×

Mafia III Preview

Georganiseerde misdaad in New Orleans

Door , 43 reacties

Tegen de maffia

Goed, het telt niet écht als een aankondiging. Mafia III werd natuurlijk al net voor de Gamescom aangekondigd door 2K Games. De uitgever maakte bekend het misdaadspel op de Gamescom in Keulen officieel te gaan onthullen. Met een sfeervolle trailer stelde 2K Mafia III woensdag aan het grote publiek voor, en op de beurs zelf werden 'behind closed doors' presentaties gegeven waarin de game wat nader kon worden bekeken. Daarmee kwam Mafia III automatisch hoog op onze lijstjes te staan, want zoveel nieuws was er op de Gamescom niet onder de zon. Veel van de presentaties die op de showvloer bekeken konden worden hadden we immers al op de E3 gezien. Dat maakt de aanwezigheid van dit soort geheel nieuwe games alleen maar leuker.

Verschijnt voor: PlayStation 4, Xbox One, pc

Mafia III mag dan onderdeel zijn van een bekende franchise, met deze game gooit 2K Games - of eigenlijk ontwikkelstudio Hangar 13 - het over een heel andere boeg. Niet langer staan vaak gebruikte steden als New York, Chicago of Los Angeles centraal, en je bent dit keer ook geen jonge Italiaan die zich moet opwerken in een maffia-familie. In plaats daarvan kozen de makers voor een originelere en zeker zo smaakvolle setting. Plaats van handeling is New Orleans, inclusief de Bayou eromheen, en dan wel het New Orleans van eind jaren zestig. Dat zorgt mede dankzij de prima gekozen muziek en de aanwezigheid van Jazz-bars voor een mooie sfeer. Er is echter ook sprake van grimmigheid, als gevolg van racisme en door de Viëtnamoorlog die Amerika op dat moment in zijn greep houdt.

Midden in deze setting vinden we Lincoln Clay, het hoofdpersonage van Mafia III. Ook Lincoln is een goed voorbeeld van hoe 2K Games deze Mafia-game op een andere manier neerzet. Nadat hij was opgegroeid als weeskind was Lincoln eigenlijk altijd op zoek naar een familie. Die vond hij uiteindelijk bij de Black Mob, waar hij via een belangrijke mobster bij betrokken raakte. Dat eindigt echter als de Italiaanse maffia ten strijde trekt en de Black Mob vrijwel volledig wegvaagt. Daar begint de persoonlijke vete tussen Lincoln en de Italiaanse maffia. Lincoln zint namelijk op wraak voor zijn familie. Je hoort het hem in de trailer al zeggen: familie is niet de groep mensen bij wie je geboren wordt, maar voor wie je wilt sterven.

*