×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse vr-studio brengt tactische actiegame Landfall uit voor Oculus Rift

Door , 39 reacties, submitter: Evo94

De Nederlandse vr-studio Force Field heeft dinsdag zijn game Landfall uitgebracht voor de Oculus Rift. Het spel kost 29,99 euro in de Oculus Store. Spelers bekijken het slagveld in derde persoon van bovenaf, maar kunnen ook overschakelen naar de eerste persoon.

De tactical action shooter is zowel singleplayer, multiplayer als co-op te spelen. De game is gemaakt in opdracht van Oculus en exclusief te spelen op de Rift-headset. Het spel maakt gebruik van de reguliere controller en niet van de Oculus Touch-controllers. De makers hebben daar naar eigen zeggen voor gekozen zodat het spel comfortabel vanuit een zittende positie gedurende meerdere uren gespeeld kan worden.

Bij de aankondiging van het spel in oktober vorig jaar, gaf Oculus aan hoge verwachtingen te hebben van de game. Landfall is de eerste vr-game van Force Field voor de Rift, maar het Nederlandse bedrijf zal meer producten voor Oculus ontwikkelen.

De Nederlandse vr-studio Force Field is gevestigd in Amsterdam en Eindhoven en heeft 75 medewerkers. In april werd gamestudio Vanguard Games onderdeel van Force Field. Vanguard maakte eerder in opdracht van Microsoft de game Halo: Spartan Assault.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-02-2017 • 17:55

39 Linkedin Google+

Submitter: Evo94

Reacties (39)

Wijzig sortering
Jammer weer die oculus exclusives... Heb een HTC Vive :)
Heb bewust voor de Vive gekozen vanwege de exclusive praktijken van Oculus.

(Maar er is natuurlijk een omweg om hem gewoon werkend te krijgen voor de Vive :P)
Bewust gekozen om de markt te laten stagneren? Om een nieuwe markt aan te boren heb je ergens een kickstart nodig, (timed) exclusives zijn een prima vehicle, game development kost een hoop tijd en geld. Je ziet dat het qua content beter zit bij Oculus.

Daarnaast kan je sturen hoe/dat je techniek gebruikt word (ie; ASW/ATW, vive controllers != touch controllers)

Wat zou je zelf hebben gedaan als je kaptein van een bedrijf als Oculus had geweest ?
Mja.. exclusives op een PC zijn regelrecht een ramp. Vind je het normaal wanneer spel x alleen maar te spelen is op monitor y of cpu z? Daarbij blijft de Oculus store exclusief voor de Oculus Rift (Samsung Gear is gewoon Oculus). Dus eenmaal een spel kopen in de Oculus store en je kunt het nooit (normaal) spelen op je Vive of welke andere VR headset dan ook. Je zult maar bij de 2e gen een ander merk kopen, kan je de spellen nooit meer spelen tenzij je ze weer koopt op bv Steam (even de uitgevers daargelaten die je ook een Steam key geven).
het probleem is niet als het exclusief en aleen in de ocules store te krijgen is.
Het probleem is dat het aleen met ocules te spelen is ( terwijl de enige limitatie te omzijlen is met wat simepelle settings )
Ocules probeert gewoon te doen wat apple gedaan heeft closed market alles bij hun.
En gelukkig zijn mensen slim genoeg hier met vr niet in te trappen
Exclusives zijn een strategische keuze voor nu, zo lang de massa van consumenten nog hun keuze voor het hardware platform moeten maken.

De grote massa is uiteindelijk in multiplatform, en dat is de toekomst. Ik zie geen VR systeem er echt bovenuit springen, denk dat ze nog lang naast elkaar zullen bestaan, de markt echt onderling gaan verdelen zonder dominatie. Dus wil je maximaal aantal spelers, moet je multiplatform.

Dus in dat licht bezien is een timed exclusive, waar je na verloop van tijd multiplatform gaat, het beste van twee werelden, voor fabrikant en game developer.
Zit een groot verschil tussen de developers tegen te houden om iets te ondersteunen, of dat de developer alle vrijheid heeft maar de kennis en mogelijkheden niet in huis heeft om goede ondersteuning te garanderen. Zelfs zonder ondersteuning kan je met een rift nog altijd steamVR games opstarten. En door de standaard zou het moeten werken. Maar als de developer geen rift in huis heeft kan die moeilijk de werking garanderen, dus is er officieel geen ondersteuning. Valve geeft in ieder geval alle vrijheid om andere VR brillen te ondersteunen. Iets dat van Oculus absoluut niet te zeggen valt.
Valve betaald dan ook niet andere studio's een budget wat niet meer uiteindelijk terugbetaald hoeft te worden (lees de voorwaarden van hun financiele ondersteuning maar eens goed door). En het enige waar het valve om draait is om zoveel mogelijk winst te kunnen maken via hun Steam platform, want DAT is hun gouden koe, en daarom willen ze dus ook zo liefst dat er zoveel mogelijk headsets ondersteund worden, want dat levert weer extra geld op.
En exclusives zijn exclusives, dus of de dev wel/niet een headset in huis heeft of dat Oculus er voor betaald heeft maakt hierin niets uit.
En waarom zou bv SteamVR de standaard moeten worden, waarom niet bv de Oculus SDK (Oculus houd andere headset makers niet tegen om de Oculus SDK te ondersteunen, zolang ze dan maar zorgen dat die 100% ondersteund wordt, maar dan moeten die andere headsetmakers dat dus wel zelf doen).
Behalve dat het niet echt exclusive zijn. Officieel beloven ze geen ondersteuning, omdat ze dit niet kunnen. Maar je bent volledig vrij om de spellen te spelen indien ze werken. Ze houden het niet tegen.
Oculus blokeerd gewoon alles, zelfs de niet exclusieve games mag je nog steeds niet spelen vanuit Oculus, deze games moeten op een andere plaats zoals Steam geplaatst worden om te spelen op een andere VR headset.

Oculus heeft wel eens dingen gezegt als het toestaan van andere VR headsets en dat ze het best vonden als men via mods ondersteuning zouden brengen. Maar toen ReVive dit mogelijk maakte spraken de acties van Oculus deze uitspraken enorm tegen. Oculus gooide er een check op om te bevestigen dat het wel echt een Oculus Rift was.
De enige reden dat ReVive nog werkt is omdat Oculus de strijd heeft verloren. Revive wist die blokade te omzeilen maar dat maakte piraterij mogelijk, noodgedwongen moeten ze ReVive maar toestaan zodat ReVive niks hoeft te omzeilen.
Ik geloof de woorden van Oculus absoluut niet meer. Ook de lage aanschafprijs tot vlak voor lancering bewijst dat ze het lef niet hebben om eerlijk te zijn.

Valve wilt verdienen via hun store, dat is niet meer dan logisch en niks slechts aan (als dat slecht zou zijn dan zou vrijwel ieder bedrijf over de hele wereld slecht zijn). Maar zij geven de concurrentie alle ruimte waardoor de game developer of consument alle vrijheid heeft welke hardware en software hij neemt. Dit is goed voor de concurentie want men is vrij om het beste/goedkoopste/prettigste te kiezen als het gaat om hardware/software/content.

Het voordeel van concurentie is dat het de ontwikkeling omhoog duwt, prijzen drukt en een keuzevrijheid geeft. De beste service/product zal de grootste interesse krijgen, dus zal de concurrentie een verbetering moeten maken om weer aandeel te winnen. Als men geen verbeteringen meer levert dan zal zelfs een kleine speler op termijn de markt kunnen overnemen. Concurentie houdt de hele markt op gang. Oculus die VR probeert te monopoliceren zit deze ontwikkeling in de weg. Ja, ze pompen vervolgens veel geld in VR waardoor ze de ontwikkeling van content stimuleren, maar content is enkelt maar een onderdeel van VR en als die content daarna niet opleverd is het een bodemloze put.

Ik zie liever dat er voolopig weinig content is maar dat de ontwikkelingen op termijn een geweldige ervaring geven, dan dat we veel content hebben, maar dat je maar een deel van de content kan bereiken omdat we in een markt vol muren zijn beland. Een markt vol muren is een markt waar de beste VR headset niet de winnaar is, maar de VR headset die toegang heeft tot de grootste hoeveelheid content, terwijl content zo veel mogelijk los zou horen te staan van de VR headset.
Voor de algehele ontwikkeling van VR is het geld pompen van Oculus niet eens zo goed als je denkt.
Oculus blokeerd het helemaal niet, de spellen werken gewoon niet omdat ze de Oculus SDK gebruiken (welke verplicht is als je op de Oculus store wilt, is ook logisch ivm integratie die er in zit), je bent helemaal vrij om zelf ook bv SteamVR of 'OpenVR' daarnaast te ondersteunen (en voor je het gaat zeggen, SteamVR voor de Oculus maakt gebruik van de Oculus SDK om te werken).
Zo ontzettend jammer dat het zo nodig een rift exclusive moet zijn.
1 van de redenen waarom ik dus voorlopig nog geen vr bril ga aanschaffen.
Ook 1 van de redenen waarom vrienden van mij het nog niet willen.
Zolang er nog zoveel exclusives zijn en komen blijf ik de kat nog uit de boom kijken.

Overigens zijn er gelukkig ook genoeg mensen die wel al een bril aanschaffen, en hulde voor hun.
Want ik zie het graag doorontwikkeld worden.
De reden dat het een exclusive is, is dat het voor een zelfstandige studio niet zomaar te betalen is om een high-end VR game te ontwikkelen. Dat is een enorm risico. Dus moeten de VR makers, die natuurlijk willen dat hun HMD een succes wordt, wel de boel financieren. En ja, dan maken ze het natuurlijk een exclusive, ze zijn ook niet gek. Het is nu nog een kip-ei verhaal, en zo proberen ze het te doorbreken.
Ik snap wel wat je zegt, maar bij mijn weten zijn er nauwelijks exclusives voor de Vive. Waar zit dat verschil in aanpak dan in? Is dat puur het grote Facebook-geld dat achter de Rift staat en dat op deze manier wordt aangewend?
Dat is natuurlijk onzin. Iedere onderneming neemt risico's en sommige kiezen gewoon direct voor het makkelijke geld. Dat Oculus games exclusief maakt heeft helemaal niets met VR te maken maar puur met harde business: creŽer een beperkt ecosysteem waar alleen jij de content bepaald en je creŽert een nieuwe bron van inkomsten.

Helaas is dit gewoon slecht voor de klant. Die is hierdoor uiteindelijk de dupe.

Daarnaast bied de grootste concurrent ook aan om games te financieren maar zij eisen helemaal geen exclusiviteit. Sterker nog, ze willen een open platform.
Je hebt echt geen idee waar je het over hebt. Een gamestudio met ~50 man technisch personeel + alle licenties + kantoor etc kost bakken met geld. Je kunt niet zomaar even een game gaan ontwikkelen, waar haal je dat geld vandaan? Je hebt dus een financier nodig, en aangezien nog niet veel mensen een VR bril + krachtige PC hebben gaat iemand je echt niet zomaar een paar miljoen geven voor een dergelijke game. Al krijg je iemand zo gek en neem je het risico wel, dan betekent een mislukking dat je gewoon direct je bedrijf kunt opdoeken en al je personeel op straat staat. Er is een verschil tussen risico nemen en gewoon dom zijn. Ik vind het echt kwalijk dat je hier lijkt te suggereren dat ze gewoon een "money grab" doen door voor Oculus te gaan werken; de game industrie is een erg moeilijke industrie en 99% van de bedrijven erin moet flink werken om boven water te blijven, slechts een gelukkige enkeling verdient veel geld.

(Overigens, om jouw redenering te volgen maakt Microsoft ook de markt kapot met de Xbox, Sony maakt de markt kapot met de Playstation en Valve maakt de markt kapot met Steam en de Steam Machines/SteamOS)

Joerdgs hierboven geeft verder aan dat er geen expliciete HMD check in de game zit, maar dat ze gewoon de Oculus SDK gebruiken. Met Revive zou je het dan dus gewoon op een Vive kunnen draaien.
Haha, Gast. Je beschuldigt mij ervan dat ik ik geen idee heb.. Heb je uberhaupt al eens naar de studio's website gekeken.

As one of the world’s largest VR and AR development studios, we are using all our power to make VR and AR experiences as real as possible.

Zo te zien zijn ze het zelf eerder met mij eens:
Not every game creator can be a game changer. It takes balls and brains. To invest in the right means and the right minds that make things happen.

Ik weet niet waar je het vandaan haalt om uitspraken te doen zoals:
een mislukking dat je gewoon direct je bedrijf kunt opdoeken en al je personeel op straat staat. of slechts een gelukkige enkeling verdient veel geld

In mijn omgeving ken ik al 3 bedrijven die iets doen met VR. Veelal design en productdemo's. Ze doen het naar mijn mening prima en zo te zien doet deze studio het ook niet slecht met klanten als: Amazon, KLM, Microsoft, blabla....

Het kan allemaal nep zijn maar je hebt vast een goed onderbouwde bron voor je verhaal dat ze echt geen andere keus hadden dan de pot geld van Oculus aan te nemen. Ik snap echt wel dat ze het gedaan hebben.. Geld is nice... maar het maakt het nog niet moreel OK wat Oculus aan het doen is...
Voor zover ik weet zijn alle Oculus exlusives Timed exclusives. Wat inhoud dat de spellen na een bepaalde tijd ook op andere VR systemen mogen verschijnen.
Verder inderdaad wat PhoenixT al zegt, het is voor de meeste studios te duur om volledig zelfstandig een VR game te maken wetende dat niet veel mensen een VR systeem hebben.
Yep, daarom staat de steam store vol met VR games... Allemaal studio's waar ze potten met geld hebben.... Geen indie devver te vinden... of early access developers,,, De enige optie is om bij Oculus aan te kloppen voor geld...

Ja, dat was sarcastisch. Gelukkig zijn er nog genoeg echte ontwikkelaars die kiezen voor de community zoals H3VR die iedere week een update geeft van zijn ontwikkelingen.. Ja, ook Oculus wordt gewoon ondersteund!
Sorry maar dit vind ik echt een kul argument. Eerst een soort van politiek statement geven dat je exclusives niet goed vindt en daarom de bril niet koopt, maar daarna verkondigen dat je het fijn vindt dat anderen het wel doen zodat er doorontwikkeld wordt?!

Koop dan gewoon de bril en koop geen exclusives....

Ik zou het irritant vinden als een titel die ik SUPERgraag zou willen hebben voor de vive uit kwam en niet op oculus, maar daar houdt het dan ook op.. het is irritant. Maar in veel gevallen wel begrijpelijk vanuit het oogpunt van de fabrikant.
En zolang het timed exclusives zijn, is het ook niet echt een ramp.
Dat is toch ook precies wat ik zeg?

Ik vind het jammer dat er zoveel exclusives zijn, en zou het dus inderdaad ontzettend vervelend/irritant/jammer vinden als er een goede en grote titel voor een andere bril uitkomt.
Ik verkondig nergens dat het niet zou mogen, slechts jammer.

En daarom zou ik nu nog niet weten welke bril ik dan zou willen en vind ik het het risico nog niet waard. Op het moment dat er een aantal grote titels zijn die ik met de zelfde bril kan spelen zie ik wel weer verder. En ben dus blij dat er al wel mensen zijn die wel de keuze kunnen maken en daarmee de markt alvast helpen financieren.

Dat het timed exclusives zijn was ik nog niet van op de hoogte, dank voor die opheldering.
Ik verwacht dat er straks in Steam ondersteuning gaat komen voor nog meer VR brillen. Hopelijk is het dan ook gedaan met het aanbieden van exclusives.
Steam "ondersteuning" is er al voor de Oculus Rift, kijk maar eens in de Steam Store. Maar dat betekent niet dat je ook spelletjes voor de Oculus op een Vive kunt spelen.

Dit is een exclusive omdat er bij het opstarten gecheckt wordt of er een Oculus is aangesloten, that's it. Waarschijnlijk gemaakt met Unity, wat gewoon beide brillen ondersteund.

Heel flauw, maar zo hopen ze van de Rift een succes te maken.
> Dit is een exclusive omdat er bij het opstarten gecheckt wordt of er een Oculus is aangesloten

Ze zijn gebouwd met de Oculus SDK, waarvoor de Vive geen direct interface heeft (die gebruikt OpenVR / SteamVR). Er is geen strikte headset check. Vandaar dat zoiets als Revive er makkelijk omheen werkt door een vertaalslag te maken tussen de Oculus SDK en SteamVR.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 21 februari 2017 19:40]

Oculus en Vive worden beiden ondersteunt (hangt van de game/dev/studio af of het ingebouwd wordt) en volgens mij sinds kort ook de OSVR.
Daarmee heb je in principe bijna alles wat er op de markt is al gedekt.
Deze bewering lijkt me zeer sterk. Zoals Joerdgs hierboven aangeeft zijn de meeste oculus games gebaseerd op de Oculus SDK. Deze werken wel op de Vive (of andere concurrerende HMD's) maar enkel via een speciale emulator tool zoals revive.

Maar je zult hier vast en zeker een goed onderbouwde betrouwbare bron voor kunnen aanreiken!
De SteamVR implementatie van de Oculus Rift maakt zelf ook gebruik van de Oculus SDK, dus echt native is het niet.
steam support alles met openvr.
Ben benieuwd hoelang je dit ongeveer aan een ruk zal spelen. Want zo te zien zit je bijna de hele tijd naar beneden te kijken. Niet echt lekker voor je nek
Valt best mee, heb het al mogen spelen bij ze op kantoor en daar was dat al goed uitgewerkt.
Ik merkte na een uurtje spelen niets althans (toegegeven, ik werk al 6 jaar met VR technieken en HMD's dus zal er ongetwijfeld wat minder snel last van hebben dan de gemiddelde persoon).
als het is zoals die cs:go 3d vr life stream gaat zijn dan kan dat idd best zo zijn.
Moest de heele tijd naar benede gapen ( of vooruit kijken op een plat scherm )
Was na 10 min ook mooi afgelopen
:) Komt dit ook naar de gear vr? Das immers ook van oculus... of is dat een vreemde vraag ?:)
Ik kan hem niet beantwoorden maar de game ziet er redelijk grafisch intensief uit dus misschien iets te zwaar voor een telefoon? De GearVR store is ook van Oculus dus op dat vlak zou het mogelijk zijn.
Ja dat had ik gezien :) Maar in theorie zouden ze hem redelijk goed moeten kunnen downscalen zodat het werkt ?
Ziet er tof uit, jammer dat het VR only is. Want het lijkt op een soort van Red Alert, dus snap niet echt waarom je er persť een OR voor nodig hebt (behalve dat Oculus de grote sponsor is).
Is dit een tijdelijk Oculus exclusive?
Hun website zegt explisiet 'Rift Exclusive Release'
https://forcefieldvr.com/

Jammer hoor :)

[Reactie gewijzigd door AntonMadness op 21 februari 2017 18:09]

Dit was wel een leuk spelletje. Is in de store toegankelijk geweest als beta voor een paar weekenden. Heb zelf wel het gevoel dat het snel een pvp grindfest gaat worden. Veel tegen je tegenstanders spelen en troepen uitschakelen totdat de tegenpartij geen resources meer heeft. Zolang je resources hebt blijven er troepen binnen komen. Als special unit kan jij het verschil zijn. Maar als jij dood gaat, gaan er meer resource van af dan een reguliere grunt. Door te spelen krijg je xp en kan je levelen met als gevolg beter gear.

Mijn grindfest opmerking is niet helemaal correct, de beta was beperkt. Maar het was wel een eerste indruk. Tutorial was wel lekker duidelijk overigens, legt het spel goed uit!

Misschien dat ik hem nog wel eens een keer haal, maar nu nog even niet. Zoek meer naar dingen om te doen met mijn touch controllers.
Als je van guns houd is deze gunsim wel echt tof. Schijnt ook goed met touch controllers te werken. Daarnaast kom ik veel Oculus gebruikers tegen in Onward,
Man man, zou vet zijn om daar te mogen werken zeg.. haha.. ziet er leuk uit de game.
Oculus exclusive dus helaas ga ik niet spelen, want ik heb een Vive. Hatelijk die exclusive praktijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*