Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Het Amsterdamse Vanguard Games fuseert met het eveneens in Amsterdam gevestigde Force Field. De nieuwe combinatie gaat zich geheel toeleggen op het maken van games voor vr-brillen als de Oculus Rift. De studio hoopt ook augmented reality-games te ontwikkelen.

De fusie tussen de twee bedrijven is een complex geheel. Force Field is kort geleden opgericht door Michiel Mol, Martin de Ronde, Arthur Houtman en Maarten Elshove. De Ronde en Houtman hadden op dat moment de leiding over het al langer bestaande Vanguard Games, dat vooral bekend is van Halo: Spartan Assault, dat het voor Microsoft mocht ontwikkelen. Martin de Ronde en Michiel Mol kennen elkaar uit de tijd dat ze samen aan de wieg stonden van Guerrilla Games, waar beiden echter al lang niet meer bij betrokken zijn. Elshove is werkzaam bij Xcor, een bedrijf dat commerciële ruimtevaart mogelijk probeert te maken. Vanguard heeft voor Xcor een vr-game gemaakt.

Vanguard maakt nu bekend dat het fuseert met Force Field. Het nieuwe bedrijf gaat verder onder de naam Force Field, maar is gevestigd in het pand van Vanguard en neemt ook het personeel van de studio over. Onder de nieuwe naam wil de studio zich geheel gaan toeleggen op vr-games en augmented reality-games. De leiding over de nieuwe studio komt in handen van Houtman, die daarmee dezelfde positie blijft bekleden als bij Vanguard. De studio heeft nog niet aangekondigd welke games het in ontwikkeling heeft.

Halo: Spartan Assault op de Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Ik sprak Martin de Ronde kort tijdens GDC een paar weken terug: idd goed om te horen dat VR nu al genoeg draagkracht krijgt bij de wat meer vermogende studio's om zelfs dedicated voor VR te gaan ontwikkelen! Er breken mooie tijden aan voor VR 8-)
Nu maar hopen dat het niet alleen bij zakelijke oplossingen als het project voor Xcor blijft. VR heeft nog steeds erg hard behoefte aan een 'killer app' waar gamers voor naar de winkel rennen. r is nu nog weinig reden om diep in de buidel te tasten voor bril en geschikte pc.
Heb je zelf een rift cv1 of vive opgehad? Je bent de eerste die zo lauwtjes reageert.
De eerste? Ik heb een Vive op m'n snuit gehad en het is wel leuk, maar ik kan makkelijk zonder. En ik heb veel mensen zo over VR gehoord. Ik hoor telkens 'de enige mensen die VR niks vinden hebben nog nooit een Rift of Vive opgehad!!1!!1!1' maar dat is in de realiteit wel anders.
Wat heb je gedaan dan en waarom vond je het niet wat? Heb je bijv. Hover Junkers gespeeld dat je kan rondlopen, wegduiken etc?
Het gaat er deze keer sowieso voor consumenten komen, ben ik heilig van overtuigd.

Wellicht niet zo snel bij iedereen in de woonkamer als ik zou willen, maar als je kijkt naar opkomende concepten als the Void zijn er ook andere wegen om als consument VR in volle glorie te ervaren.

Voor hardcore gaming (met name online tactical shooters - tactical als in: geen bunnyhoppend springfestijn) is het van belang dat er goede manier van locomotion wordt 'uitgevonden' (en dan doel ik niet op een manier dat je perse zelf als persoon moet gaan rondlopen, maar dus ook geen vernuftig teleporteer systeem als in Budget Cuts) - de meerwaarde van zelf je gun aanleggen en je magazijn te kunnen (her)laden biedt nl enorm veel meerwaarde en is opzich al zoveel leuker/interesanter dan een 'reload' knopje op een controller indrukken.

Cockpit games zijn natuurlijk al helemaal 'makkelijk' te ontwerpen voor VR.

We komen er wel, echt :)
De Rift is tot augustus in elk geval uitverkocht en ook de Vive en GearVR doen het prima. Lijkt me dat er genoeg gamers aan het rennen zijn. En killer apps? Assetto Corsa, Elite, Project Cars, Lucky's Tale, en 'kleinere' apps als StreetviewVR, NetflixVR, Oculus Cinema. Er is genoeg te beleven in VR en we zijn nauwelijks een paar weken onderweg!
"voor vr-brillen als de Oculus Rift."

"voor vr-brillen als de Oculus Rift & de HTC Vive"

Facebook money? :+

Alle zotheid op een stokje, ik hoop stiekem toch wel op een gestandaardiseerd VR protocol. Het is jammer dat bedrijven zich echt op VR moeten richten omdat het zo arbeidsintensief is.

[Reactie gewijzigd door Cornelisjuh op 14 april 2016 13:44]

Daar is valve hard mee bezig met openvr, generieke dingen als vr input, tracking voor roomscale ed.
Ik vraag me wel af of het een slimme zet is om alleen op VR games te concentreren. Want ten eerste moet de gebruiker al een VR set al bezitten, en daarnaast moet de game ook nog eens in de smaak vallen bij deze personen. Ik zou op z'n minst ook protocollen als freetrack of trackir toevoegen in deze games om zo een grotere groep aan te spreken.

Plus nu is het allemaal weer even nieuw, maar ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk uren achter elkaar kunnen gamen met een VR headset, iets wat ik zonder problemen wel kan doen met een gewoon scherm. Want als je pech hebt sterft het uiteindelijk een langzame dood net zoals al te merken is met beeldschermen met 3D ondersteuning.

Ik hoop uiteindelijk dat dit wel door gaat breken en de prijzen van de VR headsets veel goedkoper gaan worden, en dat er een standaard is. Maar op dit moment kijk ik liever de kat uit de boom.
zoals paul hierboven ook zegt er is voor gamers bitter weinig reden om een VR aan te schaffen.
buiten het argument "ik heb het". en het beste wat je kan tonen is een aquarium die groter is dan je huiskamer waarin je je bevind met een blauwevinvis er in.
VR heeft nog steeds erg hard behoefte aan een 'killer app' waar gamers voor naar de winkel rennen. r is nu nog weinig reden om diep in de buidel te tasten voor bril en geschikte pc.
Het gaat voorlopig zeker niet goedkoper worden. De Rift is al spotgoedkoop. Ik zie headsets alleen maar duurder worden aangezien er in de toekomst waarschijnlijk op hardware verdiend zal moeten worden. Vandaar de hogere prijs voor Vive, wat een minder comfortabele headset is.
Halo: Spartan Assault en Halo: Spartan Strike maken voor Windows, Windows Phone, iOS Ún Xbox is klein en onbelangrijk? Wauw, flinke standaarden heb jij. Voor de Halo games waren ze trouwens ook vooral een PC en console developer, die "paar mobile apps" zijn pas iets van de laatste paar jaren.
Als je Greed Corp "iets meer dan een Flash spelletje" noemt dan heb je duidelijk geen verstand van games. Denken dat de oorspronkelijke mobile versie van Halo omzetten naar Xbox een kwestie van slechts even "compilen" is is ook enorm simplistisch gedacht, daar heeft gegarandeerd maanden werk in gezeten.

Daarnaast, wij wonen niet in Canada, wij wonen in Nederland en Tweakers.net brengt (gelukkig!) ook lokaal nieuws.

Ik denk trouwens dat je gewoon aan het trollen bent, waar verspil ik mijn tijd eigenlijk aan.
Och daar gaan we weer, "jij bent het niet met mij eens dus je bent aan het trollen". Doe inderdaad maar geen moeite met zo'n instelling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True