Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse studio achter vr-game Landfall krijgt investering van 1 miljoen euro

De Nederlandse studio Force Field VR heeft een investering van 1 miljoen dollar ontvangen voor het ontwikkelen van vr-titels. Het bedrijf bracht in februari de shooter Landfall uit voor de Oculus Rift en zegt dat meer games moeten volgen.

Volgens medeoprichter en ceo Arthur Houtman zijn er momenteel zes titels waarvan de ontwikkeling bijna is afgesloten. Details over de titels maakt Houtman niet bekend. Hij stelt dat het bedrijf zich in de komende jaren in twee richtingen verder wil ontwikkelen. Zo wil het zich richten op het maken van 'high-end locatiegebonden vr' en op het maken van 'vr voor thuis'.

De studio is vorig jaar ontstaan uit de fusie van Force Field en het destijds eveneens in Amsterdam gevestigde Vanguard Games. Bij de samenvoeging van de bedrijven maakten zij bekend zich in de toekomst uitsluitend te willen richten op de ontwikkeling van vr- en ar-games.

Force Field bracht in februari de shooter Landfall uit, die is gemaakt voor de Oculus Rift. De game is dan ook gemaakt in opdracht van de Amerikaanse Facebook-dochter. Daarnaast is de studio verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Samsung Gear VR-game Term1nal, die in februari werd aangekondigd. Deze game, die draait om een hacker, is in mei uitgekomen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

14-07-2017 • 19:00

35 Linkedin Google+

Reacties (35)

Wijzig sortering
En van wie ontvangt Force Field VR een investering van 1 miljoen euro? Dat mis ik in het artikel. Is er iets bekend over het type investering en/of voorwaarden/beoogd resultaat?

Edit: een handvol sites rapporteert dit nieuws. Iedereen vult het artikel op met leuke feitjes over het bedrijf. Niemand gaat echter in detail over de "investering". Sterker nog, het lijkt allemaal gebasseerd op een uitgestuurd persbericht waar Force Field VR zelf enkel de eerste zin wijd aan de "investering" (https://forcefieldvr.com/...wth-aaa-location-based-vr). Jammer dat er geen journalist is welke Arthur Houtman even had gemailt of gebeld met een paar vragen over de nieuwe funds. Dan had dát artikel net wat beter geweest als alle andere persbericht kopieerders ;-)

[Reactie gewijzigd door ExIT op 15 juli 2017 13:24]

Oculus waarschijnlijk. Landfall was ook een Oculus exclusive.
Het 'waarschijnlijk' is niet genoeg op de manier waarop ExIT argumenteert. We willen feiten met bronnen zien.

[Reactie gewijzigd door Emiel3673 op 16 juli 2017 00:50]

Als dat zo is wordt ik er niet echt nat van. Gaan ze nu echt al VR exclusives uitbrengen? The markt is al niet zo breed.
Hmm, net een rift besteld met de aantrekkelijke actieprijs nu, dus eens wat reviews van Landfall opgezocht... Maar klinkt toch niet erg aantrekkelijk, in 4 a 5 uur door de singleplayer campaign heen en er schijnt bijna niemand online te spelen dus multiplayer kun je eigenlijk ook vergeten tenzij je zelf vrienden hebt met VR om mee/tegen te spelen...
Wel goed dat er in geďnvesteerd wordt, hoe meer interessante games er komen hoe interessanter het wordt voor meer mensen om een VR set te kopen, hoe interessanter het weer wordt om games te ontwikkelen, we hebben zo'n opwaartse spiraal nodig.
Zelf ben ik voor nu eigenlijk vooral geďnteresseerd in vorpX om bestaande games in VR te gaan proberen, ik verwacht daar wel genoeg lol aan te hebben om de huidige aanschafprijs mee te verantwoorden. En racegames, want die zijn er wel al en werkt ook erg goed schijnt het :)
Wanneer het ook voor de Vive uit komt zal dat wat minder worden :)
Veel VR spellen hebben het probleem dat je er snel doorheen bent. Daarom kijk ik zo uit naar Skyrim en Fallout 4 in VR.
Superhot is op zich een aanrader, Arizona Sundhine ook Die laatste is ook co-op tr spelen als je interesse hebt.
Heb zelf een Vive maar denk niet dat dat een probleem is.

Ben benieuwd wat ze met het geld gaan ontwikkelen.
Landfall is door Oculus betaald. Tenzij Oculus het vrij gaat geven om de markt te stimuleren zal die niet op andere platformen uitkomen.
Dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Superhot VR is ook betaald door Oculus en in het is er nu ook voor de Vive.
Het betekent dus niet dat het exclusief voor de Oculus zal blijven.
Er zijn wel meer spellen betaald door Facebook: Robo Recall, Edge of nowhere, Mage's tale, Arktika.1, Rock Band VR, The Climb, Wilson’s Heart, Killing Floor: Incursion . En er zij er nog wel meer. De meeste games zullen waarschijnlijk gewoon oculus exclusive blijven. De enige manier om ze op de vive te spelen is via revive. En daarbij kan ik Robo Recall aanraden, verreweg de beste VR game die ik tot nu toe gespeeld heb. Zal wel komen omdat Epic Games ook Unreal Engine maakt. Verder is een tip het op 10 juli in Steam early access gereleasde spel Gorn. Zorg wel dat je genoeg ruimte hebt, ik heb mijn monitor al een ros gegeven.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 14 juli 2017 23:10]

Die spellen zijn dan exclusief voor de Oculus door de keuze van de ontwikkelaar.

Aanvulling: ik heb Gorn ook gekocht tijdens de uitverkoop, Joshdub (youtube) liet het er heel vermakelijk uit zien.
Gelukkig heb ik geek kans om m'n monitor een mep te geven. Wel: plafondlamp (laag), keuken, kledingkast...

Zucht, ik haat m'n studio appartement :+

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 15 juli 2017 13:20]

Volgens mij heeft Facebook er een flike smak geld tegen aan gekapt en een aantal games laten ontwikkelen, zoals Epic Games RoboRecall gemaakt heeft.
Dat klopt, maar echt laten ontwikkelen... Dat zijn er niet veel. Ze hebben wel geld gegeven aan een aantal ontwikkelaars en gezegd dat hun spel voor een bepaalde periode exclusief blijft.
Bullet storm en robo recall zijn wel als een soort demo ontwikkeld, speciaal voor de rift.
Robo recall kan ik niet echt een demo noemen. Dat is in tegenstelling tot veel andere vr games een volwaardig polished spel.
Mee eens, bullet storm is een demo :p
Bedoel je Bullet Train?
Verdorie :p Ja!
Weet niet hoe ik bij 'bullet storm' kom...
Recentelijk gereleased voor PC, geen hele rare verspreking :)
Dat bedoelde ik ook met "tenzij...".

Laat ik het anders verwoorden: Het is geen aangekondigde timed exclusive en het is niet vanzelfsprekend dat hij multi platform zal worden.

Ik hoop van wel!
Die 'tenzij' is ook niet nodig. Spellen die gefinancierd worden door Oculus zijn tijdelijk alleen voor Oculus, daarna kan de ontwikkelaar ze ook voor andere apparaten ontwikkelen.
Je kunt toch gewoon met ReVive Oculus games spelen op je Vive?
Uiteraard. Ik heb het nooit gebruikt maar ik kan me wel voorstellen dat het qua controls niet altijd ideaal is.

Ik vind vooral de spagaat waarin Oculus nu zit interessant. Aan de ene kant steken ze geld in "hun" platform en aan de andere kant hebben ze er baat bij dat VR als geheel een succes wordt.

Daarom heben een tijd terug revive support teruggebracht.
Goed om te horen. Dit soort investeringen zijn belangrijk om de VR markt te stimuleren. Daarmee kan de vicieuze cirkel van "er is niet genoeg content om de aanschaf van een VR set te rechtvaardigen" <--> "Er zijn niet genoeg VR sets in handen van consumenten om een duur ontwikkeltraject te rechtvaardigen" worden doorbroken.

Hopelijk zullen de ontwikkelde titels niet alleen maar location based én niet Oculus exclusive worden.
Laat het maar aan een Nederlands bedrijf over om een game te maken dat zich afspeelt in een polder :D
lijkt me een gaaf bedrijf om te werken!
bezig zij met 3d, moddeling, texturing, animatie, vr, ieder zn ding :-)
'vr' is heel erg opgeblazen want mogelijkheden.

maar het is technisch niet heel spannend... vanuit een programmeur perspectief tenminste. wat hardware engineering betreft een ander verhaal maar daar houden de meesten 'studios' zich niet mee bezig.
met kleiner geworden krachtigere chips en schermen oa. is het nu wel meer binnen handbereik.

ik hoop dat het zich (ook) uit in het aansturen en gebruik van meerdere monitoren tegelijkertijd in desktop pc situaties.

heb ook altijd graag een spel op de markt willen brengen...
als programmeur dan... het creatieve aspect is niet zo mijn ding.

[Reactie gewijzigd door 936443 op 14 juli 2017 20:40]

Tja, games maken als programmeur is tegenwoordig steeds minder interessant omdat het niet echt zinvol is om nog je eigen engine te schrijven, en de meeste engines tegenwoordig het 'scripting' gedeelte zo hebben dat zelfs een leek de boel kan aansturen. Komt dus eigenlijk nog puur op het creatieve aan.
|:(

Ik zou je bijna willen uitnodigen naar onze studio om mee te kijken wat er allemaal bij komt kijken een (redelijk simpel mobiel) spelletje te maken op een bestaande engine

[Reactie gewijzigd door dakka op 16 juli 2017 00:06]

Ik heb zelf in het verleden game programming gedaan (oa ook unrealscript, maar ook nog in dos tijdperk met assembly), en vind toch echt dat de engines van tegenwoordig zo makkelijk in gebruik zijn dat je niet meer zo gedegen kennis van programmeren nodig hebt. Ja tuurlijk komt er nog wel iets bij kijken, maar het is toch minder complex dan toen je nog de hele engine zelf moest schrijven.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 16 juli 2017 07:02]

Het ligt eraan wat je er mee wil doen. Een goeie structuur opzetten komt redelijk wat bij kijken. Tuurlijk iedere programmer kan makkelijk high lvl API's callen, daarom zijn ze ook high lvl en simpel. Toch voor de wat uitgebreidere of specifieke dingen moet je alsnog je eigen componenten schrijven. Ik zie Unity bijvoorbeeld geen databinding solution (wel in de asset store maar niet native). Shaders schrijven is ook een vak apart. Unreal maakt het wat makkelijker met blueprints om visueel te scripten.

Ik ben net in game programming op hbo niveau afgestudeerd. Programming op zich blijf ik interessant vinden. ook elke nieuwe Unity versie ben ik gewoon benieuwd naar wat ze er bij hebben gemaakt (of gebroken hebben met bugs).
Een eigen engine schrijven zou ik juist niet interessant vinden, dat laat ik liever aan Unity of Unreal over. Gewoon game logica komt al genoeg bij kijken, voornamelijk structuur.
Tja, helaas hadden wij die pretopleidingen indertijd niet, anders had ik die toen ook wel gedaan.
Dat is er 1. Zullen we dan alle succes verhalen er bij halen waarbij mensen wel blij zijn dat ze van hun hobby hun werk hebben gemaakt?