Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD lijkt driverproblemen met sommige DX9-games niet op te lossen - update

Gamers melden al enkele weken problemen te ervaren met enkele oudere DX9-games na het doorvoeren van de AMD 17.12.1-driver, maar AMD laat weten dat het onwaarschijnlijk is dat de problemen met de Adrenaline-driver opgelost worden.

Op Reddit is een overzicht verschenen van DirectX9-titels die volgens gebruikers problemen geven in combinatie met de AMD 17.12.1-driver. De driver verscheen halverwege december onder de naam Adrenaline. Het gaat vooralsnog om de Command & Conquer-titels Tiberium Wars, Kane's Wrath, Red Alert 3, Red Alert 3 Uprising en Tiberian Twilight. Daarnaast gaat het om Battle for Middle Earth 1 en 2 en The Witcher Enhanced Edition. Uit de topics op het AMD-forum blijkt dat de games niet starten na het doorvoeren van de update.

In een reactie op de meldingen over The Witcher, geeft AMD-medewerker ray_m, technical support engineer, aan dat het bedrijf waarschijnlijk niet met een oplossing komt: "Deze titel is uit 2007 dus het is niet waarschijnlijk dat we waardevolle engineering resources gaan toewijzen aan dit probleem, dat waarschijnlijk veroorzaakt worden door verouderde api-modules." Op de vraag van forumleden of AMD hiermee officieel de ondersteuning van DX9-games heeft beŽindigd, heeft het bedrijf nog geen antwoord gegeven.

Update 17:59: Terry Makedon, bij AMD verantwoordelijk voor de softwarestrategie, reageert op Twitter op de berichtgeving in de media. Hij weerspreekt de woorden van de AMD-medewerker op het forum en zegt dat een hotfix de problemen op zal lossen.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

02-01-2018 • 11:13

198 Linkedin Google+

Submitter: Arcanekitten

Reacties (198)

Wijzig sortering
Opmerking hierbij is dat alle genoemde C&C games en Battle for Middle Earth dezelfde engine gebruiken.

De engine van The Witcher is de Bioware Aurora Engine als ik me niet vergis, ik weet zo 1, 2, 3 niet welke games die nog meer benutten. Wellicht voor AMD gebruikers een idee om te testen of er andere games zijn op die engine die ook niet meer werken?

Edit: Okay, de eerste Neverwinter Nights draait ook op de Aurora Engine. Ben benieuwd of iemand dit gaat testen...

[Reactie gewijzigd door jazzozo op 2 januari 2018 11:21]

Klopt inderdaad dat de Command & Conquer games dezelfde engine gebruiken. Het is ook bij elke game steeds dezelfde error; 'Exeption in exeption handler'. Een snelle google laat zien dat dat over de laatste jaren al vaker zo is geweest, en eigenlijk alleen een driver update dat fixt. Specifieke directX distributables installeren wat vaak werd aangeraden werkt hier in ieder geval niet.

Ik liep blijkbaar nog op 17.11.4, want alle C&C games deden het nog prima. Net geupdate naar 17.12.2 en het is alleen maar exceptions. Terug naar de vorige driver is tijdelijk dus wel aan te raden. :)
Eerst maar eens een officieel statement horen voordat we weer een storm in een glas water hebben.

Dat AMD dit zal moeten fixen lijkt me duidelijk. Grote kans dat dit verhaal van een of andere service rep komt en met een sisser afloopt, zeker gezien de nu al groeiende verontwaardiging.

EDIT: Prima reactie van AMD. Gelukkig maar :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 januari 2018 19:17]

Mwha, "moet oplossen" vind ik eigenlijk niet.

Het zijn vaak oude games (10+) die weinig worden gespeeld. Ik begrijp best dat AMD op een gegeven moment geen resources meer wil besteden aan het optimaliseren van drivers voor dergelijk oude games. Het houdt een keer op natuurlijk.
Er zit wel een verschil tussen optimaliseren en helemaal niet werken.
Het gaat hier over hele oude games die DX9 gebruiken we zitten al op DX12.
OMF en Masters Of Orion die ik vroeger speelde werken ook niet zonder meer onder windows 10. Daar moet je ook emulators enz voor gebruiken. Op een gegeven moment is het gewoon een keer klaar met standaard ondersteuning.

Je kan natuurlijk een Windows XP/7 dual boot maken waar je dit soort oude games nog kan draaien. En waar je dan net wat oudere video drivers gebruikt. Of je gebruikt emulatie.
Op een gegeven moment is het gewoon een keer klaar met standaard ondersteuning.
Dat is wel erg kort door de bocht.. en een DOS game van 24 jaar oud vergelijken met een Windows game die nog geen 10 jaar oud is..

Windows 10 ondersteunt DX9 APIs nog gewoon.. DX5 en alles daarvoor misschien ook wel.
Zou me niets verbazen als DX9 ondersteuning gewoon een eis is voor (WHQL) video drivers.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 2 januari 2018 14:20]

De nieuwe NVidia drivers doen het niet op 32 bits OSen. Windows 10 is gewoon nog te koop met 32 bits support. Waarom is de reactie op AMD zo fel en zie ik het NVidia bericht niet eens op tweakers terugkomen?
Omdat mensen die 32-bit W10 kopen (voor een low-cost PC) geen (high-end) nV kaart kopen?
Wie koopt er uberhaupt 32-bit W10?
Wat heeft dit uberhaupt met nV te maken? ;)

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 2 januari 2018 15:22]

Topic was idd. AMD, maar ik verbaas me over iedereen die roeptoetert over een DirectX versie die bij Windows 10 niet eens standaard gebundeld zit, waarvan de laatste versie uit 2004 komt en dan AMD bashen dat het kapot is, terwijl de game auteur vergeet zijn game te updaten naar 2018.
Je kunt nu niet eens meer 32-bit x86 CPU's kopen dus 32-bit only OS'en moeten gewoon uitsterven. Er is niets wat niet werkt op 64-bit CPU's en OS'en wat 32-bit native is. (Behalve drivers dan misschien)

DX9 wordt overigens nog steeds gebruikt, en het is nu gewoon niet netjes en deels nalatigheid van AMD. Ik verwacht dat er nog wel een officieel statement komt of een stille update.
Windows XP wordt ook nog gebruikt. Dat is geen argument om het te laten leven.
Voor Windows XP is een goed alternatief dat werkt zonder de originele ontwikkelaar iets te laten doen, het is niet een echt goede vergelijking.

Maar ze gaan het toch gewoon fixen zoals ze ook wel hadden gemoeten dus het is een non-issue nu.
Voor dx9 ook....
Zeker niet, dat vereist echt dramatische veranderingen van de ontwikkelaars, zeg maar gerust dat bijna alles d3d herschreven moet worden. D3d9 -> D3d11 is niet triviaal of zo als je dat soms dacht. En naar Vulkan of D3d12 al helemaal niet.
Natuurlijk is er een verschil maar zeg nou zelf 10 jaar oud....
Als je zo'n fan bent van oude games kan je toch ook een oudere PC er naast hebben of oude laptop. Die kosten misschien 100-150 euro en kunnen die games gewoon draaien.

Of je maakt een dual boot met oudere servers / oudere windows versie zodat je nog meer retro games kan spelen.

Daarnaast heb ik gelezen dat die games mogelijk oude versies van DX9 gebruiken en dat het daardoor niet werkt. Als ze de laatste versie zouden gebruiken is het mogelijk opgelost.
Er zijn genoeg DX9 games die wel gewoon met de nieuwe drivers werken. Dus wellicht is er een andere oplossing zonder dat AMD de drivers specifiek hoeft te tweaken.

Ik kan mij voorstellen dat AMD niet alle oude DX9 lib's ondersteunt maar alleen een aantal van de laatste. Of hebben ze gewoon specifieke oude workarounds er uit gehaald en zitten ze nu weer op een standaard DX9 implementatie in de drivers.
Er in de komende weken vast wel wat onderzoek naar gedaan worden en meer informatie beschikbaar komen over de oorzaak en een mogelijke oplossing.
Als je zo'n fan bent van oude games kan je toch ook een oudere PC er naast hebben of oude laptop. Die kosten misschien 100-150 euro en kunnen die games gewoon draaien.
Eh, nee... een oude PC of laptop is gewoon zeer onpraktisch. Niet dat ik de hardware niet heb staan..
Zelf speelde ik nog zeer regelmatig Red Alert 2 (uit 2000) en Descent (uit 1995). Descent is dan wel een source-port, mogelijk gemaakt omdat de source code is vrijgegeven, hulde!
Een open source rebuild van Red Alert 2 is er helaas (nog) niet.
Daarnaast heb ik gelezen
Gelezen, ergens, misschien, mogelijk.. zonder referenties en tests hebben we daar niks aan.
Ik kan mij voorstellen dat AMD niet alle oude DX9 lib's ondersteunt
Ik heb geen idee wat je bedoeld met DX9 lib.. maar de DX redistributable is geen onderdeel van de game.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 2 januari 2018 14:40]

Dan gebruik je toch gewoon iets oudere drivers als je dat zo vaak speelt?
Ik vermoed dat er vroeg of laat echt wel een oplossing gaat komen voor de meest populaire games.

Er zijn verschillende versies van DX9 geweest. In het verleden zaten de DX versies die nodig waren voor games er ook wel eens bij geleverd. Installeerde je die niet werkte het gewoon niet.
Het kan zijn dat die games gewoon een oudere versie van DX9 draaien die bepaalde dingen net wat anders doen / problemen geeft met de huidige (wellicht laatste versie) van AMD's nieuwe DX9 driver.

Hoe dan ook voorheen werkte het wel. Nu niet meer. Dus er is iets verandert en er zijn vast mensen die gaan kijken wat de verschillen zijn.
Nogmaals er zijn genoeg DX9 games die prima werken dus het kan wel de vraag is alleen even wat er nu precies aan de hand is.

Natuurlijk is het vervelend maar het is niet gezegd dat dit nooit opgelost gaat/kan worden.
Dat is het hele punt van dit topic, het is al wťl uit de mond van een AMD rep opgetekend. En dat is zorgelijk, het geeft geen pas om deze praktijken te verdedigen vind ik. Jouw vermoeden is nog nergens op te staven :)

Slippery slope. Zeker als je bedenkt dat dit hetzelfde bedrijf is dat NOG STEEDS geen primitive shaders geactiveerd heeft op zijn nieuwste product genaamd Vega. De support aan de achterkant valt weg, en aan de voorkant is ie nog niet gerealiseerd. Zeg het maar hoor...

Vergeet ook niet dat Adrenalin al wat langer uit is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 januari 2018 17:12]

Tja mag jij vinden. Ik mag mijn eigen mening hebben. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn :)
Red Alert 2 draait gewoon op Windows 10.
Red Alert 2 draait gewoon op Windows 10.
Zelfs na gebruik van alt-tab?
Velen hebben daar problemen mee.
Nope, maar dat is al sinds Vista/7 gaar.

Zowel de originele als de origin versie hebben hier problemen mee.

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 januari 2018 18:56]

Oh, volgens mij is dat pas sinds Windows 8 een probleem. Zonder alt-tab is multiplayer ook behoorlijk gaar.
Staat me bij dat het altijd eigenlijk al problemen gaf om te alt-tabben tijdens het spelen van Red Alert 2. Zelfs op XP was dacht ik destijds de kans al erg groot dat je game onderuit ging als je weg alt tabte tijdens een multiplayer of lan potje.
bekend problem, daarom ook gestop met spel te spelen op cncnet
DirectX 9.0c is nog altijd een veelgebruikte standaard. Ook voor redelijk moderne games als Guild Wars 2 en zijn uitbreidingen is DirectX 9 nog de standaard en waarschijnlijk de meest succesvolle DirectX versie aller tijden. Eigenlijk wel bijzonder als je bedenkt dat de eerste release van DX9 al van het jaar 2002 is. Als je ziet wat een mooie beelden je er vandaag de dag nog mee op je scherm kan laten toveren besef je hoe ver DX9 zijn tijd vooruit was.

[Reactie gewijzigd door Tyrian op 2 januari 2018 14:47]

Ik vind het niet zo vreemd om te verwachten dat een update aan een belangrijke driver die bij veel mensen automatisch geinstalleerd zal worden door een update tool, geen functionaliteit zal verwijderen. Ze zouden er dan op zn minst bij moeten vermelden dat officiele support voor dx9 bij die versie ophoudt.
Volgens mij is het niet het geval dat de officiŽle support ophoud.
Kan best zijn dat deze drivers alles kunnen wat de officiŽle standaard voorschrijft maar dat die games dingen buiten de standaard om gebruiken die niet meer in de nieuwe drivers aanwezig zijn.

Hier voor is eerst meer onderzoek nodig / een uitspraak van AMD.
Het werkte eerst, amd heeft iets veranderd en daarna werkt het niet meer. EA gaat de game niet meer patchen. Er is geen onderzoek nodig. Amd kan ervoor kiezen om die support die ze nu hebben weggehaald weer te gaan leveren, of niet. hangt af van de PR impact van het incident waarvoor ze kiezen. technische reden erachter is irrelevant als je geen developer bent bij amd

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 2 januari 2018 16:10]

Als dit workarrounds zijn voor issues die EA in de eerste instantie veroorzaakt heeft omdat ze zich niet aan de standaard gehouden hebben zou dat voor mij bv wel een valide rede zijn. Dat EA het spel nog verkoopt maar vervolgens geen support zou geven zegt dan veel meer over EA in mijn ogen. Als je een 10 jaar oud spel nog steeds verkoopt moet je eventuele issues er ook op willen lossen.
Als men in die games een hack toepast die zich niet aan de specs houdt, maar wel werkt, wat moet je dan? Tot in het einde der tijden die hack blijven ondersteunen, of eindelijk grote schoonmaak houden en mensen vertellen dat de boel brak gemaakt is?

Zoals je misschien niet weet is AMD hard code aan het opschonen (vooral voor Linux, maar ze willen een common base hebben tussen Win en Lin, dus daarmee gaat ook de Windows-kant op de schop), en dan krijg je dit soort dingen.
Sorry maar voor die API hacks heb je ooit een zgn. 'compatibility bit' ontwikkeld en als je er dan vervolgens zelf voor kiest om die rigoreus uit je driver package te slopen, dan ben je gewoon dom bezig. Je hebt opruimen en je hebt onzorgvuldigheid...

Dat AMD die bits niet kan scheiden van zijn reguliere update is ook een zelf ontwikkeld probleem. Het is gewoon jarenlang slecht gemanaged en daar pluk je nu de vruchten van.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 januari 2018 11:53]

Dat AMD die bits niet kan scheiden van zijn reguliere update is ook een zelf ontwikkeld probleem. Het is gewoon jarenlang slecht gemanaged en daar pluk je nu de vruchten van.
Dat is inderdaad wel een feit inderdaad. Echter, als AMD nu gewoon de DX9 spec volgt, vind ik dat de verantwoordelijkheid ligt bij de publisher. Immers, ik heb de game gekocht. Je kunt zelfs nu nog Red Alert 3 uprising (uit 2009) kopen op Steam en Origin. Zonder waarschuwing dat deze niet werkt.

De vraag is dus (vanuit gaande dat je de game recent gekocht hebt), waar je de fout op zou kunnen verhalen. Ik zou in eerste zeggen EA of Valve. Zij verkopen je iets en zij moeten garanderen dat het werkt. Zoniet --> geld terug. Uiteraard kan EA of Valve deze fout weer verhalen bij AMD, tenminste als AMD afwijkt van de DX9 spec.

Ik heb ondertussen een melding gemaakt via Origin. Ben benieuwd hoe EA gaat reageren :Y) .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 2 januari 2018 12:57]

BS natuurlijk want als je de game koopt staat er heel duidelijk bij welke OS-en er worden ondersteund door de game.

voorbeeld van Steam en Origin:
RA3: Vista(!) en XP(!)

Er staat zelfs een disclaimer bij op Origin dat 64 bit OS-en unsupported zijn.

Je (kan) dus heel goed weten wat je koopt. En wat werkt en juist niet op jouw systeem.

EA gaat gewoon tegen je zeggen dat je op een unsupported device aan het rommelen bent en dat het enkel gegarandeerd werkt op XP en Vista. groetjes, kusjes en de tering. Afz: EA. (en Valve)

Die pitchfork kun je dus gewoon bij het pitchfork emporium laten liggen, heb je niet nodig.

Dit is wat je wel nodig hebt: (en een vista image) https://www.virtualbox.org/
BS natuurlijk want als je de game koopt staat er heel duidelijk bij welke OS-en er worden ondersteund door de game.

voorbeeld van Steam en Origin:
RA3: Vista(!) en XP(!)
Dat is inderdaad dan ook weer zo. Wel raar, want Windows 7 kwam in 2009 uit. Beetje lullig om dan niet Windows 7 te gaan ondersteunen. Voor hetzelfde geldt AMD Vista drivers uitgebracht. Wie is er dan fout?
Als het probleem zich alleen met de AMD driver voor doet, maar niet op machines met Intel en Nvidia kaarten enzo, vraag ik mij toch af in hoeverre het perse aan de game engine zou liggen. Ik vrees dat het verhaal ergens in het midden zal liggen, dus kun je hier eindeloos over steggelen voordat er een fatsoenlijke oplossing komt.
In principe lijkt het op een bug in de engine waar met drivers omheen gefietst werdt wat me sowieso geen wenselijk model lijkt. Die drivers wil je neem ik aan zo slank mogelijk houden zonder een eeuwig groeiende lijst aan uitzonderingen toe te voegen (die elkaar mogelijk nog in de weg zitten).
Dat de engine last heeft van een corner case klopt, maar om meteen te concluderen dat dan de engine een bug heeft. Zoals ik zei werkt deze boel op video kaarten van andere fabrikanten nog wel. Wanneer bij het uitkomen van de game bleek dat de game altijd klapte, klinkt het logisch wat je zegt, maar dat pas na 10 jaar het alleen bij AMD klapt klinkt eerder als een subtiele gedragswijziging in een corner case, wat in combinatie met de engine resulteert in klappen.

Dat je niet uitzondering op uitzondering in de drivers wilt hebben ben ik helemaal met je eens, dat is niet te onderhouden en vragen om veel meer issues dan het oplost, maar de conclusie dat dat hier het geval is, vind ik wat prematuur.
Als het probleem zich alleen met de AMD driver voor doet, maar niet op machines met Intel en Nvidia kaarten enzo, vraag ik mij toch af in hoeverre het perse aan de game engine zou liggen.
Volgens dezelfde logica doet het probleem zich alleen voor in een paar DX9 games en niet in alle..
Deze post van een ex nVidia werknemer laat je weten hoe erg het er soms aan toe gaat.

https://www.gamedev.net/f...=comments#comment-5215019

Daarom dat mijn eerste gedacht uitgaat van een 'mislukte' refactor dat AMD aan het uitvoeren is.
AMD is hard bezig om hun Linux drivers en Windows drivers van een gemeenschappelijk stuk te voorzien. Zo kunnen ze in de toekomst efficiŽnter ontwikkelen voor beide platformen.

Nu kan ik me zelf als dev volledig begrijpen dat ze terwijl ze dit doen grote stukken code proberen te refactoren / verbeteren. Ik heb nul komma nul kennis van driver ontwikkelingen en heb dus geen idee of daar automatische testen (unit testen, ...) bestaan. Als dit niet het geval is denk ik ook niet dat AMD elk spel even gaat testen bij elke update van hun driver. En zullen ze waarschijnlijk enkel de DirectX standaard af checken. Maar niet alle patches die ontwikkelaars ooit geschreven hebben om (brakke) game engines te laten draaien (zie artikel van gamedev). Ik kan volledig begrijpen dat huidige devs zelfs niet meer weten waarom bepaalde patches geschreven zijn (in theorie is documentatie heilig, maar in de praktijk gaat er over de jaren heen wel het ťťn en het ander verloren)

Ben benieuwd hoe AMD hier verder op gaat reageren en of we in de toekomst niet meer zo'n gevalletjes zullen zien.
Dat is neem ik aan dan ook de reden dat AMD bij diverse game devs. over de vloer komt voor de Vulkan implementatie?
tnx voor de link, super interessant. Moest gelijk denken aan de veel geplaatste commentaren dat AMD drivers pas versies later na de release van een nieuwe kaart meer "fps" genereren...
Weet je zeker dat die games hacks toepassen die zich niet aan 'de specs' houden? Hoe weet je zo zeker dat het niet simpelweg AMD is die 'de specs' heeft aangepast?

Daarnaast vind ik persoonlijk dat als een titel 10 jaar gewerkt heeft met de AMD drivers, dat die implementatie in de praktijk blijkbaar de standaard was, en dat AMD zich hier veel te makkelijk vanaf maakt door het over 'verouderde' api modules te hebben.

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 2 januari 2018 11:39]

Weet je zeker dat die games hacks toepassen die zich niet aan 'de specs' houden?
Nee, maar ik weet wel zeker dat er in bijvoorbeeld Windows allerlei code zit met als enige doel ervoor te zorgen dat sommige oude software blijft werken, zelfs al gebruikt die software rare hacks.

Ben er vrij zeker van dat dat soort code ook in video drivers zit.
Er zit wel een verschil tussen optimaliseren en helemaal niet werken.
Precies dat dus. Als er na +10 jaar geen support meer word geleverd op de games en drivers dan so be it, je kan de games nog blijven spelen alleen ze krijgen geen updates meer.

In dit geval lijkt de driver ervoor te zorgen dat het spel helemaal niet werkt, oftewel je hebt er niks meer aan en dat vind ik een kwalijke zaak.

Zelfde met mobiele telefoons, sommige gaan niet verder dan bv Android 7.0 maar ze kunnen nog wel prima gebruikt worden. Zelfde met Windows 7, voor sommige werkt het nog perfect ook al is de support ervoor opgeheven.
In dit geval lijkt de driver ervoor te zorgen dat het spel helemaal niet werkt, oftewel je hebt er niks meer aan en dat vind ik een kwalijke zaak.
Dat is natuurlijk niet (alleen) AMD's schuld.. EA update de games ook niet om ervoor te zorgen dat het wel weer werkt.
Broncode publiceren zodat anderen ervoor kunnen zorgen dat het wel weer werkt doen ze ook niet.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 2 januari 2018 14:25]

Het werkt wel, maar je hebt een oude driver nodig.
Dat is geen goede oplossing als je graag oude en nieuwe games speelt. Vaak werken oude drivers weer niet met nieuwe games.
DX9, ongeacht van wat je ervan vindt, wordt nog actief gebruikt. De games werken wťl bij de grote concurrent, en niet zonder reden. Ga maar eens kijken wat er allemaal nog op DX9 loopt, of kijk eens naar spelersaantallen op DX9-based games.

De publieke opinie zal bepalend zijn voor het 'wel of niet moeten'. En het is allang duidelijk wat die opinie is ;)

Dat DX8 en ouder niet meer worden ondersteund, alle begrip voor. Maar dat je nu met een grote update je eigen support afbreekt ťn zaken stukmaakt die eerst gewoon werkten, is toch wel heel erg vreemd.

Al met al: het geeft geen vertrouwen en als ik nu een GPU zou moeten kopen, was AMD al uberhaupt niet meer in de picture geweest dankzij zo'n bericht.

De fix zal ook niet heel lastig zijn, grote kans dat het de Overlay functie is die de boel frustreert.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 januari 2018 11:24]

Je maakt hier nogal een bolde statement.

Ten eerste gaat het om 'een paar' DX9 games en dus niet ALLE.
- Je doet nu een beetje alsof alle dieren honden zijn, in plaats van alle honden zijn dieren.

Ten tweede stel je dat het raar is dat mensen dingen stuk maken die eerst werkten. om je enkele voorbeelden te geven:
Windows 2000 en XP maakte bewust een heleboel elementen uit MS-DOS stuk; we zouden vandaag de dag geen fatsoenlijke multicore-systemen, geen 8+ gb ram, en geen complete game-industrie hebben gehad als men dat destijds niet had gedaan.
Met windows vista/7/8/10 zijn dergelijke breuken opnieuw gedaan, en dat alles om er voor te zorgen dat windows 10 nu een stuk beter, en veiliger is, dan xp destijds was. perfect is het bij lange na niet maar beter, zeer zeker wel!
Zo zijn er, in de afgelopen 2 decenia, op 100.000 manieren, in duizenden soft- en hardwareoplossingen breaking changes geweest. sommige ten goede, andere misschien niet. maar teruggaan naar het punt voor die verandering is in bijna alle gevallen godsonmogelijk, en wellicht ook onwenselijk.
De vraag is dan ook wie momenteel fout bezig. Zo heb ik in 2013 nog Red Alert 3 Uprising gekocht. Ook nu nog kun je RA3 kopen op zowel Steam als Origin. Als AMD zich netjes aan de DX9 spec houdt, dan zou je deze fout kunnen verhalen bij EA of Steam. Als AMD afwijkt (lijkt me sterk) dan zou je deze fout kunnen verhalen bij AMD.

Ik heb zojuist nog RA3 uprising geprobeerd te starten vanuit Origin, maar zonder resultaat.
De vraag is dan wie er verantwoordelijk is. Aangezien andere DX9 games wel werken kan het zijn dat hier wellicht oudere DX9 library's gebruikt worden die met de nieuwe driver niet goed meer werken. (zo iets meende ik ergens anders ook gelezen te hebben dat als de laatste versies van DX9 gebruikt werden er geen issues waren) In dat geval zou het spel van een update voorzien moeten worden. Als het nu nog verkocht wordt is het imo aan de leverancier om er voor te zorgen dat het spel wel up to date is. (Er dan van uit gaande dat een spel dat de laatste versie van DX9 gebruikt wel goed werkt met de nieuwe drivers).
Welke informatie heb je dat de fout bij AMD ligt en niet in het spel? Een spel kan net zo goed de DX9-specificaties schenden en dat kan afhankelijk van de driver dan wel of niet tot problemen leiden. Omdat het maar om een klein aantal spellen gaat, is het zelfs redelijk plausibel dat de oorzaak in een bug in het spel zit.

Niet alle verantwoordelijkheid ligt bij de videokaartfabrikant. Een speluitgever kan een oud spel ook patchen om het speelbaar te houden op moderne hardware. Dat is een gangbare praktijk en als er nog mensen zijn die deze oude spellen spelen, dan zou zoiets voor deze spellen ook voor de hand liggen.
Ik speel die games nog dagelijks..


Heb wel een nvdia kaart.
Leuk verhaal, maar nu graag even koppelen aan de realiteit van DX9, het driver model, de beschikbare GPUs en of die hardware redelijkerwijs wel geacht moet worden om DX9 te kunnen draaien.

Het antwoord is duidelijk: JA, alle GPUs zijn DX9 capable, dat waren ze en zoveel is er in de architectuur niet veranderd. Verder brengt AMD geen radicaal veranderde architectuur uit, sterker, ze borduren nog steeds voort op GCN dat in de basis geen spat is veranderd. Er staat ook geen grote nieuwe verandering op til zoals de stap van VLIW>GCN. DŠt zijn argumenten om breaking changes door te voeren. Ik zie ze hier niet.

Vega kan ook de reden niet zijn overigens want de verkoopaantallen zijn dramatisch laag omdat de business case al bij release was verdampt. Ze zijn te duur om te maken, dus worden ze bijna niet gemaakt, de schaarste moet marge creŽren.

Verder, ik roep ook nergens dat alle DX9 games niet werken toch? Dat doet ook niet ter zake...
Dit, en t eerdere gedoe rond om legacy kaartjes (ooit n 9250 of iets in die richting gehad, enkel oude drivers voor xp beschikbaar) hebben r dan ook voor gezorgt dat k weer bij t groene kamp zit.

Waar ik met mn oude 8600gt nog vrolijk op win10 kan draaien,& de laatste driver kan installen (ook via geforce expierence(of je dat wil is n2e)). en zelfs oude games als red alert 2 zonder gedoe speel :D (Werkt ook met mn 1050ti & en gtx550ti waarvan de laatste de plek van de 8600gt heeft overgenomen (ja het werd tijd..)).
De 8600 zit al een paar jaar op een alternatieve driver hoor. Alles van voor de 400 serie draait op een eigen driver. De nieuwste driver met alle huidige updates zijn alleen voor Fermi kaarten en nieuwer. Overigens kan je ook prima W10 draaien op een Radeon 9600 uit 2003 :+
S ff gelede dak de moeite heb genomen daar updates op te draaien,

Version: 342.01 WHQL
Release Date: 2016.12.14
Operating System: Windows 10 64-bit
Language: English (US)
File Size: 292.47 MB

Toegegeven, iets meer als n jaar, jaren is overdreven :P
Mijn punt, k heb iig support. op n flink verouderd kaartje...
Dat kon k met die 9250 bij Vista al vergeten.
De Radeon 9250 was een DirectX 8.1 kaart, net als de GeForce 4 serie, die ook niet werkte op Vista. Je moest minimaal een Radeon 9500 of Geforce 6200 hebben (de beta drivers voor de FX werkte ook deels). Daar valt dus niets te verwijten richting ATI destijds ;)
Het leuke is dat kaarten uit die tijd vaak wel werken op Windows 8 en 10.

Je dient wel een deftige CPU te hebben gezien de GPU dan enkel als video out gebruikt wordt.
Helaas is dat met de release van W8 afgelopen. Toen werd WDDM verplicht en daarmee DX9.0b of Pixel Shader 2.0 hardware ondersteuning. Daarmee vielen de GF4, R9000-9250 en ouder af met hun XDDM drivers. Ze geven beeld, maar er kan dan geen driver meer worden ingezet, dus geen 2D versnelling meer.
Met de "laatste" driver. Versie nummer mag dan leuk hoger zijn maar denk maar niet dat nVidia hier nog heel actief voor ontwikkeld en die architectuur nog optimaliseert voor nieuwe games. Die zijn net zo goed legacy alleen zo lijkt het alsof er nog actief voor ontwikkeld wordt. Ik denk dat als je een driver van begin 2017 pakt en een van eind 2017 je geen verschil in prestaties gaat zien.
Klopt over het algemeen wel, maar je zag bijvoorbeeld een paar releases geleden nog een fix langskomen voor Kepler kaartjes, terwijl die al officieel legacy worden genoemd en dus niet meer actief in ontwikkeling zitten. Ook de Game Ready drivers brengen verbeteringen/fixes gewoon naar oudere kaarten.

Maw er is wel degelijk een 'pass' voor oudere kaarten bij elke release te ontdekken. Je kan ze er alleen niet meer op afrekenen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 januari 2018 15:06]

Geen problemen met Red Alert 2?
Voor zover ik weet zijn er sinds Windows 10 een heleboel problemen, vooral omdat RA2 DirectDraw gebruikt. Hierdoor waren onder Windows Vista en 7 ook al problemen maar sinds W10 is het helemaal erg.
Red Alert 2 draait gewoon op Windows 10, wel redelijk trippy (background windows flashen er doorheen).

Daarnaast heb ik RA2 ook via Origin aangeschaft en deze versie draait zonder deze problemen.

EA doet verder nooit super veel speciaals met de oude games. Dus de originele RA2 zou vrij simpel ook 'bugvrij' te spelen moeten zijn (behalve LAN games, dat is zelfs met de netwerk patch altijd al ruk geweest).

Zo ver ik kan zien in de verschillen tussen de originele en de origin versie, zijn het volgens mij enkel de compatibility settings. https://i.imgur.com/JhCAD7l.png

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 januari 2018 18:36]

Het is dus niet zo dat alle DX9 games niet meer werken.

En de overlay heeft er niks mee te maken. dat slaat nergens op.
Toch zie je elders meer berichten die erop wijzen dat de overlay functie wel degelijk 'suspect' is. Ben benieuwd waarom je zo stellig zegt dat het dat niet kan zijn? Het zal niet de eerste overlay functie zijn die voor CTDs zorgt. Er zit ook allerlei functionaliteit aan gekoppeld die API gerelateerd is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 januari 2018 11:35]

Dat betwijfel ik. Genoeg games die ik heb crashen als ik een bepaalde overlay gebruik. Dus geheel onlogisch is het niet.
Als AMD van mening is dat ze het probleem niet op hoeven te lossen is op zijn minst een deugdelijke toelichten van exact waarom wel een leuke. Als het te maken heeft met een incompatibiliteit rond standaarden kan de gamer allicht aankloppen bij de ontwikkelaar om dat gefikst te krijgen.
Is het iets is wat zij zomaar even arbitrair laten vallen zo tussen neus en lippen door vind ik het nog wel een dingetje. Er valt nogal een deel van de gemiddelde steam bibliotheek weg van de gemiddelde gamer als je zomaar even geen DX9 games meer kan draaien. Deze verandering heeft ook consequenties voor mensen bij wie het altijd wel werkte. De werking van hun product veranderd gewoon eventjes.

Kan nvidia ook leuk oppakken. Gratis USP.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 2 januari 2018 14:16]

Mwha, "moet oplossen" vind ik eigenlijk niet.

Het zijn vaak oude games (10+) die weinig worden gespeeld. Ik begrijp best dat AMD op een gegeven moment geen resources meer wil besteden aan het optimaliseren van drivers voor dergelijk oude games. Het houdt een keer op natuurlijk.
Weinig gespeeld? Vooral C&C titels worden nog massaal gespeeld. Alleen is dat niet telbaar.
Ik vind van wel. Het heeft gewerkt en dat hoeft niet kapot te worden gemaakt met een update.
Mijn punt is dat je op een gegeven moment geen rekening meer kan houden met de eventuele compatibiliteit van producten/software die meer dan een decennium geleden zijn gereleased.

Er zijn ook zat apps die niet meer werken op oude Android versies na een laatste update, zo werkt het nou eenmaal.
Dan hoef je ook niets meer aan te passen. Kennelijk is dat wel gedaan en is er iets gesloopt.
Dus wat jou betreft kan nieuwe software op geen enkele manier aangepast worden omdat het misschien een conflict geeft met software van 15 jaar terug?
storm in een glas is het zeker.

Ik vraag me af of deze oude games in een VM (virtuele machine) toch wel goed draaien? Deze zijn idd enorm oud, en kan men niet verwachten dat een 10+ jaar oude software zonder update native kan draaien.

Als ik herinner me goed, GOG (good old games) heeft ook zulke hacks/compatibiliteitslaag ingebouwd, precies voor hetzelfde reden. Dosbox, Wine, enzo. Beetje raar natuurlijk om wine te hoeven draaien op windows, maar he, 10+ jaar is 10+ jaar.
Ik denk eigenlijk dat ze hun publiek niet kennen als ze denken dat ze zomaar even kunnen stoppen met DirectX 9 zonder deugdelijke vooraankondiging. Het is een vrij breedgedragen versie van DirectX geweest.
Storm in een glas water wordt het zeker niet als ze hier bij blijven en de support voor DX9 feitelijk opheffen zomaar even.
Als ze de backwards compatibiliteit gaat opheffen heffen ze een USP van PC gaming op.

Je hebt het met DOSbox toch over het emuleren van een heel andere omgeving. Dit zijn gewoon tamelijk moderne Windows titels.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 2 januari 2018 14:23]

Er is natuurlijk geen moeten voor AMD, zeker met zulke oude games niet.
Inderdaad, speculeren heeft weinig zin voordat er een update is (die er nu is :P).

Slechte zaak van die AMD medewerker dat hij dit post terwijl hij duidelijk niet over de juiste informatie beschikt.
Raar dat sommigen reageren alsof het heel normaal is. Heb zelf AMD, maar speel zo af en toe ook nog wel eens een oude game zoals Red Alert 2. Het zou zonde zijn als dat met de nieuwste drivers niet meer werkt, maar op oude drivers of met een kaart van de concurrent wel. Het mooie van PC gamen vond ik juist de backwards compatibility en dat je eventueel met een Google fix oude games kon spelen, als dat nu vanuit de videokaart drivers word gesaboteerd dan vind ik dat kwalijk.

Het gaat ook om een stukje gamegeschiedenis bewaren. Dat oude games niet worden geupdate en slecht kunnen draaien ok, maar dat voorheen werkende games nu helemaal niet meer opstarten is een tweede. .
dual boot of andere oplossingen zoeken. Vind het niet raar dat games 10 jaar + niet meer starten.
Mijn persoonlijke mening is
Support voor deze oude game is natuurlijk gewoon te verkrijgen door een oude driver te installeren, en ik begrijp dus wel dat AMD hier geen budget voor wil vrij maken. En ja ik heb ook oudere games.

Daarnaast Ook windows 3.1 – 95-95-2000-vista, windows 7 en 8 hebben een End Of Live gekregen waarbij alle support vervalt ten zij je geld geeft aan MS om dingen te fixen. Ook Android en IOS zijn na 2 a 3 generaties EOL
Als een wasmachine of ander elektronisch apperaat stuk gaat na 2 jaar kan de consument ook niks meer cliamen bij de fabriekant, en ja uitzonderingen daar gelaten.

Maar in hard en software land wordt dit wel verwacht. Als er dan nog eisen gesteld worden, dan is mijn mening dat de gamedeveloper of hun moederbedrijf dit maar moeten oppakken en in orden moeten maken en niet hun probleem moeten afschuiven op de hardware fabriekanten zij zijn de makers van de game en niet AMD of nVidia.

Dan is er nog
[quote] Raphaelo @FreezeXJ • 2 januari 2018 11:36 / Weet je zeker dat die games hacks toepassen die zich niet aan 'de specs' houden? Hoe weet je zo zeker dat het niet simpelweg AMD is die 'de specs' heeft aangepast?[\quote]

Dat laatste doen AMD en nVidia constatant om prestatie van veel games verbeten voor hun gpu’s.
Game developers willen games steeds mooier maken dat was 10 jaar en langer geleden al zo en soms wordt er dus afgeweeken van de DirectX standaard van windows of aanpassingen in de game engine waardoor incompatabiliteit ontstaat of spellen niet lekker werken de videokaart makers mogen dan de kwestie oplossen met drivers.

Ook worden technieken toegevoegd die op de ene gpu perfect werken en op de ander bagger. Dit is altijd al zo geweest. Denk eens aan “games work” van nVidia. Niet alles van dat pakket werkt of werkt goed op AMD en met een reden....(valse) concurrent. Want “gameworks” pakket is geen open source en werkt met licenties. Hierdoor kan AMD dus hun driver niet aanpassen om het werkende te maken, omdat zij geen licentie krijgen of als AMD hardware gededecteerd wordt bepaalde "gameworks" opties worden uitgeschakeld.

En nVidia doet dit zelf wel doordat ze verplich zijn hun eigen “gameworks” pakket te ondersteunen of (ben van mening) dwing de game developers zelf de zaak moeten oplossen.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 2 januari 2018 23:44]

Mijn persoonlijke mening is
Support voor deze oude game is natuurlijk gewoon te verkrijgen door een oude driver te installeren, en ik begrijp dus wel dat AMD hier geen budget voor wil vrij maken. En ja ik heb ook oudere games.
Nieuwe games dwingen vaak een bepaalde driver versie af. Probleem met jouw mening is dat je daarmee effectief een keuze moet maken tussen het spelen van je oude game(s) of je nieuwe game(s). Tenzij je elke keer zin hebt om per game je driver te gaan herinstalleren. Beiden zijn voor mij geen acceptabele uitkomst.

Gelukkig is AMD het hier mee eens en hebben ze toegezegd het probleem te gaan oplossen...

ps het is overigens gameworks en gameworks game starten ook Op Intel en AMD kaarten prima op, dus die vergelijking gaat mank. Die discussie gaat puur over performance.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 januari 2018 18:32]

Mijn mening blijft of je het ermee eens bent of niet er kan geen eeuwige ondersteuning geboden worden voor oudere games, Andere dx9 games werken nog wel, het gaat om CnC3 RA3 en BFME 1-2 die een paar dirty fixes hebben toegepast waarvan je niet kunt eisen dat iedere fabrikant ze tot het einde der tijden blijft supporten.

[qoute]gameworks game starten ook Op Intel en AMD kaarten prima op, dus die vergelijking gaat mank. Die discussie gaat puur over performance[\quote]
Niet alles van dat gameworks pakket werkt of werkt goed op AMD en met een reden....(valse) concurrent. Ook nu dat “gameworks” pakket is geen open 100% source.
Omdat nVidia gpu’s kunnen veel beter omgaan met Tessellation dan AMD, maar Normaal gesproken maakt dat niet teveel uit, maar omdat nVidia ontwikkelaarsprogramma GameWorks opzettelijk code verbergt, code die niet correct kan en zal werken op een AMD GPU omdat AMD niet in de gelegenheid wordt gesteld om de code (in) te zien die nVidia gebruikt voor zaken als HBAO + en andere tessellation-trucs die ze gebruiken. Toen AMD TressFX ontwikkelde na TruForm, deelden ze die code openlijk met iedereen en boden ze aan bij NVidia, in feite was het superieur aan hun vorm van Tessellation, maar natuurlijk zeiden zei nVidia nee en bleven ze het GameWorks-merk van FX gebruiken, en de enige logische reden was ... dat men wisten dat de verborgen code zou garanderen dat ze superior blijven op bepaalde FX-gebieden. Die effecten verslechteren de prestaties, OP BEIDE PLATFORMEN, maar het werkt slechter op AMD dan Nvidia, dus zo opensource is gameworks niet.

Ondanks dat “Nvidia Makes GeForce GameWorks Effects Open Source, can now be Optimized for AMD Radeon” in 2017 is dit alleen omdat AMD tegen gas geeft sinds 2015 “AMD Announces Open-Source GPUOpen As Answer To Nvidia GameWorks”. ze konden niet anders.

Al dit soort dwars liggerij van nVidia geleid tot Vulkan en uiteindelijk DX12 met alle verbeteringen van dien. Dit heeft geleid tot meer en meer ondersteuning voor open source (zelfs door nVidia gebruikers) en tot “The Vulkan Moments Of 2017: More Games, Better Drivers & Continued Open-Source Adoption”
2017 brought more Vulkan games, the first Vulkan-exclusive Linux game (F1 2017), better Vulkan drivers from AMD / Intel / ANV, the RADV Vulkan driver becoming conformant, the AMDVLK driver most recently being open-sourced, and a ton of open-source/community adoption around this high-performance graphics API with as of writing nearly 1,650 projects on GitHub referencing Vulkan.
Zoals al eerder gezegd het GameWorks heeft verborgen code om te garanderen dat nvidia superior blijven op bepaalde FX-gebieden. Die effecten verslechteren de prestaties, OP BEIDE PLATFORMEN, maar het werkt slechter op AMD dan Nvidia, dus zo opensource vind ik gameworks niet.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 3 januari 2018 00:27]

Mijn mening blijft of je het ermee eens bent of niet er kan geen eeuwige ondersteuning geboden worden voor oudere games, Andere dx9 games werken nog wel, het gaat om CnC3 RA3 en BFME 1-2 die een paar dirty fixes hebben toegepast waarvan je niet kunt eisen dat iedere fabrikant ze tot het einde der tijden blijft supporten.
In de praktijk werkt het meestal andersom. De gpu vendor past de dirty fix toe en daardoor hebben de game ontwikkelaars eigenlijk geen idee wat ze fout doen. Dat probleem verdwijnt pas zodra de driver makers bij de game source kunnen kijken en de game makers bij de driver source (iets dat dus zelden gebeurd, muv Mante/Dice e.d.).

Overigens reageerde ik op je suggestie om dan maar een oude driver te gebruiken.
Zoals al eerder gezegd het GameWorks heeft verborgen code om te garanderen dat nvidia superior blijven op bepaalde FX-gebieden. Die effecten verslechteren de prestaties, OP BEIDE PLATFORMEN, maar het werkt slechter op AMD dan Nvidia, dus zo opensource vind ik gameworks niet.
Nogmaals, iets met minder fps (half-leeg) of meer fps(half-vol) kunnen spelen is iets anders dan een game uberhaupt niet op kunnen starten.
Zeer ernstig dit, heb een build klaar staan die ik binnenkort wilde maken met een kaart van ze maar ga hier nu toch even over nadenken en afwachten tot er meer duidelijkheid is. Verschillende games heb ik in bezit die op de lijst staan. Jammer, dat word misschien weer wat uitzoekwerk.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 2 januari 2018 11:19]

Hoezo ga je oude games van 5/10+ jaar geleden weer oppakken? Op een gegeven moment houdt het ook echt op. Ik zie ook niet dat Apple 3gs wordt ondersteund is dat ook een ernstige zaak? Vermoed van niet.
Nostalgie, je kinderen oude games laten spelen, oude games spelen die nog steeds goed zijn? Genoeg franchises waar de oudere delen hoger gewaardeerd zijn en wat fans met plezier spelen of waar helemaal geen moderne vervolgen op zijn
Denk dat de nieuwe generatie kinderen het niet maar zoveel zal boeien.

Is net als met telefoons. Je kinderen willen niet de oude 2g Nokia3310 hebben maar een trendy phone als hun mede-vrienden. Dit is ook met games. Ik kom zelf ook van de oude-garde. Maar op een gegeven moment heb ik liever de games opgeslagen in me brain, de leuke momenten van de games. Dan dat ik ze opnieuw ga spelen. En het opens verpest wordt door iets.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 2 januari 2018 12:17]

Ieder kind is anders. Met mijn ouders heb ik nog NES en SNES games gespeeld terwijl de Gamecube al in huis was. Met mijn kinderen hoop ik ook retro games te spelen. De NES en SNES mini zijn niet voor niets verkoop successen en het zou toch zonde zijn als je Super Mario en Donkey Kong Country niet meer zou kunnen spelen?

Ik speel nog wel eens Red Alert 2 omdat ik de vervolgen niet trek en de game an sich supergoed is. Anderen hebben dat met Starcraft, Age of Empires, Sim City, Total War, Supreme Commander of wat voor oude PC franchise dan ook. Bij wijze van spreken werkten ze gisteren nog, maar door een driver update is het aanvaardbaar dat werkende producten gesaboteerd worden?

Telefoons zijn functionele hardware, als je met een retro telefoon aan komt kakken dan mis je allerlei communicatieve middelen. Games zijn tijdloze entertainment. Ik neem aan dat jij ook niet zegt dat je geen papieren boeken meer zou moeten lezen, geen muziek op lp/cd/cassette meer mag luisteren of dat oude films en series op tape of dvd maar in de vergetelheid moeten raken?

Zelfs Nintendo, Sony en Xbox doen veel aan backwards compatibility en dan zou de PC, het platform wat daar min of meer bekend om stond, het nu moeten laten varen omdat AMD schijt heeft?
Hoezo ga je oude games van 5/10+ jaar geleden weer oppakken? Op een gegeven moment houdt het ook echt op. Ik zie ook niet dat Apple 3gs wordt ondersteund is dat ook een ernstige zaak? Vermoed van niet.
Hoe lang bestaat pokeren, Monopolie, Mens erger je niet, .........

Het is onzin dat je een game van 10 jaar niet meer mag spelen. Sterker nog, de C&C titels zijn nog zo goed dat ze een moderne remake verdienen.
Dit zijn digitale games. Waar jij op doelt zijn familie fysieke games dat is altijd leuk om te doen. Daarvoor heb je geen extra software voor nodig. Buiten dat je het altijd netjes/heel moet houden en alles compleet. Anders heb je er inderdaad niks aan.
Dit zijn digitale games. Waar jij op doelt zijn familie fysieke games dat is altijd leuk om te doen. Daarvoor heb je geen extra software voor nodig. Buiten dat je het altijd netjes/heel moet houden en alles compleet. Anders heb je er inderdaad niks aan.
Wij spelen C&C Generals vaak met zijn 2-en, 3-en of 4-en, omdat dat leuk is om te doen. Sommigen spelen Risk met vrienden, wij doen C&C Generals (en niet Zero Hour) in een LAN.
Hoezo ga je oude games van 5/10+ jaar geleden weer oppakken?
En dat noem je oude games? Games van 20 tot 30 jaar geleden worden nog gespeeld, wellicht omdat toen een aantal erg goede games gemaakt zijn die diverse genre's opgestart hebben.
Ja, gek genoeg speel ik nog steeds "oude" games. Als ik het lijstje pak wat ik speel:

Red Alert 3,
Red Alert 3 Uprising
The Witcher Enhanced Edition.

Dus ja, ik zou wel 2x nadenken voordat ik nog een AMD koop. Als ze nu al heel snel gaan roepen "Hey mensen, een fix gaat niet komen!" dan verwacht ik voor de rest ook weinig service. Het is toch een beeld wat je afgeeft.
mis ik nu iets of is je vergelijking met de 3gs beetje krom? hardware word gewoon ondersteunt maar de software word dus op nieuwere systemen niet meer ondersteunt. Ik ken genoeg mensen die zeer vaak een potje C&C spelen, heb hier zelfs een 2e pc staan voor dit soort spellen, hier krijg ik nu dus elke x de vraag of ik de driver wil updaten, maar wat ik dus niet kan doen, omdat zoonlief dan ineens zn zo geliefde spelletje niet meer kan spelen.

op een gegeven moment hoeft het helemaal niet op te houden, maar blijkbaar vinden we het gewoon goed dat we geforceerd worden om maar nieuwe games te moeten blijven spelen.
DX9 word nog wel ge-support door de nieuwe drivers. Het is dus helemaal geen end-of-life scenario, en je argument is dus eigenlijk niet van toepassing.

De situatie is: DX9 is WEL supported, en heel veel gebruikt, maar sommige games werken toch ineens niet meer. Het doet er niet toe hoe oud je die games vind, DX9 gewoon nog ge-support dus hoort het te blijven werken.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 2 januari 2018 14:33]

Maak dan gewoon een vm oo die machine? Op deze manier kan je makkelijk nog je oude games spelen zonder problemen.

Zelf gebruik ik hiervoor VMware player, en 2gb videogeheugen voor de vm. Werkt perfect voor de genoemde spellen in her artikel
En zo laat Nvidia ondersteuning vallen voor 32 OS games en hebben we allemaal weer iets om over te klagen :P

Maar serieus: Niet meer dan normaal dat dit kan gebeuren aangezien techniek niet stil staat.
Je oude videokaart bewaren (incl drivers) als je classics wilt blijven spelen is soms de enige manier.

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 2 januari 2018 11:40]

Virtualisatie en of Emulatie zal wellicht de toekomst zijn voor oudere games.
dat is het nu al voor nog oudere games. dosbox bijvoorbeeld. en ook zeker niet alle windows 95 en 98 games werken op huidige machines.
Idd, klopt. Maar heb het eerder over games zoals Age of empires en dergelijk. Alhoewel ik relatief zeker ben dat deze perfect werkte op m'n HD7650M GPU(Laptop) Maar die heeft enkel drivers van 2016.(Nieuwste)
32 bit games? Je bedoelt besturingssystemen.
Mijn excuses en heb het veranderd :)
Thanks.
32 bit games? Je bedoelt besturingssystemen.
WoW heeft(of had) een 32 bit en 64Bit Client.
32 bit OS alleen games blijven gewoon werken
Er is nog altijd een heel erg groot verschil tussen het officieel aankondigen dat je iets niet meer support, en een update uitbrengen waarin opeens BLIJKT dat zaken stuk zijn gemaakt.

Geen support =/= kapot
Geen bericht en wel kapot = heel gek.

Daarbij, op het eerste kun je anticiperen, op het tweede niet. Wereld van verschil, ook voor het imago en je betrouwbaarheid.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 januari 2018 11:44]

Ik dacht dat Nvidia driverondersteuning had laten vallen voor 32-bit machines?
Ik dacht dat Nvidia driverondersteuning had laten vallen voor 32-bit machines?
Ja. Maar 32-bit games draaien nog gewoon op een 64-bit OS. En praktisch niemand draait nog een 32-bit Windows, of het moet op een prefab machine staan waar in de regel toch niet meer moderne spellen op gespeeld kunnen worden die de nieuwste drivers nodig hebben.

Compleet ander geval dan hier met AMD, in elk geval.
Ja. Maar 32-bit games draaien nog gewoon op een 64-bit OS.
Dit is precies waar ik op doelde. Beetje een vreemde opmerking van Andreshoi dus.
Fijn dat je het met me eens bent.
Ook niet allemaal...
Ook niet allemaal...
Noem eens een game met een 32-bit windows executable die niet onder de 64-bit editie van hetzelfde Windows OS kan draaien?
Dan beperk je het nogal. DirectX 9 komt uit 2002 en de laatste versie uit 2004. Je vraagt om games die op Vista (de eerste met een 64 bits versie)/7//8/10 werken onder 32 bits maar niet onder 64 bits. Die lijst is akelig kort (althans, ik ken er geen). Vista kwam al met DirectX 10. Ik heb wel Cry of Fear die het helemaal niet meer doet onder WIndows versies die MS nog ondersteunt (laatste versie waar ik het werkend had was WIndows 7).
Dan beperk je het nogal.
Nee. Ik bevries alle variable factoren behalve de relevante factor die we hier willen testen: 32-bitness vs 64-bitness van het OS. Verder hanteren we dezelfde 32-bit executable; dezelfde OS versie en dus dezelfde systeem APIs; etc.

Dus nogmaals: geef mij een 32-bit titel waarbij enkel de overgang van 32-bit naar 64-bit de oorzaak is waardoor die game niet meer draait.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 4 januari 2018 00:25]

AMD heeft nu ervaring met consoles het is veel rendabeler om mensen nieuwe hardware te laten kopen en oude meuk niet meer te ondersteunen, misschien heeft Sony het wel gewoon geŽist van AMD dat flexibele PC platform is een doorn in het oog van die jongens.
Waarom zou Sony dat eisen? Tis niet alsof Sony voor de PS5 even naar Intel en nVidia kan ofzo :)
Ik kan me goed voorstellen dat dit soort fouten ontstaan. Gegarandeerd dat ze genoeg testen maar dat op een gegeven moment oudere games (DX9) minder getest worden en de lijst hiervan kleiner wordt. Zou me niet verbazen als AMD snel met een fix komt hiervoor.
Hmz. Ik heb binnenkort een vervanger nodig voor een redelijk verouderde Radeon HD4980... Was nog aan het twijfelen tussen AMD en NVidia. Nu is de keuze snel gemaakt. Ik wil spellen zoals Neverwinter Nights bijvoorbeeld blijven spelen.
Ik speel regelmatig de skirmishes van de oude CnC's, als dit niet opgelost wordt dan geen driver updates meer voor mij, en een switch naar de concurrent voor mijn volgende upgrade.