Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD belooft hotfix om driverproblemen met DirectX 9-games op te lossen

Een topman van AMD zegt dat er snel een hotfix komt voor de problemen met de Adrenalin-driver in sommige DirectX 9-games. Eerder zei een medewerker dat ondersteuning voor oude games onwaarschijnlijk zou zijn.

Terry Makedon, bij AMD verantwoordelijk voor de softwarestrategie, reageert op Twitter op de berichtgeving in de media dat er waarschijnlijk geen oplossing voor de problemen met DX9-games zou komen. Hij zegt dat AMD bezig is met het identificeren van de problemen en aan een oplossing werkt, die zou 'zo snel mogelijk' beschikbaar komen.

De hotfix moet de problemen met games zoals Command & Conquer, Battle for Middle Earth en The Witcher oplossen. Gamers klagen al enkele weken dat driverversie 17.12.1 voor problemen zorgt in onder andere deze DirectX 9-games.

Gamers die hun beklag deden op het forum van AMD, kregen van een technical support engineer op het forum te horen dat het bedrijf waarschijnlijk niet met een oplossing zou komen. Hij stelde dat het om een oude game ging en dat het niet waarschijnlijk zou zijn dat er engineering resources toegewezen zouden worden aan de problemen. Terry Makedon ontkent dat indirect met zijn berichten op Twitter.

Door

Nieuwsredacteur

89 Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
Zoals ik al dacht, niets aan de hand. Mensen beginnen al zeer snel conclusies te trekken ook de media helaas.
Tweakers, HWI of welke techsite dan ook had eerst even contact moeten opnemen met in dit geval AMD voordat ze zomaar alles gaan aannemen van forum medewerkers of zelfs gewone gebruikers.

Zoals AMD zelf al zegt.

“Well unfortunately we are all humans and someone made a human mistake. I am unable to read and verify everything that any AMD employee posts about our software. Any media can contact me for a formal statement at any time though - none did! ;-)”

https://mobile.twitter.co...status/948224999726501890

[Reactie gewijzigd door Enchantress op 2 januari 2018 18:45]

Maar dat is de hedendaagse media. Zo snel mogelijk zijn en dan achteraf pas gaan kijken hoe de vork in de steel zit. Want stel je voor dat de concurrent eerder is met een nieuwtje. Nu is dat in hardware-land wat minder aanwezig, maar bij de reguliere media zie je het vaak genoeg voorbij komen. Een summier berichtje, 'feiten' die niet kloppen, afgaan op geruchten terwijl alles relatief eenvoudig te verifiŽren is en meer van dat soort onzin. Het gevaar is dat men alleen een eerste bericht leest waar foutieve informatie in staat en dat vervolgberichten ondergesneeuwd worden door berichten die op dat moment belangrijker zijn.

Ik heb liever een bericht twee dagen later (bij wijze van) dan dat een bericht onvolledig is of niet klopt.
Ik heb liever een bericht twee dagen later (bij wijze van) ...
Ik snap wat je wilt zeggen, maar jouw toevoeging tussen haakjes legt de vinger al op de zere plek. Twee dagen is een eeuwigheid in onlinenieuws-land. Maar ook als een technieuwtje ťťn dag later op T.net dan op, zeg, NU.nl verschijnt, denk ik onwillekeurig al: pff, oud nieuws.

Voor nieuwssites en -redacteuren is het een constante battle tussen hun eigen kwaliteitsmaatstaven en -doelen en meer commerciŽle overwegingen zoals bezoekersaantallen. Ik geloof best dat als T.net echt zou investeren in een imago als iets trager, maar diepgravender medium, heel veel bezoekers dat zouden waarderen. Alleen is het de vraag of T.net zich wel op dat soort bezoekers wil richten.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 2 januari 2018 19:32]

Dat zeg je wel heel leuk. Maar je moet voor de grap eens kijken wat er gebeurd als er een artikel enkele uren later gepost word. Dan staan de comment vol met "dit stond op al een uur op nu.nl" gezeik. Het is voor de een of voor de ander nooit goed. :) :)
Ja, klopt, maar dan verwijs ik naar @Randfiguur met zijn gedachte van 'pff, oud nieuws'. Als lezer moeten we ook eens wat minder ongeduldig zijn en niet meteen gaan lopen zeiken als website 1 wat later is dan website 2. Nu is 2 dagen later misschien wat gortig, maar omtrent geruchten/berichten die snel rondgaan komen de meeste bedrijven vrij vlot met een statement, of reageren ze vrij snel op een vraag via de mail of Twitter bijvoorbeeld.

En er is ook een verschil tussen het soort berichten. Stel Nu.nl schrijft dat Samsung problemen heeft met de productie van iets waardoor de release mogelijk opgeschoven wordt. Tweakers is ook op de hoogte maar heeft al een vraag uitstaan bij de PR-afdeling en besluit te wachten met te berichten. Een dag later hebben ze antwoord en blijkt dat er problemen waren met de productie maar dat de release niet in gevaar is gekomen. Nu.nl mag dan eerder geweest zijn, maar Tweakers biedt een correct verhaal gebaseerd op feiten terwijl Nu.nl alleen geruchten had.

Nu is het bovenstaande niet altijd mogelijk en geruchten wordt vaak niet over gesproken door de PR-afdeling, maar het is maar een voordeel. Liever een bericht later maar met meer inhoud wat mij betreft. Uiteindelijk heb je daar meer aan als lezer. Een Youtube-kanaal dat ik volg hanteert dezelfde methodiek met reviews. Die zien om zich heen dat anderen zo snel mogelijk hun review online willen hebben omdat het voor views zorgt, maar zij verdiepen zich liever wat meer in de game zodat ze een beter oordeel kunnen geven. En nieuws is zelden niet meer relevant na 1 of 2 dagen, ook al zijn anderen eerder. Genoeg mensen die voor het leesvoer alleen naar Tweakers gaan en Nu.nl bijvoorbeeld gebruiken voor wat headlines.
Je mag toch aannemen, dat een medewerker die op een forum reageert, dat namens het bedrijf doet? Het lijkt me dus een kwestie van AMD die zijn medewerkers beter instrueert bij wie ze hun informatie vandaan halen, alvorens ze iets uit naam van het bedrijf communiceren?

Het zou een mooi zooitje worden, als ieder ding wat een medewerker van een bedrijf communiceert, moet worden geverifieerd bij zijn leidinggevende.

Of zou de CEO binnenkort ook gaan vertellen, dat wat meneer Makedon heeft gezegd, onjuist is, maar dat NIEMAND bij de CEO gecheckt heeft of het wel klopte?
heb je de originele forumpost gelezen die in het artikel is aangehaald?
quote: ray_m
This title is from 2007, so we are unlikely to devote any valuable engineering resources to this issue, which is most likely caused by outdated API modules.
dit is dus zeker gťťn officieel statement en zelfs daar is er ruimte vrijgelaten voor interpretatie. Voor officiŽle statements heb je een PR-afdeling of iemand hoger zoals nu dus met de klinkende titel Director - Product Management, Product Marketing and Strategy.
Jij weet duidelijk niet hoe het er aan toe gaat bij bedrijven.
Ik denk niet dat jij dat aan de hand van 1 reactie van mij kan beoordelen ;)

Volgens mij zorgt een professionele organisatie ervoor, dat degenen die namens die organisatie communiceren (via welke vorm dan ook), beschikken over de juiste informatie, of weten waar ze die kunnen inwinnen. En anders moet je die medewerkers niet namens het bedrijf laten communiceren. Het is niet voor niets dat bedrijven daar vaak speciale woordvoerders en social-media afdelingen voor hebben...

Lijkt me niet teveel gevraagd toch? Als ze dat in een bedrijf intern al niet kunnen regelen, mag je toch niet van mensen buiten het bedrijf verwachten dat die wel weten welke informatie ze mogen vertrouwen, en waar ze de "officiŽle" informatie vandaan mogen halen?
Precies, spot on. Het is inderdaad beter bij klachten/vragen om mensen zelf niet te laten nadenken en mogelijk soms een foutief antwoord te geven, beter is het dat je het even moet verifieren bij degene die erover gaat en allicht net 3 weken op vakantie is. Krijg je als antwoord: "Ik kom over een maand of wat wel bij je terug!". Doet het PR technisch super goed! :D

Er is zo'n oud spreekwoord: wie geen fouten maakt, maakt meestal helemaal niets.
mag je toch niet van mensen buiten het bedrijf verwachten dat die wel weten welke informatie ze mogen vertrouwen, en waar ze de "officiŽle" informatie vandaan mogen halen?
Wel als deze mensen zelf een bedrijf zijn die informatie verspreiden, dan mag je er gewoon vanuit gaan dat deze mensen onderzoek doen voor ze iets als "nieuws" op het internet zetten
Een beetje kort door de bocht hiero

Communicatie vanuit een bedrijf gaat altijd via een speciale PR afdeling, zeker bij giganten zoals AMD,...

Medewerkers van het bedrijf krijgen 9 kansen op de 10 een annex in hun contract dat ze moeten opletten met berichten op sociale media te posten of in bepaalde discussies te treden.
Het is toch meer dan normaal dat een engineer van de hardware afdeling niet zomaar mag gaan bazuinen wat de technische in en outs zijn.

Een bedrijf van zo'n magnitude die niet werkt met een aparte afdeling gaat problemen krijgen.

Plus het ging al dus niet om officiŽle communicatie.
Of de support engineer had na het lezen van de forumpost in de bugtracker bij AMD gekeken en zag er een "won't fix" staan en heeft dat naar de eindgebruiker gecommuniceerd waarna er een storm in de media is ontstaan en AMD nu in damage control mode is gegaan.
Dit dus, AMD heeft zich verslikt in de reacties en reageert nu, Terry Makedon heeft waarschijnlijk eerder gehoord dat dit gemeld is en komt pas twee dagen later met een statement? Maar het is dus de media die aan hem had moeten vragen of het waar was? Het antwoord op het officiŽle technische forum van AMD zou voldoende moeten zijn, na een eerste bericht een paar dagen geleden had binnen een paar uur een bericht de deur uit gegaan moeten zijn... heeft AMD niet gedaan: 'wie gebruikt nog DX9'... blijkt weer maar eens hoe slecht marketing&pr afdeling van AMD is.
Dat is natuurlijk wel een kromme redenatie. Dat betekent namelijk dat AMD-medewerkers geen bindende uitspraken namens het bedrijf kunnen doen (gebruik van 'employees' impliceert dat het niet alleen om het forum gaat maar elke communicatievorm). Dit heeft dus invloed op de betrouwbaarheid van uitspraken op het forum.

De verklaring had IMO beter geweest als er geen sneer naar de media was gemaakt, maar gewoon was toegegeven dat er een kleine miscommunicatie binnen de teams had plaatsgevonden.
Tweakers, HWI of welke techsite dan ook had eerst even contact moeten opnemen met in dit geval AMD voordat ze zomaar alles gaan aannemen van forum medewerkers of zelfs gewone gebruikers.
Het statement waarop de berichtgeving gebaseerd is, is sowieso overtrokken. Van "not likely to fix" is in veel media de meer sensationele clickbait "won't fix" gemaakt.

Maar wie zegt dat de persoon (of personen) waarmee dan in contact gekomen was wťl de informatie hadden waar deze Terry Makedon nu mee komt? Het is niet normaal dat je contact krijgt met een topman als je een officieel statement vraagt van een relatieve gigant als AMD. Zeker niet als het relatieve kabouters betreft zoals Tweakers, HWI, of de meeste andere techsites. Die contacten lopen vaak via PR-afdelingen en/of ze worden doorverwezen naar PR-afdelingen.
Zoals ik al dacht, niets aan de hand.
Daar ben ik het niet mee eens. Als een van je technical support engineers claimt dat iets waarschijnlijk niet gefixt gaat worden terwijl het blijkbaar wel gefixt gaat worden, dan heb je als bedrijf een probleem.

Of de beste man heeft een fout gemaakt, al dan niet uit nalatigheid, of de interne communicatie omtrent bugtracking functioneert niet adequaat, of er is een interventie vanuit directie niveau nodig geweest om dit hoger in de prioriteiten in de bugtracker te zetten.
Gegeven dat AMD zijn woord nakomt was het dus weer een storm in een glas water :)
Vraag is of ze dit ook gedaan hadden als er geen storm aan klachten was geweest.
Zeker waar! Ik heb geen idee of ze het dan gedaan zouden hebben eigenlijk. Niet dat dat me echt boeit. Dat ze updates uitbrengen voor DX9 titles is al best wat. Ik weet niet of ze daar technisch gezien wel verplicht toe zijn.
Technisch gezien misschien niet, maar er speelt meer.
AMD doet het na jaren weer heel goed (met Ryzen).
Het zou heel erg jammer zijn als ze dat momentum verliezen door "AMD heeft slechte driver support" praatjes
Daar heb je een goed punt.
Goed punt, maar zonder dat momentum zou het juist nog veel erger zijn geweest voor de reputatie van AMD. Toch nemen bedrijven soms wel de beslissing om de legacy niet langer te ondersteunen, en met reden.

[Reactie gewijzigd door torp op 2 januari 2018 21:13]

tja, maar wel lullig dat na een aanpassing in hun drivers ineens deze oude spellen slechter gingen presteren.
Als er geen storm aan klachten zou zijn geweest zou je kunnen concluderen dat er weinig last werd ervaren dus waarom dan het fixen?
Nou, al was er wel een storm van klachten geweest, dan is de vraag: Had AMD er wat mee gedaan als dit niet breed uitgemeten was in de media?
Het lijkt er veel meer op dat de medewerker die eerder dat statement heeft gedaan niet het recht tot spreken had... iets te 'pro-active' geweest :) Het was dan ook zeker geen officieel statement. Het lijkt er op dat er een bugje is ingeslopen die men nu weer met een hotfix rechttrekt, geen enkele reden voor AMD om dat niet te willen doen.

Het gaat niet eens om updates voor oude games, maar om een stukje bestaande code waar door een foutje wat bitjes van waren omgevallen...

Er was ook zeker geen 'storm van klachten', er is een storm van gemaakt door Reddit en daarop volgend de media... oftewel echt een storm in een glas water.
De TSE zit op de support tak. Eniginering, marketing en directie zitten natuurlijk in andere takken van het bedrijf. Waarschijnlijk klopt het statement normaal wel van de TSE dat het moeilijk zal zijn om een engineer resource op een bug met oude games toegewezen te krijgen. Dat zou bij elke ander bedrojf namelijk ook zo zijn als je nu komt klagen dat iets ouds niet meer werkt met een nieuwe versie.
Door de storm van aandacht kan er natuurlijk nu wel een enginering resource een extra taak toegewezen krigen boven op zijn al overvolle takenlijst.
Natuurlijk niet. Wanneer er geen klachten waren geweest, was er ook geen probleem dat opgelost hoefde te worden.
Hebben ze ooit beloofd om tot een bepaalde datum alle dx9 games te blijven ondersteunen? Of welk woord bedoel je anders.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 2 januari 2018 18:28]

Jij wilt elke keer dat je een zak brood koopt de belofte dat er brood in zit?
Wat dacht je van "daar gaan we van uit en dat is wat verwacht word" .
Het is best veel werk om legacy software te ondersteunen op OSen waar het nooit officieel op gesupport is door de developer
Zover ik heb begrepen werkte het gewoon prima, en brak een driver update de support. Het is dus kapotgemaakt, en daar hebben mensen terecht weinig begrip voor.
Stel je voor dat jij een afdeling leidt die die drivers maakt. en laten we aannemen dat AMD met die Adrenalin driver meer heeft aangepast dan alleen de naam en de installer. Er is onder de motorkap werk gedaan.

Ten eerste kost het al geld om uberhaupt na het bouwen, een enigzins extensieve test te doen met legacy games. Er zijn heel veel oude obscure dx9 titels en AMD focust denk ik liever op de games die op dit moment veel gespeeld worden. Het zal niet gebeuren dat CSGO (ook dx9) ineens niet meer werkt. Een paar oude EA RTS games die een paar mensen nog spelen voor de nostalgie (want de gameplay was niet geweldig dat kan ik je uit de eerste hand vertellen) hebben geen prioriteit. Ga jij dan budget en uren uittrekken om elke dx9 game die ooit is uitgebracht te testen, en vervolgens in je legacy code zitten graven om te kijken welke fixes je moet porten om die games die niet willen starten weer aan de praat te krijgen, voordat er een issue is? Of ga je, omdat er zoals in elk bedrijf van je verwacht wordt dat je je deadlines haalt, naar productie zonder extensief te testen en laat je de community je build testen? Zelfs Microsoft hanteert nu met windows 10 het laatste model. Het is niet haalbaar financieel om alles te testen. Release incomplete instabiele software en fix de issues waar het meeste gezeik over komt. Dat is de nieuwe standaard.

Dit hele verhaal toont gewoon aan dat je je drivers niet moet updaten zolang ze werken.Nooit de laatste versie van een graphics driver gebruiken tenzij je een gloednieuwe game op release dag wil spelen en alleen de allernieuwste driver ze onderteunt, of als je zelf iets experimenteels developt. Pak gewoon die van een maand geleden als het kan en zoek vantevoren even op internet op of die niet iets sloopt wat belangrijk voor je is.
Drivers hoef je ook niet te updaten als je geen problemen hebt. Het is geen flash player die met het internet verbindt en vol met gaten zit. Download een driver die werkt, hoe ouder hoe beter want langer 'getest' door gebruikers, sla hem ergens veilig op, en gebruik hem zolang hij werkt. Wil je een nieuwere game spelen die je driver niet ondersteunt, dan ga je research doen naar welke nieuwe versie je wilt hebben, en hoe het daarmee zit met backwards compatibility. Je ontkomt er niet aan als je controle over je computer wilt hebben om heel veel zelf te doen. Dat is altijd al zo, en echt niet alleen bij AMD.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 2 januari 2018 21:00]

Ik snap je punt en besef dat dit de realiteit is, hoe ongewenst ook. Maar nogmaals, het werkte eerst, en is kapotgemaakt. Prima om dit achteraf te fixen, zolang ze het maar fixen.
Een paar oude EA RTS games die een paar mensen nog spelen voor de nostalgie (want de gameplay was niet geweldig dat kan ik je uit de eerste hand vertellen) hebben geen prioriteit.
En daar ga jij al de mist in, dat JIJ! vindt dat de gameplay niet geweldig is, wil nog niet zeggen dat anderen dat ook vinden.

En jouw verhaaltje mbt ouder drivers geen veiligheidsproblemen is dus kul, want vaak genoeg zitten er dus ook veiligheidsoplossingen in de drivers.
En waarom zou ik zoveel research moeten doen als het spel gewoon fatsoenlijk werkte, ik kan toch 2 spellen tegelijk op mn computer hebben draaien.
Het is nou eenmaal zo dat producten end of life zijn en dat je dan zelf moet zorgen dat het blijft werken. Ook als een fabrikant failliet gaat of zich op een andere markt gaat richten heb je dat probleem.
Maar waarom werkte het? Door een extra software module in de driver waarvan ze dachten dat deze inmiddels overbodig was? Of door een kluwen van uitzonderingen in belangrijke onderdelen van de driver, die de prestaties van de driver over de gehele linie ernstig benadeelde?
In het eerste geval heb je gelijk, in het tweede geval vind ik dat wanneer je antieke games wilt spelen, je dat maar met antieke drivers moet doen.
Het is niet "die games ondersteunen" het is zorgen dat DirectX 9 compatibiliteit niet breekt, wat hier dus gedaan is.. Die kaarten komen met ondersteuning voor bepaalde DirectX niveau's en horen backwards compatible te zijn.. dus als je 11 ondersteund moet je ook 9 ondersteunen..

Het heeft weinig met die games specifiek te maken, ze gebruiken gewoon toevallig een techniek of functie die AMD gebroken heeft in een driver update, en dat was het foute eraan.
Andere dx9 games werken nog wel, dus zoals je in de vorige thread hierover kunt lezen is er een behoorlijke kans dat de devs van de engine die CnC3 RA3 en BFME 1-2 gebruiken, een paar dirty fixes hebben toegepast waarvan je niet kunt eisen dat iedere fabrikant ze tot het einde der tijden blijft supporten. Dat zou videokaarten erg duur maken. Zegmaar van het niveau van die professionele kaarten van enkele duizenden euros per stuk. Die hebben namelijk wel dat soort garanties. Koop zo'n kaart en elke autocad versie die het ooit ondersteund heeft moet werken en als het niet werkt staat er een support team voor je klaar.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 2 januari 2018 18:44]

Hier is meer info te vinden:
https://www.reddit.com/r/...k_of_directx_9_support_a/
en ik ben het er wel mee eens dat:
You must support all APIs the operating system vendor still provides working support for.
Op linux kan dat misschien, maar in windows kan iedereen bijv. aanpassingen doen aan dlls die dan niet hetzelfde meer zijn als de officieel ondersteunde versie. die engine die deze problemen veroorzaakt moet wel iets raars doen in die richting, anders zouden of alle directx9 games niet werken of allemaal wel. ik denk niet dat het redelijk is om te verwachten dat amd, of nvidia, of een ander bedrijf, al die aanpassingen blijft toevoegen aan nieuwe driver versies. de situatie waarin games na een paar jaar niet meer werken is ook niet wenselijk. het is een ingewikkeld probleem.

uit die link van je:
It's possible. I know some games ship with very bad code that ends up being patched/hacked around in the driver (e.g. forgetting to call EndFrame after rendering, wtf? how can they ship that?).

However the fact so many games are broken with a single release, is quite worrying. I can only offer a couple of possible reasons:

They removed all of the API violation fixups from the driver
They broke something fundamental that these games rely on - as many DX9 games do still function
I'm looking into it.
die fixups is dus waar ik naar refereerde.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 2 januari 2018 19:48]

Probleem zit em ansich ook al in het feit dat AMD uberhaupt in het verleden die fixups heeft toegevoegd. Dat is wat ik sowieso tegenwoordig mn tenen van krom trekt als ik zie dat Nvidia of AMD weer support heeft verbeterd voor een bepaalde game.. Ze moeten gewoon zorgen dat de driver volledig/optimaal DX?? (of OpenGL? of Vulcan?) support, en de gamedevelopers moeten maar zorgen dat hun game ook correct het framework gebruikt, dan is al die onzin niet nodig. Aparte afhandeling van games in de driver is dus echt gewoon een NoNo..
Precies dit!

Het is leuk dat AMD (en NVidia) allerlei gekunstelde truuks uithaalt in hun drivers om games maar goed werkend te krijgen, maar het zouden de game devs moeten zijn die gewoon het beste uit de standaard DX9 api halen, en niet de gpu fabrikanten die dat met hun drivers doen.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat AMD (en NVidia) dit zelf in de hand hebben gewerkt. Vaak werken games gewoon volgens de DX9 standaard, en omdat het (op dat moment) een AAA game is hacken de driver programmeurs er optimalisaties in voor die specifieke game om hem maar beter te laten draaien op hun kaarten dan op de andere fabrikant zijn kaart. 99 van de 100 keer betekent: "Better support for game X" in de release notes "Created a branch of function X for this specific game so that it will run faster".

Dat moet eens stoppen.
Top! En welke shitstorm krijg je denk je over je heen als de 1 het wel doet en de ander niet?
En wie zal dan de schuld krijgen?
Als je het vorige bericht leest vind iedereen het van de zotte "want bij nVidia werkt het wel, dus het moet wel de schuld van AMD zijn"...

En denk je werkelijk dat zowel AMD als nVidia een kans laten schieten de ander een hak te zetten?
Nee, maar dit is dezelfde discussie als bij benchmarks op telefoons... fabrikanten cheaten de boel door optimalisaties door te voeren om hun product maar sneller te doen lijken.

Ik snap dat ze het doen, maar dit soort onzin is daar dus het gevolg van.
Ik ben het met Origin64 eens.
Andere dx9 games werken nog wel, dus zoals je in de vorige thread hierover kunt lezen is er een behoorlijke kans dat de devs van de engine die CnC3 RA3 en BFME 1-2 gebruiken, een paar dirty fixes hebben toegepast waarvan je niet kunt eisen dat iedere fabrikant ze tot het einde der tijden blijft supporten.
Tevens moeten dit soort games in windows 7, 8 en 10 vaak ook nog eens compatabiliteits mode gebruikt worden anders werken ze ook niet. Je krijgt als het waren en wirwar van oplossingen, die meer en meer conflicten opleveren waarna de vinger snel naar AMD of nVidia gaat wat niet correct is.
Op linux kan dat misschien, maar in windows kan iedereen bijv. aanpassingen doen aan dlls die dan niet hetzelfde meer zijn als de officieel ondersteunde versie. die engine die deze problemen veroorzaakt moet wel iets raars doen in die richting, anders zouden of alle directx9 games niet werken of allemaal wel. ik denk niet dat het redelijk is om te verwachten dat amd, of nvidia, of een ander bedrijf, al die aanpassingen blijft toevoegen aan nieuwe driver versies. de situatie waarin games na een paar jaar niet meer werken is ook niet wenselijk. het is een ingewikkeld probleem.

uit die link van je:

[...]


die fixups is dus waar ik naar refereerde.
Dus gewoon slecht geprogrammeerde games, en wel heel veel titels uit de EA catalogus. Toeval? Ik betwijfel het.
Aangezien andere DX9 games wel werken worden de API wel ondersteund waarom het bij die games even niet lekker werkt is de vraag en dat gaan ze nu fixen.
In dit geval was het (zover ik heb gelezen) dat AMD vergeten is een bepaalde dll mee te leveren die die games gebruiken, andere versies zouden daarbij niet werken (alleen specifiek die)
Maarja, kan dus ook zijn dat andere games gewoonweg niet alle functionaliteiten van DX9 gebruiken, en toevallig dat die games die nu niet meer fatsoenlijk werken wel net van functionaliteiten gebruik maken die nu fubar zijn.
In dit geval gaat het om Direct3D 9.0, dit is een onderdeel van DirectX (DirectX is een collectie van allerlei functionaliteit, valt bijvoorbeeld DirectSound, DirectInput, DirectDraw en al die dingen onder) waarvan een aantal door de tijd zijn vervangen, Direct3D is deel van de rendering API, deze gaat dus door naar de drivers van je videokaart welke verantwoordelijk is voor het tonen van de beelden, Zolang Windows deze DirectX versies ondersteund (en daarbij dus de games die nog ervan gebruik maken) is het aan AMD en NVIDIA en alle andere om deze functionaliteit niet kapot te maken.

In dit geval ligt het dus niet aan de game/engine die iets fout doet (want op vorige versies heeft het wel altijd gewerkt) maar aan AMD die veranderingen heeft doorgevoerd die daarbij de game breektte)
Met het woord bedoel ik de tweet dat ze het gaan oplossen :)
Oh ok, ik moet meer op links klikken :P
Toch goed dat dit er komt. Ik wilde AMD kopen bij mijn nieuwe pc building maar regelmatig speel ik toch nog Battle doe Middle Earth 2. Toch heel fijn. Kan ik toch mijn AMD build maken.
Anders toch ook, download je alleen de ťťn naar laatste drivers i.p.v. de nieuwste
En dan heb je over een paar maanden een ander spel dat alleen de nieuwste drivers vereist.
Dit gedoe was in de tijd dat ik mijn HD3870 had standaard 8)7 . …ťn van de redenen dat ik daarna eigenlijk alleen Nvidia heb gekocht(andere belangrijke reden was 3DVision). Werd knettergek van nieuwe drivers die je nodig had voor een spel, die een paar andere favorieten bijna onspeelbaar maakten(polygon spikes of hoe je het wil noemen). En dan kwam er weer een hotfix.

Schijnt nu wel veel beter te zijn.
Nooit last van gehad en heb toch erg veel AMD kaarten gehad.
Een enkele keer heb je wat issues met driver X en werkt het wel met een oudere. Maar later was dat weer fixed.

Dat soort dingen komen ook bij nVidia voor. In het verleden had nVidia een wat betere naam qua drivers echter hebben die ook heel veel steken laten vallen alleen veel mensen weten dat niet of zijn het vergeten zie ook:
https://www.youtube.com/watch?v=dE-YM_3YBm0

Vind het nergens op slaan hoe hard AMD op bepaalde dingen afgezeken wordt en als er bij nVidia iets gebeurd is het niet zo erg of is men het zo weer vergeten.
Tja, zo heb ik het nou eenmaal ervaren. Ik hou niet van kampjes. En het ding was ook een heethoofd wat kabaal maakte.

Maaaaaar. Het was wel ongelofelijke bang for the bucks. Ik heb dan ook geen spijt dat ik hem gekocht heb, ik wou het daarna gewoon niet weer. Ik geef dan liever wat meer geld uit, even goede vrienden.

Ik wens AMD ook het beste toe, Nvidia(/Intel) heeft (veel meer)concurrentie nodig, maar ik heb geen zin om dat bij elke post te vermelden om tere zieltjes te sparen.

AMD heeft het qua prijs/kwaliteits verhouding inderdaad beter voor elkaar, maar als je 3DVision wil ťn een bepaalde tijd ook Physix(is op sterven na dood volgens mij?) moe(s)t je bij Nvidia zijn. En als je niet de beste koop, maar pure power wil kan je nog steeds niet echt om Nvidia heen, niks persoonlijks.

En ja ik heb ook een 280GTX gehad die na 3 jaar overleed(kon overigens meerdere malen in de oven dus een vriend van mij heeft er nog een jaar of 5 plezier van gehad). Daarvoor was het een ongelofelijk beest van een kaart(tezamen met de i7 920 waar de 280 in zat, die nu nog wekelijks racesims draait), maar de 570 die ik daarna kocht beviel ook heel goed(en nog steeds, zie i7 ;).

Resumť dit is voor mij echt geen Apple verhaal(dat is voor mij no go), ik draag AMD een warm hart toe, van de K5 tot de xp4800+ heb ik alleen maar AMD processoren gehad. Met Ryzen zou ik qua CPU voor de opvolger in elk geval zeker weer die kant op kunnen gaan.

Heb nu overigens VR dus Stereoscopisch 3D is iets minder belangrijk. En ik hoop dat AMD binnenkort komt met een kaart die Nvidia uit het water blaast, dan koop ik hem echt wel, ook als hij duurder is.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 januari 2018 01:16]

De kans dat AMD met een kaart kan komen die sneller is dan wat nvidia geeft wordt met de dag kleiner. Nvidia heeft inmiddels zo veel meer geld dat ze die voorsprong niet meer uit handen hoeven te geven. Ze hebben zo veel hogere R&D budgetten daar kan je als een relatief klein bedrijf als AMD niet meer tegen op. Dat ze nog zo ver kunnen komen is al knap genoeg.

Ik hoopt het ook maar zie het niet snel gebeuren. Intel heeft jaren zitten luieren maar nvidia doet dat de afgelopen jaren nog niet. Wellicht komt dat nog dan hebben ze een kans. Maar z'n verwacht ik dat mensen nog steeds massaal nvidia kopen vanwegen de naam en verandert er niets en zal het de generaties daar na weer hetzelfde liedje zijn of nog erger.
Nah, Nvidia is nogal arrogant en dat kan ze nog wel eens duur komen te staan. 3DVision is bijvoorbeeld leuk, maar wil je bij een niet gecertificeerde TV 3D ondersteuning dan moet je 3DTVPlay kopen, wat veel brakker werkt dan native ondersteuning.

Zo was het altijd beter om de Acer/Zalman inf hack te doen, want dan had je native interlaced(oftewel passive 3D) ondersteuning. 3DTVPlay deed eerst alleen aan frame packing en dat ondersteunt bij FullHD alleen maar 24Hz... Gelukkig hebben ze later nog wel checkerboard toegevoegd, maar ook dat is suboptimaal t.o.v. native interlaced, of nog beter top/bottom(of over/under, hoe je het ook wil noemen).Genoeg die er om vroegen/smeekten op hun forum, maar daar doen ze weinig mee. De hype is er nu al lang af natuurlijk, dus gaan ze niet meer doen. Al zou je zeggen dat het met de tegenwoordige VR ondersteuning(is tenslotte ook 3D) een moi gecombineerd project kon zijn met weinig effort voor heel veel resultaat.

Maar ja, dit altijd nog beter dan klungelen met Tridef voelt toch een beetje als een hobby Bob suite.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 4 januari 2018 16:50]

Is ze geraden ook :Y) vast vele gamers die ook (stok) oude goede / leuke / simpelere games willen (kunnen blijven) spelen, ondanks een recente graka.
Zeker, legacy support is erg belangrijk. Stel je eens voor als win10 geen windows98 programma's meer zou runnen.
Nou qua software / tools is het wellicht een ietwat ander verhaal, maar gamers van mijn generatie (30+) grijpen ook graag terug naar oude herinneringen af en toe (naast de old-school consoles, handhelds en emulatie) ;)
Helaas zijn er nog steeds recente games die op DX9 draaien. GuildWars 2 is zo'n voorbeeld. In 2012 uitgebracht, en 2 a 3 maanden geleden nog een nieuwe expansion voor uitgebracht, maar nog steeds geen enkel signaal dat er een DX11/12 versie aan zit te komen.

Ik heb geen idee of er problemen waren met die game i.c.m. deze drivers, maar als er ooit soortgelijke problemen zouden komen die onopgelost blijven dan is dat toch wel erg jammer voor een hoop mensen.

[Reactie gewijzigd door grasnek op 2 januari 2018 22:56]

Guild Wars 2 is sowieso zwaar geoptimaliseerd voor Nvidia kaarten, mijn vriendin en ik hebben exact dezelfde hardware (alleen heb ik 16GB ipv 8 en een RX480 ipv een GTX950 en normaal draait mijn computer op grafisch gebied dansjes om haar computer maar in Guild Wars 2 haalt zij een hogere framerate met dezelfde grafische instellingen.
Mijn ervaring is dat in GW2 je cpu vooral heel erg uitmaakt. Intel i5 op hoge kloksnelheden maakt vaak meer uit dan een snelle nieuwe kaart. Maar dat AMD wat minder presteert dan nVidia geloof ik ook meteen.
Mijn geval: Intel i5 3570k stock speed, tot 1.5 maand geleden een 5 jaar oude GTX670 2GB, die ging kapot en nu een GTX1070Ti. Kan niet zeggen dat mijn fps beter is, ik draaide altijd al max settings behalve shadows op medium, en player limit op medium of low, die 2 lijken bij mij de meeste impact te hebben.
Ik zou zeggen overclock die stock i5 3570K eens, dat moet toch niet zo moeilijk zijn.. :)
Daar zat ik al even aan te denken, maar nu met die 1070Ti denk ik dat de CPU nog wat duidelijker de bottleneck geworden is. In december was ik amper thuis dus ik denk dat ik er deze week eens naar kijk :)
Misschien moeten ze een hotfix om freesync weer werkt te krijgen uitbrengen... Leuk dat AMD nieuwe adrenaline driver uitbrengt met nieuwe freatures (waardoor weer nieuwe bugs kunnen ontstaan), maar mij lijkt het verstandiger dat ze eerst oude bugs oplossen voordat ze nieuwe features implementeren.

Naar mijn bug rapports kijken ze in ieder geval nooit. (ik ben niet alleen met problemen, op de AMD forums zijn er genoeg gebruikers met dezelfde problemen, variŽrend van stuttering in games tot multi monitor support).
Ik heb geen issues gehad met freesync niet met de oude drivers en ook niet met de nieuwe hier werkt het gewoon.
Je reactie klinkt een beetje als: ik heb geen problemen dus het probleem bestaat niet. Op het forum zijn er mensen met dezelfde problemen. Ik heb overigens een MSI rx480 voor als het probleem grafische kaart specifiek is.

Verder ben ik veel meer issues tegen gekomen met mijn RX480 dan toen ik nog mijn HD7950 had. Die heeft jarenlang zonder probleem zijn werk gedaan.
AMD voert in een recordtijd nieuwe features door. Wat de kans op bugs ook vergroot. Ik snap dat AMD weinig resources heeft, maar om de gebruiker de tester te laten spelen neem ik AMD zeer kwalijk.
Dat is jou aanname ik geef alleen aan dat ik er geen problemen mee heb.
Betekend niet meteen dat het bij andere altijd goed werkt alleen dat er ook mensen zijn waarbij alles wel naar behoren werkt. Dus dat het mogelijk een instelling kan zijn of bepaalde software / hardware combinatie die dwars zit.

Mijn config was met: R9 290, 295x2, Fury X, Fury Nano, RX480 en nu RX Vega
Scherm Asus MG279Q. Aantal zaken zijn wel verbeterd sinds launch bv low frame rate compensation.
Daarnaast gebruik ik momenteel wel een hackje om mijn freesync range naar 60-144 te veranderen omdat die kaart dat prima aan kan en 35-90 dan een beetje laag is.

Maar heb tegenwoordig niet heel veel tijd meer om heel veel games te testen. Maar de games die ik speel werken goed.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 4 januari 2018 14:15]

Any media can contact me for a formal statement at any time though - none did! ;-)

Ouch.
Het is te zot voor woorden dat er een driver fix moet komen voor games waarbij de developers van de engine die CnC3 RA3 en BFME 1-2 een paar dirty fixes hebben toegepast door game developers dat iedere fabrikant ze tot het einde der tijden blijft supporten. mijn mening is dat de gamedeveloper of hun moederbedrijf dit maar moeten oppakken en in orden moeten maken en niet hun probleem moeten afschuiven op de hardware fabrikanten zij zijn de makers van de game en niet AMD of nVidia.
Games met slecht geimplementeerd DX 9 daar hoeven AMD of nVidia geen IMHO ondersteuning voor te bieden.
Het is te zot voor woorden dat er een driver fix moet komen voor games waarbij de developers van de engine die CnC3 RA3 en BFME 1-2 een paar dirty fixes hebben toegepast door game developers dat iedere fabrikant ze tot het einde der tijden blijft supporten.
Heb je bewijs dat de engines van die games 'dirty fixes' hebben gebruikt?
Dodgy Coder "Never trust a computer you can't throw out of a window" - Steve Wozniak.
8. Dirty deeds - Tim Randall (Developer @ Encore)

The engine team at Gremlin Interactive used to keep a single glove in their office. When someone asked why it was there, they were told it was only used when someone was about to type some really dirty code. It wasn't so much a case of not wanting to leave fingerprints but rather not wanting to actually touch the dirtiest fixes!
O-) O-) O-)

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 4 januari 2018 08:50]

Voor wie nog meer graag zijn tijd verdoet aan 20 jaar oude (coole) games,

CC Ultimate is 50% korting bij origin en niet te krijgen bij Steam (volgens mij).. Hierin zitten alle 17 cc games en uitbereidingen :)

https://www.origin.com/nl...ction/ultimate-collection

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 2 januari 2018 19:10]

Cc renegade word nog steeds gespeeld!
Helaas op Origin, anders was het inderdaad een leuke geweest.
Ok, dat is iig goed nieuws. Iemand anders ook last van crashes met Injustice ultimate edition? Wat ik ook probeer hij crasht altijd na het starten van een gevecht.

Off topic wellicht maar ik ga ondanks alles toch weer terug naar Nvdia en heb mijn rx480 te koop gezet, wil toch een 1060 omdat naar mijn gevoel (wellicht onterecht) GeForce voor mij tot nu toe stabieler is als Radeon.
Off topic wellicht maar ik ga ondanks alles toch weer terug naar Nvdia en heb mijn rx480 te koop gezet, wil toch een 1060 omdat naar mijn gevoel (wellicht onterecht) GeForce voor mij tot nu toe stabieler is als Radeon.
Je "gevoel"?, klinkt eerder als ontwenningsverschijnselen.
Absoluut niet. Ik het. Verschillende kaarten gehad van zowel Nvidia als AMD en tot nu toe betere ervaringen met de Nvidia kaarten gehad. Misschien net de combinatie games die ik speel. Ik heb absoluut geen last van fanboyism oid als je daarop probeert te zinspelen.
Absoluut niet. Ik het. Verschillende kaarten gehad van zowel Nvidia als AMD en tot nu toe betere ervaringen met de Nvidia kaarten gehad. Misschien net de combinatie games die ik speel. Ik heb absoluut geen last van fanboyism oid als je daarop probeert te zinspelen.
haha, nee, maar gevoel is vrij abstract en is voor mij geen goede rationele benadering om je videokaart te verkopen 8)7 . Als hij het doet en je haalt goede fps en frametimes, dan zie ik het probleem niet.
Mwah dat is kort door de bocht hoor. De RX 580 was een veel betere deal dan de 1060 voordat de mining craze begon. De 580 voorraad groeit nu langzaam weer maar omdat we nederlanders en geen noord amerikanen zijn liggen we toch een maandje achter met voorraad.

Het is niet alsof Nvidia drivers nooit ruk zijn hoor. Je kan met die drivers net zo goed gezeik van dit formaat hebben

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*