Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

2K Games ontslaat groot deel personeel Mafia III-ontwikkelaar Hangar 13

2K Games grijpt stevig in bij Hangar 13, de studio die in 2016 Mafia III afleverde. De uitgever ontslaat een groot deel van het personeel, hoewel niet bekend is om hoeveel medewerkers het gaat. De studio werkt nog niet aan een nieuwe game.

Tegenover website Kotaku geeft uitgever 2K Games toe dat het ingegrepen heeft bij Hangar 13, waar het eigenaar van is. De uitgever wil echter niet meedelen hoeveel personeelsleden van de Amerikaanse studio er op straat zijn gezet. De uitgever meldt wel dat de planning van de uitgever niet in gevaar komt. De ingreep bij Hangar 13 was nodig 'om te zorgen dat de middelen van de studio zijn afgestemd op de langetermijnplannen'.

Uit geruchten die Kotaku opving, maakte de website op dat 2K Games een groot deel van het personeel van Hangar 13 ontslagen heeft. Volgens de bronnen van Kotaku heeft Hangar 13 het afgelopen jaar besteed aan het maken van een prototype van een nieuwe game. Die is kennelijk niet in de smaak gevallen bij 2K. De studio zou een game gemaakt hebben waarin spelers vechten op de maat van muziek en die gelijkenis vertoont met Chroma, een project van Guitar Hero-ontwikkelaar Harmonix dat ook de eindstreep niet haalde.

Hangar 13 werd in 2014 opgericht en vond onderdak op een oude luchtmachtbasis. Mafia III is het eerste en voorlopig enige project van de studio. Eigenaar 2K Games voegde de studio in 2017 samen met de eigen studio in Praag, dat voorheen bekendstond als 2K Czech en Illusion Softworks. De Praagse studio maakte de eerste twee delen van de Mafia-reeks. Of de serie een vierde deel krijgt, is onbekend.

Door

Redacteur games

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Ze hadden iedereen al moeten ontslaan na de release van Mafia III.. Wat was deze game een teleurstelling vergeleken met de vorige delen.. ;(
Oh ja natuurlijk, want als jij een fout maakt op je werk moet jij ook je baan meteen verliezen... :F
Als ik onvoltooid product aflever op mijn werk, zit de kans er inderdaad in dat ik word ontslagen. Dit is niet zo maar een fout, wat op te lossen was met een simpele patch. Dit was gewoon een matig spel wat verkocht werd als AAA product.
En hoe is dat de schuld van de gewone programmeur, vormgever, modeler etc? Als er iemand ontslagen moet worden is het de top van de studio en de uitgever of heel misschien de lead game designer. Zij hebben toegestaan de dit product is ontstaan en zij hebben het voor een veel te hoge prijs in de markt gezet.

[Reactie gewijzigd door Abom op 16 februari 2018 12:08]

Pardon, maar ik zie echt weinig talent terug in deze game. De game is na alle patches die zijn uitgebracht op z'n best 'redelijk' te noemen. Casual gamers zullen zich er mee kunnen vermaken, maar laten we niet doen alsof dit een directe concurrent is van andere games in dit genre (zoals bijvoorbeeld GTA V). De textures zijn nooit spectaculair geweest en de meest simpele opties (zoals een outfit switchen) heeft letterlijk een maand geduurd voordat het geïmplementeerd werd (nadat de community flink had geklaagd, dat dit niet een mogelijkheid was direct na de release. Dit is volgens mij echt niet alleen te danken aan de top van de studio. Maar ik kan dit natuurlijk mis hebben
Dat zegt toch niets over de 'gewone programmeur, vormgever, modeler etc'?

Als jij in je rol als 'gewone programmeur' iets schat op 20 uur, maar je leidinggevende zegt "Die tijd hebben we niet, je doet het maar in 10", dan kan het toch zijn dat je een beneden gemiddeld product aflevert terwijl je toch je werk goed doet?
Mensen realiseren zich vaak niet dat dit gewoon de harde realiteit is. Slecht management van bovenaf waardoor de werkvloer hun werk niet meer goed kan doen.
Mee eens.
En als de werkvloer niet capabel is dan is ook dat de verantwoordelijkheid van mensen boven hen.
... en niet alleen in de gaming industrie. Krijg je bij alle bedrijfstakken als beroepsmanagers ipv vakmensen met managementcapacteiten de leiding proberen te nemen. Verkijken zich totaal op de realiteit op de werkvloer en zijn al lang weg als de gevolgen daarvan een paar jaar later als een bom inslaan.
Mensen realiseren zich vaak niet dat dit gewoon de harde realiteit is. Slecht management van bovenaf waardoor de werkvloer hun werk niet meer goed kan doen.
Mensen realiseren zich vaak niet dat slecht management niet alleen de schuld is van het management.

Ik ben die hokjes mentaliteit wel een beetje beu... Een manager stelt een team in staat hun werk op de juiste manier te doen, het team stelt de manager weer in staat z'n werkt te doen...

Mijn mening is dus dat je als team / organisatie verantwoordelijk voor een product... Als je het verpest dan is het dus de verantwoordelijkheid van het hele team en daar mogen naar mijn mening alle beoordelingen op gebaseerd worden.

Natuurlijk kan een management een project kapot managen maar goede ontwikkelaars kunnen daar goed mee om gaan. Als je op dit moment kijkt naar het aantal openstaande vacatures dan is het de schuld van een ontwikkelaar om daar te blijven... Alle goede ontwikkelaars hebben (in deze markt) de luxe om eisen te stellen, doe je dat niet ben je niets meer dan een junior (wat niet erg is)

Edit: in mijn zakelijke omgevingen zie ik heel vaak 2 dingen...

aan de ene kant project managers plannen maken zonder duidelijk te hebben wat er allemaal moet gebeuren

Aan de andere kant engineers die project manager niet voorzien van alle informatie en vast houden aan de bijna af mentaliteit (stories die in 1 dag op 90% zijn en daarna nog 3 dagen open staan omdat die 10% eigenlijk wel 70% was :p) oftewel flinke ego's die zichzelf overschatten

Beide zijn punten die door een goed team gezamenlijk worden aangepakt

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 16 februari 2018 16:05]

Of de werkvloer die niet realiseert dat er geen tijd is om van elk detail een pareltje te maken, omdat een bedrijf ook gewoon geld moet verdienen om te blijven drijven.
Tja, smaken verschillen maar "ik zie weinig talent terug" is toch echt te kort door de bocht. Ja, het spel was beperkt bij release en had de nodige issues. Maar de ontwikkeling was vanaf het begin een onmogelijke opgave: een spel met de breedte aan mogelijkheden van een GTA en een grote open wereld, maar dan gemaakt met een fractie van de tijd, het geld en de mankracht dat Rockstar had voor GTA5. De personen die dit project hebben opgezet mogen daarvoor aangekeken worden; naar mijn mening een stuk meer dan de daadwerkelijke bouwers. Zij hebben bijna wonderbaarlijk veel voor elkaar gekregen, naar omstandigheden.

Met patches en DLC is Mafia III alsnog helemaal geen onaardig spel, dat best sterk in elkaar zit qua sfeer / tijdsgeest, karakters en dialogen, missies en mogelijkheden. Geen absolute topper, o.a. door te veel herhaling, maar "weinig talent"? Ik zie een enorme hoeveelheid goed werk dat verzet is in een project dat eigenlijk alleen maar kon falen. Een open-wereld-game als deze is andere koek dan een 2D indie game of de zoveelste 1st person horrorgame. En het is niet alsof er geen issues zijn geweest met GTA5 overigens (online modus beperkt bij release en vol met cheaters / griefers).

Al met al zou ik Hangar 13 voor hun volgende game liever een jaartje extra ontwikkeltijd hebben gegeven en het management hebben aangepast, in plaats van het leeuwendeel van de gewone werkers te ontslaan.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 16 februari 2018 14:03]

Maar de ontwikkeling was vanaf het begin een onmogelijke opgave: een spel met de breedte aan mogelijkheden van een GTA en een grote open wereld, maar dan gemaakt met een fractie van de tijd, het geld en de mankracht dat Rockstar had voor GTA5.
Arguably: Witcher 3?

Ik ga akkoord dat een quasi hele studio niet opgedoekt moet worden na een fiasco, maar ik vind het toch ook niet ondenkbaar dat door de ramp die Mafia 3 was, gevolgd door een prototype nieuwe game dat niet in de smaak valt 2K het mes in de studio zet.
Als dat prototype inderdaad ondermaats was, dan zit er misschien iets in deze actie. Maar puur vanwege Mafia 3 lijkt het mij geen goede beslissing. Was een kwestie van te weinig budget toewijden, te veel eisen, en dan de gewone werker de schuld geven na afloop. Het is goed mogelijk dat dat opnieuw speelde bij het niet nader omschreven prototype. We hebben niet genoeg info om hier echt over te oordelen, maar het lijkt behoorlijk op matig management. Mafia 3 zou met een maand of zes extra ontwikkeltijd heel anders ontvangen zijn, en dan zou de beslissing tot ontslag waarschijnlijk ook anders gelopen zijn.

En The Witcher 3 is een zeldzame uitzondering; geen enkele andere studio heeft geëvenaard wat CD Project kan binnen dat budget. En helaas hebben de lage lonen en slechte omstandigheden in Polen daar veel mee te maken. Hopelijk ook een bepaalde no-nonsense efficiëntie die bij grotere uitgevers ontbreekt, maar het was zeker niet allemaal zuivere koffie bij CDPR.
Echt gesproken als iemand die zijn eigen mening door wil duwen zonder naar de argumenten van de tegen partij te kijken. Het artikel zelf zegt dat het ontwikkelteam bestond uit 2 samengevoegde studios waarvan 1 studio de eerste twee delen heeft ontwikkeld van de Mafia-reeks. Het talent was er dus wel degelijk.

Dat jij dit en andere boven genoemde argumenten in de wind slaat om je eigen mening door te drukken getuigd niet echt van een volwassen houding die bij dit soort discussies wordt verwacht. Daarnaast kun je hier geen mening over geven omdat het niet mogelijk is in de keuken te kijken van Hanger 13.

Wel lijkt het tegenwoordig normaal om zoveel mogelijk games die half klaar zijn, en kwalitatief ondermaats toch naar buiten te pompen, om er maar zoveel mogelijk geld te vangen. En als het dan een keer flopt is het de schuld van jan de werkman. Vindt ik zelf klinkklare onzin, eerder een management issue van de hogere kringen van het bedrijf. Maar die blijven weer buiten schot, zoals gewoonlijk. :(
GTA V zit wat mij betreft in een heel andere range.

Alhoewel, matchmaking, netcode (vooral tijdens rijden) en de opzet wel wat steekjes laten vallen.
Dat klopt, maar de enorme slecht poort van playstation/xbox naar Pc was gewoon verschrikkelijk. Er hing een rare gloed overheen.
Het feit dat het verkocht wordt als een AAA product heeft niet met het team maar met de publisher/verkopers te maken.

Ik denk niet dat het ontwikkelingsteam een inspraak had over hoeveel het spel zou gaan kosten.

Heel vaak zijn onvolledige producten ook een gevolg van een te strakke deadline (er is een reden dat bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 al twee keer een andere deadline heeft gekregen), maar ik ken niet echt hun interne keuken dus zal ik daar niet over oordelen.

Of je ontslagen wordt voor een onvoltooid product hangt sterk af voor wat het product dient en wat er niet functioneel of "onvoltooid" aan is. In dit geval is jouw argument dat het spel teveel kost waardoor je toegeeft dat het eigenlijk wel functioneel is maar niet zijn prijs waardig. Met andere woorden het product is wel voltooid maar een slechte dynamiek tussen sales en de ontwikkelaars heeft ervoor gezorgd dat het aan te hoge prijs op de markt kwam. Veelal heeft dit met sales te maken die hun markt verkeerd inschatten en directie die de verkeerde beslissingen maken of de publisher die ondanks alles toch aan AAA prijs iets wil verkopen.
Dat is niet mijn enige argument. Ik vind dat de programmeurs bijzonder weinig creativiteit hebben getoond, wanneer het gaat om uitvoeren van de missies (zeer repetitive), het verzamelen van verborgen voorwerpen (en eventuele unlockables), het autorijden (wat in het begin gewoon echt ruk was) en dat er simpele functies ontbraken als het wisselen van een outfit of het aanpassen van je auto (al was het alleen de kleur). De cutscene waren het enige wat indruk op mij heeft gemaakt (de verhaallijn was in het begin sterk, maar zwakte later ook af naar mijn mening). Al met al vind ik niet dat je duidelijk kunt zien dat de programmeurs, modders of andere leden van de studio hun best hebben gedaan op deze game. Ongetwijfeld dat er een groot aantal casual gamers heeft genoten van dit spel. Maar deze 'Mafia fan' kwam in ieder geval van een hele koude kermis thuis.
Dat heeft weer niks met de programmeurs en "mensen op de vloer" te maken maar met de mensen bovenin de toren... Die nemen de beslissingen.
Dat heeft allemaal met design te maken, een programmeur doet niets anders dan maken wat ze moeten maken... Over het algemeen is het de Lead designer die deze beslissingen maakt...
Stel je voor: Jouw werkgever verzint een geweldig product (geen idee welk werk jij doet, maar dat doet er niet toe). Het is te groot voor één persoon om uit te voeren, dus worden de verschillende werkzaamheden verdeeld over verschillende personen. Jij voert jouw werkzaamheden tot je beste kunnen uit en jouw deelonderdeel van het geheel is perfect. Dan heb je een of andere projectleider die er tijdens de implementatiefase een groot potje van maakt, waardoor het product niet voldoet aan de wensen van de klant. Moeten ze jou dan ontslaan?
Dat is niet mijn enige argument. Ik vind dat de programmeurs bijzonder weinig creativiteit hebben getoond, wanneer het gaat om uitvoeren van de missies (zeer repetitive), het verzamelen van verborgen voorwerpen (en eventuele unlockables), het autorijden (wat in het begin gewoon echt ruk was) en dat er simpele functies ontbraken als het wisselen van een outfit of het aanpassen van je auto (al was het alleen de kleur). De cutscene waren het enige wat indruk op mij heeft gemaakt (de verhaallijn was in het begin sterk, maar zwakte later ook af naar mijn mening).
Weet je het uberhaupt waar je het over hebt? Meestal zijn programmeurs ook niet bedoeld om creativiteit in te brengen in design keuzes, zeker niet bij AAA Studio's. Zoals velen hier al aangeven worden dit soort dingen genomen door (Lead) game design(ers) en de producers. Zij hakken uiteindelijk de knopen door. De programmeur implementeert wat aan hem of haar gevraagd wordt.

De creativiteit die jij wilt zien van een programmeur zal gebeuren bij een indie game development bedrijfje met een paar werknemers. Je kan de "matige" game die jij beschrijft zeker niet aan de pogrammeurs blamen.
Maar in dit geval zijn het de heren en dames aan de top die beslist hebben het toch maar uit te brengen. Het zijn dan ook die mensen die zouden ontslagen moeten worden, als er al ontslagen zouden moeten vallen, en niet de gewone werkmens die niet de middelen kreeg van deze heren en dames.
Er doen genoeg verhalen de ronde die een inzicht kunnen geven in hoe het daar te werk gaat (bijvoorbeeld de crunch).
Mijn god, ik schrijf software, maar ik hoop toch niet dat mijn baas mij ontslaat omdat mijn projectleider of een product owner van de klant een bepaalde beslissing neemt (wat regelmatig gebeurd, ook onder protest) die later verkeerd blijkt te zijn en de klant (of de klant daarvan) niet blij is.
Ben ik niet helemaal met je eens. Het wordt soms een hype om een spel slecht te vinden omdat andere mensen dat ook zeggen. Ik heb mij aardig met het spel kunnen vermaken.
Er waren anders wel zware problemen te zien bij reviews en streams die toch doen blijken dat het nog wat langer in development had moeten blijven. Uiteraard kan je je uitstekend vermaken met een buggy of glitchy product, maar dat maakt het niet *goed*.
Klopt ik heb met er ook mee vermaakt en uitgespeeld. Als ik een spel niet leuk vind speel ik het niet uit.
Er is natuurlijk een verschil tussen jezelf aardig kunnen vermaken en de verwachtingen waar kunnen maken die spelers hadden op basis van de eerdere Mafia games.

Vanaf het begin stoorde het me al enorm dat ik rond reed, bij een bepaald warenhuis spontaan in een conflict raakte, de boel daar helemaal leeg knalde, om vervolgens 5 minuten later een missie te krijgen waarbij ik datzelfde warenhuis, weer netjes gevuld met bad guys, nog een keer met de grond gelijk moest maken. Dat voelde zo ontzettend kansloos, dat het me daarna sneller stoorde dat de gameplay zo herhalend werd. Daardoor heb ik het al snel opgegeven.

Ik heb de game geleend van een vriend en heb er dus niet voor betaald. Ik zou me aardig bekocht voelen als ik voor die game 60 euro had neergeteld (op de PS4).
Ik wil wel verder gaan, maar het spel crasht direct bij opstarten... kan het dus niet eens afmaken.
Dan is er iets serieus mis met je. 8)7

De bugs waren niet eens het probleem, de gameplay was simpelweg te triest voor woorden. Op bepaalde momenten zat je gewoon na te denken of je deze missie niet eerder had gespeeld, totdat blijkt dat iedere missie hetzelfde is.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 16 februari 2018 14:04]

Je hebt helemaal gelijk was dramaaaaatisch
Ik ben het met je eens dat het eindresultaat me enorm teleurstelde, voornamelijk omdat mafia 1 (toentertijd) zo'n enorm goede game was. Maar kom op man. Alsof het gros van het personeel daar niet hun uiterste best heeft gedaan een pareltje neer te zetten. Ik heb geen kijk in hoe het in die business precies geregeld is, maar als het een paar bobos zijn die beslissingen nemen waar iedereen maar naar moet luisteren dan is het wel erg kort door de bocht om te roepen dat ze iedereen hadden moeten ontslaan. Als wij een project draaien en onze adviezen in de wind worden geslagen door de top managers die het allemaal beter denken te weten en dat project faalt, moeten wij dan allemaal de laan uitgestuurd worden? Ik zie niet in waarom dit soort ontslagrondes etc. zo normaal zijn in de game industrie. Stimuleert in ieder geval niet om in die industrie te gaan werken...
Sorry, maar dit spel was zeker geen pareltje te noemen na release. Ik moet toegeven dat later wat functies zijn toegevoegd die de game interessant maken. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof deze studio een volledige game heeft afgeleverd. In Mafia I waren er nog meer mogelijkheden in game, dan in Mafia III tijdens de release. Ik vind dit een dusdanige grote teleurstelling, dat ik vind dat dit team zeker consequenties mag ervaren.
Volgens mij ben ik het ook met je eens hoor? Ik vond de game enorm tegenvallen. Ik zeg alleen dat je niet kan stellen dat de medewerkers niet hun best hebben gedaan om er (in hun ogen) een pareltje van te maken. Lijkt me niet dat hun insteek is een slechte game op te leveren. En natuurlijk, als een studio een slecht iets oplevert mogen er van mij best consequenties aan verbonden zitten, maar om dan het gros op straat te gooien, betwijfel ik of degene die eigenlijk de oorzaak van het slechte eindresultaat zijn daar wel tussen zitten.
Excuus, misschien heb ik je reactie verkeerd geïnterpreteerd. Maar ik vind het schandalig dat dit spel gereleased is, is de staat dat het was. Het spel voelde als een poging tot een nieuwe shooter, terwijl Mafia al een gevestigde naam was. Hierdoor heeft de merknaam 'Mafia' behoorlijk wat schade geleden en ik denk dat ze deze studio beter op een andere game hadden kunnen zetten. Van een nieuwe IP had ik dit veel makkelijker kunnen accepteren. Maar van een gevestigde titel verwachte ik (veel) meer, dan wat er in eerste instantie geleverd is. De content van het spel was de 60 euro zeker niet waard. Nu snap ik dat de prijs niet bepaald wordt door de studio, maar door de uitgever. Alleen vind ik dat ze meer hadden mogen eisen van de studio. Want het enige wat Mafia III heeft gedaan is schade toebrengen aan de merknaam 'Mafia'.
De publisher maakt uiteindelijk de beslissing over de planning, 2 jaar om een open world game te bouwen is echt wel een pittige taak... Het is gewoon te kort gepland door 2K Games.
Dikwijls doen die mensen hun uiterste best om iets prachtigs af te leveren. En dan heb ik het niet enkel over de game-industrie alleen.

Maar soms wil de directie gewoonweg niet mee. Moeten ze zich houden aan strakke deadlines en budgetten waardoor ze niet alles kunnen afwerken zoals het hoort.
Meestal denkt de directie niet in dezelfde richting als de ontwikkelaars, maar meer in marketingtermen.

Het komt altijd op hetzelfde neer: tijd is geld... (jammer genoeg)
De game heeft anders best goed verkocht (aldus 2K), mede door een sterke marketing campagne.

Ik denk dat je het hier eerder moet zoeken bij het gebrek aan (goede) plannen voor een nieuwe game. Op dat moment heb je gewoon een onnodige kost en kan je maar beter de deuren sluiten. In een cultuur zoals in Amerika is daar ook niets ergs aan en doen ze ook niet moeilijk waarom je ontslagen bent.

Als een directie niet meegaat, dan is dat eerder omdat ze geen keuze hebben en zelf bepaalde objectives hebben ten aanzien van hogerop (aandeelhouders, banken, investeerders, ...).
Zeker weten, matig verhaal en slechte repetitieve gameplay
Dit hoeft niet automatisch te betekenen dat de studio het probleem was, als de uitgever een onrealistisch budget/planning heeft, ben je als studio in die zin de sjaak.
Ik vindt het een vermakelijke game. Het is een andere setting dan GTA en je kan net wat minder maar. Buiten dsr de same game. Auto rijden is het zelfde schieten etcetc dus ja. Of je vindt GTA ook slecht zullen alle andere njet met je eens zijn dan.en verhaaltechnisch is GTA nou ook geen pareltje.

En het woordje ''MAFIA'' moet je niet meteen een lijn trekken met de ''italiaanse mafia'' als begrijp ik de drang wel met de siciliaanse mafia. Want dat is gewoon onzin. Italiaanse mafia / Russische mafia / Yakuzza mafia er zijn er genoeg. Het is bij mafia1 zo goed gedaan omdat echt zo'n italiaanse sfeer in de game had.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 16 februari 2018 11:31]

2 en 3 waren voor mij allebei een teleurstelling kon zich nooit tippen aan de sfeer van 1
Wat een koude reactie zeg.

Ik ben er zeker van dat daar ook getalenteerd personeel tussen zit. Het is en blijft jammer dat mensen hun baan verliezen in plaats van hun conclusies te kunnen trekken en de volgende keer een beter spel te maken..
Op wat bugs na vond ik het zelf een prima game met goede set pieces maar ook een sterk verhaal.

Ze probeerden ook daadwerkelijk wat nieuws.

[Reactie gewijzigd door Rin op 16 februari 2018 11:39]

Tja iedereen zijn ding hé. Het verhaal, de muziek en sfeer vond ik eigenlijke uitermate goed in Mafia 3. Waar het fout ging was dat je veel te lang steeds hetzelfde moest doen. Per gebied leegruimen met elke keer dezelfde gameplay. Kon niet wachten tot het einde, maar speelde toch verder voor het verhaal.
Dat is juist wat er momenteel mis is met de AAA industrie, dat als een game niet leuk is/slecht verkoopt ze daar steevast het team voor aankijken, en niet degene die de game bedenken (die in dit geval dus lekker bij 2K zitten) er komt voor die developers gewoon van hoger af een plan en daar heb je je maar aan te houden, hoe slecht dat plan ook is..

Is het een beetje lullig die mensen vervolgens aan te rekenen als het plan 'flopt', maar dat is dus wel precies wat er gebeurd, die mensen worden niet beoordeeld op hun werk, maar op het totaalplaatje van de studio.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 16 februari 2018 21:27]

Blijft toch wel een beetje de voornaamste reden waarom ik blij ben niet in die industrie te werken. Men wordt zo gemakkelijk op straat gezet rond t einde van een project.
Sorry maar in welke branche is dat uiteindelijk niet, als het om economische redenen gaat kun je overal makkelijk ontslagen worden. Ook hier in Nederland is het aardig achteruit gegaan met de tegemoetkomingen voor werknemers.

Daarnaast is het ook een lastige industrie, projecten van meerdere jaren, 4 jaar is geen uitzondering. Waarom denk je dat de grote spelers altijd blijven voortborduren op bestaande franchisen. Ze willen zo min mogelijk risico lopen.

Het gaat hier duidelijk om slecht management of het missen van echte creatieve mensen. Begrijp alleen niet dat men dan niet eerder ingegrepen heeft. Probleem is gewoon dat er binnen deze industrie veel mensen aan het roer staan die alleen maar kijken naar geld en geen enkel benul hebben wat de gamers echt willen. Geen wonder dat er zo weinig vernieuwing is binnen de game industrie, en de vernieuwing die er is zijn vaak kleine game studio's.
Sorry maar in welke branche is dat uiteindelijk niet, als het om economische redenen gaat kun je overal makkelijk ontslagen worden. Ook hier in Nederland is het aardig achteruit gegaan met de tegemoetkomingen voor werknemers.
Werk anders toch al inmiddels bijna 10 jaar voor dezelfde baas en heb enorm veel rechten. Mij kan men niet eens zomaar ontslaan. En zo zijn er enorm veel mensen aan het werk in Nederland. En ja, ook ik tik codes etc voor m'n werk.

Het doet me heel erg denken aan een bedrijf waar ik vroeger stage heb gelopen. Daar kreeg standaard niemand zn contract verlengt (op enkele uitzonderingen na). Letterlijk ieder jaar werd 60 tot 80% van t personeel vervangen. Puur omdat dat het beleid was. Ben je goed in je werk? Heb jij even pech, we vervangen je want dat is policy.
Welke rechten heb je dan precies, want zoveel heb je er helemaal niet hoor. Kijk het ontslagrecht maar eens na, ja je hebt recht op een vergoeding maar wat verwacht je allemaal voor rechten dan?

Als het een goed lopend bedrijf is en je voert je functie goed uit dan kan je inderdaad op kort termijn weinig gebeuren, maar als de cijfers niet zo rooskleurig zijn en ze moeten bezuinigen dan lig je er zo uit hoor. Dan maakt het niet uit of je er 10 jaar werkt of 20 jaar, alleen voor je vergoeding.

Edit: In mijn familiekring is iemand na meer dan 30 jaar nog zonder problemen ontslagen, samen met al zijn collega's. Terwijl het bedrijf goede cijfers had, alleen de werkzaamheden wilde verplaatsen naar goedkope loon landen, ook al had die een inkoopfunctie. Gelukkig viel hij nog in de oude ontslagvergoeding, maar voor de rest heb je geen been om op te staan.
Het doet me heel erg denken aan een bedrijf waar ik vroeger stage heb gelopen. Daar kreeg standaard niemand zn contract verlengt (op enkele uitzonderingen na). Letterlijk ieder jaar werd 60 tot 80% van t personeel vervangen. Puur omdat dat het beleid was. Ben je goed in je werk? Heb jij even pech, we vervangen je want dat is policy.
Dit weet je dus al voordat je het contract tekent en ik zie hier helemaal geen probleem in, als het je niet bevalt dan zoek je toch naar een baan waar ze niet zo'n dom beleid hebben. Een bedrijf kan alleen zo'n beleid voeren als er genoeg aanbod is in personeel en de kennis en ervaring er blijkbaar niet veel toe doen op die functies.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 16 februari 2018 12:26]

Het recht dat men me niet zomaar kan ontslaan? Daar moeten echt wel goede gegronde reden(en) voor zijn.
Dit weet je dus al voordat je het contract tekent
Nope, dat weet je niet met zekerheid. Zelfs wanneer men iemand vast in dienst wil nemen is het normaal om daar eerst enkele jaar contracten voor te gebruiken. Is kennelijk voordeliger in onkosten.
Ik vond het een aardige game, wel echt een teleurstelling vergeleken met Mafia 1 & 2.
Heb de hoofdgame wel uitgespeeld, vond het vermakelijk maar wel zeer herhalend, de dlc en updates heb ik geen kans meer gegeven was er wel klaar mee.

Hopelijk komt er ooit wel een Mafia 4 in de stijl van 1 & 2.
Jammer, maar was te verwachten. Mafia 2 was al een stuk slechter dan het pareltje deel 1, en 3 was helemaal verschrikkelijk. Tijd voor een reeks met een andere naam die weer door het originele Illusion Softworks wordt gemaakt.

Lijkt een beetje op Call of Juarez, die van pareltjes naar ongelofelijke rommel ging, puur om de franchise nog even dood te kunnen melken.
Ik vind het een erg gave game. Heb me er onwijs mee vermaakt en het verhaal vond ik ook boeiend. Mafia 1 en 2 heb ik ook gespeeld.
Wel jammer, hoop dat er een Mafia IV komt. Vond Mafia III een prima game. Het was wat repetitief met de sidemissies en territories maar het verhaal was wel echt prima in orde. De sfeer en karakters waren uitstekend en de muziek perfect. Ook al dat gedoe over dat er bugs in zaten heb ik zelf bijna niks van gemerkt. Heb hem op de PS4 gespeeld en op 1 keer na geen issues gehad.

Ook deel 1 en 2 gespeeld, vond deel 3 beter dan deel 2 kwa gameplay. Het schieten en coveren van deel 2 was niet goed. Deel 1 heb ik wel nostalgische gevoelens voor, maar was ook geen perfecte game. Verhaal is voor mij wel erg belangrijk en dat vindt ik in elk deel nog prima gedaan.
Ik heb eens even naar het portfolio op de website van 2k gekeken (heb Mafia 3 overigens niet gespeeld). Maar als ik daar naar kijk zit er toch eigenlijk helemaal geen triple A titel meer bij die recent is uitgekomen. Wellicht ben ik wat hard voor 2k, maar eigenlijk teren ze op wat ''nostalgische gevoelens'', Bioshock, Borderlands van wat jaren geleden. Civilization is natuurlijk wel een naam, maar onderhand vind ik de laatste delen ook echt weinig vooruitstrevend meer te noemen, Xcom 2 is nog wel recent, maar dat noem ik nou ook geen blockbuster of iets dergelijks (nooit gespeeld ook overigens, zal best kwaliteit hebben maar dan in een meer niche genre). De strategie lijkt in ieder geval nog even teren op het verleden zonder echte visie, of toekomstige topper?

In dat licht verbaasd me dit nieuws dan ook niets.
Offtopic regarding Mafia III:
Mafia III was qua Mafia reeks slecht.
Maar dat is puur gebaseerd op de kwaliteit spellen qua verhaal, gevoel etc.
Spel an sich was niet slecht. Heb me prima vermaakt met het spel.
Mijn tip naar hun is ook om terug te gaan naar hun Roots, maar niet teveel focussen op GTA.
Roaming enzo allemaal leuk, maar blijf voornamelijk bezig met het origineel.

OT:
Verder een rare actie ineens.
Dit soort zaken is meestal een voorbode dat de zaken niet goed gaan...
Dat dacht ik ook op het eerste (snelle) gezicht 8)7
Lijkt me op Trump en Frank Underwood, maar dat zal wel niet waar zijn :+
Nee, dit haar ziet er realistischer uit :')
Tja als ze ondertussen niet aan een andere game werken... je betaald ook niet meer vakkenvullers dan dat je vakken heb...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*