Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google presenteert database met 3d-objecten voor ar en vr

Google heeft een site gepresenteerd met daarop een database van 3d-objecten die gebruikers kunnen zien en bewerken in augmented reality en virtual reality. Ontwikkelaars moeten daarin makkelijk objecten kunnen vinden om in apps te integreren.

Poly is nu als site beschikbaar en zal later ook als api beschikbaar komen, waardoor ontwikkelaars de database in apps kunnen integreren, zegt Google. In de database zitten 3d-objecten, zoals pizza's, zebra's en ruimteschepen. Gebruikers kunnen die in de browser zien of in apps die dat ondersteunen bekijken in vr of ar.

De 3d-objecten zijn in .obj- en .mtl-formaat en gebruikers kunnen zelf ontwerpen toevoegen aan de database, zodat anderen ze kunnen gebruiken. Ook Google-apps Blocks en Tilt Brush ondersteunen Poly, zodat gebruikers ook via die apps ontwerpen in de database kunnen zetten. Objecten zijn ook om te zetten in animated gifs, maar ze zijn ook te zien in vr-brillen op basis van Googles platformen Daydream of Cardboard.

Door

Redacteur mobile

19 Linkedin Google+

Reacties (19)

Wijzig sortering
Het zou handig zijn om hun website ineens mee in het artikel te vermelden :)

poly.google.com
een database met 3d modellen... zo bijzonder is dat toch niet?
Microsoft heeft trouwens iets gelijkaardigs: remix3d
https://www.remix3d.com
Je snapt het duidelijk niet. Deze objecten zijn speciaal gemaakt voor ar en vr. Daarvoor moeten ze... Meer 3d zijn... Of zo... 8)7
Voor AR en VR moeten de 3d modellen zo licht mogelijk zijn, wat is daar niet aan te begrijpen?
Dat is toch gewoon een kwestie van witte textures nemen :o
Zo licht mogelijk in welke zin van het woord? En waarom is dat een eigenschap voor ar/vr en niet voor bijv mobile gaming?
Dat is ook een eigenschap van de 3d modellen voor mobile games. De modellen mogen gewoon een maximaal aantal polygonen hebben en waarschijnlijk een bepaalde maximale resolutie texture van bijv. 512x512.

Dit zal zijn omdat het anders te veel rekenkracht kost om dit soort modellen weer te geven. Eerlijk gezegd vindt ik de modellen die hier weergegeven worden aardig basis, maar het is ook wel mogelijk om meer realistische modellen te maken. Verwacht alleen niet dat ze er heel realistisch uit gaan zien, dit kost gewoon te veel rekenkracht in ar/vr.

Waarschijnlijk is het ook een kwestie van tijd voordat er realistischer modellen aangeboden worden. Kan namelijk niets vinden over de exacte limieten die de modellen mogen hebben. Als men kijkt op de site die Youtoofan heeft gepost: https://www.remix3d.com dan zijn de modellen al een stuk realistische.
Denk toch eerder dat het meer te maken heeft met het feit dat al deze modellen aan een bepaalde schaal voldoen, en dat ze waarschijnlijk via een soort asset management system makkelijk te verspreiden en verkrijgen zijn (in tegenstelling tot een turbosquid bijv waar het maar afvragen is op welke schaal iets is, en zelfs hoe de orientatie van zo'n model is.)

Aantal polygonen in een scene is allang niet meer zo interessant als het 10 jaar geleden was.

Daarnaast is er ook geen inherente performance limiter voor AR/VR (wel voor mobile gaming). AR/VR wordt namelijk net zo graag op een high pc gedraaid met OR of Vive, waar die limieten niet gelden.
Lijkt me handig. Maar, nu ziet alles er nog 'simpel' uit. (Niet realistisch) Dat word vast wel verbetert.

Reden edit: Typo

[Reactie gewijzigd door iCore op 1 november 2017 20:13]

Ligt beetje ook aan de style, deze is best stoer, van welke richting je kijkt, lijkt net gewoon een tekening.
https://poly.google.com/view/6SvG7gtQ9xr
Soort 3d-emoji zo te zien.
Lijkt me best handig als je in 3d aan het ontwerpen bent.
Dat hadden ze voor Sketchup toch ook al?
Het ziet er wel allemaal nogal basic en icoon achting uit. Het zijn een soort 3D ( dingbats)!fonts. Misschien handig om daarmee aan te geven welke tool je gebruikt maar niet echt realistisch. Nou ja AR staat nog in de kinderschoenen en je moet ergens mee beginnen natuurlijk.
Gemaakt met Tiltbrush en Google blocks zo te zien. Doet me denken aan sketchup en het oude 3d warehouse wat ze vroeger hadden
Waarom zinloos? Omdat je er zelf niks mee kan, of omdat een databank met informatie onbruikbaar is?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*