Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Linux-kernel 4.15 komt uit met ondersteuning voor AMD RX Vega-gpu's

De nieuwe versie van de Linux-kernel, met nummer 4.15, is uitgekomen en brengt onder meer ondersteuning mee voor Radeon RX Vega-gpu's van AMD. Linus Torvalds zei over de Meltdown- en Spectre-lekken dat er nog veel werk te doen is.

Tux (linux logo)Onder de vernieuwingen in de Linux-kernel is ook ondersteuning voor Raven Ridge door de merge van Amdgpu DC, aldus Phoronix. Andere toevoegingen zijn ondersteuning voor audio via hdmi en displayport op nieuwere gpu's, standaard ondersteuning voor Coffee Lake-graphics en ondersteuning voor de risc-v-architectuur, maar nog zonder de drivers. Risc-v is een opensource-isa die zijn oorsprong heeft bij de Computer Science Division van de University of California. Er is een overzicht van alle vernieuwingen beschikbaar op kernelnewbies.

Torvalds schrijft in een bericht dat de release begeleidt, dat de afgelopen week rustig was, hoewel dat niet voor de rest van de release cycle gezegd kan worden. Dat de release twee weken langer duurde dan voorzien, heeft volgens de Linux-grondlegger te maken met de timing rond de cpu-lekken Meltdown en Spectre.

Het werk aan het fixen van Spectre en Meltdown is nog niet klaar, zegt Torvalds. "Er komt nog meer werk aan en het is misschien even belangrijk dat de beste oplossing voor de tweede variant van Spectre niet alleen kernel-updates zijn, maar dat je ook een compiler nodig hebt met ondersteuning voor retpoline." Retpoline is een techniek die Google ontwikkelde om misbruik van de tweede Spectre-variant tegen te  gaan. Torvalds spreekt aan het einde van zijn bericht de hoop uit dat de volgende kernel weer normaal en 'saai' wordt. "Want saai is in werkelijkheid goed."

Door

Nieuwsredacteur

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Voor die paar mensen die geluk hebben gehad een Vega te vinden én deze ook normaal gebruiken, binnen Linux, zal wel een kleine groep zijn :P
Als Linux gebruiker koop ik specifiek AMD voor de ondersteuning. Kan misschien een kleine groep zijn, maar ik wacht alvast op de kans om een Vega64 te kopen, dus het drijft zeker een aantal aankopen.
Het is toch juist Nvidia die in de Linux community hogen ogen gooit?
Situation has changed, but if you care primarily about gaming performance and want point release distribution (like Ubuntu, Debian Stable) then NVidia proprietary driver is unquestionably superior. AMD proprietary driver was completely phased out and the Open Source one is officially supported.
If on the other hand you are on rolling distribution (Arch, Debian Testing etc) or you care about stuff outside of gaming then the choice is not immediately obvious. Main points differentiating the drivers are:
headache to install on point release distro: NVidia has minimal, AMD driver requires latest kernel and mesa which might need some work.
headache to install on rolling release distro: AMD driver is already there, NVidia sometimes has issues with compatibility with latest Xserver etc.
performance: NVidia is generally a bit better and notably more consistent. It also has less CPU overhead which allows high framerate gameplay. As of mesa 13 AMD driver is not far behind as long as you are fine without 144Hz.
game support: NVidia is as good as it gets on Linux. AMD is playing catch up here, but as of mesa 13 it supports OpenGL 4.5 so basically everything works.
general stability outside of games - generally open source AMD driver causes slightly less headaches (as long as you don't run the git version...)
being open source: more of a philosophical stance. If you care about it, then AMD is open and NVidia is not.
I myself went with AMD, but gaming is not my exclusive concern.
Los daarvan denk ik dat SinergyX meer doelt op het beperkte marktaandeel van Vega (hooguit 1%) vermenigvuldig dat met het marktaandeel van Linux en je houdt bar weinig users over.
Wat hieronder volgt is vooral mijn mening, maar ik hoor het ook wel regelmatig van andere gebruikers.

Voor pure performance misschien nog wel, maar voor het gemak en de features moet je toch echt bij AMD zijn tegenwoordig. De Vulkan en OpenCL support is bij AMD een stuk beter, plus je moet voor de meeste van die dingen geen extra drivers meer installeren, gezien er voldoende ondersteuning door AMD is toegevoegd aan de open source componenten die standaard gebruikt worden (de Linux kernel en Mesa bibliotheken, specifiek) zodat alles out of the box gewoon perfect werkt.

Bij Nvidia moet je een extra driver installeren, die vaak niet door je package manager geupdate wordt, en die lang niet altijd op tijd geupdate wordt voor wanneer je een nieuwe kernel update krijgt. Bovendien is Nvidia de enige die geen Mesa modules levert, maar je verplicht om een eigen OpenGL/Vulkan bibliotheek te installeren.

Dit betekent bijvoorbeeld dat je erg wankele hacks moet gaan uithalen als je andere merken ook in je PC hebt (bijvoorbeeld Intel HD of AMD Radeon) en die ook wil gebruiken. Met name op laptops maakt dat het erg lastig om Nvidia aan de praat te krijgen en te houden, want daar zit je quasi altijd met een Intel HD en Nvidia Optimus. Officieel ondersteunt Nvidia dan ook geen hybride setups/Optimus op Linux, hoewel ze hier wel aan een oplossing voor werken (GLVND, oftewel GL vendor neutral dispatch) om Nvidia GL en Mesa GL tegelijk te kunnen gebruiken.

Voor hybride setups biedt AMD gewoon ondersteuning aan voor DRI Prime, de officiële en best werkende manier om graphics offloading te doen onder Linux. Daar is wederom niets van installatie of configuratie voor nodig op een standaard Linux installatie. In Gnome kan je gewoon rechts klikken en "Launch application using dedicated graphics adapter" kiezen op mijn Intel HD/AMD Radeon laptop, bijvoorbeeld.

Ik heb zowel Intel, AMD als Nvidia systemen waarop ik Linux gebruik, en ik weet wel vlug welke fabrikant ik in de toekomst links laat liggen.

Edit: wat ik nog vergat te vermelden, is dat Nvidia ook de enige vendor is die nog geen ondersteuning heeft voor Wayland, de nieuwe grafische omgeving voor Linux. Wanneer je Nvidia drivers installeert, valt je systeem momenteel terug naar de oude X11 omgeving, met alle gevolgen vandien.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 30 januari 2018 09:24]

Op zich terechte kritiek rondom laptop gebruik als ik het zo lees. Echter vraag ik me weleens af of je het jezelf niet onwijs moeilijk maakt om Linux op je laptop te gaan draaien. Als je perse iets vanuit Linux wil draaien kun je altijd nog hyper-v inschakelen. Toch?
Dat valt best mee. Zonder een Nvidia-chip zijn de meeste laptops volledig plug-and-play onder Linux. Soms moet je de firmware voor je WiFi chip achteraf nog installeren, maar die zitten wel gewoon in de standaard repositories.

Bij mijn huidige Intel i7/AMD Radeon laptop was dat het geval, dus heb ik hem in het begin even aan de kabel moeten hangen. Merk wel dat ik hier over Debian spreek, die standaard geen niet-vrije software meelevert. In het geval van Ubuntu of openSUSE werkt ook WiFi zonder problemen vanaf het begin. Gewoon door de installer klikken, net als bij Windows, en je bent klaar.

Hyper-V is voor mij geen optie, omdat ik ook af en toe OpenGL en OpenCL software ontwikkeling doe, en daarvoor heeft Linux rechtstreekse toegang tot de PCIe bus en je grafische kaart nodig. Dat kan in virtuele machines soms wel, maar is erg lastig om goed werkende te krijgen.

Bovendien ben ik erg gewend aan de manier van werken op Linux, en werkt veel van de software die ik gebruik aangenamer op Linux dan op Windows. Voor grafische omgevingen in een Linux virtuele machine te draaien, ben je in mijn ervaring beter af met VMWare of VirtualBox, omdat Hyper-V geen grafische drivers voor Linux voorziet.
Zo lang je een Intel cpu met vt-d hebt zou dat moeten gaan. Zit op elke cpu sinds Skylake, ook de pentium serie. Je kan het ook gebruiken om vanaf je Linux te gamen op een virtuele windows : https://davidyat.es/2016/09/08/gpu-passthrough/ Omgekeerd is ook geen probleem. Omgekeerd (linux vanaf windows draaien) neem ik aan dat directe PCI-E ook geen issue is zo lang je over vt-d beschikt.
Klopt, maar Nvidia blokkeert PCIe pass-through op driver niveau tenzij je Quadro kaarten gebruikt. Er zijn wel manieren om daaromheen te werken, maar dan ben je weer al aan het prutsen om alles aan de praat te krijgen (en houden). Bovendien is de meeste documentatie hierbij gericht op het omgekeerde te bereiken (een Windows VM op een Linux host).

Voor wat ik doe is het toch veel eenvoudiger om gewoon native Linux te draaien, eerlijk gezegd. En als ik van GPU pass-through gebruik willen maken, zou ik omwille van de driver-ondersteuning wederom voor AMD kiezen.
Ik heb best wel goede ervaring met linux op laptops. Vroeger had je wel eens problemen met wifi en had de laptop een veel slechtere batterij duur ten opzichte van windows maar dat is tegenwoordig nog zelden maar een probleem.
Kijk maar wat Linus er zelf van zegt: https://youtu.be/IVpOyKCNZYw
Hij zei; mensen die al geluk hebben gehad er een te vinden, daar ben jij er dus nog geen van ;)
Klopt. Ik was misschien duidelijker moeten zijn, ik bedoelde namelijk dat ze dit niet alleen doen om bestaande eigenaars tevreden te maken, maar ook om toekomstige klanten te lokken.

Bij de huidige generatie chips is het moeilijk om aan een exemplaar te raken, maar dat blijft niet eeuwig zo. En door ondersteuning voor al hun hardware te bieden, bouwen ze een goede naam op onder de Linux gebruikers, en dat is iets dat wel een tijd kan meegaan.
nou ja, dual boot met linux voor dagelijks gebruik en windows voor gaming, zou dat zo zeldzaam zijn?
nou ja, dual boot met linux voor dagelijks gebruik en windows voor gaming, zou dat zo zeldzaam zijn?
Nee, dualboot was een noodzakelijk kwaad dat grotendeels gebruikt werd om spellen te spelen. Overbodig sedert er een goede spelcollectie voor Linux is. Kan me voorstellen dat er nog steeds mensen zijn die dualbooten, maar het is beslist op de weg terug.
Ik denk het wel, zeker als je gaat kijken hoeveel mensen er daarbij behoefte hebben om die Vega te gebruiken onder linux, er is vaak toch wel een vorm van ipgu aanwezig die daar voldoende is. Zolang de windows drivers maar goed functioneren, dan maakt dat weinig uit lijkt me.
De Vega was al volledig onder Linux te gebruiken door ofwel AMDGPU-PRO te installeren, ofwel een tweede videokaart, bijv. IGP, te gebruiken als beeldschermuitvoeren en de Vega voor rendering te gebruiken. Dat is is nu voorbij en maakt de Vega in één klap tot de best ondersteunde kaarten, omdat zodra Linuxdistributies deze kernel in gebruik nemen de boel direct na installatie zonder extra drivers werkt.

Persoonlijk heb ik ook baat bij deze kernel met mijn Polaris: De oude driver zonder DC kon niet met 3 monitoren overweg. Dat kan deze kernel wel en ik draai dan ook al enige tijd de release-candidate.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 29 januari 2018 11:51]

Overbodig sedert er een goede spelcollectie voor Linux is.
Redelijk lijkt me een betere omschrijving. Het aanbod voor Linux loopt nog steeds flink achter op Windows.
Dual-booten is voor mij overbodig omdat Windows steeds betere Linux-ondersteuning heeft, oa. met SSH en bash.
Edit: @Zer0 @SaiKoTiK
Of gewoon in een venstertje:
Threadripper Fully Operational for VFIO/Passthrough
https://www.youtube.com/watch?v=UD4BxGNShw8 _/-\o_ (ook wel nice van MSI/AMD om hier aan mee te werken)

[Reactie gewijzigd door Canule op 29 januari 2018 13:59]

Zeker weten hulde aan AMD en MSI om eraan mee te werken. Hoop dat meer fabrikanten hun zullen volgen (mijn hoop ligt bij ASUS, ben wel een fan van hun spul).
Ik denk het wel, zeker als je gaat kijken hoeveel mensen er daarbij behoefte hebben om die Vega te gebruiken onder linux, er is vaak toch wel een vorm van ipgu aanwezig die daar voldoende is. Zolang de windows drivers maar goed functioneren, dan maakt dat weinig uit lijkt me.
Ik heb nooit zowel een integrated gpu èn een dedicated gpu gehad: hoe werkt dat met aansluiten? Sluit je de monitor aan op de moederbord of op de grafische kaart? Of hebben moderne grafische kaarten niet eens meer een externe aansluiting omdat je moederbord die altijd heeft? In de duistere dagen van Voodoo-kaarten kan ik me herinneren dat je je gpu extern door moest lussen, maar die tijden liggen hopelijk ver achter ons.
edit:
Blijkbaar moet je voortdurend je aansluitingen switchen als je twee GPU's afwisseld

De simpelste oplossing is waarschijnlijk twee kabels naar je monitor trekken en dan je monitor laten switchen, maar de omslachtigheid van dit scenario doet me toch vermoeden dat linux-gebruikers die een Vega voor Windows hebben, die Vega ook graag onder linux zouden gebruiken: desnoods zonder (al teveel) hardwareacceleratie.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 29 januari 2018 12:53]

Daar is een hele mooie oplossing voor: https://www.youtube.com/watch?v=UD4BxGNShw8

Hier zie je hoe een vega gpu wordt gebruikt in windows 10 met pci passthrough naar de display output in de displaymanager van fedora wordt weergegeven via de gpu voor linux, zonder kabellussen. The future is now my dudes.

https://forum.level1techs...s-help-and-support/122387

[Reactie gewijzigd door t link op 29 januari 2018 14:28]

Dat is afhankelijk van welk kaart je wilt gebruiken. Als je op het moederbord aansluit doet de IGP het beeld en als je rechtstreeks op de grafische kaart aansluit doet die het beeld. Een aantal jaar geleden bestond er een stukje software (VIRTU) van LucidLogix waarmee DirectX en OpenGL draw calls naar andere GPU's doorgestuurd konden worden. Doet denken aan de multi-GPU capaciteiten van DirectX 12. Anyway Zo kreeg je dus een soort virtuele GPU en kon je je monitor aansluiten op het moederbord maar toch gebruikmaken van zowel de IGP als de GPU. Maar erg goed werkte het niet, het woord 'performancewinst' kreeg veelal een vraagteken toegevoegd.

Ik hoop dat het in de nabije toekomst minder zal uitmaken op welke grafische output je een monitor aansluit. Nu dat Intel met AMD-GPU's werkt en DirectX 12 en zijn opvolger beter met multi-GPU overweg kunnen we weer evolueren naar die gebruiksvriendelijkheid die de VIRTU-software bood maar dan native én met performancewinst!
Ik heb een Gigabyte mobo met een i7 4790k die ook een intel graphics aan boord heeft. Het mobo heeft een Hdmi aansluiting, maar ik heb deze in de Bios uitgezet en gebruik een dedecated videokaart. Dit werkt ook prima onder linux.

Bij laptops zie je vaak Nvidia icm met Intel geaphics. Je bent vaak verplicht om drivers te gebruiken die Optimus ondersteunen. Daarbij gebruik je altijd de integrated graphics die in high performance mode het beeld van de dedicated graphics kaart doorgeeft https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Optimus

Optimus werkt niet goed op linux distro's die kwa codebase achterlopen (zoals RHEL en Centos)

Ik ben benieuwd hoe het met de support op linux zit met AMD Ryzen en dan vooral bij laptops.
zeldzaam misschien niet, maar wijdverspreid waarschijnlijk ook niet :)
Als je de diverse afwegingen bekijkt, neem ik aan bijzonder klein ja. Buiten het OS, doel van de kaart en beschikbaarheid, heb je bij gaming ook nog dat het gros van de gamers toch aan de Nvidia kant zitten.
Ik heb in november een Vega64 gekocht (net voor de price hike naar ¤750+) en ook een nieuw moederbord. Omdat ik even geen zin had om een windows licentie aan te schaffen ben ik het avontuur aangegaan. Voorlopig zit ik nog op een 4.12 staging kernel. Ik ben wel blij dat ik straks gewoon weer op een reguliere manier kan updaten en dat ik niet specifiek rekening hoef te houden met mijn GPU voor het upgraden van mijn kernel.
Ik ben zo'n billige rat dat mijn complete PC rond de ¤400 kost, dus vraag ik ma af: waarom geef jij honderden euro's uit voor een grafische kaart, maar niet de paar tientjes die nodig zijn om de grafische kaart te gebruiken? Ik gebruik al jarenlang alleen nog de ingebouwde intel HD graphics juist omdat Linux dat out-of-the-box ondersteund, en mijn eisen op grafisch gebied matig zijn.
Omdat het geld even op was :)

Verder moet ik zeggen dat gaming op linux me op zich heel erg mee valt.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 29 januari 2018 13:40]

Leuk voor grafisch gebruik, maar de kracht van gpu's onder linux zit m in dingen als deep learning en andere cuda toepassingen. Cuda ondersteuning van b.v. Tensorflow vraagt om nvidia gpu's. AMD zou in die hoek een speler van formaat kunnen zijn.
Technisch hebben ze de boel voor 98% op orde. De resterende 2% zal van de applicatieprogrammeurs moeten komen, wat ook al gebeurt, voor Tensorflow zie:

https://github.com/ROCmSo...w/blob/hip/README.ROCm.md

Nu Nvidia GPGPU-gebruik van hun Geforces steeds verder ontmoedigt, voorspel ik dat dat de gebruikers richting Radeons zal drijven.
met HIP (onderdeel van AMD's ROCm) is Cuda code automatische om te zetten naar generieke c++ code die op GPU's van beide fabrikanten draait.

Cuda is propitiatory rommel waar we zo snel mogelijk vanaf moeten. zeker op linux.
Dit is goed nieuws maar betekent dit dan dat de huidige amdgpu-pro 17.50 zal werken op bijv een Ubuntu 17.10 distro of moet men dan eerst weer (vaak te lang) wachten op een nieuwe driver?
AMDGPU-PRO heeft er juist niets mee te maken. Dat is voor zover ik weet de huidige benaming van de gesloten, binaire Linux-driver voor videokaarten van AMD die voorheen als fglrx door het leven ging. Dit gaat er echter om dat de hardware acceleratie van laatste serie videokaarten van AMD nu direct vanuit de Linux kernel worden ondersteund met open code, via Mesa en met fatsoenlijke performance.
AMDGPU-PRO en Fglrx zijn verschillende drivers die beiden AMD's OpenGL-implementatie in zich hebben, die onder meer ook in de Windows-drivers gebruikt wordt. Wat betreft de kerneldriver hebben Fglrx en AMDGPU-PRO niets gemeen, tevens bestaat AMDGPU-PRO uit meer dan een OpenGL-driver. De laatste versie van AMDGPU-PRO laat je naar believen kiezen tussen open en gesloten componenten, je kunt bijvoorbeeld de open RADV=Vulkan driver combineren met de gesloten OpenGL-driver of precies omgekeerd: Mesa voor OpenGL en AMDVLK voor Vulkan.
AMDGPU-PRO heeft nog een realtief beperkte lijst van expliciet ondersteunde distributies. Daarom kan het zijn dat wat handwerk nodig is. Maar, in beginsel is de OpenGL-implementatie nu losgekoppeld van de kerneldriver. Dat betekent dat je AMDGPU-PRO kunt installeren op iedere distributie waar de AMDGPU-kerneldriver draait. Wachten op een nieuwe driver zal grotendeels tot het verleden behoren, omdat een nieuwe distributie een AMDGPU-driver in de kernel zal hebben waar AMDGPU-PRO mee uit de voeten kan.
Prachtig nieuws!
Kan ik overstappen en Darktable gebruiken :)
Vega 56 gekocht :)
Misschien een rare vraag, maar wat heeft een kernel met support voor een bepaalde gpu te maken met een foto-editing/management tool?
Wellicht wil je een goede videokaart voor het bewerken van je foto's. Als de Vega door Linux ondersteund wordt dan kun je Windows voor dat doel dus dumpen, en daarmee Adobe Lightroom dumpen ten favoure van Darktables.
Vziw is het bewerken van foto's niet iets dat je op de GPU doet. Het enige GPU-achtige dat Lightroom lijkt te doen, is het renderen van de GUI, en dat kan ook prima op een Intel GPU (zoals op mijn laptop).

Otoh, als je toch al een Vega hebt, is het wel fijn om daar ook support voor te hebben. Alleen, AMD zal toch ook wel drivers maken? Waarom zou je support voor een GPU in de kernel willen hebben ipv met een officiele driver?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 januari 2018 12:58]

Het was inderdaad maar een schot in het duister, bewerkingen op een foto lijken me wel het soort berekeningen waar een GPU goed in is: ingewikkelde formules, floating points, weinig branching, veel data, veel parallel. Adobe zelf suggereert ook wel dat er zoiets gebeurt:
In Lightroom CC and Lightroom Classic CC/Lightroom 6, you can use a compatible graphics processor (also called a graphics card, video card, or GPU) to speed up the task of adjusting images in the Develop module (Lightroom Classic)/Detail view (Lightroom CC).
Volgens mij maakt Darktables gebruik van OpenCL om berekeningen te versnellen:
Regardless of whether you are an AMD or NVIDIA fan, the results show overall that Darktable -- and other imaging manipulation programs -- is a great use-case for OpenCL and delivers much better performance than running only on the CPU

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 30 januari 2018 15:39]

Een open-source kloon van Lightroom
Denk niet dat Darktable een kloon is
Het is véél meer dan dat :)
Is het beter in bepaalde dingen? Het lijkt wel heel erg op een clone hahhaha
offtopic:
Vrijwel ieder fotobewerkingspakket lijkt op elkaar. Leg Darktables maar eens naast Corel Aftershot, dan zie je ook voldoende overeenkomsten. Waarom? Omdat je voor het bewerken van foto's een paar dingen wilt:
• Fotorolletje-overzicht van al je foto's
• Donkere achtergrond
• Gegroepeerde bewerkingsopties
Dan is er een hoop innovatie mogelijk, zoals de kwaliteit van de bewerkingsfuncties, intuitieve groepering, snelle bewerking, automatiseren opties, logische sneltoetsen etc. maar ze zullen toch op elkaar blijven lijken.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 29 januari 2018 13:51]

Mooi, nu nog de mogelijkheid om voor adviesprijs zo'n kaart te kunnen kopen, dan hebben we er ook wat aan. Maar meestal blijft dit:
https://i.ytimg.com/vi/xZ_JiU7L9Zk/hqdefault.jpg

het moment dat er een paar komen voor die prijs.
Over 50 Jaar heeft Linux meer gebruikers dan Windows.
Nee, dat is vandaag al het geval.
Over 50 jaar draaien we lokaal geen OS.
Dat denk jij, waarschijnlijk omdat je jezelf hier al van overtuigd hebt dit te accepteren.

Ik denk niet dat ik dit zou willen ;-)
Dat is al lang het geval. Veruit de meest internet servers draaien op Linux.
Linux is ook Android, Chrome OS, Raspberry Pi, Synology, etc.

Windows heeft minder gebruikers dan Linux. Je gebruikt het zelf ook al zonder dat je het vaak weet.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 29 januari 2018 21:59]

Hah. Ze hadden die patches nooit moeten maken en het werk aan Intel e.d. moeten geven ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*