Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsungs high-end vr-bril voor Windows-pc's komt niet naar Europa

Samsung high-end vr-bril voor Windows-pc's komt niet uit in Europese landen. Dat heeft de fabrikant bekendgemaakt. De HMD Odyssey zal alleen te koop zijn in de Verenigde Staten. Waarom dat is, heeft de Zuid-Koreaanse elektronicamaker nog niet gezegd.

De release in de Verenigde Staten staat gepland voor 6 november. De bril kost daar 499 dollar. Samsung bevestigt tegenover techsite The Verge dat het de bril niet op de Europese markt zal uitbrengen. Samsung kondigde zijn HMD Odyssey-headset enkele weken geleden aan. Het is onbekend waarom dat is, want de benodigde Windows-versie is wel in Europa uitgekomen. Het zou kunnen dat Samsung bijvoorbeeld een tekort heeft aan onderdelen om genoeg exemplaren te maken voor een Europese release.

Samsungs HMD Odyssey is de meest geavanceerde vr-bril voor het Windows Mixed Reality platform tot nu toe. Andere fabrikanten, zoals Acer, Dell en HP, kondigden ook brillen aan of hebben deze al uitgebracht, maar veelal zijn deze goedkoper en hebben ze een kleinere beeldhoek van honderd graden. Ook maken deze brillen gebruik van lcd-panelen in plaats van oledschermpjes. In de HMD Odyssey zitten twee 3,5"-oledschermpjes met een resolutie van 1440x1600 pixels. De schermpjes werken op 90 of 60Hz en geven een beeldhoek van 110 graden. Het gewicht van de vr-bril is 645 gram.

De eerste vr-brillen die werken met Windows Mixed Reality kwamen dinsdag uit, samen met de Fall Creators Update van Windows 10. Tweakers bekeek de eerste brillen voor Windows ingebouwde 'mixed reality'-platform in een preview eerder dit jaar.

Door

Redacteur mobile

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
De FoV van de Dell Visor is ook 110 graden. En hiermee gelijk aan de Samsung bril.
http://www.dell.com/en-uk...bbe/gaming#configurations
Zie Tech Specs.
Ziet er niet uit als 6DoF. Zelfde of zelfs iets hogere prijs dan de MR brillen van leveranciers verbonden aan MS.
6DoF hebben alle Windows MR brillen.
Wel slim dat een deel van de hardware achter op je hoofd zit? Zit een stuk beter in balans op je hoofd denk ik
Inderdaad. Dell heeft als enige ook wat contra gewicht ingebouwd. Daarmee scoort de Dell Visor het hoogst op draagcomfort.
Het mixed reality platform heeft maar een hele magere launch, weinig content en weinig media aandacht. Ook bijvoorbeeld nog niet op tweakers gelezen dat iemand z'n bril gaat halen.

Tweakers, gaan jullie nog een mixed reality bril reviewen?

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 18 oktober 2017 18:23]

Klopt, maar Steam VR beta komt voor kerst, dus dat is ook weer niet zo lang :) . Momenteel is het reeds beschikbaar voor developers, en beta zou moeten uitkomen voor/tijdens de holiday season. Blijf natuurlijk wel een magere launch.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 18 oktober 2017 18:18]

Houdt dat in dat steamvr voor alle mixed reality beschikbaar is? Zou dan ook fallout 4 en doom vr er ook op werken?
In theorie zou inderdaad alles wat op Steam VR werkt op mixed reality brillen moeten gaan werken. De grootste beperkende factor zullen de controls en game ervaring zijn. Met deze bril van Samsung zou ik in ieder geval verwachten dat het gros van de spellen het prima goed zouden horen te doen. Maar goed, heb de implementatie nog niet gezien, en wie weet krijgt iedere controller wel z'n eigen klasse in plaats van een generieke en dan zal het een stuk meer werk zijn. Of wie weet zullen game markers hun library moeten updaten en krijgt de helft van de spellen die update niet.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 18 oktober 2017 18:38]

Yep. Blijkbaar. Zie deze video waar alle games die hij uitgeprobeerd heeft werken.
Hij heeft blijkbar early access to SteamVR
https://youtu.be/sCePqD3Mc3Y?t=827
Microsoft werkt samen met steam om dit in de toekomst mogelijk te gaan maken. Voorlopig ben je afhankelijk van de apps in de windows store die het ondersteunen.
Ik wil er best een halen, maar ik heb nog niks gehoord van een Mediamarkt oud die ze opnemen in het assortiment met de mogelijkheid de verschillende brillen uit te proberen! Zeker nu de Samsung niet uitkomt wil ik ze graag eerst testen, anders was het deze bril geworden!
NL is later. Bij de Mediamarkt in Duitsland kan je verschillende modellen uitproberen. http://www.mediamarkt.de/...odukte-informationen.html
Tauchen Sie mit Windows Mixed Reality in atemberaubende Welten ein.
Jetzt in zahlreichen Media Märkten live erleben.
Ja, dat had ik gezien. Helaas woon ik aan de Hollandse kust en is Duitsland -vooral zonder auto- niet te doen om alleen een paar VR brillen te testen. Heeft MS ergens aangegeven per wanneer ze in NL in de schappen liggen dat je weet toevallig?
Ik heb met Acer contact gehad voor Nederland. En Acer vertelde me dit jaar nog.
Komt op zich dan weer goed overeen met de officiële beschikbaarheid van SteamVR.
Voor NL logisch. De beschikbaarheid in NL is nog onbekend. Zodra de beschikbaarheid er is, hoor je er meer over. In landen zoals het VK, Duitsland en Frankrijk zijn de MR brillen trouwens wel per direct beschikbaar. Daar is de launch dan ook groter. Inclusief zaken zoals de PCworld en Mediamarkten.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 18 oktober 2017 19:32]

-Release: Leuk, high-res, high FOV windows MR headset! Ga ik kopen

-Na dit artikel:
Ik: die xiaomi mi 6 lijkt een leuke upgrade voor mijn lg g5! Ga ik kopen!

Vader: ging je niet zo'n vr-dinges kopen?

Ik: VR is stom.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 18 oktober 2017 20:31]

Ik wil niet naar schermpjes zitten kijken, ik wil de hololens zoals microsoft hem destijds presenteerde. Deze tussen meuk zoals microsoft wel vaker doet met producten ga ik echt niet kopen.
, ik wil de hololens zoals microsoft hem destijds presenteerde.
Dat is ook een schermpje. :?
Zou die presentatie nog eens weer kijken. Dat werd met een speciale camera opgenomen zodat wij zagen wat de gebruiker zag, via zijn scherm.
Ik baal echt als een stekker. Zat te wachten op de Samsung . Uit de US bestellen betekent weer een bak extra belasting. Zucht..
Voelt echt als weer een zoveelste halfbakken product :/

Nouja laten we er maar vanuit gaan dat dit allemaal goed is voor de ontwikkeling van toekomstige VR/AR/MR producten..

En vervolgens gaat iedereen en zn moeder zo'n bril maken, en komen de Chinese knockoffs.. met als gevolg een enorm verspreidde 'playerbase' en dingen die wel en niet worden ondersteund etc etc..

Wanneer gaan ze nou eens inzien dat ze met zn allen de handen in elkaar moeten slaan en gewoon 1 awesome standaard maken |:(

(keep on dreaming)

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 18 oktober 2017 18:19]

Jij hebt 'm al geprobeerd dan?

Ik hoor namelijk dat deze best goed is en op sommige gebieden de Rift/Vive voorbijgaat.
Kan best zijn, maar de tracking van de controllers werkt enkel als die in het zicht zijn. Dus achter uw rug gaan die niet werken. Wat best wel veel voorvalt heb ik gemerkt bij mijn Vive. Dus dit is een enorm minpunt.
Klopt, die tracking is zeker een minpunt, maar zoveel zit je nu ook niet met de controllers achter je rug. Dat is iets wat je inlevert en waar je een draadloos, draagbaar systeem voor in ruil krijgt. Die kabels moeten we sowieso vanaf, want dat is imo veel te omslachtig, zeker bij de Rift waar alles tot aan de pc moet. Dat heeft de Vive nu al iets beter voor mekaar.

Het zal nog wel een paar generaties duren vooraleer alles op punt staat.
Ja werkt wel, alleen minder precies. Andere sensoren pakken het dan op. De voordelen van geen extra sensoren (gemak, mobiliteit) zijn volgens de reviewers groter.

Edit: Kijkende naar de reviews van vandaag is het nog minder dan ik vermoede. Helemaal niet eigenlijk. Zie hier bijvoorbeeld met klimmen van achter de rug. https://youtu.be/X2BmEqHQ8mQ
Je enorm minpunt kun je dus doorstrepen :)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 18 oktober 2017 23:52]

Vast wel.. maar over 3 maanden weer een andere, en daarna weer iets anders.. en vervolgens zitten we met een overload aan verschillende dingen..

En ik wil verder geen VS. discussie uitlokken, maar als ik kijk naar hoe dat gaat met Android telefoons en Windows laptops.. dan doet Apple dat (imho!) toch wel een stuk slimmer :/

Btw, en nu met zo'n 'jonge' technologie als VR etc. hebben we juist de kans om het eens goed en uniform aan te pakken.. en wat gebeurt er? Precies hetzelfde..

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 18 oktober 2017 18:29]

Kijkende naar de Rift/Vive en nu de windows MR brillen zit er veel meer tijd tussen.
Dat heet vooruitgang, iets met merkoverstijgende iteraties..
Ik hoor namelijk dat deze best goed is en op sommige gebieden de Rift/Vive voorbijgaat.
Mag ook wel aangezien de Vive en OR alweer anderhalf jaar oud zijn...
Die 1 awesome standaard is op het moment SteamVR. Windows Mixed Reality zal SteamVR binnen een paar maanden supporten (momenteel is een dev-only versie uit). En zelfs als je dat niet meetelt, in de eerste plaatst is het Windows Mixed Reality platform een standaard waarop je brillen kunt maken. Natuurlijk, SteamVR is een stuk breder, gezien het ook de Oculus Rift support, maar goed.
En vervolgens gaat iedereen en zn moeder zo'n bril maken, en komen de Chinese knockoffs.. met als gevolg een enorm verspreidde 'playerbase' en dingen die wel en niet worden ondersteund etc etc..
Dat is toch geweldig? Hoe meer hoe beter. Natuurlijk zijn standaarden zoals Windows Mixed Reality en SteamVR een goede zaak, maar het laatste wat we willen is dat iedereen zich aan 1 standaard zou moeten houden en daardoor bijvoorbeeld niet een geweldige nieuwe handcontroller uitbrengt, want hij past niet in de definitie van de standaard.

Op dit moment is VR nog maar in de ontwikkeling, de 'goeie standaarden' krijg je enkel indien je een gezonde markt hebt die een tijdje overleeft. En gezonde markt betekend dat je genoeg underdogs hebt die zich verzamelen in een standaard, waarna zelfs de grote speler het niet meer kan negeren.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 18 oktober 2017 18:49]

Ja doe dat gewoon vanaf het begin dan. NU is de kans.

En als je de standaard goed uitvoert, is er ook ruimte voor nieuwe dingen en ontwikkelingen, zoals die nieuwe handcontroller.

Ik bijvoorbeeld, koop helemaal niets, totdat er een duidelijke 'winnaar' is. En op deze manier gaat dat nog járen duren :/

Heck, ik vind het al bijna 'dom' dat er bijvoorbeeld zowel een Xbox als Playstation is, maar goed.
Iets met concurrentie? Als er maar 1 fabrikant zou zijn voor bv een gameconsole is hij vast niet voor 399 te koop.
Precies. En zo is de Rift sinds van de week (te toevallig) definitief goedkoper geworden. Lijkt me typisch een geval van waar gezonde concurrentie goed werkt.
Beetje simpele gedachtengang, vind je niet. Dus je wil eigenlijk ook maar één merk hagelslag? En kaas? En allemaal in hetzelfde automerk rijden? En allemaal een laptop van hetzelfde merk? Oh nee, dat kan allemaal niet, want als er van alles maar één merk is weet je zeker dat de kwaliteit bagger is en de prijs skyhigh. Wil je niet en kun je niet betalen.
In dit geval is dat natuurlijk iets heel anders. Dit is hetzelfde als dat iedereen Intel of AMD architectuur en technologie in zn computer heeft.
Wat jij zegt gaat meer om alle apparaten en hardware eromheen.

Als er gewoon 1 standaard met specs voor de brillen zou bestaan zou het stuk makkelijker zijn om voor te programmeren en te bouwen.
Windows Mixed Reality zal SteamVR ondersteunen, maar SteamVR is een stuk breder?
Hoe bedoel je?
Vandaag een review gezien waar iemand met SteamVR beta access zoveel games geprobeerd heeft en alles werkt met Windows MR brillen en controllers.
De enige interessante Mixed reality headset was juist die Samung.
Dat is de enige met low persistence OLED schermpjes, de rest is allemaal LCD, wat ghosting kan opleveren.
Tenzij je verder kijkt dan enkel tweakers. Ik had het al ingezonden, maar de PIMAX 8K (niet echt 8K, maar meer dan de huidige generaties) + geen LCD (maar ook geen oled)
https://www.engadget.com/2017/10/12/pimax-8k-vr-headset/
Waar ze ook spreken over de 5K pimax, met dezelfde FOV, maar een lagere DPI voor maar 349$.
edit: url aangepast want serieus, die https:// prefix die tweakers zelf toevoegd zorgt ervoor dat het plakken misgaat

[Reactie gewijzigd door Soggney op 19 oktober 2017 10:53]

Uit je link his model is made for the hardcore users who plan to use the headset with at least an NVIDIA GTX 1080 Ti Wel erg zware PC specs
As for the Pimax 8K, it's starting at $499 and is also expecting a January 2018 delivery; but like the Pimax 5K, you'll need to add $300 for the controllers plus base stations
Dus vanaf $649 voor het goedkoopste model. Tel daarbij Dollar naar Euro en belastingen en je zit al snel op een vanaf prijs van Euro 750. Niet echt voor maar $349

Tel daarbij dat je voor Windows MR brillen geen basis stations nodig hebt en er is een groot prijsverschil.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 19 oktober 2017 11:07]

Dat gaat over de "8K X" (wat niet dezelfde is als de "8K") maar die laatste is dan ook degene met de hoogste DPI.
Het 8K model gaat nog goed met de GTX 1070 of de zelfs de GTX 980. Is bedoeld voor 4K content die het intern opschaalt.
Daarnaast is er het goedkopere 5K model met lagere DPI, maar nog altijd hoger dan Vive, Oculus of p(l)aystation

Allen werken met de HTC Vive controllers/ lightroom modules.
Bedankt voor de aanvulling.
Je hebt de basis stations ze zo te lezen al. Ja, dan hoef je er niet meer voor te betalen. De rest van ons wel.
Wat met 90Hz een non-issue is van wat ik gehoord heb.
Het is wel een issue volgens deze review:

https://www.roadtovr.com/...-vr-headset-review-ah101/

Maar zelfs dan nog, OLED heeft oneindig betere contrast verhoudingen en betere kijkhoeken, plus de Samsung heeft een hogere resolutie als al die andere Mixed reality headsets.
Das jammer, komt waarschijnlijk omdat ze niet genoeg kunnen produceren, ze kwamen hier nogal laat mee. Ook hoop ik dan wel dat de opvolger met wat kleine tweaks hier in Europa uit komt, zoals WEL een schanier, en wat betere positionering van de headphones, want het schijnt dus uit verschillende reviews dat dat nog wel eens wat lastiger is, het lijkt er op dat deze headsets zijn gemaakt voor wat kleinere hoofden zoals veel aziatische mensen dat hebben (mogelijk dus alleen fatsoenlijk getest in korea zelf).

Was wel verder de mooiste van de hele bunch..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 18 oktober 2017 21:40]