Door , , 177 reacties

Mafia III heeft elementen die horen bij een topgame. Het verhaal wordt op een originele manier in pakkende tussenfilmpjes verteld, de personages zijn kleurrijk en de sfeer in de stad is, met dank aan de ijzersterke soundtrack, perfect. Ook grafisch doet Mafia III het goed, en de game speelt lekker, mede doordat gamers een aantal zaken aan de besturing naar eigen voorkeur kunnen instellen. Helaas gaan er ook dingen mis in 2K Games' freeroaming-actiespel. De AI maakt het spelers soms erg makkelijk en de basisgameplay valt vrij snel in herhaling. Daarnaast wordt het spel geplaagd door de nodige bugs. Soms leiden die zelfs tot niet-werkende missies en vastlopers, waarna de game opnieuw gestart moet worden. Mafia III is ook dan nog steeds een zeer vermakelijke game die gamers makkelijk tientallen uren in New Bordeaux houdt, maar de game komt tekort voor een echte topscore.

Prijs bij publicatie: € 59,99
Verkrijgbaar vanaf: € 35,25
Geteste uitvoering: Mafia III, PlayStation 4
Je zit in een oude, Amerikaanse muscle car. Je rijdt door moerassig gebied, terwijl in de verte de contouren van een stad zichtbaar worden. Door je krakende speakers van je auto schalt House of the Rising Sun, natuurlijk uitgevoerd door The Animals. De zon zakt weg achter de bomen. Een ultiem geluksmoment waarin je jezelf even helemaal kunt verliezen. Tenminste ... als je een normaal persoon was, en niet een oorlogsveteraan met een 'kill list' waarop elk kopstuk van de Italiaanse mafia staat. Die veteraan is Lincoln Clay, en dit is Mafia III.

Er valt veel te zeggen over Mafia III, dat vorige week werd uitgebracht door 2K Games en is ontwikkeld door Hangar 13, maar niets is zo prominent aanwezig als de 'southern charm' die hoort bij het New Orleans van eind jaren zestig. Het enige verschil is dat de stad in het spel 'New Bordeaux' heet, maar verder is het plaatje perfect. Belangrijkste drijvende kracht daarbij is de soundtrack. Grote namen als The Rolling Stones, Johnny Cash, Aretha Franklin en James Brown passeren de revue en zetten de sfeer perfect neer. Niets is zo verbonden met het Zuiden van Amerika van eind jaren zestig als de muziek van die tijd. Dat heeft Hangar 13 goed begrepen, en het resultaat mag er zijn.

Hoewel, is 'niets zo verbonden'? Het lelijke monster dat racisme heet vierde in die tijd en op die plaats ook nog hoogtij. De slavernij was weliswaar afgeschaft, maar verschillende regels voor blank en zwart waren er aan de orde van de dag. Mafia III opent met de disclaimer dat apartheid en racisme voorkomen in Mafia III omdat de fenomenen bij die tijd horen. Een goede zet natuurlijk: New Bordeaux zonder enige vorm van discriminatie zou een onvolledig en oneerlijk beeld geven. Dus word je om de haverklap aangesproken met 'boy' en zeker buiten de grote stad winkels of barretjes uitgejaagd omdat je huidskleur de eigenaar niet aanstaat. Een realiteit die, pijnlijk genoeg, hoort bij het tijdsbeeld.

Dat de speler met deze elementen geconfronteerd wordt, heeft alles te maken met de hoofdrolspeler van Mafia III. Lincoln Clay is een grote Afro-Amerikaan die net terugkomt uit Viëtnam, waar hij zijn land heeft gediend. Wanneer hij terugkeert in New Bordeaux wordt hij met open armen ontvangen door zijn surrogaatfamilie, die toevallig ook uit kopstukken van de zwarte maffia bestaat. De intro van het spel vertelt het verhaal van hoe samenwerking met de Italiaanse maffia in de stad leidt tot het einde van de zwarte maffia, uiteraard door verraad door de Italianen. Lincoln ziet al zijn vrienden omkomen, maar weet zelf op miraculeuze wijze te ontsnappen. En dat is slecht nieuws voor de Italianen.

Met de hulp van CIA-agent John Donovan en dominee Father James komt Lincoln Clay er weer bovenop en kan hij zijn grote wraakactie starten. Die wraakactie is gericht op Sal Marcano, de grote maffiabaas in New Bordeaux. Een maffiabaas uitschakelen is echter geen sinecure. Om hem te bereiken, zul je eerst al zijn onderbazen uit de weg moeten ruimen. Zo begint een lange weg die, uiteindelijk, moet leiden tot een flinke machtsverschuiving in New Bordeaux. Dat verhaal beleef je stiekem niet live; het wordt eigenlijk verteld door de overlevenden die terugkijken op de periode. Dat levert een leuke combinatie op van tussenfilmpjes die zich afspelen tijdens de gebeurtenissen eind jaren zestig en tussenfilmpjes die zich pas veel later afspelen. Een originele vertelstijl, die absoluut bijdraagt aan hoe het verhaal wordt beleefd.

Populaire gebruikersreview

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2