Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Remix OS komt naar telefoons met functie voor desktopweergave op extern scherm

Door , 146 reacties

Jide gaat een variant van zijn op Android-gebaseerde Remix OS voor telefoons maken. Als een telefoon met het besturingssysteem wordt aangesloten op een externe monitor of tv, verandert de interface weer naar een desktopomgeving.

Tegen Android Police zeggen de makers dat ze mikken op een release voor de Nexus 5X en 6P en dat de Android-schil op de telefoon zal lijken op stock Android. Of de Remix OS for Mobile-rom ook naar andere toestellen komt is nog niet duidelijk. Jide stelt op zijn website dat de software in de zomer van dit jaar beschikbaar komt, maar geeft verder weinig technische details.

Tot nu toe maakte Jide met zijn Remix OS juist een besturingssysteem voor desktops op basis van Android. Het bedrijf wil nu een mobiele weergave integreren in een rom voor smartphones. Om het beeld weer te geven op een extern scherm, moet de betreffende telefoon wel over video-outputondersteuning beschikken.

De functionaliteit die Jide voor ogen heeft met Remix OS for Mobile is gelijk aan het Continuum-concept van Windows 10 Mobile en aan Ubuntu Phone van Canonical. Daarbij wordt een telefoon met een mobiel besturingssysteem gekoppeld aan een scherm en randapparatuur en wordt de interface daarop aangepast.

Reacties (146)

Wijzig sortering
Zeker tof dit, nu nog een mat waar je de telefoon oplegt om draadloos te laden en je beeld te streamen is de overstap van werken op je telefoon naar een desktop omgeving bijna seamless! En als we straks ver gevorderde accu's hebben houd je de telefoon gewoon in je broekzak :Y) .

Ik roep al vaker hier op Tweakers, met veel verzet van iedereen, dat Windows het zwaar gaat krijgen. Als Google / Apple dit verder uitwerken, dat de smartphone gebruikers hun nieuwe telefoons ook kunnen gebruiken als desktop omgeving, zakt de desktop / laptop markt nog verder in. Ook denk ik dat dan het aandeel van Windows OS bij particulieren enorm kan gaan krimpen, ongeacht of Microsoft eerder was met Continium. Het marktaandeel van Windows Mobile is op dit moment verwaarloosbaar en de app support ondermaats aan die van Android en iOS. Als je kijkt naar hoeveel miljard smartphone gebruikers er zijn, en deze zeg maar tussen de 1-5 jaar een nieuwe smartphone aanschaffen denk ik dat het OS landschap voor particulieren onverwachts heel hard kan gaan schuiven.

Voor iedereen die gaat reageren dat ik er totaal naast zit, graag een reactie wat de discussie openhoud :Y)

Edit: typefoutjes en aanvulling :)

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 21 februari 2017 21:14]

De desktop pc markt is helemaal niet ingestort zoals veel mensen denken en laptops en tablets hebben die apparaten niet volledig vervangen. Als men zegt de desktop markt aan de onderkant vd markt is ingestort dan hebben jullie volkomen gelijk, maar midrange en high end doen het beter dan de media je wilt doen laten geloven. Low end laptops zijn even duur en vaak even krachtig als een tablet, waardoor een tablet dan eerder de voorkeur krijgt vanwege de mobiliteit, maar daar is het dan ook mee gezegd. De game industrie (lees pc hardware) is het laatste jaar alleen maar gegroeid en daar zit voorlopig ook geen daling in.

Windows zal voorlopig zeker marktleider blijven puur om het feit dat nog steeds de meeste populaire applicaties enkel en alleen voor windows worden uitgebracht (en daar valt een groot deel van pc games ook onder). De pc markt bestaat tegenwoordig voornamelijk uit tweakers, gamers en professionals en daar is de groep gamers (die stiekem groter is dan men denkt) min of meer verplicht om windows te draaien (sommigen zullen wellicht dual boot hebben, maar eerlijk is eerlijk, op dagelijkse basis zullen ze wss eerder windows gebruiken dan iets anders). Een mac is niet geschikt om op te gamen en linux wordt door veel games niet of slecht ondersteund.

Gamen op android? Dat zie ik voorlopig niet gebeuren, behalve dan het type games die nu al voor ios en android uitkomen. Maar verwacht geen spellen als GTA V op android any time soon. Om mee te beginnen is heel de architectuur van die processors compleet anders en ik gok dat developers weinig zin hebben om voor nóg een platform games te maken (windows, macos, linux en android).

Microsoft verdient overigens een hoop uit diensten en slim zijn ze om voor ieder platform apps uit te brengen (gek genoeg loopt hun eigen platform daarin achter).
Nogmaals zakelijk gezien zal windows er niet snel uitgegooid worden (ook vanwege de enorme kosten die dat met zich meebrengt om van windows naar android of linux te migreren). Consumenten zijn windows gewend en als ik mijn klanten ineens linux zou voorschotelen dan denk ik dat de helft direct afhaakt. En dan komt nog de afhankelijkheid van x86 applicaties die in principe (nog) niet kunnen op android.

Nee ik zie het niet gauw gebeuren dat MS à la Nokia uit het wereldbeeld verdwijnt. Daarnaast werkt microsoft hard om hun besturingssysteem te stroomlijnen met andere microsoft producten (surface lijn, xbox) en is office nog steeds het meest populaire office pakket. Er is zelfs een overheid in Europa (durf zo niet meer te zeggen welke) die een aantal jaar geleden naar linux zijn gemigreerd en gebruik maakten van openoffice of libreoffice. Diezelfde regering heeft dat dit jaar teruggedraaid omdat het technisch te duur werd (onervaren personeel etc) om dat systeem te blijven onderhouden en dus nu terug zijn bij microsoft (wat voor een bedrijf makkelijker is).

Zelfde geldt voor server software, met linux is veel mogelijk, maar het instellen van bijvoorbeeld een windows server is veel gebruiksvriendelijker (althans dat is mijn ervaring).

Conclusie: windows gaat de komende jaren naar mijn mening juist groeien ipv harde klappen krijgen. De harde klappen hebben ze m.i. al gehad toen ze windows 8 uitbrachten.
Ikzelf heb ook anecdotaal bewijs, maar dan de andere kant op. Je hebt gelijk dat Windows Server op het eerste gezicht makkelijk te beheren is.

Maar ik kan je uit mijn ervaring melden dat ik significant veel minder werk heb aan de 12 Ubuntu LTS Servers die ik draai (voor Version Control, Oracle DBs, PostgreSQL DBs, Cassandra DB, mail, web servers, WebDAV, wiki, Bacula, JBOSS en Jira) dan aan de 4 Windows Server systemen (Oracle DBs en MS-SQL DBs).

In al die jaren dat ik hier in Paraguay (Zuid-Amerika) leef heb ik hier in totaal 12 verschillende UPS'en (in formaat en capaciteit) gehad, die uit 3 continenten naar hier zijn gehaald. 3 daarvan zijn letterlijk in vlammen opgegaan na een stroomstoring.

Met deze informatie in het achterhoofd kun je je vast voorstellen dat er een heleboel moederborden zijn gesneuveld in dit machineparkje. Met Linux heb ik al een paar keer succesvol de hard disk "getransplanteerd" naar een compleet ander moederbord (AMD naar Intel/Intel naar AMD). Na een keer een check te doorlopen waren de services van deze servers gewoon weer in de lucht, alsof er niets aan de hand was.

Als het transplanteren en check doorlopen in totaal zo'n 10 minuten in beslag nam, dan is het veel. Hoef ik met Windows niet te proberen of te verwachten.

Een ervaren Linux admin ben ik toch echt niet, maar zelfs in mijn geval heb ik minder werk om meer Linux servers bij te houden dan Windows servers. En geen enkele Linux server in mijn parkje heeft een GUI geinstalleerd.

Daardoor snap ik wel waarom een goede Linuxadmin een hoger salaris krijgt, het machinepark wat deze persoon in zijn/haar eentje kan bestieren is enorm veel groter en naar mijn mening ook stabieler.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil Windows Server niet afkammen ofzo. Mijn ervaring met Windows Server is begonnen met NT4 en staat in schril contrast met Windows Server 2008/2012. Deze versies zijn ook betrouwbaar en stabiel, dat is zeker waar. Maar in mijn ervaring dus minder onderhoudsvriendelijk.

Het is dan wel zo vriendelijk van Microsoft om het noodzakelijke onderhoud makkelijker te maken, omdat het vaker nodig blijkt.
Maar de grootste doelgroep van particulieren, waar ik het over heb, zit niet met high-end computers, de grootste doelgroep is de huis-tuin-keuken gebruiker.

Van 365 miljoen computers dat er in 2011 aan verkopen waren, was dat in 2016 nog maar 73% zoveel, namelijk 269,7 miljoen, volgens onderzoeksbureau IDC, bron: http://www.businessinside...ernational=true&r=US&IR=T

Dat is een kwart minder. Ik zeg niet dat dit morgen gaat gebeuren, maar ik denk wel dat straks een hele grote groep gebruikers gemakkelijk weggekaapt gaat worden via de hard- en software matige vooruitgang van smartphones.

Zakelijk is het een ander verhaal en zal Windows nog langer aangehouden worden, betreft gamen zie ik dit ook nog niet direct gebeuren op de smartphone. Maar... mijn snapdragon 800 rendert wel games op 1080p, voor een mobile device uit 2013 vind ik dat erg netjes, met aardig wat shader effecten en een goede framerate. Ik geloof dat de mogelijkheid zeker bestaat dat we straks ook gamen vanaf onze mobile device. Is het al niet dat de Nintendo Switch met hardware van een paar jaar geleden hun next-gen console nu maakt, en dus in de toekomst als maar kleiner en energie efficiënter zal zijn. Zullen het games zijn die we nu op high-end computer spelen, dat is nu niet mogelijk, en mobile devices hebben altijd een hardware prestatie gap vanwege mobiliteit. Maar ik denk dat hier wel degelijk een markt voor is. Wat de Switch nu al doet tussen mobile gamen en aansluiten op je scherm, dat kan zich straks nog veel meer gaan uiten met telefoons.

Klopt in Duitsland zijn ze terug naar Office, ik zal ook niet zeggen dat er nu een beter alternatief is, opnieuw zegt het niet dat de toekomst altijd hetzelfde blijft :)
Apple zou hier al zijn kaarten op moeten zetten:

Opengooien van iOS voor 3rd parties
Nintendo kopen
Van iOS het mobiele game os maken
Zorgen voor perfecte integratie met OSX
Vanaf daar de desktop veroveren
Gaat niet lukken, want lang niet iedereen wil een paar duizend euro spenderen voor een Apple pc. Applr kennende zouden de prijzen dan weer heel hoog worden.
Windows heeft het toch al heel lang zwaar? Ik roep al jaren dat de Desktop het laatste bastion van Windows is, dat ze der server- embedded- en telefoonmarkt zo goed als kwijt zijn terwijl de desktop elke dag een beetje aan relevantie inboet.
Kijk even naar het marktaandeel voordat je onderbuikgevoelens verkoopt:

https://www.netmarketshare.com/os-market-share.aspx?qprid=9
Kijk even naar de maximale periode die hier aan te geven is.

En dan zien we een trend met een daling van 10% over de gehele periode... Dat is niet mis. Ook gaat dat marktaandeel direct richting Android, +11%. Best behoorlijk over 2 jaar.

https://www.netmarketshar...193&qpnp=24&qptimeframe=M

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 februari 2017 11:34]

Hoewel ik met je eens ben dat -10% een flinke afname is in twee jaar wil ik wel even een noot daarbij plaatsen: In 2015 is een significant dalende trend zichtbaar, waar die in de tweede helft van 2016 relatief stabiel is geworden. De trendlijn is lang en breed doorbroken en daarmee is de data van meer dan een jaar geleden in het gestelde perspectief niet significant genoeg om direct door te trekken.

Punt blijft dat een totaal marktaandeel van > 60% nog steeds gigantisch is, onafhankelijk van de teneur zichtbaar is. Windows wegzetten als elke dag minder relevant is me simpelweg iets te stellig. Windows blijft momenteel en in de nabije toekomst het meest relevante OS denkbaar. Of ze het tij kunnen keren en ook op lange termijn het meest relevante OS blijven is natuurlijk een tweede.
Ik denk dat we uiteindelijk wél kunnen vaststellen dat de tijd dat Windows nog marktaandeel ging of kon winnen nu echt voorbij is. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er wat bij komt, en waarschijnlijker dat er wat af gaat.

Verder is 2015 en de dalende trend ook te verklaren, dus je hebt wel degelijk een punt inderdaad, ik denk dat die verklaring zit in de aversie onder gebruikers richting het upgraden van een OS, met Windows 8 nog vers in het geheugen.
Waarom? MS heeft de beste kaarten op desktop en laptop en mensen kopen elke 2 jaar een nieuwe telefoon. Dus als ze op mobile voet aan de grond krijgen kan het ook heel hard verbeteren voor ze.

Ze hebben de kennis, de marktpositie en het geld dus wat weerhoudt ze?
Het imago. Dat werkt prima voor business, maar Windows en Microsoft zijn nooit 'sexy' geweest. De consument koopt Windows omdat het moet, niet omdat het kan.

De 10% verlies op Windows is direct ten goede gekomen aan Android. Dat zijn dus gebruikers die functionaliteit van Windows ingeleverd hebben en de mogelijkheden binnen Android voldoende vinden. Go figure...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 februari 2017 16:07]

Correct me if I'm wrong, maar netmarketshare meet statistieken op basis van wat voor device een website bezoekt. Wat voor conclusie kun je hieruit trekken op basis van OS? Dat meer mensen hun mobieltje gebruiken om websites te bezoeken en dan met name mobieltjes met Android. Dit zegt niks over de rest van het gebruik van een device.
Stelling was, heeft Windows het zwaar omdat er andere OS'en zijn en het soort gebruik aan het veranderen is. Daarvoor moeten we een trend kunnen signaleren en ik denk dat die er wel is. Browsergebruik is daar slechts een onderdeel van maar ook een goede graadmeter, want elke gebruiker gebruikt weleens een browser op wat voor device dan ook. Of je nu op je werkplek zit of onderweg bent, bijvoorbeeld.

Dat er marktaandeel naar Android gaat binnen browsergebruik is 'logisch', maar geeft ook aan dat Windows dus niet goed aansluit op het 'mobiel gebruik'. Terwijl je vandaag de dag al wel op elk moment en op elke plek Windows zou kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 februari 2017 16:09]

Sorry, ik heb moeite de context van jouw statistieken te duiden. Server is een breed begrip, en ik dacht vooral aan Webservers
https://w3techs.com/techn...view/operating_system/all
(2/3e Linux) en hield minder rekening met Active Directory en Exchange server. Ik ben ervan overtuig dat daar wel veel Windowsservers tussen zitten. :)
Als je gaat zoeken naar de populaire webservices dan kom je er al snel achter dat van alle grote namen (Facebook, Twitter, Microsoft, Google etc.) er maar eentje is die Windows gebruikt, en je kunt je afvragen of ze dat doen omdat het zo goed is, of dat de beheerders zelf ook graag zouden migreren.
Jij kunt dat wel roepen maar menig organisatie handelt heel anders dan volgens zolderkameroverwegingen. Een ook op de consumentenmarkt krijg ik bepaald niet de indruk dat er geen Windowsnodes als laptops en desktops voorzien van Windows meer verkocht worden. zodra de Surface Phone en de Surface mini uitkomen moet ik nog zien wat er op de mobiele markt gaat gebeuren die al te lang door gemankeerde systemen gedomineerd is.
Ik zal niet op server ingaan, maar embedded zijn ze zeker nog niet kwijt. Natuurlijk zijn er genoeg andere populaire systemen in die markt maar die markt is enorm groot. In bijvoorbeeld de retail zijn MS embedded oplossingen erg populair.
Ik heb juist Windows in de embedded wereld zien verdwijnen. Ik zie bijna geen blauwe Windows schermen maar eerder Linux kernel panics overal. In de retail geef ik je wel gelijk, zoals kassa's. Maar zoals treinstations en andere publieke embedded apparaten zijn steeds meer Linux. Huishoudelijk apparatuur ook allemaal Linux. Denk aan printer, moderne koelkast, TV(zoals LG e.d.), je setup box is ook Linux en alarminstallaties van gebouwen. Ik kan zo heeel lang door gaan.

Praktijk is, Windows Embedded bestaat zeker nog wel. Maar verliest al jaren hard aandeel, helemaal met de opkomst van ARM processors.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 februari 2017 07:25]

Windows heeft het toch al heel lang zwaar?
Dit lijken me niet bepaald grafieken van een bedrijf dat het "heel zwaar" heeft
Windows is geen bedrijf.
Server markt kwijt? Daar vergis je je in. Al helemaal als je hun cloud propositie daarin meeneemt.
Windows is de server markt kwijt, Microsoft nog niet helemaal.
Want geen enkel bedrijf gebruikt nog Exchange, of AD?
Je bedoelt al die Linux servers in Microsoft hun cloud? :)
Desktop is een service markt, hier verdienen ze bij consumenten weinig aan.
Het inkomen van Microsoft komt grotendeels voort uit Azure.
Ik denk dat Microsoft nog wel wat achter de hand heeft doordat ze al heel erg hebben ingezet op multiplatform apps. Veel van de echte industry standard software draait vooralsnog hoofdzakelijk op echte desktop omgevingen zoals Windows/macOS/Linux. macOS -> iOS en Linux -> Android hebben weliswaar overeenkomsten maar zijn beduidend andere OSes. Als Microsoft zometeen in één klap kan zeggen dat ze ook continium ondersteunen én dat daarbij komt kijken dat echt alle apps op al hun platforms draaien dan hebben ze in een keer een behoorlijke inhaal slag.

Dit blijft natuurlijk allemaal koffiedik kijken dus we zien het wel gebeuren :D
Juist, het is gewoon lachwekkend om te zien dat hier nu reacties staan als 'super' en 'tof'.
iOS en Android zijn niet gemaakt voor de desktop. Al proberen ze het wel. Maar kijk alleen al naar het homescreen van iOS op een iPad pro. Dat werkt al net zo goed als het startscherm van windows8.

Microsoft heeft het door.. groter scherm, dan heb je een andere interface nodig van het OS en van de Apps. (Al kostte het er paar Jaar voordat ze dat door hadden).
Apple en Cannonical hebben dat geloof ik al langer door dan Microsoft dat heeft, het punt is alleen doordat het fundamenteel anderen OSes zijn draait de software niet alleen op een andere chipset (ARM vs X86/64 based) maar ook op volledig andere libraries.

De move van Microsoft in deze is te zorgen dat het kinderspel is om een app op alle platforms uit te brengen doordat je gewoon dezelfde libraries en dergelijke kunt blijven gebruiken en alleen een nieuw UI ontwerp hoeft te regelen.
iOS & macOS maken gebruik van vrijwel dezelfde libraries, zijn alleen een paar kleine verschillen en dat heeft te maken met het Touch gedeelte.
En chipset is ook niet zo belangrijk meer, omdat er meer en meer gebruik wordt gemaakt van bitcode (https://www.infoq.com/articles/ios-9-bitcode).

Denk zelf dat Apple al op de achtergrond bezig is met een gehele transitie naar ARM..... is alleen maar speculatie natuurlijk.
Met dat kinderspel is Microsoft volgens geruchten al lang bezig.
De visie is om Microsoft Continuum zo te gaan maken dat zodra je hem aansluit op een dock je ook applicaties die op x86 etc gebaseerd zijn kan draaien in een emulator.
Dit zou dus betekenen dat je bijvoorbeeld een volledig functionele versie van office kan draaien, dit in combinatie met een hoop andere applicaties vermoed ik dat dit een grote wens is van vooral de bedrijven.
Het idee van je medewerkers een goede windows phone geven met een dock op de werkplek en dat dit in combinatie met een scherm en randapparatuur werkt is natuurlijk de ideale flex werkplek (een term die tegenwoordig nogal populair is.

Een bron omtrent de ontwikkeling er van: nieuws: Gerucht: Microsoft test Surface Phone met 6GB ram en x86-apps in Cont...

Nog een leuke link omtrent wat windows phone/continuuum zaken: http://www.windowscentral...-mobile-get-x86-emulation

[Reactie gewijzigd door Martijn_Folkers op 22 februari 2017 09:01]

Ik denk dat Microsoft nog wel wat achter de hand heeft doordat ze al heel erg hebben ingezet op multiplatform apps.
Dan mag je mij vertellen waar die apps zijn. Ik ben er een half jaartje tussenuit geweest met Windows Mobile, maar omdat mijn Android toestel kapot is gestuiterd moest ik noodgedwongen weer terug.

Qua OS is dat echt geen straf: met de laatste updates erop is het OS zelfs nog een tikkeltje fijner geworden om mee te werken. De Microsoft Store leverde alleen weinig nieuws op. Netflix kan ik bijvoorbeeld nog steeds niet gebruiken om te Chromecasten, NPO ben ik niet eens tegengekomen. En dat zijn toch wel 2 apps die ik eigenlijk niet kan missen.

[Reactie gewijzigd door mind123 op 21 februari 2017 21:37]

https://www.microsoft.com/nl-nl/store/p/npo/9wzdncrdf5l5

Bestaat anders wel ;)

[Reactie gewijzigd door Whatson op 21 februari 2017 21:23]

Dan mogen ze die zoekfunctie wel eens verbeteren. Ik kreeg 'm niet te zien op mijn telefoon.

Heb je overigens ook een verklaring waarom ik sommige omschrijvingen in het Frans of Engels krijg, terwijl apps uitsluitend voor de Nederlandse markt beschikbaar zijn? Heb ik een setting niet goed staan ofzo?
Geen idee, heb al weer tijden een iPhone.
Apps zijn in feite kleine programmaatjes die maar heel weinig kunnen. Uitgeklede software. Er zijn maar heel weinig apps waar je gewoon je dagelijkse office werk mee kan doen, behalve dan email en browsen. Een continuum komt er alleen als die apps veel meer gaan kunnen. Windows heeft geen app store nodig als je volwaardige progs kunt draaien. Als apple het durft om IOS eruit te gooien en OSX te implenteren op de ipads en iphones, dan krijg je echt een continuum, maar dan moeten alle apps mee en dat gaat niet lukken voorlopig. Iedereen zit redelijk vast in zijn ingeslagen weg lijkt het. Het kunnen koppelen van je scherm aan je smartphone lijkt me maar een kleine stap eerlijk gezegd.
Apps zijn in feite kleine programmaatjes die maar heel weinig kunnen. Uitgeklede software. Er zijn maar heel weinig apps waar je gewoon je dagelijkse office werk mee kan doen, behalve dan email en browsen.
Oftewel... In ruim driekwart van alle gevallen zouden mensen hier prima mee kunnen werken. Het merendeel van de mensen houdt zich namelijk niet bezig met video editing en ander geneuzel. Bij de bedrijven waar ik tot nu toe heb gewerkt, kan met uitzondering van één medewerker iedereen dus overstappen.
Niet mee eens, je werkt met wat je krijgt, dat is niet hetzelfde als werken met volwaardige mogelijkheden. Ik weet niet of je ooit een flink opgemaakt document met figuren en dergelijke hebt proberen te editen op een ipad, maar dat is jereinste masochisme, een oefening in zelfkwelling. Mijn kritiek is niet naar Apple of zo, tablet systemen zijn gewoon nog geen volwassen 'pro' omgeving. Vind ik dan.

Niet erg ontopic deze discussie

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 februari 2017 15:48]

Het gekke is dat als je zoekt op npo dat je dan ook Dutch Public broadcasting tegen komt. Werkt op win 10 en win 10 mobile. Chromecast baal ik ook van. Google wil dit blijkbaar niet. Als je mazzel hebt kan je op een moderne tv miracast gebruiken.
Waarom zou Google dit niet willen? Het is toch niet aan Google om een Netflix app te ontwikkelen voor Netflix. Het is aan Netflix om een Netflix app te ontwikkelen voor Windows Mobile, die compatibel is met één van de meestgebruikte oplossingen om te casten op dit moment.

De SDK van Chromecast is open, dus dat is niet het probleem.
Leek me ook, maar kom vaak dit soort zaken tegen. https://www.reddit.com/r/...support_in_windows_phone/
ah toch! https://www.microsoft.com/de-de/store/p/av-cast/9wzdncrdmb1w

[Reactie gewijzigd door eriki33 op 22 februari 2017 10:31]

Voor PC en Windows smartphones kun je ook de Xbox app gebruiken voor DLNA streaming. Is dat wat je wil doen?
Nooit geprobeerd maar goede tip!
je kan niet zomaar chromecasten omdat google de api alleen voor android en IOS uitgebracht heeft. Als netflix op windows & desktop wilt kunnen chromecasten moeten ze het systeem gaan reverse engineeren, wat conflicten kan veroorzaken met google.
Maar waarom zijn er dan wel andere applicaties die vanuit Windows Mobile kunnen casten? En hoe zit dit dan?
Als je de Repository hebt doorgenomen zie je dat ze of zelf de API voor windows hebben geschreven of dat er een third party api in zit, niet de officiele API (link) hier zie je direct dat het alleen voor mobile en voor chrome zelf is. Voor zover ik weet is de Chromecast API van google proprietary.
Het staat ze geheel vrij om de API natuurlijk zelf te ontsluiten voor Windows. Google verbiedt dat volgens mij ook niet, of ik moet het verkeerd interpreteren.

3.2 You may not use the Google Cast SDK, either directly or by using the contents of the Google Cast SDK, to develop a standalone technology and/or to block or otherwise adversely impact any functionality of any Google Cast Receiver. For example, you may not build functionality equivalent to the APIs provided by the Google Cast SDK. You further agree that you will not create any exploits of any Google Cast Receiver, such as rooting a device.
For example, you may not build functionality equivalent to the APIs provided by the Google Cast SDK.
Dit geeft toch aan dat ze er niet echt mee eens zijn :X
Heel erg interessant is dat ze deze specifieke voorbeeld bieden.
Zeker in de zakelijke markt zie ik het ook niet zo snel gebeuren, voor de gamers onder ons ook natuurlijk niet. Het punt is dat Windows 10 Mobile bijna geen marktaandeel heeft onder de particuliere en ook moeite heeft met aanslaan. Ik denk dat ze die boot hebben gemist en voorzie in mijn glazenbol dat dit ook niet meer gaat gebeuren, of ze moeten met wel een heel revolutionair product / Mobile OS komen dat iedereen aangrijpt.

Voor de gemiddelde smartphone gebruiker is straks office documenten maken via de desktop omgeving op je smartphone, internetten en Netflix kijken al voldoende.
Zo revolutionair hoeft het toch niet te zijn? Gewoon seamless doorwerken op je desktop met je telefoon in een dock. Dat willen veel mensen denk ik. En MS heeft daar de beste kaarten voor.
Microsoft heeft strategisch denk ik minder en minder toe te voegen in de desktop markt. Ze verplaatsen hun business naar public / private / hybrid cloud services. Daardoor is Microsoft ook heel anders tegen opensource aan gaan kijken en dragen ze hier inmiddels actief aan bij wat jaren geleden ondenkbaar was. Het verdienmodel bij Microsoft is hierdoor aan het veranderen. Het grote geld is te verdien bij bedrijven die hun ICT naar de cloud brengen en daar hebben ze min of meer het monopoly op alle Microsoft diensten/services/producten doordat de interne verrekening van de licenties altijd net een tikkeltje goedkoper kan dan bij de concurrent.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 22 februari 2017 02:39]

QT is waar je over praat, dat is niet van Microsoft hoor.
Microsoft is anders wel bezig met Continuum, wat eigenlijk hetzelfde als dit is, maar dan met Windows.
Stel dat beiden versies even goed zijn, dan heeft Windows het voordeel omdat mensen daar al bekend mee zijn.

-Edit- Oeps, staat ook al in het artikel 8)7

[Reactie gewijzigd door diondokter op 21 februari 2017 21:01]

Daarentegen heeft Android weer het voordeel dat er veel meer Android apps zijn en het aantal gebruikers van Android aanzienlijk meer is.
Er zijn helaas (maar begrijpelijk) een groot aantal bedrijven dat de ondersteuning voor een windows mobile applicatie stop hebben gezet.

Continuum vind ik echt geweldig, jammer dat het totale platform (wp) het alleen zeer slecht doet. Voor een groot aantal mensen is de specs van een smartphone genoeg om op te werken, studeren e.d.
Ik roep al vaker hier op Tweakers, met veel verzet van iedereen, dat Windows het zwaar gaat krijgen. Als Google / Apple dit verder uitwerken
Zover ik weet was Microsoft de eerste die een succesvolle manier heeft uitgebracht. (Succesvol als in het werkt goed, niet als in het grote publiek gebruikt het). Ze zijn nu bezig om ook win32 applicaties op een ARM device te kunnen uitvoeren. Zelf zie ik langzaam aan meer mensen naar Windows overstappen vanaf Android en iOS.
Continuum werkt inderdaad erg goed. Op mijn Lumia 950XL echt flawless. Maar mensen overstappen vanaf Android en iOS? Dat klinkt niet heel erg logisch. Als hardcore Microsoft gebruiker en Windows Phone gebruiker van het eerste uur, raadde ik mensen wel regelmatig een Windows Phone aan gewoon omdat het goed werkt, intuitief en persoonlijk is en iets anders dan de icon zooi van de concurrentie. Maar nu meer en meer apps (lees: de ontwikkelaars) de ondersteuning voor Windows 10 Mobile schrappen, ga ik geen mensen meer aansporen om een WP te kopen. Apps zoals Vivino, Package Tracker, Domino's etc. zijn allemaal uit de Windows Store verdwenen. En dat is erg spijtig want het platform verdient zoveel meer.
Ik krijg juist de indruk dat het meer en meer support word: Whatsapp krijgt snellere updates dan voorheen, instagram is beschikbaar, apps worden stabieler. de apps die jij hier noemt zijn geen apps die ik ken (weet niet eens wat vivino doet) en zelf nodig zou hebben. Natuurlijk is dit anekdotisch, maar voor veel mensen is dit toch echt goed genoeg.
Een stabiele telefoon voor relatief weinig geld waarmee je kan whatsappen, email lezen, fotos maken en social media kan gebruiken. Er is zeker een groep mensen voor wie deze telefoon zeer geschikt is maar ik merk dat je in winkels ook raar wordt aangekeken als je zegt dat je een windows telefoon wilt en ze praten je meteen naar een "leuk" samsung toestel.
Helemaal met je eens hoor. Voor simpel gebruik zoals je al aangeeft, is een Windows 10 Mobile toestel de allerbeste keus. En inderdaad. Op mijn Lumia 950XL gebruik ik WhatsApp, Facebook, Instagram, Messenger, Skype, Candy Crush, DropBox, Disqus, Mixcloud, Shazam, Spotify, TuneIn Radio, Kodi Remote, Buienradar, Dumpert, Flitsmeister, de GoPro app, MijnKPN, Parkmobile, Plex, Thuisbezorgd.nl, TripAdvisor, Twitter, VLC en Wordfeud. Al deze apps werken prima al zijn er een aantal die weinig updates krijgen in vergelijking tot hun iOS en Android tegenhangers.
Maar feit is dat langzaam een aantal apps geen support meer krijgen en dus uit de Store verdwijnen. De laatste was nog de Schiphol app, die inmijn geval heel handig was, maar nu ook verwijst naar de mobiele website. Erg spijtig.

(overigens, Vivino is een app waarmee je wijn kunt scannen en dan automatisch beoordelingen en info krijgt over de betreffende wijn. Was een musthave app voor mij, maar nu dus ook verdwenen :( )
Zelf zie ik langzaam aan meer mensen naar Windows overstappen vanaf Android en iOS.
Behoorlijk anekdotisch schijnbaar, want het globale marktaandeel van Windows (Mobile) is gedaald van 1% > naar 0.3%
Helemaal mee eens. MS had technologisch een enorme voorsprong met Continuum. Indien Google en Apple dit serieus oppikken en uitwerken in Android en iOS is het definitief einde oefening, over en uit met W10 mobile.

Enige beperkende factor in dit scenario is accu technologie waardoor de phone altijd vast moet zitten aan een dock. Zie het verder wel als een standard user scenario van de toekomst.
Met mijn Lumia 950XL kan ik draadloos laden, Continuum streamen naar een Miracast monitor én toetsenbord en muis gebruiken. Komt geen draadje aan te pas ;)
Erg cool, maar die S810 soc moet omtzettend veel accu vreten. Je hebt die wireless charger echt nodig anders is je accu binnen een uur dood.
Maar idd een erg cool concept, gewoon omdat het kan.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 21 februari 2017 21:18]

Als Microsoft niet snel wat gaat doen met Windows 10 Mobile, worden ze ingehaald denk ik. Continuum werkt op dit moment alleen met UWP apps, en dat loopt nog niet geweldig. Op de PC gebruikt men vooral nog Win32, en Mobile heeft Microsoft zelf verknalt. Met dit systeem van Remix heb je alle Android apps tot je beschikking, wat dus veel meer is.

Ik denk dat Microsoft meer had moeten inzetten op Windows 10 Mobile en UWP, zodat er meer apps beschikbaar kwamen voor Continuum.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 21 februari 2017 21:16]

De echte strijd die mensen niet zien is dan ook:

Windows Runtime vs Android Runtime.

Het zijn beide runtime sandbox achtige omgevings. Echter zijn er weinig echte Windows Runtime applicaties tegenover Android Runtime applicaties. En Android runtime applicaties kunnen zo qua GUI simpel omgezet worden van tablet naar desktop style applicatie.
Ik denk dan ook dat MS hier binnenkort een paar grote onthullingen over gaat doen. Ik verwacht een surface lijn telefoon, een hoop nieuwe apps voor UWP (er komen er langzaam steeds meer bij, wat leuk is voor mijn xbox) en dan de creators update waar ik een goed gevoel over heb (zowel windows als xbox) maar goed microsoft heeft in het verleden wel eens wat flinke steken laten vallen en het zou zomaar eens tegen kunnen vallen allemaal. Een ding is zeker, de xbox divisie is imho de goede richting ingeslagen en ik verwacht dat MS zelf ook weet dat hun mobiele platform het komende jaar extreem belangrijk voor ze moet gaan worden.

Als de geruchten waar zijn en zo'n surface telefoon de kracht gaat krijgen die de huidige surface pro tablets bezitten dan denk ik dat microsoft een zeer sterke positie kan bemachtigen. Ik heb geen windows phone en sinds windows mobile 6.0 ook niet meer gehad, maar het kunnen draaien van x86 apps i.c.m. Continuum zou me over kunnen halen om er toch eentje aan te schaffen.
Ik denk dat Xbox niet bepaald een goed voorbeeld is. Dat wordt overal uitgekotst, het marktaandeel van de One wil niet vlotten tov de PS4, en de community op cross platform is non-existent. Tel daarbij een aantal zeer matige releases op de Windows Store en slechte / niet werkende ports + DX12 versies en het is allemaal geen feestje te noemen. Terecht overigens. Oh ja, en game crashes als je niet handmatig de Xbox applicatie in W10 aanpast voor opnemen van gameplay.

Kortom, er is nog veel werk aan de winkel, maar een echte sterke focus zie ik er niet op. Het duurt allemaal erg lang en is nog heel erg work in progress. MS kan deze boot gaan missen, en voor gaming doen ze dat al. Kijk naar UWP, dat werd gelaunched met aan alle kanten nog ontbrekende functionaliteit. Niet handig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 februari 2017 12:34]

Xbox wordt voornamelijk uitgekotst door ps fanboys en niets anders (ik zeg niet dat jij dat bent), maar over het algemeen is dat zo. Xbox doet juist een hoop dingen goed wat op een ps niet mogelijk is (zoals de hdmi IN poort). De reden waarom xbox door velen uitgekotst wordt is omdat die mensen vaak alleen liggen te "geilen" op specs. Dat geldt overigens ook voor smartphones. Bijvoorbeeld: zou je twee samsung galaxies hebben met exact dezelfde specs behalve de RAM, waarbij de ene 4gb en de andere 8gb heeft zullen de meesten al overstag gaan. Die van 8gb is dan beter in hun optiek omdat die meer RAM heeft. Uiteraard wil meer RAM niet meteen zeggen dat het ook betere performance geeft. Ditzelfde geldt voor de xbox. De xbox one en de ps4 hebben bijna identieke specs waarbij de ps4 iets krachtigere hardware heeft. Naast elkaar zul je echter een minimaal verschil merken. De ps4 pro laat ik buiten beschouwing, want daar is op het moment nog geen waardige concurrent voor. De xbox divisie doet het in mijn ogen goed al heb je gelijk dat het allemaal wat sneller mag. Maar crossplay is een goede start en eventuele muis/toetsenbord ondersteuning is voor mij een zeer gewenste feature.

Ze werken in ieder geval de goede richting op. Play anywhere is inderdaad nog lang niet wat het moet wezen en uwp daar begin ik niet over. Maar met crossplay bedoelde ik dan ook de progress die ze maken om crossplay mogelijk te maken tussen ps en xbox en niet xbox/pc. Rocket league is daar het eerste voorbeeld van en naar mijn weten heeft microsoft een aantal van die ontwikkelaars in dienst genomen.

Maar goed 1 ding ben ik het absoluut mee eens, het mag zeker een stuk vlugger. Maar als we MS moeten geloven dan gaat de creators update veel goeds beloven.
Mijn definitie van Xbox is breder dan de One. Xbox is het ecosysteem waarin Microsoft alles wat gaming is wil duwen. Een ecosysteem waarin ook UWP-games een plek hebben.

En dát Xbox wordt wel degelijk door vrijwel de gehele PC gaming community uitgekotst.
Dat klopt, maar xbox en uwp zie ik niet als 1 product, maar meer als twee aparte producten die ze enigszins samen willen voegen en als je het inderdaad over dát hebt, dan ben ik het volkomen met je eens dat het een grote bagger is.
Als je continuum gebruikt zit je ongetwijfeld vast aan het stroom wat het formaat van de batterij onbelangrijk maakt.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Er zijn nou eenmaal meer Android telefoons die in potentie een Desktop kunnen zijn, dan dat er Windows Mobiles zijn die Continuum kunnen draaien. Alhoewel ik zelf geen Remix OS zou gaan gebruiken (wij gebruiken immers Chrome OS) zie ik de toegevoegde waarde er wel van in.

Neemt niet weg dat ik Windows Mobile in combinatie met Continuum ook nog steeds een erg mooi concept vindt. Maar het valt of staat helaas bij Apps, ook als je gebruik maakt van Continuum. Ik heb net van de week mijn Windows Mobile even weer in gebruik genomen en helemaal geupdate naar de laatste versie. Het is en blijft nog steeds een mooi en fijn systeem. Wel merk ik - na een half jaartje Android - dat het op sommige punten echt fors achterloopt en dat is echt een gemiste kans. UWP gaat dit in ieder geval niet meer goedmaken.

Het marktaandeel van Windows gaat in ieder geval verder krimpen in de komende jaren, dat is een ding wat zeker is. Al was het alleen maar omdat ze nou eenmaal de grootste zijn: dan krimp je eerder, dan dat er sprake is van groei.
Ik ben het helemaal met je eens. Met 0,3% marktaandeel op het mobiele vlak hebben ze al weinig kritische massa om een stormachtige groei te realiseren op dit vlak, of bedrijven (of particulieren) moeten ineens omet een of andere reden massaal Windows capabele hardware gaan kopen. Zie het er niet echt van komen, want daarmee maak je je investeringen in je huidige ecosysteem ongedaan.

Weinig particulieren hebben nog echt behoefte aan een Windows desktop, maar gebruiken deze nog steeds uit gewenning. Als daar een interessanter alternatief voor komt (en daar gaat het wel naar toe) zijn die snel en in grote getale om.
Maar andersom kan ook. Hewoon bij je volgende abo een windows phone kiezen... als ms een goede heeft matuurlijk. Maat als die er is kan dat aandeel zo in een jaat richting 10 of 20 procent gaan hoor.
Heb me ooit al twee keer aan een Windows toestel gewaagd (HTC TyTN-II en Touch Pro2). Daarna overgestapt naar Android en uiteindelijk geland bij IOS. Ben nu een tevreden iPhone gebruiker. Een goede vriend van me had/heeft een Win10 toestel. Ik heb daar wel eens mee gespeeld, maar het kan me allemaal niet voldoende overtuigen om over te stappen. Hij is trouwens ook overgestapt naar Android. Kocht een camerasysteem, en je voelt'm al: Er was geen app beschikbaar voor zijn phone...

Ik verleng mijn abbo's nooit, in ieder geval niet i.c.m. een toestel. Ik doe gewoon sim only, en koop mijn volgende device als ik er aan toe ben. Dus in die zin ben ik ook geen 'overstapper'. Heb nu een iPhone6plus die nog steeds uitstekend voldoet. Komend najaar maar weer eens kijken wat er uit de hoge hoed uit Cupertino komt, en of het de moeite waard is. :)

Voor mijn gevoel is de markt al aardig verdeeld. Zeker aan de consumenten kant (= de grote massa). Wat dat betreft voelt het aardig aan als de desktopmarkt. Welke windows gebruiker wil er overstappen naar een Linux distro? Of een chromebookje? Niemand toch? Kopen lekker een Acertje of Asusje met Win10 erop als ze weer aan een nieuwe toe zijn. En neem het ze eens kwalijk. Ze zijn er aan gewend... voor hen is het een gebruiksvoorwerp.

Anders is het met de mensen hier op Tweakers. Die kijken er weer anders tegenaan. En hier op Tweakers ligt het aandeel Win10 Mobile ook wat hoger dan de wereldwijde 0,3%. :) Maar goed, daar haalt MS die 10-20% ook niet mee.
Tja ik weet het niet hoor. Als ik om me heen kijk dan gebruiken de meeste mensen hun telefoon niet zo intensief (tenminste, de OS features van de telefoon). Ja, ze zitten massaal te appen en op facebook etc, maar dat is voor MS een kwestie van zorgen voor goede apps hiervoor. En ze hebben de desktop (en dat is eigenlijk gewoon hetzelfde OS) dus als ze het slim aanpakken dan maakt iedereen straks apps voor Windows om de desktopmarkt te bedienen en komen die gewoon ook op de telefoon beschikbaar.

Verder zijn veel mobiele apps relatief simpel en er zijn ook nog altijd web apps; websites die zich gedragen (op een mobiel) als apps. Waar ik heen wil is dat overstappen van mobiel OS volgens mij voor de meeste mensen (veel) minder impact heeft dan op de desktop.
Kan nog best wel eens tegenvallen. Vanuit mijn 'apple' ervaring, stel dat ik zou overstappen naar Android:
- hoe kan ik nu nog mijn scherm weergeven op mijn Apple tv?
- opeens ben ik mijn gedeelde apps en andere features met mijn gezin kwijt.
- zit ik met een Hue bridge met HomeKit support waar ik niks meer mee kan. Moet ik alles weer met een app of widget gaan doen.
- al mijn gekochte apps.... opeens letterlijk waardeloos.
- ik moet extra accessoires (oplaadkabels enzo) aanschaffen die ik eigenlijk al had.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat Apple me op allerlei manieren in hun ecosysteem probeert te houden. Op Android zal ongetwijfeld iets dergelijks gaande zijn.

Maar het is meer dan alleen apps. Ik ontwikkel software voor zowel iOS als Android en heb dus van beide ecosystemen diverse devices 'in huis', waarbij ik alleen Apple spul ook privé gebruik. De gebruikers ervaring tussen Android en IOS is toch best verschillend. Dat begint al bij de manier van responsiveness van het touch scherm. Het is lastig onder woorden te brengen, maar het "voelt" (voor zover je iets aan gehard glas kunt voelen :)) anders tussen beide systemen. En het gaat nog veel verder qua intuitiviteit tussen beide systemen. Vind ik dan Android slecht? Nee, in het geheel niet, maar wel heel erg 'anders'.

Bovendien zie ik in mijn omgeving (zowel privé als zakelijk) dat als mensen eenmaal voor een ecosysteem gekozen hebben, ze er doorgaans wel bij blijven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Veel klanten die ik heb passen BYOD toe, waardoor er ook geen dwang is voor een specifiek systeem te kiezen.

Blijf het zeggen: volgens mij zijn de kaarten al geschud. Er moet wel iets heel opmerkelijks (en dat doe je niet met een paar goede apps) de markt op geslingerd worden wil het zo disruptive worden dat gebruikers massaal gaan overstappen. Overigens zie je dat jaar over jaar ook aan de marktaandelen van de systemen.
Mee eens,

Het voordeel dat Android heeft is dat het altijd heel vervelend is geweest om al die verschillende resoluties te ondersteunen. En daarom zijn ze daar al heel lang mee bezig geweest zodat het nu (alsnog vervelend en klote, maar dat blijft als je verschillende resoluties/platforms wilt ondersteunen) het makkelijkste platform is om een desktop/mobile app te maken is.

iOS ging er altijd soort van uit dat de resolutie niet van toepassing was. En dat wrekte in de tijd dat het 1x of 2x de resoltie was. En toen kwam de iPhone 5 uit ... en de verschillende iPads. Waar je dus toch telkens 'exceptions' had en voor al die form-factoren een exception moest maken. Ik waarschuwde mij collega's al een aantal jaar geleden dat iOS hetzelfde probleem als Android zou ondervinden. En verdomd: nu is het al een tijdje zover. Maar de Android programma's (die toendertijd meer moeite koste om op al die verschillende resoluties correct werkend te krijgen) zijn nu daarop ingecalculeerd ... hebben daar layouts voor. iOS niet: daar heb je dus nu het probleem dat er nooit echt correct over is nagedacht of geprogrameerd ... en dat moet dus nu achteraf ingehaald worden.

En Windows? Tja, leuk, maar dat systeeem was altijd brak en is nu nog steeds niet ideal. UWP (of hoe het nu ook heet) is dankzij de slechte differentiatie van Windows nog steeds op elk platform klote en kost nog steeds moeiuete voor elk platform ... laat staan dat het gewoonweg geen marktpenetratie heeft om het de moeite waarde te laten zijn.

TL;DR: Omdat het al jaren kut was voor Android heeft Android ervoor gezorgd dat het nu een 'known problem' is en te overzien is. iOS heeft nu te kampen met het feit dat alle legacy shit herschreven moet worden en het OS er nooit echt naar heeft gekken. En WinPhone? Hahaha! Laat dat maar liggen omdat het gewoonweg de moeite niet waard is.
Je hoeft je geen zorgen te maken. Microsoft heeft het al jaren zwaar, sterker nog, ze zijn zo goed als niet meer relevant in de consumentenmarkt.

Jazeker, vrijwel iedereen heeft nog wel een laptop liggen met Windows erop "voor erbij". Voor de massa is er ook geen goed alternatief: Mac is te duur en Linux niet geschikt. In die zin heeft Microsoft nog het monopolie.

Echter, kijk je naar gebruikerstijd, dan is dat verschoven van bijna 100% Windows, naar slechts 20% of minder. Dit betekent dat 80% van de tijd die gebruikers op een "computing device" besteden, op een NIET Microsoft OS plaatsvind.

Die laptop wordt dus amper meer gebruikt. En wanneer die wel gebruikt wordt, wat is dan de lock-in? Office en 2 andere desktop apps? De rest is allemaal via het web te gebruiken, en Office inmiddels ook.

In dit licht moet je dus ook al die zaken zien zoals x86 apps, continuum, etc. Voor de consumentenmarkt maakt die beweging niets uit, want Windows is gewoon niet meer relevant op de consumentenmarkt.

En als je die lijn doorzet, dan mag Microsoft van geluk spreken dat Google nooit echt de aanval op de desktop hebben geopend. Ze zouden als enigste bedrijf daartoe in staat zijn, maar zowel ChromeOS als Android op de desktop vind ik halve oplossingen.
Sorry, Microsoft het al jaren zwaar hebben?
https://www.statista.com/...lobal-revenue-since-2002/

Microsoft doet het zeer goed. Consumenten merken er niet veel van, de consumenten markt is inderdaad ook niet de plek waar het geld te halen valt voor Microsoft.
Juist door de switch naar web verdienen ze veel geld. Azure is vrijwel het belangrijkste van Microsoft op dit moment.

Echter windows is voorlopig voor een zeer groot aantal mensen niet weg te denken. Windows only applicaties zijn nog steeds van groot belang. Zelfs al hebben we het alleen over games.
Het aantal mensen dat games op een computer speelt is gigantisch en het grootste gedeelte hiervan is echt geen 'hardcore gamer'. Hier valt alleen niet het grote geld te halen voor Microsoft.
Microsoft doet het heeeeel goed. Maar dan mag het ook in context geplaatst worden.
Ze doen het op de zakelijke markt heel goed. Op de consumenten markt zijn ze gewoon de lozer. Op ten duur zal Microsoft gewoon een zakelijke reus worden zoals IBM.

Ze zijn totaal ongeschikt om consumenten aan te trekken. Microsoft krijgt het niet voor elkaar een consumenten imago te verwerven. En met hun legacy is dat ook heel lastig om dat ooit voor elkaar te krijgen. Ze hebben een sterke naam, maar ook een naam die op een bepaalde manier in gedachte ligt bij mensen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 februari 2017 07:33]

Ik heb het al ergens anders gezegd, maar wat je zegt is deels waar. Wat je vertelt geldt namelijk alleen voor de onderkant van de markt. Misschien even leuk voor de tweakers om dit eventjes te bekijken:

https://youtu.be/NFvPbFKD9YM
Altijd leuk zulke cijfers, neem je de volgende keer ook games mee?
Games veranderd geen enkele van mijn stellingen. Gebruikerstijd is van bijna 100% op Windows naar onder de 20% gezakt, games of niet.

Een typische Tweakers reactie: ik game wel, ik heb wel een desktop, dus jouw stelling kan niet waar zijn?
Leuk geprobeerd, maar je hele betoog op basis van een single slide waarin je een klein aspect vergeet van absolute tijd naar relatieve tijd, daarin het gebruik en uiteindelijk doel van gebruik compleet negeert (plus de overige 'vervangende' tijdverdrijvers), maar daaruit wel een alomvattend 'feit' neerzet, dat is bijzonder creatief met cijfertjes spelen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 februari 2017 11:55]

Zoals ik al zei, het compleet negeren van feiten.
Dat niet alleen maar elke vorm van onderbouwing ontbreekt totaal. Ik zie graag een objectieve bron die deze stellingen onderschrijft. De enige zaken die ik vond spreken het hierboven gestelde tegen namelijk.
Hierbij de onderbouwing. Allereerst sales omvang van PC versus smartphones:
https://www.slideshare.ne...5_Sep96_Mar98_Sep99_Mar01

En hier Microsoft's stukje:
https://www.slideshare.ne...9_Sep09_Mar10_Sep10_Mar11

Oftewel, geen hond koopt meer een PC als je dit vergelijkt met smartphones en tablets, en in gebruikerstijd is minder dan 20% op een Microsoft device.

En dit zijn cijfers uit 2005, het zal vast nog extremer zijn nu.

Graag nu de voorspelbare reactie dat dit niet waar is, want waarom feiten onderkennen.
De absolute enige reden dat ik nog op Windows werk is DirectX. Alle games werken voornamelijk op Windows. Geen enkel ander platform haalt dezelfde framerates als een game op Windows. Je kunt wel aankomen met Whine, maar ben even realistisch en snap dat je geen Battlefield 1, Assassin's Creed of andere next gen game kunt spelen hiermee (en als het al een beetje loopt dan krijg je het gezeur dat de anti-cheat zoals Punkbuster niet fantastisch draait dus dan crasht je spel de hele tijd in Multiplayer). Dan heb je altijd nog mensen die zeggen "Doe gewoon dual boot of gebruik een hypervisor", maar die mensen snappen ook wel dat ik niet constant ga lopen switchen tussen systemen om even iets te doen... Het moment dat alle games voor Windows NATIVE te draaien zijn op Linux (en dan maakt het me niet uit welke distro) heb ik diezelfde dag nog een ander OS op mijn computer staan.

[Reactie gewijzigd door ultimate-tester op 22 februari 2017 08:58]

Je onderschat 1 factor: hoe hoog het percentage digibeten is. Je hoeft alleen maar naar de pure paniek onder gebruikers te kijken, toen Windows 8 werd released. Terwijl het alleen maar Windows 7 is met een andere (= veeeeel betere!) UI. Het is zeker niet zo dat hele volksstammen die een droid hebben, nu ineens aan die droid een monitor gaan koppelen.

En dan heb je natuurlijk nog het percentage gamers. Ongeveer 30% van de pc-gebruikers bouwt zijn eigen pc (of stelt hem in ieder geval zelf samen) en die gaan niet overstappen op Mac of een Mickey Mouse OS zoals Remix.
Dit is toch net zo iets als continuum van windows phone?
In principe wel, maar dan zonder support voor draadloze displays.

Al is het natuurlijk wel afwachten hoe de implementatie is - hoe soepel gaat de omschakeling naar de desktop interface, hoe goed is de pairing met muizen/keyboards, kan je op de telefoon tijdens het werken op de desktop gewoon gesprekken aannemen, kunnen Android apps een desktop-mode krijgen, of zijn het aparte Linux desktop applicaties, etc.
Hoezo zonder draadloos support?
Mijn oom heeft een Lumia 950. Toen hij draadloos met de TV een connectie aanging, switchte de telefoon over naar continuum mode.
Hij bedoelt dat déze telefoon geen Miracast ondersteunt, itt Windows 10 Mobile.
Yes. Dat staat er toch ook bij?
De functionaliteit die Jide voor ogen heeft met Remix OS for Mobile is gelijk aan het Continuum-concept van Windows 10 Mobile en aan Ubuntu Phone van Canonical
zoals het artikel ook zegt inderdaad
Ik zie hier wel toekomst in. Je telefoon is een device die je altijd bij hebt. Ik ben alleen bang dat de huidige devices nog te weinig processing power heeft om een volwaardige desktop vervanger te worden op korte termijn
De vraag is altijd "Wat is een volwaardige desktop vervanger?". Ik heb die discussie hier op Tweakers ook met regelmaat, aangezien wij Chrome OS gebruiken en velen dat geen volwaardige desktop vinden. Maar suprise surprise... Met uitzondering van video-editing en games, kan ik alles met Chrome OS wat een ander met Windows kan.

Kan het in Chrome OS, dan moet Android het dus zeker kunnen. En de gemiddelde Android telefoon bezit tegenwoordig ook gewoon 2-4G geheugen, dus daar zal het niet aan liggen.
Ik bekijk t altijd zo;

Kan ik mijn synths (vst) en daw's draaien, externe geluidskaart connecten en 40 audio tracks renderen in 24 bit/44.1kHz wav met een lage latency (96 ~ 128 samples)? Ja? Desktop replacement. Nee? Jammer...desktop blijft waar hij is ;)

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 21 februari 2017 21:21]

Inderdaad. In jouw situatie is een desktop het makkelijkste. In alle andere situaties is het dus mogelijkerwijs overbodig.
Er zijn zat cpu/gpu power hungry applicaties, die vereisen dus allemaal iets meer rekenkracht dan een telefoontje. Voor huis-tuin en keuken werk is een telefoon best. Voor dingen als CAD, simulaties, renderen (video/games/afbeeldingen) etc, is een telefoon gewoon niet toereikend en heb je ook nog eens te maken met heel wat hitteproductie die een telefoon nooit snel genoeg kan afvoeren. (Hitte en stroomverbruik kunnen wel verminderd worden met effiecientere processors in de toekomst natuurlijk)
En voor dat soort zaken zet je een terminal server in. Heeft meer voordelen zoals dat je je laptop/desktop onder water kunt zetten en instant vanaf een ander device kunt inloggen om verder te werken. Voor een particulier is dat niet zo snel een scenario dat ik zie gebeuren, maar voor zakelijk gebruik kom je sowieso veel remote desktop/Citrix oplossingen tegen. Daar zou zo'n manier van werken prima in kunnen.
In een aantal andere situaties, niet in alle. Gaming, zware video/audio bewerking, bitcoin farming, of zelfs zware multitasking is een desktop the way to go en zo kan ik nog wel doorgaan, een server draaien op een chrome notebook? Of op een android telefoon? Ik zie het (nog) niet gebeuren.
Veelal hebben die apparaten niet eens een utp aansluiting, geen usb poorten (al hebben de meeste dat gelukkig wel tegenwoordig) en dan het voornaamste, niet de mogelijkheid hebben om x86 applicaties te draaien. Zodra apparaten dit gaan kunnen dan is het pas echt een desktop vervanger.

Als je alleen tekst verwerkt, emailt, wat browst en wat filmpjes bekijkt dan is het inderdaad perfect, maar een echte desktopvervanger? Dat mag imho alleen gezegd worden als zo'n apparaat dan werkelijk alles kan wat een desktop ook kan.
Het begrip desktop vervanger is ook niet heel erg eenduidig. Het is afhankelijk van wat je op je computer doet. Voor jouw specifieke geval is een chromebook of een telefoon met continuum/remix os inderdaad geen desktop vervanger.
Aan de andere kant, als ik kijk wat bijvoorbeeld mijn oma op haar computer doet, zou ze prima uit de voeten kunnen hiermee. Voor haar zou het dus wel een desktop vervanger kunnen zijn.
Om die reden heeft mijn oma dan ook een iPad Pro 12,9. Groot scherm prima apps om mee te werken voor office, spelletjes en browsing en daarnaast amper de mogelijkheid om de boel te verneuken.
Vandaar dat ik mijn post volledig subjectief geschreven heb.

Er zijn genoeg situaties te verzinnen waarbij alles behalve een sterke desktop niet goed genoeg zou werken. Er zijn uiteraard ook genoeg situaties op te schrijven waarbij dit geen enkel probleem is.
Dan heb je het over een workstation, andere markt dan een doorsnee office pc ;)
Nee, ik gebruik gewoon een high-end desktop.

Er zit geen workstation hardware in hier;
Gaming mobo, 4790K, 16GB RAM, RX480. Niet echt een workstation O-) Maar het beestje draait alles vrij lekker _/-\o_

Sterker, het zou eigenlijk gewoon een gaming PC genoemd kunnen worden..hehehe

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 21 februari 2017 23:50]

audio tracks renderen in 24 bit/44.1kHz wav
Niet in 24bit/96kHz?
Nee. Nergens goed voor in mijn geval. Heb een tijdje op 48kHz gewerkt, maar het voegde eigenlijk niets toe, behalve extra ruimte op de HDD's.

De extra headroom op 24bit kan ik wel gebruiken, maar ik werk nu jaren op 44.1 zonder problemen.
Verschil tussen 44,1 kHz en 48kHz is dan ook niet zo groot. Met 96kHz is dat wel het geval. De 192kHz lijkt mij echter overkill en is ook niet betaalbaar qua apparatuur.

http://www.premiersoundfa...les/pico/content0035.html
If the original data has 96kHz resolution and in order to create the master data 30% data degradation occurs, then the post-op data will have the equivalent of 67.2kHz quality. But if you start with 44.1kHz and use the same system to create the master data, 30% data degradation occurs and the resulting data will not have enough quality.If the original data is 44.1kHz and uses the same system, 30% degradation is equivalent to 30.87kHz,which is a loss of quality that we can definitely hear.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 22 februari 2017 11:16]

Nogmaals, nergens goed voor in mijn geval. Sterker, vele vst's werken niet eens goed op een freq hoger dan 48kHz.
Rare timing issues, buffer issues, aliasing (waar een hogere freq juist bedoeld is om dat tegen te gaan)...nee. 44.1 is meer dan prima.

Een goed artikel (met links naar vele onderzoeken/artikels/etc..);

http://forum.image-line.com/viewtopic.php?f=100&t=45272
Jouw link; een beetje "wij van wc-eend" verhaal.

Ik heb inmiddels een enorme hoeveelheid uitleg, documenten en dubbel blind tests voorbij zien komen, welke in (letterlijk) geen enkel geval (met digitale muziek) een hoorbaar/voelbaar verschil als conclusie hadden.

Dus ik blijf lekker op 44.1/24 bit
Ik snap nooit de term 'vervanger', of het een situatie van of/of moet zijn?
Een fiets of een auto, een PC of console, een tablet of laptop, waarom moet het een of zijn?

Ik ken genoeg mensen die voor snel wat werk ChromeOS gebruiken en voor de grotere zaken achter hun PC duiken. De kosten zijn het niet, je bent niet 100% op 1 bezig, dus een 70/30 kostenverdeling over die 2 is nog makkelijk te doen.
Bij vervanger is het punt bereikt voor een gebruiker dat het andere totaal niet meer benodigd is. Veel huidige telefoon kunnen qua specs al zeer goed een desktop vervangen voor veel gebruikers indien het op een scherm aangesloten zou kunnen worden.
Dan is het dus overbodig om allebei te hebben en zal dus ook nooit meer een nieuwe desktop gekocht hoeven worden.
Video editing, photo editing, 3d, game dev, IDE/programming.

Matlab? Maple?
Oh ja... Dat doet ook 99% van de wereldbevolking. Net zoals 99% van de wereldbevolking altijd een Boeing op z'n erf heeft staan, voor die ene keer in het jaar dat ze met het vliegtuig op vakantie gaan.
Maar suprise surprise... Met uitzondering van video-editing en games, kan ik alles met Chrome OS wat een ander met Windows kan.
Het probleem van ChromeOS is lokale opslag. Daar is het niet op gemaakt. Video- en Audio-editing en RAW-Photo-development-en-editing vereisen massa's snelle opslag en dat is alleen betaalbaar met locale opslag (ja iSCSI kan ook maar een daarvoor geschikte NAS is niet betaalbaar voor de consument en de kleine studio)

Ook voor games is lokale opslag de bottleneck, maar dan voor het lezen van de gamedata. Ook printen is niet ideaal want Chrome ondersteund alleen cloud-print en je ethernet- of wifi-printer van thuis daar inhangen is ook geen huis-tuin-en-keuken-handeling.

Google wilt met Chrome de desktop in de cloud trekken, maar als je niet naar de cloud wilt of kunt is Chrome geen optie. Uiteraard zijn cloud-diensten behalve bij Google ook elders af te nemen, maar ik zie dat de thuisgebruiker nog niet doen. Het prijsvoordeel van de goedkopere (want opslagloze) desktop vervalt gelijk door de cloud-tarieven.
Dat valt wel mee, de meeste telefoons van zeg maar Snapdragon 625 en hoger hebben ruimschoots meer cpu en gpu power dan een Windows 10 of Mac desktop minimaal nodig heeft, en de 3-4 GB RAM in zelfs midrange telefoons is ook voldoende.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. De S625 is vooral op multicore wel een match, maar de singlecore prestaties zijn toch meer richting de helft van een C2D penryn P8600 uit 2009-2010.

Ik denk dat desktop omgevingen zoals dit het meer moeten hebben van de efficiëntie van ARM i.c.m. een licht OS zoals Chrome OS/android en ubuntu.

OS X zie ik nog niet zomaar gebeuren. Dat benut ieder beetje rekenkracht wat er is om het OS vlot te laten draaien. (Het is allemaal best wat zwaarder geworden de laatste jaren) ik zie dus ook niet zomaar een iPad pro uitkomen met een full fledged macOS binnenkort.
Ik vergeet hem toch al 2 dagen nu, kom er achter onderweg na werk.
Zak ik er voor terug gaan echt niet, voor mijn portomonee zal ik wel terug gaan.

Vorige week donderdag en vrijdag ook mobiel vergeten :9
Ook als ik na de wc ga of douchen neem ik hem niet mee haha, dus altijd bij je hebben nee :+

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 21 februari 2017 21:12]

In principe heeft toch elke telefoon met USB-C een video-out - MHL of DisplayPort?

(edit: oh nee dus, ik zie dat Google bv bij de Pixel telefoons dit heeft uitgeschakeld)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 februari 2017 20:55]

Ja maar dan word het niet gebruikt als eentje. Maar gewoon als een usb poort en niet voor beeld.

Ik heb het geprobeerd met mijn OP3 en hoopte dat het zou kunnen. Dus als meer software modders hier nu is een voorbeeld aan nemen
Gaat dat verhaal niet bij de OP3 sowieso niet op omdat die nog gebruik maakt van het USB 2.0 protocol?
Maakt dat uit? Ik had op mijn HTC One een gewone micro usb aansluiting die prima MHL deed.

Heb het overigens met mijn Axon 7 nog niet getest.
Ja. Vet irritant dus ook.

Alle smartphones die wel USB-C hebben maar slechts USB2.0 als protocol hebben zijn daarmee direct waardeloos doordat ze ook niet correct met powerprofiles omgaan. Daarmee heeft onder andere OP echt een hele domme keuze gemaakt.

Het maakt het er voor de consument alweer niet makkelijker op.
Nee, USB Type-C kan net zo goed USB 2.0 zijn zonder al dat soort fratsen (en MHL is al helemaal een ander verhaal), zoals het geval is bij de Nexus 6P, die ironisch genoeg voor dit filmpje wordt gebruikt. USB Type-C is gewoon de vorm van de connector, net zoals Type-A (de "gewone" USB) en Type-B (vaak te zien bij printers en hubs).

Het is geen kwestie van "uitschakelen", het is gewoon niets toevoegen.

[Reactie gewijzigd door M-en-M op 21 februari 2017 22:58]

USB Type-C kan net zo goed USB 2.0 zijn...
USB Type-C is gewoon de vorm van de connector, net zoals Type-A (de "gewone" USB) en Type-B (vaak te zien bij printers en hubs).
Tja van mij mag dat prima met USB2.0 Ik heb tot nog toe slechts één usb3-device en dat is een HDD.

Wat mij betreft is het prima als µUSB zo snel mogelijk verdwijnt. Zo snel als die connectors kapot gaan, dat is niet normaal. Ja ze zouden gemaakt zijn voor een levensduur van 3000 keer aansluiten en miniUSB slechts voor 300 keer maar in de praktijk werken alle miniUSB-kabels die ik hier heb liggen nog prima, zowel die van mijn navigatie uit 2008, die van de 100-euro-tablet voor de vakantie van 2012 (tablet gesneuveld in 2014), als die van de 5MP-dia-scanner voor op TV. Echter sinds afgelopen december zijn er hier al 4 tot 6 gesneuveld.


Waar ik USB-C geen vervanging voor vindt is USB-A zoals die op TV's en alle desktops en laptops zitten en waarmee je toetsenborden, muizen, scanners, printers en telefoons, harddisks en usb-flash-geheugen aansluit. Dat geld zeker als men daarbij, zoals Apple doet met haar Macbooks en 13" Macbook Pro's en voeding, scherm , ethernet en 3 tot 4 USB-aansluitingen vervangt door één 8)7 respectievelijk 2 USB-C's. En helaas zijn er andere fabrikanten die dat nog navolgen ook. Voor mij geld: drie keer USB-A en één keer USB-C en vervolgens aparte aansluitingen voor voeding, ethernet en scherm (VGA/DVI/HDMI/... liefst allemaal), ach vooruit een tweede USB-C mag ook nog als er naast dit alles daarvoor nog plaats is.
Ik hoop zo wat de mobiele wereld deze kant op groeit.

Ik neem altijd als voorbeeld de Neptune Hub https://youtu.be/wd6cf1hIQc8

1 device voor alles lijkt me toch niet zo ver gezocht
Dat is niet ver gezocht, het wachten is wachten op de technologie. Krachtige hardware en een lange accuduur aan je pols duurt nog wel een paar jaar..
Dat ziet er wel redelijk gelikt uit, ben benieuwd hoe praktisch het gaat zijn in de praktijk. Nu dus wachten geblazen totdat er reviews voorbij komen :D
Een paar weken geleden zou ik hier nog erg enthousiast over geweest zijn, maar ik lees de laatste tijd veel negatieve verhalen op diverse Android fora over RemixOS. De klachten zijn voornamelijk matige support en een niet bereikbare helpdesk (zowel op software gebied als op hun eigen hardware) en een steeds geslotener systeem.
Zou ooit toch wel eens mooi zijn als ik m'n werklaptop niet meer mee hoeft te slepen naar huis om een dagje thuis te werken maar dat ik gewoon een mobiel met een desktop OS erop mee kan nemen.

Voorkeur gaat dan nog steeds uit naar Windows, omdat daar de volledige versie van Excel, powerpivot SQL server etc op draait.
Doe mij dan maar Sentio, dan kun je een laptop-achtige schil kopen waarop je je Android toestel aansluit, en dan ook direct een dekstop omgeving hebt: http://www.sentio.com/
Preorder? Hij is er dus nog steeds niet?
Nee, komt in juni/juli op de markt. Ik wacht dan ook nog de eerste reviews af, maar ik vind het een gaaf concept en hoop dat het allemaal soepel werkt.

De filmpjes zijn tot nu toe iig veel belovend.
Nu allen nog een vrije keus wel OS je op de telefoon wil, net zoals vroeger IE niet standaard in windows mocht zitten en er een keus moet zijn

Dus toestel aan, en dan ; kiezen uit

Ubuntu
Remix OS
Windos 10 Mobile
Xxxxx Xxx
Apple IOS ? :)

En dat verbinden met het scherm moet natuurlijk wel draadloos

[Reactie gewijzigd door shiptronic op 21 februari 2017 21:06]

MultiROM is het woord wat je zoekt ( als je een android apparaat als basis wil gebruiken:

https://play.google.com/s...=com.tassadar.multirommgr

ROM's op basis van Android, Sailfish, WebOS, Ubuntu, whatever er maar naar je toestel geport is, zijn te gebruiken als secundaire boot optie.

[Reactie gewijzigd door guapper op 21 februari 2017 23:56]

Jammer dat je nog steeds geen W10M kan instaleren . Maar dat is zeker een leuke app!
Waarom zou je nou nog uit OSen willen kiezen? OSen worden eigenlijk steeds minder belangrijk omdat ze allemaal min of meer hetzelfde bieden en min of meer hetzelfde werken, het gaat om de apps die je gebruikt en de data die je gebruikt. Daarin worden de OSen steeds transparanter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*