Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Linux 4.17 lijkt energiezuiniger te worden

De Linux 4.17-rc1-kernel is verschenen in aanloop naar de stabiele release, die waarschijnlijk half juni te verwachten is. Een van de verbeteringen betreft energiebeheer; Linux lijkt in idle-modus minder te verbruiken.

Rafael J. Wysocki van Intel, die het acpi-subsysteem van Linux beheert, meldt in een toelichting op de verbeteringen van het energiebeheer dat met name de idle loop opnieuw is opgebouwd, om te voorkomen dat cpu's teveel tijd in minder zuinige idle-modi blijven. "Dit vermindert het idle-verbruik op sommige systemen met 10 procent of meer", schrijft hij op de Linux Kernel-mailinglijst.

Phoronix nam de proef op de som en onderwierp een Lenovo ThinkPad X1 Carbon-laptop met een zuinige Core i7 van de Broadwell-generatie aan een test met Linux 4.15, 4.16 en 4.17 Git. De laptop verbruikte in idle-stand inderdaad significant minder, waardoor het besturingssysteem het gat met Windows dat ontstaan is wellicht kan dichten. Ook een server met twee Xeon Gold 6138-processors toonde verbeteringen van het verbruik met Linux 4.17, zowel idle als tijdens gebruik.

Linus Torvalds kondigde Linux 4.17-rc1 officieel aan en liet daarbij weten dat het niet om een bijzonder grote release gaat, maar dat de Linux-gemeenschap wel de grens van zes miljoen git-objecten is gepasseerd. "Dat is reden genoeg om de volgende kernel 5.0 te noemen, behalve dat ik dat waarschijnlijk niet doe want ik wil niet te voorspelbaar zijn."

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-04-2018 • 11:56

53 Linkedin Google+

Submitter: Nindustries

Reacties (53)

Wijzig sortering
Mijn ervaring is dat de meeste Linux distro's standaard niet erg zuinig zijn, maar dat je ze met een paar tweaks eenvoudig aanmerkelijk zuiniger krijgt (vergelijkbaar of zelfs zuiniger dan Windows). Handige hulpjes zijn: tlp, powertop, powerstat.

Met powerstat kun je het actuele verbruik zien/loggen en daarmee kijken wat de invloed van je tweaks is. En tlp heeft een erg uitgebreide (txt) config file die je makkelijk kunt aanpassen naar eigen HW/situatie. Voordeel van tlp is dat je niet alleen de CPU instellingen aanpast, maar ook de andere stroomverbruikers (die meer verbruiken dan de CPU...). En dat je makkelijk onderscheid kunt maken tussen BAT mode (=zuinig, maar ook lagere performance) en AC mode (=gaan met die banaan!); ofwel het beste van twee werelden.
Op de tlp website staat een goede toelichting, zodat je weet wat je doet. :)

Daarnaast zijn er een aantal kernel parameters die helpen, maar wees daar voorzichtig mee en weet wat je doet, voordat je het doet.... ;)
Bovendien zijn sommige kernel aanpassingen achterhaald omdat ze inmiddels standaard zijn.


Wat links om je op weg te helpen:
http://linrunner.de/en/tl...ced-power-management.html
http://linrunner.de/en/tlp/docs/tlp-configuration.html
https://wiki.manjaro.org/index.php?title=Power_Savings
https://wiki.manjaro.org/...=Optimized_power_settings
https://www.linuxmintusers.de/index.php?topic=25295.0
https://askubuntu.com/que...cation-similar-to-jupiter
http://thinkwiki.de/TLP_-_Linux_Stromsparen
https://wiki.ubuntu.com/K...agement/PowerSavingTweaks
https://forum.manjaro.org...vings-setup-20180403/1445
https://wiki.archlinux.or...r_management#Power_saving
https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop#Power_management

Tip: begin met tlp; dat scheelt al veel, en er kan niet zo veel misgaan. :)


Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Tweaker626 op 16 april 2018 15:39]

Daarnaast zijn er een aantal grub kernel parameters die helpen
Fixed. Niet iedereen gebruikt GRUB. :)

Verder een zeer nuttige post, en goeie linkjes. Zoals altijd (niet alleen met Linux): zorg ervoor dat je een (getest!) pad terug hebt, en er kan eigenlijk weinig fout gaan. Als je kernel parameters wijzigt, zorg er dan voor dat je deze kan terugzetten. In GRUB kan je deze eenmalig wijzigen tijdens het booten om terug te komen tot de originele waarde. Je kan ook een tweede boot entry maken met de experimentele waardes, dat in elke boot loader zou moeten werken. En heb altijd een rescue media waarmee je alsnog iets kan booten om de situatie te repareren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 april 2018 13:38]

Ik vind het tijd dat je hier een een mooie uitgebreide blog post over maakt :Y)

Maarre, thanks!
Dit vind ik wel een goede ontwikkeling. Ik heb op twee laptops een dual-boot staan met Windows en Linux (Ubuntu), en waar ik verwacht had dat Linux lichter zou zijn en daardoor misschien minder stroom zou gebruiken is het tegendeel waar. Op beide laptops trekt Ubuntu de accu zeer merkbaar sneller leeg dan op Windows.
Niet om Linux goed te praten, maar ik zou je graag willen wijzen op een aantal dingen die je zelf kan doen om een Linux machine zuiniger te draaien. In veel distributies is er een package genaamd "powertop", een monitoring tool met de mogelijkheid een aantal stroombesparingsopties ("tunables") te bedienen. Veel van deze opties (power management voor USB, SATA, PCIe, audio, LAN...) zouden in mijn ogen standaard aan moeten staan, maar helaas leveren de opties op sommige systemen nog problemen op. De opties die je in powertop handmatig kan tunen kunnen helpen om te identificeren welke opties je ofwel automatisch aan wilt zetten (met een daemon waarvan ik de naam vergeten ben) ofwel handmatig tijdens boot aan kan zetten met behulp van een bootscript.
Ik geef toe, dit is op dit moment gruwelijk gebruikers-onvriendelijk. Gelukkig zijn er een aantal developers, waaronder Red Hat's Hans de Goede, bezig om meer van deze opties uitvoerig te testen, fixen of blacklisten op hardware waar de opties lijden tot instabiliteit en ze daarna out-of-the-box aan te zetten. Tot die tijd zijn er in elk geval opties!

[Reactie gewijzigd door RSpliet op 16 april 2018 12:16]

Ik zou dan in ieder geval TLP nemen.
Powertop is nogal aggressief met powersave features:
Message "Wifi powersave"

For some wifi cards – for instance the Intel 3945abg – the Linux kernel does not support wifi power save.
Message "USB autosuspend"

TLP intentionally exempts input (usbhid) and WWAN (3G/UMTS, 4G/LTE) devices from autosuspend.
idd. niks zo irritant als een overijverige Wifi powersave wanneer je je Linux machine (in mijn geval een mediapc) via Wifi moet waken. |:(
Dat kun je zelf aanpassen in de settings van powersave als het goed is. TLP was niet zo zuinig bij een test die ik heb uitgevoerd met diverse besturingssystemen.
De makkelijkste manier is het draaien van powertop --auto-tune.

Als je iets anders wilt, dan kun je per maatregel in/uitschakelen.

Powertop kun je bij elke reboot laten starten. Dat kan op verschillende manieren, afhankelijk van de distributie.

[Reactie gewijzigd door mrmrmr op 16 april 2018 17:25]

Er is ook hardware waarvan de energiebesparingsfeatures niet goed werken (eg externe grafische kaarten).
Wat grafische kaarten betreft, uitsluitend NVIDIA GPUs aangestuurd door de open-source Nouveau driver hebben hier serieuze problemen mee. Zowel AMD, Intel als (closed source) NVIDIA hebben hun zaakjes op dit vlak op orde.
Is het switchen tussen IGP/extern niet nog steeds een issue? Sorry, ik weet het niet daar ik zelf geen laptop heb daarmee ;-)
Dit is inmiddels al een tijdje opgelost in de direct rendering manager (onder de werknaam "Prime offloading"), inclusief code om de dGPU in een suspend staat te brengen, vergelijkbaar met "suspend to RAM", als hij niet gebruikt wordt. VZIW maken zowel de open-source drivers als de closed source amdgpu en nvidia drivers hier netjes gebruik van.
Ah, top, wist ik dus niet. Tnx ;-)
Dat is idd meestal zo (Linux trekt meer power dan Windows). Lichter betekend ook vooral: Minder RAM en CPU gebruik voor bijvoorbeeld de grafische omgeving... Maar het betekend helaas niet: "Maakt de CPU minder vaak wakker voor dingen van laag nut", daar heeft Linux nog wel een slag te maken. Maar goed, ze timmeren lekker aan de weg zo te zien.
De de meeste winst valt niet eens bij de CPU te halen, maar bij het snel ‘suspenden’ van dingen als USB controllers, Thunderbolt controllers, Bluetooth etc.

Hans de Goede (die voor Red Hat werkt) is hier op het moment mee bezig en heeft op een ThinkPad het gemiddelde energieverbruik met 2W omlaag gekregen, wat 30% (!) langer batterijleven betekent.
Inderdaad, op OS X zitten er zelfs optimalisaties in dat het toetsenbord tussen de toetsaanslagen door minder stroom verbruikt.

Maar er is echter zowel bij de CPU als GPU een behoorlijk voordeel te behalen, door slimmer om te gaan met window management. Bij OS X worden delen van een applicatie niet gerenderd, als hier een overlappend scherm overheen zit. Dit kun je met de performance monitor controlleren, en scheelt aanzienlijk in CPU en GPU verbruik. Dit is nog verder uitgewerkt in Safari, waarbij het energieverbruik in vergelijking met Firefox en Chrome heel klein is. Als delen van een webpagina niet zichtbaar zijn, wordt de javascript op een energiezuinige manier uitgevoerd, wat een grote impact heeft op de zuinigheid.
Mag ik vragen waar je de informatie vandaan hebt?
Uit de Apple WWDC 2013 Keynote, waar ze er onder andere rond 10:20 en 16:00 over praten.
Thanks, in mijn gedachten zat ik er niet ver naast.
Dit filmpje is Apple-only, waar precies wordt dat verteld op youtube?
Linux kernel trekt niet echt meer power dan windows. Het zal van veel dingen afhangen. Server/desktop, "gebruikersvriendelijke" distro of meer traditionele distro, etc, etc.

Bij mij laptop was het zo dat ik een iets betere autonomie op slackware had, dan met windows 7. En bij mijn desktop pc was het verschil tussen linux en windows nog groter, in het voordeel slackware. ( hierbij echt gemeten met stroomverbruik meter op de stekkert)

Bij ubuntu en Co zal het verschil waarschijnlijk negatief uitpakken (want er draait meer "handigheid" op de achtergrond) En intel heeft de laatste jaren ook niet echt meegeholpen. Want de governors die "vroeger" selecteerbaar waren, zijn dat de laatste releases ook niet meer, omdat intel dit anders regelt, met negatief effect, als ik de forum reacties mag geloven.

[Reactie gewijzigd door denPes op 16 april 2018 12:25]

Volgens mij heeft RAM een vast verbruik, maakt niet uit of je nu 1% of 100% gebruikt.
@teek2 bedoelt volgens mij ook dat linux vooral lichter is als het gaat om het gebruik van ram en cpu, en dat wil niet zeggen dat ram geen vast verbruik heeft.
Dat is al 30 jaar niet meer het geval. Belangrijker, het maakt tegenwoordig ook uit hoe intensief je het gebruikt. Niet alleen megabytes, maar juist megabytes/seconde. Uiteraard heeft het deel van RAM wat je niet actief gebruikt 0 MB/s.
Probeer eens om powertop te installeren en vervolgens sudo powertop --auto-tune te draaien. Waarschijnlijk zal dat je werktijd merkbaar verbeteren. Als dat zo is, dan moet je het of bij elke reboot draaien, of even uitzoeken hoe je het permanent kan maken.

Bij mij scheelt het in ieder geval heel wat :)
systemctl powertop enable?

systemctl enable powertop moet het zijn.

Ik had het probleem dat hij steeds mijn draadloze muis er uit knikkert 8)7

props @johanl79

[Reactie gewijzigd door Jaqenhghar op 16 april 2018 15:34]

Beetje dubbel geschreven (sorry), maar check tlp eens. Daar kan je in aangeven dat je de USB op powersave wilt, maar blijf van dat apparaat af. (En zet de bluetooth radio uit, ook op AC, want die werkt toch niet)
Ik las je comment net, thanks! Ik ga het eens proberen.
Nee, systemctl enable powertop ;)
Inderdaad altijd een goed idee. Nog een fijne is de TLP daemon. Die past automatisch instellingen toe die nuttig zijn, en kan andere beslissingen nemen als je op batterij werkt, of dat je aan de stroom hangt.

Nu nog een optie om na te gaan of we stroom van de zonnepanelen hebben, of uit het net trekken ;-)

[Reactie gewijzigd door Heidistein op 16 april 2018 12:33]

`tuned-adm list` biedt ook de nodige performance tweaks out of the box (Fedora).

# tuned-adm list
Available profiles:
- balanced - General non-specialized tuned profile
- custom-balanced - Customized balanced-power usage profile
- custom-powersave - Customized low-power usage profile
- desktop - Optimize for the desktop use-case
- latency-performance - Optimize for deterministic performance at the cost of increased power consumption
- network-latency - Optimize for deterministic performance at the cost of increased power consumption, focused on low latency network performance
- network-throughput - Optimize for streaming network throughput, generally only necessary on older CPUs or 40G+ networks
- powersave - Optimize for low power consumption
- throughput-performance - Broadly applicable tuning that provides excellent performance across a variety of common server workloads
- virtual-guest - Optimize for running inside a virtual guest
- virtual-host - Optimize for running KVM guests
Current active profile: custom-balanced

[Reactie gewijzigd door AquaL1te op 16 april 2018 12:34]

Op sommige laptops wordt niet altijd goed herkend dat het systeem zuinig met zijn energie om moet gaan. Je kunt wat extra tools installeren en de instellingen van de tool tweaken naar eigen wensen.
In laptops heb je vaak te maken met een nVidia kaart (Optimus) en hoewel de ondersteuning beter word is dit waarschijnlijk de grootste factor van het sneller leegmaken. Grafisch gezien (zelfs met IGP) is Linux gewoonweg niet zo efficient dan in Windows.

Voor consumenten een leuke ontwikkeling maar het bedrijfsleven is erg het interessant. Miljoenen aan servers over de wereld die +/- 10% minder energie verbruiken op een dagelijkse basis.

Deze servers hebben geen GUI nodig dus ook geen GPU, dit bespaard veel rekenkracht en werkgeheugen vergeleken met andere servers. Linux is lichter en je kan het zo kaal installeren als je zelf wilt (Arch Linux met een minimum van 128Mb aan geheugen). Dus het klopt enigszins wel dat Linux minder gebruikt van je systeem en op deze manier minder energie verbruikt, alleen niet echt in jouw scenario.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 16 april 2018 14:00]

Aan hoeveel verschil moet ik ongeveer denken?
Wat is de data op de x-as van de grafiek?
Ik vermoed de tijd: je ziet dan het verbruik over de tijd met her en der wat piekjes.
Tijd vanaf het moment dat het systeem idle wordt, denk ik.
ik vraag me af hoeveel effect dit heeft op arm embedded systemen zoals de raspberry pi
Waarschijnlijk minimaal immers zijn al behoorlijk low-power apparaten
Wellicht 0.XX watt minder idle

Verwaarloosbaar verschil. Maar oké als je een flinke cluster van Pi's hebt zal het merkbaar zijn op jaar basis
Ik verwacht dat de procentuele winst hetzelfde is, maar het verschil in wattage zal inderdaad ook verwaarloosbaar zijn gezien het al om een minimaal stroomverbruik gaat bij apparaten als de Raspberry Pi.
Kijkend in de LKML gaat het om een globale wijziging, niet alleen voor laptops. Ook andere processoren dan x86 gaan daar dus van profiteren. Ook de ARM heeft een aantal idle states met diverse niveaus. Of je dat op de Pi gaat merken hangt er vanaf hoe goed de bordmaker zijn huiswerk op gebied van zuinigheid heeft gemaakt. Periferals (RAM, SD, LEDs) zijn vaak de veelgebruikers en niet de CPU zelf.
Via IRC werd me duidelijk gemaakt dat dit alleen werkt als je BIOS en power management wordt ondersteund door de betreffende update.
Graag bron vermelding,
Wil zeker weten of dit het geval is.
Deze update heeft straks een significante impact op de wereldwijde energie consumptie.

Er zijn zoveel linux computers, erg benieuwd naar schattingen wat deze update oplevert.

[Reactie gewijzigd door 2green op 16 april 2018 17:01]

Jammer dat de grafiek weer door een marketeer is opgesteld en niet door een techneut. De y-as snijdt de x-as namelijk niet op nul, waardoor de relatieve verbetering teveel wordt opgeblazen. Een half-zo-hoge lijn is namelijk geen verbetering van 50% maar veel minder. Jammer, Linux onwaardig IMHO
Juist een techneut weet hoe assen werken, mits de markeringen niet zijn weggelaten kun je prima zien wat de verhoudingen zijn. Zolang het gewoon goed aangegeven is, is er niks mis mee, en beter dan een oerlelijk grafiekje wat dan wel een 0 op de as heeft.
Opzich hebben ze hier wel veel punten: https://measuringu.com/graph-zero/
we agree to disagree :-)

interessante link trouwens, thanks

[Reactie gewijzigd door springtouwtje op 16 april 2018 13:34]

Grafiekje komt van Phoronix, dat is puur geproduceerd door linux techneuten.