Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 243 reacties

Bij de release van Mafia III op vrijdag, zal de pc-versie enkel te spelen zijn met maximaal 30fps. De makers hebben aangekondigd dat er in het weekend een patch verschijnt met een optie om de frameratelimiet uit te schakelen.

De limiet van 30fps werd vastgesteld door onder andere PC Gamer, dat de game vlak voor de release in handen kreeg om te reviewen. Een fps-cap van 30fps is gebruikelijk op consoles om de game zo vloeiend mogelijk te laten draaien, maar is bij pc-games niet gewenst, omdat gamers met een krachtige pc daardoor hun hardware niet optimaal kunnen benutten.

Veel gamers uiten hun ongenoegen over de limiet. Dat is onder andere te zien aan de reviews op Steam. Ontwikkelaar Hangar 13 en uitgever 2K hebben in het verleden nooit aangegeven dat er een fps-cap op de pc-versie van de game zou zitten.

Inmiddels hebben de makers een reactie geplaatst op de Mafia III-website, waarin ze aangeven dat er nog dit weekend een patch moet verschijnen die een optie voor 60fps toevoegt. Ook wordt het mogelijk om de fps-limiet in zijn geheel uit te schakelen. Bovendien moet de patch 'andere verbeteringen' aan de pc-versie doorvoeren, maar wat dat precies inhoudt, is nog niet bekend.

Trailer van Mafia III

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (243)

Die reactie was wel te verwachten vanuit de PC-gaming community. Vreemd dat de developers dachten hiermee weg te kunnen komen.
Ja maar moet je je als PC gamer dan niet ook achter de oren krabben hoe de rest van de game geoptimaliseerd is voor de PC?
Als ze al bij de release versie geen moeite genomen hebben in het FPS gedeelte, hoe is de rest van de game dan?

Dit lijkt me weer zo'n typische game dat je echt moet zoeken naar verschillen tussen de huidige console en de vele male krachtigere pc.

Ergens wel jammer, want ik had voorheen met oa BF nog weleens de neiging om hem zowel voor de xbox360/one te kopen als voor de PC.. Puur en alleen vanwege het grafische geweld.. Echter met de huidige games zit dat er niet meer in en komt het alleen nog maar voor de console (The Witcher 3 daargelaten die vond ik wel weer pracht en praal op de PC).
Neem je bijv Horizon 3 die ik zowel op een ''krachtige'' pc heb als de xbox one, op de PC maxed en xbox one ja zoals aangeleverd... Ik moet de verschillen nog zien hoor, misschien dat ik het zie wanneer ik niet rij en 2 schermen naast elkaar zet, maar dat is dusdanig verwaarloosbaar dat de PC meer een type machine geworden is xd
Ik dacht exact hetzelfde, dit betekent dat het waarschijnlijk een brakke console port is en dan hoef ik hem al niet meer.

Dat was bij Mafia 2 precies omgekeerd, die draaide super op de PC en slecht op consoles.
Ja ik vind het ook niet heel vreemd. Ik weet niet hoeveel er illegaal gedownload wordt op gebied van PC single player games..maar dat zal een stuk meer zijn dan voor de ps4 en xone.
Dan steek je veel tijd en dus geld in een PC versie die vervolgens gratis van het internet geplukt wordt.

Zelf krijg ik zo het idee dat men nog blij kan wezen dat zo'n single player game uberhaupt nog voor de pc komt.
De geschiedenis leert echter dat wanneer je een fatsoenlijke game uitbrengt voor de PC deze gewoon prima verkoopt. En daarbij is niet iedere download gelijk aan een gemiste verkoop. Piracy is een achterhaald excuus. Gewoon je shit op orde hebben.
Zulke acties doen ze niet voor de lol nee, maar gewoon puur uit financieel oogpunt.. Het is simpelweg goedkoper om een directe port uit te brengen dan mensen te laten werken aan een aparte PC-versie..

Dat eeuwige excuus-verhaal over piraterij op de PC word ik wel eens moe van hoor.. Er zijn meer dan genoeg PC gamers die wel netjes hun games kopen.. Het heeft vooral met respect te maken.. Als je als uitgever/developer ook geen respect meer toont voor PC gamers door slechts brakke console-ports uit te brengen dan moet je ook niet raar opkijken als er veel PC gamers geen geld meer over hebben voor je product.. Er zijn over de jaren zoveel goede features uit PC games verdwenen en vervangen door extra verdienmodellen dat het er niet echt leuker op geworden is allemaal.. Gelukkig zijn er nog wel altijd uitzonderingen, zoals b.v. Rockstar met GTA-V, om maar in hetzelfde genre games te blijven.. Die ondersteunen nog wel gewoon mods etc, houden de community bij elkaar en trekken je niet financieel leeg met DLC etc.. En is dus ook op de PC een verkoopsucces..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 7 oktober 2016 12:36]

GTA is ook prijzig hoor met zn ingame shit.
Ja ze willen graag dat je echt geld uitgeeft aan Shark cards, maar dat is een keuze, geen verplichting.. Ingame geld kan je verdienen door tijd te investeren in het spelen van missies etc.. En je hoeft ook echt niet alles in GTA Online te kopen en hebben.. Ik vind het systeem van Rockstar in GTA V prima werken..

Ik erger me pas enorm aan DLC beleid zoals dat van EA met games als Star Wars Battlefront en Battlefield, of wat Activision doet met Call of Duty, waar je doodleuk geen DLC content kan spelen met de mensen die daar geen geld aan kunnen en/of willen uitgeven.. Community splitting via DLC vind ik het meest irritante wat er is tegenwoordig in online gaming, aangezien ik gewend ben met vrienden games te spelen.. Altijd maar weer discussies of iedereen de DLC gaat kopen en of je dus alles nog wel samen kan (blijven) spelen.. Nee, geef me dan maar het GTA-V systeem, vele malen leuker en nooit discussies over kopen van DLC en waarbij altijd iedereen met iedereen kan blijven spelen die de game gekocht heeft..

Battlefield 1 straks, 130 euro op Origin voor de volledige experience (standaard game + DLC).. Met weer gamemodes en veel maps achter een extra DLC paywall.. Community splitting for the lose.. Kan er echt boos om worden..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 7 oktober 2016 15:04]

Helemaal mee eens, maar je hebt altijd voorlopers ;)
En die zijn wel bereid zoveel neer te leggen.
Als ze genoeg dlc's hebben verkocht worden ze vanzelf gratis, bij zowel bf3 als bf4 het geval dus zal bij 1 ook gebeuren :D
En ik moet zeggen ..online spellen zijn beter te beveiligen..dus als developer zou ik me daar op richten.
(Bv bf3)Na 1x singleplayer te hebben gedaan WIL je het spel wel kopen.Want anders gaat het echt niet lukken
Als je BF1 + Premium koopt, dan hb je toch al betaald voor alle toekomstige DLC?

En als je besluit dat op dag 1 te kopen, dan kies je er toch zelf voor om zoveel geld te betalen?

En je kan ook eerst de game kopen en dan later de Premium pack met alle DLC, als de game je bevalt?

Ik heb destijds BF4 + Premium gekocht een paar weken nadat de game beschikbaar was en heb die toen (legaal) voor maar ongeveer 70% van de day1 prijs kunnen bemachtigen.

En als ik zie dat ik er een paar honderd uur in heb zitten, dan vind ik dat het geld wel weer waard geweest.
Ja, maar dat is dan wel even 130 euro.. Voor veel mensen teveel geld.. Ik heb zelf Star War Battlefront plus de season pass (met korting gekocht), maar kom er amper aan toe om de DLC te spelen omdat de meeste mensen waarmee ik speel de DLC niet kunnen en/of willen betalen.. Dat is het probleem.. Als ik alleen zou spelen maakte het allemaal niks uit..
Ik heb een week gewacht met het kopen van BF4 + Premium en had toen iets van 40 bespaard daarmee. Het is dus maar net hoe snel je het spel wilt hebben. (Het blijft veel geld, dat ben ik met je eens)

Uiteindelijk bepaal je zelf of dat het waard is.

Veel singleplayer games wacht ik gewoon mee, zelfs als het me erg tof lijkt om te spelen. Dan koop ik ze wel een keer met een steam sale voor 25% van de originele prijs.

Tja, dat had je dan beter moeten afspreken ;)
En gelukkig is het een online shooter, dus er zijn alsnog altijd mensen online.
Om daar aan toe te voegen, is het illegaal downloaden enorm achteruit gegaan sinds dat je Steam, Uplay, Origin hebt.
Er wordt nu veel vaker gewoon games gekocht.
Klopt denk ik ook, maar dan wel met de aanvulling dat ik in ieder geval vaak de benodigde keys voor de digitale versie koop via een 3rd party online shop voor gereduceerde prijzen.. Puur omdat de prijzen via Steam, Origin en Uplay meestal echt te hoog zijn.. Belachelijk dat ze daar 60 euro of zelfs meer voor games durven vragen tegenwoordig terwijl je in de retail zelfs de console-versies nog goedkoper kan krijgen..

De ervaring vroeger was hoe dan ook veel leuker als je een nieuwe PC game kocht.. Mooie dozen en boekjes erbij etc die echt bijdroegen aan de hele ervaring van het gamen.. Dat is allemaal verdwenen helaas.. Maar de digitale versies hebben ook zo hun voordelen, je kan ze altijd opnieuw downloaden en al je controls en savegames etc worden allemaal opgeslagen.. Het is gewoon anders tegenwoordig..
Hoe die prijs ook tot stand komt op steam, 60 euro is niet veel geld voor een spel waar je tientallen, misschien wel honderden uren in gaat steken! Als je naar de bios gaat betaal je ook een 10tje voor 1.5 uur plezier. Ik denk dat de entertainment waarde vs keiharde euro's voor veel games fantastisch is!

Mensen die klagen over battlefield met DLC dat 100 euro kost, maar vervolgens honderden uren spelen, hoe is dat een slechte investering?

Als je het te duur vind moet je misschien een andere hobby zoeken.

Neemt natuurlijk niet weg deze game letterlijk op Maffiapraktijken lijkt als je het over de pc versie hebt...

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 7 oktober 2016 17:07]

Ik kan het makkelijk betalen, dus voor mij maakt die prijs ook niet zoveel uit, maar het gaat niet alleen om mij of jou.. Er zijn heel veel mensen voor wie 60 euro voor 1 game wel heel veel geld is, laat staan 130 euro als je ook alle DLC erbij koopt..

Maar het gaat me niet echt om de prijs van de games, het gaat me er vooral om dat ze door veel extra gamemodes en maps achter een DLC paywall te stoppen de online community uit elkaar trekken.. Dat je altijd discussies hebt met je vrienden over wie welke DLC wel of niet zal kopen.. Dat het er vaak op uitdraait dat je de DLC content zelf ook niet speelt omdat er vaak wel iemand is waarmee je speelt die het niet heeft.. Dat haalt heel veel lol uit de hele ervaring..
Ok dat van die 3rd party shops komt ook bekend voor.
Ben het met je eens dat als spellen gewoon in de winkel al goedkoper zijn het belachelijk is dat ze er in Steam, Uplay, Origin nog de hoofdprijs voor vragen.

Maar toch denk ik, dat er veel meer verkocht wordt dan 10 jaar geleden tijdens de hoogtij dagen van downloaden, cracks en zelfs multiplayer cracks.
Helemaal mee eens, ik mis de boekjes rustig door bladeren en het hoesje netjes op een rij om te laten zien aan je vrienden welke series qua games je hebt. Moet ik wel eerlijk zijn dat ik inmiddels alles online koop en dus geen hoesjes meer spaar.
Ik vind het inderdaad ook wel jammer dat er tegenwoordig geen mooie doosjes en boekjes enzo meer bij zitten!
Aan de andere kant is het wel zo dat de kamer wel rg vol komt te staan als je al die dozen bewaard.
Tegenwoordig koop ik "The Art of xxxx" als ik een spel erg gaaf vind n zo een boek berhaupt beschikbaar is.

Sommige games die ik via Kickstarter te pakken heb gekregen hebben nog wel een gave doos, boekje, cloth map enzo, echt tof dat ze dat daar toch nog wel doen.
Piraterij lijkt me inderdaad niet echt een reden om het voor PC niet apart te ontwikkelen.
Een goed spel, of een spel, waarbij internet gewoon vereist is, heeft hier nauwelijks last van, of zelfs profijt.

Zo wil ik wel eens een spel eventjes uitproberen, voordat ik het echt koop.
Niet omdat ik gierig ben (heb best veel gekocht), maar omdat ik gewoon iets te vaak ben opgelicht. Alle spelen, die me zijn bevallen, heb ik gewoon vervolgens gekocht.

Als we het hebben over The Sims 3 + alles... dan koop ik liever een nieuw huis. (oftewel EA forceert hier illegaal gedrag, terwijl het een super product is, die je veel gemakkelijker vaker kwijt kan)

GTA V vind ik super hoe ze het doen.. Speel het al tijden niet regelmatig meer, maar er blijven nieuwe dingen bijkomen.
Zo speelde ik laatst even weer een paar uurtjes met vrienden en voor het eerst viel ik flauw (dronken) in 't huis van m'n vriend en werd ik voor het ziekenhuis wakker. Totaal nieuw, voor mij althans.

The Sims 3 en GTA V zijn een beetje tegenpolen. EA vraagt 500% voor een nieuw huisje, Rockstar geeft t je.
Ik snap waarom het nog zo duur is, als The Sims 4 zo dramatisch is. (niet geprobeerd of gekocht)
Ik hoor niemand klagen over tweedehands markt, terwijl developers nul euro van je krijgen.

Is erger dan piraterij waar je meestal toch het spel zal kopen.
Geldt ook voor: elk ander product dat tweedehands verkocht wordt.
Met 2e hands verkoop zorg je er wel voor dat degene waarvan je de game 2e hands koopt weer een nieuwe game kan kopen ;)
Wat als hij ook weer een tweede hands game koopt?

Mind = blown
Ik denk dat er gewoon een simpele port is gemaakt van console naar PC en dat er geen tijd is geweest om voor de releaseperiode nog die fps limitatie eraf te halen, dus daar hebben ze nu pas de tijd voor gehad. Vandaar dat ze waarschijnlijk ook dit weekend al de patch klaar hebben staan, ze waren er waarschijnlijk al mee bezig.
De geschiedenis leert men, althans als we het daarover gaan hebben, dat het pc gamen een aflopende zaak is. Ik durfde het niet te zeggen, maar gezien je kul argumenten die 0,0 op de praktijk slaat, zullen we het zien he...
In 2015 was gaming op de PC anders het grootste wat betreft omzet (bron). Dat gaming op de PC een aflopende zaak is roept men al jaren, maar de populariteit van onder andere Steam laat een heel ander verhaal zien. Wil niet zeggen dat veel gamers een console gebruiken omdat de instap daarbij een stuk lager is, maar gaming op de PC is nog altijd verre van dood (of aflopend).
Steeds minder en slechtere optimalisaties voor pc gaming, steeds meer ports, bekijk de feiten eens.
Moet je wel met feiten komen natuurlijk. Ports bestaan al sinds jaar en dag, net als slechte ports (niet alleen op de PC overigens, check Mafia 1 op de PS2 maar eens). Hier een lijstje met alleen maar goede ports. Slechte ports zijn er uiteraard ook maar echt onspeelbaar zijn ze vaak niet. Ze zijn vaak gewoon niet beter dan de console-versie, terwijl je er wel flink wat betere hardware voor nodig hebt. Da's jammer, en daar zijn gamers vaak ook allesbehalve blij mee.
Mij maakt het geen drol uit hoor wat er gebeurt, zolang ze de consoles maar goed blijven ondersteunen (doen ze ook, zit het meeste brood in, logisch), de pc kan nog voor genoeg andere doeleindes gebruikt worden.
Of... ze ondersteunen alle platformen waar ze een game voor uitbrengen. Als je ergens geen brood in ziet, investeer er dan ook niet in. Of je brengt een degelijk product uit waar je achter staat, of je doet er niks mee. Een halfbakken product uitbrengen doet uiteindelijk meer schade dan je lief is.
Piracy is een achterhaald excuus. Gewoon je shit op orde hebben.
Zeker als je ziet hoe lang het af en toe duurt om die DRM systemen te kraken zoals Denuvo, die alleen nog maar gebypassed kan worden en eigenlijk dus nog niet echt "gekraakt" is.
Als het gebypassed is en je kan het spelen noem ik dat nog steeds gekraakt.
Denuvo is zeker wel gekraakt.

Scene groep Conspiracy ( CPY & Codex ) Hebben meerdere Denuvo games gekraakt.
Bijvoorbeeld Doom,Inside,Tomb Raider, Mirrors Edge
Dit waren geen Bypasses

[Reactie gewijzigd door -TSM- op 7 oktober 2016 12:21]

Niet helemaal waar. Sommige delen van de code wordt in virtual machines gedraaid en obfuscated teruggestuurd. Dat proces hebben ze kunnen ondervangen om schone code aan te kunnen leveren aan de executable. Helemaal kraken is het verwijderen van alle DRM. Zover is het nog niet. Vandaar dat sommige van de Denuvo cracks gebruik maakten van de Steam Family sharing optie.

Eigenlijk moet je het zien als een loader voor de game. Aangezien ze vaak niet open source zijn weet je helemaal niet wat voor data er weggesluist wordt. Wellicht zit er wel een bitcoin miner in verstopt of andere meuk.

Met de steeds complexer wordende software en bijbehorende DRM omzeilers moet de end user er maar vanuit gaan dat hij niet in de zeik genomen wordt. Ik zeg niet dat kopen van cd key dealers super goed is (kunnen gestolen keys zijn waar de developer niks op schijnt te vangen) maar je hebt dan wel zo veilig mogelijke software in handen.

Daarnaast 1 van de dingen die piracy hard aan het slopen is is updates. Veel games komen met periodieke patch cycles. Er zijn maar zeer weinig warezgroepen die updates blijven aanbieden.
Misschien dat versie 1.1 en 1.2 ook uitkomen met een crack maar daar houdt het wel een keer op.

Dus: legale zal het op termijn gaan winnen verwacht ik.
Quote, https://en.wikipedia.org/wiki/Denuvo

In early August 2016, it was reported that the Denuvo protection found in Doom had been bypassed by a cracker named Voksi.[11] Bypasses for many other Denuvo protected games were released within the following days.[12] Although the exploit used for these bypasses was patched 3 days after the first bypass was released, news followed that Rise of the Tomb Raider, Inside and Doom[13] had been fully cracked by the scene group CONSPIR4CY (CPY),[14] by successfully emulating the Denuvo protection and patching the remaining in game triggers.

[end Quote]

The point is niemand heeft Denuvo zo "clean" gekraakt als CPY, Denuvo heeft op dit moment sinds de eerste crack voor Tombraider, en dat is een aardige tijd geleden nog niets kunnen doen tegen CPY's cracks omdat zij alle triggers weghalen en niet bypassen.

Alle bypassed games moet je offline halen met ownership tickets en appID tickets + de correcte DBdata file, daarna moet je je game offline houden met LUMA EMU ( Portable steam ) om te zorgen dat er niet geupdatet word, mocht je andere drivers OID installeren of Windows updates kan het zijn dat je DBdata file niet meer geldig is en de game online moet om je licentie te verifieren en stopt je bypass met werken.

Dit is allemaal niet nodig bij CPY's releases en beschouw ik dit als enige echte crack voor DENUVO ( In echte SCENE releases zitten geen miners OID dat zijn de releases van malafide repacks ) Seyter Anyone?

Waar jij het over hebt is de complete removal van de Antitamper en DRM, ( Zoals Reloaded deed bij Arxan in GTA V )

[Reactie gewijzigd door -TSM- op 7 oktober 2016 20:34]

Juist, complete removal van die shit. Dat noem ik een crack.
CPY is ver gekomen maar nog niet volledig. Bovendien is het maar de vraag in hoeverre de CPY versies upgradable zijn. ID Software zal niet stilzitten denk ik.
Een opmerking: The Witcher 3, Geen DRM, geen kopieerbeveiliging whatsoever, zo te downloaden en te spelen......

20.000.000+ copies sold.

Als een game goed is, kopen mensen het wel.
Ik heb al mijn games legaal (die ik meer dan 20 uur gespeeld heb (of nog ga spelen), legaal, SP of MP maakt niet uit.

Wel regelmatig eerst "geprobeerd" of ik het waard vond om het spel te kopen.
Onzin, the witcher 3 is DRM vrij op GOG te verkrijgen en steam en verkocht als een tierelier, waarom? Omdat CD Projekt tijd in de game steekt en omdat hij elke cent waard is.
Forza horizon 3 is een waardeloze Port met zoveel beveiliging dat het de performance aantast, zo'n game ga ik niet kopen, als ze gewoon hun Games fatsoenlijk voor pc maken en aanbieden op steam dan zal ik het kopen, console ports die in elkaar geflanst zijn voor pc met zoveel mogelijk performance aantastende beveiliging ga ik niet supporten.

[Reactie gewijzigd door AHappyKoalaBear op 7 oktober 2016 17:47]

Zie de 2e reactie onder het artikel (van mij)
Hierin noem ik oa BF en The Witcher 3 als uitzondering, ik vertaal het op deze manier:
Echter met de huidige games zit dat er niet meer in en komt het alleen nog maar voor de console (The Witcher 3 daargelaten die vond ik wel weer pracht en praal op de PC).

Even gekopieerd want je lijkt halverwege een '''discussie'' in te springen zonder de reacties ervoor te lezen helaas.

Maar onzin, toch? Tsja ik vond The Witcher 3 wel goed, beter zelfs, op de pc, jammer tot jij dat onzin vind.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 oktober 2016 17:45]

Je tweede reactie is wel erg tegenstrijdig, eerst geef je aan dat je het jammer vindt dat games niet beter worden geoptimaliseerd voor pc ,en hierna zeg je dat je het niet vreemd vindt van developers aangezien de games toch worden geript en dat ze daarom geen tijd en geld erin moet steken...
Klopt, omdat ik niet iets blijf verdedigen wat niet te verdedigen valt.
Dat is gewoon 1 groot nadeel van tweakers, zeer veel pc gamers (ik ook) die 0,0 kritiek op het PC gamen kunnen verdragen.

Er zijn een paar parels en genoeg exclusives voor de PC (zie oa WoW)..
Echter zie je gewoonweg steeds meer dat de PC markt zwaar uitgemolken wordt op hardware als software gebied..

Bovenstaand artikel is daar wederom het levende bewijs van dat ontwikkelaars steeds minder brood zien in het PC gamen..
Nogmaals, je hebt genoeg MMORPG's die je NIET hebt voor de console, wel voor de PC.. Daar zit dan wel brood in.
Vrijwel alle AAA games die zowel voor de PS4/ XONE als PC komen, zie je bij vrijwel ELKE game dat de PC gewoon iets toegeworpen krijgt en succes.
Vind ik dat erg? Nee, daar waar ik meer plezier met de xone heb en daar dan ook met alle plezier een game voor koop. Optimalisaties is standaard vrijwel perfect.
Met de PC wordt ik soms gewoon moe ervan wat resulteert in: pc wordt bijna niet meer gebruikt voor gamen, ondanks dat mijn PC kijkend naar de cijfertjes, rondjes sprint om de xbox one.. Is de praktijk gewoon het tegenover gestelde.

Lees je in elk MULTI topic hier op tweakers, lees je in elk game review/preview artikel.

Ik vind het logisch, kijk naar de aantal illegale downloads..
Xone staat op 0 naar mijn weten bij elke game
PC? Duizenden, tienduizenden, per site... 100 duizenden bij elkaar opgeteld, te ziek voor woorden.

Dusja, ik begrijp de ontwikkelaars wel.. Die knokken hard voor hun game en men wilt niet betalen (uitzonderingen, als jou en mij daargelaten).
En de games van de afgelopen jaren zijn daar het levende bewijs van :)

Leuk als je een PC van totaal 500-1000-5000 euro hebt? Zeker niet, maar je kan het anno 2016 van te voren weten helaas..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 oktober 2016 18:00]

Slecht excuus, als je hem voor een schappelijke prijs uitbrengt op Steam doet niemand de moeite meer om hem te downloaden. Vraag je echter 59,99 en vervolgens weer 14,95 voor elke DLC die niets toevoegd dan moet je niet staan te kijken dat je slecht verkoopt.

Je hebt natuurlijk altijd mensen die cracks blijven downloaden ook al kost de game 4,99 maar aan die groep ga je toch al nooit een cent verdienen.

Ik zelf brand mijn vingers niet meer aan cracks met virussen etc. als ik een game te duur vind wacht ik gewoon op steam sales.

En als je dan toch een brakke console port uitbrengt op PC, breng dan liever helemaal niets uit want dat doet een uitgever meer kwaad dan goed.
Heel eerlijk, ik was een van de mensen die elke game gekraakt speelde, voordat ik geld had om games van te kopen. Dat heeft me helemaal gecementeerd als gamer. Ik heb bijvoorbeeld talloze uren in Skyrim zitten in mijn eerste studentenjaar. Geen geld voor games. Nu wil ik vandaag een keertje skyrim spelen, en heb ik niet alle tijd van de wereld om het werkend te krijgen met cracks en patches. Dan is het gemak me zeker de prijs waard. Ik klik in Steam op Play, en het werkt. 500 games later (Inmiddels inclusief Skyrim) heb ik nog steeds geen problemen om te betalen voor games die ik waardeer.

Als mensen er realistisch mee om gaan, kan piraterij dienen als een "try before you buy." Maar met Steam Refunds is zelfs dat momenteel een verouderd idee. Vroeger speelde je een game bij je klasgenoot op zijn console om te proberen, of in een Arcade of een spelwinkel. Dat heb je veel minder met games van tegenwoordig. Vooral op PC. Je speelt minecraft gekraakt, raakt verslaafd en wilt op servers spelen met je vrienden. Op een gegeven moment is het de prijs waard.

In deze moderne tijd van Youtube reviews is een game blind kopen op de hoop dat het goed is er niet meer bij. Je wil zekerheid, vooral als het een dure AAA game is. Gedraag je, en steun developers die games maken die je leuk vindt. Als je dat niet kan (erg jong/weinig geld), moet piraterij kunnen. Als het spel goed genoeg is, krijg je er uiteindelijk toch wel je geld voor.
Ik vertrouw Steam Refunds niet heel erg hoor.. Ik zou het absoluut niet gaan zien als 'try before you buy'.. denk niet dat Valve daar zo'n fan van is.

- oftewel doe het 3x en je hebt vast en zeker pech daarna

Had het zelf 2x geprobeerd, hoewel dit voor de refund verandering was in Steam.
- Supreme commander 2 : Vond ik totale oplichting. gezien de subjectiviteit vond ik het prima geen refund te krijgen. (het was geen Supcom2, maar Supcom1-mini)
- The Ship (niet de nieuwe versie) : Werkte simpelweg niet. Nooit iets van gehoord. (erg jammer, want het concept spreekt me nog steeds aan)


Wat je wel steeds vaker ziet en ik kan er alleen maar kudo's om geven.
Dat in Steam (vast wel op andere plekken ook) je soms spellen een paar dagen / weekendje gratis kan spelen. Dt is nou try-before-you-buy.
Expliciet hulde voor Taleworlds (ik hoop dat ze het ook doen bij Bannerlord).. gewoon een X aantal levels lang het hele complete spel kunnen spelen, voordat je er een CD key in moet mikken.
(dit gebeurt nog vaak bij de retro-rpg's)
- Ik heb elke variant van Mount&Blade, mede door die constructie.
Steam refunds is ook geen try before you buy. Ga om wat voor een reden ook je met een seconde over die 2 uur gaat. (Wat niet eens ingame uren zijn, zoals bv bij BF4, maar echt vanaf het starten tot sluiten). Ik was met DOOM net geen 2 uur bezig om te kijken of ik het draaibaar kon krijgen.

En met games zoals NMS heb je minstens 5 uur nodig om erachter te komen dat 90% van de beloofde features ontbreken.

Leuk concept dat Steam refunds, maar het zit er niet eens voor ons consumenten. De enige reden dat Valve daar mee aan kwam zetten is omdat de Europese Unie moeilijk ging doen :)
Nee inderdaad.. Ik was voor The Ship zelf ook minimaal 4 uur bezig om te kijken, of het werkend te krijgen was.
(door losse dependencies proberen te fixen)
Meteen hoop opgeven en meteen geld terug vragen is dan kennelijk de enige optie.. ik ga er echter altijd vanuit dat het eerst wel eens aan mij zou kunnen liggen.
Ja ik dus ook, ik zat op 1 uur 45 minuten ongeveer met DOOM terwijl mijn specs rond recommended zitten. Dus ik dacht ook dat het aan mij lag, van alles geprobeerd, op gegeven moment gewoon alles zo laag mogelijk, ver onder native resolutie en nog tikte het zelden de 40FPS aan (ja in een hoekje tegen een muurstaan en dat aanstaren).

Ik wou het nog wel verder aanproberen, of eventueel wachten op een patch of whatever... Maar gezien de refund policy, gewoon maar weer ingeleverd.

Met NMS zat ik net in het 3de zonnestelsel voor ik erachter kwam dat de overige 64bit hetzelfde is. Maar toen was ik al 6 uur verder :) (groot gedeelte is laadtijden en kloten voor ~60fps geweest ook nog). Opstarten duurt ongeveer net zo lang als Kerbal Space Program met een bult mods (is al vlot 10-15min bezig, op een SSD). En Valve geeft geen gehoor, ondanks dat ik het vrij redelijk vind dat je van een AAA game wel 100+ uurtjes mag verwachten. Elk ander spel wat ik voor 60euro of meer gehaald heb, heeft vele honderden tot duizenden uren gehaald.

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 oktober 2016 16:46]

Jah.. No Mans Sky heeft mij nooit aangetrokken en weet het eigenlijk niet goed waarom niet.
Dat soort spellen zijn helemaal mijn pakkie 'an. (ik wacht met vreugde op alle Space Engineers updates, want vind die ook nog top).
Op de een of andere manier was de hype engine vanaf dag 1 al te groot of zo.

Hoop echt heel erg dat Keen Software House goed door blijft gaan. (van space engineers dus). Ze hadden een apart project opgezet voor A.I.
Als het ze lukt een goede A.I. te ontwikkelen en performance wat strakker te doen.. Dan kan je van Space Engineers een No Man's Sky maken.
Helaas nog erg weinig gehoord van dit A.I. project. Hetgeen, wat er nu staat, zou ik in principe nog kunnen maken. (met een hoop gevloek never you mind.. 3d raster berekeningen.. Fun science!)

Maar nogmaals.. eigenlijk snap ik niet, waarom ik nooit warm geworden ben voor NMS. Iets wat me achteraf heeft geholpen kennelijk.
Ja ik had die hype nooit gevolgd en hoopte op een Freelancer achtig iets maar meer "ongelimiteerd". Het gebrek aan multiplayer enzo boeit me allemaal niets, er is alleen zo weinig te doen. En als je al eens wat procedural spellen gespeeld hebt, dan zie je al snel een eentonigheid in het landschap en dergeljike. (zo complex is dat landschap allemaal niet, vrij simpele wiskundige formules)

Toen ik na mijn teleurstelling de reddit bezocht, en de hype bekeek, vroeg ik me ook af, waarom ik het spel uberhaupt gekocht had :)

Space Engineers staat op mijn wishlist :) Ik ben even opgehouden met early access aanschaffen, dus dan maar wachten. Is het spel ook buiten Steam te kopen? Eventueel later? Want liever koop ik niets meer via Steam. Valve kan de pot op met hun policy richting NMS.

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 oktober 2016 16:54]

Ik zou nog even wachten met Space Engineers, al gun ik het bedrijf het van harte.
Ik weet eerlijk gezegd niet zeker, of ze het wel gaan halen. Er staat een leuk spel nu, maar er kan eigenlijk te veel, waardoor servers het gewoon niet goed trekken.

ls ze de A.I. er een beetje doorheen krijgen en wat betere multiplayer support, go buy it. (voor single player is het opzich best te doen, maar je hebt geen echt doel.. je moet willen bouwen / wachten op mods)

Ik had wel inderdaad die indruk van NMS.. het leek allemaal beetje hetzelfde, al hoewel best mooi.
Dat multiplayer ontbrak en die hele hysteria daarover.. vond ik een beetje stom. (die hysteria).
Dit soort dingen zijn zo ontzettend moeilijk in een MMO jasje te steken.
Ik had eerder dit jaar al eens een torrentje gepakt van het spel en het idee/concept leek me heel erg gaaf. Bedankt voor de info, ik houd het zeker in de gaten.

Heel dat MP was ook maar bijzaak, en volgens de hype ook niet eens zo in de spotlight gezet. Zelfs duidelijk aangegeven dat als er MP zou zijn, dat het een vrij passiefe multiplayer zou zijn, dat mensen juist daarover zijn gaan zeiken vind ik zelf vrij kansloos, er is veel ernstigere meuk mis met het spel :P. Maar goed ik zocht eigenlijk juist een single player, vandaar dat ik DOOM ook haalde.

Voor nu heb je bij NMS jezelf van een miskoop behouden, er komen naar geruchten nog updates aan, mischien als het over een jaar ofzo voor een prikkie te halen is. Het idee en concept is wel mooi van het spel, maar het voelt zo begin early access aan.
Steam refunds heb ik nooit gebruikt. Ik download zelden nog een spel illegaal. Bij Fallout 4 heb ik dat dan wel gedaan, maar vooral omdat ik in het verleden niet echt enthousiast was over vergelijkbare spellen. Als er een demo was geweest van het spel had ik dat gespeeld. Na een uurtje of twee gespeeld te hebben, heb ik het van mijn computer af gehaald en heb ik het spel legaal aangeschaft. Ik zit nu een aantal honderden uren verder in het spel, de storyline heb ik denk ik 300 uur geleden al uitgespeeld en ik vind het nog leuk om rond te lopen. Veel andere spellen zijn vaak dusdanig goedkoop dat ik de gok er gewoon op neem. Ik zit op Steam nu op bijna 300 spellen (als het goed is zit ik er vandaag overheen) en ik heb mijn account sinds halverwege 2003 en ik ben er nog steeds lovend over. Dat was voor mij bijna het einde van illegale spellen (verder alleen nog als demo gedownload)
Mee eens bf1 koop ik of beter gezegd ge pre-orderd maffia 3 wacht ik even mee want heb er geen geld voor net als sniper elite 4. Kan ik ze spelen via crack en lijkt het mij wat koop ik het volgende maand of de maand er na wel zodra ik geld heb juist omdat ik het waard vind en ook omdat veel content online is. Zoals de schatkisten in ac blackflag die waren niet allemaal beschikbaar tenzij je online speelde. Wat maakte dat ik na 3 dagen het spel toch kocht omdat die content niet offline easy maar uit de store met ingame coins gekocht moest worden. Het kan ook een andere versie van ac zijn geweest maar kan mij herriner en dat 1 versie dat had. Ja ik speel gekraakte spellen maar indien ze goed zijn koop ik ze altijd en als ze minder goed zijn dan pas in de steam verkoop juist omdat ik er misschien een paar uur mee fun heb gehad en ze toch wel iets geld van mij mogen krijgen.
Precies, dit dus.

Ik download al heul lang geen spellen meer, dat is misschien wel 10 jaar terug... Maar zelfs toen was het voor het grootste deel om te kijken of ik het de moeite vond om te kopen. Nu kijk ik gewoon (p)reviews en wacht ik op wat twitch gameplay etc. Als het me wat lijkt zet ik hem op de wishlist op Steam en met de sales kijk ik of hij genoeg afgeprijsd is om te kopen.

Alleen spellen als bijvoorbeeld Fallout / The Elder Scrolls hebben bij mij zo een emotionele waarde dat ik die sowieso koop op dag 1.

Ik denk wel dat, als ze deze game gewoon goed hebben gemaakt en ook meteen 60fps op PC en 21:9 support etc (beetje met je tijd mee gaan) erin stoppen, dan zal het voor 49,99 best wel heel wat day1 verkopen opleveren.
Wat ik alsnog enorm lame vind is die constante season passes met, over het algemeen en Witcher 3 daargelaten, nutteloze weinig toevoegende content voor veel te veel geld. Al zal dat niet snel meer veranderen.
Eens. Echter als iedereen de games maar op hun wishlist zet en wacht op sales (wat ik extreem veel lees qua pc games) dan wordt de dev daar ook niet blij van.
Dan moet de dev daar wat van leren!!!

Betere games maken (verdorie!) eerlijk zijn over de inhoud van de game (damnit!!) en dingen als "het zal op dag 1 op 30pfs draaien, maar er komt snel een patch om dat aan te passen" gewoon meteen vooraf melden.

Als je daarmee bewijst dat je een eerlijke dev bent, die niets onder stoelen of banken steekt, dan zal je uiteindelijk meer (blijven) verkopen.

CD Projekt Red doet er alles aan om de gamers (waar ze hun brood aan verdienen) tevreden te stellen met kwaliteit, openheid etc. DAAR maak je sales mee en dat snappen ze daar dus wl.
Als iedereen huizen op Funda zet en ze worden niet verkocht tot ze dalen in prijs dan zijn ze blijkbaar te duur, hetzelfde geldt voor games en ieder ander product.
Niet echt een handige vergelijking, een huis kan maar 1 koper hebben. Maar ik snap hem wel.

Qua steam: er zijn helaas mensen die de prijzen hoog houden. Er zijn ook legio mensen met geld die geen probleem hebben met het volle pond betalen. Op consoles is er nog minder keuze, op pc kan je nog grijze markt keys kopen.
Dat is blijkbaar toch een teken dat de hoofdprijs van 40-60 euro gewoon te veel is voor velen. Stel je verkoopt 100.000 exemplaren aan 60 euro of je verkoopt er een miljoen tijdens steam sales voor 20 euro. Onder de streep heb je als developer meer aan de sales verkopen en hou je meer geld over. Ik wil mijn producten ook wel aan een enorme prijs verkopen maar als de klant het niet wil betalen houdt het snel op toch :) ?
De reden dat de hoofdprijs er staat is meer omdat er toch een gros mensen is die zonder zorgen geld heeft te besteden denk ik zo. (helaas)
Vanwaar de helaas eigenlijk? Mensen met geld over hebben gewoon geluk, daar hebben wij toch geen last van?
Het is feitelijk natuurlijk ook juist 'gelukkig' en niet 'helaas'. Die mensen schuiven makkelijk geld naar de developer, die daar weer mooie nieuwe spellen mee kan maken. Win win win dus. En uiteindelijk gaat de game gewoon in de sale en kunnen wij arme sloebers hem ook kopen.
Even een heel stomme vraag.. die ik vast en zeker heel vaak voorbij heb zien komen.
Ik ben van jonge jaren alleen van de PC games.. en eigenlijk vrijwel -nooit- berhaupt hoge FPS gehad..
In principe speelbaar met een enkele uitzondering, die welles wat schokte.
Nooit gemeten, maar GTA V zal ook echt niet vaak over 30 FPS gaan. (ben te lui om te optimizen anyhow)

- Hoeveel merk je van over de 30 FPS, als de 30 FPS consistent wordt gehaald? (oftewel, hij gaat er nooit onder)

Ik hou best van mooie games.. maar zit nog genoeg fantasie in me om met minder graphics net zoveel (of zelfs meer) plezier te hebben.
Tja dat is misschien wat persoonlijke ervaring je fijner vind?

Als je kijkt naar sommige ps4 spellen die voorheen op 30fps draaiden en met een remaster op 60fps... Dat verschil merk je enorm. Gewoon dat het lijkt en voelt alsof alles veel beter en sneller reageert enzo...

Ik had het met Dark Souls. Toen ik die van de fps lock haalde... WOW wat wen verbetering! :D
Eens een echt goede game 1x per jaar betaal ik graag de volle pond voor, voor de reat wacht ik tot ze in de uitverkoop gaan
En dan komt er een spel als witcher 3. Enorm veel verkocht, toch single player. Piracy komt idd meer voor op pc, maar dat zorgt er echt niet voor dat ze geen winst meer kunnen maken. Ik zat er aan te denken om dit spel te halen, maar met dit allemaal aan de hand, nope. Deze sla ik mooi over.
Witcher 3 heeft/had volgensmij niet eens een beveiliging er op zitten :)
Zo moet het ook gewoon. Gewoon stoppen met tijd en geld te steken in draconische drm oplossingen, het houd piraterij toch niet tegen, het irriteert alleen de klanten die het eerlijk gekocht hebben, en dus netto levert het niks op, het kost alleen maar. Als meer devs/publishers dat door zouden krijgen, zou al een flinke stap in de juiste richting zijn. Ik weet niet of de investering in drm significant genoeg is, maar gebruik dat geld liever om het product te polishen of goedkoper te maken. Dat zal absoluut meer effect op de sales hebben.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 7 oktober 2016 10:37]

Leuk voorbeeld..
Stardew zal echt zeker geen beveiliging hebben. (die ene programmeur zal het ook zonde vinden dar tijd in te steken).
Sommige mensen spelen het 'illegaal'. Tonnen mensen hebben het gekocht.

Dwarf Fortress blijft ook een goede.. gewoon alles altijd gratis.. geef maar geld, als je ons tof vindt. Volgens mij leeft hij daar toch wel een beetje van. Zal geen rijke man zijn, maar wel een held. In tegenstelling van Notch, die niet goed is, maar wel alles uitgemelkt heeft.
Minecraft heeft vast en zeker ingebakken security, voordat Microsoft het kocht.
Geen idee, kan iemand het bevestigen?
Het past bij Notch' profiel en het ontbreken ervan zal waarschijnlijk meer aan zijn onkunde hebben gelegen dan aan zijn mentaliteit.
Als je op die manier zou redeneren dan zouden er voor de PC helemaal geen games meer uitkomen, vanwege piracy. Alles is te kraken, als er maar tijd genoeg in gestoken wordt.

De verkopen zijn ook voor dit soort games zoals reeds aangehaald nog altijd prima om ervoor te ontwikkelen.
Games zoals The Witcher 3 koop ik ook gewoon puur omdat ik dit een geweldige game vind. Eerst downloaden en daarna kopen gebeurt wel vaker.
Ik merk zelf ook dat ik zelden nog games download, als ik dat al deed. Tegenwoordig als game iets van 10-20E is, heb ik geen enkele moeite om deze te kopen. Meestal wacht ik dan ook totdat deze afgeprijsd is.

Zeker met humble bundle zijn er veel leuke titels te krijgen en meestal voor niet al te veel.
Maak goede games en ze verkopen heus wel. Maak je er een zooitje van, verwacht dan maar dat mensen het downloaden en nooit aankopen. Als je geen moeite doet, dan verdien je het niet om betaald te worden. Vooral als je weet dat vele games aan 60-70EUR staan op het moment van hun release...

Ja, het is oneerlijk, bla bla bla... Maar bekijk het zo: Mensen blijven gebrekkige games kopen. De makers van het spel hebben dus door dat de consument er niet mee inzit om gebrekkige games te kopen, dus blijven ze op dezelfde manier tewerk gaan.

Ik download enkel games om ze uit te proberen, want op demo's hoeven we al jaren niet meer te hopen en de kwaliteit van vele games is ronduit slecht.

Mijn advies naar de hele gaming community:
Pre-order NOOIT nog spelletjes, tenzij je al zeker weet dat de game goed zal zijn. Je geeft de makers van games al geld, voordat het product is afgewerkt. Die kan dus perfect zeggen van: "Het boeit mij niet meer, ik ben toch al betaald".
Niet doen, dus!
Ja ik vind het ook niet heel vreemd. Ik weet niet hoeveel er illegaal gedownload wordt op gebied van PC single player games..maar dat zal een stuk meer zijn dan voor de ps4 en xone.
Dan steek je veel tijd en dus geld in een PC versie die vervolgens gratis van het internet geplukt wordt.

Zelf krijg ik zo het idee dat men nog blij kan wezen dat zo'n single player game uberhaupt nog voor de pc komt.
De pcmarkt heeft qua omzet de console markt tegenwoordig ingehaald dus dat argument is achterhaald. Bovendien heb je bij de console markt last van dure licenties (een game uitgeven op PlayStation is niet gratis).
Ja ik vind het ook niet heel vreemd. Ik weet niet hoeveel er illegaal gedownload wordt op gebied van PC single player games..maar dat zal een stuk meer zijn dan voor de ps4 en xone.
Ja, is ook niet zo gek dat er op een platform waarop het letterlijk niet kan er niet gedownload wordt (piraten dan, consoles kunnen natuurlijk wel gewoon downloaden vanaf hun stores -_-)
Overigens is het piraten van games een klein probleem wat vooral veel gebeurt bij titels die wel goed zijn maar waar (BIJVOORBEELD) Ubisoft dan weer een naai streek mij uithaalt waardoor veel mensen zeggen "Fuck (insert dev), maar ik wil 'm wel spelen, download ik 'm gewoon effe"
De spelletjes markt is nou eenmaal groter op de console, daar doe je ook niet veel meer aan tegenwoordig.
Waar baseer je dit op? Ik denk juist dat de pc, ondanks de slechte poorts, een grotere markt heeft.

Zo zijn er 125 miljoen actieve steam gebruikers en is de PS4 20 miljoen en de Xbox one zelfs maar 10 miljoen keer verkocht.

https://www.reddit.com/r/...here_compared_to_console/

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 7 oktober 2016 09:25]

Nu moet daar wel bij gezegd worden dat LANG niet alle 125 miljoen Steamgebruikers een PC hebben die 'next-gen' games aankan. Veel mensen spelen relatief lichte games op laptops, en daar werken games als Mafia 3 sowieso niet op.
Veel mensen spelen relatief lichte games op laptops, en daar werken games als Mafia 3 sowieso niet op.
Complete lariekoek weer. Dat soort games werken ook prima op laptops. Met een GTX 960M bijvoorbeeld (low-midrange laptop chip) speel je The Division prima op 720p met zo'n 72 fps:
http://www.notebookcheck....-Benchmarks.161251.0.html
Met een GTX 850M (budget laptop chip van meerdere generaties terug) speel je het op 720p op 55 fps, nog steeds prima te doen. The Division is toch niet bepaald het lichtste spel.

Metal Gear Solid V op 1366x768 is prima te doen met een GTX 850M of zelfs een GT750M: http://www.notebookcheck....-Benchmarks.150090.0.html

Doom op 720p is prima te doen met een GTX860M: http://www.notebookcheck....-Benchmarks.166173.0.html

Met een betaalbare laptop kun je prima gamen op gereduceerde instellingen hoor. Gewoon voor aanschaf notebookcheck controleren, en je weet hoe goed het draait. Met een iets duurdere laptop zoals een laptop met een GTX970M of GTX980M kom je gewoon mee met de desktops.
Dat er laptops zijn die de game aan kunnen ontken ik ook niet, maar een laptop die net aan CS:GO of DOA2 aankan kan je games als Mafia 3 simpelweg niet spelen. En laten we wel wezen: Een groot deel van de mensen op Steam met een laptop speelt met Intel-meuk als gpu.
Daar heb je inderdaad een punt. Daarbij komt ook nog dat lang niet alle steam acounts volledig worden benut in de vorm van bots, meerdere acounts per persoon etc etc.

Maar omdat ik antwoord gaf op de reactie "flecity" is het hele maffia even niet relatief. Puur de stelling dat er meerdere console gamers zijn op basis van, waarschijnlijk, een eigen schatting is iets wat gewoonweg niet klopt en heel oppervlakkig bekeken is.

Ik was van plan om Maffia 3 vandaag overigens te kopen maar na al deze berichten denk ik dat ik het nog maar even afwacht. Zo kan je natuurlijk weer stellen dat hierdoor de developers de PC niet meer goed ondersteunen, maar worden PC games ook niet goed aangeschaft vanwege al deze tekortkomingen. Het is als het ware een neerwaardse spiraal.
Ligt denk ik ook aan de regio hoor, als ik om me heen kijk is maar 1 iemand die nog zijn pc gebruikt voor gamen, een neefje van me, naast zijn ps4.
De rest is allemaal x one en een paar met de PS4 (zouden er toch meer met een ps4 moeten zijn kijkend naar de cijfers).
Hoe doen ze dat in de arme landen waar ze een pc thuis moeten delen a 200 euro? Die kunnen geen console kopen, die kunnen wel gratis spelletjes via steam doen.
En dat is m: weinig hardware nodig voor enkele gratis games.

Zit daar brood in? No way. Tellen deze mensen mee voor de grote game markt waar geld in rond gaat? Nee. Die steam cijfers zeggen 0,0 wat ook maar iets te maken heeft met bovenstaand tweakers artikel.

Ik vind de AAA titels dan ook beter vergelijkmateriaal. Daar waar de Mafia reeks ook in hoort, Mafia hoort niet bij de gratis steam games.

Maar we zullen zien waar Mafia beter op verkocht wordt, xbox one + ps4 of de PC :)
We zullen ook zien waar Mafia vaker illegaal voor gedownload wordt, xbox one + ps4 of de PC

Deze laatste 2 is meer relevant denk ik voor dat gene wat we de laatste jaren zien: snelle, slechte ports van console naar PC.

Die vergelijking elke keer met het totaal aantal steam gebruikers, hebben we helaas 0,0 aan.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 oktober 2016 18:05]

Die cijfers kunnen we bij voorbaad al bepalen. Wat echter irrelevant is, is deze stelling. Tuurlijk zal de versie op de pc vaker worden gedownload. Daarmee kan je dus al niet eens goed meten op welke console die dus het meest word gekocht en gespeeld.

Maar daar gaat het allemaal niet om. Wat ik gewoon nog steeds raar vind is dat we, ondanks al het gedownload etc etc. nog steeds niet (direct) een goede versie op de PC krijgen. Een poort vanaf een console is gewoon geen stabiele PC versie hoe je het ook bekijkt.

En ook al word hij dus veel gedownload. Het lijkt me heel erg sterk als ze een stabiele PC versie maken dat de winst daar erg onder gaat lijden. Mafia 1 & 2 waren wel prima.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 8 oktober 2016 20:28]

Nee hoor, de pc markt is groter. Er zijn echter veel minder games op de consoles waardoor er makkelijk winst is te halen.
dat bedoelde ik ook, krijg ik daarom een -1 ? is toch gewoon ontopic..
Beweren dat de PC-markt kleiner is dan de consolemarkt & zeggen dat er op de console makkelijker winst te halen is, zijn twee totaal verschillende dingen. :+

@ontopic
Vraag mij af of de game dan wel goed geoptimaliseerd is, anders hadden ze waarschijnlijk wel direct de cap eraf gelaten lijkt me? 8)7
Vervelend h? Het lijkt er op dat er op Tweakers steeds vaker -1's worden gegeven simpelweg omdat ze het niet eens zijn met je mening ipv dat je verhaal gewoon niet met het onderwerp te maken heeft. Erg jammer.
Ja dat begint er wel sterk op te lijken zo ja, laten we beginnen met facebook duimpjes dan, veel makkelijk haha 8)7
Ach -1 was sowieso al niet bedoeld voor offtopic. Het is bedoeld voor aanvallen op de man, spam, vulgaire taal, dat soort dingen. Voor offtopic dingen zoals deze post hoor je een 0 te geven.

Maar inderdaad. Zeg iets negatiefs over PC gaming en je hebt die -1 al snel te pakken helaas. En dat zou eigenlijk niet moeten. Of het echter iets van de laatste tijd is? Ik erger me er al jaren aan.

Tip voor de toekomst: Geef eens wat vaker een +2. Of een +1 aan iemand waar je het niet mee eens bent, maar die toch een goed betoog houdt. Maakt het leuker voor iedereen.
Pc markt groter? Kwa wat? Volgens mij valt die pc markt wel mee tegenwoordig
De pc markt wordt steeds groter tov de console markt. Vergeet niet, er zijn nu pas 20 en 40 miljoen xbox one's en ps4's verkocht. De vorige generatie zat rond de 80 miljoen elk. Steam groeit elk jaar en heeft nu 125 miljoen gebruikers.
De vorige generatie zat rond de 80 miljoen na 6/7 jaar, dus totale onzin wat jij zegt want de ps4 is Sony's snelst verkopende console aller tijden.
Beide consoles zaten na 6/7 jaar op 80 miljoen. Als ps4 de 80 al haalt, zal xbox nog niet eens de 40 miljoen halen. Helemaal nu microsoft alle exclusives ook op pc uit brengt.

Maar blijkbaar is de pc markt nu ongeveer even groot als alle consoles samen: https://newzoo.com/insigh...016-mobile-generating-37/

Steam heeft pc gamen veel gemakkelijker gemaakt dan het vroeger was. Dat plus hoeveel sneller en gevarieerder het is, vergroot waarschijnlijk de hoeveelheid pc gamers. Zoals de console het opstapje voor mobile gamers is, is de pc het opstapje voor console gamers.
PC's voor internet/mail is niet meer hot. Voor games wel.
En 5 games zijn free to play.... oftewel een tablet zou het bijna kunnen draaien
Apart dat beide links iets anders zeggen
De marketing van consoles is geconcentreerd, omdat er maar drie producenten zijn. Alles is of Xbox, PS of Nintendo. De PC markt is te nebuleus in de zin van "Alles werkt". Centrale efforts om PC gaming te verenigen worden afgeschreven als elitair en vervelend (PCMR) terwijl het van consoles wordt gedoogd. Op die manier komt er een sterke dispariteit tussen de twee markten.

PC gaming is ongeveer twee keer groter dan alle consoles bij elkaar, simpelweg omdat de barrier of entry zo laag is, en iedereen met een windows PC (tegenwoordig ook linux) mee kan doen. Counter Strike draait al op een potato PC. Om al niet te spreken van kwalitatief hoge, maar grafisch undemanding games zoals Undertale.

Het bedrijf Microsoft/Sony heeft baat om games te promoten. Zij zijn stakeholder in de hele chain. EVGA of Corsair hebben alleen maar nut bij een deel van de chain. Zij krijgen geen commissie op games op dezelfde manier waarop MS/Sony dat krijgen voor console games. Daarom is alle advertentie voor PC gaming op de developers, terwijl MS/Sony het voor een console kunnen opnemen.
Dat is niet juist. De marge is hoger, maar de totale markt is vele malen kleiner dan op de PC. Minder omzet, meer winst dus.
Hmm naar mijn weten draaide Mafia 2 destijds gewoon goed op mijn xbox 360
Ik vind dat hoe brak de port ook is, het spel zelf meestal wel gewoon te spelen is, althans is het dan wel op dezelfde kwaliteit als de console-variant(bijv. FF13 en FF13-2). Zeker met een controller. Zolang het spel maar stabiel 30fps draait en niet crasht ben ik al blij dat het spel uberhaupt op PC is. Voor nieuwere games als Mafia 3 vind ik het wel een beetje schandalig, maar ja.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 7 oktober 2016 14:57]

Want alles op console is brak? Weer zn onzinnig verwijt naar een console..
Even offtopic maar ik dacht serieus dat Horizon 3 gewoon een demo was, hoe het spel draaide op een Gtx 970 vond ik echt dramatisch slecht, later kwam ik er achter dat het spel gewoon al uit was.
Horizon 3 is 30fps op de console en draait op high op 1080p. Bijna elk pc scherm is hoger en vanwege de auto adjust optie kunnen vele pc's deze game op 60fps draaien.
Probleem is dat de PC versie nog steeds kampt met stutters en hoge CPU usage met een draw distance die eigenlijk niet hoort bij een huidig technologieniveau. Pop in op elementen zoals gras en bosjes, maar ook bergen en bomen. Behoorlijk storend voor een 70,- game.
Riekt inderdaad naar een slechte port.
De game is ook niet geoptimaliseerd en crasht voortdurend.
Boycotten die hap.

Elke keer dat gezeur over FPS in nieuwe en slechte pc ports is te gek voor woorden. Sinds wanneer is een fps hardcap een 'ding' in PC land....

Ik had het al nooit op die budget consoles, maar nu beginnen ze de PC game wereld steeds meer te pesten.

Wat ik ook niet snap is waarom wordt de FPS limiet niet op OS of 3rd party geregeld? Of via de 'driver'? Waarom moet elk spel op een console dit zelf regelen? Heeft een console geen 'profielen' zoals gpu drivers op een PC, of equivalent?

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 7 oktober 2016 15:43]

Battlefield 1 is een mooi voorbeeld, hoe het wel moet. Verschil is enorm. Maar dit was bij BF4 ook het geval. Op de console ziet het er hopeloos verouderd uit.
Maar dat forza horizon dus weer een ordinaire port is valt me erg tegen. Vond de screenshots en filmpjes al wat matig idd.
komen vanzelf reviews de komende dagen van mensen die walkthrough's gaan spelen en dan vanzelf wel aangeven op steam of reddit dat ze op punt X en Y potentieel hebben laten liggen

- FPS cap
- bugs
- incomplete onderdelen
- glitches

Dus maak je vooral geen zorgen want 'ermee wegkomen' zal er niet voor ze inzitten, zeker niet met een triple A title als mafia en het feit dat deze game toch redelijk lang op zich heeft laten wachten! (vanaf mafia 2)

Als deze titel flopt omdat 1 of andere studio dacht de kantjes eraf te kunnen lopen en snel te cashen. bestaat er altijd nog zoiets als steam refund (ook bij pre-orders volgensmij)
tuurlijk gaan genoeg mensen dit spel halen, maar nu dit soort dingen dus opeens overal opduiken op fora, dan zal menig persoon zich wel even 3x bedenken om deze game te kopen. en al helemaal om een volgende game van deze bewuste studio aan te schaffen mocht deze er komen.
De game wordt altijd als eerste voor de consoles gemaakt en dan een poort naar de PC.
Dat is en blijft waarschijnlijk zo. ik vermoed dat er meer games op een console zijn dan PC.
En elke ontwikkelaar/uitgever de PC-target minder belangrijk vindt (amper impact) dan bijvoorbeeld wanneer je het op een console ziet.
Ja idd. Wat een josties. Wat zullen ze gedacht hebben na de test fase? Die 30fps is wel voldoende? Haha. Ook nog ff een grain en blurry patch graag vandaag nog.
Ik heb er nu een paar uurtjes opzitten en kan zeker zeggen dat er een goede sfeer hangt in dit spel. Al die negatieve reacties over maar 30fps is wat overdreven. Het is natuurlijk wel een schande dat dit gedaan wordt maar het spel is gewoon te spelen zonder dat het iets van het verhaal af neemt.
Ik denk dat de negativiteit ook meer voorkomt uit het feit dat je het gevoel krijgt dat de dev zijn publiek niet serieus neemt. Persoonlijk zou ik het ook niet kopen/spelen als dit niet gefixt zou worden, ondanks mijn interesse in de game.
Nou nou nou zeg. Al die reacties hier (en op steam). Ze hebben een 30fps lock die weg gepatched wordt. Mooi toch? Maar iedereen hier noemt het een reden om de game niet aan te schaffen.

Als ze het enigzins hebben geoptimaliseerd als Mafia II dan wordt het perfecte pc gameplay. Serieus alles gaat hier om FPS, hoge resoluties, ultra, etc. Waarom niet om de gameplay, het verhaal en de content, dat is de reden voor mij. Mafia was de eerste sandbox game waarbij ik het verhaal meer kon waarderen dan gewoon "het kloten" wat ik bij Gta belangrijker vond. Ik heb er juist zin in. Ik snap het drama niet zo. Maar begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb zelf een 4K scherm en hou van mooie graphics, maar 30fps vs 60fps kan me echt niets schelen mits een geweldige spelervaring. En los van dat, het wordt eruit gepatched, stop met zeuren en speel het eerst. Refund kan toch gewoon? :') het lijkt erop dat mensen gewoon even lekker willen klagen :p
Gelukkig zijn PC gamers tenminste wel kritisch(in tegenstelling tot Console gamers) richting ontwikkelaars; als 'we' hierover niet zouden mogen klagen hebben straks alle PC games zo'n idiote lock omdat de engine gebonden is aan de framerate. Dit valt echt niet meer goed te praten bij AAA games anno 2016.

Als je een auto koopt welke opeens een begrenzing heeft van 80km/h ga je dan ook zeggen niet zo klagen?
Ach de stoelen zitten lekker en hij brengt me van A naar B; maar 80km/h vs 130km/h kan me echt niks schelen mits hij lekker zit :Y)
Verwacht het niet namelijk
Zolang die begrenzing eraf is binnen de eerste week lijkt het me niet het einde van de wereld, en niet per ce een reden om te zeggen; "Die auto kan echt niet anno 2016", als de stoelen zo lekker zitten ;)
Maar wel een reden om te zeggen: "Ik rijd nog wel een weekje in mijn oude auto waar ik wel 130 mee kan en koop de andere auto dan wel wanneer de begrenzing er niet meer op zit" ;) Denk dat het geklaag van de meeste mensen hier over de 30fps en niet kopen ook gaat over het, "Ik koop hem nu niet".

Kan me indenken dat mensen die zich er aan storen en hem wel direct kopen, afhaken op het spel terwijl het misschien wel een enorm vette ervaring is wanneer het wel lekker loopt.
Niet onbelangrijk is dat, in tegenstelling tot budget spel computers, de PC lekker blijft doorontwikkelen. Neem bv 120hz+ monitoren, Free/G-sync dit is imho een essentieel onderdeel voor een geweldig nieuwe ervaring (ja, als je het hebt gezien piep je anders!)

Daarom is inefficient programmeren, slechte ports en FPS caps een slecht idee.
Hahahaha jah console gamers zijn snel tevrede wij vinden bugs framedrops vastloper niet erg... hou eens op jezelf boven een ander te plaatsen met je pc gaming
dan zal je vast ook wel een dikke 1080 draaien en skylake etc.

Beetje zonde van je 1400 euro vindt je niet?
het gaat er gewoon om bij een boel mensen.. alles ziet er super nice uit.
schijnt in die videos Lekker vloeiend te lopen.. en dan komen ze met een 30 fps cap om te beginnen.

Goede storyline is leuk.. maar niet met 30 FPS en een half slapende pc zegmaar.
Moet je jezelf maar eens afvragen: wat ALS alle games op 30 FPS zouden draaien ONGEACHT welke titel... zit je daar met je maandloon aan PC... 30 fps op je tellertje en jezelf afvragend: waarom hoor ik mijn GPU niet? oja die draaid op idle omdat hij amper wat hoeft te doen.. zelfde geld voor je CPU..

lang verhaal kort, zoals de meeste hier ook zeggen.. 30 fps locks (omdat het makkelijk is om te porten naar de console) kan niet meer in deze tijd!
De pc is niet voor niets zoveel maal krachtiger dan de console geworden, dat ontwikkelaars daar dan geen gebruik van willen maken is in mijn beleving niks meer en niet minder als luiheid ongeacht 'het verhaal'
Of als developers nou eens minder lui zouden zijn en gewoon zorgen dat het technische verhaal in orde is kan er ook meer op de gameplay gefocused worden. Dat is geen zeuren, dat is gewoon kwaliteit eisen voor een game waar je 50-60 euro voor betaald. Waarom kunnen beide gewoon niet in orde zijn?
Het probleem mijn inziens is dat iedereen de game negatief beoordeeld nu, alsof het het einde van de wereld is. Vrijwel elke mega-release had in de eerste weken enkele updates nodig om op elke mogelijke systeemconfiguratie alles soepel en perfect te laten lopen.

Als je nu kijkt naar steam dan zijn het enkel mensen die de game <20 minuten hebben gespeeld, die met z'n alle spammen 'Don't buy this shit, 30 FPS' etc. "The worst game in 10 years, 30 FPS" etc.. Toen Crysis vroeger uit kwam was iedereen blij dat ze het konden spelen op 20FPS :P . En nogmaals, volgende week een fix dus.

Mijn punt is gewoon dat de hele gaming-community over zoiets valt, en ik vooral een hoop geklaag hoor. Het is nu een zoektocht tussen die recensies om gewoon te weten of het verhaal en de algemene gameplay de moeite waard zijn. Ik was groot fan van Mafia II, en ik zou het zonder vinden als ze ten onder gaan omdat mafia III in de eerste week geen 30+ FPS draaide, want dat kunnen duizenden onzin recensies wel doen.
Prima dat jouw standaard zo laag is, maar als je niet aan het console ecosysteem vast zit en de vrijheid van de PC kent, dan heb je hogere standaarden omdat het een veel gezondere markt is, en er dus ook producten op uitkomen die kwalitatief wl in orde zijn. Een console game is per definitie gelimiteerd en die limieten zijn dan dus de maatstaf. Dat is eerder een gebrek van de consoles en een gebrekkig inzicht van de console gamer, dan een 'te kritische' PC gamer.

Als je dan ook nog weet dat de huidige consoles een afgeleide zijn van een PC, wordt het natuurlijk helemaal bizar. Een niet geoptimaliseerde console port is gewoon pure luiheid en het afleveren van een product dat niet af is, of gewoon niet voldoet aan de eisen die het platform aan een game stelt.

De auto vergelijking van !mark is hierin denk ik veelzeggend.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 oktober 2016 11:50]

Ik heb nooit een lage standaard gehad, ik vind het gek dat je dit suggereert. De vrijheid van de PC ken ik natuurlijk gewoon, sinds de Playstation 1 geen console meer gehad. Echter vind ik het overdreven om een game die alleen de eerste dagen nog een 30FPS lock heeft zo de grond in te boren. Ze gaan het tenslotte oplossen. Als het voor jou een reden is om bijvoorbeeld een negatieve recensie te geven op een game vraag ik me eerder af wat jouw maatstaf dan is.

Ik heb een PC om de grafische extra's te krijgen, op 4K te kunnen gamen, en dat is allemaal geweldig. Maar als de gameplay en de storyline niet okay zijn hoeft het van mij al niet meer. Ik speel games omdat ik het leuk vind, hoe mooier, hoe meer de game me kan onderdompelen in de wereld. Maar dat FPS verschil in enkel de eerste week kan me niets schelen.

Verder hebben we het hier enkel over de 30FPS, of het een slechte console port is ( zoals bij GTA IV ) dat zullen we nog moeten zien. Ik download de game nu van steam en ben erg benieuwd. Doe jij hetzelfde? Voordat je iets een slechte console port noemt?

En mocht het inderdaad zo zijn dat het inderdaad zo is, zal ik om een refund vragen en je hier gelijk geven. Maar een recensie plaatsen na 10 minuten gameplay is gewoon onzin. Laat staan zo erg over die 30FPS vallen.
Tja, ik hoop dat je gelijk krijgt. Ik zie liever een goede port dan een slechte, maar waar rook is, is vuur. Dat een fps cap ingebakken zit en een patch nodig heeft om eruit gehaald te worden, die dan ook nog eens post release is (laten we even eerlijk zijn, hoe moeilijk is het om FPS te uncappen? 'It's not rocket science') is gewoon een teken aan de wand.

We hebben al te vaak gezien dat de voortekenen bewaarheid worden en veel, veel te weinig gezien dat het tegenovergestelde wordt waargemaakt.

Dat mensen het nu al compleet afbranden met een negatieve review begrijp ik ook niet, maar het is niet verkeerd deze aankoop nu heel kritisch te benaderen, zeker als je geen pre order hebt geplaatst.

Mbt de lage standaard, dat was niet direct richting jouw persoon bedoeld, maar het is wel de respons die gepast is wanneer mensen deze manier van releasen en developen gaan accepteren. Dat dit post release pas geregeld wordt, kan gewoon niet door de beugel en is onderdeel van de glijdende schaal die sinds de PS3/Xbox is ingezet, een glijdende schaal richting steeds slechtere releases op day 1, waarbij het dieptepunt al meerdere malen is bereikt en dunnetjes over gedaan.


En de eerste week na release van een game is wel degelijk relevant. Het kan toch niet normaal gaan zijn dat je midden in de hype van een release, en helemaal happy met je aankoop, en juist op het hoogtepunt van je wil om te spelen, een product voor de kiezen krijgt dat op zeer basale zaken niet levert wat wl technisch gewoon mogelijk is? Temeer omdat de enige reden hiervoor een economische is, waar jij niets van terugziet - ik zie publishers nog geen kortingen uitdelen met excuses erbij. We mogen blij zijn dat ze nog wat patchen, en moeten ze daarvoor bedanken. Het is de omgekeerde wereld.

Tot slot, en dat is eigenlijk de kern van mijn opmerking hierover, is het wl zo dat de standaard verlaagd wordt als je de console als maatstaf neemt en dat gebeurt ook daadwerkelijk door heel veel mensen, kijk naar de acceptatie bij jezelf. Als een inferieure uitvoering van een product de nieuwe maatstaf wordt terwijl je wl de hoofdprijs betaalt, dan vind ik dat je je als consument achter de oren moet gaan krabben.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 oktober 2016 20:47]

Die 30 fps lock is een voorteken van een slechte port. Niet kopen dus tot je zeker weet dat ze de boel goed voor elkaar hebben.

Pc gamers zijn over het algemeen wat kritischer en verwachten gewoon beter van game developers. Als dit de zoveelste luie en brakke port is moet dat gewoon sterk veroordeeld worden door de pc community.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 7 oktober 2016 12:26]

Het probleem is niet juist die 30FPS lock, het probleem is dat ze een baggere console port gedropt hebben met alle shit die je ervan kan verwachten: bugs, onstabiel, bediening muis/keyboard trekt op niet veel, rebinds is gelimiteerd, console textures, gelimiteerd in scherm verhoudingen etc

Hadden ze hier eerlijk over geweest had ik nog ok kunnen zeggen maar vollenbak pre orders verkopen om dan een baggere port af te leveren wat grafisch niet in de buurt komt van wat ze hun fans belooft hadden?
En ze gaan het patchen, ja wat moesten ze zeggen? En ik zou er nog niet meteen veel van verwachten gezien de Physics gekoppeld is aan de fps

Ik zou je anders willen doorverwijzen naar het Maffia 3 topic op het forum, daar kon je heel de launch volgen, stonden ook mooie screenshots, angry joe zijn live stream (die was niet happy deze nacht) en meer
Oh wacht, iemand vond het verhaal en de sfeer zo goed dat ze er niet meer tegen konden en besloten heel dat topic te verwijderen.

Dit spel word terecht afgekraakt, ik snap dat het niet leuk is voor de fans maar net die fans zouden dit niet mogen tolereren dat een ontwikkelaar hier mee tracht weg te komen en hun franchise om zeep aan het helpen is.
"Het spel wordt terecht afgekraakt" En ik hoor je alleen over de FPS, de mening van een streamer, en wat forumposts.

Ik heb het spel nu een uurtje gespeeld, en kan zeggen dat allereerst de graphics en sfeer echt waanzinnig zijn. Voice-acting, muziek, manier van schieten en rijden heel gaaf gedaan. Bediening werkt naar mijn mening zeer prima, minstens net zo goed als bij GTA V en de vorige Mafia. Ik speel gewoon met muis en toetsenbord. De physics van de auto's zijn echt heel goed gedaan, maar de sfeer maakt het spel gewoon. De drukte, overal mensen, mooie gebouwen met veel detail etc.

Nu over het grafische; textures zijn deels merkbaar hier en daar lagere resoluties in ieder geval geen 4K, zonde wat dat maakt het verschil tussen 1440P en 4K niet heel merkbaar (behalve in je FPS). Reflecties zitten soms een bug in, opeens veranderen ze van helderheid ( heb ik nu twee keer vernomen, maar weinig merkbaar ). En het is jammer dat er geen field of view slider is, want soms zie je lichten opeens aangaan naarmate je dichterbij komt, terwijl je de gebouwen al wel ziet. Dit is tot nu toe nog het enige wat ik merk, maar ik ga lekker verder spelen en we zullen wel zien.

Voorals nog is het grafisch echt een pareltje, en hopelijk komen er nog 4K textures o.i.d. Verhaaltechnisch kan ik er natuurlijk niets over vertellen, maar erg filmisch komt het over, net als deel II.

En even ter vergelijking, bij GTA 4 heb ik het na 2 uur in een auto rijden opgegeven, omdat de port gewoon echt slecht speelbaar was, vooral de controls belabberd. Ik weet echt wel wat een slechte port is. Maar mocht ik toch nog ontzettende bugs tegen komen zal ik mn reactie aanpassen :) . Maar goed even de gemiddelde redenatie tot nu toe:

Sfeer 9
Gameplay 8,5
Graphics: 8,5
----------
Eindscore: 1,0
want 30FPS de eerste week.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 7 oktober 2016 13:46]

Er zijn duizenden games alleen al te koop op Steam. Als er technische mankementen zijn of de dev probeert goedkoop te doen met een luie port dan is er genoeg keus voor een andere (net zo) leuke game die zijn technische zaakjes wel op orde heeft.
Dat is het enige argument voor mij.
Heb je het al gespeeld?
Nee. Daar heb ik het ook niet over. Mijn vorige comment ging ook niet over Mafia 3. Je probeert te zeggen dat 30 fps iets is waar je overheen kan kijken als de game maar goed is, maar ik vind van niet. Zie vorige comment.

Ik koop games toch meestal pas maanden later als ik er tijd/zin in heb. Ik "wacht" nog wel een paar maandjes om het te spelen, maakt mij niet uit. Goede game is een goede game, ook zonder de hype of met technische euvels bij de launch. Als ´t maar snel verholpen wordt. :)
Ik heb het over dat 30 fps iets is waar je overheen kan kijken wanneer het binnen de eerste week gepatched wordt. En wanneer de rest van de game geweldig is, terwijl er slechte reviews op steam worden geschreven die een negatieve recensie geven na 20 minuten spelen om de 30fps. En grappig genoeg zijn praktisch het eerste uur cutscenes.
Waarom is er uberhaupt een 30 fps limiet?
Ze moeten is stoppen met games van de console simpelweg op de pc te gooien zonder iets te veranderen. Een game hoort te werken als je hem koopt, niet daarna pas.
Mijn gok: it's all about the money. Het is natuurlijk veel makkelijker om die games snel te porten naar verschillende te platformen dan ze per platform te optimaliseren. Dat kost tijd en dus geld en dat hebben publishers er vaak niet voor over of kunnen ze niet besteden.
Het spel is slecht in elkaar gezet. Het schijnt dat de limiet er in omdat ze de physics aan de fps gekoppeld hebben...

https://pbs.twimg.com/media/CuG9i0cXYAEakia.jpg
Dat dit nog steeds gebeurt zeg.

Wat voor gare physics tools gebruiken ze bij de ontwikkeling.

Gamespeed aan framerate koppelen is vragen om problemen.
Zeker wanneer je meerder platformen gaat gebruiken.
Waarschijnlijk Havoc of iets dergelijks. Zeker niet ideaal, maar betekend wel dat je je game snel op veel platforms kunt uitrollen.
Wat voor gare physics tools gebruiken ze bij de ontwikkeling.
Dezelfde als alle development studios uit het verre oosten. 30 FPS locks zijn schering en inslag bij wat er uit Japan komt. En dan ook vooral de games van grote studios als met name Bandai Namco en Tecmo Koei waar dit een terugkerend probleem is.
vergeet niet de Batman spellen van Rocksteady Studios en Warner Bros.Games, op die spellen zat ook standaard een fps-cap op de PC, die je via een omweg (inf bestand) kon veranderen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 oktober 2016 20:25]

Doet me denken aan DOS-spel, Teenage Mutant Ninja Turtles van vroeger.
Ik had toen bij mijn ouders een 286, en kon een van de laatste onderwaterwerelden niet halen vanwege de tijdslimiet en de brakke implementatie zonder real time clock!.
Bij mijn maatje de savegames meegenomen en op zijn 386 dat level gespeeld :D
Maar er komt dus een patch dus het lijkt onzin te zijn. Als dit echt is dan kunnen ze het niet 123 fixen.
Dat niet perse, een game geoptimaliseerd gaat no way jose draaien op console, waar als je een game optimaliseerd voor de consoles deze wel draait op PC.
Ik bedoelde ook niet van PC naar console, maar andersom. De huidige consoles kunnen inderdaad nooit de kracht van de PC evenaren, maar dan nog zijn er genoeg verbeteringen door te voeren op de PC behalve de FPS-cap weghalen.
Veel code is gewoon identiek tussen de platformen, dat is ook logisch. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze de game niet optimaliseren voor pc. Ik kan me goed voorstellen dat een stabiele game hogere prioriteit had dan een FPS-toggle. Hij komt er dit weekend, dus men was er vast wel al mee bezig. Waarschijnlijk hebben ze het vanwege de klachten weer wat hoger op de to do lijst gezet.
Uiteraard lijkt een stabiele game me een hogere prio hebben dan wat grafische verbeteringen. Echter is een 30 fps-cap op de PC tegenwoordig gewoon not done, iets wat de developers zelf ook hadden kunnen bedenken en dus deze kritiek hadden kunnen verwachten.
Gezien de patch er zo snel is verwacht ik dat ze deze in de day 1 patch hadden willen steken maar de deadline gemist hebben. Ik zou als developer ook eerst voor een stabiele 30 FPS gaan zoals op console en dan pas dat optrekken. Zoals hier in sommige reacties al te lezen is van spelers doet het niks af van de sfeer van het spel. Is het jammer? Tuurlijk, maar er komt een patch, deze komt zeer snel en de game draait verder stabiel (volgens de reacties) dus het gezaag is gewoon niet terecht (langs de andere kant, zonder gezaag had de patch mogelijk later gekomen. Dat zullen we nooit weten.). Hadden ze hiervoor het spel een paar dagen vertraagd ging het ook een klaagzang geweest zijn, nu kan je tenminste al beginnen met het spel. Krijg je zogezegd koppijn van 30FPS, dan wacht je tot dit weekend, klaar.

Als die patch er niet/nooit ing komen lagen de zaken anders natuurlijk.
Als ze gewoonweg de deadline gemist hebben dan mogen ze wel iets aan hun marketing/PR doen. Nu komt het over alsof die patch er pas komt omdat de PC-gamers geklaagd hebben. Als ze van te voren hadden gecommuniceerd dat de PC versie op 30 fps blijft maar dit later hoger wordt dmv een patch, maar dat ze er voor kiezen deze later uit te brengen om de releasedate te kunnen halen dan komt dat op mij persoonlijk al veel anders over.

Nu voelt het echt aan als damage control omdat mensen hebben geklaagd.
Daar geef ik u gelijk in. Gamedevelopers en PR blijkt wel vaker niet goed te lopen :)
dit dus +1 !

Ik denk eerder dat ze der ook wel mee dachten weg te komen. Aangezien vele games gelijk een day one patch hebben en vele dingen oplost, is hier niet het geval, apart idd.
Ja hoe kom je er bij om een fps-cap op een PC spel te zetten, dat slaat werkelijk nergens op.

Goed dat ze het weer in orde maken, maar ook maar alleen omdat VEEL mensen boos werden en slechte reviews daardoor neer gingen zetten.
Maar was juist niet een van de speerpunten van deze generatie dat men ook de x86 architectuur ging gebruiken om alles makkelijker te maken met poorten naar PC ect?
Wat dat betreft is het gewoon luiheid van een dev en minachting naar je gamers toe.
Ik gok op een afweging van reacties, als de game niet allround is geoptimaliseerd, heb je kans dat als je unlocked (of 60) draait je ene moment 60fps draait, maar te veel en te vaak richting 30-40 zakt, wat erger aanvoelt dan een constante 30fps.

Ik draai nu bv 36fps op Horizon 3, dat voelt over het algemeen 'fijner' dan 60fps met continue dipjes.
Ja precies dit doe ik ook altijd op de PC. Beter een stabiele lagere framerate dan een schommelende 60 framerate die naar 40 gaat.
Pre-orderen h.

Vooral lekker massaal blijven doen! Krijg je in ieder geval bagger voor je geld.
Simpel, de game zal vast droppen naar iets beneden de 30 fps, dan heb je weer situaties waar je ver boven de 60 kn komen, deze fluctuaties zijn een ergernis dus het makkelijkste is cappen op 30 en dan een lekkere motion blur erover heen :)

Blijft het spel voor het oog vloeiender.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 7 oktober 2016 15:59]

Geloof me, als iemand met een 144hz scherm zul je het nogal snel merken.
Wederom een voorbeeld waarom je voortaan niet meer hoeft te pre-orderen op PC. Eerst afwachten met nieuwe games.
Een 30 fps cap in 2016 is echt een grap, daarnaast vind ik de 60fps cap die komt ook nog onder de maat tbh.

EDIT: Vroeg in de ochtend, dacht dat er 'niet mogelijk' stond in het artikel over het geheel uitschakelen van de cap :)

[Reactie gewijzigd door Ferswah op 7 oktober 2016 09:15]

"Ook wordt het mogelijk om de fps-limiet in zijn geheel uit te schakelen." ;)
Oops, had het gelezen als 'niet mogelijk' haha. Het is nog vroeg he ;)
Ook wordt het mogelijk om de fps-limiet in zijn geheel uit te schakelen.
Ik denk dat je nu 3 opties krijgt: 30fps, 60fps en unlimited (wel tot limiet van je hardware)
Uit het artikel:
Ook wordt het mogelijk om de fps-limiet in zijn geheel uit te schakelen.
Je kunt dus ook meer dan 60 fps halen als die patch er is.

Edit: zoals 5 mensen voor mij ook al aangaven :+

[Reactie gewijzigd door ArcticLight op 7 oktober 2016 08:56]

En de mogelijkheid de limiet uit te schakelen, staat gewoon in het artikel. Er zijn vast mensen die de 60fps cap gewoon gebruiken.
Preorderen op pc is sowieso het meest achterlijke wat er is omdat tegenwoordig verreweg de meeste sales wel digitaal zullen zijn. Het is niet alsof de downloads opeens "op" zijn en de meeste van die preorder bonussen zijn tegenwoordig content die eigenlijk gewoon standaard in de game zou moeten zitten.
Je moet nooit pre-orderen. Ook niet op consoles, of waar dan ook. Pre-orders zijn gewoon echt zo'n slechte prikkeling voor uitgevers. Namelijk het geld is binnen, en vervolgens kunnen ze wegkomen met een game die bij release maar half af is, en vervolgens maanden aan het infuus ligt met allerlei patches.

Wacht gewoon een dag, en koop de game in de winkel (of online). Is echt niet erg om nog die paar uur langer te wachten. Want het is echt niet meer zo dat er te weinig exemplaren van een game zijn. Daarvoor heb je echt GTA taferelen nodig.
Een cap van 60 is anders nix mis mee. Niet iedereen heeft een 144hz monitor.
Zelfs dan maakt het uit, tenminste als je v-sync uitzet, dan heb je wel een veel directere controle over de input van de muis, omdat er meerdere keren per seconde input opgevraagd wordt.
Nadeel is dan dat je tearing krijgt.

Ik kon bijvoorbeeld FPS games voor geen meter spelen als de grafische instellingen te hoog stonden wat frametimes te hoog liet worden of v-sync aanstond op een 60Hz monitor.

Alhoewel zal het in dit spel mogelijk wel minder belangrijk zijn, ligt een beetje aan het spel ook.

Ik heb een tijdje terug voor de grap eens die gratis versie van NFS Most Wanted op origin eens geprobeerd, snel er weer afgegooid, omdat de auto's te zwaar aanvoelden plus de 60FPS cap die de directheid van je controle verminderd, dat heeft ook effect op je toetsenbord.

Maar andere spellen krijgen door hoge FPS juist negatieve effecten, bijvoorbeeld Just Cause 2.
In dit spel veranderen de physics iets of wat, en het weg/vlieg gedrag van voertuigen, zelfs zo erg dat rond de 100fps de jets niet meer op de kop te draaien waren.

Echter zal die patch denk ik een grote flop worden, als het halveren naar 15FPS het spel al vertraagd voor zo'n 60-70% dan weet ik denk ik genoeg wat er met de afspeelsnelheid gebeurd op 60, met alle bugs van dien.
Ik heb het spel 45 minuten even geprobeerd en ben uitermate teleurgesteld. En dan laat ik het 30 fps verhaal even buiten beschouwing ;) Ook al komt er een patch,de graphics zijn uitermate slecht+veel bugs zoals zwevende sigaretten en je mist de Italiaanse sfeer die de vorige 2 edities zo groot hebben gemaakt.Voor mij helaas geen refund aangezien ik de game bij cdkeys heb gekocht. Met andere woorden : Voor een kleine 32 euro het schip in :'(
Jammer dat men er in geslaagd is om deze game totaal te verkloten!
Ik ben het hier over stijl niet met je eens, ik vind het juist goed dat ze niet wr hetzelfde doen. De verhaallijn spreekt me erg aan en vind het idee om tegen de Italiaanse maffia te vechten juist erg leuk. Heb daarover niets te klagen. Qua graphics/optimalisatie ben ik het wel met je eens, die is bijzonder matig.
Inmiddels wat meer tijd in de game gestopt en moet zeggen het is best vermakelijk. Graphics blijven ondermaats maar het verhaal zit goed in elkaar+de muziek is ook super.
Misschien had ik zelf wel te hoge verwachtingen van de game maar ik speel hem zeker uit :)
Vraag me dan altijd af hoe ze bij 2k dachten hier mee weg te komen, die hadden vast nog nooit van het internet gehoord. Stel dan de pc versie een maandje uit, dan krijg je dit gezeur niet.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 7 oktober 2016 10:15]

Yep nu krijgen ze refunds en 54% Mixed als review op steam. Dat gaat ze ook toekomstige kopers kosten.

Ze hadden de pc gewoon niet als tweederangs platform moeten behandelen.

[Reactie gewijzigd door nzweers op 7 oktober 2016 09:32]

Toch netjes dat ze het inzien en als nog uitbrengen, alleen jammer dat het niet gelijk kan gebeuren nu de game nog niet geheel uitgerold is, ondanks dat heb ik er toch zin in :D
Beetje bizar dat er berhaupt een dergelijke limiet in zit. :?
Een 30 FPS limiet is zinvol op consoles, omdat je zo een constante framerate kunt garanderen. Je hoeft ook geen grafisch power budget uit te geven aan 60FPS, dus dat kan worden uitgegeven aan shinies. Betere shadows, mooiere modellen, meer post processing effects.

Op PC is het een beledigende eenheidsworst.
Komt gewoon omdat ze waarschijnlijk de game op vaste cycles hebben draaien ipv delta time. Hierdoor zal het speel trager werken als je onder de 30 fps zit en sneller draaien als je er boven komt. Daarom is het belangrijk dat je altijd met delta time werkt zodat je niet meer afhankelijk bent van de behaalde fps op ieder platform.
Dat deden ze in de 80s toch? Nu toch niet meer hoop ik, zeker niet met zo'n engine.

Fps cap belooft niet veel goeds voor PC gamers, vaak een teken van een regelrechte console port.
Er zijn nog genoeg noobs die zo hun games programmeren. Alleen van grote bedrijven mag je toch wel verwachten dat ze beter weten maar de laatste tijd krijg ik toch een ander gevoel. Volgens mij had Batman hetzelfde gezeik op de PC release.
Need for Speed Rivals is ook zo'n geval. Het handmatig opschroeven van de FPS zorgde voor hilarische (ook best wel trieste) neveneffecten.

https://www.youtube.com/watch?v=ju9de_wYlIc
Maar dan zou men het er toch niet zo "simpel" kunnen uit patchen volgend weekend? Ik denk dat ze het gewoon wat laag op hun to do lijst hadden gezet bij het optimaliseren voor pc. Moest waarschijnlijk in de day 1 patch zitten maar die deadline net gemist ofzo (die day 1 patches ben ik meer beu dan iets klein als dit).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True