Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Tijdens de aankondiging van de P9-smartphone op de Sina Technology News-conferentie in China heeft Huawei een virtualrealityheadset getoond. Yu Chengdong, president van de consumentenafdeling van Huawei, deed de aankondiging.

Veel is nog niet bekend over de vr-headset, behalve dat de bril uitsluitend met de P9 zou werken. Het product lijkt veel op de Samsung Gear VR, waar ook een telefoon in gestopt moet worden om van virtualrealitybeelden te genieten, schrijft Techradar.

Of en wanneer de headset beschikbaar komt, is niet duidelijk. Evenmin is dus bekend of Huawei plannen heeft om het apparaat buiten China uit te brengen.

De P9 beschikt over een full-hd-scherm, waardoor de scherpte van het beeld minder zal zijn dan die van een Samsung Gear VR, omdat de Samsung Note 4 een resolutie heeft van 2560x1440 pixels. De P9 heeft met full-hd een resolutie van 1920x1080 pixels.

huawei vr headset

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Ik ben bang dat dit niet veel bijzonders gaat worden. Ik heb mijn GearVR verkocht omdat ik de resolutie van 2560x1440 veel te laag vond. Dan is 1920x1080 helemaal een lowres ervaring.
VR wordt pas echt leuk vanaf 4k per oog mijns inziens.
de gear kost maar 100 euro...dat is niks om even de ervaring te 'proeven'. Dat het beter kan gaat praktijk worden met de tijd...
Bij de kruidvat heb je eentjevoor ¤8 kun je het ook prima testen :)
GearVR is toch echt een behoorlijke stap boven een Cardboard bril hoor.
Het enige verschil is bouw kwaliteit en lens kwaliteit
En de ingebouwde extra sensors voor tracking en de trackpad voor de besturing en de software.
Is dat een beetje te doen? Ik had er een van 2 euro van de action maar dat paste amper in elkaar. Zat ook geen knopje op. Dus moet je steeds de telefoon uit het hoesje halen.
Hier gebruik ik het met een lumia 950xl en dat is ook ongeveer het maximale aan grootte wat je er in kan stoppen
Ja ? Ik heb namelijk een s7 edge en was van plan om ook een gear vr te bestellen..

Zijn de pixels te tellen of word je misselijk door de ervaring ?
De pixels zijn heel goed te tellen. Ik vond dat enorm afbreuk doen aan de ervaring. Het werkt verder wel goed.
Dankjewel voor je reactie. Ik zal nog wat revieuws en hands-on bekijken voordat ik een beslissing maak.
Beetje off-topic, maar je kunt 'm bij de Media Markt ook proberen bijvoorbeeld. Vond het zelf wel geinig en sinds kort bezitter van een S7, dus die Gear VR komt er wel. Ja je kan de pixels zien, maar het is wel bijzonder.
Het hangt ook enorm af van de content, bij sommige dingen zie je het meer dan andere vindt ik.
Wat je ziet is dat als je een OLED scherm hebt dat die een bepaalde indeling heeft. Als je die indeling vergroot in je lenzen dan zie je pixels, en ik weet niet of het rustig of minder rustig is maar ik vond mijn OLED scherm 2560x1440 heel prima. En als het LCD is met een nette layout dan kan 1080p prima.

Oke, een Samsung galaxy S7 heeft het volgende effect onder het vergrootglas:
http://cdn.droidviews.com.../06/3_screens_compare.jpg (een van de)
En de Huawei dit:
http://cdn.droidviews.com...6/LCD-subpixel-matrix.jpg
De pixel indeling is mooieer op LCD en met LCD heb je met minder pixels al een scherper beeld. Kijk maar eens naar de Iphone 6 plus die met LCD scherper is als 1080 op OLED op 5,5 inch

[Reactie gewijzigd door Game_overrr op 15 april 2016 17:20]

Dat is niet voor alle OLED schermen hoor, sommige hebben normale indeling met evenveel subpixels als LCD.
Ik hen VR getest op 1x full hd en het voelt aan als een oude smartphone van 320x480 pixels. Sommige randen zijn echt wel jaggy en je ziet de individuele pixels.

Of het echt storend is weet ik niet maar een high end gevoel geeft het alvast niet en in voelde mij niet ondergedompeld in een andere wereld.

Een paar weken terug heb ik een 3d film annimatiefilm gezien in Kinepolis Abtwerpen. De kwaliteit was subliem en de resulutie super fijn. Ik was echt opgetogen na de film. Eindelijk 3D op niveau, ook de field of view was top terwijl je met sommige VR brillen veel zwarte rand hebt waardoor je het gevoel krijgt door een koker te kijken. Geen VR maar wel een element daarvan: 3D

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 15 april 2016 23:14]

dat maakt de beslissing om de knoop door te hakken nog zwaarder.
Zal nog wat reviews bekijken om te zien of er verschillen tussen de gear en de gear vr2 zijn. Of als de ervaring beter is op een s7(edge) dan bij één van de oudere toestellen.
PS vr is maar 540p per oog, toch heb ik van iedereen die het al gebruikt heeft enkel goede dingen gehoord
Niet 540p, maar 960x1080p omdat je "twee vierkanten"ziet
Ik zei dan ook per oog
dan nog is het niet 540p. Beide ogen krijgen gewoon 1080 beeldlijnen te zien.
PS vr is 960xrgbx1080
Resolutie is laag maar als je daar niet op gaat concentreren dan valt het wel mee.
Maar omdat ik geen meerdere vr brillen kan kopen/ zonde vind ga ik op de 4k vive versie wachten. :p
Dit is niet te vergelijken met de Vive of Rift. Zou niet een in 1 adem genoemd mogen worden.
Die telefoontjes zijn ook niet in staat om van VR iets moois te maken. Dit is ook geen VR, meer quasi-VR, net-geen-VR, semi-VR of wannabe-VR.
Idd - met 'gevaar' dat mensen een verkeerd beeld krijgen over wat VR dan 'wel' is/kan.

Mobile VR heeft zeker toekomst. Let in die zin vooral op de laatste woord.
Sony Mobile was van plan iets met de Xperia Z5 Premium en Virtual Reality te doen. Dit zou heel goed kunnen werken in combinatie met het 4k scherm, maar helaas hebben ze verder geen informatie gegeven.
Wel vreemd dat ze de Nexus 6P niet meerekenen, deze is immers ook door huawei gebouwd.
In opdracht van google.
Winst zal niet 100% voor Huawei zelf zijn bij een Nexus toestel denk. Dus vinden ze hun eigen product belangrijker lijkt mij.
Dat je iets bouwt wil niet zeggen dat het jouw product is en dat je daar van alles me kan doen wat je wilt. Foxconn kan ook niet zelf de producten die zijn maken zomaar gaan verkopen, aanpassen of wat ze er ook maar mee willen doen.
dit soort oplossingen is toch hetzelfde als de Google cardbox VR? gewoon je telefoon waar je naar kijkt....en eigenlijk dus een hele dure telefoonhouder?
Verschil van kwaliteit in lenzen is ook wel merkbaar en de ervaring bij zo'n headset is toch wel vetter dan een Google Cardboard.
verschil in de kwaliteit van de lenzen merkte ik zelf dat je bij mijn Homido kan rondkijken met je ogen waar ik bij de cardboard eigenlijk vooruit moest blijven kijken want keek je met je ogen zelf om je heen (inplaats van met je hoofd) was het beeld slecht. Kwa pixels was het ongeveer gelijk bij beide.
maar t komt toch niet in de buurt van Rift en Vive?
Een gewone desktop is 12 tot 50 keer krachtiger dan een telefoon. En dan heb ik het nog niet eens over high-end GPU's en CPU's

http://www.extremetech.co...-console-quality-graphics

Hier wordt de iphone6 met een ps4 vergeleken.Ter referentie, een Nvidia GTX 980ti doet 5630 GFLOPS tegen de 172.5 GFLOPS van een iphone. Nu is het wel sinasappels met peren vergelijken maar de vergelijking in FLOPS geeft toch wel enige indicatie. Conclusie VR i.c.m. een mobile device = ruk

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 15 april 2016 15:40]

Natuurlijk niet,
maar kijk eens naar de (totaal)prijs van die brillen.

Het initiatief van PlayStation, de Samsung bril, en nu Huawei laten goed zien wat mogelijk is met een beperkt budget. En juist dat zal het grote probleem vormen voor Rift en de Vive neem ik niet helemaal serieus.
Daarbij komt ook nog eens dat ze te veel afhankelijk zijn van de gpu-bouwers. Die zijn er helemaal niet bij gebaat om een bepaalde bril te laten prevaleren. De bril moet het eindstuk zijn met een goed beeld. Sony is sterk in entertainment en beeld, Samsung is sterk in beeld en productie, Huawei doet van alles met iedereen.

Die hebben kansen de Rift zal (onterecht) herinnert worden maar het is niet het ei van Columbus. In mijn optiek pieken ze te vroeg en zullen ze de grote taart missen.
maar waarom neem je de Vive niet serieus dan? en de Sony bril gaat het op 720p doen...die neem je wel serieus!? terwijl al is aangegeven dat zelfs 1080p eigenlijk te weinig is...en dat 4k gewenst zou zijn met VR!
PSVR is 1080p en heeft in de praktijk minder screendoor effect (geen eigenlijk) dan de Oculus Rift en de HTC Vive ondanks de lagere resolutie. Dit komt door hun sub-pixel techniek, waarbij 3 subpixels voor elke pixel wordt gebruikt. Not making this up, zoek het maar op.

[Reactie gewijzigd door Jacques655321 op 15 april 2016 15:32]

Screendoor en pixels hebben niet zoveel met elkaar te maken. Screendoor heeft namelijk te maken met de ruimte tussen 2 pixels. Als je die ruimte kleiner maakt dan word je screendoor minder, terwijl je resolutie gelijk blijft. Je kan dus een 1080P scherm hebben met meer screendoor effect dan een scherm van 800x600.

Heb zelf nog niet gelezen dat de PSVR minder screendoor heeft dan een Rift of Vive, dus ben benieuwd naar je bron.

Sowieso is het vrij bijzonder headsets af te schrijven op screendoor effect. Overal lees je dat zodra je in VR bent dat het screendoor effect 'verdwijnt'. Je hebt het niet meer door, althans de grote meerderheid niet. Er zijn veel meer veel belangrijkere criteria om een headset op te beoordelen: Lenzen, comfort, besturing, resolutie, contrastratio, vof, verversingfrequentie, audio, camera, roomscale etc etc. Screendoor vind ik van alles het minst interessant dat er is.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 15 april 2016 15:17]

De optics (lenzen veronderstel ik) die PSVR gebruikt worden ook algemeen geprezen, dus ondanks de lagere resolutie van het scherm en dus het iets minder scherp beeld heeft de PSVR dus toch duidelijke voordelen. Ook is het veruit de meest comfortabele headset volgens gebruikers. Bron ivm afwezigheid van screendoor effect bij PSVR? Zowat overal lees je het, Google is je vriend.
Ik kan serieus maar 1 bron vinden die dat beweert en daar verwijzen ze allemaal naar. Neemt verder niet weg dat ik ook verwacht dat de psvr een mooi apparaat wordt, maar dat de high end ervaring echt bij de pc zit. Al is het al door het gebrek aan rekenkracht van de psvr en de lage resolutie.

Het is afwachten, komen mooie VR tijden aan!
De Gear VR heeft bovendien extra sensors aan boord waarmee het beeld sneller reageert op je hoofdbewegingen. Bij een cardboard zie ik bij snelle bewegingen het beeld een beetje naijlen terwijl dat met mijn Gear VR echt niet gebeurt. Samsung geeft zelf ook aan dat ze er voor gezorgd hebben de 'motion to photon' tijd onder de 20 ms te houden.
Daarnaast heeft de Gear VR een touchpad en een terug knop op de zijkant zitten waarmee je de boel dus veel beter kunt besturen.

Of deze LG die dingen ook heeft weet ik niet natuurlijk, maar de Gear VR is in ieder geval echt niet af te doen als gewoon een cardboard kloon.
Ik heb (nog) geen ervaring met "serieuzere" vr headsets, alleen met de Google Cardboard en dat vond ik eigenlijk al best wel leuk ..
Jammer dat ze het niet laten werken met andere (merken) Android telefoons, met de Samsung Gear VR is dit ook het geval.

[Reactie gewijzigd door MaroonBeret op 15 april 2016 13:43]

Dit klopt niet, Samsung VR is exclusief voor bepaalde modellen. 3 versies zijn er tot nu toe uitgebracht; voor de Note 4, S6 en S7.
Dat is ook wat MaroonBeret bedoelt ;)
De kosten om het goed te laten werken met andere/alle devices wegen niet op tegen de baten. Als je het als A-merk zou leveren moet je er van overtuigd zijn dat het altijd even goed werkt. Als zo'n Huawei bril met bijvoorbeeld een Sony telefoon niet optimaal werkt heeft dat een negatief effect op het merk Huawei.
Dat klopt niet helemaal. Ik heb de Samsung Gear VR zelf. Ze leveren software dat ervoor zorgt dat je je eigen VR apps er niet op kan gebruiken. Als ze die software weghalen en de micro USB connector eruit halen (die ze voor hun software gebruiken) zou je de headset in principe met elke telefoon die erin past kunnen gebruiken.
Wat heeft die software op een Samsung telefoon nou te maken met andere telefoons? Als er een andere telefoon in zou passen (wat niet heel onwaarschijnlijk is), dan werken de lenzen gewoon (die zijn niet vergrendeld ofso), en dat is eigenlijk het enige wat je nodig hebt om een VR bril te hebben (naast je telefoon natuurlijk). Wat je niet hebt zijn de sensoren in de bril, en dat is nou net de kracht van dat ding.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 april 2016 14:33]

Nope, het feit dat er een micro-usb connectortje in zit (die van samsung is omgekeerd), zorgt ervoor dat er geen andere telefoons in het houdertje kunnen worden geplaatst. stel dat je dat ding eraf kan zagen of wat dan ook, dan kan je er een andere telefoon fatsoenlijk in stoppen, anders niet.
http://phandroid.com/2014...-unsupported-smartphones/

Ik snap alleen je opmerking over software niet zo goed?

Maargoed het blijft zonde van je geld, iets van 100 euro kopen en dan beperken tot het gebruik van de lenzen, dan kan je net zo goed voor 10 a 20 euro een set kopen die dat gewoon bied, want die zijn er ook...
Vanuit jouw link:
"While the Oculus Mobile SDK might eventually spread to other smartphones and accompanying virtual reality hardware, for now it remains relegated to Samsung’s Gear VR. In turn, the Gear VR is designed (both in terms of physical construction and software) to work with only one smartphone from Samsung’s stable of many: the Galaxy Note 4."

Ik heb het dus over de Oculus Mobile SDK die standaard wordt gestart als een Samsung apparaat aan de headset wordt verbonden, dit gaat via de micro usb connector in de headset. Apparaten die klein genoeg zijn om in de headset te passen zonder aangesloten te hoeven worden aan de connector moeten probleemloos te gebruiken zijn. Dat is wat ik bedoelde.
Naast dat het een mooie troef is van Samsung, waardoor het me al sterk lijkt dat ze een univerzele headset zouden maken, is het inderdaad ook zo dat de microUSB ingang gedraaid zit. Maar daarnaast zouden ze dan met nog veel meer variabelen te maken krijgen; positie van de aansluiting, grootte (hoogte, breedte, diepte/dikte) van jet toestel, grootte van het scherm (met een klein scherm werkt het niet), dat krijg je echt niet makkelijk voor elkaar. En ja, die aansluiting is gewoon nodig vanwege de sensors.

Maar goed, zou het zelf verder wel fijn vinden als ze er voor zouden zorgen dat er een USB/micro USB slot open zou zijn om bijvoorbeeld een controller aan te hangen. Nu ben je gelimiteerd tot irritante BT controllers die ook nog een duit kosten. Daarnaast zou het ook niet verkeerd zijn als je beeld naar je telefoon zou kunnen streamen (bekabeld of niet) vanaf je PC, en hem dus als Vive of Rift (helaas zonder positional tracking, maar oké) kan gebruiken. Zou een wereld aan mogelijkheden openen.

Verder lijkt deze headset me een misser. Zitten er sensors in? En 1080p is natuurlijk erg weinig, zoals al gezegd is de Gear VR al niet scherp (de Oculus en Vive trouwens ook niet, al komen ze een stuk dichterbij natuurlijk). Al is het, afhankelijk van de prijs, wel gewoon leuk en wat makkelijker dan een cardboard.
Toen ik de titel las hoopte ik op de eerste 'betaalbare' VR bril, maar na het lezen dat deze exclusief voor de P9 is haakte ik gelijk af. Gemiste kans voor Huawei dit.... |:(
Vergeef het mij, maar ik sla de hele telefoon-inklik generatie van "VR" over. Wat een gimmick wordt er zo van gemaakt. Heel jammer. En zonder deftige input blijft het niet meer dan een (stereo 3D) videobrilletje.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 15 april 2016 14:48]

Stereo videobrilletje? Het is gewoon 3D hoor :)
behalve dat de bril uitsluitend met de P9
Doorlopen.. niks aan de hand. Gewoon negeren.. Zucht wordt een beetje simpel van dit soort 'VR'.

Wat ik bedoel is dat ik het irritant vind dat dit soort headsets worden uitgebracht waarbij je persé een telefoon moet hebben en dan ook nog van een bepaald merk. Koop lekker een HTV vive of iets dergelijks of maak iets als dit maar dan compatible met veel meer telefoons (zolang ze maar voldoen aan minimaal een bepaalde set eisen)


[oftopic] toelichting ivm -1 mod toegevoegd[/]

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 15 april 2016 13:28]

De Gear VR werkt anders heel aardig. Dat is echt wel van een ander niveau dan Google Cardboard en andere hardware die gebruik maken van de gyro en de accelerometer in de telefoon.

Natuurlijk is het geen Rift of Vive maar als eerste commercieel verkrijgbare VR-headset vind ik het ook niet heel erg slecht.
Zeker niet. De demo content die Samsung ter beschikking stelt is fantastisch. Hun space techdemo was echt fantastisch. Ik kon in de gehele cockpit van het spaceship alles zien wat ik wou en het beste was nog: Geen restricties door kabels o.i.d.

Ik zal waarschijnlijk de ps4.5 aanschaffen in combinatie met het VR pakket, of een HTC vive (ook geprobeerd, fantastisch ding). Maar om VR filmpjes te kijken vond ik de Gear VR al erg goed. Ook voor simplistische spelletjes is het top. Alleen merkte je gewoon dat het scherm niet super scherp was. En dat ligt denk ik aan het feit dat de Note 4 / galaxy s7 gewoon tegen zijn limiet aanzit qua rekencapaciteit (lijkt me).
Het is wachten op een volgende generatie met een 4k scherm, dat zal al een hele verbetering zijn.
Ik zag de pixels bij 2k.
Dus 4k is logischer dan full hd.
Zelfs 4K zal nog lang niet de retina ervaring geven die we nu gewend zijn. Wat dat betreft ben ik JUIST ERG blij met de 'waanzin' van zo hoog mogelijke PPI waarden in de telecom industrie. Zonder de bizarre verhoging van de resoluties in de laatste paar jaar zou de VR industrie ook lang niet zo ver gekomen zijn. Kom dus maar op met 8K en 16K schermen voor 5" of minder.
Maar er staat toch echt dat de P9 fhd heeft....
Zn punt is ook dat het dus veel te weinig is :)
Kromme schermen, ultra hd TV, 3D films, VR, 96 kHz audio.
Ze hebben alle gemeen dat het industrie hypes zijn zonder verder maar enig nut voor de consument.

Mijn advies: besteed je geld beter aan bier, goede doelen, een ring wanneer je je partner ten huwelijk gaat vragen of spaar het uit voor een huis in de toekomst.

Beter dan deze bagger.

Kom maar terug als Microsoft de HoloLens heeft uit gebracht. Dat zal nog handige toepassingen voor de consument opleveren :)