Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD komt met driver die framerate in e-sportsgames als PUBG lijkt te verbeteren

AMD heeft een nieuwe Radeon Adrenalin-driver uitgebracht die prestatieverbeteringen moeten opleveren bij drie specifieke e-sportstitels. Het gaat om PlayerUnknown's Battlegrounds, Overwatch en Dota 2, waarbij in PUBG een fps-verbetering van 11 procent mogelijk zou zijn.

Volgens AMD zorgt de nieuwe Radeon Software Adrenalin Edition 18.3.1-driver ervoor dat de gemiddelde framerate in PlayerUnknown's Battlegrounds met 11 procent is gestegen ten opzichte van de situatie met de eerdere driverversie 17.12.1, zo blijkt uit informatie die AMD in een e-mail heeft gestuurd.

Deze verbetering is behaald op een testsysteem met een Radeon RX 580-videokaart, een Intel i7 7700K-cpu en 16GB ddr4-ram op 3000MHz. Op een 1080p-resolutie en de grafische instellingen op ultra zou er bij PlayerUnknown's Battlegrounds een gemiddelde fps van 69,6 behaald zijn, terwijl dat eerder 62,9 was.

De verbeteringen zijn procentueel gezien wat lager voor Dota 2 en Overwatch, wat deels verklaard zou kunnen worden doordat de verbeteringen zijn behaald bij het gebruik van hogere resoluties. Bij Dota 2 zou op hetzelfde testsysteem op een 4k-resolutie met de instellingen op ultra een gemiddelde framerateverhoging van 6 procent zijn behaald. Bij Overwatch was op een 1440p-resolutie en ultra-settings sprake van een prestatieverhoging van 3 procent.

Dat er bij de nieuwe driver vooral sprake is van verbeteringen bij e-sportsgames is geen toeval. De nieuwe driver is het resultaat van de zogeheten Project ReSX-werkgroep binnen AMD, oftewel Project Radeon eSports Experience. Deze groep zegt direct met ontwikkelaars van de games te hebben samengewerkt om de optimalisaties mogelijk te maken. De nieuwe driver zou in de drie games ook voor een vloeiendere game-ervaring zorgen en in Overwatch en Dota 2 snellere click-to-response-tijden mogelijk maken.

Door

Nieuwsredacteur

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
Terecht dat deze titels speciaal aandacht krijgen van AMD. De meeste gamers zijn toch de gamers die o.a. dit soort spellen spelen. En goede prestaties zorgt gewoon voor meer sales. Hoeveel GTX 1050(Ti) etc. er niet verkocht zijn door alleen bijv. PUBG.
Dat er in Overwatch nog zoveel prestatieverschil inzat. Game is al tijdje oud en Polaris inmiddels ook al bijna twee jaar.

Ik begrijp wat click-to-respond time is; maar hoe wordt dit getest? Met een highspeed camera. Dit wordt ook niet in reviews getest. Kan tweakers of HWI misschien hier in duiken.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 6 maart 2018 11:44]

Terecht dat deze titels speciaal aandacht krijgen van AMD.

De meeste gamers zijn toch de gamers die o.a. dit soort spellen spelen.
Je geeft in je tweede zin al 3 keer aan waarom je eerste zin niet klopt 8)7

Ja, deze games zijn veelgespeeld, maar er zijn veel meer games. Als je gaat kijken naar totale PC-game-minuten gespeeld in 2017 (en dat zijn biljarden), dan denk ik dat deze spellen maar een klein aandeel daar in hebben. Te veel gamers die te vaak andere spellen spelen.
Dan ga je toch te snel voorbij aan de aantrekkingskracht en rol van "e-sport" games zoals DOTA, Overwatch, PUBG etc. op de gehele PC-markt. Deze games komen bijna standaard terug in reclame campagnes of pers-sheets. Het zijn met tientallen miljoenen spelers gewoon de grotere games op de PC. Je ziet ze ook - waar dat kan - altijd terug in steam top 5/10 games meest gespeeld.

En zoals ik al zei er worden letterlijk honderd duizenden kaarten entry tot midrange verkocht alleen om dit soort games te spelen. Dan is het na mijn mening dus terecht dat je als AMD wilt zorgen dat je de beste prestaties krijgt in deze titels.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 6 maart 2018 17:08]

Zoals jij ook al aangeetf, "etc" - het zijn wel de meest gespeelde titles, maar games hebben een long tail. Kijk naar Steam's top : PUBG doet nu zo'n miljoen spelers, DOTA een half miljoen. Ja, dat is veel. Maar CS:GO staat nog boven DOTA. En er zijn in totaal duizenden games om Steam.

Dus als je energie steekt in die drie titels, dan negeer je dus driver verbeteringen die over de hele linie effect hebben.
Mensen die de long tail spelen geven geen keiharde euro's uit aan videokaarten. Je hebt ook nog zoiets als doelgroep.
Nu pak je mij onterecht op dit stukje:
Terecht dat deze titels speciaal aandacht krijgen van AMD.
Als ik het voor het zeggen had bij AMD dan had ik ook zeker deze drie games uitgezocht; maar er zijn ook nog genoeg andere games die veel gespeeld worden zoals CS:GO. Alleen is CS:GO geen game die extreem veel kaarten verkoopt.

Ten eerste draait die game bijna op elk systeem goed (door bescheiden eisen en ouderdom). Als zelfs de Ryzen 2400G@1080p, very high 168 fps er uit kan persen dan moet je als bedrijf afvragen welke hoeveel tijd en mankracht je nog in optimalisaties wilt steken.
Daarnaast is CS:GO een "hardcore" game. Nieuwkomers pakken eerder PUBG of Overwatch op dan dat ze direct fanatiek in CS:GO duiken. En als je dan een positief nieuwsbericht hebt over prestatieverbeteringen (ook al is dat voor 4K) dan helpt dat weer om jou AMD kaart voor deze nieuwkomers aantrekkelijker te maken.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 7 maart 2018 11:27]

En AMD zal zeker ook bezig zijn met verbeteringen die over de hele linie effect hebben. Feit is echter dat je met game-specifieke drivers meer het onderste uit de kan kan halen. Dan is het ook logisch dat AMD hun beperkte tijd en geld steekt in de games die de meeste mensen spelen.

Met optimalisaties voor Goat simulator ga je niet zoveel mensen blij maken, zo simpel is het nu eenmaal.
Youtuber battle(non)sense heeft daar geloof ik een video over gemaakt. Inderdaad een highspeed camera en een muis met een "uitwendig" led lampje welke aangaat als er op de LMK gedrukt is. Dan is het frame voor frame bekijken wanneer het led lampje van de muis aangaat en wanneer er actie is op het scherm.

Edit
battle(non)sense is sowieso interessant wanneer je in jip en janneke taal meer wil weten over "netcode" in games. Of op de hoogte wil zijn van de huidige status van de "netcode" van sommige games.

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 6 maart 2018 15:15]

Ik ken hem, vandaar ook dat ik highspeed camera methode noemde. Ik vraag mij alleen af hoe professionele partijen zoals AMD dit meten. En waarom dit bijna nergens in benchmarks terug komt, terwijl AMD wel deze vertragingen specifiek meldt.

Offtopic:
Youtuber battle(non)sense is zeker een aanrader. Ook zijn video over Freesync en G-sync.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 6 maart 2018 16:17]

Goed dat AMD op een RX 580 test. Wetende dat bijna niemand een vega gpu heeft door prijs en beschikbaarheid
Het is de meest gebruikte mainstream GPU van dit moment bij AMD, dus ja, ze testen en devven voor iets dat 80% wordt gebruikt. De RX480 580 zijn beide dezelfde chips, op een verschillende procede na.

De RX Vega zal ongetwijfeld ook 'genieten' van deze fix gezien het op GCN draait.
Leuk, maar is dit niet heel erg oud nieuws? AMD geeft al erg lang aan welke games hoeveel sneller worden bij elke driver update. Zie hier de Catalyst 10.2 changelog: downloads: ATI Catalyst 10.2

AMD verbetert wel vaker performance significant bij driver updates, vooral als het nieuwe games zijn/games in ontwikkeling.

Oh, de ReSX group is wel nieuws :) Misschien dat iets wat ReSX in de titel noemt meer nieuwswaardig overkomt? Menig AMD gebruiker is inmiddels wel op de hoogte van dat AMD regelmatig game-performance verbetert met driver-updates, maar dat hier een dedicated groep voor is die met ontwikkelaars praat is wel nieuw.

[Reactie gewijzigd door ikt op 6 maart 2018 11:55]

Gekke vraag wellicht, maar kan ik ook een betere framerate verwachten bij games met dezelfde engine?
De hotlink naar de driver verwijst naar W10 x64 driver. Ik zit nog op W7. Wel handig om het in ieder geval door te verwijzen naar de select pagina. :)
E sports game PUBG?
toernooien voor een paar ton zijn geen uitzondering meer ondertussen (ook voor PUBG)... dus ja... Ik kan het ook niet geloven, maar ja.. PUBG, de game waarbij ik nog regelmatig al schade krijg bij het landen.... E-sports :D
Ik weet nog te herinneren dat iemand zo'n "e-sports" event had gewonnen door zichzelf te blijven healen terwijl hij vast zat tussen twee rotsen. De community was er niet zo over te spreken.
Dat was al een hele tijd geleden, tegenwoordig zou dat niet meer echt mogelijk zijn tot een bepaald punt. Tegenwoordig krijg je zodra je buiten de blauwe cirkel bent en de nieuwe blauwe cirkel aangekondigd is 2x zoveel schade, daar kun je na 3 cirkels eigenlijk al niet meer tegen aan healen.

Voor zover ik weet was dit ook nog de tijd dat er nog niet echt met squads gespeeld werdt zoals nu, als je wil zien hoe het er nu aan toe gaat: https://www.youtube.com/watch?v=KpdqWu5Aiz8
Sterker nog, de schade van de blauwe cirkel schaalt met de afstand tussen jou en de cirkel. Dus je moet er echt achteraan rennen, want de schade wordt alleen maar erger. Heb ik pijnlijk ondervonden :D

Schade van de eerste cirkel niet trouwens, die schaalt niet.
Check eens player Shroud voor Pubg met z'n twitch & YT kanaal. Sick hoe die gast op hoog niveau ook speelt.
Dat is meer een entertainer niet zozeer iemand die het spel speelt als e-sporter. Wat toernooien betreft speelt hij enkel de Twitch Rivals puur omdat het hem exposure en meer kijkers oplevert (100K+ viewers).

Shroud vind zelf dat in de huidige staat pubg niet een esport kan zijn simpelweg vanwege de bugs maar ook de RNG. Dit leverde hem kritiek op vanuit de zogeheten pro-scene, zo vond Andypyro dat hij niet wist waarover hij praatte etc.
Paar ton? Ik volg enkel een beetje smite esports en daar zitten al miljoenen in de pot.
Ja, maar Smite is al meerdere jaren oud. Zie hier het prijzengeld voor PUBG: https://www.esportsearnin...yerunknowns-battlegrounds

[Reactie gewijzigd door Jrgn Brgr op 6 maart 2018 14:04]

Laatst bijvoorbeeld op IEM Katowice 2018, met 16 teams uit o.a Asia, Europa en Amerika.

Edit: Hier een link naar Twitch

[Reactie gewijzigd door royzegthoi op 6 maart 2018 11:33]

Ik stond er ook van te kijken dat het al een Esport was...
M'n buurjongen speelt op invite tournaments zo nu en dan en dan kijken er tot 1 miljoen Chinezen toe hoe hij vanaf zijn zolderkamertje speelt. T bizar.
Voor de mensen met oude kaarten: zojuist getest met mijn Gigabyte 7950 3GB (specs)
FPS bleef exact gelijk. 74fps in het menu, na de update ook 74fps in het menu.
Mijn settings: https://i.imgur.com/56WSHvI.png

[Reactie gewijzigd door snsgn op 6 maart 2018 11:46]

Ben je niet benieuwder naar je FPS tijdens het spelen?
Het menu werkt prima als benchmark. Het verschil met ingame is slechts de explosies, veel mensen bij elkaar, acties, etc. die de fps zullen benvloeden. Ik begrijp ook werkelijk niet dat ik hier een off-topic rating voor krijg, aangezien dit nuttigs kan zijn voor mensen met oudere AMD kaarten. Inmiddels heb ik ook onvervonden dat tijdens het spelen de fps gelijk is gebleven aan voor de update, dus precies mijn eerdere conclusie.

[Reactie gewijzigd door snsgn op 6 maart 2018 14:39]

De framerate in het menu is niet echt heel interessant. Daarnaast zal de update, helaas voor jou, meer doen voor de nieuwere kaarten
Ligt er een beetje aan, je kan het misschien als vergelijking gebruiken als het menu de videokaart volledig belast, want als je de game zelf aan het spelen bent met een horde mensen dan komt mogelijk ook al snel een CPU-bottleneck om de hoek kijken.

Maar het is natuurlijk ook de taak van de drivers een zo min mogelijke driver-overhead op de CPU te hebben, en als ze drivers slecht zijn kan dat dus een nog hogere impact hebben en zit de videokaart uit z'n neus te vreten terwijl de performance laag blijft.
Denk dat het voor de echte E-sporters al pjin doet als ze minder dan 200-300fps genereren, want al die extra frames doen ook dienst voor een betere input respons, en laten we nu ook tegenwoordig veel snellere schermen erbij hebben gekregen waardoor je dit nog veel erger aanvoelt.

Zit zelf op 165Hz en het is zeker merkbaar aan de input dat hij op 165Hz gelimiteerd wordt, hoewel enorm lichtelijk, als de framerate onder de 80-100fps zakt dan valt dat toch best wel op.
Overigens snap ik niet dat deze reactie -1 is want het is gewoon ontopic.
ik zelf heb altijd op 75 hz met 200 fps gespeeld en overgestapt naar 144hz, ik zag helaas geen verschil, wel dat de fps stabieler werd.
Het menu ja. En in game? :')
snap niet waarom je op 1440p AA hebt aanstaan...
Met AA aan worden randjes minder kartelig, dat heeft niks met de resolutie te maken. Het scheelt aanzienlijk met het spotten van enemies in een stad met veel objecten of op grote afstanden. Zeker als je geforceerd bent om screenscale laag te zetten door oudere hardware, zijn dit de beste instellingen.
tuurlijk heeft dat wel wel met resolutie te maken... heeft namelijk met de grote van de pixel te maken. kijk als die 50inch op die resolutie speelt begrijp ik het ;)

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 6 maart 2018 15:40]

Offtopic
Als ik me goed herinner dan heeft het voor en nadelen. AA maakt het minder kartelig, dus mooier, maar dat doet het door de kleur bij de pixelovergangen te vervagen zodat de randen/kartels minder opvallen. Dit heeft als nadeel dat (kleine) objecten of objecten die verder weg zijn minder snel opvallen. Bewegende kartels zie je sneller dan een waas zeg maar.
Heb je een lage PPI (Pixels Per Inch), dus grotere pixels, dan wil je graag AA aan wanneer je mooier beeld wil hebben. Wil je dat je alles sneller ziet dan dacht ik dat je het beter uit kunt zetten.
Correct me if I'm wrong...

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 6 maart 2018 17:10]

Je zet het uit omdat het performance kost en ja gezien die 1440p heeft en ik niet vanuit ga dat zijn scherm groter is dan 34 inch kan die na mijn inzien beter uitzetten met deze setup.

en ja er zijn verschillende soorten AA geen idee welke pubg gebruikt.
Ik weet dat je het goed bedoelt maar die settings zijn echt.... raar. En benchen in het menu, totaal geen representatie van normaal spelen.
precies er hoeft namelijk niet veel gerenderd te worden. misschien is het wel gelimiteerd tot 74fps

ik weet dat in cs:s mijn pc ook makkelijk 300+ fps uitpoepte in het menu. gewoon omdat er weinig moeite inzit in die standaart menu's
Ik vind het altijd lief als er framerates tot in decimalen aangegeven wordt, terwijl gewoonlijk de variatie tussen runs meerdere procenten bedraagt. Ja, gemiddeld +10% is leuk, maar komt dit gegarandeerd door de AMD-upgrades of kan het ook met een betere SSD-driver te maken hebben, of door een slimmere Windows-scheduling komen, of doordat er nu geen trojan op de achtergrond CPU-cycles jat? Het is gewoon false precision in 94.732% van de gevallen (+- 25%).
Er staat precies bij op welk systeem en instellingen het is gemeten en in vergelijking met welke driver. behalve de driver is er niks veranderd aan het test systeem tussen beide runs.

Dat deze cijfers niet precies zijn wat je op je eigen systeem krijgt is een ander verhaal, daar kan AMD niks aan veranderen.
Pubg is ook nog niet eens officieel uit, en niet geoptimaliseerd. Verbaast me niet dat daar nog veel voordeel valt te behalen.

Desondanks draait het redelijk soepel in 4K op mijn GTX970 (wel belangrijk bij dit spel omdat je dan in de verte scherp kan zien).
PUBG is al sinds december officieel uit. Desalniettemin is inderdaad nog genoeg te halen door optimalisaties.
Oh inderdaad, je hebt gelijk. Ik speel het al van voor die tijd en had niks van de release gemerkt :X
Speciaal dat AMD met een Intel i7 7700K test (en dus niet met een Ryzen). Ik vraag me af of dit historisch gegroeid is vanuit het non-AMD ATI tijdperk of dat dit gewoon een kwestie is van "dit is de populairste high-end proc"?
Lijkt me dat laatste, ondanks dat AMD met een inhaalslag bezig is, gaat het heel langzaam en heeft Intel nog steeds iets van 90% aandeel in gaming cpu's.
waarom een nieuwe cpu aanschaffen voor deze tests als de oude nog werkt?
ja het is geen amd maar maakt het uit?
Het maakt uit omdat AMD zelf CPU bakker is. Qua prestige doet dat raar aan. Een beetje als een Apple medewerker met een alienware windows laptop(wat waarschijnlijk goed mogelijk is).