Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Negen games op Steam hadden meer dan 100.000 gelijktijdige spelers in 2017

Steam heeft een lijst van de beste games van 2017 gepubliceerd. Daaruit blijkt onder meer dat in het afgelopen jaar in totaal negen games meer dan 100.000 gelijktijdige spelers hadden, onder andere PlayerUnknown's Battlegrounds en Counter-Strike: Global Offensive.

Dota 2, H1Z1, Warframe, Rainbow Six: Siege en Grand Theft Auto 5 zijn enkele andere titels die in 2017 ook meer dan 100.000 gelijktijdige spelers hadden. Het gaat hierbij 100.000 gelijktijdige spelers tijdens piekmomenten. Shadow of War, Rocket League, Total War: Warhammer II en Football Manager 2018 zijn enkele titels die in de categorie van meer dan 50.000 gelijktijdige spelers vallen.

Games die gratis zijn te spelen en dus vooral zijn gebaseerd op microtransacties blijken het goed te doen, zowel in de categorie van de meeste gespeelde games als bij de best verkopende games. Zowel Dota 2 als Warframe zijn gratis te spelen en staan bovenaan de lijstjes van deze twee categorieŽn.

In de categorie best verkopende games zitten naast Dota 2 en Warframe ook onder meer Grand Theft Auto 5, Rocket League, H1Z1 en The Witcher 3: Wild Hunt. Bij de beste verkopende vr-games staan onder meer Fallout 4 VR, Tilt Brush, Raw Data, Job Simulator en Space Pirates.

Games die in 2016 uitkwamen zijn vrij dominant in de verschillende categorieŽn. Bij de best verkochte games zijn alleen PlayerUnknown’s Battlegrounds, Divinity 2: Original Sin en Ghost Recon: Wildlands in 2017 uitgekomen; de overige negen games kwamen allemaal in 2016 uit.

Steam heeft de verschillende ranglijsten bij de meeste categorieŽn ingedeeld in verschillende tiers, die van bronze tot platina gaan. Titels in de categorie platina deden het het best. Steam heeft echter geen specifieke cijfers per game gepubliceerd, waardoor er enkel vergelijkingen mogelijk zijn tussen tiers en niet tussen games binnen een tier.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-01-2018 • 12:04

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Jammer dat er geen absolute aantallen genoemd worden.

PUBG blijkt overigens het record te hebben voor meest gelijktijdige spelers op steam
Bron: http://www.4gamers.be/nie...ige-spelers-ooit-op-Steam

Erg leuk spel, al moet ik wel eerlijk bekennen dat er naar mijn mening weinig "pareltjes" van games uitgebracht worden de laatste tijd. De laatste CoD: WW2 was mijn inziens helaas ook een zware tegenvaller.
het hele jaar viel me eigenlijk tegen op de pc. veel van de games die ik de moeite waard vind zijn exclusief op consoles helaas. 2017 was naar mijn mening een erg slechte jaar voor pc gaming. De games die potentie hadden waren flink verpest of gewoon teleurstellend
Ik heb juist een hele andere ervaring. Zoveel goede games dit jaar voor PC! Als ik even zo uit een lijstje vis:
Torment Tides of Numenera
  • Hollow Knight
  • Nier Automata
  • Yooka-Laylee
  • A Hat in Time
  • Prey
  • Divinity Original Sin 2
  • Absolver
  • West of Loathing
  • Ruiner
  • Cuphead
  • Wolfenstein 2
  • Hand of Fate 2
  • NioH
  • Getting over it
En dat is een kleine greep. Ik heb me verwend gevoeld dit jaar als PC gamer en kom vooral tijd te kort om alles te kunnen spelen :)
Daarom heb ik ook een console naast me pc staan. Ik heb me meer dan prima vermaakt en ik vond het beter dan 2016.
Toch waren er naar mijn mening wel enkele parels hoor. Zo was Divinity Original Sin 2 een van de betere RPG's die ik ooit gespeeld heb.
Die ga ik eens bekijken, ziet er een beetje uit als die oude bioware rpgs. maar dan met diablo stijl coop?
Nee, helemaal niet als Diablo.

Een zeer uitgekiende RPG met veel envorimentale elementen, leuke karakters en gewoon een game die met detail is gemaakt.

Een van de besty indy titels die ik gezien heb :)
Oh dus die party van 4 die je maakt control je wel in je eentje? Dat is waarop ik ben afgeknapt bij de latere dragon age games. ik wil mn hele party kunnen bouwen precies zoals ik wil en elke character moet een volledige class zijn. Niet 1 super stacked hero met sterke skills en 3 AI mannetjes eromheen die af en toe een spell casten die niets doet en voor de rest vooral healing opeten en autoattacks doen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 2 januari 2018 20:18]

Ik weet het niet zeker maar normaal gesproken creer je 1 of 2 karakters. Alhoewel er mods voor Orginal Sin 1 waren waar je alle 4(en zelfs max tot 8lol) karakters kon maken in je party.

Er is enorm veel aanpasbaar, en ook een paar unieke character classes :)
bedankt voor de info
De afgelopen 5 jaar zijn me tegengevallen. Speel nauwelijks nieuwe triple A games. CSGO en SC2 zijn de laatste games in die categorie die ik echt leuk vind om heel veel tijd in te stoppen. Metro Last Light vond ik ook een goede game. Borderlands games zijn wel okay. De genres waarin nu veel ontwikkeling is, mobas, battle royale shooters enzo, vind ik persoonlijk niet echt interessant dus ik snap wel dat er niet veel te vinden is.

Heb nu Warhammer 2 Total War, en je merkt aan dat spel echt hoe ontzettend het gerushd is. Het is niet eens 50% af. Zou zoveel dieper kunnen zijn. Elke faction heeft units, een tech tree, de heroes hebben skills, maar het is allemaal een beetje eendimensionaal. Het voelt alsof sommige dingen erin zitten alleen zodat ze het af konden vinken op het lijstje.
Medieval 2, zeker met een mod als Thrid Age Total War, had veel meer gameplay opties. De graphics zijn dan wel weer heel goed gemaakt in Warhammer, het is duidelijk dat daar de focus op lag.

Bijvoorbeeld de naval battles die in empire helemaal zijn uitgewerkt, schitteren door afwezigheid. Er is letterlijk maar 1 soort boot. Zelfs het M2 systeem waarin je een navy kan recruiten is er niet meer. in plaats daarvan kan een land unit gewoon de zee op lopen en dan ben je ineens een transport ship die autoresolve battles kan doen tegen andere transport ships. Thats it.

Voeg daaraan toe dat het spel is gereleased met een bugged battle difficulty slider waarin easy mode de moeilijkste modus is en very hard eigenlijk easy is en het spel is bijna unplayable te noemen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 2 januari 2018 20:04]

Jammer dat er geen absolute aantallen genoemd worden.
Via Steamspy kan je meer data vinden. Natuurlijk met een foutmarge maar ik kan je uit eigen hand vertellen dat het verduiveld precies is.
Ze hebben een record waar je U tegen zegt t.o.v. de nr 2.

Zie “top record”
http://steamcharts.com
COD is al jarenlang een tegenvaller. Maar dat krijg je ook als er ieder jaar een geforceerde versie de deur uitgaat, uitmelken heet dat. Maar verbetering is niet van te spreken
Had werkelijk geen idee dat H1Z1 nog zo veel werd gespeeld. Waarschijnlijk in andere landen dan? China of iets dergelijks.

Verder verrast dat Rocket League niet ook de 100k heeft gehaald.
Rocket League is een apart spel wat dat betreft. Meestal zie je dat spellen met een focus op eSports aan het begin heel veel spelers heeft en dat in de loop van de tijd afvlakt. Bij Rocket League gebeurd eigenlijk precies het omgekeerde. Sinds dat spel 2 jaar geleden is uitgekomen zie je dat de player base juist steeds meer groeit.

Wat dat betreft doet het hetzelfde als LoL in het begin deed, en ik denk omdat dat komt omdat het beide zijn begonnen als indie, en er dus een minder groot marketing budget achter zit/zat.
ik denk omdat dat komt omdat het beide zijn begonnen als indie, en er dus een minder groot marketing budget achter zit/zat.
lijkt niet enkel bij indie games voor te komen, bij cs:go is eenzelfde verhaal te zien: http://steamcharts.com/app/730#All
Strikt genomen is CS:GO toch gewoon een indie game?
Niet echt , de game werd voor het eerst in 1999 uitgebracht als een Beta door Minh Le en Jess Cliffe , daarna is het overgenomen door Valve en is vandaag de dag nog steeds een Valve game.

Maar vind het wel opmerkelijk dat de game nog steeds een fan base heeft ondanks de immense cheaters die er zijn , dat geld ook voor PBG ondanks dat de game uit 2016 is.

Dit zijn de stats van vandaag :)

2,848,570 2,987,585 PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS
703,798 707,766 Dota 2
499,894 562,715 Counter-Strike: Global Offensive
148,051 148,051 Grand Theft Auto V
90,543 90,614 Tom Clancy's Rainbow Six Siege
66,402 86,663 ARK: Survival Evolved
59,598 68,108 Team Fortress 2
56,107 56,314 Warframe
50,612 64,376 Football Manager 2018
49,714 55,686 PAYDAY 2
Ook niet vergeten dat R6 siege en warframe ook clients kennen zonder steam.

Zeker bij rainbow waar de meeste mensen toch echt in uplay spelen. Komt omdat je voor R6 op steam buiten steam om nogal wat moeite moet doen of meer moet betalen als voor een uplay key.
Niet echt , de game werd voor het eerst in 1999 uitgebracht als een Beta door Minh Le en Jess Cliffe , daarna is het overgenomen door Valve en is vandaag de dag nog steeds een Valve game.
Dat is de reeks, CS:GO is in feite een door Valve ontwikkelde game Ūn die reeks. Aangezien ze zelf developer en uitgever zijn is het een indie game.
Kleine nitpick: CSGO is primair ontwikkeld door Hidden Path, wel samen met Valve natuurlijk.
In den beginnen, sinds Augustus 2012 ligt de development in z'n geheel bij Volvo
Maar vind het wel opmerkelijk dat de game nog steeds een fan base heeft ondanks de immense cheaters die er zijn , dat geld ook voor PBG ondanks dat de game uit 2016 is.
CS:GO is, en blijft, groot doordat het tot op de dag van vandaag de toonaangevende eSports FPS shooter is. CS (back in the day) heeft eSports opgebouwd (tezamen met quake) tot de industrie die we vandaag de dag kennen. Er zijn erg veel cheaters, maar dit heb je overal.

Valve doet er veel aan om zoveel mogelijk cheaters uit te roeien en slaagt daar behoorlijk in. Mijn ervaring is eerlijk gezegd dan ook dan 9/10x dat iemand 'cheater' genoemd wordt het best wel meevalt. Ik speel CS zelf nu al een goede 16-17 jaar, heb op professioneel niveau gespeeld en toernooien overzien. CS:GO speel ik "casual" (voor zover ik een casual gamer te noemen ben) en de keren dat ik daadwerkelijk vermoedens heb dat er een cheater in m'n game zat zou niet boven de 1% komen. Het aantal keer dat ik voor cheater wordt uitgemaakt, vele malen hoger.

Per dag worden ongeveer 4-5000 accounts gebanned voor cheaten wat weer representatief is voor diezelfde 1% ten opzichte van de dagelijkse actieve spelers (hoewel er natuurlijk VEEL meer spelers zijn dan die op 1 dag actief zijn, dus het percentage ligt veel lager).

De gemiddelde CS:GO speler is nogal vlambaar, schelden alles en iedereen die beter is dan hun uit voor cheater en dat idee van 'cheaters' blijft heersen. Het val ťcht mee, als je het relatief bekijkt.

Daarnaast is het nog niet mogelijk gebleken om op (de betere) toernooien te cheaten :]

edit:
ps. het aantal cheaters op PUBG, ook weer relatief bezien, vind ik ook best meevallen. Zij kunnen er nog een hoop meer aan doen maar het is nog een nieuw spel. Speel het zelf pakweg 20 uur per week op mijn Twitch kanaal (kcNL) en ben in totaal nog maar 4-5 cheaters tegen gekomen in de afgelopen 3 maanden

[Reactie gewijzigd door CaseyWHO op 3 januari 2018 08:06]

Het is het beste online voetbal spel dat er bestaat!
Er is ook een promo geweest van Rocket League icm de Steam Controller. Dat was voor het eerst dat ik van het spel hoorde, en volgens mij vele met mij.
Rocket League krijgt steeds meer publiciteit door de tournooien die nu ook op TV uitgezonden zijn.
Is Rocket League op tv uitgezonden? :D Fifa en StarCraft 2 wist ik wel, maar RL is nieuw voor me dat ik dat hoor. Wel nice :D
In de loop van vorig jaar zijn een aantal matches van grotere toernooien live op TV geweest. Ik meen dat er onder andere een toernooi is uitgezonden op NBC. Het grote toernooi in Rocket League, de RLCS (Rocket League Championship Series), is voor zover ik weet alleen nog maar op Twitch te kijken geweest, maar heeft ook daar al rond de 200k kijkers.
Imo is dat juist hoe een 'echte' esport ontstaat. Niet omdat een dev zegt dat een game een esport is (blizzard met overwatch), of omdat ze er miljoenen aan marketing tegenaan gooien (activision met cod een paar jaar geleden, geloof ik voor de actiblizzian merger) maar omdat mensen het een leuk spel vinden om competetief te spelen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 2 januari 2018 19:51]

cross platform halen ze de 100k spelers zeker, met een beetje geluk volgend jaar 100k op steam :)
De in-game teller met aantal online users staat regelmatig boven de 200k (alle online spelers op PC, PS4, XBone en Switch).
Had werkelijk geen idee dat H1Z1 nog zo veel werd gespeeld.
H1Z1 had de piek een half jaar geleden, daarna is het ingestort. De laatste weken zit het op de piek momenten tussen de 25k en de 30k spelers op de piek tijden.

Zo is de piek bij Dawn of War 3 net na release gestegen naar een kleine 26k, maar daarna gestaag spelers verloren. De afgelopen twee maanden mag je blij zijn als de piek 1200 spelers telt...
Dawn Of War zou veel hoger zijn als ze de game niet zo verkloot hadden. Veel veteranen zijn weggelopen met huilende ogen.
Dit lijkt haast niet te kloppen, er was laatst een toernooi bezig dat live werd uitgezonden op twitch en daar waren meer dan 150k kijkers, zoveel kijkers maar geen 100k spelers online, kan bijna niet.
Kan wel aangezien RL crossplatform is, dus kan je best 60k op de pc hebben en de rest op de consoles
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor... Maar als je op Twitch kijkt betekent dat toch niet dat je als speler online bent..........?
Klopt, maar je zou verwachten dat als er zoveel viewers zijn dat er dan nog veel meer spelers zijn.
Dat ben ik niet met je eens.. Het gaat hier over gelijktijdig aantal spelers (op exact hetzelfde moment) niet over het totaal aantal spelers. Bij geen enkel spel op de wereld is 100% van het aantal spelers tegelijkertijd online. Ik gok dat zo'n 12+ miljoen mensen Counter-Strike Global Offensive hebben, gemiddeld 300-500k spelers online. Bij een groot evenement kijken vaak 1-2 miljoen mensen.

Niet iedereen die het spel heeft is online
Niet iedereen die het spel heeft kijkt wedstrijden

Het is niet meer dan logisch.
Dat zeg ik ook nergens, en ik heb t ook niet over het totaal aantal spelers dus je hele verhaal is onlogisch ;)
Jawel je zegt dat als er 150k viewers zijn je verwacht dat er meer spelers dan 150k zijn.. dat is niet logisch
Jazaker wel, het feit dat er 150k viewers zijn, betekend dat er nog veel meer spelers kunnen zijn, en er nog veel meer tegelijk aan t spelen kunnen zijn, bv de beste streamer in pubg treks 50k viewers, terwijl er soms 3 mil spelers online zijn , veeeeeel meer dan dat er viewers zijn :)

Eigenlijk heel logisch ;)

[Reactie gewijzigd door ChAiNsAwII op 4 januari 2018 16:29]

Die logica raakt kant noch wal..
Nee jou logica raakt kant nog wal nog uberhaupt iets lol , puur gebaseerd op aannames terwijl mijn logica ook gebaseerd is op praktijk voorbeelden ....
Ja, het zou wel leuk zijn om statistieken per regio te kunnen krijgen, zoals Europa of US. Zou wschl toch wel een ander beeld geven.
Moet je nagaan dat Rainbow Six Siege ook los verkocht wordt op uPlay en al sinds december 2015 verkrijgbaar is.
Erg indrukwekkend.
Warframe is uit sinds 2012. Ook erg indrukwekkend.
Ja best een leuk en gratis spel!
Zeer indrukwekkend als je bedenkt dat het spel erg buggy en broken op de markt werd gegooid. De devs hebben vervolgens keihard zitten werken om alles te fixen en verbeteren en dat het zijn vruchten afgeworpen het spel is erg populair onder FPS liefhebbers.
Ik speel r6 dagelijks en het is naar mijn mening nu een van de beste fps games die ik heb gespeeld. Vergeet trouwens naast uplay en winkelverkopen de console versies niet. Het is ook op ps4 en xb1 een erg populaire game.
Deze game was bijna dood na release...
En daarom moet je je ook niet veel aantrekken van al het geschreeuw en gekakel vlak na een release. Sinds STEAM zijn ratings heeft aangepast en je de vooruitgang van een spel in de ratings ziet worden ontwikkelaars aangemoedigd om problemen te verhelpen.
Warframe
Ik wist wel dat die game groter zou gaan worden in de jaren, maar dat ze daarmee 100k mensen gelijktijdig online wisten te halen, had ik zeker niet verwacht, hierbij horen ook nog de non-steam spelers (note, de game komt uit 2013). Het 'voelt' ingame lang niet zo vol, de chat is nooit echt bizar druk, de k'teer nodes zijn nooit allemaal vol en diverse missies/nodes zijn lang niet altijd mensen te vinden, alleen op de drukkere missies heb je wel altijd een team te pakken in enkele secondes.

Grootste verbazing blijft nog Payday2, even buiten dat hij vreemd genoeg helemaal niet in het artikel wordt genoemd, maar het met de laatste DLC niet zo'n bijzondere game meer was, maar blijkbaar hebben ze nog steeds een enorme aanhang die de game blijft spelen.
Juich niet te vroeg:
http://steamcharts.com/app/230410#1y

Daar zie je twee hele grote pieken, ik vermoed dat het een nieuwe content release was wat dat veroorzaakte. Afgelopen week was de piek net even boven de 72k en afgelopen maand was er een piek moment van 78k. Dat is wel even anders dan de paar pieken van 150k+
Oktober was inderdaad de release van Plains of Eidolon en in november was er een community event. Hierdoor zou die piek wel eens bereikt kunnen zijn.
Grootste verbazing blijft nog Payday2
Vergeet niet dat er nog niet zolang geleden 5 miljoen exemplaren zijn weggegeven. Daarnaast schijnt de VR beta erg vermakelijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door tjmv op 2 januari 2018 16:38]

Waarschijnlijk een domme vraag, maar waarop zijn deze getallen gebaseerd? Ik speel zelf elke dag Rocket League en daar spelen eigenlijk altijd wel meer dan 150.000 mensen tegelijkertijd. Kan het zo zijn dat een groot deel gewoon "idle" is en niet daadwerkelijk in een match? Op dit moment zouden er ook maar 26.000 spelers online zijn.
Rocket League is cross platform. Steam kijkt natuurlijk alleen naar diens eigen platform.
Ah, natuurlijk! Thanks :)

Had wel verwacht dat het aantal hoger zou zijn, maar goed...
Ik zou graag toch eventjes willen 'kritiek' geven op dit artikel.

Is het niet mogelijk (misschien ook wel duidelijker) om de lijst van games gewoon in een opsom tabel te zetten in de plaats van gewoon met komma's in een zin.

De lijst:

- Game 1
- Game 2

Dat leest toch een stukje gemakkelijker? Misschien ben ik daar alleen in :)
Daar is de feedback optie voor :)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/43

Viel me ook op, erg onduidelijk bericht zo..
Blijft tof dat PlayerUnknown's Battlegrounds, Rainbow six siege ook.
Het is niet duidelijk of dat een gemiddelde is, of dat de games in deze categorie in absolute aantallen voortdurend boven de 100.000 spelers hebben gezeten.
Volgens mij is het gewoon het hoogste aantal gelijktijdige spelers. Zie bijvoorbeeld H1Z1: Gemiddeld niet boven de 100.000 uitgekomen, maar peak aantal wel. PUBG haalt trouwens 3 miljoen spelers in de peak, dat is pas een prestatie! :)
Volgens mij is het gewoon
Ik weet zeker dat het geen gemiddelde cijfers zijn, kijk bv. naar de grafiek van DoW3, als ze daar het gemiddelde hadden genomen zou deze game niet ik de 25k+ categorie zitten.
Doet mij altijd goed dat games die half af zijn en f2p games doormidde van mtx zoveel geld opleveren.
Games die in 2016 uitkwamen zijn vrij dominant in de verschillende categorieŽn. Bij de best verkochte games zijn alleen PlayerUnknown’s Battlegrounds, Divinity 2: Original Sin and Ghost Recon: Wildlands in 2017 uitgekomen; de overige negen games kwamen allemaal in 2016 uit.
Wat is de definitie van het "uitkomen" van games? In mijn ogen is een game in early access nog niet "uitgekomen". PUBG en divinity 2 horen wat mij betreft dus gewoon tussen de lijst te staan met games uit 2017 en niet 2016.

edit: niet goed gelezen.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 2 januari 2018 13:36]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True