Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft en Acer brengen 'mixed reality'-bril uit voor ontwikkelaars

Door , 14 reacties

Microsoft en Acer hebben de Mixed Reality Development Edition aangekondigd. Het gaat om een vr-bril die op een Windows-pc aangesloten kan worden en camera's heeft voor scannen. Microsoft brengt volgend jaar 'mixed reality'-content naar de Xbox One waaronder Project Scorpio.

De headset bevat twee lcd's met resolutie van 1440x1440 pixels en een verversingssnelheid van 90Hz. De bril bevat verder aansluitingen voor audio en een microfoon en maakt verbinding met een scherm via hdmi 2.0 en de pc met usb 3.0. Aan de voorkant zitten twee camera's voor het scannen van objecten en de omgeving. In tegenstelling tot Microsofts eigen HoloLens, en anders dan de naam 'mixed reality' doet vermoeden, bevat de bril geen transparant glas.

Nog deze maand starten Microsoft en Acer de levering aan ontwikkelaars. Die kunnen dan met behulp van een software development kit applicaties voor de bril maken. De headset kan HoloLens-apps, Windows Universal-apps en 'traditionele' Windows-programma's in een vr-omgeving draaien, schrijft Cnet.

Bij de aankondiging meldt Microsoft ook dat de Xbox One-consoles, waaronder Project Scorpio van volgend jaar, 'mixed reality-content' krijgen. Het bedrijf geeft hier verder geen details over, maar de mogelijkheid bestaat dat de Windows-headsets op de consoles aangesloten kunnen worden voor een vr-weergave.

Naast Acer brengen ook HP, Dell, Lenovo en Asus vergelijkbare vr-brillen voor Windows-pc's uit, maakte Microsoft vorig jaar bekend. De prijs van de headsets zal beginnen bij 299 dollar, zo was toen de belofte.

Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Reacties (14)

Wijzig sortering
Moet deze bril nu ook de concurrentie met PSVR aan gaan? Wordt me niet helemaal duidelijk. Ik ben benieuwd of de Rift ook ondersteund gaat worden op Scorpio.
Microsoft gaat in Windows 10 (dat de Xbox ook draait) een framework maken dat als tussenlaag moet dienen voor VR brillen. Dit is de eerste VR bril die hier aangekondigd wordt die dit zal gaan ondersteunen. Er zullen er vast en zeker meer gaan volgen.... Misschien zelfs wel de PSVR bril als deze op windows ondersteund gaat worden.
Ik gok dat dit initieel een PC platform wordt, onderdeel van de creator update, dat xbox en VR gaming een logisch vervolg is.
De headset kan HoloLens-apps, Windows Universal-apps en 'traditionele' Windows-programma's in een vr-omgeving draaien, schrijft Cnet.
Eindelijk CAD engineering in 3D met rustig beeld. En eindelijk constructies immersive beoordelen.
Die actieve 3D brillen blijven hinderlijk met dat flikkerend beeld.
Wat is meerwaarde van VR bril t.o.v. van een scherm als ik vragen mag?
(Puur uit interesse)
Lijkt me vrij duidelijk, je ziet daadwerkelijk diepte.

Iets dat nogal een verschil maakt bij het beoordelen van modellen, ontwerpen en andere constructies die nog niet fysiek zijn gebouwd.
Er zijn enorm hinderlijke problemen die optreden bij het projecteren van een 3d-voorwerp op een 2d-scherm. Hoe elegant je die ook oplost, de gebruiker zal altijd een deel van zijn tijd besteden aan het manipuleren van de camera en het quantificeren van de diepte van ieder punt dat wordt aangegeven.

In VR kun je, met bijvoorbeeld de Vive-controllers, direct een punt in drie dimensies aanduiden. Dat bespaart soms aardig wat tijd.
Ah dat klinkt inderdaad logisch, bedankt voor de uitleg!
Dit is erg leuke nieuws, The more the merrier.

Goede koncurentie maakt de prijs een stuk beter, hopen dat de HTC Vive daardoor ook een stuk goedkoper woord.
Dacht eerst dat het augmented reality was, gezien de camera's. Maar de camera's worden niet gebruikt voor het plaatsen van virtuele objecten binnen de camera beelden (zoals in pokemon go), maar alleen voor het mappen van de ruimte en de obstakels tijdens het lopen ook in het virtuele beeld (VR) te tonen, zodat je er niet tegenaan knalt.
Dus VR, waarbij de camera's je positie bijhouden ipv een camera op de pc of xbox.
Slim gedaan, dan hoeven ze straks niet alsnog een Kinect met de xbox Scorpio mee te verkopen.
Zucht.

Lekker, MS. Meer fragmentatie in de markt.

Twas te overzien geweest als ze daadwerkelijk een superieur stuk hardware/software hadden neergelegd. Maar dat is dit niet.

Het is meespelen op de markt op een manier die nergens overlap heeft met de bestaande markt. Too little too late. Op precies dezelfde manier dat ze Courier verpruts hebben en de Surface niet als los scherm+interface leverden (want, nee, het moest vastgeplakt zijn aan een niet-upgradable computer!) EN zoals ze zich uit de mobiele markt hebben gewerkt (door te laat, te slecht een houding aanmaten met een gesloten marketplace).

MS/Win werd groot door juist het open platform te zijn, waar alles op kon. Maar elke keer dat ze proberen een gesloten ecosysteem te maken gaat het (natuurlijk!) fout. Kijk ook maar naar de Zune. Of Windows Phone. En nu hun eigen, compleet andere, 'proprietary' mixed reality bril.

Ik snap waarom ze het doen, waarom ze het willen. Maar ik snap ook dat het zo een domme zet is en dat het averechts werkt: juist in hun positie, hun na-komers positie, is hun enige winnende zet juist iets beters neer te zetten dat werkt met de tech die bestaat. Anders krijgen ze echt niet genoeg developers aan boord.
Het prijskaartje is wel interessant. ¤300.- klinkt voor mij beter dan ¤800.- voor een techniek die zich nog in de kinderschoenen bevindt.
Dit gaat naar mijn idee juist super zijn. Eindelijk iets goeds èn betaalbaars. Dat de VR markt naar het grote publiek brengt. En daardoor minder fragmentatie. VR is nu vooral nog een niche in juist een gefragmenteerde markt. De reden dat velen nog niet ingestapt zijn.
Surface is een duur model wat een markt op gang gebracht heeft en de HoloLens ligt op schema. Juist wat 'je voorstelt'. Ik moet ook zuchten ;)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 2 maart 2017 12:38]

Ik ben heel beniewd naar de toekomst van VR, maar inderdaad lijkt de markt zicht te gaan fragmenteren op het moment, En ieder "apparaat" heeft ook weer zijn eigen store. Oculus store, VIVE/steam. Ik vraag me af of dit het gaat worden. Of is het de betamax onder de vr brillen. Ik heb sowieso weinig vertwouwen in de hardware afdeling van microsoft. Ik heb ze wel zien innoveren de laatste jaren maar nog weinig commercieel succes zien halen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*