Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google brengt vr-schilderprogramma Tilt Brush uit voor Oculus Rift

Door , 28 reacties

Google heeft Tilt Brush uitgebracht in de Oculus Rift Store. Het virtualrealityschilderprogramma is daar te koop voor dertig euro. Het pakket was al beschikbaar voor de HTC Vive sinds die vr-bril op de markt kwam.

Omdat het programma afhankelijk is van bewegingscontrollers, heeft Google waarschijnlijk gewacht op het verschijnen van de Oculus Touch-contollers. Die zijn sinds eind vorig jaar verkrijgbaar. Volgens Google is de Rift-versie van Tilt Brush aangepast aan de Touch-controllers. Door een vinger op een bepaalde knop van de controller te laten rusten, komt er een indicatie in beeld van wat die knop doet, zegt Google.

In Tilt Brush bedienen gebruikers met de ene controller een palet en met de andere het penseel. Vervolgens kunnen er patronen in de lucht geschilderd worden, waar de gebruiker vervolgens doorheen en omheen kan lopen om zo als het ware een ruimtelijk schilderij te maken. Tilt Brush is vanaf dinsdag in de Oculus Store te koop en kost daar dertig euro. Het programma was al voor diezelfde prijs te koop op Steam voor de HTC Vive.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-02-2017 • 20:25

28 Linkedin Google+

Reacties (28)

Wijzig sortering
Komt dit ook naar PS VR? Want daar heb je met de Move controllers toch ook motion controls.
Lijkt mij in ieder geval wel interessant om met bezig te zijn
sony heeft aleen 180 grade support.
Dit is toch echt gemaakt voor 360
De tracking werkt toch met die ene camera bar die je bij je tv moet zetten? In dat geval kan je de controllers niet goed gebruiken als je met je rug naar je tv staat aangezien je lichaam dan de tracking blokkeert.
Ah, cool. :) Maar ik vrees wel dat dit zo'n gevalletje is waar het technisch mogelijk is, maar niet vaak genoeg gaat voorkomen. Hierdoor kunnen developers er niet vanuit gaan dat een significant percentage gebruikers die opstelling gebruikt en dus zal het nauwelijks benut worden.

Maar ik kan het net zo goed mis hebben, ik heb geen PSVR en heb daarom geen idee hoe de software daarvoor voor mogelijkheden heeft.
ze hoeven er geen rekening mee te houden.
Als de playstation het zelf aanpast ( zoals in de link word bescreven ) moet dit in alles werken dat op de ps in vr uitkomt
Alles is al in 3d dus als je 360 grade kan draaien in het spel met knoppen moet het ook kunnen met het hoofd.

[Reactie gewijzigd door dragnar12 op 22 februari 2017 17:47]

aaa interesante optie weer iets geleerd hier een +3 voor je
Hoop ik ook. Net als Google Earth VR. Aangezien PSVR nu al een veel grotere userbase heeft hoop ik van wel. Sony zou zich hier hard voor moeten maken.
De move controllers van de PS zijn aanmerkelijk minder nauwkeurig dan die van de Vive en Rift. Ik vraag me af of het dan nog wel leuk is. Ik denk dat je het een beetje kan vergelijken met tekenen met een potlood in je vuist in vergelijking met in je vingers. Het kn wel, maar je verliest te veel controle.
Op de vraag of deze applicatie het geld waard is: Ja.
Ik kan niet tekenen maar het is echt een toffe app waar je behoorlijk wat tijd in kwijt kunt.. Zeker met goede muziek op de achtergrond en Audio Reactive Brushes.
Ik zou nog wel willen dat de audio configureerbaar is. Dat je dus een visualisation kan tekenen en vervolgens kan instellen of het op de bass/treble etc reageert.
Een tekening staat best wel stil. Een continu toon lijkt mij zwaar irritant.
Als je kon animeren dan veranderd de zaak. Of anders misschien een soort van 3D music maker. Dat je op getekende elementen een soort van synthesizer opties krijgt of samples kan plakken?
Maar dat heeft allemaal niets met 'schilder'-programma te doen.

Maak zelf een hobby project... "SpaceWorm Universe" oid.
Probeer iets nieuws... Objecten die rond objecten draaien en op die manier toonhoogte en andere geluidseigenschappen omschrijven. Zo kan een elliptische baan een soort van wobble zijn.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 22 februari 2017 09:22]

kan je tilt brush creaties ook exporteren zodat ze door niet -vr gebruikers te bezichtigen zijn ? als 2d foto, 360 video, of 3d print ,...
Volgens mij zijn ze te exporteren als 3D export voor 3D programma's als Maya (maar ben hier niet zeker van). Ze zijn in ieder geval zeker te exporteren als 2d foto en gif.
Ik vraag me af of er ook creas zijn die dit met Z-brush gebruiken (Als dat al kan)
Zijn er 3d kunstenaars onder ons?
Of ik een kunstenaar ben laat ik even aan anderen maar sinds het verschijnen van de eerste VR headsets begin jaren negentig gingen mijn eerste gedachten over de ultieme interactie met 3D modeling. boetseren met digitale klei !...toen was men nog heel erg bezig met kinetic harnasing/Gloves en neurotransmitting om nieuwe vormen van interactie te onderzoeken. Check Jaron Lanier en consorten.

De VR technologie van vandaag beschouwd zou ik meteen een VR set in huis halen als Zbrush en/of Mudbox VR enhanched worden uitgebracht, ondanks dat je geen echte forced feedback heb met je 3Dmodeling tools.. En ja als we dan toch bezig zijn dan wil ik ook graag simultaan in Maya of Max kunnen checken of de in VR gekneedde en geschilderde textures goed door de pipeline komen....Of wil ik nu alweer teveel? 8)7
Ik zie vooral een situatie waarin de kunstenaar VR gebruikt om te creren en de expo ruimte AR gebruikt voor de vertoning waarin elke bezoeker zijn eigen mobiel kan gebruiken om het kunstwerk te bekijken/betreden/beleven zonder dat bezoekers tegen elkaar lopen.

Door dat ze b.v.b. letterlijk door de "sculpturen" heen kunnen lopen zou je dit kunnen bestempelen als 4D.

"4D" magische term in de kunst scene.
Nu Google Earth nog...
Dat is er al lang, in ieder geval op android. Weet niet hoe het op de Vive en Rift zit, maar daar is het denk ik ook wel voor beschibaar :)
Google Earth VR bestaat gratis voor de Vive, en is met een simpele hack ook op de Rift beschikbaar.
Het is lang niet geupdate, support is er zo goed als niet, en werkt een beetje onhandig met de Touch controllers. Maar het is in mijn ogen n van de meest indrukwekkende en relaxerende VR ervaringen.
Klopt, Google Earth VR bestaat al een tijdje voor de Vive maar de Rift heeft (nog steeds, ruwweg 3 maanden na release van Touch) een hack nodig om te werken.
Met mijn commentaar sprak ik de hoop uit dat het er dan misschien toch nog eens van gaat komen dat ook Google Earth VR een Rift-versie krijgt.
Zal de Steam versie compatibel worden gemaakt met de Oculus Rift? Ik denk dat een boel gebruikers dan liever de Steam app hebben dan nog een store acxount.
Denk het niet ook al is qua prijs steam beter, de Oculus store vind ik stabieler en makkelijker werken. Heb nog nooit gehad dat een game niet werkte vanuit de Oculus store itt steam waarbij ik meerdere keren refunds heb aangevraagd van games.

Ik denk dat veel mede Rift eigenaren hier hetzelfde over denken.

Edit: Was als reactie op CH40S bedoeld

[Reactie gewijzigd door Janus Bier op 22 februari 2017 10:56]

rift eigenaren spelen Exclusives in de hand en verpesten daarmee de markt voor VR. En natuurlijk maken ze het zoveelste platform dat door je strot wordt geduwd. Als content maker sta ik al helemaal niet achter die store. Als je het daar op zet ben je gelijk al je rechten kwijt en mogen ze doen met je content wat ze willen.. Maar dat is dan weer de kant die de consument niet ziet.

Zo'n bril is hardware.. en dat was bij een pc altijd open.. die grapjes van occulus horen bij een console, niet bij de pc.
En wat heeft dit te maken met de bewering van CH40S dat Rift eigenaren liever de steam store prefereren?

Games in de Oculus store werken gewoon, bij steam is er meer gepruts is mijn ervaring.
Er zijn wel leuke dingen mee te maken. Zo maakte Goro Fujita met de Oculus in Quill (een variant van Tilt Brush) een 3D-schilderij waarin je kunt blijven zoomen en nieuwe dingen ontdekken:

Worlds in Worlds: https://www.youtube.com/watch?v=EzsG1uqfDTQ

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*