Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Oculus heeft op de Game Developer Conference vier nieuwe games voor zijn Rift-headset en Touch-controllers aangekondigd. Ook komen er twee games voor de Samsung Gear VR, waaronder een nieuw spel van de Nederlandse vr-studio Force Field.

Oculus Touch-game Blade & Souls: Table Arena is volgens Oculus een kruising tussen een rts en een kaartspel. De game wordt gemaakt door NCSoft. Hidden Path Entertainment komt met Brass Tactics, dat is een rts die samen met andere spelers in co-op gespeeld kan worden en waarin spelers het tegen elkaar kunnen opnemen.

From Other Suns is de vierde vr-game van Gunfire Games voor Oculus. Het is een co-op-shooter waarin vier spelers samen de mensheid moeten zien te redden door aliens af te weren. Tot slot is er The Mage's Tale van inXile Entertainment. Dat spel brengt het universum van The Bard's Tale naar virtual reality. Het is een dungeon crawler adventure-rpg waarbij spelers met handbewegingen magische spreuken kunnen uitvoeren.

Voor de Samsung Gear VR-headset zijn twee games in ontwikkeling. Augmented Empire van Coatsink Software moet een tactische rpg worden die doet denken aan de Xcom-games en voor een mobiele game zou het spel een diepgaand verhaal hebben. Het Nederlandse Force Field, dat vorige week zijn debuut Landfall uitbracht, komt met Term1nal: een third-person game die draait om stealth en puzzels oplossen.

Oculus heeft nog niet bekendgemaakt wanneer de nieuwe games uitkomen. In een video toont het vr-bedrijf een impressie van alle nieuwe games en ook beelden van een aantal eerder aangekondigde games, waaronder Arktika.1, dat gemaakt wordt door de ontwikkelaars van de Metro 2033-games en in het tweede kwartaal van dit jaar moet uitkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Kan er mij eens iemand uitleggen waarom ik steeds alleen maar de handen zie in die games en niet gans de arm? Dat lijkt typisch iets te zijn voor VR en eerlijk gezegd vind ik het niet logisch, je ziet toch in het echte leven ook uw eigen armen?
Omdat de camera niet je ledematen kan tracken maar enkel de controllers, dus je handen. Als je dan je armen ook in de game zou zien, zou het erg "breaking" kunnen zijn omdat jij je armen heel anders hebt dan in de game. Misschien heb jij ze gestrekt en zijn ze in de game gebogen, of andersom. En het klinkt misschien gek, maar hele tijd die armen in je beeld kan juist onnatuurlijk lijken omdat ze gewoon anders bewegen dan jij. Sommige games doen het wel, dan zie je ook dat het er eigenlijk juist niet beter op wordt.

Het is dus wachten op full body tracking voor VR ;) Iets als Kinect met de Vive tracking bijv.
Ripcoil doet het anders prima met armen. Het is technisch wat lastiger.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 28 februari 2017 21:44]

Zat ik ook meteen al aan te denken. Was er laatst op aan het letten en was verbazend hoe goed ze de stand van de armen kunnen voorspellen in ripcoil.
Vind ik een slecht excuus om geen armen te renderen. Geef dan op zijn minst de optie. Het is veel waarschijnlijker dat de armen ongeveer dezelfde logische positie hebben die gerenderd wordt dan andersom, dat ze een of andere rare houding aannemen.

Ik vind het er zo ook niet uitzien en zelfs storend.
Het zien van je armen is helemaal geen vereiste óf gemis in VR. Inversed Kinematics is leuk voor animaties maar het enige wat je nodig hebt in VR voor immersie is iets wat - kan dus ook een object zijn - wat jouw handen voorstelt. Iets wat je snel genoeg leert als je ervaring hebt met VR.

In Raw Data hebben ze het grote deel van je onderarmen geanimeerd en in sommige situaties is dat juist méér hinderlijk dan helemaal geen armen hebben omdat je armen met je handen soms onatuurlijk eruit zien.

Je armen werken heel anders dan je handen, je kunt ze immers vamaf je elleboog omhoog of omlaag houden. Als je dit in VR doet en je arm heeft niet dezelfde positie zorgt dat juist voor problemen en disorientatie.
Niet gehoord van Final IK zeker?
https://www.youtube.com/watch?v=qi0RzdNqRTs
Inversed kinematics staat IK voor.

Nu 25% korting trouwens dus ik weet wat ik ga kopen voor mijn programma :)
Developers hebben aangegeven dat je (voor first person) in het algemeen beter geen armen kan tonen, dan armen met IK. Het is natuurlijk wel een goeie manier om andere spelers te animeren.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 28 februari 2017 22:06]

Heb je een bron hierover? Met daarin de reden voor deze wens?
Ik zie toch ook mijn eigen armen in het echt?
Maar jou armen zijn waar je ze verwacht. Een verkeerde pose trekt mensen uit de ervaring, zo blijkt. Directe bron heb ik niet, het is allemaal discussies die ik over de jaren heb gelezen in de VR communities.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 1 maart 2017 09:48]

Maar heb je het youtube filmpje bekeken?
Ik zie een bijna 1 op 1 ervaring als je et mij vraagt.

Het enige ding zijn nog de benen, hier wil ik de vive extra sensors voor gebruiken.
In dat YT filmpje zie je hoe ze IK gebruiken voor third-person animaties van andere spelers. Je eigen handen in first-person zweven gewoon in Hover Junkers.
Ja dat wel, maar het ging mij meer om aan te tonen dat de poses aardig overeen komen.
Graag wil ik het volledige lichaam zien omdat ik voor mijn werk een semi-realistische VR ervaring wil maken.

Daarin ga je niet als een mad max piraat met guns schieten :P
Daar is het meer rondlopen en knoppen indrukken.
Ik kan mijn lichaam in bochten wringen die IK niet kan herkennen. Die de-sync tussen lichaam en game is verstorend.

IK is best wel baas, maar je hebt iets meer sensoren nodig per lichaamsdeel om alles accuraat te kunnen weergeven.

Schoenen met VIVE trackers zouden wel baas zijn, though.
Erg jammer dat er zoveel vendor lock-in is. Ik zou dit ook graag op de Vive speelbaar zien zonder afhankelijk te zijn van niet officieel ondersteunde 3rd party tools waarbij je nog wel de Oculus versie moet kopen zonder zelf een Rift te hebben.
Het goede nieuws is dat Khronos Group (OpenGL, Vulcan) hier een einde aan wil maken met een open standaard: OpenXR. Valve werkt hier al actief aan mee.

Nu maar hopen dat Oculus hier iets mee gaat doen....
Oculus is er ook onderdeel van, eigenlijk alle VR bedrijven op dit moment wel.
Sterker nog, ze zijn een van de oprichters.
Nice! Goed nieuws voor iedereen dus!
Zeker weer exclusives... Het mogen dan wel mooie spellen zijn maar dat blijft een zure pil. Ik snap de argumenten dan ook wel maar vind het niet kunnen bij een industrie die eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. Ze moeten juist zoveel mogelijk mensen bereiken.
Toch kan ik dit soort first-party exclusives nog wel begrijpen. Een bedrijf heeft ook eigen content nodig om zijn producten te verschepen.

Zolang ze maar niet overal exclusiviteit eisen is het prima. Maar hoofddoel is nog steeds om zoveel mogelijk mensen VR te laten ervaren en momenteel maakt het niet echt uit welke bril je ze laat proberen, elk platform heeft al aardig wat interessante content.

Al is er volgens mij nog geen enkele must-have game die je vele dagen bezig gaat houden.
Als ik de beelden zo kijk zijn het ook allemaal non-locomotion (niet kunnen bewegen) of top-down games. Niet echt potentiële games voor andere headsets.
Uiteindelijk zijn het store exclusives, en alleen impliciet daardoor hardware exclusives op het moment. De Khronos VR groep gaat daar verandering in brengen. In de tussentijd word Revive (de hack waarmee je Oculus Store games op de Vive kan spelen) goed onderhouden.
Ik durf sowieso nu helemaal geen VR-bril te kopen. Voor wat betreft de Rift omdat ze allemaal claims aan broek hebben hangen, en voor wat betreft de Vive omdat ik bang ben dat de opvolger elk moment kan arriveren.

Ik vind wel de graphics redelijk karig, op PC verwacht je toch wel flink wat meer dan PSVR.
Vive komt voorlopig nog niet met een nieuwe set.
Wel komen ze met accessoires binnenkort https://www.vive.com/us/accessory/

Ja de graphics vallen nog een beetje tegen vanwege de (lage) resolutie maar de ervaring is iets wat enorm veel toevoegt.
Wat betreft de Vive verwacht men binnenkort geen opvolger. Het hele systeem is modulair opgebouwd om juist met modules uit te breiden. De nieuwe headmount, Wireless module en Vive tracker zijn hier voorbeelden van. Het is dus een behoorlijk toekomstvast systeem.

Daarentegen heeft Valve geen verbintenis met HTC en komt bijvoorbeeld LG ook op deze beurs met een nieuwe HMD die ook SteamVR compatible is.
Wat maken die claims nou uit? Ik heb sinds april een Rift (daarvoor had ik de dk2) en heb er bijna dagelijks plezier mee!
Graphics maken de experience niet, kijk bijvoorbeeld naar Rec Room.

Om dan weer even de andere kant op te gaan, games zoals The Lab laten zien hoe het wel kan.

VR zet een gigantische load op je systeem, we zitten nu eenmaal in deze "PS3 grade graphics" era van VR games.
Zou je ook augmented reality kunnen doen, zodat je bijvoorbeeld samen om een lege tafel een bordspel speelt? Ik weet dat de hololens dat kan, maar zou je augmented reality ook op bijvoorbeeld de smartphone kunnen doen, of hebben die dingen niet genoeg kracht?

Overigens hadden oculus rift en de vive die functionaliteit niet, maar zou je met een webcam nog iets soortgelijks kunnen doen? Of meerdere webcams?

[Reactie gewijzigd door rjberg op 28 februari 2017 21:09]

Augmented reality is niet de focus voor deze bedrijven (alleen MS voor nu) en de techniek is hier gewoon nog niet klaar voor (MS heeft alleen een devkit met een zeer beperkte FOV die ook nog eens 3000 dollar kost).

Wat betreft bordgames is er momenteel al tabletop simulator (hele reeks aan bordspellen) of Werewolves Within

De Vive heeft overigs wel een webcam in de HMD. Met een dubbelklik kun je de realiteit om je heen zien.
Het ligt eraan waar je van houd. DiRT Rally is toch echt wel een goede titel die ik niet non-vr wil spelen, zelfde gaat op voor Project Cars, Elite Dangerous.
Dat zijn games waarin je vast in een voertuig ziet. Niet zozeer in een sterk avontuur.
Ik denk dat het probleem 'm niet zozeer ligt in de immersie, dat zit bij VR wel goed, maar bij de hoeveelheid spel die beschikbaar is. Vrij weinig mensen hebben ervaring met het maken van ervaringen voor VR, laat staan werkelijke games. We zien simulators makkelijk overgaan van 10 schermen naar 1 VR HMD, omdat ze dat eigenlijk toch al deden. Andere gametypes daarentegen doen het nog niet zo goed op veel/grote schermen. De ervaring is erg gericht op je camera, je viewport.

Op het moment dat je een verhaal wilt vertellen, wordt het bij VR vrij moeilijk om de aandacht van je speler erbij te houden. Bij games waar je met een veiligheidsriem vastzit valt dat wel te doen, maar als je rond kunt lopen kun je weglopen van het verhaal.

De games die het nu het beste doen zijn de games zonder vast verhaal. Dingen waarin spelers kunnen ontdekken op hun eigen tempo, en zelf kunnen kijken naar wat ze willen zien. Waarin ze kunnen bouwen. Dat is een sterk contrast ten opzichte van de meeste games waarin er constant dingen op je afkomen. Je kunt geen rustige wandeling maken door Lordran van Dark Souls of de WW1-omgeving van Battlefield. Je kunt wel een rustige wandeling maken door Skyrim. Daarom werkt die game bijzonder goed. Je kunt zelf je dingen bouwen in Minecraft of The Incredible Machine.

Ik kan niet wachten op Wind Waker VR.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*