Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mafia II en III krijgen wellicht remaster voor pc en consoles

Er komen wellicht remasters aan van Mafia II en III. Op de site van de Taiwanase keuringsinstantie zijn de titels Mafia II: Definitive Edition en Mafia III: Definitive Edition verschenen. Enkele dagen geleden verscheen Mafia II: Definitive Edition ook al bij een Koreaanse keuringsinstantie.

De website Gematsu ontdekte de weergave van Mafia II: Definitive Edition bij de Koreaanse instantie voor gamekeuringen; deze keuring is voor de Nintendo Switch. Volgens de gamewebsite prijken beide titels inmiddels ook op de site van de Taiwanese keuringsinstantie; deze keuringen zijn voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. De keuring van de Mafia II-versie voor de Switch kan gaan om een port van het origineel, maar de keuringen van de Taiwanese instantie zouden kunnen duiden op remasters, al is dat niet zeker. Tot op heden heeft 2K Games nog geen officiële aankondigingen gedaan.

Mafia III is de laatste game in de reeks en kwam in oktober 2016 uit voor de pc, PS4, Xbox One en in mei 2017 voor macOS. In dit spel van ontwikkelaar Hangar 13 kruipt de speler in de huid van een Vietnam-oorlogsveteraan die in een op New Orleans lijkende stad in het jaar 1968 wraak neemt voor de moord op zijn 'familieleden'. Hangar 13 werkt overigens aan een nieuwe, onaangekondigde game. Mafia II stamt uit 2010 en kwam uit voor de pc, PS3 en Xbox 360.

Terugkijken: videoreview van Mafia III

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-04-2020 • 19:42

103 Linkedin

Submitter: ChopperGunnerNL

Reacties (103)

Wijzig sortering
Terwijl Mafia 1 zoveel beter was... Dat lijkt me een veel betere kandidaat voor een remaster
True. Maar 2 was ook wel goed. Drie zit niemand op te wachten denk ik :D
Eens. Drie was grappig, maar briljant was ie zeker niet. Twee vond ik geweldig.
Ja en nee. Bekijk deze vergelijking eens: https://youtu.be/AQK56Qi5iKE
Wat je naar mijn mening hierin goed ziet is dat 2 een stuk verfijnder is dan 1. Een remake van 1 zou vandaag de dag het minder goed doen, denk ik. Hoewel ik zowel 1 als 2 heel leuk vond, de sfeer van 1 echt super was, denk ik dat beginnen met een remake van 2 de betere toegangelijkere keuze is.
Bijzonder hoe goed Mafia 1 er eigenlijk uitzag voor zn tijd. Wel een hele kale wereld maar van die 3 veruit de beste.
Daarom een remake, dan kan je bepaalde zaken aanpassen. Als het exact dezelfde game in een ander jasje is heb je een remaster (of port, zoals men het vroeger had genoemd).

De eerste Mafia was baanbrekend, maar ik ben ook zeker bang dat er de nodige QOL zaken ontbreken die het spel de das om doen. Desondanks, de impact van 2 is een stuk groter als je deel 1 hebt gespeeld, al is het maar vanwege één bepaalde scene.

Dank voor de video overigens, daar ga ik even voor zitten!
Mafia 1 remake Besturing verbeteren zou al een hele grote stap zijn.
Mafia 2 was wel okay ish. Mafia 3 had alleen een kick ass soundtrack.
Maar de originele race in Mafia 1 was veel moeilijker en is door opdracht van hoger op al makkelijker gemaakt, en dat heb ik van eerste hand van een van de developers destijds van Mafia 1 welke zich toegelegd heeft op onder andere de race maar ook de cute-scenes en animaties van de game... Patrik Marek.
Dus misschien kunnen ze dat dan alsnog doen, al ben ik bang dat veel van dat team er niet meer is onder andere bovenstaande (welke zich bezig houd met special effects van Hollywood blockbusters) waardoor waarschijnlijk Mafia 1 geen remake krijgt.
Die heb ik zelfs door een easter egg moeten halen, toen de patch nog niet bestond. Man wat was dat lastig, de hele tijd omslaan met die snelle bakken :-P.
Zo moeilijk vond ik die niet rijden, Maar kon het laatste stuk van het spel nooit uit spelen. Het aimen was knudde. En op het einde was het alleen maar trial en error voor me daar door. Besturing is eigenlijks best wel clunky zeker met vergelijkbare 3rd person games van vandaag.
Maar dat was niet anders met Gran Turismo 3.
Het waren pioniers van een nieuw genre aan games destijds, en dat merk je.
Maar zelfs in latere game reeksen merk je de verbetering met elke release. Als je bijvoorbeeld de eerste Assassin's Creed vergelijkt met AC Oddesey dan is ook daarvan het eerste deel wat ruig in vergelijk.

Maar de sfeer door dialogen en muziek, en de opbouw van de steden in Mafia 1 is gewoon hartstikke goed. Het zou echt een grondige remaster verdienen.
Bij Maffia 2 vond ik het pimpen van de auto's en het tanken heel vet.
Mafia 1 komt uit 2002 ofzo. Voor z'n tijd was dat on-ge-kend en wat mij betreft ook één van de beste games/verhalen ooit. Mafia 2 kwam 8 jaar later uit, natuurlijk is dat verfijnder. Als ik naar de remakes van Resident Evil 2 en 3 kijk, dan maakt het niet uit hoe verfijnd een game toentertijd was. Mafia 2 had net zo'n "levendige" wereld als deel 1 en dat is voor een game die 8 jaar later uitkwam geen compliment.
Ik vond 2 zo kort eigenlijk. Deel 1 heb ik veel en veel meer gespeeld omdat je minder aan de hand werd genomen.
Deel 2 was inderdaad erg kort. Het is wel een van de eerste, en tevens weinige games, waar ik een platinum trophy voor heb behaald.
Een significant deel van de game was omgezet in een video, in plaats van dat het speelbare missies waren. Dat deed de game echt de das om destijds en leverde enorme kritiek op. Achteraf gezien was het nog altijd een toffe game, maar zelfs de hoop dat de geschrapte content achteraf als expansion / dlc / mission pack uitgebracht zou worden was vergeefs. Erg jammer, zo bleef de bittere nasmaak.
Ik begon mij in 3 al heel snel te ergeren aan de enorm repetitive gameplay, de muziek en sfeer was prima.
Toch heb ik em niet uitgespeeld vanwege de repetitive gameplay, werd dat zo zat.

Maar weer een remaster zucht..., een SOF2 remaster die net zo makkelijk te modden is als het origineel zie ik bijvoorbeeld veel meer zitten.
Oef die deden wij actief op clanbase :D
Bij 3 had je eigen gewoon de demo kunnen spelen en niet verder. Het begint interessant maar wordt snel saai.

Verder zie ik niet helemaal wat er aan een 4 jaar oude game geremasterd zou moeten worden.
Deel twee was echt een cutscene-feest met content die eigenlijk speelbaar zou moeten zijn. Deel 1 was echt een filmisch pareltje. Nog steeds goed speelbaar.
In 2 vond ik de map te klein en er was vrij weinig te doen.
Potentie had het zeker
Ik heb deel 1 en 2 samen gekocht en na elkaar uitgespeeld. Voor z'n tijd was Mafia (1) zeker briljant maar eerlijk gezegd heb ik iets meer genoten van Mafia 2. Daar zat meer actie en variatie in dan in deel 1 waar je toch soms nodeloos lange stukken moet rijden van punt A naar B en terug naar A...
Wat mij betreft maakt men beter geen remake van Mafia 1: Zo kan iedereen terugkijken met nostalgie en hoeft niet te beseffen hoe saai de game soms is vergeleken met hedendaagse games :+
2 en 3 trokken mij helema niet, 1 juist wel. echt jammer dat ze die. iet remasteren hoop era een tijd op :D
Waauw. Dat was mijn eerste idee ook. Het eerste spel dat pakt, alsof je mee in een film speelt. Ik heb met het einde een traantje moeten weg pinken.

Had je het helemaal uitgespeeld ging je voor challenges om de meest gestoorde voertuigen te unlocken.

Zo'n spelletjes maken ze bijna niet meer. Hier heb je veel te veel plezier aan voor een te lange tijd zonder extra geld aan de publisher over te maken.
Terwijl ik rustig bezig ben met assassin's creed Odyssey waar ik erg snel ga zijn als ik binnen 100 uur klaar ga zijn en ik geniet er tot nu toe al ruim 40 uur volop van... Maar nee games waar je lang mee bezig bent maken ze niet meer 8)7
Speeltijd zegt op zich weinig, want veel moderne games duren wel lang, maar zijn imho enorm repetitief. Na enkele uren heb ik vaak het gevoel dat ik voortdurend hetzelfde aan het doen ben en dan verlies ik al snel mijn interesse.

Geen ervaring met Assassin's Creed Odyssey, maar de eerste Assassin's Creed was ik vrij snel beu, net als Assassin's Creed Unity (blij dat die laatste gratis was).
AC Unity was met afstand de slechtste in de serie wat mij betreft. De serie was ook echt af aan het takelen toen... Maar met Origins en Odyssey hebben ze het echt over een andere boeg gegooid en wat mij betreft zijn ze echt stukken beter nu.

Je hebt gelijk dat speeltijd niet alles zegt, daarom zei ik er bij dat ik al 40 (blijkt al 50 te zijn) uur er volop van geniet. En ik reageerde vooral op de suggestie dat er bijna geen games meer gemaakt zouden worden waar je lang veel plezier aan kunt hebben zoals blijkbaar met de eerste Mafia... Er zijn naar mijn idee zat games die heel erg veel waarde bieden voor hun geld. En vooral als je dan kijkt hoe lang Mafia blijkbaar was (niet heel lang), zie mijn post hierboven waar ik howlongtobeat.com aanhaal.

En natuurlijk is smaak ook nog persoonlijk. Ik hou van games als ik de basis gameplay loop erg leuk vind om te doen en er een duidelijk gevoel van progressie in zit. AC speelt daar voor mij perfect op in, ik vind het erg leuk om een fort vol soldaten langzaam te ontmantelen, en mocht ik gesnapt worden vind ik de combat waar ik als een Griekse halfgod een half leger afslacht ook erg amusant. Vind je die gameplay loop niet leuk dan gaat het natuurlijk ook veel sneller erg repetitief aanvoelen en dan is het beeld van de game compleet anders.
Ik wist dat deze ging komen. Vandaar dat er bijna staat. Ik speel enkel spelletjes die de moeite zijn. En ze maken ze nog. Ik ben helemaal weg van rimworld.

Een beetje snel gereageerd voor een doorgewinterde tweaker.

En assassins creed odyssey heeft geen manier om na aankoop de publisher te spekken? Je vergelijkt een grind met een verhaal...

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 6 april 2020 20:50]

Ik doel op meer dan alleen lengte van een spel. Een spel lang maken is geen kunst. Hoe langer je het rekt, des te meer microtransacties je verkocht krijgt.

En er is in mijn ogen maar 1 mafia game, dat is mafia 1. Ik heb deel 2 en 3 geprobeerd maar is niet mijn smaak.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 6 april 2020 23:31]

Maar leg eens uit dan? Want ik snap werkelijk niet wat je bedoelt dan. Ze maken geen leuke games meer? Ik vraag me echt af hoe je dat kunt verdedigen... Je doet het ook niet (ik zie geen enkel argument) dus misschien kun je dat inderdaad niet.
Hij noemt de grind eerder al. Games worden veel opgerekt, onnodige gates toegevoegd. Ze creëren een probleem (die er niet hoeft te zijn), zodat ze je een oplossing kunnen verkopen.

Mensen kopen booster packs. Hoe slecht is de set up van een spel als mensen betalen om het niet te spelen ? De grind hoeft er totaal niet in te zitten. Voegt echt nul waarde toe aan gameplay enzo. Het is alleen een truc die ingebakken moet worden in het spel, omdat het niet meer genoeg is om alleen een goed spel te verkopen.

En daar zijn ontelbare voorbeelden van.
Spuck legt het goed uit.
The Witcher 3 was anders behoorlijk lang.
The Witcher is in mijn opinie op het randje. Je ziet dat ook als mensen er over praten. De ene vind het een te gek verhaal. De andere toch wat grindy. Ik zit er tussen in. De serie in zijn geheel is, alweer in mijn opinie, beter dan de mafia reeks. Omdat Witcher steeds goede games zijn. Terwijl mafia 1 en 2 en 3 minder met elkaar te maken hebben, en de kwaliteit van de content met elke release achter uit gaat.

Mafia 3 is een opgesmukt godfather game. Of een uitgeklede GTA1, GTA2. En rekken en rekken en rekken, mooi voorbeeld van een lang spel dat weinig bied.

The Witcher is ook weer zo lang dat ik er eigenlijk te weinig tijd voor heb om het uit te spelen zonder rushen. Dat is voor mij een jaar lang geen enkele andere game spelen.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 8 april 2020 14:52]

True. Het ergste nog aan Maffia 3 was dat als je alles had overgenomen dat nog een keertje mocht overdoen. En ik was ook heel snel klaar met missies die je de hele kaart over stuurden (fucking swamps).

Van deel 2 werd ik overigens wel blij maar ik vond die dan ook een goed verhaal hebben.
Exact hetzelfde ervaren.
mja als je de grindfests zoals AC vergelijkt met mafia 1 zit daar toch wel een enorm verschil in hoor..
Ik heb me 150+ uur uitermate vermaakt met AC:O. Één van de weinige(zo niet enige) niet- race spellen waar ik meer tijd in heb zitten is Skyrim.

RDR2 was ik eigenlijk al veel eerder klaar mee. Zit nu in de epiloog en het kan een aantal weken duren voordat ik verder ga(als ik het al doe). AC: Odyssey heb ik bijna geen dag niet gespeeld tot het eind(incl alle DLC's).

Mafia 1 ben ik helaas te laat aan begonnen. Vond het niet meer aan te staren toen ik hem kocht omdat 2 me zo beviel. Dus daar mag wat mij betreft wel een remake van komen(met een remaster kom je er niet)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 6 april 2020 20:53]

Je doet constant hetzelfde. Das geen game meer maar slavenarbeid. Vond het al bij origins al zo. Vind eigenlijk de assasins creed beter voor origins.
Slaven arbeid gaat wat ver maar odessey is zeker wel repetitief.
Ook de dialogen voor vrijwel alle sidequests worden constant gerecycled.

Ik word gek van "have you killed them?" "Every last one"
Dat ze het nodig vonden dialogen van 2 main characters in te spreken heeft zeker z'n sporen in kwaliteit achter gelaten.

Dat gezegd hebbende. Wat heeft het team wat het oude griekenland moest creëren uitzonderlijk werk geleverd. De schaal, grafische pracht, licht. De presentatie en het formaat en variatie van de speeltuin is werkelijk fantastisch!. Beter zelfs nog dan de speelwereld van The Witcher 3 voor mij. (zitten meer gekopieerde elementen in)

Echter is juist de dikke onvoldoende van de voice acting echt iets wat oddessey nekt.
Dat is wel grappig aangezien ik in de Witcher elke locatie uniek vindt overkomen en ook kan herkennen. Terwijl in ACO de steden en omgeving er voor mij allemaal op elkaar lijken en ik het verschil niet kan zien.
Die dialoog is volgens mij van een automatisch gegenereerde quest, zo'n ding wat op een messageboard verschijnt. Die negeer ik grotendeels en ik hoor die regels dan ook bijna nooit. Er zijn héél veel sidequests die wel allemaal unieke (gesproken) teksten hebben en ik herken me dan ook niet zo in die kritiek.
Wel moet ik daarbij zeggen dat ik de gold edition heb, wellicht dat een deel van die sidequests met een van de DLC's is toegevoegd.
Mee eens, deel 2 was best leuk gedaan maar valt imho in het niet bij het bizar goede Mafia: City of Lost Heaven. De sfeer en storytelling zijn van een fantastisch niveau, al helemaal voor een game uit 2002 (!).
Klopt, Mafia1 was de beste, daar had je het gevoel dat je een mafia spel aan het spelen was.
Bij Mafia3 had je meer het gevoel je speelt een GTA in een ander jasje!! Zo jammer...
Dat zou geen remaster zijn maar een remake
Naar mijn weten is een remaster losjes gebaseerd op het origineel en een remake opgepoetst. Al zal Mafia 1 inderdaad behóórlijk opgepoetst moeten worden :p als ze maar van het verhaal afblijven, beste spel dat ik ooit heb gespeeld. Alsof je een ontzettend goed boek leest, film kijkt waar je echt meegesleept wordt door de emoties en spanning van het verhaal. Maargoed, dat is mijn mening.
Nee, een remaster is net dezelfde game maar opgepoetst... De graphics wat verbeterd, misschien wat bugfixes en quality of life verbeteringen, maar veel meer meestal niet. Een remake, het woord zegt het eigenlijk al, de game gewoon helemaal opnieuw gemaakt. Kijk bijvoorbeeld naar de Final Fantasy 7 remake die nu ongeveer uitkomt. Het is niet dezelfde game, duidelijk, maar de game is naar hedendaagse maatstaven opnieuw gemaakt.

Edit: Remaster kun je trouwens ook zien in waar het woord vandaan komt, het remasteren van originele studio opnames (muziek). Je hebt daarbij dezelfde originele opnames maar je gebruikt bijvoorbeeld betere aparatuur om de muziek nu in betere kwaliteit aan te bieden, of je mixt het op een andere manier af (bijvoorbeeld omdat het origineel voor radio afgemixt was wat heel vlak is en niet tot zijn recht komt op een degelijke muziek installatie). Als je het ook naar muziek trekt dan is een remake meer dat het nummer compleet opnieuw opgenomen wordt (en dan vaak ook met meer wijzigingen er in).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 april 2020 22:46]

Ja en nee. Bekijk deze vergelijking eens: https://youtu.be/AQK56Qi5iKE

2 is een stuk verfijnder dan 1. Hoewel de sfeer van 1 ook wel fantastisch was.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 7 april 2020 11:26]

Helaas... Mafia 3 was een grote flopper. Ik had graag Mafia 1 ook gezien.
Laatst Mafia 3 nog gespeeld. Hoeft niets aan gedaan te worden. Graphics zijn nog geweldig, gameplay daarentegen...
Na 15% gespeeld te hebben is er weinig meer aan, valt volledig in herhaling.
Maar daar zal een remaster niks aan veranderen.
Gaan we nu serieus spellen uit 2016 remasteren? :O
Metro Last Light was 1 jaar na de release al geremasterd.
Het spel kwam uit in 2013 en de "Redux" (Remaster) voor zowel Last Light als 2033 kwam uit in 2014.

Dus antwoord op je vraag is ja :D
Ik heb de afgelopen twee jaar veruit de meeste lol beleefd aan Black Mesa. Wat mij betreft zijn remasters van harte welkom, zolang ze een beetje trouw aan het origineel blijven (looking at you Halo).
Een definitive edition is toch meer zoiets als een Game of the Year editie met alle DLC erbij en niet echt een remaster. Als we nu al spellen van 4 jaar oud gaan remasteren is er toch wat goed mis met de game/entertainment industrie. Ik kan me ook niet voorstellen dat het goed zou verkopen.
Waar jij en ik al bang voor waren is dat het een mode-woord/cash-cow aan het worden is, als dat het al niet is. Het is nog wachten op de "re-imagined" versies van games.
Breng dan gewoon een DLC uit met opgepoetste graphics en wat game play verbeteringen en noem het dan the Definitive Edition :/
Just when you thought you're out, they pull you back in...
oh, and, bring a piece :)
Deel 3 kan me echt gestolen worden. Deel 2 is wel nice om te hebben!
Een remaster of remake van deel één zou pas nice zijn. Wat een game was dat zeg voor die tijd. :*)
Idd, liever een remaster van Mafia 1. 2 was nog wel oke, 3 was echt drama.
Mafia 1 zou inderdaad beter een remaster kunnen krijgen. Mafia 3 heeft mij helaas nooit getrokken.. ook nooit uitgespeeld. Maar een remaster van mafia 2 is ook meer dan welkom. :)
Jaaaaa Mafia 1 please! 2 was zeker ook niet slecht en ziet er grafisch nog steeds goed uit vind ik persoonlijk. Qua storyline, sfeer en muziek was 1 wel echt het vetste.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True