×

Mafia II

Door , 76 reacties

Net GTA?

Wie onlangs de 'Kick in the head'-trailer van Mafia II heeft gezien, heeft eigenlijk de hoofdgedachte van het spel al meegekregen. In de trailer zie je hoofdpersoon Vito Scaletta en zijn beste vriend Joe uiteenlopende missies uitvoeren en rottigheid uithalen in een stad die is ontworpen op basis van New York en Chicago, begeleid door sfeervolle muziek van Dean Martin. Precies zoals we ons voorstellen hoe de situatie eind jaren veertig, begin jaren vijftig van de vorige eeuw moet zijn geweest.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: pc, PlayStation 3

Mag het spelconcept van Mafia II inmiddels als bekend worden beschouwd? Wij denken van wel, maar voor de zekerheid geven we de setting nog even in een notendop: Vito komt met lichte verwondingen terug uit de Tweede Wereldoorlog en hij komt dankzij vriend Joe in de wereld van de 'made men' en 'wiseguys' terecht, oftewel de wereld van de maffia. Vanzelfsprekend komt Vito zo in contact met steeds hoger geplaatste maffiosi en hij krijgt als gangster ook steeds meer aanzien. Dit alles speelt zich af in Empire Bay, dat bestaat uit onderdelen die je kent uit New York en Chicago, de twee Amerikaanse maffiasteden bij uitstek. Na meerdere presentaties en korte speelsessies kregen we onlangs eindelijk de kans om deze stad uitgebreid te verkennen.

"Eigenlijk is het net GTA", merkt iemand op, terwijl we net zijn begonnen aan de preview-versie. Daarmee doet hij Mafia II echter tekort. Hoewel GTA een langlopende, succesvolle serie is en er vast wel elementen van die serie in Mafia II zijn beland, mag je je ogen niet sluiten voor het feit dat de roemruchte GTA-serie pas lang nadat Mafia het daglicht zag écht groot werd. De series spelen ongetwijfeld leentjebuur bij elkaar, maar dat de Mafia-franchise zijn eigen bestaansrecht heeft, staat als een paal boven water.

*