Door , , 54 reacties

Op de Gamescom gold Mafia III afgelopen jaar zeer waarschijnlijk als de grootste aankondiging, en daardoor stond de game toen volop in de spotlights. Dat is op een E3 een klein jaar later natuurlijk lastiger. Niet alleen is de game niet meer helemaal nieuw, er is ook nog eens een waslijst aan titels die dat wel zijn. Sony en Microsoft, maar ook de third-party uitgevers, laten aardig wat gloednieuwe games zien in Los Angeles. Dan is er altijd het risico dat een game als Mafia III ondergesneeuwd raakt, hoe onterecht dat wellicht ook zou zijn. Dus wat deed 2K dit jaar op de E3? Een van de meest sfeervolle én meest opvallende stands op de E3-beursvloer neerzetten. Bezoekers konden zich daar voor even in de jaren zestig wanen. Er vielen zelfs wat authentieke tijdschriften te bewonderen, waaronder een exemplaar van de Playboy uit die tijd. Wist je dat daar amper naaktfoto's in stonden? Nee, wij ook niet.

Te midden van deze sfeervolle setting kregen we een presentatie over de game te zien die, helaas voor ons, verdacht veel leek op de presentatie die 2K Games maandag al vrij had gegeven op internet. Daarnaast spraken we met de ontwikkelaars, die her en der nog wat extra's konden vertellen. Desondanks: wie afgelopen maandag de presentatie heeft bekeken, zal in de preview wellicht niet veel nieuws meer ontdekken. Omdat lang niet iedereen die beelden heeft gezien, en wij natuurlijk nooit te beroerd zijn om over een en ander een mening te geven, hebben we besloten Mafia III hier wel te bespreken. Al was het maar omdat we zelf net zo uitkijken naar deze game als vele duizenden gamers.

Om te beginnen bij het begin, dat al tijdens de Gamescom in 2015 bekend werd gemaakt: de game draait om Lincoln Clay, een donkere jongen die min of meer bij toeval in oorlog raakt met de Italiaanse maffia. De Italianen schakelen namelijk de 'zwarte maffia' uit, en juist die tak van de maffia was Lincolns familie geworden nadat ze hem in hun midden hadden opgenomen toen hij terugkeerde van de Vietnamoorlog. Uiteraard zint Lincoln op wraak. Die wraak is met name gericht op Sal Marcano, het hoofd van de Italiaanse maffia in New Bordeaux, de op New Orleans gebaseerde stad waar Mafia III zich afspeelt. Dat doet Lincoln niet alleen. Hij krijgt hulp van drie 'onderbazen' die hem op allerlei manieren kunnen helpen. Ook daarvan zagen we op de Gamescom al wat voorbeelden.

Wat eveneens in Keulen al duidelijk werd, is dat Mafia III een belangrijk pluspunt gaat hebben aan de unieke sfeer die het spel heeft. We roemden destijds al de soundtrack en de sfeervolle beelden, en dat oordeel werd op de E3 alleen nog maar verder versterkt. De demonstratie begon met Vito, die in een oude muscle car door de Bayou rijdt. In de verte zakt de zon naar beneden, terwijl de jaren zestig-muziek door de speakers van de auto tettert. We kunnen ons prima voorstellen dat we op zo'n moment de auto parkeren en gewoon even genieten van de rustige, ongedwongen sfeer die de beelden en de muziek creëren. Daarmee heeft Mafia III de eerste punten alvast binnen, wat ons betreft.

Populaire gebruikersreview

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2