Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic brengt actieshooter Robo Recall voor Oculus Rift begin 2017 gratis uit

Epic Games heeft tijdens het Oculus Connect-evenement zijn game Robo Recall aangekondigd. Oculus heeft de actieshooter gefinancierd en de game verschijnt in het eerste kwartaal van 2017 exclusief voor de Rift en bijbehorende Touch-controllers.

Robo Recall borduurt voort op het concept van Bullet Train, een techdemo die Epic vorig jaar ontwikkelde voor de Oculus Rift en Samsung Gear VR. Spelers hoeven niet zelf te lopen in de game, maar bevinden zich op een vast punt en kunnen teleporteren naar een andere plek. Vanuit dat standpunt kan de gamer om zich heen kijken en diverse wapens gebruiken om hordes robots af te knallen.

UploadVR speelde de game tijdens het Oculus Connect-evenement en omschrijft dat spelers twee pistolen in handen hebben en die kunnen 'herladen' door ze weg te gooien en vervolgens nieuwe exemplaren uit hun heupholsters te halen. Spelers hebben ook de beschikking over twee shotguns, die op hun virtuele rug zijn vastgemaakt. De shotguns selecteren is mogelijk door de handen naar de rug te bewegen. Het is ook mogelijk om in een hand een pistool te gebruiken en in de andere hand een shotgun vast te houden. Tijdens het verloop van de game komen er verschillende upgrades voor de wapens beschikbaar. Zo kan het pistool bijvoorbeeld omgetoverd worden in een volautomatisch wapen.

Epic Games maakt de actiegame in zijn Unreal Engine 4. Oculus financiert de ontwikkeling en daardoor zal Robo Recall volledig gratis zijn. Om de game te spelen is niet alleen de Oculus Rift-bril nodig, maar zijn ook de Touch-controllers vereist. Oculus maakte donderdagavond bekend dat de bewegingscontrollers vanaf 6 december te koop zijn en 199 dollar gaan kosten. Waarschijnlijk is de adviesprijs in Europa 199 euro.

Door

Nieuwsredacteur

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
Je kunt de robots ook met "je handen" slopen. Zie filmpje van Tested. Ziet er wel tof uit.
Nog aanvullend m.b.t de Touch release, ze zijn te pre-orderen vanaf 10 Oktober! (12AM PT, volgens mij 21:00 hier)

Bezitters van een Rift krijgen hierbij voorrang.

[Reactie gewijzigd door Navi op 7 oktober 2016 10:43]

Bezitters van een pre-ordered Rift krijgen hierbij voorrang..
Ziet er wel leuk uit. Hopelijk ook te spelen op de vive. Het lijkt me wel een soort demo die je een tijdje speelt maar dan weer weg legt. De prijs voor een Oculus en een vive zijn dus ongeveer gelijk.
Als Oculus de ontwikkeling betaalt, dan kan je vrijwel zeker ondersteuning voor de vive vergeten.
Native ondersteuning wel, maar met de Revive-mod is de kans groot dat het wel gaat werken. Ik ben zelf nog nergens iets tegen gekomen dat er niet mee werkt.
Het zal nog lastig worden met sommige Touch titels die gebruik gaan maken van finger gestures. Revive zal die op een of andere manier moeten emuleren.
Niet helemaal. Als het een Oculus Studios titel is, dan is het inderdaad store exclusive. Anders ligt het aan de ontwikkelaar, bij een simpele investering van Oculus hoef je over het algemeen alleen maar als eerste beschikbaar te zijn op de Oculus Store. Al moet de developer dan wel op eigen kracht de port naar andere platforms regelen.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 7 oktober 2016 12:53]

Ziet er erg leuk uit, vind het alleen achterlijk dat het exclusief voor de Rift en bijbehorende Touch-controllers woord, nu krijgen we al PC spellen die je alleen kan spellen als je een Rift en bijbehorende Touch-controllers koop 8)7 |:(
goh, raar he als Oculus de demo (want dat is het gewoon) heeft gefinancieerd..
U4 engine, dus graphics zullen wel goed zijn, maar 199 (of zelfs tegen de 1000) instap om deze game te kunnen spelen, ze zullen deze games wel nodig hebben om de nodige boost nog te geven aan hele VR gebeuren.

Ik zie het allemaal wel gebeuren, heb nog steeds geen enkele game of feature gezien (buiten racegame VR, maar de games zelf vind ik wat matig) waar ik het idee had 'wow moet ik hebben'. Als ik nu bv FH3 op de PC zie, dat in VR racen zou ultiem zijn, maar dat zie ik nog zo 123 niet gebeuren.
Zeg je dat ook bij een spel voor de playstation? 400 euro instap op de game te spelen?

Deze game is gewoon gratis voor mensen met een Rift.

Overigens zoals al duizend keer gezegd is. Je kunt VR games niet beoordelen op 2d filmpjes. Een simpel spel als Lucky's tale is al een heel andere ervaring als je er daadwerkelijk inzit.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 7 oktober 2016 11:37]

Een racestuur zou betere vergelijking zijn, niet zo'n instap van 200 euro, maar een Fanatic van 800 base met nog de addons van 100-300 stuk. En dan een game te hebben die uitsluitend werkt met die stuurtjes. En dan zijn dit ook nog eens games die geen gelijke hebben op console/PC, zodat de gehele gameplay ook enkel afhangt van die ene racegame.

Een console is geen vergelijking, dat is zo'n breed geaccepteerd platform waar alles wel voor uit komt. VR is maar nog steeds de vraag wat er voor gaat uit komen en of dit breed gespeelde games gaan worden (overwatch, lol, FIFA, gta, dat niveau games).

Kijk naar de PS Move en Kinect games, waren leuk, immersive, grappig, maar het waren games uitsluitend voor die Kinect/Move, waardoor de playerbase vrij klein was en de lol binnen no time weer weg is.

En nu ook met deze game, de basis van een fixed-point spelen, waarom kan je niet bewegen? Omdat dat misschien niet fijn werkt, omdat het misschien misselijkmakend is, maar als ik puur gametechnisch dan kijk.. niet interessant.

Verder dan die cartbox varianten ben ik vooralsnog niet gekomen, niet geheel representatief, maar in de lijn doorgetrokken van 'meh' naar zo'n Rift, gaat daar geen 'wow wil ik hebben' krijgen.
Het verschil met kinect, ps move en ps vita is dat veel content er exclusive voor werd gemaakt, omdat ze de enige in hun soort zijn. Voor vr heb je straks de psvr, rift en vive. Als ontwikkelaar kan je dus in 1x ontwikkelen voor 3 platformen. Zo hopen de partijen aan veel content te komen.
Alsof je zegt:
Ik heb alleen maar gekust, maar echt vrijen met een vrouw lijkt me niks aan. 8)7

Hoe kun je een mening over iets vormen waar je totaal geen ervaring mee hebt? :)
Je vergelijking gaat niet echt op, maargoed.
Zoals ik alle voorgaande discussies hierover heb gezegd, eerste beste keer dat ik zo'n ding kan testen, zal ik dat doen, enkel en alleen om dan te zeggen 'been there, done that'.

Het blijft grappig dat die ene zin altijd de enige 'argument' is die ik hoor, niets inhoudelijk, niets gametechnisch, enkel 'je heb dat ding niet getest, dus slaat nergens op'. Met die logica kunnen 99% van de discussies hier wel stoppen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 oktober 2016 13:53]

Het punt is: jij vergelijkt een VR-spel met een 3D spel. Die vergelijking loopt mank omdat je VR niet met 3D kunt vergelijken.

Lees op het GoT-forum naar de VR-ervaringen van medetweakers. Alsof je van 2D naar 3D gaat.

Daarom: probeer het eerst zelf en oordeel dan pas. Want nu heeft je reactie 0,0 toegevoegde waarde. Je zet mensen alleen op het verkeerde been.
Dat 'wow' gevoel komt zodra je 'in' die games zit. Assetto Corsa of Project Cars doen het ook prima in VR.
Vind het toch echt jammer dat dit soort games afspelen vanaf een vast standpunt. Transporteren vind ik nou niet echt een spannende oplossing. Waarom niet gewoon lopen met een thumbstick? Ik snap dat dit erg verwarrend is aan het begin, maar dit zou toch moeten kunnen wennen?
Omdat mensen misselijk kunnen worden van lopen met een thumbstick. Dat is een nadeel van VR. De manier van teleporteren van Raw Data is overigens wel erg tof. Daar gaat het licht niet aan en uit maar daar wordt je extreem versnel verplaatst. Door het Blur-effect dat ze erbij gedaan hebben word je niet misselijk.
Je hebt gelijk dat dit went. Wat je echter heel snel krijgt is dat je dan zelf niet meer rondloopt en juist dat rondlopen voegt erg veel immersie / precense toe. Bijv in vanishing realms kan je heel vaak heel snel teleporteren maar als je dan niet meer rondloopt is het eigenlijk zonde van de beleving.
Heeft wel wat weg van Space Pirate Trainer. Ook schieten met 2 wapens, verschillende fire modes, een schild wat je "van je rug" kunt pakken om binnenkomende kogels af te weren. Powerups geven je (tijdelijk) homing rockets, full-auto shooting, shields, etc. Robo Recall ziet er wel gelikter uit dus ik hoop dat hij ook snel naar de HTC Vive komt!
Dan heeft het meer weg van Raw data dan SPT. SPT is meer een "skeet" shooter.
Kinda nice. De actie en muziek brengt me heel even terug naar het arcadehal gevoel.
zou dit dan kunnen werken met de samsung vr die ook in samengang met oculus is gemaakt, maakt gebruik van oculus app en dergelijke
nee, want het vereist de touch controllers..
Geweldig dit. Wat wordt dit tof als je ook gewoon echt zelf kan rondlopen, je handen kan gebruiken en geen controllers. Wicked! :) Ziet er erg leuk uit. Vooralsnog kijk ik de kat uit de boom wat betreft VR. Om het zo maar even te kopen vind ik wat prijzig, maar man wat een gave tijd komt er aan!
De andere 2 grote titles van de makers van metro en the order 1886 zagen er ook goed uit voor een VR game. Het zijn dan nog geen killer games, maar wel een goeie stap in de richting.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*