Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus verlaagt prijzen Rift-bril en Touch-controller

Door , 105 reacties, submitter: player-x

Oculus heeft de prijzen van de Rift-headset en de Touch-controller elk met 100 dollar verlaagd. Daarmee kost de bundeling in de VS nu 598 dollar in plaats van 798 dollar. De prijsverlaging moet de verkoop een stimulans geven. Ook is de gratis game Robo Recall van Epic Games verschenen.

Oculus schuift met name de bundeling van Rift en Touch naar voren bij de aankondiging, maar de prijsverlaging geldt ook voor de losse verkoop. Daarnaast is de prijs van de extra camera voor roomscale tracking verlaagd, van 79 naar 59 dollar.

De verlaging van de prijs volgt op marktonderzoek van SuperData Research dat er inmiddels 243.000 stuks van de Oculus Rift en 420.000 exemplaren van de HTC Vive zijn verkocht. Jason Rubin, vice-president content bij Oculus, zegt tegen Polygon dat consumenten de prijs als voornaamste struikelblok ervaren. De combinatie van Rift-bril, Touch-controllers en additionele sensor kwam in de VS uit op een totaalprijs van 880 dollar, die voor de Vive, waarbij die onderdelen standaard gebundeld zijn, is 800 dollar

Tegelijk met de aankondiging maakt Oculus bekend dat de Rift-exclusive Robo Recall van Epic Games is verschenen. Dit spel vereist bezit van de Touch en is dan gratis te spelen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

01-03-2017 • 20:12

105 Linkedin Google+

Submitter: player-x

Reacties (105)

Wijzig sortering
Ik hoop dat de Vive gaat volgen. Sowieso omdat ik niet wil dat één van de twee bedrijven een monopoly gaat krijgen, maar ook omdat VR dan voor meer mensen beschikbaar is. En hoe meer mensen een VR-bril hebben, hoe interessanter het is om content voor VR te maken. Het zou helemaal mooi zijn als er inderdaad nog wat meer concurrenten bij komen voor de concurrentie. Ik hoop alleen dat zoveel mogelijk aanbieders gebruik gaan maken van een open API als SteamVR of misschien de nieuwe API in Windows. Wat dat betreft hoop ik dat Oculus stikt in beleid om alles exclusief te doen. Ik denk dat niemand er op zich te wachten om in de beperkte markt voor VR een tweedeling (of drie of vier) te krijgen.
Het schijnt dat er binnenkort een VR bril van LG komt, gemaakt in samenwerking met Valve.

Ik wacht er ook op! Heb eind vorig jaar een Vive gekocht via iBood en tegen hetzelfde bedrag doorverkocht. Nu wachten op een goedkopere :)
Hij is net van een soort van aangekondigd: https://uploadvr.com/gdc-2017-hands-lgs-steamvr-headset/

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 1 maart 2017 21:53]

Supertof! Had ik nog niet gezien. Meer concurrentie is altijd welkom. Wel jammer dat de prijs hetzelfde lijkt te worden...
Zolang de prijs hoog genoeg is, zijn er meer fabrikanten die verwachten er winst op te kunnen maken. Als de prijs voor ons lekker laag is, is er geen marge en heb je nauwelijks nieuwe instroom. Met andere woorden: laat de prijs nu nog maar hoog, dan heb je straks meer concurentie :-)
Kleine update: iemand van HTC heeft al gereageerd en aangegeven dat ze prijs niet gaan verlagen .

https://www.yahoo.com/tec...s-213758169--finance.html
Wat is er met mis met een leidende rol van de Vive?

Rift een speler van formaat (lees oligopolie) zie ik als een groter gevaar voor het succes van VR dan een compleet monopolie van de Vive.
Valve is geen naaibedrijf zoals facebook en heeft dat al meermaals laten zien, zoals Oculus ook heeft laten zien dat ze het liefst de markt kapot maken met hun vendor lock.
Inderdaad, dit hebben ontwikkelaars ook nodig. Die schieten namelijk ook niks op alleen voor 2 peperdure apparaten te ontwikkelen en daardoor een kleine userbase. Kijk alleen al hoe snel Sony een grotere userbar kan opbouwen door een veel toegankelijkere prijs. Als je kon in zien wat de verkoopcijfers van software was per platform kan het interresant worden.
Aah kijk, zo zie je al dat een dat de grote jongens z'n 100.000 x worden verkocht en de middel grote 50.000 x voor de vive. Een high budget vr game van z'n 10-20miljoen dollar kan zich nauwelijks terug verdienen of alles moet kloppen, een enorm risico dus. Ook met de verkopen van een oculus rift versie. De psvr kan de markt wel een heel groot stuk verbreden, maar of het dan genoeg is weer ik ook niet. Ligt er ook maar aan hoeveel geld psvr bezitters willeb uit geven aan content.
De huidige Vive en Rift bezitters zijn wel bereid om meer te betalen (ze hebben al een mega PC en een HMD). De meeste "indie" developers doen het volgens mij momenteel dan ook redelijk goed. De PSVR kan echter wel de markt sturen. Een PSVR game is immers makelijk over te zetten naar andere platformen.
Het lijkt mij dat als Oculus ook maar enigszins meekwam in verkoop aantallen ze niet zo'n drastische prijsverlaging zouden doorvoeren.

Terwijl de initiele Rift natuurlijk ook incompleet op de markt werd gezet om maar first to market te zijn en met een lager prijspunt.

Hopelijk heeft het inderdaad het gewenste effect en worden ze weer iets competitiever, want dat is beter voor VR in zijn geheel.

NB: De Vive was voor Black Friday al met 100 verlaagd dus op zich is dat een prijspunt wat ze zich blijkbaar kunnen veroorloven en dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt voor het volledige systeem.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 1 maart 2017 20:49]

Er werd inderdaad constant gezegd dat de Vive duurder was, maar als je kijkt wat je krijgt als je de Vive koopt, dan is de Oculus simpelweg duurder als je de controllers en de sensors (waarvan je eigenlijk drie nodig hebt om goed 360-graden te tracken) meetelt. Ik denk dan ook dat de prijsverlaging een logisch gevolg is.

Het is wel mooi om te zien dat zowel HTC als Oculus de beste dingen van elkaar overnemen. HTC is bezig met controllers die meer op de Oculus lijken en ook komt er een headstrap met headphones zoals Oculus. Oculus probeert juist weer die 360 graden tracking die zo goed werkt bij de Vive na te doen. Als ze dat nou ook met prijzen gaan doen is het ideaal.

Ik heb overigens de Vive inderdaad met 100 euro korting en zonder verzendkosten gekocht. Dat was wel relaxed ja ;)
projected

The adjective projected describes something that is predicted or estimated

----
Nog los van het feit dat het dus geen daadwerkelijke verkoopaantallen zijn, maar wat men destijds verwachtte, met nadruk op destijds want dit lijkt nog voor 2016 te zijn gemaakt.

Enfin, hier een source zoals gevraagd. Ik dacht dat deze feiten algemeen bekend waren. Het wordt namelijk ook in het artikel waarop we reageren genoemd.
But ultimately, the open platforms will win. They're going to have a much better selection of software. HTC Vive is a completely open platform. And other headsets are coming that will be completely open. HTC Vive is outselling Oculus 2-to-1 worldwide. I think that trend will continue.
Dit is niet zomaar iemand maar de CEO van Epic Games, die zelf ook nog eens spellen voor Oculus ontwikkeld.

PS De verwachtte aantallen (door dit soort externe burea's) zijn zoals wel vaker grotesk overdreven en komen amper op 1/10e uit.
PS2 Ik weet niet hoe je van 2.1 naar 3.6 miljoen aan 75 procent komt ;)

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 1 maart 2017 21:59]

De Epic games die zojuist in dit artikel een Rift exclusive uitbrengt? :X
Ik ben het wel met je eens hoor maar je kunt ook gewoon naar het artikel verwijzen hierboven ;)

marktonderzoek van SuperData Research dat er inmiddels 243.000 stuks van de Oculus Rift en 420.000 exemplaren van de HTC Vive zijn verkocht.
Enfin, hier een source zoals gevraagd. Ik dacht dat deze feiten algemeen bekend waren. Het wordt namelijk ook in het artikel waarop we reageren genoemd.
Zoals ik al zei ;)
Ha, my bad!
Ik was dus diegene die niet goed had gelezen 8)7
Wat ik opvallend/interessant vind is de verschillen van mening tussen Oculus en Valve over VR.

Waar Rubin zei dat de prijs het grootste struikelblok is voor VR, had Gabe Newell het een paar weken geleden vooral over het aanbod van goede games die VR de prijs waard maken.

Zo noemde Newell ook wireless VR een "solved problem" en verwachtte hij dat rond 2018 de eerste out-of-the-box draadloze headsets uit zouden komen. Jason Rubin vond het daarentegen “compressed, not perfect, and expensive” en “the wrong direction for right now”.

Om nog maar niet te beginnen over dat hele gedoe met Oculus exclusives.
Ik had precies dezelfde gedachten. De manieren waarop ze lijnrecht tegenover elkaar staan houd daar niet eens op:

- Funding met vereiste van wel exclusiviteit en niet.
- Open versus gesloten platform
- Nog geen killer app (in all fairness, geen uitspraken van Oculus hierover maar ze tuiten hun content wel enigszins als het walhalla terwijl de realiteit anders is).
- "HMD's Barely capable of doing a marginally adequate job of delivering a VR experience." ook hier niet echt iets tegenover maar erg verfrissende eerlijkheid.
- Roomscale is geen VR (Oculus, expirementeel) versus Roomscale is VR
- Controllers zijn ook duidelijke met andere invloeden gemaakt, de een is wat meer traditioneel (thumbstick, knopjes) terwijl de ander echt volledig nieuw en voor het medium gemaakt is (laten we de Xbox controller maar even buiten de analyse laten ;).

Ben erg benieuwd naar verdere informatie over de spoedig aangekondige "next-gen" VR headset van LG (die overigens ook weer binnen het SteamVR ecosysteem bestaat, en mogelijk ook Lighthouse)

PS Gelukkig lijkt Oculus te beseffen dat de walled garden en roomscale toch wel belangrijk zijn en komen ze daar op terug.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 1 maart 2017 20:51]

> PS Gelukkig lijkt Oculus te beseffen dat de walled garden en roomscale toch wel belangrijk zijn en komen ze daar op terug.

Zowel het walled garden gebeuren als de 'afkeur' van roomscale zijn woorden die men Oculus in de mond heeft gelegd. Oculus had andere prioriteiten in het begin, dat wilde niet zeggen dat ze nooit de intentie hebben gehad om uiteindelijk andere HMDs op hun store toe te laten (hun focus lag eerst op ontwikkelen van hun eigen software stack, de store is officieel nog steeds in beta), en om roomscale te ondersteunen (wat met de Touch launch dus eindelijk kwam).

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 2 maart 2017 10:00]

“[Touch is] fully capable of providing a room-scale experience. In fact, room-scale isn’t really defined. There’s two parts to it: One is being able to turn 360 degrees. What you’ve seen in most of the [Touch] demos today is like a 270 degree experience because you [block the sensor’s view of your hand] when you turn backwards,” he said. “The second part of room-scale is: ‘I can walk around a lot.’ We’re a little less positive that this is absolutely necessary for VR for a lot of reasons.”
En dat walled garden zie je door hun acties (HMD forceren, exclusiviteit etc).

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 2 maart 2017 10:07]

[...]
En dat walled garden zie je door hun acties (HMD forceren, exclusiviteit etc).
En dat bedoel ik dan dus. De games zijn store exclusive, wat op zich geen probleem moet zijn. Het 'probleem' is dat alleen de Rift officieel ondersteunt word op de Oculus Store op het moment. Dit doet Oculus niet omdat het een ecosysteem van eigen producten wil bouwen a la Apple, dit hebben ze nooit gezegd. Dit doen ze omdat er geen brede standaard is voor VR HMD drivers. Degene die het dichtst bij komt is OpenVR, wiens ontwikkeling puur in de handen ligt van een directe concurrent. Als bedrijf is het niet slim om daar dan ondersteuning voor te bieden. De Khronos VR initiative is hier de oplossing, maar duurt dus even voordat de vruchten daarvan te plukken zijn.

Gamers hebben in de tussentijd echt geen geduld blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 2 maart 2017 10:13]

Sorry, maar alweer spreken de feiten je simpelweg tegen. De software deed wel een hardware check en maakte bewust Revive stuk.

Dit hebben ze teruggedraaid omdat het de deur openzette voor piracy, niets meer en niets minder.

PS Ik snap niet wat geduld hier mee te maken heeft. Ik neem aan dat jij het ook niet fijn zou vinden als je je spel alleen op de Asus monitor kan spelen en niet op je Samsung?

Overigens snap ik dat je voorkeur naar Oculus uitgaat en dat is je goed recht, maar laten we niet gaan doen alsof bepaalde zaken niet ten minste dubieus zijn voor de groei van VR.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 2 maart 2017 10:30]

Sorry, maar alweer spreken de feiten je simpelweg tegen. De software deed wel een hardware check en maakte bewust Revive stuk.

Dit hebben ze teruggedraaid omdat het de deur openzette voor piracy, niets meer en niets minder.
Dat is geen feit, dat is een interpretatie. Oculus zelf zei dat het niet de bedoeling was Revive uit te sluiten.
Hoewel de roomscale officieel nog 'experimenteel' kan ik meedelen dat deze toch wel best goed werkt. Enigzins is het wel aan te raden een 3e sensor hiervoor aan te kopen, en met de recente prijsverlaging is die toch ook zo duur niet meer (zit ook al een verlengkabel van 5 meter bij)
Tja, maar de game developers moeten er nog wel van uitgaan dat deze niet aanwezig is. nu krijg je van de rare "press button to turn left/right" of "turn around to face sensors" onderbrekingen tijdens de games... ;(
Zeggen Rubin en Newell niet allebei hetzelfde? Het is een prijs/kwaliteit issue - Oculus denkt dit te verbeteren door de prijs omlaag te halen, Valve denkt dit te verbeteren door de kwaliteit (read: aanbod van goede games) te verhogen.

Uiteindelijk is het beiden prima: goedkopere VR hardware en betere software.
Als iemand die een maand geleden een vive heeft gekocht voelt het nu toch een klein beetje alsof ik beter had kunnen wachten maar dat is natuurlijk onzin. Als je bang bent dat er iets goedkopers of beters op de markt komt kun je nooit iets nieuws kopen.

Uiteindelijk is dit vooral een goede dag voor VR. Dit verlaagd de drempel tot kopen behoorlijk en vooral ook de drempel om ook een toch aan te schaffen. Meer VR headsets is meer een betere content. Daar ga ik ook alleen maar van profiteren.
Ik heb juist voor de prijsverlaging een rift gekocht (die prijsverlaging is hier trouwens al een kleine maand actief. (als je besteld bij Oculus UK of Amazon.de)

Maar Oculus heeft me daarom 50¤ store credit gegeven, dus dat vind ik dan toch wel weer leuk.
HTC is deze week in China en USA begonnen met de optie om de Vive rentevrij te kopen in termijnen.
https://uploadvr.com/gdc-...ve-payment-plan-revealed/
Dat verklaart mede waarom de Oculus in de outlet store van Media Markt te vinden was voor 560¤


En ja, er was genoeg voorraad.

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 2 maart 2017 08:02]

Outlet ja, 'verpakking open geweest', ja ja, die ken ik... zo ook eens wat outlet spul gehad ja, bleek gewoon gebruikt te zijn, en was zelfs gewoon een refurbish,, ja ja, 'verpakking alleen open geweest'.
Dat is toch een beetje het idee van een outlet? Staat ook op hun site: "die als showroommodel gebruikt zijn of waarvan de doos bijvoorbeeld geopend is"
klopt, maar als er bij het product specifiek staat 'nieuw, alleen uit verpakking' geweest en het blijkt gewoon gebruikt te zijn of zelfs een refurbish dan is dat gewoon niet correct.
Ik vind dat er een groot verschil is tussen, 'is alleen uit verpakking geweest' of 'is ook gebruikt' of 'refurbished'.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 2 maart 2017 11:35]

Kun je ook al wat leuks doen met alleen een headset van 600 euro bv racen, ruimte sim a la Elite of Eve.
En dan je toetsenbord / joystick gebruiken of moet je er dingen bijkopen? Voor 600 begint het wat te worden nog ver weg van de Sony voor 400, een prijs van 500 zou nog beter zijn voor de verkoop denk ik
Je kan Elite Dangerous spelen met een Vive of Rift, zonder gebruik te maken van de hand controllers. Daar kan je gewoon keyboard of HOTAS setups voor gebruiken. Ook zijn er een aantal racegames zoals Project Cars die VR ondersteunen.

Daarnaast is er op de Oculus store ook een legio van games die je gewoon met een Xbox controller kan spelen. Zoals o.a. het recent gereleasde Landfall, ontwikkeld in Amsterdam.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 1 maart 2017 22:19]

Wel een minpunt van VR is wel dat je je toetsenbord en joystick niet kan zien ingame, dus je moet wel blindelings alle knoppen te vinden. Maar bijvoorbeeld met Elite Dangerous zou ik waarschijnlijk mijn Saitek X52 HOTAS combineren met bijvoorbeeld Voiceattack, zo kan je blindelings veel opvangen door spraak.

Het voordeel van een XBox controller of Dualshock controller is dat je deze vrij snel blindelings kan bedienen.

Zelf heb ik een PS4 Pro + PSVR en het grappige is dat de controller in sommige games zichtbaar is, Battlezone VR en Tumbler VR zijn hier leuke voorbeelden van. De camera ziet de verlichting van de controller en kan aan de hand daarvan bepalen waar de controller zich bevind.

Er zijn inderdaad bepaalde games die je niet zonder die apparte VR controllers kan spelen, en dat is bij dezelfde titels ook het geval op de PS4, en daar heb ik bijvoorbeeld weer twee move controllers nodig. Sommige games zijn ook een heel stuk leuker om te spelen op deze manier.
Gister in saturn in duitsland de touch controllers gekocht, 1 dag later zijn ze 100 euro goedkoper daar... voel me nu best wel opgelicht..
Je kan ze toch gewoon terugbrengen en dan tegen de lagere prijs opnieuw kopen?
Ga ik proberen, is wel helaas 2 en een half uur rijden..
Je kunt het ook aan Oculus melden. Als je in de afgelopen 30 dagen Touch of Rift heb gekocht krijg je ¤50 store credit terug.
Is 80 euro voor de touch daarvan krijg je wel 50 euro storecredit.. ik weet niet of het voor je waard is om voor 30 euro uren te rijden ik zit in jetzelfde schuitje als jou maar ben op zich wel tevreden met de storecredit.
Hoe heb jij de store credit ontvangen aangezien ik hem niet bij oculus zelf heb gekocht maar een reseller?

Verder moet ik het maar voor lief nemen ja.. Zonde on voor 30 euro weer een dag kwijt te zijn. Ben speciaal naar duitsland gereden omdat de rift zelf 600 was inplaats van 700 op de oculus site.
Ik heb het bij Oculus zelf gehaald (mail gelregen dus)maar weet bijna zeker als je contact met support opneemt en de bon kan laten zien met datum van aanschaf dat support het wel voor je kan regelen kan alleen een paar dagen duren denk ik.
Oh ja ook even je mail en inbox checken het kan best zijn dat het op een bepaalde datum geristreerd staat en dat wr automatisch een mail naar je toe is gegaan.
Hij is nog niet geregistreerd aangezien mijn computer nog open ligt, dus dat wordt hem niet denk ik, ga maandag wel een mail sturen naar oculus als ik reactie hebt van de saturn.
Yep, gisteren was hij nog 199, vandaag 119 euro.
http://webcache.googleuse...h-controller-2177012.html
http://www.saturn.de/de/p...h-controller-2177012.html
Niet echt 100 euro goedkoper maar toch 80 euro.
Goed om eens wat concretere aantallen te lezen. De playstation VR staat dus wel eenzaam aan top..
Tsja... die bril is dan ook zowat de helft goedkoper. Daarnaast heb je geen pc nodig van minimaal 1000 euro. Logisch dus dat de psvr hoge verkoop aantallen heeft. Die aantallen zeggen echter niets over de kwaliteit. Integendeel zelfs...
De goggles zelf zijn niet veel minder dan de vive en oculus. Qua draagcomfort zelfs fors beter. De lenzen zelf zijn wat beter van psvr. Daardoor valt de scherm resolutie minder op.

Ik zelf hoop stiekem er op dat psvr pc compatible wordt zoals de dualshock 4 ook in steam is opgenomen.
Zeker niet. Daar heb je helemaal gelijk in.
Hoeveel stuks zijn er van de Playstation VR verkocht? Toch iets van 1 miljoen?
915.000 als ik het me goed herinner.
Gear en Daydream hebben anders nog vele hogere cijfers.
Vergeet niet dat bij de Gear Samsung echt een hele hoop van die dingen "cadeau" heeft gegeven bij een mobiel.
Alsnog 708 euro dan voor een bundel, alsnog prijzig voor wat het is
Je moet HTC Vive zien als twee goede schermen, waar je twee controllers bij krijg plus Roomscale en een camera in de midden van de bril/twee schermen, en dan valt die prijs wel mee, ik heb VEEL meer betaald voor mijn Acer Predator X34A, ¤1300,- om precies te wezen, en ja dat is ERG veel geld voor maar 1 scherm, maar moet wel zeggen het is een erg goede scherm, ziet er in Windows 10 en Spellen en films fantastisch uit, heerlijk op 100Hz en G-Sync, en hij kost nu ¤1100,- nog steeds een hoop geld, en je hebt minstens een Geforce GTX 1070 nodig om op 3440x 1440 goed te gamen, net als met de HTC Vive/Oculus Rift.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 1 maart 2017 21:22]

vind het nog best meevallen..
ik vind het erg meevallen voor wat je er voor krijgt. goeie VR is echt heel erg gaaf en een hele nieuwe ervaring!
Ik wacht wel tot de problemen met duizeligheid en zeeziekte zijn opgelost voordat ik serieus met VR aan de slag ga.
Dat is praktisch al opgelost aan de hardware, het hangt er alleen nog van af wat je er dan mee draait qua software. Games die ontwikkeld zijn met teleportatie beweging, of gewoon met een stationaire spelerlocatie, daar hoor je echt nooit klachten meer over motion sickness.
Kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat het meevalt. De eerste keer heb je een beetje een vaag gevoel voor een tijdje als je het afzet daarna nooit meer een probleem gehad en heb de bril soms uren opgehad. Ligt ook echt aan het spel dat je doet.
Dit verschilt per persoon. Heb je het al eens geprobeerd? Of weet je van jezelf dat je gevoelig bent voor dat soort dingen?
Yep, al uitgetest. Met 3D-films in de bioscoop heb ik het ook moeilijk; duizelig, migraine en extreme vermoeidheid na afloop. Ook treedt bij mij snel gewenning op waardoor ik het 3D-effect amper nog kan waarnemen.

Kon vroeger in ieder soort attractie op de kermis, maar wordt nu snel misselijk. Wel jammer ...
Wat heb je precies getest dan? Want 3D in de bios is echt heeeeeeeeeeeel iets anders dan een VR bril. Je ogen hoeven namelijk totaal geen moeite te doen om diepte te zien, terwijl dat bij een 3D bril wel zo is.
Wat heb je op een Vive of Rift geprobeerd?
Het ligt er aan waar je voor gaat. Ik demo de Vive regelmatig en ik heb nog nooit iemand misselijk laten worden...... Lekker rondlopen in de kamer en de speler is binnen 3 seconden vergeten waar hij is...

Tot een maat van mij perse een racegame wou spelen.... Nou, vooruit dan maar. Ga maar zitten, niet bewegen en hier is een xbox controller.... Dat duurde 3 minuten voordat hij klaagde over misselijkheid.....

Moraal is hier: Het is al lang opgelost (bijna alle Vive games zijn prima) maar sommige developers maken shit games die niet geschikt zijn voor VR.
Dat is nu wel het geval, tenzij jij persoonlijk een van de zeer kleine minderheid bent die er buitengewoon gevoelig voor is (sommige mensen hebben dat), of je de verkeerde VR ervaringen kiest (rollercoasters bijv.)

[Reactie gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 2 maart 2017 00:06]