raadsel maar ik vermoed dat het gewoon niet is opgelost.

Aan het eind van de rit werkt het pas echt goed als alles samenkomt. En juist daarvoor ben ik bang bij dit soort leveranciers.
daarom hopen dan ook veel mensen op een algemene VR API. die met elke bril kan werken.
De Oculus is duur voor meerdere redenen maar niet door wat je zei,
Hij is duur omdat de onderdelen zijn nieuwe en de productieproces is ook duur,
Ook omdat Oculos zelf wilt een premium product inleveren, alleen de doos van de ding kost meer dan 20 euro volgens mij, daarnast zit er een Xbone controller in, een sensor camera en een geÔntegreerde koptelefoon.
Ik snap ook niet waarom mensen zijn geÔtereerd door zulke producten, in Azie heb je een grote market waar Oculus geen optie is. Daarvoor worden deze soort producten gemaakt. Ze verkopen heel goed en het is ook goed om concurrentie te krijgen in de nieuwe market van VR. dat maakt software en game ontwikkelaars om geld te zitten in de industrie om meer producten te maken waardoor meer hardware wordt verkocht... meer $$$ voor bedrijven en de industrie en goed selectie van producten voor de consumenten. Dat is een WIN/WIN in mij oog.

[Reactie gewijzigd door Ahmed0770 op 20 april 2016 12:44]

Geen idee, maar heb deze zojuist ge-pre ordered. #69 in de pre-order rij :Y)

Shippen alleen binnen china zo te zien, maar heb 3 chinezen in mainland die regelmatig werk voor mij verichten (qua vertalingen enz). Laat het dus naar hen shippen en die sturen het door met DHL ofzo. Wacht ook nog op m'n Oculus. Dus zal eens kijken hoe het verschil is.
Wellicht dat Tweakers deze VR bril ook kan reviewen :)
Goed idee eigenlijk. Wil het best wel even uitlenen.
Alvast bedankt voor het aanbod! Stuur mij een dm als je 'm binnen hebt. Ik kan niks beloven maar het lijkt mij zeker interessant :)
Zou niet opsturen, gewoon langs brengen op een vrijdagmidag.
Kun je de echte misschien ook testen en daarna naar de VrMiBo :*)
Vanwaar 2 VR brillen? Een mooie review/vergelijking zou ik overigens wel waarderen mocht je ze beiden binnen hebben.
Werk met partners als tech-startup, allemaal die-hard nerds, dus we wisselen die dingen onderling uit. Dus dan hebben we meer keuze :) En delen de kosten uiteraard.
ik vind dat je daar ook meer aan hebt dan aan de zoveelste review van de Rift
Natuurlijk niet, maar het ding is ook aanzienlijk goedkoper en vereist geen dure computer. Het lijkt mij een goede manier om kennis te maken met VR.
Vereist geen dure computer... hoe dan?? Alleen de resolutie van de schermpjes op 90 hz en het feit dat je voor VR een real time 3D wereld nodig hebt vereist al behoorlijk wat rekenkracht.

Juist dit soort opmerkingen doet mij huiveren. Het kan namelijk gewoon niet. Beter veel betalen voor iets dat werkt dan de helft betalen maar uiteindelijk een veredelde cardboard ervaring hebben.
Natuurlijk niet, maar dat is ook vrijwel nooit het doel van Chinese fabrikanten.
Het doel is om een goedkoper alternatief te leveren.
Zo lang ze de prijs laag kunnen houden en de kwaliteit niet waardeloos is, zullen deze als warme broodjes over de toonbank gaan.
het grootste deel daarvan zit hem in drivers etc. daar heeft zo'n clone minder last van 'zolang ze compatible zijn' en er in de software die er gebruik van maakt, maar geen check zit...

toch vraag ik me oprecht af of dit soort resoluties wel echt nodig zijn, is 720x800 of zelfs 648x720 per oog niet meer dan genoeg...

dergelijke schermpjes lijken me aanzienlijk goedkoper, en als je dat beetje overlap meeteld kom je nog steeds ruimschoots op full-hd-achtige resoluties.
De grootste klachten zijn nog altijd dat de schermen niet snel genoeg zijn en dat resolutie niet hoog genoeg is.

Dus nee, een nog lager resolutie scherm zal niemand willen hebben. Eigenlijk heeft geen van de huidige systemen een resolutie die hoog genoeg is voor echte immersie. De Playstation VR met 1920◊1080 zoekt al helemaal de onderkant van het nog net aanvaardbare. De 2160◊1200 van de Rift en Oculus rift is ook lager dan ideaal maar anders worden de hardware eisen al helemaal bizar hoog. AMD's idee van 16k resolutie @ 144Hz lijkt mij nog helemaal zo'n gekke stelling niet. Dan valt de 648x720 die je voorstelt er toch wel heel zwaar onder ;)
Je hebt helemaal gelijk.

Maar hoe komt dit?

Als je er goed over na denkt is het eigenlijk heel logisch. Het heeft alles met Field Of View (VOF) te maken. Die wil je bij VR heel hoog hebben. Dus als je naar links en naar rechts kijkt (met je ogen, zonder je hooft te bewegen) dan wil je overal 'om je heen' beeld zien.

Maar kijk nu weer eens naar je monitor.... Vergeleken met overal om je heen beeld zien is je monitor maar een heel klein rechthoekje eigenlijk. Maar in dat rechthoekje heb je dus al 1920x1080 pixels zitten bij Full HD. Stel je nu voor dat je je gezichtsveld zou willen vullen met beeld door overal monitors neer te zetten en hangen. Hoeveel monitors zou je nodig hebben? Dat is hoeveel pixels je nodig hebt in een VR bril.
NIet alleen dat, maar ook simpelweg dat het scherm nog geen 10cm van je ogen verwijderd is i.p.v. een monitor op een meter afstand maakt een enorm verschil en zelfs op die afstand kan ik de pixels nog zien op een 2560x1440 27" monitor. Sterker nog bij een Full HD van dezelfde grootte monitor op dezelfde afstand kan ik de pixels behoorlijk duidelijk zien, letters worden korrelig.
En dat toont imho alleen maar aan dat LCD schermen niet geschikt zijn voor HMDs mee te maken. Ik heb gisteren voor de eerste keer mijn Glyph kunnen gebruiken, en hoewel deze een kleine FOV bied maakt deze wel gebruik van DLP technologie waardoor er geen zogenaamd "screen door effect" optreed en je dus ook geen pixels kunt tellen. De enige manier dat je merkt dat je een lage resolutie hebt is door het gebrek aan definitie in het beeld. Dezelfde reden waarom 1080p wel werkt in de cinema, maar je toch pixels kunt tellen bij je thuis op je TV.
Dit was natuurlijk te verwachten. Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling, het houdt de grote partijen scherp. Ze kunnen niet stil blijven zitten en moeten echt kwaliteit leveren voor een redelijke prijs.
Als je ziet hoeveel geld occulus heeft moeten investeren + dat ze hun rifts met verlies verkopen is dit een slechte zaak. Er is zoiets als een octrooi die ervoor moet zorgen dat fabrikanten hun investering terug kunnen verdien voordat de rest het product mag namaken.
Een patent betekend enkel dat je een licentie moet nemen op de technologie van een ander als je van exact hetzelfde gebruik maakt.

Er is echter niks dat je verplicht om je eigen product vervolgens duurder te verkopen of met een andere oplossing om dat patent heen te werken zodat je geen inbreuk maakt.


De slechte zaak is eerder dat in kwestie van paar weken een bedrijf blijkbaar voor de helft van de prijs hetzelfde kan leveren, ondanks dat ze (claimen) met de rift verlies leiden. En dat nog sneller kunnen leveren dan het origineel als extra bonus.
Dat geeft vooral aan hoe naief de huidige VR producenten zijn en ze snel met redelijk prijzen moeten gaan komen om echt te concurreren.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 20 april 2016 10:30]

Je gaat er vanuit dat de kwaliteit hetzelfde is, terwijl het voor nu even alleen om "specs" gaat, de vive en de rift hebben ook dezelfde resolutie maar er zit wel degelijk een verschil in beeldkwaliteit tussen deze 2. Kwaliteit kost geld, is het realistisch om $300 te "eisen"?

Ik vermoed dat er nog veel meer van deze apparaten uit china gaan komen, maar het zal even duren voordat de kwaliteit echt goed zal zijn, want de huidige techniek laat top-notch nog niet toe.
Ik snap niet waarom een Chinees product per definitie een mindere kwaliteit heeft. Ik weet niet waarde OR gemaakt wordt. Als het een probleem is dat apparaten in China gemaakt worden, dan kun je de helft van je gadgets wantrouwen?
Ik snap niet waarom een Chinees product per definitie een mindere kwaliteit heeft.
Er wordt niet getwijfeld aan de kwaliteit omdat het uit China komt, maar omdat het maar de helft kost van Oculus en zelfs nog minder dan de helft van de Vive. Hoe doen ze dat? ? Verder hebben Chinese leveranciers in het verleden (en nog steeds trouwens) ook gewoon hele lage kwaliteit geleverd dus hebben ze een slechte naam op dat vlak.
Mooi dat je dat stelt van die Chinese leveranciers en kwaliteit. Je kan dan vast ook wat leveranciers aanwijzen die soortgelijke producten leveren. Zo nee, dan is je claim nergens op gebaseerd uiteraard.
Even iets breder denken alsjeblieft dan alleen electronics. Er komt echt veel spul uit China. En frankly, ook echt heel veel rotzooi. Stap eens binnen bij de Action en koop daar wat speelgoed van een paar euro. Troep die nog voor het verjaardagsfeestje voorbij is kapot is.

En nee ik kan geen namen noemen want het gaat hier over leveranciers die geen reclame maken. Hun naam is verder niet belangrijk en wordt maar nauwelijks genoemd.

Iedereen die wat langer rondloopt heeft wel eens troep uit China in handen gehad. Ja er komt ook een hoop goed spul vandaan, maar dat concurreert dan meestal niet op prijs. Als het echt goedkoop is en uit China komt is er gewoon een kwaliteitsrisico. Dat zegt mijn persoonlijke ervaring en die van vele anderen. 'Chinese rotzooi'. Iedereen snapt wat je bedoelt. 'Russische rotzooi'. Waar heb je het over? 'Duitse...' ... degelijkheid! Dus ja er is een 'vooroordeel'... maar je kunt het ook gewoon 'ervaring' noemen.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 20 april 2016 21:53]

Je zet het alleen weg als feit, terwijl het gebaseeerd is op persoonlijke ervaringen. Een mening dus. Er is een verschil.

Maakt allemaal verder ook niet uit, maar het gaat hier over 1 specifieke VR headset van 1 specifieke fabrikant uit - jawel, toevallig China. Eerst geef je aan dat je aan de kwaliteit twijfelt vanwege de prijs en niet vanwege land van herkomst, om vervolgens een post later aan te geven dat er wel veel producten uit China komen met dodgy kwaliteit.. Aangezien er naar mijn weten nog geen enkele andere Chinese fabrikant een VR headset (daar hebben we het hier immers over) op de markt heeft gebracht vergelijkbaar met occulus rift, is het denk ik nog wat te vroeg om daar iets over te gaan roepen nietwaar?
We zullen zien. Ik stel dus nu al, gebaseerd op de prijs, het rip-off design en de stelling dat je geen krachtige hardware nodig zou hebben, dat dit een piece of junk gaat worden. Het zou me zťťr verbazen als dat niet zo was.

En tja feit, feit. Wat is wel een feit? Dat E= MC2 ? Nee, zelfs dat niet. Het hele woord 'kwaliteit' impliceert al subjectiviteit.

Ondertussen hebben we hier in Nederland maandenlang een quotum gehad op babymelkpoeder omdat Chinezen zelf de kwaliteit van het Chinese product niet meer vertrouwden nadat er doden gevallen waren. Jawel, in hun zucht de kosten te verlagen hadden deze mensen rotzooi toegevoegd aan babyvoedsel. Nogmaals ik spreek op basis van ervaring, maar echt niet alleen persoonlijke ervaring.
Wat versta je onder kwaliteit?

De grootste uitdaging is om de gebruiker een mooi beeld te geven.
Een goed scherm met daarnaast de juiste optica lost in principe het gros van de problemen op. Productie en ontwikkeling van de schermpjes is nooit in handen geweest van Oculus. Hebben altijd externe partijen gedaan.
Optica is zo oud als de weg naar Rome. Dat karton geval van google zitten ook lenzen in.

De grote vraag is hoe men hier mee omgaat. Dat er iets 3D zal zijn acht ik groot.
Dat andere spelers het concept interessant gaan vinden ipv de huidige dure oplossing kan zorgwekkend worden.

Concept van Samsung werkt namelijk ook redelijk goed en is ook relatief goedkoop.

Het is juist de Oculus die een maatstaf heeft neergezet die voor het gros onbereikbaar is. PC+gpu+bril = winstuitkering+13de maand+vakantiegeld.
Gaat jan modaal voorlopig niet aan beginnen.
Helemaal met je eens en toch is de ervaring van Samsung Gear tov een Vive/Rift andere koek, je hebt geen top-graphics tot je beschikking, geen positional tracking, geen goede input controller. Niet slecht, maar niet een standaard waar je verder op kunt bouwen. Ondanks dat de techniek van Oculus in de Gear zit, maar bijv; geen async time-warp wat nu wel in de Rift beschikbaar is (ook voor de dk2)

Goede VR is simpelweg nu nog prijzig, het is nieuw en er zitten een hoop kosten in de ontwikkeling. Over tijd word het allemaal betaalbaar en zullen de verschillen in de headsets op details neerkomen.
Ik ben het er helemaal niet mee eens dat beeldkwaliteit het belangrijkst zou zijn. Goede tracking en lage latency is het belangrijkst. Anders kotsen
De chinese wetgeving hanteerd patenten wat anders dan die van andere landen,al zouden ze ongeveer dezelfde technologie gebruiken, is er toch net wat anders dus kan de andere partij er niet bij. Er zijn al vaak zaken geweest waarbij westerse bedrijven een claim hebben gelegd op het gebruik van een knockoff merk of een stukje technologie in een apparaat, maar vaak tevergeefs.
De rift wordt niet met verlies verkocht, maar tegen kostprijs..
De winst of liever 'winst' zit hem nu in markt penetratie en de consumenten omkatten naar een VR wereld. Als mensen meer zin krijgen in VR, omdat elke gameshops straks zo'n kitje heeft liggen en er mond op mond reclame komt, omdat reviewers games gaan reviewen speciaal voor de VR-versie etc, ofwel, het wordt gehyped en het onvermijdelijk is, gezien de menselijke reden voor consumptieve bestedingen, dan gaat er echte winst gemaakt worden.

En vergeet niet dat VR de potentie heeft om de hele wereld te kopiŽren. Dat verdubbeld voor facebook de mogelijkheden tot (gerichte) reclame en daar wordt weer een boel mee verdiend.

Om die reden is de hardware bijzaak bij de potentie van de advertentie inkomsten.

Kijk, als een ijsco fabrikant weg kon komen, of een manier kon verzinnen om je het gevoel van een lekker ijsje te geven, zonder water met smaakstof in te vriezen, dan zouden ze dat doen. :) Het is veel goedkoper dan productie en distributie.

VR gaat dus onherroepelijk worden wat internet nu is geworden, een riool van reclame, marketing en commercie in een zee van pornografie met eilandjes van nuttige informatie.
Nee hoor, want om die reclame zooi te kunnen zien moet je dus wel die aparte applicaties daarvoor draaien, en als jij die niet draait dan krijg je dat ook niet te zien, net zoals bij een normale monitor..
Maar waarom wil je dan aan de VR? Koop je nu een hardware platform voor specifieke toepassingen? Alleen games?

Als je een game pc koopt, installeer je dan alleen games? Het is nog maar de vraag welke apps er allemaal komen, waarvan verteld wordt dat ze erg nuttig zijn en onmisbaar, waar mensen natuurlijk geheid intrappen.

Dat is een keuze, maar koop je een OR om de beperkingen of om de legio mogelijkheden?
De VR wereld is straks in veel gevallen de reclame. Wie Second Life geprobeerd heeft snapt wat ik bedoel
Een octrooi op iets generieks als VR is net zo generiek als een octrooi op een controller gebruiken voor het besturen van games. Gaat niet werken denk ik.
Bovendien heb ik jaaaaaaren geleden ooit al een VR helm op gehad op de megafestatie in Utrecht. Dat was een heel lomp en zwaar ding, maar het is nu niet dat Oculus VR heeft uitgevonden of zo.
DIt.
Dat Mark Zuckerberg 2 miljard voor Oculus VR betaalde en het nu terug moet verdienen is zijn probleem.
Mark betaalde anders gewoon grotendeels met aandelen Facebook. Zuckerberg heeft echt wel lange termijn visie. Die snapt ook dat CV1 wellicht nooit winst gaat opleveren.

Wat er moet ontstaan is een ecosysteem met goede hardware, goede software, goede drivers en goede standaarden. De hardware is het eenvoudigste deel. Vandaar de cheap knock-offs. Ik voorspel weinig succes voor die dingen. Alleen de Vive lijkt serieuze concurrentie, maar die is 200 euro duurder.

Hoe dan ook er komen interessante tijden aan.
Oculus heeft veel te lang gewacht met lansering. Dan krijg je dit.
Dit is altijd het risico met nieuwe producten en als bedrijf houd je daar gewoon rekening mee.
Zo was het ook met smartphones en alle nieuwe productcategiŽn. Binnen de kortste keren wordt het gekopieerd en verbeterd(!).

[Reactie gewijzigd door Menesis op 20 april 2016 10:51]

Oculus heeft niet lang gewacht, op maat gefabriceerde schermpjes die je niet in een paar maanden! Plus alles het complete framework en het feit dat ze uit het niets met iets nieuws kwamen. Ze we wisten dit, wij wisten dit. Oculus moet heel hard trekken om de markt niet te verliezen. Nokia was ook ooit eens heel groot en machtig.
Op maat gemaakte schermpjes, zo speciaal zijn ze ook weer niet. Er bestaan zelfs al een tijdje 4k telefoons, meer pixels dan de rift!
Het verhaal van Nokia is precies het omgekeerde... Groot bedrijf dat zich niet snel genoeg aanpaste aan de nieuwkomers...
Maar inderdaad,ze moeten hard werken. Vooral steam lijkt me een grote concurrent

[Reactie gewijzigd door Menesis op 20 april 2016 11:40]

Maar, ze hebben John Carmack, de maker van Wolvenstein en Doom en Quake als CTO. Als er iemand is die VR goed werkend kan krijgen dan is hij het.

Ik heb wat talks van hem bekeken en die man graaft echt diep door. Die zitten de latency ms bij ms weg te schaven. Daar geloof ik in.
Zou toch erg zijn... Een na-maakversie die eerder "leverbaar" is dan de originele :X |:(
(Uiteraard dan wel voor de chinezen)

[Reactie gewijzigd door markklok op 20 april 2016 10:20]

Nou ja, je kunt natuurlijk altijd vanuit China bestellen. Met een beetje geluk ziet de douane je pakket niet en betaal je er niet eens invoerrechten over. Dit is bij mij al vaker gebeurd.

Ook al zou dat niet lukken, zou het voor mij een grote kandidaat zijn. Ik wil namelijk heel graag een VR bril, maar heb er geen 750+ euro voor over. Als een Chinese fabrikant mij hetzelfde kan bieden voor de helft van de prijs, neem ik die iets goedkopere lenzen wel voor lief. Wat mij betreft is de optie om een high end mobiele SoC te kiezen ook echt een goede keuze, je hebt niet overal een dikke PC staan en je hoeft er geen telefoon voor te hebben wat bij de Gear VR wel het geval is. Ook goed dat ze voor USB type C gaan, ik denk dat fabrikanten als Samsung met de S7 toch de plank lichtelijk misslaan door nog de oude aansluiting te gebruiken.

Al met al juich ik deze ontwikkeling aan!
Nou, mijn ervaring met dit soort chinese makelij is dat je beter dan die 700 euro kunt uitgeven aan de oculus rift dan de 400 die deze losse headset kost.. als die voor 100 euro te krijgen is, dan is het een ander verhaal.. Maar ik betwijfel of de kwaliteit/ervaring van DEZE chinese variant ook maar in de buurt komt van de rift (vergeet niet dat deze headset dus niet geleverd wordt met positional tracking)..
De douane ziet je pakket altijd. Dat gaat immers volledig automatisch. Het ligt er alleen maar net aan wat er op het internationale shipping formulier staat ingevuld en aangekruist. Een gift van §500 is natuurlijk een beetje vreemd maar ze gaan er geen werk van maken kmdat het dan veel meer kost dan het oplevert.
dit is toch helemaal niet te vergelijken met de Rift en de Vive??? dit is allemaal op mobiele hardware dat is echt niet te vergelijken met de high end PC specs die de rift/vive utiliseert! de beeldkwaliteit en bouwkwaliteit zal echt niet hetzelfde zijn!
Ik ben nu vooral benieuwd wat de software en game makers gaan doen. Wordt het 'Oculus compatible only' of kunnen we ook gebruik maken van bijvoorbeeld deze headset. Ik vrees dat Oculus met Facebook zoveel geld en druk kan zetten dat ze dit soort concurrentie de markt uit kunnen drukken door het aanbod exclusief te houden.
Als de fabrikant van dit ding SteamVR ondersteunt, zal het met de softwareondersteuning wel goed komen. Ik zag vandaag al wat voorbij komen van Vive spellen die met een Oculus DK2 en Hydra controllers werden gespeeld.
Nee hoor, de headset makers zullen gewoon OpenVR ondersteunen, en daarmee heb je dus iedereen (immers kun je dan gewoon via steam je games releasen)..
Er valt voor Oculus en facebook niemand uit de markt te drukken, aangezien zij ook maar een spelertje op de VR markt zijn (die er al gewoon was, alleen nu ook beschikbaar voor een elcheapo prijs)..
Dat zijn mooie vr-headset, mijn zoon zit er al een poosje op te vlassen :9~
Maar euh is deze ook geschikt om op een TV aan te sluiten ?
Mijn Tante is een beetje slecht ziende geworden (81 jaar) en ik zoek zo iets als vr-headset om haar weer tv te laten kijken, zoals ze zelf aangaf, mijn geest wil ik graag flexibel houden, :) schitterend vind ik dat...

Persoonlijk heb ik veel problemen met die vr-headset, je moet je hoofd heel langzaam bewegen :|
Een paar maanden geleden 1 geprobeerd en na ongeveer 30 seconde kots misselijk geworden, Beeld en beweging liepen niet synchroon.
Ik vraag me wel eens af, heeft de jeugd :+ meer tolerantie opgebouwd met zulke verschillen ??
Welke vr-headset heb je geprobeerd? Bij Oculus is juist heel veel R&D gedaan naar het elimineren van motion sickness door panelen te gebruiken met een hoge refreshrate en betere sensoren om beweging beter te detecteren zodat beeld en beweging meer synchroon lopen. Het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan waar je naar keek, was het een bungie jump met snel en schokkerig beeld of was het een rustig strandje? Dat maakt natuurlijk ook al een groot verschil. Tolerantie van motion sickness is uiteraard ook per persoon verschillend :+

Overigens zou deze vr-headset best op een tv aangesloten kunnen worden, zolang deze over een HDMI poort bezit en je een USB-C naar HDMI adapter weet te vinden
Het was een rustige natuur film.. en welke vr-headset het gewest is ?? Het was er 1 in de aanbieding,
Nu ik zo alles lees was het, denk ik, een over datum vr-headset.
Moet maar eens de benen wagen nemen en naar Zwolle gaan.
Laat me raden, een goedkoopje bij de Action of Kruidvat? (Ik weet niet waar vr-headsets allemaal worden aangeboden tegenwoordig) Of hebben we het over de Samsung Gear VR? (die zat bij de Samsung Galaxy S7 als je hem reserveerde)

In het eerste geval ligt het namelijk ook aan de telefoon die gebruikt wordt voor het beeld, als deze nogal traag is kan dat ook een schokkend beeld opleveren, al lijkt mij dat redelijk onwaarschijnlijk bij het afspelen van een film. Daarnaast zijn de lenzen heel belangrijk. Bij goedkope vr-headsets zullen waarschijnlijk hele goedkope lenzen zitten, waardoor de kwaliteit slecht is. Ook kan je de lenzen waarschijnlijk niet verstellen zodat ze voor jou misschien niet goed zijn ingesteld. Duurdere vr-headsets hebben meestal wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld de diepte van de lenzen te veranderen.

In het tweede geval zouden de bovenstaande proberen niet moeten voorkomen, met de uitzondering van de afstelling van de lenzen.

Verder maken dit soort vr-headsets gebruik van de sensoren in je smartphone om de beweging te detecteren. Meestal is dat geen probleem, echter kan het zijn dat de sensoren niet heel goed werken(of de telefoon is te traag om dit goed te registreren) waardoor de smartphone niet snapt dat dat er een beweging was, dat zou de vertraging tussen beeld en beweging kunnen verklaren.

VR-headsets gaan gelukkig niet over de datum :+
Wat je hebt geprobeerd is een goedkoop, slap aftreksel van VR. Een zogenaamde 'Google Cardboard clone'. Die worden gemaakt van $5 tot $100, het enige verschil is wat voor karton of plastic ze van gemaakt zijn. Allemaal zijn geschikt om elke smartphone in te stoppen, Android of iPhone maakt niet uit , de ervaring is even slecht. Exact wat je noemt, slechte head tracking, lage framerate. Word je alleen maar misselijk van. Loop eens een Samsung winkel binnen en probeer de Gear VR, een wereld van verschil. De Gear VR heeft trouwens ook mogelijkheden om in een virtuele bioscoop te zitten waar je films op een enorm (virtueel) scherm kunt kijken .. TV uitzendingen zou ook nog kunnen met wat trukage maar of dat is weg gelegd voor je 81 jarige tante betwijfel ik.
Ik heb een cardboard van de action, en vind het voor dat geld fantastisch werken. Wel een telefoon met SD810, maar dan ervaar ik ook nagenoeg geen 'lag'.
tja, welke headset heb je een paar maanden geleden geprobeerd, en was de gebruikte PC wel geschikt voor de betreffende headset.. Vergeet niet dat er bv een heel groot verschil zit tussen de Oculus DK1/DK2 en de CV1/Vive, maar dat je er dus wel ook de geschikte krachtige PC voor bij nodig hebt..
Ze gebruikte daar een laptop voor,, ik denk een I7 met SSD omdat die heel snel een koude start maakte.
En ik vermoed dat die snel genoeg was, alleen de vr-headset was "oud" en traag,een aanbieding.
maarja de laptop had waarschijnlijk geen speciale GPU, en daarmee dus zeer matige (zelfs ongeschikt voor DK2) grafische ondersteuning.. tja en vr-headset was "oud" zegt natuurlijk niets als ik niet weet welk merk/type het was..
Heb zelf ook nog een hele oude vr-headset liggen (VFX-1) waar ik dus helemaal geen motionsickness mee heb, maar met mn DK2 weer wel..
laat maar komen,hoe eerder hoe beter!
Zou gaaf zijn als geheel de VR gegeneraliseerde taal wordt. Zodat al dit soort partijen ook alle games kunnen draaien zonder problemen, gedoe en 3rd party software.
Als deze nou gewoon als Rift zou worden gedetecteerd bij aansluiten, zou ik er direct eentje kopen :P
ik ben voor de chineese markt om hun producten ook te verkopen in de EU. als het gaat om vrije markt in de wereld worden de westerse producten zwaar beschermt in de westen, als je iets goedkoper kan krijgen dat bijna net zo goed is warom zou je het niet doen. oculus rift kost een persoon bijna 2000 euro met een goede pc, ik hoop dat chinese producten hier kunnen verschijnen in de winkel dat zou de consumenten veel warderen en zeker meer geld uitgeven.
De reden dat ze vaak de goedkopere versies niet verkopen via een kantoor in nederland, is dat ze dan gebonden worden met de nederlandse wetgeving omtrend patenten etcetera. In china hebben ze daar geen last van. Mocht je toch iets willen, zal je het via het internet moeten doen.
Daarvoor moet je gewoon naar oa aliexpres gaan (chinese amazon) of welke dan ook..
Het zijn ook de westerse consumenten die beschermd worden. In China is er nauwelijks controle op wat ze daar allemaal produceren. Enkel als het effectief gemaakt wordt voor een buitenlands bedrijf houden ze zich meestal wel aan de vereisten.
Als je dan iets koopt van een bedrijf dat het niet te nauw neemt met de veiligheid/kwaliteit koop je in het beste geval rommel en in het slechtste geval iets levensgevaarlijk...
Wat razend interessant is aan dit concept is dat je hem stand-alone kan gebruiken met, voor een mobiel apparaat, krachtige hardware (Snapdragon 820 SoC) ťn hem op een krachtige laptop/desktop aan kan sluiten! Zo gebruik dezelfde headset voor verschillende manieren van gamen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True