Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google maakt vr-schilderapp Tilt Brush opensource en staakt de ontwikkeling

Google stopt met het ontwikkelen van Tilt Brush, een programma dat mensen in VR laat tekenen en schilderen. Het bedrijf zegt de ontwikkeling nu in handen van de gebruikers te willen leggen en maakt de software daarom opensource.

Om Tilt Brush opensource te maken heeft Google wel enkele zaken moeten aanpassen of verwijderen vanwege licentiebeperkingen, schrijft het bedrijf. Het bedrijf heeft een gids gepubliceerd om 'bijna alle' verwijderde functies weer te kunnen gebruiken. De opensource-variant gebruikt onder meer andere bloom- en fxaa-technieken. Met de gepubliceerde software kunnen gebruikers een werkende versie van Tilt Brush compileren, waaraan ze alleen de SteamVR Unity-sdk hoeven toe te voegen. Google benadrukt dat Tilt Brush 'altijd' beschikbaar zal blijven in de digitale winkels van ondersteunde VR-headsets, waar het nu twintig euro kost.

Tilt Brush is een schilderprogramma dat gebruikers kunstwerken liet maken in VR. Gebruikers houden in de ene hand een palet vast en in de andere hand een kwast. Het programma gebruikt de bewegingscontrollers van de VR-headset voor bediening. Tilt Brush werd in april 2016 voor het eerst uitgebracht voor de HTC Vive. Later kwam het programma ook naar de Oculus Rift, Windows Mixed Reality, Valve Index, Playstation VR en Oculus Quest. In 2017 was het programma een van de bestverkochte VR-applicaties in Steam.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

26-01-2021 • 21:02

70 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
Dat product management bij Google is zo raar. Eerst heel hard op VR en 3D inzetten via Google cardboard, Poly, Daydream Tiltbrush en bijv Earth VR en dan voordat VR uberhaupt mainstream is de boel weer staken.

Gelukkig wordt het deze keer geopensourced. Maar Google poly is wel weg, als ook daydream.
Het lijkt mij ook niks om daar developer te zijn. Je bent jaren bezig om er wat moois van te maken, maar je weet nooit wanneer de stekker eruit wordt getrokken.
Persoonlijk vind ik het erger dat soms dat besluit niet genomen wordt. Zo blijf je zitten met legacy.
Ik heb dat gevoel soms bij Microsoft. Zaken als TFVC, SilverLight, XNA; het wordt eerst decennialang niet ge-update voordat Microsoft eventueel toegeeft dat het dood is. Je zult als bedrijf maar afhankelijk zijn van zoiets en niet weten waar je aan toe bent; dan liever de duidelijkheid van Google.
edit:
En dan zegt Microsoft natuurlijk niet dat het dood is, maar dat het zo mature is dat het geen updates meer nodig heeft

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 26 januari 2021 22:22]

Lifecycle van Microsoft is doorgaans vrij simpel, alles wat enterprise graded is, heeft een lifecycle van 10 jaar.

Laatste team foundation server kwam uit in 2018 en krijgt support tot 2028.
Silverlight 5 kwam uit in 2011, EOS is eind dit jaar

Van XNA kan ik niet echt iets vinden, maar volgens mij was dat nooit enterprise.
Van XNA kan ik niet echt iets vinden, maar volgens mij was dat nooit enterprise.
Wellicht niet, maar ik stel me voor dat er gamestudios waren die er gebruik van maakten. Anderzijds, hoe lang heeft een computerspelletje support nodig?
Van XNA kan ik niet echt iets vinden, maar volgens mij was dat nooit enterprise.
Klopt. XNA was vooral bedoeld voor hobbyisten en indie developers die graag een game voor de Windows en de Xbox360 wilden maken, maar zich niet per se wilden verdiepen in DirectX. De laatste release is een 'refresh' voor XNA 4.0 in 2011 om Windows Phone 7.5 ondersteuning toe te voegen. Daarna heeft Microsoft het effectief laten vallen.

Al vrij snel na de release van XNA is door mensen in de open-source community begonnen aan een port naar het Mono framework: Mono.XNA, later MonoGame. Met de release van Windows 8.1 en het meer volwassen worden van UWP, is Microsoft zelf MonoGame gaan aanraden voor kleine ontwikkelaars die games voor de Windows Store willen maken, en met de UWP update voor de Xbox One in 2016 is MonoGame ook ondersteund op de huidige generatie Xbox consoles.
Het enige dat ik ken dat nog steeds XNA gebruikt is Terraria.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 januari 2021 08:52]

Was een c# ontwikkelomgeving coor de originele xbox en windows in het pre-unity/ue4 gamedev tijdperk.
Bij microsoft lijkt hun businessplan idd nogal 'arbitrary'; indertijd hebben ze heel hard proberen in te spelen op WPF. UWP komt ook niet van de grond... .NET waarbij dan de overstap naar dotnet core wordt gepushed... Enfin, bij microsoft weten ze duidelijk van geen hout pijlen maken...
De overstap naar dotnet core wordt echt niet gepushed.
Alle legacy .NET blijft gewoon bestaan en werken.

Al is het wel zo dat core echt wel vlotter werkt. Ik ben in ieder geval blij met de evolutie.
Niet per se. Veel creatieve software heeft eindeloze lifespans lijtk het wel. 3DS Max (1996), Reason (2000), Photoshop (200 BC) gaan al lang mee en zullen zeker nog een tijd blijven bestaan. Daar kun je als eindgebruiker op vertrouwen en tijd en geld op investeren.
Google probeert veel en trekt toch wel erg snel de stekker eruit vind ik en de eind gebruiker is daar vaak de dupe van want die zijn simpelweg proefkonijn. Net alsof ze continue op de hype cycle meeliften en dan bij de fase van disillusionment stoppen.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 26 januari 2021 22:40]

Vergeet ook niet de muziekindustrie, naast Reason ook met zijn Cubase, Nuendo, Wavelab, Pro-Tools, Logic, Ableton ... allemaal programma's die blijven werken ongeacht wat een microsoft of apple doet, deze producten blijven overeind met zeer lange lifespans.
Die bedrijven zijn in veel gevallen rond die pakketten gebouwd,. Je kan dat dan ook niet vergelijken met mastodonten zoals Microsoft, Google, Oracle, Apple.... die tientallen, honderden pakketten en technologieën te ondersteunen hebben

Uitzondering op je lijstje is van Logic (wat van Apple is)
Plugins daarentegen hebben vaak maar een korte levensduur. Een Moog synth uit de jaren 60 zal nog steeds werken maar bij een plugin van 10 jaar oud kan je dat niet zo zeker stellen. Heel jammer.
Maar dan zijn dat wel zowat de basis producten van die bedrijven, niet zoals hier een klein sideprojectje..
Ja klopt, maar dit ging dan maar om de stelling dat dat* voor elk softwarebedrijf geldt. En dat lijkt me niet

* hele korte productlifecycles
Ja dat klopt, komt waarschijnlijk omdat software geen echt op zichzelf staand product meer is, het is een tool om op een andere manier geld te verdienen. Zeker bij Google. Bijna alles is gratis maar je betaald met wat anders. Dat geldt tevens voor services van dit bedrijf. Je zult er maar een hoop tijd in hebben gestoken......

Software lijkt ook steeds meer een kort leven te hebben, wat het ook is. Net als websites. Vele websites gemaakt maar is bijna geen eentje meer operationeel van mijn hand, zoals ik het ontworpen had. Dat wil niet zeggen dat het een slechte website was maar trends gaan zo snel. Software is een wegwerpproduct. Tegenwoordig is het allemaal Wordpress (dat ik verafschuw) totdat er weer wat nieuws komt, maatwerk is er niet meer bij. Goedkoper voor de klant. Voor een ontwikkelaar is dit heel frustrerend, al het werk dat je erin hebt gestoken is niet meer te zien. Je kunt er ook verder niets meer mee. Dit zie je ook bij frameworks, ze komen en gaan maar hergebruiken van code gemaakt mbv een ander framework is praktisch onmogelijk. Soms vraag je jezelf wel eens af: "waar doe ik het allemaal voor?". Ja, je krijgt er geld voor maar als het zo'n kort leven heeft..... gaat een beetje knagen, tenminste bij mij wel.
Soms vraag je jezelf wel eens af: "waar doe ik het allemaal voor?". Ja, je krijgt er geld voor maar als het zo'n kort leven heeft.....
Je beantwoordt je eigen vraag. Als je het niets vindt, dan kan je als auteur eisen eraan stellen en zien hoe gewild je product dan nog is.

Don't look back. You're not going that way.
Dat is ook mijn motto, maar ik heb wel heel veel projecten liggen die nooit af zijn gekomen. Soms wou ik wel eens dat ik de vastberadenheid van Linus Torvalds had voor een project. |:(
Mij juist wel, je krijgt alle vrijheid en tijd om wat te beginnen en slaat het niet aan ga je door met het volgende.
Voordat VR mainstream is! VR heeft ongeveer een cyclus van 10-15 jaar. In de jaren 80 met de rood/groen brillen, 3D TV zou de volgende stap worden. Jaren 90 met VR headsets voor games. 201x de 3D TV is weer terug, de 3D TV is weer verdwenen. Eind 201x de headset is terug en voor zover ik kan bespeuren is de hype allang weer voorbij.
Volgens mij gaat VR aardig los nu. Er zijn helaas geen getallen maar om me heen zie ik de Quest2 als warme broodjes gaan. Dat heb ik niet eerder gezien op dit niveau. Verveleng vanwege de lockdown zal ook zeker meespelen. Mainstream wil ik het zeker niet noemen nee, maar met de Quest2 tonen ze imho aan dat je een consumer friendly bril op de markt kunt zetten met een redelijk ecosysteem eromheen (al is dat ecosysteem natuurlijk hell wat privacy betreft).

[Reactie gewijzigd door Menesis op 26 januari 2021 23:23]

Verkocht is 1 ding en is wel gunstig.

Nu is de vraag, hoeveel daarvan verdwijnen binnen een half jaar in de kast om daar stof te verzamelen.
Puur anekdotisch, maar in mijn omgeving zijn er maar weinig mensen die hun bril moeten afstoffen.. Die gebruiken hem vrij intensief.
Wat wacht... hype voorbij? Ik ben zelf al jaren met VR bezig en ga echt bepaalde spellen nooit meer op een 2D scherm spelen.

Maargoed dat is dan een VR fanboy, alleen merk ik ook heel erg dat om mij heen heel veel mensen (en komt niet eens door mijn enthousiasme voor VR) bijvoorbeeld een Quest 2 kopen en er veel plezier aan beleven. (dat zijn collega's / vrienden en familie)

Zelf speel ik dagelijks Population:One op het moment en er zijn diverse andere spellen waar je echt dagelijks uren in zou kunnen stoppen.

Anyway ik denk ook dat het aardig aan het los gaan is.
Ik heb ook type spellen die ik heel graag speel, maar ik realiseer me dat ik en de andere spelers
outliers zijn in de volledige markt, een niche.

Als ik dan echter cijfers op bv Steam vergelijk dan loopt het aantal spelers voor Population:One hard terug, in 4 maanden gehalveerd van 5xx naar 2xx concurrent: https://steamdb.info/app/691260/graphs/
Wellicht dat Steam niet het platform is waar VR spelers hun games vandaan halen, dus wellicht dat ik naar de verkeerde cijfers kijk. Maar voor een spel met multiplayer functionaliteit zijn dit soort lage cijfers snel een probleem voor match making.

Ter vergelijking speel ik graag EU4: https://steamdb.info/app/236850/graphs/
6 jaar oud, in eerste instantie zakte het aantal spelers in de eerste 4 maanden harder in dat Population:One, maar na 6 jaar zijn er meer concurrent spelers dan bij release date (er is een learning curve wat voor enige frustratie kan zorgen in den beginne). Ik ken echter niemand in mijn omgeving die dit spel speelt.
Vanaf vandaag is Gravity Sketch ook gratis op de Quest. Was 25euro. (Weet niet of die ook voor rift is uitgebracht)
Oh vet! Die app heeft een heleboel mogelijkheden!
Is ook beschikbaar voor de Rift ja 8)
Veel respect voor Google dat zij het opensource hebben gemaakt. Als je kijkt naar hoeveel projecten google per jaar wegwerpt (en opstart). Best een mooie tool en als je ziet hoe mooie kunstwerken er mee worden gemaakt door kunstenaars vet!
Google stopt veel projecten (althans; dat kan je vinden), maar reken er maar niet op dat ze daadwerkelijk veel weggooien, zowel niet aan code als aan kennis
Respect, respect. Tja. Ze verdienen echt bakken met geld aan jouw privacy en gaan dan van dat geld vervolgens net zo lang modder tegen de muur aan smijten tot er een keer iets blijft plakken waar ze jouw privacy nog meer mee kunnen uitbuiten. En als ze dat geld intern uitgeven dan hoeven ze daar ook niet veel belasting over te betalen dus dat motiveer ze om veel uit te proberen.
Dat ze hun 'afval' opensource maken wekt niet echt veel respect bij mij op. Ik bedoel, ik vind het wel leuk en cool, maar als ik bedenk wat voor een entiteit google is dan gaat mijn respectmeter toch wel een beetje naar beneden. Aan de ene kant krijg je een aai van google en aan de andere kant wordt je gevisiteerd elke keer als je op hun websites/netwek komt.
Om Tilt Brush opensource te maken heeft Google wel enkele zaken moeten aanpassen of verwijderen vanwege licentiebeperkingen
Leuk voor de mensen die het al gekocht hadden...
that's life.
Soms koop je iets dat de dag er op gratis of in de aanbieding is.
Het is nu nog steeds niet gratis. Waar ik op doel is dat Google dus zomaar onderdelen uit het product sloopt om het open source te maken.
Google wel enkele zaken moeten aanpassen of verwijderen vanwege licentiebeperkingen
Ja licentiebeperkingen omdat ze het open source hebben gemaakt. Oftewel het product dat mensen gekocht hebben is door Google aangepast omdat Google het open source wilde maken waardoor die mensen dus ineens een ander product hebben dan ze gekocht hebben. Beetje raar.
Nee, omdat de code welke onder de licenties vallen niet Opensource zijn.
Als je zelf dezelfde code wil gebruiken, moet je een licentie afnemen bij de rechthebbende.

Is niets vreemds aan.
Niets raar aan; het zijn nu gewoon 2 aparte producten:
- De bestaande "closed source" versie blijft bestaan met alle features en versie 23.3 (april2020) kan bvb nog steeds op steam aangekocht worden; de ontwikkeling ervan is echter gestopt en er zullen geen updates meer voor uitkomen.
- De nu net geïntroduceerde opensource versie mist omwille van licentiebeperkingen nu enkele features en het is aan de community om hiervoor alternatieve implementaties voor te vinden.

Je kan dit ook interpreteren dat Google het product toch volwassen genoeg vind om het nest te verlaten maar net niet groot genoeg om onafhankelijk financieel te overleven.
Uit m'n eigen recente geschiedenis: Rocket League, ProBuilder (Unity plugin), alle games die Epic de afgelopen tijd gratis weggaf (o.a. Elite Dangerous, Tropico 5, My time at Portia, Civilization 6, GTA 5, The Escapists 2)...
Ik gaf het geld er aan uit omdat het product me het geld waard was. Jammer dat je het een week, maand of jaar later gratis kon krijgen, maar hopelijk geeft het een nieuwe boost aan doorontwikkeling of nieuwe spelers die het weer wat interessanter maken.
Lijkt mij dat dit alleen verwijderd is in de opensource.
Google benadrukt dat Tilt Brush 'altijd' beschikbaar zal blijven in de digitale winkels van ondersteunde VR-headsets, waar het nu twintig euro kost.
Dit zou de volledige versie zijn, mag ook wel als het nog steeds 20 eur kost..
Mooie software. Ondanks dat ik het zelf niet veel heb gedaan heb ik VR art programmas geprobeerd en het is echt heel vet om in vr 3d tekeningen of modellen te maken.

Vooral 3d modeling zit echt veel potentie.
Tilt Brush is daar niet precies genoeg voor. Het is echt voor kunst bedoeld.

Je hebt wel andere programma's die dat kunnen zoals Gravity Sketch. Het is inderdaad heel cool om 3D te tekenen in 3D! Ik heb het voorheen alleen in 2D gedaan (denk 123D Design, Fusion 360). Aan de ene kant vind ik het moeilijker omdat je niet even je notities op kan zoeken (afmetingen), aan de andere kant is het een stuk aansprekender omdat je het in 'het echt' ziet.
Ik zou graag parametric modelling met de Quest doen (zoals Fusion 360). Ook gravity sketch is niet precies genoeg wat mij betreft.
Maar parametric betekent weer dat je veel tekst en cijfers moet invoeren. Ik vraag me af of je dan nog wel het voordeel hebt, het on-screen toetsenbord is niet bepaald handig in gebruik.

Gravity Sketch is inderdaad erg simpel maar het is ook een appje van 20 euro, Fusion 360 kost 300 per jaar ;) Ik denk dat de pro markt VR nog niet echt ontdekt heeft. Maar dat komt wel.
Gravity sketch is nu gratis. Fusion 360 voor thuisgebruik is ook gratis. Er zijn vast slimmere inputmethodes te bedenken die beter bij VR controllers passen.

[Reactie gewijzigd door Tassadar32 op 27 januari 2021 10:23]

Ja dat is waar, voor thuisgebruik zijn beiden gratis. Maar Gravity Sketch heeft geen pro-versie, het is niet bedoeld als pro app, waarbij Fusion 360 puur pro is en als een geste thuisgebruik gratis is (met beperkingen overigens!). Ik was even vergeten dat GS nu gratis is, ik heb er nog voor betaald. Fusion heb ik ook via het gratis programma.

Ik hoop inderdaad op veel ontwikkeling in deze markt!! Gravity Sketch toont aan dat de voordelen er zijn, er moet gewoon slim over nagedacht worden.
Had hem al voorbij zien komen, maar vond 20 euro voor iets waarvan ik niet weet of ik het wel kan :p toch best aan de prijs. Maar dat ligt natuurlijk meer aan mij. Zou voor mij iets zijn om af en toe eens te proberen.
Toch goed dat de stekker er niet uit getrokken gaat worden.
Kunnen we binnenkort dan een gratis versie verwachten? (Click & play)
Ik zie een combi met Gimp aankomen :Y)
Gebruiken mensen dat nog? Neem aan dat men Krita gebruikt voor tekenen.
Ach, bijna alles wat je met Gimp kan, kan ook met Krita. Misschien op een andere manier maar dat is een kwestie van wennen. De interface van Gimp is iig al jaren over de datum
Ach, bijna alles wat je met Gimp kan, kan ook met Krita.
En bijna alles dat je met InDesign kunt maken, kun je met Word maken; maar ik zou het niet doen.
Maar daar kun je toch gewoon een skin gebruiken zodat hij meer aansluit op jouw wensen? Direct uit de "doos" is de interface inderdaad behoorlijk gedateerd.
Dat doe ik dus ook....maar toch......
Gimp is een troosteloos product dat nauwelijks werkt. Oh ja, je kan er ook nog bitmapafbeeldingen mee bewerken. Jottem. Krita is voor digitaal tekenen, het onderwerp waar dit hele nieuwsbericht over gaat. Een stuk open-source software dat overigens wel prima werkt.
Ik weet niet maar ik doe bijna al mijn 2D werk in GIMP en het werkt perfect. Zowel PixelArt als HD foto's als thumbnails met meer dan 20 layers gaan allemaal prima. Ook zit er een behoorlijke lading plugins standaard al bij die veel kunnen betekenen en is deze makkelijk uitbreidbaar door de opensource nature van de software.

Het kan misschien niet direct tippen aan Photoshop maar het komt redelijk dicht in de buurt. Het een troosteloos product noemen dat nauwelijks merkt lijkt mij dan ook redelijk overdreven.

Een leuke bijkomstigheid is dat ik GIMP ook op leterlijk elk digitaal apparaat wat ik bezit kan laten draaien.
Gimp is een troosteloos product dat nauwelijks werkt.
Of jij kan er niet mee overweg. Dat lijkt me aannamelijker.
Wijs eens op deze teddybeer aan waar Gimp je zoveel pijn gedaan heeft.
Is dat jouw mening, of is dat een vaststaand gegeven met onderbouwing? Ik kan prima overweg met GIMP, en ben absoluut geen boomer...

Zit je iets dwars? Heeft iemand je ooit geprobeerd GIMP uit te leggen zonder succes? Je reageert nogal primair..
Kira is vooral voor digital painting/tekenen, Gimp is vooral voor oa fotobewerking etc. Das net zoiets zeggen als dat photoshop en illustrator hetzelfde doen.
Ik vraag me af of we komende week ook zo'n bericht voor Google Blocks te zien krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True