Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus brengt vr-simulatie van internationaal ruimtestation ISS uit

Door , 31 reacties

Mission:ISS is uitgebracht voor de Oculus Rift en Touch-controllers. Onder andere de Amerikaanse en Europese ruimtevaartorganisaties NASA en ESA hebben meegewerkt aan het maken van de virtualrealityversie van het internationale ruimtestation ISS.

Volgens de makers is Mission:ISS een representatieve weergave van het internationale ruimtestation. De vr-simulatie is gratis te downloaden en dient gespeeld te worden met de Oculus Rift-headset en de Touch-controllers. Het is mogelijk om het ruimtestation van binnen te verkennen, maar er kunnen ook ruimtewandelingen gemaakt worden. De ontwikkelaars van de vr-ervaring hebben astronauten geraadpleegd die daadwerkelijk in het internationale ruimtestation zijn geweest.

Verder maakt Oculus bekend dat het een Rift-headset aan de Franse ruimtevaartorganisatie CNES heeft gegeven en dat de vr-bril meegenomen zal worden naar het ISS. De vr-headset zal daar gebruikt worden om de effecten van gewichtsloosheid op ruimtelijk inzicht en evenwicht te meten. Daarvoor wordt speciale software gebruikt die is ontwikkeld door ruimtevaartorganisaties.

Reacties (31)

Wijzig sortering
Ik kan uit ervaring zeggen dat dit een erg mooie en leuke simulator is! De positionele geluiden zijn ook perfect. Bijvoorbeeld het heerlijke gezoem van de luchtkoeling.

Het potentieel misselijk worden van zweven wordt enigszins beperkt doordat je overal de wanden en houders kan vastpakken. Daardoor hang je vrij snel weer stil en kun je bijkomen mocht je misselijk zijn.
Overigens vind ik het heel erg meevallen! Vergeleken met Adr1ft is dit echt veel beter (of ik moet er inmiddels gewoon meer aan gewend zijn).
Mijn tip blijft: Als je je misselijk voelt worden stop dan minimaal 15minuten met VR! Je moet het heel rustig opbouwen.

Je kunt op allerlei plekken in de ISS echte filmpjes starten met meer info over een apparaat of plek. Het voelt als een interactief museum van de ISS terwijl je je er ook echt op die plek waant.

Gisteren een tijdje bezig geweest om met die grote robot arm iets te koppelen. De immersie is erg groot.
Bedankt voor de tip, heb net een rift besteld.
Leuk! Je zult er geen spijt van krijgen!
Heb je ook de Touch controllers besteld hoop ik? Want anders kun je Mission:ISS niet spelen.
Let wel trouwens dat het een relatief korte simulator is. Althans, dat ligt ook aan hoe goed je bent met het uitvoeren van de missies haha. Want ik was met 1 missie zeker iets van 30 minuten bezig.

Kom ook zeker langs in het Oculus topic en we hebben ook een Telegram en Discord groep.
Lijkt me erg gaaf, maar jammer dat het exclusief is en ik het dus niet zal kunnen ervaren.
Zie daar waarom die hele VR-revolutie vooralsnog uitblijft. Ik heb nog niet eens zoveel moeite met de prijs (nouja, daar heb ik _ook_ moeite mee, maar dat komt in de toekomst wel goed), maar dit soort exclusieve content verpest de VR-markt. Hoe mooi zou het zijn als je alle content kon gebruiken. Laat ze de armen ineen slaan voor dit soort toepassingen, want pas als je dit ook op je Vive en je telefoon kunt bekijken, wordt het echt interessant en spreek je een breder publiek aan :)
Die exclusiviteit is inderdaad killing voor de prille VR-markt. Gelukkig kun je met ReVive een groot deel van de Oculus Exclusives in Steam toch goed werkend krijgen op de Vive. Mission:ISS werkt daarmee ook prima en het is indrukwekkend om met de Vive door het ruimtestation te zweven.
ik snap die exclusievieteit van oculus wel, als ik een 30 miljoen inversteer in een studio om vr games te maken, dan zou ik het wel graag in ieder geval eerst op mijn eigen hardware uit gebracht hebben. oculus en facebook inversteren veel geld in development van vr, waardoor er content komt die er anders niet geweest zou zijn omdat de game studio's hier anders nog geen winst in zien, dat zie ik valve en htc nog niet doen
Valve en HTC doen dit ook, zonder de vereiste van exclusiviteit.

Daarnaast, het lijkt mij ook niet handig zulke games uit te brengen die je in de prille (en door eigen keus nog prillere) markt uit te zetten met geld wat je niet kunt terug verdienen. Je bepaald zelf de standaard, en mensen gaan daar naar streven om zo 'gratis' geld te krijgen ipv zelf iets echt cools bedenken wat zijn geld waard is.
Persoonlijk vind ik het vrij arrogant om te denken dat je een markt kan creeŽren door simpelweg een smak geld te gooien en verwachten dat iedereen uit je hand eet. Hier komt in ieder geval nooit een Rift in huis, maar een Vive als het zover is. (Aka als ik heb geapaard voor de set + pc upgrade)
En waar baseer jij je conclusie op dat Oculus denkt een markt te kunnen creŽren door simpelweg met een smak geld te gooien?
Ze doen gewoon heel erg hun best om ontwikkelaars een boost/investering te geven zodat er goede leuke content komt!
Ze richting zich heel erg op kwaliteit en hopen daarmee de VR markt groter en aantrekkelijker te maken.
En naar mijn mening is dat een erg goeie zaak en getuigt het helemaal niet van "maar een smak geld gooien".

Als dat de reden is dat je nooit een Rift zou kopen voorkom je voor jezelf een super device en eerlijk gezegd komt het ook nogal kortzichtig over.
Precies. Laat ze eerst eens een grote afzetmarkt creŽren, wat zeker mogelijk is door gewoon veel goede content uit te brengen.
Welke prijs? Mission:ISS is gratis.
De hardware natuurlijk
Ik vond het wat onduidelijk omdat het een reactie was op deze gratis software release.
Hij schrijft verder ook niets over hardware maar wel over software.
Het is een reactie op de opmerking er boven, een die gaat over de exclusiviteit en zijn teleurstelling er over.. Daar naast refereert 'De prijs' naar het leidend voorwerp een zin eerder, nl: "VR-revolutie".
Ik wil op 2 punten even reageren:

1. Je bent welkom om de Rift+Touch eens te proberen bij mij thuis (Veenendaal). Dan zul je ervaren dat het een wereld van verschil is met een Gear VR. Met 3d tv heeft het overigens niets te maken.
Ik kan me voorstellen dat sommigen het daarmee vergelijken, maar het is absoluut niet hetzelfde.

2. Met de Rift kun je zowel Oculus toepassingen als SteamVR toepassingen gebruiken (en zelfs toepassingen die op geen van beide platformen zijn gemaakt).
En er zijn ook manieren waarop het andersom kan. Dus zo versnipperd is het niet. En voor wat je ervoor krijgt is het ook niet zo duur (maar dat is mijn mening).
Jammer genoeg is de ontwikkeling van VR nog niet zo ver dat ůůk gewichtsloosheid kan worden gesimuleerd.

Edit: Tijdje geleden gaf Andrť Kuipers een rondleiding door het ISS, ook erg interessant.

zie: https://www.youtube.com/watch?v=gI_0IhJxRwA&t=343s

[Reactie gewijzigd door technomania op 10 maart 2017 12:06]

Als je in VR gewichteloos kan rondzweven vermoed ik wel dat dit enorme motion sickness gaat teweeg brengen... maar dit zullen ze hopelijk toch grondig getest hebben :)
Dit soort toepassingen zijn wel vet voor VR. Ik had vroeger nog op die Twilight CD's ook een soort ISS simulator, en dat was toen al gruwelijk op je Pentium 2.
Wel fijn dat het ook een daadwerkelijke VR omgeving is, en niet weer zo'n halfgebakken 360 video :)
Vanavond even proberen. Ik vrees wel voor enorme motion sickness als ik er doorheen moet 'zweven'.
Je kan jezelf ook voortbewegen door stangen en 'muren' vast te pakken en jezelf af te zetten, dat maakte me totaal niet misselijk.
Vanavond eens proberen zie :)
Tof maar tegelijkertijd vreemd dat ze een enigszins misselijkmakend concept van gewichtloosheid en gemis aan oriŽntatie (er is geen boven of onder) combineren met een technologie die op zichzelf ook misselijkmakend kan zijn.
Ik heb wel eens een spaceshooter gespeeld op de occulus en hoewel ik normaal nooit misselijk word werd ik het toen wel.
Het viel me op dat er bij de laptops geen bureaustoelen stonden (duh?). Maar hoe typ je in de ruimte eigenlijk op een toetsenbord zonder daarvan weg te vliegen?
Beugels in de vloer waar je je voeten onder kan 'verankeren' misschien?
Als je het fimpje kijkt zie je op een gegeven moment een observatie koepel met een aantal ramen en wat laptops aan de basis. Er is daar geen 'vloer' onder de laptops.
Ja die cupola heeft dat niet inderdaad. Gewone werkplekken wel. Zou ook niet weten hoe ze dat daar doen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*