×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung introduceert high-end vr-bril met hoge resolutie voor Windows-pc's

Door , 61 reacties

Samsung heeft zijn HMD Odyssey aangekondigd, een high-end vr-bril voor het Windows Mixed Reality-platform. De bril maakt gebruik van oledschermen en heeft een hogere resolutie dan de HTC Vive en Oculus Rift, terwijl de beeldhoek gelijk is.

In de HMD Odyssey zitten twee 3,5"-oledschermpjes met een resolutie van 1440x1600 pixels. Bij de Vive en Rift is de resolutie per oog met 1080x1200 pixels een stuk lager. De schermpjes werken op 90 of 60Hz en geven een beeldhoek van 110 graden. Het gewicht van de vr-bril is 645 gram.

Aan de voorkant van de headset zitten camera's voor tracking van de bewegingscontrollers en in de bril zitten een versnellingsmeter en gyroscoop die metingen verrichten over zes assen. De HMD Odyssey wordt met een vier meter lange hdmi 2.0- en usb 3.0-kabel verbonden met de pc. De HMD Odyssey heeft een geïntegreerde hoofdtelefoon voorzien van het merk AKG. Samsung nam een jaar geleden Harman over, waar AKG onderdeel van is.

In de Amerikaanse webwinkel van Microsoft staat de vr-bril van Samsung te koop voor 499 dollar, dat is inclusief controllers. Vanaf 7 november zou de bril leverbaar zijn. Wanneer de HMD Odyssey te koop is in de Benelux en tegen welke prijs, is niet bekend. Omgerekend met btw zou de prijs uitkomen op ongeveer 513 euro.

Samsungs HMD Odyssey is de meest geavanceerde vr-bril voor het Windows Mixed Reality platform tot nu toe. Andere fabrikanten, zoals Acer, Dell en HP, kondigden ook brillen aan of hebben deze al uitgebracht, maar veelal zijn deze goedkoper en hebben ze een kleinere beeldhoek van honderd graden. Ook maken deze brillen gebruik van lcd-panelen in plaats van oledschermpjes. Alleen Asus kondigde een variant met oledschermen aan, maar die heeft een lagere resolutie van 1080x1200 pixels per oog.

Het Windows Mixed Reality-platform is onderdeel van de komende Windows 10 Fall Creators Update. Als die update uit is, kunnen gebruikers aan de slag met de vr-brillen. Er moet ook compatibiliteit komen met Steam, zodat het mogelijk wordt om vr-games op het gameplatform van Valve te spelen met brillen zoals de HMD Odyssey.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-10-2017 • 20:44

61 Linkedin Google+

Reacties (61)

Wijzig sortering
Zo te zien niet compatible met de lighthouses van HTC. Gemiste kans.

[Reactie gewijzigd door DarthSjaak op 3 oktober 2017 21:00]

Hoezo gemiste kans? Het is een inside-out tracking HMD. Dit betekent dat die 2 camera's op de bril de vervangers zijn van die 2 lighthouses.

Hierdoor ben je nietmeer afhankelijk van een beperkte ruimte maar van de lengte van je kabel of batterijduur van je backpack pc.
Ik bedoelde niet dat er geen tracking op zit, maar dat er geen nauwkeurige tracking op zit. Hoe beter de tracking, hoe minder de kans op bewegingsziekte.

Volgens het artikel zijn de camera's niet voor inside out tracking!

[Reactie gewijzigd door DarthSjaak op 3 oktober 2017 21:19]

Volgens het artikel zijn de camera's niet voor inside out tracking!
Het artikel is niet volledig. Vrijwel alle headsets die gebruik maken van het Windows Mixed Reality platform gebruiken inside-out tracking, incl. deze Samsung headset.

Samsung heeft het zelf ook op haar news pagina staan.
built-in 6 DOF inside-out position tracking
Net gelezen, had ik inderdaad nog niet gezien.
Ik wist niet precies wat dit was : video : https://www.youtube.com/w...continue=18&v=O3WGbe-5Mdc

textt : https://gizmodo.com/this-...acking-technol-1705356768

Ziet er erg nauwkeurig uit! Heel gaaf, voelt wel heel erg als iets in babyschoentjes maar dat terzijde.
Staat ondertussen niet meer in de babyschoentjes, en wordt door Valve gratis aangeboden aan wie het maar wil gebruiken:

https://www.roadtovr.com/...-dev-kit-license-royalty/
Ik bedoel de techniek Łberhaupt, het is vast een goed werkend product. Maar over 10 jaar bestaat dit niet meer. Het is een oplossing voor een uitdaging maar enkel een tree in een traject. Althans zo zie ik het en ik ken het net 5 min.
Helemaal mee eens, bestaat over 10 jaar vast niet meer, maar op dit moment is het wel het nauwkeurigste wat er is.
Dit bevat inside out tracking. Dus je hebt geen extra camera's of base stations nodig.

Afhankelijk van hoe goed de tracking is is dit de betere oplossing.
Ben ik het niet mee eens. Uiteraard leuk dat die sensoren niet meer nodig zijn, maar als ik in een spel weet dat er iets achter me staat en ik wil daar op schieten, slaan, pakken, wat dan ook, dan kan dat niet want die camera's kunnen dat niet zien. Bijvoorbeeld het wisselen van wapen met space pirate trainer: hand achter achter je rug houden.

Vanuit een praktisch standpunt is deze bril misschien beter. Vanuit een functioneel standpunt absoluut niet.

Dit is dan ook niet de betere oplossing.
Daar ben ik het met je eens, de controllers zijn zelf niet denderend wat betreft tracking, maar gelukkig staat niets in de weg om meerdere methodes van tracking te gebruiken. Ik betwijfel sowieso of de inside-out tracking van de headset zelf wel heel nauwkeurig is, lijkt me zeker dat die heel erg last heeft als je bv veel glas om je heen hebt. En schijnbaar dicht bij de grond (met parket en dergelijke) zou het ook niet zo nauwkeurig werken. maargoed, time will tell, als het 99 van de 100 keer goed genoeg werkt is het al wel fijn. Kan me best indenken dat Samsung misschien nog een extra versie uit brengt welke wel gebruik maakt van lighthouse..
Wat een briljant spel is dat hee. Heb ik mooie scores mee neer mogen zetten. Helaas is de tracking van de HTC Vove soms net de weg kwijt en teleporteerd ie naar een tweede dimensie in het spel. Dan schrik je wel even aangezien alles dan even draait.

Inside out tracking met alleen een camera aan de voorkant gaat em denk ik niet worden.
De camera's zitten op de bril, dus als jij je omdraait om achter je te kijken dan zien de camera's ook wat je daar aan het doen bent. Het gaat alleen mis als jij in staat bent acties achter je te doen zonder dat je daar zelf naar kijkt.

Maar het gaat met lighthouses ook mis als je iets doet in hun detectie schaduw (of beter gezegd als je de tracking beacons in een lokatie houdt waar de lighthouses niet kunnen sweepen), dus ik zie dat niet als een voordeel voor een van beide systemen. Beide oplossingen hebben voor en nadelen afhankelijk van wat je er mee wilt doen.

Alle visuele tracking technieken hebben last van het Line Of Sight probleem: ze kunnen niet tracken wat ze niet kunnen zien.

[Reactie gewijzigd door CrazyJoe op 4 oktober 2017 10:43]

Om deze reden hebben de Vive en (de uitgebreide) Rift 2 lighthouses, welke je zo hoog mogelijk tegenover elkaar moet plaatsen wat de shadow praktisch een non-issue maakt afhankelijk van je opstelling.
Met de Vive heb ik het alleen nog maar gemerkt op het moment dat je met knikkende knieŽn gehurkt in een hoekje gaat zitten met in elkaar gevouwen armen omdat "A Chair in a Room: Greenwater" echt heel eng kan zijn. Dan verliezen de controllers inderdaad hun tracking in de schaduw.

Voor de rest is juist de mogelijkheid ook achter je acties uit te kunnen voeren een enorme toevoeging aan het vrijheidsgevoel. Ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend is als je weet dat je achter je iets moet doen maar gedwongen eerst daarheen moet kijken, of nog frustrerender dat tracking gewoon stopt en je (onterecht) het spel verliest.
Jij kan je hoofd 180į draaien?
We need a priest...

Het gaat alleen mis als jij in staat bent acties achter je te doen zonder dat je daar zelf naar kijkt.
En dat is nou precies mijn punt!
Ik wil mij helemaal niet om hoeven draaien om achter me een actie uit te voeren.

Genoeg momenten gehad dat dat de ervaring compleet om zeep zou helpen. Zowel in een spel als professionele toepassing.

Inderdaad hebben alle 'tracking' varianten een blikveld limiet, maar met de Vive is deze veel kleiner en heb maar 3 keer gehad dat de controller niet goed bij werd weergeven na ongeveer een jaar van bezit een uren aan plezier. Door de opstelling van de sensoren is het gewoon zeer zeldzaam dat die gebeurd, aangezien 1 sensor het ook nog vrij goed aan kan.

Je bent het dus met me eens dat ze beide voor- en nadelen hebben.
Nee, de camera's zijn volgens het artikel voor het volgen van de controllers, dus geen inside out tracking.
Eh, in het gelinkte Samsung persbericht staat toch echt bovenaan:

"built-in 6 DOF inside-out position tracking"

en als footnote:

"6 DOF refers to the freedom of movement in a 3 dimensional space. Unlike many VR controllers that recognizes 3 axis, 6 DOF gives you the freedom to move forward and back, left and right, up and down, yaw, pitch, and roll."

Dus ik denk dat de auteur dit is vergeten mee te nemen in het artikel.
Kijk, precies wat ik wilde! Nou ook eens net iets andere telefoons, wamt de s8 en note 8 vind ik niks, maar deze headset is perfect! 110 graden, hoge resolutie en geen extra camera nodig! Wat wil een bureau-gebonden vr gamer nog meer?
motion sickness?
Dat hoeft niet bij elke apparaat zo te zijn. Ik heb met de Oculus devkit 2 wel ervaren dat ik al na 5 min. duizelig en misselijk was. Als ik het nog goed kan herinneren, dan had de devkit 2 problemen met de schermen, waardoor de refreshrate niet goed doorgaf aan de hersenen. Toen ik op de Vive had gegamed voor een half uur lang, was ik niet duizelig. Maar goed, motion sickness kan bij iedereen voorkomen, als diegene nooit iets met VR heeft gedaan. Je bent bijna volledig afgezonderd van de buitenwereld en je hersenen zijn ook gewend om constant met de echte wereld te communiceren.

Daarnaast is het ook van belang dat je bij VR pauzes neemt, anders kunnen je hersenen gedesoriŽnteerd raken, waardoor jij, je verward voelt. En met VR is het ook lastig, aangezien je gewend bent om vrij te bewegen, kan het ook wel eens voorkomen dat je de kabels los of kapot trekt.

OT:
De VR bril van Samsung ziet er wel slick uit en ben zeer benieuwd of dit een stevige concurrent zal zijn van de Vive. En de prijs vind ik nog wel meevallen. Aan de andere kant lijkt het mij dan wel weer leuk om bijv. met een groep de Hololens te gebruiken en dan soort van CS:GO in het echt, of lekker zombies afknallen :P Bij dit model wordt je dus ook d.v.m. geluid afgeschermd van de fysieke wereld. Als je normaal gamed en je hebt een koptelefoon op, dan kan je altijd nog om je heen kijken wat er gebeurd, met dit ding zou je dat niet echt goed kunnen doen...
Bij de DK2 is het niet de schermen die het probleem waren, maar de lenzen en het feit dat je die niet kon focussen en de IPD hardwarematig kon instellen. Ga maar eens 5 minuten zitten bewegen met je hoofd met een bril die niet jouw sterkte is en ook niet voor jouw IPD is, dan zit je ook de boel vol te kotsen.. Heb zelf een zwik oudere brillen (lagere resolutie, lagere fps, slechtere tracking, maar wel de mogelijkheid om de focus en ipd goed in te stellen) en daar heb ik totaal geen last van motion sickness.. de DK2 daarentegen.. haha.. Vive valt dan weer enorm mee, maar daar kun je wel in iedergeval de IPD hardwarematig instellen, maar helaas vind ik daar de lenzen toch een stuk minder van.
Dat is echt niet meer relevant bij deze klasse headsets. Doordat je alle assen tracked (en niet zoals bij Cardboard/GearVR enkel de rotatie) is dat probleem gewoon opgelost.
Tracking zal zeker niet slecht zijn, maar hoe beter de tracking, hoe kleiner de kans op motion sickness. En op dit moment biedt de lighthouse technologie de beste tracking. En als je het dan ook nog eens gratis mag gebruiken van Valve, dan noem ik dat een gemiste kans.

Ik weet uit ervaring dat zodra je tracking een beetje begint te schuiven je behoorlijk ziek kunt worden.
Eens, al heb ik er eigenlijk wel vertrouwen in dat Samsung/Microsoft dat wel in de smiezen heeft. De lighthouse techniek is verder vooral heel veel prijziger dan wat Samsung hier doet :P patenten schelen al wat, maar de hardware kost ook wat.

Ik ben vooral benieuwd of je handen altijd goed gevolgd kunnen worden, ook als je ze niet in je gezichtsveld houd. Dat hoeft immers niet in iedere game.
Ik ook. Maar vergeet niet dat Windows MR ook met Xbox controller als ook met toetsenbord en muis zal werken.

Persoonlijk zal ik vooral een Xbox controller in - achter een bureau - modus gaan gebruiken denk ik.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 3 oktober 2017 21:37]

Jij spreekt voor iedereen? Denk dat er nog genoeg mensen zijn die ook hier niet helemaal lekker van worden.
Nee hoor, maar alle familie en vrienden die mijn Vive op hebben gehad hebben nergens last van gehad.

Motion sickness is een gevolg van dat je oren bewegingsorgaan* iets anders voelen dan dat je ogen zien. Iedereen zit dat nu te baseren op 3D-tv's zie niks aan tracking deden, en kijkdoos VR-brillen. Mensen moeten begrijpen dat dit een ander product is en dat het daardoor heel anders kan zijn.

Tuurlijk zullen er mensen zijn die hier niet goed tegen kunnen. Maar dit zullen er fors, zeer fors minder zijn dan bij de vorige generaties.

Edit: wat @enchion zegt klopt natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door Richh op 3 oktober 2017 21:53]

onzin, ook met de vive zijn er een hoop mensen die last hebben van motion sickness. Slecht afgestelde lenzen zijn eerder een probleem voor motion sickness dan een niet al te beste tracking. fps en resolutie hebben daar sowieso niet zo heel veel mee te maken, ja hogere resolutie maakt het mooier dat wel.

Ook moet je er aan wennen, net als bij reizen over zee, dan moet je vaak ook even wennen aan het deinen.
Motion sickness met vr kan je niet vergelijken met 3d tv's. Want bij die tv's zit je nog in de echte wereld met een vast horizon.

Zeeziekte ga je tegen door op het dek van het schip naar de horizon te kijken.

Bij VR bestaat die horizon niet.
Oren voelen niks.

Balansorgaan wel.

Je balansorgaan is je zesde zintuig. (Tenzij iemand mij de gehoorfunctie van het balansorgaan kan uitleggen.)

En ook behalve als je je handen en voeten ook als aparte sensor regionen gaat beschouwen,hersenen gaan nl erg veel anders daarmee om dan de gevoelszintuigen van de rest van het lichaam.
Je handen zijn goed in het voelen van struktuur en geleiding omdat ze bijvoorbeeld enigszins aan gyroscopische compensatie doen, houden de sensor precies op de vormpunten.

Je voeten zijn andersom, nl extreem goed in het meten van vibraties/fluiditeit.

Het is niet alleen de sensitiviteit die bij die regionen veel hoger is, de hersenen hebben ook veel meer trucs/mathematische-analyse gereed om data van die regionen te analyseren.
De Oculus DK2 heeft wel echte positional tracking, en ik kan je zeggen dat ik daar juist behoorlijke motionsickness krijg (heeft meer te maken met de lenzen die je niet fatsoenlijk kunt afstellen), ik heb ook een oude Forte VFX-1 (en nog een paar) welke geen positional tracking hebben, maar alleen headtracking dmv interne sensoren (dus pitch yaw en roll) en daar heb ik totaal geen last van motion sickness (wel is het zo dat ik daar wel fatsoenlijk de lenzen kan afstellen).
Motion sickness hoeft echt niet altijd te gebeuren, daar zijn een hoop oorzaken. Tevens is het voor genoeg mensen dat ze daar alleen de eerste paar keer last van hebben. Wat vooral vaak gebeurd is dat men gewoon de headset overneemt van iemand en dan meteen gaat spelen, terwijl deze dan niet eerst de IPD fatsoenlijk instelt voor zijn ogen, en waar mogelijk ook de lenzen beter kan afstellen.
IPD heeft eigenlijk weinig met motion sickness te maken. Motionsickness komt voornamelijk doordat de signalen die je ogen krijgen, niet overeen komen met de actie's die je lichaam uitvoert of voelt.

IPD staat voor Interpupillary distance en is de afstand tussen je pupillen en is enkel belangrijk voor het vinden van de sweetspot.
En die sweetspot zorgt er voor dat je ogen alles ook scherper zien. Ga maar eens rondlopen met een bril die sterker is als jouw sterkte en ook de ipd niet goed van is, dan krijg je het ook heel snel benauwd en wordt je misselijk. Ik heb verschillende vr brillen, en bij alle waarbij ik de focus en ipd goed kan instellen heb ik nul komma nul last van motionsickness, en dat zijn brillen met lagere framerate, slechtere tracking.
Ik ben benieuwd hoe de hogere resolutie zich gaat vertalen naar een betere kijkervaring. Ik snap dat een GTX 1080Ti het hier benauwd van gaat krijgen voor realtime 3D weergaves, maar voor mij zou een film of serie kijken met het idee dat ik naar een gigantisch groot scherm kijk al perfect zijn. Een 4K film afspelen kan prima op normale hardware. Ik ben echter bang dat ook deze resolutie nog te laag zal zijn voor een goede ervaring.
Heb zelf een Rift en ik denk ook dat zelfs deze 'hoge resolutie' brillen van Samsung nog niet scherp genoeg zijn. Daarbij zorgen de speciale lenzen in dit soort brillen ook voor redelijk wat vertroebeling van het beeld (of andere effecten, zoals glare).
Alsnog is het qua scherpte natuurlijk een verbetering t.o.v. huidige brillen, maar ik denk dat het nog heel wat jaren gaat duren voordat de VR brillen echt een acceptabele scherpte en algemene ervaring gaan bieden (plus dat videokaarten die resoluties ook goed kunnen aansturen).
Uit de eerste reviews van deze samsung op de beurs lijkt het er op dat de scherpte heel goed is, en dat er eigenlijk geen screendoor effect te zien was.
En wat is acceptabele scherpte, zelf zou ik fullhd per oog zonder SDE en goede lenzen scherp genoeg vinden (is zeker een stuk fijner voor je GPU zodat die dan meer objecten kan renderen, want zelfs met de huidge GPU's heb ik nog geen games gezien die het realisme kunnen benaderen van een fatsoenlijke bluray (of zelfs maar dvd), dus hogere resolutie is daar niet voor nodig).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 4 oktober 2017 10:40]

Die overgang tussen beide glazen zijn volgens reviews met de Windows MR brillen opgelost/verbeterd.
Het is nog helemaal niet bekend wat voor lenzen Samsung hier gebruikt (hoogswaarschijnlijk wel vergelijkbaar met degene die ze in GearVR gebruiken).
De specs lijken veel belovend en de prijs is ook prima. Heel benieuwd hoe het mixed reality platform uitpakt en de brillen plus controllers.
Zou mooi zijn als deze ook op de xbox one X zou werken, zou een mooie concurent voor de playstation VR zijn. Helaas ziet microsoft niks in VR in hun console. Het 'geklier' met kabels zou de hele ervaring minderwaardig maken. Waar je met je PC direct voor je scherm zit, zit je met je console een eindje weg.
Maar samsung levert hier een 4 meter HDMI kabel mee, zat om van je console naar een comfortable stoel te gaan lijkt me, of midden in je kamer te kunnen staan.
Dat, en natuurlijk als alleen de one X VR aan kan, ze een boel klanten die de one S hebben gekocht in de kou laten staan, aangezien ze geclaimed hebben dat beide consoles dezelfde games de komende tijd nog zullen kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door MrDrako op 3 oktober 2017 21:15]

Microsoft heeft zelf gezegd dat ze in 2017 niks aan te kondigen hebben voor VR. Zal daarna wel volgen voor de Xbox S en X zoals de geruchten ook gaan 😊

[Reactie gewijzigd door Panzer Dean op 4 oktober 2017 10:02]

Wat betreft design en specs is dit tot nu toe de mooiste MR headset, ben zeer benieuwd naar de reviews. Alleen jammer van alle MR headsets dat de controllers alleen (fatsoenlijke) tracking hebben zolang ze in het zichtveld van de sensoren van de headset zijn. Ben ook zeer benieuwd wanneer LG nu eens bekend maakt dat ze hun Lighthouse based Headset gaan releasen.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 3 oktober 2017 21:30]

Ik was altijd in de veronderstelling dat ik vooral een hogere resolutie zou willen. En hoewel een hogere resolutie natuurlijk altijd beter is, denk ik persoonlijk dat een (veel) grotere VOF belangrijker is dan meer detail. Nu heb je toch een beetje het duikbril-effect en mis je het zicht vanuit je ooghoeken bijvoorbeeld in een shooter. Nog idealer is natuurlijk een hogere resolutie EN een betere VOF, maar als ik op dit moment zou mogen kiezen, dan heb ik liever een grotere VOF.
Ziet er goed uit, Dit zou nog wel eens goed kunnen gaan verkopen en ook geen absurd hoge prijs.

[Reactie gewijzigd door snixxxxxx op 4 oktober 2017 15:57]

$499, das dus inclusief controllers, AKG headphone, dual mic, en de reviews van de beurs lijken er op dat het beeld haarscherp is en verwaarloosbaar SDE, over de tracking zelf heb ik nog weinig gelezen.
Weet ik heb het denk ik in me post fiut geformuleerd bedoelde dat 1000 wel veel is en 500 euro dan nog wel meevalt.
SteamVR? Of zijn deze daar niet voor?
Mooie ontwikkeling! Ik hoop echter dat de resolutie hoog genoeg is om niet constant de pixels te zien (zoals bij de GearVR het geval is). Weet iemand wellicht of dit een RGB scherm is of Pentile?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8