Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse developers zamelen geld in voor game die zich aan speler aanpast

Door , 81 reacties, submitter: RoofTurkey

Indiestudio Twirlbound uit Breda zamelt op Kickstarter geld in voor Pine. De game speelt zich af op een eiland met een ecologie die zich aan de speler aanpast. Ook vijanden passen zich aan de gedragingen van de speler aan.

De zes ontwikkelaars gebruiken naar eigen zeggen kunstmatige intelligentie en machine-learning om patronen van de speler te herkennen. Vijanden in de game worden bijvoorbeeld agressiever als een speler defensief speelt. Als een speler steeds aanvallen ontwijkt, worden de vijanden sneller om daarop in te spelen.

Pine speelt zich af op een eiland tijdens een 'alternatieve evolutie', waarbij de mens niet boven aan de voedselketen staat. De ontwikkelaars willen een speelwereld creëren die leeft, met een ecologie die bestaat uit verschillende gebieden, waaronder moerassen, bossen en bergen die ook daadwerkelijk veranderen.

Volgens de makers is de grafische stijl geïnspireerd op games als Zelda en Fable. Wat gameplay betreft keken ze naar het Nemesis-systeem van Shadow of Mordor en de snelle moves in Bloodborne. De game heeft een lineaire verhaallijn, maar het is de bedoeling dat de wezens en de spelwereld zich aanpassen aan de gedragingen van de speler.

Momenteel is er een prealfaversie van het spel en de studio heeft die al door duizenden spelers laten testen. De ontwikkelaars gebruiken de Unity-engine voor het spel. Eind vorig jaar kreeg het team met het spel een Unity Award in de categorie studentenprojecten.

Met de crowdfundingcampagne wil Twirlbound 100.000 euro ophalen. Het team heeft daarvoor een maand de tijd. Door het project met minimaal 15 euro te steunen, krijgen backers een digitale kopie van het spel zodra het gereed is. Een releasedatum is nog niet bekend, maar de ontwikkelaars houden november 2018 aan als schatting. De game zal eerst op de pc uitkomen, maar later willen de makers ook met versies voor de PS4, Xbox One en Nintendo Switch komen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-03-2017 • 10:49

81 Linkedin Google+

Submitter: RoofTurkey

Reacties (81)

Wijzig sortering
waarbij de mens niet boven aan de voedselketen staat
Dus we kunnen een game verwachten waar mensen niet alleen met andere soorten strijden om de heerschappij en te overleven, maar waar mensen daadwerkelijk en structureel tot voedsel dienen voor andere soorten?

[Reactie gewijzigd door locke960 op 10 maart 2017 11:26]

Asking the real questions. Lijkt me interessant bizar om een fabriek te infiltreren en overnemen, om er achter te komen dat het een broedmachine is voor mensen. Welkom bij de slagerij, achter in het hok heb ik Koe, Varken, Kip, Kalkoen en Mens. Wat wordt het vandaag?
Het smaakt toch allemaal altijd naar kip, althans als ik de stemmen zo mag geloven ;)
Wel eens Abe's Oddworld gespeeld? :P
Het ziet er allemaal vrij barbaric ages uit, beetje speerwerpen en boogschieten om vee te vangen en houten hutjes. Ik denk dat er meer gedoeld wordt op die reptile en minotaur rassen die ik voorbij zag komen, die waarschijnlijk meer te zeggen hebben en potentieel een gevaar zijn voor de rest.
Mens is wel mager. Maar maak je geen zorgen die kennis komt niet voort uit eigen ervaring. :P
We hebben toen het spel gespeeld op firstlook, en zelfs voor een alpha/beta versie was het al erg goed. eerste paar minuten door men vriendin gespeeld, en toen nam ik het over. Ik merkte dat het de 2e keer was, toen ik begon en mijn vriendin het over nam het moeilijk voor mij was dan de eerste keer, terwijl de "Boss" zelfs moeilijker moest zijn dan de begin monsters.

De jongens wouden toen nog niet over op Crowdfunding en zochten inversteerders, maar blij om te zien dat ze het toch gaan proberen met Kickstarter.
Ik heb de allereerste demo hiervan kunnen spelen, had toen nog geen 5 minuten aan "gameplay", je kon wat rondlopen in een wereld zonder dat je dood kon gaan omdat er geen vijanden waren. Daarna nog 2 versies tussendoor kunnen spelen waar ik elke keer flinke verbeteringen in zag.

Ik kijk er naar uit.
Dit artikel voelt gedeeltelijk aan als reclame...
Kom op nou, zoveel games uit Nederland komen er niet. En een systeem van machine-learning om patronen van de speler te herkennen lijkt mij behoorlijk uniek.

Lijkt mij meer dan gerechtvaardigd dat ze een artikel op Tweakers krijgen.

Meer ontopic: het idee dat machine-learning in een computergame wordt in ingezet is erg interessant, maar ik vraag me af hoe goed die wel zal zijn. Ik bedoel, zover ik weet wordt machine-learning vooral door supercomputers gedaan. En behalve dat een gemiddelde gaming pc dit moet aankunnen heb je ook het spel zelf dat goed moet kunnen lopen.

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 10 maart 2017 11:05]

Sorry, maar AI en Machine learning, dat is gewoon gooien met populaire termen.

Het zal op z'n best een stukje script zijn die wat tellertjes bij houd, 10x dodge is mobspeed +1, zulke zaken zie je al jaren in games terugkomen., de beelden laten nu niet bepaald een 'complex combat' systeem zien waar machine learning voor nodig is.

Tuurlijk, weer leuk dat wat Nederlanders een game proberen te maken, maar wees dan eerlijk en serieus, en ga niet je kickstarter volgooien met hype woordjes en show-off teksten.
Ze gebruiken weldegelijk neural networks in de combat AI. Hier is een research project video van een van de programmers van het Team: https://www.youtube.com/watch?v=XSzuN3gSlcE

Edit: Hier is zijn paper btw: http://marcpeyre.com/Neur...search_Project_Report.pdf

[Reactie gewijzigd door fr0zenlegend op 10 maart 2017 13:42]

Het is gewoon AI. Alle door de computer bestuurde karakters in spellen zijn AI. Dat is wat AI betekend. Het is geen "populaire term".

Verder weet je niet hoe ze de AI implementeren. Je zin: "Het zal op z'n best een stukje script zijn die wat tellertjes bij houd" is totaal nergens op gebaseerd.

Ze kunnen ook daadwerkelijk machine learning gebruiken om de npc's te laten leren wat effectief op jou is en wat niet. Als een bepaalde combo of een bepaalde aanval voor jou als speler moeilijk is, kan dit heel makkelijk met machine learning te herkennen zijn waardoor zo'n npc dit misschien vaker gaat doen. Zodra jij er beter in wordt, kan machine learning ook dit weer herkennen en andere dingen gaan proberen.

Dit zijn technieken die gewoon toegepast worden en niet per sé marketing termen zijn. Er bestaan veel services of libraries die het gros al voor je doen. Je hoeft alleen maar wat variabelen van het algoritme te tweaken (dit is het meeste werk om een goede balans te vinden), de variabelen waarover je machine learning toepast te registreren, en dan kan het proces van het leren al beginnen.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 10 maart 2017 11:53]

Precies! Machine learning is zo moeilijk als dat je het zelf maakt. Dat dit bedrijf dit wilt implementeren in een game lijkt mij juist top. Stel dat je als persoon heel goed bent in stealth games en je probeert dat hier te gebruiken zal de volgende enemy zich niet op dezelfde manier laten besluipen. De game zal gwn bijhouden wat succesvol is en wat niet en daarop zn volgende "zetten" erop aanpassen.
Als ze dat echt gaan toepassen verwacht ik dat er meerdere generaties gaan zijn. Dus eerste generatie van het spel ga elke AI tegen de muren lopen of random slaan.
Kan wel hilarische momenten opleveren als je zo'n primitief dorp tegen komt in het spel...
Misschien wel een leuk idee dat de machine learning data word geshared world wide en dat het spel dus moeilijk wordt naarmate meer mensen het gespeeld hebben.
tot hij op een gegeven moment onspeelbaar is geworden...
wat in theorie kan gebeuren dan
Ik zou dat juist zien als de uitdaging ;)
En dat vind je niet eng?

Mag ik dan een stuk AI software op je pc zetten zodat jouw pc zich aanpast aan jou? En dan zet ik in de TOS dat ik 'informatie deel met geselecteerde partners' en dat ik 'informatie haal van je gebruik van d epc om de gebruikservaring te verbeteren'.

Ik zie dat er links en rechts met AI geknoeid wordt. En machine learning. En net als met vrijwel alle technologie, wordt dat te pas en te onpas nagestreefd en ingezet.

Zelfs in games. Of misschien wel, voornamelijk in games. Afgezien van googles streven om mensen te vernederen in spelletjes als Go of Schaak, moeten we ons nu beginnen zorgen te maken over AI in games. Want als je nu al apps installeert en ze toestemming geeft om allerlei gegevens op te vragen want dan zijn ze 'gratis' in je app store, dan gaan we dat ook doen met op AI gebaseerde games.

En wat die AI allemaal kan dataminen, er is geen limiet aan. Ik stuur zelfs nooit een crash report naar een ontwikkelaar, je kent ze wel, van die DX info's en wie weet wat allemaal nog meer.

Een AI die mijn speelgedrag kan vastleggen en uploaden naar een server is een nieuwe ontginningsveld voor de advertentie en reclame industrie.

De zoektocht naar games die beter en gevarieerder een uitdaging kunnen bieden aan de speler klinkt als een mooi steven maar er zit een gevaarlijk bijsmaakje aan.

Zelfs geheime diensten vinden dit interessant, omdat terroristen die games spelen bij wijze van oefening, als ze geen manier vinden om naar een trainingskamp in Afghanistan te reizen, kunnen qua gedrag mogelijk zichzelf verraden.

Als je in een shooter structureel de burgers dood dan wil Dhr. G. Heimdienst dat weten.

Het is bekend dat men al experimenteerde met games om vast te stellen waar spelers naar keken, zodat de studio kan besparen op textures. Niet alle textures hoeven hi-res op sommige plekken....

Dus een game spelen die jouw scant op patronen, scant je op patronen in denken en gedrag. En dat terwijl je denkt iets onschuldigs te doen. Als je iets wilt leren over een mens, speel met ze.

Zo zijn er therapien binnen de ggz die gebaseerd zijn op spelen. Zo'n therapeut kan dan zien in hoe je reageert, beweegt, je houding, je beweging door de ruimte, bepalen wat er o.a. aan scheelt.

Dus sorry voor de group think hier die van AI waarschijnlijk helemaal warm van binnen wordt, maar ik zit niet te wachten op overheden en bedrijven die mijn game logs willen analyseren om in kaart te brengen of ik een risico vorm en wat mijn manier van denken en gedrag is.

Wat mij betreft wordt AI wettelijk verboden omdat deze technologie de volgende nagel is aan de doodskist van privacy en daarmee ook andere mensenrechten.

We zijn ethisch niet volwassen genoeg.
Het is vooral jammer dat veel mensen sceptisch worden doordat de marketing-afdelingen aan de haal gaan met termen als machinelearning en AI, maar het kan wel degelijk veel meer zijn dan alleen een marketing.
Tegenwoordig bieden platforms als Azure dergelijke diensten vrij laagdrempelig aan, dus het kan wel degelijk meer zijn.
Precies, omdat de grootste softwareboer op deze aardkloot iets heeft neergezet met een bizarre hoeveelheid achterliggende techniek en infra, kan een lullig NL game devje dat nu ook.

Dat is marketing, zogenaamd slim getimed voor een goede soundbite. We weten allemaal nog het vorige engine-wonder dat No Man's Sky heette en hoe dat tot uiting kwam in de gameplay. Feit dat dit een soort kickstarter is, zegt al meer dan genoeg: AVOID.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 maart 2017 11:49]

Ik bedoel meer dat deze ontwikkelaar daar ook gebruik van zou kunnen maken voor deze game.
Maar ik kan je natuurlijk geen ongelijk geven als je enigszins sceptisch bent, er wordt gamer al jarenlang gouden bergen beloofd met dergelijke gameplay, mooie screenshots en 'ingame'-footage.
Ik ben erg blij dat ze niets kunnen waarmaken.

Wacht maar tot de AI ontwikkeling zo ver is dat ze écht in een game jouw gedrag kunnen analyseren en zich aanpassen.

Dat betekent dat als je een sandbox game speelt, de billboards op basis van de server-based analysis van waar jij in het spel naar kijkt reclames laat zien.

Maar stel dat je op puze druk net op het moment dat een hoofd explodeert omdat je koffie wilt zetten. Dan registreert het spel dat jij explosies van hoofden leuk vindt want ergens lang naar kijken is een auto-like. En dan zul je, als je daar blijkbaar lol in hebt, meer exploderende headshots zien.

En de overheid wil graag weten waarom jij dat leuk vind. De publisher wil het weten zodat ze beter games kunnen slijten, de overheid om criminelen op te sporen.

En wat als je eens pauzeert terwijl je net in een of andere game 'kijkt' naar een jong meisje. Of je bent dood en je kijkt omhoog en een vrouw of meisje met rok loopt over je heen. Viespeuk! Je kijkt onder haar rok, terwijl jij koffie haalt. Ook dat wil de Zedenpolitie graag weten.

En Greenpeace wil analyseren hoeveel mensen in Skyrim konijntjes dood maakten voor de lol.

Erger, wat als inlichtingendiensten zélf games gaan uitgeven, om mensen te testen. We hebben al de loktiener die tabak en alcohol koopt. We hebben dan lok-games waar men opties in bouwt waar mensen hun gedrag en denken op los laten. Laten we veel kleine meisjes met korte rokjes rond laten lopen en kijken of de speler zijn camera angles daarop....aanpast...

En dan heb ik het nog niet over AI in manga games die je voornamelijk op de Japanse markt vind. Ik ken iemand die ze verzameld. Stop daar wat AI in je bent al veroordeeld.

AI kan veel zijn maar het is primair een analyse systeem. En ICT is het netwerk van analyse zoals het geworden, of, verworden is.
Inderdaad. Ik geloof er ook niet in. Sowieso is bij games de term A.I. controversieel:

"My prediction is a little bit controversial. I think the next giant leap of game AI is actually artificial intelligence." - Alex J. Champandard at GDC 2013
Het toepassen van een neural network voor AI in games is niet iets wat erg nieuw is.
Planetary Annihilation gebruikt dit al erg lang en naar mijn mening met relatief veel succes.
Valt toch wel mee, als er met een soort levels word gewerkt kunnen ze de vijanden aanpassen gebaseerd op de voorgaande levels, tijdens een loading stap. Vraag alleen is hoe 'vernieuwend' dit echt is, mij lijkt het meer een gehypte term gebruiken dan echt vernieuwend.
Met ander woorden het omgekeerde van wat Guild Wars 2 doet ?
In plaats van het level van de speler te veranderen, gaat dit spel de monsters aanpassen ? Wordt dit dan een multiplayer of enkel singleplayer ?
Anders krijg je problemen als je een lvl 100 speler samen laat spelen met een lvl 10 speler...
In GW2 wordt er gescaled met power/hp. Niet met hoe mobs zich gedragen of welke skill ze hebben.
Kom op nou, zoveel games uit Nederland komen er niet.

Lijkt mij meer dan gerechtvaardigd dat ze een artikel op Tweakers krijgen.
Al die andere Nederlandse gamestudio's niet tenzij ze kopje onder gaan?

De game is niet vandaag uit de lucht gevallen en heeft in diverse bekende kanalen al de nodige exposure gekregen.
zover ik weet wordt machine-learning vooral door supercomputers gedaan
Machine learning is niet per sé voorbehouden aan supercomputers. Het is inderdaad waar dat voor neurale netwerken veel (parallelle) berekeningen kunnen vergen (zoals bv AlphaGo). Maar je hebt ook Evolutionaire Algoritmen die, afhankelijk van de instellingen, ook prima op een huis tuin en keuken computer tot interessant resultaten kunnen leiden. Bovendien kan Twirlbound er ook voor kiezen om de berekeningen op hun eigen servers uit te voeren, waarbij ze berekende resultaten voor één speler ook geven aan een speler die zich vergelijkbaar gedraagd.

Ten laatste kunnen machine learning algoritmen in sommige omstandigheden zelfs met minder resources tot een beter resultaat komen. Dit is omdat ze niet álle mogelijkheden berekenen (zoals een normaal brute force-achtig algoritme zou doen) maar mbv randomisation en fitness checks vrij snel goede resultaten behaald kunnen worden die anders wellicht niet gevonden waren.

Conclusie: ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn voor machine learning met beperkte resources. Kan niet wachten om meer van dit soort ontwikkelingen te zien!

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 10 maart 2017 12:18]

ja precies dit. Maar wel tof om te lezen dat er game word ontwikkeld van Nederlandse bodem.

[Reactie gewijzigd door Rubixd op 10 maart 2017 10:53]

Volledig met je eens, aangezien het van Nederlandse bodem is vind ik een klein beetje sluik reclame geen enkel probleem. Ik hoop dat ze het waar kunnen maken, dat zou erg goed voor de Nederlandse game industrie zijn.

De bekendste game verbeteraar van Nederlandse bodem is op dit moment Nixxes Software BV (Tomb Raider)
En de bekendste gamemaker is op dit moment Guerrilla Games. (Horizon Zero Dawn)
Het zou vet zijn als dit er meer zullen zijn in de toekomst, zodat bij wijze van spreken over 10 jaar de eerste Dutch Game Awards gehouden kunnen worden. (die er blijkbaar al zijn :9 )

Ik hoop ook nog altijd stiekem dat Davilex weer terugkomt met een nieuwe A2 Racer :)
Als kleine uren speelplezier aan beleefd.

[Reactie gewijzigd door Balder1984 op 10 maart 2017 14:32]

Er zijn al diverse jaren Dutch Game Awards http://dutchgameawards.nl/2016/
Wat is het met dit soort comments de laatste tijd? Nieuws over games is per definitie reclame, want games waarover geschreven word verkopen beter. Het is gewoon een prima informatief artikel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 maart 2017 19:39]

en het spel als fable.. incl beloftes
Je wordt weggemod, maar feitelijk heb je een punt; Fable werd destijds met dergelijke verwachtingen tijdens de ontwikkeling weggezet; Alleen dan zonder buzz-words als Machine Learning.

Mijn eerste gedachte was ook: "Oh wéér een spel die beloofd zich aan te passen aan de speler" met in mn achterhoofd Fable en consorten.
Ik vondt Fable (de oudere versies) echter wel zeer vermakelijk.
Ook de mogelijkheid om te kiezen tussen goed/slecht was voor mij een toevoeging.

Uiteindelijk werd je wel ongeveer hetzelfde verhaal in geforceerd, maar dat is logisch aangezien ze anders net zo goed twee verschillende games hadden kunnen ontwikkelen.
Hmm, dit soort nieuws komt best vaak op Tweakers. Zeker als het Nederlanders zijn, en een redelijk uniek / nieuw systeem beloven te bouwen. Als ik bij de gerelateerde artikelen kijk zie ik bvb ook een artikel vorige maand dat een NL studio een VR game aan het maken is.
ai tegenstanders is er toch al lang?? verschillende shooters hebben toch tegenstanders die daadwerkelijk leren van het gedrag van een speler!
Ben een beetje klaar met Kickstarter en games.. Tijdens de Kickstarter periode heb je gewoon zin in het spel maar paar jaar verder heb ik vaak andere interesses en heb ik geen zin meer in het spel.
Dat heb ik nou met Star Citizen. Elke keer dat ik het opstart lijkt er amper wat veranderd en blijft er niks te doen. De snelheid waarmee ze ontwikkelen lijkt het nog jaren verwijderd voor er uberhaupt een soort van eerste versie van het door hun geschetste spel gaat komen. Ik log soms in met maanden ertussen en dan zijn er een of 2 features bij gekomen die niet meer voorstellen dan bijvoorbeeld op een heel omslachtige manier je shirt veranderen. Er is al meer als een jaar geen omgeving erbij gekomen. Het blijft bij 1 space station en 1 stad waarin beide eigenlijk weinig te doen is.

Ik ben me interesse eigenlijk allang verloren, maar ben bang dat tegen de tijd het eindelijk een beetje ergens op gaat lijken ik het spel al compleet vergeten ben.

In alle eerlijkheid lijkt het wel alsof het team ze motivatie alang verloren heeft omdat de buit allang binnen is. Wanneer ik dit opper krijg je op de forums altijd als reactie van geef het tijd games ontwikkelen is niet makkelijk etc. Nee dat begrijp ik, maar het spel boekt al bijna een jaar geen vooruitgang meer op wat kleine features en beloofde nieuwe schepen na.

Bedoel de bug dat je gewoon door het schip heen clipt bij het in en uit stappen zit er gewoon al maanden in, niemand die denkt van dat ga ik eens aanpakken? Ik vraag me serieus af wat ze daar nog daadwerkelijk aan het doen zijn bij Roberts space industries.

Ik plemp het maar hier neer om er over een paar jaar nog eens op terug te komen. Ik voorspel dat dit hele project gigantisch gaat falen en dat het nooit gaat worden wat het had moeten zijn of sterker nog misschien dat het helemaal niks wordt en het project gewoon wordt stop gezet op een gegeven moment wanneer de hype helemaal voorbij is en niemand er meer aan denkt.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 maart 2017 15:12]

Ik ben blij dat ik toen de tijd niet in de hype train ben gestapt. Ik zie het spel ook niet slagen en de beloftes nakomen.

Maar roep dit soort dingen maar niet te hard want je word van alle kanten aangevallen door mensen die er soms wel duizenden euro's tegenaan hebben gegooid.
Klopt op de fora's wordt je helemaal kapot gefanboy'd zodra je ook maar een beetje kritisch bent over de vooruitgang. Ik heb ooit jaren geleden 35 euro betaald en eerlijk gezegd zou mij het inmiddels een worst wezen. Ik zie het geld al als een soort verloren. Maar ik snap het wel dat als je er al duizenden euros in hebt zitten dat je dan wat heftiger aan het verdedigen slaat. Bedoel het is natuurlijk ook knap lullig als je zoveel geld in een faal project hebt zitten.

Misschien leuk lees voer voor andere die zich beginnen af te vragen waar Star citizen blijft

http://dereksmart.com

Derek smart heeft zich al een tijdje toegezet om de onderste steen boven te halen en blogt hier zo nu en dan over. Hij heeft in ieder geval al wat intressante feiten over RSI weten te verzamelen van financien tot aan dat bepaalde tech demos gewoon nep blijken te zijn. Volgens hem is het in ieder geval een grote scam. Of je alles gelooft wat hij schrijft moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Helaas is Derek Smart niet de meest betrouwbare persoon in de games industrie.

Hij is zelf ontwikkelaar van space-sim games en heeft dus direct baat bij het zwartmaken van de competitie. Dit heeft hij ook niet alleen bij Star Citizen gedaan. Elite Dangerous en verschillende andere games mochten het ook ontgelden.

De beschuldigingen die hij naar RSI gooit zijn vaak fictief gebleken. Zo beweerde hij dat dingen niet eens in productie waren, die vervolgens wel live getoond werden. Hij beweerde dat functionaliteiten niet mogelijk waren (inventory management), die ondertussen gewoon bruikbaar zijn in Star Citizen. Hij beweerde dat een community manager ontslagen was, terwijl diegene enkel van functie was verandert naar ship designer. En ga zo maar door.

Op een vergelijkbare manier waren dit zijn reacties op de aankondiging van de Elite Dangerous kickstarter destijds:
  • So there's a Kickstarter by David Braben for a new Elite game. It won't succeed I don't think.
  • Frontier Dev is having financial troubles. And they can't self-fund a $2m game?!? So why should you give them money?
  • So Elite Dangerous met its funding target. Nice. Sadly I don't believe it will ever see the light of day. At least not in the pitched form
  • As much as I would love to see an Elite sequel, I have zero confidence that this will ever see the light of day. So I'm not funding it
Ja, we hebben inderdaad allemaal gezien hoe hard Elite Dangerous faalde, met de miljoen kopieen die het ondertussen verkocht heeft op Steam, de constante updates en uitbreidingen die het nog altijd ontvangt en het eigenlijk gewoon waarmaken van de pitch, binnen budget...

Dat Derek Smart zo afgeeft op anderen is niet verwonderlijk. Dit komt omdat zijn eigen ontwikkeproces van Line of Defense dramatisch verloopt. Hij kondigde deze space-sim-fps-mmo (klinkt bekend?) begin 2012 aan, ruim een half jaar voor de Star Citizen crowdfunding campagne. Toen zou Line of Defense al bijna klaar zijn voor beta. In 2014 bracht hij het eindelijk uit op Steam in Early Access (in alpha) en bleek het plots een stroom van negatieve reviews te krijgen. Dit kwam door Steam review trolls volgens Derek Smart. Dat is best mogelijk, maar het is toch frappant dat deze review trolls zulke acties nooit herhaald hebben voor andere games op Steam.

Ondertussen is het 2017. Line of Defense is nog steeds in beta, ook al is het (naar schatting) al 3 jaar langer in ontwikkeling dan Star Citizen met aanzienlijk lagere kwaliteitseisen en kleinere scope. De laatste video update is van bijna een jaar geleden en enkel een demonstratie van een station (Star Citizen anno 2014 / 2015 dus). De laatste (kleine) game update is van oktober vorig jaar, met nu eindelijk een nieuwe (kleine) update op de testserver sinds deze maand. In dezelfde periode heeft Star Citizen 2 grote content updates en 1 kleine update gezien, op de live omgeving.

Dit alles is bovendien niet nieuw voor Derek Smart. Hij is al tientallen jaren berucht in het space-sim genre voor het grof verdedigen van zijn games. Dat is ook niet verwonderlijk want elke keer zijn zijn games weer niet af en zit de helft van wat er beloofd was er weer niet (goed) in. Elke keer als hij een spel uitbrengt is er weer een flame war omdat hij zijn game geweldig vindt, terwijl de gemiddelde space-sim gamer met een joystick (de hardcore variant tegenwoordig) het onspeelbaar vindt. Ik zou dus niet zomaar blindelings vertrouwen op iets dat Derek Smart beweerd...

[Reactie gewijzigd door Droniac op 10 maart 2017 18:04]

Ik weet dat hij controversieel is, daarom zei ik er ook bij of je hem gelooft moet je zelf weten.

Maar het punt is in zijn blog posts raakt hij wel degelijk een aantal valide punten waar je gewoon niet omheen kan.
Als voorbeeld dat tijdens Citizencon er eigenlijk niks nieuws werd getoond en dat na een 50 minuten presentatie over de website mensen in het publiek letterlijk begonnen te schreeuwen van Shame on you Chris! Citizencon was een grote sales pitch om nog eens 750 dollar te forken om een schip te reserveren die tot vandaag de dag niet meer is dan een jpg render. Waarom pitchen ze mensen om nog eens 750 dollar te betalen ipv gewoon die game eens af te maken??

Het feit dat beide Squadron 42 en Star Citizen al in 2014 hadden moeten uitkomen en het inmiddels 2017 is en van Squadron 42 nog steeds geen enkele gameplay getoond word. En Star Citizen bij lange na nog niet de persistence world space mmo is die het moet zijn.

En zo zijn er nog wel wat feiten die Derek Smart benoemd waar je in principe gewoon niet omheen kan.

Zijn blog posts zijn voor mij ook zeker niet de hoofdredenen om Star Citizen in twijfel te trekken. Dat doet de progressie van het spel zelf al wel.

Nogmaals ik hoop dat ik het hartstikke fout heb, want ik zou Star Citizen nog altijd heel graag zien gebeuren. Maar een hele hoop feiten op elkaar gestapeld maken het voor mij dat ik het ontzettend wantrouw of dit gaat gebeuren nog.

Vergeet niet dat dit niet Chris Roberts zijn eerste faal project zou zijn he. Freelancer ging letterlijk op dezelfde manier. Uiteindelijk had Microsoft die hele game gebailed, Chris Roberts eruit gegooid en afgemaakt. Ja de game is uiteindelijk niet geworden wat Chris Roberts had beloofd. Maar Microsoft kon toen niet veel anders meer dan gewoon de game afmaken en dan maar features weg laten. Het was zo lang in ontwikkeling en het team was out of money. Precies hetzelfde lijkt nu te gebeuren met Star Citizen. Misschien kan Chris Roberts gewoon totaal niet managen maar wil de beste man dat niet toegeven..
Je bent niet alleen. Hoe langer de ontwikkeling duurt, hoe meer backers gedesillusioneerd lijken te raken.

Het is niet dat CIG zijn best niet doet om de backers te informeren. Er zijn meerdere shows per week waarin ze de vooruitgang laten zien. Wij beschouwen wat we daar zien misschien niet altijd als vooruitgang, maar op zijn minst laten ze zien hard bezig te zijn.

Zelf heb ik er dan ook absoluut geen enkele twijfel over dat dit spel uit gaat komen. Ik kijk er al een paar jaartjes naar uit, true. Maar ik zie die vooruitgang wel. Dus net als jij, zet ik dit hier even neer. Kunnen we daar over een jaar op terugkomen 😉

p.s. Derek Smart erbij halen is wel een beetje jammer. Die man zou toch geen enkele credibility meer moeten hebben, maar helaas zijn er dus nog mensen die zijn onzin geloven. Hij heeft niets met het project te maken en claimt continu allemaal inside info te hebben van developers van het team. Alsof die hem graag allemaal persoonlijk op de hoogte willen houden. Die man gunt CIG (en andere gamestudio's) het licht niet in de ogen 😔
Derek Smart? Serieus?
Alsjeblieft zeg, als je kritiek wil hebben op Star Citizen, prima. Maar niet via Derek Smart. Die kwast is totaal ongeloofwaardig.

Zelf heb ik trouwens 45 euro in SC zitten. Zit daar prima. Levert me een prima spel op, al duurt het wat langer dan gedacht, krijg ik er ook meer voor dan in eerste instantie werd beloofd.

Serieus, als JIJ gelooft dat Star Citizen een grote scam is, verklaar mij dan eventjes de hordes personeel die RSI aan het werk heeft in USA, UK en D? Wat doen die dan de hele dag? Patiencen?
Het is geen scam in de zin als met voorbedachte rade (dat zeg ik ook niet), maar Chris Roberts heeft al eens eerder gefaald op zo een groot project. Zoek maar eens naar Freelancer.

Het lijkt wederom erop dat Chris Roberts verkeerde inschattingen maakt en spaak loopt op zijn eigen ambities. Hij wil heel veel maar het lukt hem niet om zijn visie waar te maken. Hij heeft 100 miljoen dollar, huurt een mega groot team in verschillende landen en krijgt het niet voor elkaar om dat tot een gestructureerd gecontroleerd geheel te krijgen. Iedereen rommelt maar wat aan. Structureel updates, deadlines halen, volgens planning werken het lukt maar niet echt. Niet voor niets is het spel inmiddels al 3 jaar te laat en nog laaang niet op het niveau als de originele pitch ons omschreef.

Wederom het is hem al eerder niet gelukt en het lijkt erop dat hij nu dezelfde fouten weer aan het maken is.

Microsoft heeft Chris Roberts niets voor niets eruit gegooid bij Digital Anvil het project overgenomen en een streep door vele features gehaald om het spel uiteindelijk te kunnen uitbrengen. Als hun Chris Roberts zijn gang hadden laten gaan had Freelancer nog velen jaren en miljoen aan budget opgeslokt.

Ik haalde Derek Smart aan enkel om te laten zien dat er wel rook is bij RSI. Ik geef ook erbij aan of je Derek Smart wil geloven je zelf moet weten, gezien zijn niet goede reputatie.

De vraag is hoe lang houd RSI het nog uit met het geld dat ze hebben? Als hun een burn rate van 2 miljoen per maand hebben kan dat nooit heel lang meer zijn...

[Reactie gewijzigd door ro8in op 11 maart 2017 19:56]

100 miljoen? Wanneer heb jij voor het laatst gekeken hoe het met de funding stond? RSI heeft bijna 145 miljoen dollar in totaal binnen gehaald, waarvan ruim 25 miljoen in de laatste 6 maanden.

Stel dat ze een burn rate van 2 miljoen per maand hebben, dan lijkt me dat ze het echt nog wel een flinke tijd "uit kunnen zingen".
6 jaar om precies te zijn.

Daarnaast zou die 2 miljoen best wel eens kunnen kloppen. Naar eigen zeggen hebben ze 313 mensen in dienst. Neem een gemiddelde van 4000 euro salaris per persoon. De een hoger de andere lager. Zit je op 1.2 miljoen per maand. Dan wat marketing kosten kantoren hosting eten luxe reizen etc. Zit je er zo aan. Gezien de game ontwikkeling gestart is in 2012 zouden ze dus per 2018 door hun geld heen zijn. Niet geheel wonder baarlijk dat de laatste citizencon meer een sales pitch was om nog eens 750 te forken voor een niet bestaand schip.

Deze game is echt nog niet klaar volgend jaar!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 12 maart 2017 22:25]

"precies"?

Je neemt aan dat het eerste jaar er 2 miljoen per maand is uitgegeven. Dat was de kickstarter periode en nee, zoveel is er toen zeker niet uitgegeven want het was er niet eens. Ze hebben echt niet dag 1 300+ mensen aangenomen.

Ook doe je net alsof er deze maand en de volgende maand enz. enz. geen stuiver meer binnen gaat komen bij RSI? Terwijl er het afgelopen half jaar genoeg binnen kwam om dat half jaar en nog een half jaar extra erbij te bekostigen!

Die 2018 waar jij nu mee schermt, daar klopt dus geen bal van. Kan je zonder problemen oprekken naar 2020 en ja, ik hoop dat we voor die tijd Star Citizen kunnen spelen.
Luister ik snap je frustratie en net zoals jij wil ik ook heel graag dat het gaat slagen! Ik heb er zelf ook geld in zitten. Maar je kan niet ontkennen dat inmiddels het moment is aangekomen dat de mogelijkheid dat het hele spel er nooit gaat komen toch wel bestaat. Ik was ook ooit overtuigd dat het niet mis kon gaan, maar als je de progressie van de laatste 2 jaar bekijkt gaat het wel gewoon heel erg langzaam. Ik vind het niet raar dat mensen zo hun twijfels beginnen te krijgen. Ik ben daar 1 van.

Maar goed we gaan het zien, nogmaals ik hoop heel erg dat het gewoon gaat lukken want het idee blijft fantastisch, maar beetje sceptisch zijn en niet gewoon maar blind als een fanboy achter RSI aanlopen is niets mis mee.
Dit had ik ook met Starbound. Leek mij een geweldig spel omdat dit weer eens wat anders aanvoelde dan Minecraft en Terarria (beide geweldige spellen). In het begint was ik erg gehyped over Starbound, toen het eenmaal uit kwam had ik eigenlijk geen zin en tijd meer om te überhaubt te proberen.

Kortom: ik kan zeggen dat ik het met je eens ben.
Mooi voor je.
Ik heb een aantal spellen op Kickstarter gebacked simpelweg omdat het spel me aantrok en er helemaal niets anders in het genre te krijgen is. Dan kan ik kiezen om het spel helemaal niet te hebben (en dus geen spel in het genre te hebben) of het spel over 2 of 3 jaar te hebben (wanneer ik zeker weten nogsteeds geïnteresseerd ben in het genre). Dan doe mij dat laatste maar.....

Ik back dan ook alleen dingen in die categorie: Het is er niet en ik vindt dat het er wel moet komen.
Het backen van spellen omdat ik ze zelf wil spelen is meer mijn probleem ondertussen. Soms wil ik wel eens een spel backen, maar meer omdat ik een bepaalde genre wil supporten of omdat ze met een erg goed idee komen. Alleen heb ik dan veel minder de illusie dat ik het spel paar jaar later echt ga spelen. Crowfall is zo'n game die ik wel gebacked heb maar voornamelijk omdat ik vind dat MMO's wat meer liefde mogen krijgen en ze erg innovatieve ideeen hebben (voornamelijk de campaigns en player crafted economy).
Dat heb ik dan weer niet met boardgames :)
Er zitten paar leuke games tussen, satalite reign (syndicate remake) en wolcen (beetje diablo style) waren het waard en kwamen ook in vrij korte tijd uit.
Ik snap je punt maar als je het gewoon ziet als een goeie investering (en dat is het) dan kan je de spellen wel goedkoop krijgen. Ik ben nu thuis helemaal in Torment: Tides of Numenera aan het spelen voor ¤15,-. Het spel is nu te krijgen voor ¤45,- (prijs op steam). Ja ik heb er wel 2 jaar (?) op moeten wachten maar het is ook leuk om in die tussentijd een hoop updates te krijgen met de voortgang van de bouw. Tevens krijg je in een hoop spellen ook nog de mogelijkheid om de richting verder te bepalen als speler. Soms betekend dat wel dat je meer moet betalen maar dat is dan de overweging die je moet maken.
Met de crowdfundingcampagne wil Twirlbound 100.000 euro ophalen. Het team heeft daarvoor een maand de tijd. Door het project met minimaal 15 euro te steunen, krijgen backers een digitale kopie van het spel zodra het gereed is. Een releasedatum is nog niet bekend, maar de ontwikkelaars houden november 2018 aan als schatting.
Dus met 100k moeten ze 6 ontwikkelaars tot november 2018 betalen. Dan gaan er mensen bij zijn die quasi geen salaris zullen ontvangen. Hebben ze nog andere financiëring?

Het zijn wel allemaal heel jonge mensen. Waarschijnlijk geen vrouw, kinderen, huisdieren, hypotheek. Je kan dan wel eens een risico nemen.

[Reactie gewijzigd door biglia op 10 maart 2017 12:13]

Ze zijn volgens mij nog een Start-Up en daarbij komt altijd veel risico bij kijken naast het feit dat je vanaf dag 1 niet kan verwachten jezelf al een fatsoenlijk loon uit te kunnen betalen.

Ik verwacht wel dat ze externe partijen nog zullen benaderen voor meer support maar kijk niet raar op als ze rond moeten komen van een minimum inkomen of zelfs nog minder.
Ze zijn al ff bezig gezien ze een werkende alfa versie hebben. Lijkt me dat ze ook andere vormen van financiering hebben en dit als aanvulling is.
Staat ook op de kickstarter hoe ze de kosten verdelen, o.a. over kosten voor het team:
Being a relatively young team, our needs are relatively small: we are only dedicated to making Pine without (large) losses while working cheaply and efficiently. Kickstarter is a perfect fit for our project and company.

Ze betalen zichzelf niet echt loon uit en ze werken vanuit een gedeeld kantoorpand. Ze zullen op deze manier zonder echt veel uitgaven een volledige game willen bouwen en waarschijnlijk hopen ze dat dat goed uitbetaald. Is natuurlijk ook een risico wat ze ook zelf benoemd hebben:
Its many faucets are all covered by our team and some externals at this point, but our human resources remain a risk to stay honest about. As we don't pay ourselves much, we all have to be able to keep working during the project, as it might be hard to replace the any of the faucets.

Ik hoop dat ze het einde halen, game ziet er goed uit en als ze het concept goed uitwerken zal het ze best wat succes kunnen brengen.
Lijkt me wel gaaf. moeite waard om in de gaten te houden en te backen.
Muziek lijkt een beetje op de theme van Braveheart.
"De zes ontwikkelaars gebruiken naar eigen zeggen kunstmatige intelligentie en machine-learning om patronen van de speler te herkennen. Vijanden in de game worden bijvoorbeeld agressiever als een speler defensief speelt. Als een speler steeds aanvallen ontwijkt, worden de vijanden sneller om daar op in te spelen."

Sorry maar dat heb ik door de jaren heen al veel vaker gehoord en het was nooit iets benoemenswaardigs, maar ik ben benieuwd. Misschien dat een Shadow of Mordor met het nemesis systeem daar iets bij in de buurt kwam. Verder ziet de game er wel goed uit en klinkt het verhaal interessant.

*Ongewenst? Wie trap ik hiermee op de teentjes?

[Reactie gewijzigd door SN4K3 op 10 maart 2017 14:44]

Ik zit te wachten op een claim van Blizzard omdat die koe-achtige wezens verdraaid veel op Tauren lijken. Vooral op de Highmountain Tauren. :|
Blizzard's Tauren is afgeleid van de mytische minitaurus. Ik zie niet in waarom anderen niet de minitaurus mogen gebruiken. Zou wel raar zijn als het niet mag. Dan zou de vampier bijvoorbeeld ook maar in één game mogen zitten.

[Reactie gewijzigd door Foxhound83 op 10 maart 2017 11:35]

Het is Minotaurus, van het eiland Minos... 8-)
Ja die gozer bedoelde ik. :P