×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony heeft 915.000 PlayStation VR-brillen verkocht

Door , 115 reacties

Sony heeft in vier maanden tijd 915.000 exemplaren van de PlayStation VR verkocht en gaat daarmee vrijwel zeker zijn interne doel van 1 miljoen verkochte brillen in een half jaar tijd halen. Volgens de fabrikant is er sprake van tekorten.

Die tekorten zouden tegen april verleden tijd moeten zijn, meldt Andrew House van Sony Interactive Entertainment tegen de New York Times. Vooral in Japan zouden er niet genoeg brillen zijn om aan de vraag te voldoen. Met het verkochte aantal van 915.000 stuks is de PlayStation VR populairder dan Sony zelf dacht, blijkt uit de uitspraken van House.

In de herfst moet de verkoop een nieuwe impuls krijgen, als Sony de levering in Zuid-Amerika start. De PlayStation VR lijkt een stuk vaker over de toonbank te gaan dan zijn grootste concurrenten, de Oculus Rift en de HTC Vive, die echter ook aanzienlijk duurder zijn. Volgens onderzoeksbedrijf SuperData Research zijn er inmiddels 243.000 stuks van de Oculus Rift en 420.000 exemplaren van de HTC Vive verkocht.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

27-02-2017 • 07:37

115 Linkedin Google+

Reacties (115)

Wijzig sortering
Van de tekorten heb ik niks gemerkt, besteld en dag later binnen.
Hoewel het aanbod van VR games op de PS4 nog best scharig is zijn er wel al een paar hele mooie titels. Zelf ben ik in het bezit van een PSVR en een PS4 Pro (voorheen nooit een PS4 of PS3 gehad naast mijn PC) en ik vind het een geweldige combinatie voor de prijs. Het enige jammere is dat de PSVR bundel niet in Nederland te krijgen is, want ik heb de camera en motion controllers los moeten aanschaffen.

Ik heb over het algemeen veel plezier met VR en heb hem na een maand nog vrijwel dagelijks op. Sommige games mogen misschien grafisch wat beter, maar de ervaring is geweldig.

Resident Evil VII : Geweldige horror game in VR, ik denk dat zonder VR ik dit spel niet lang gespeeld zou hebben, het enige minpuntje aan het spel is dat je alleen maar gedeeltelijke armpjes ziet, en niet je je eigen lichaam.
Rush Blood : Goedkoop kwa aanschaf en achteraf heb ik deze titel echt onderschat. je moet wel move controllers hebben voor de beste ervaring. Het is een horrorgame waar je zelf in een attractie zit en in elke hand een geweer hebt om alles om je heen af te schieten. Goede schrikeffecten.
Driveclub VR : Hele goede racegame, geweldige VR ervaring, alleen de weg in de verte ziet er wat wazig uit.
Dirt Rally VR : Ook weer een hele goede racegame, enige minpuntje is als ik naar achteren kijk ik een stuk auto mis.
Battlezone VR : ook een van de aanraders, veel van hetzelfde, maar toch kan ik dit uren spelen.
Rigs : Grafisch een van de beste VR games, veel actie en de Ai is behoorlijk pittig in het begin, dus zelfs in singleplayer is het een leuke ervaring.
Valkyrie : Geweldige multiplayer game, maar ik mis wel een uitgebreide singleplayer verhaal.
Tumble VR : Leuke physics game en goed te spelen met zowel de gewone controller als met de move, maar er mochten wat meer levels zijn.
Job Simulator : Niet echt een spel naar mijn idee, maar meer een leuke bezigheid met een hoop humor en een goede ervaring in combinatie met de move controllers.
Batman Arkham VR : Meer een demo als een spel, veels te kort en jammer dat je niet vrij kan rondlopen. Maar toch wel een geweldige ervaring voor de Batman fans die de Arkham games gespeeld hebben.

Titels waar ik nu al naar uitkijk zijn Ace Combat 7 en Farpoint (alleen moet ik waarschijnlijk die nieuwe move gun kopen voor deze game voor de beste ervaring als deze niet verplicht is). Alleen ben ik zelf nog aan het twijfelen of Bridge Crew iets voor mij kan zijn, maar ik denk dat er genoeg trekkies zijn die deze game helemaal geweldig gaan vinden.

Jammer is het dat veel developers er nog te weinig mee gedaan hebben, en maar een paar VR features hebben toegevoegd, zoals in Moto Racer 4 en Trackmania Turbo. Ook is het jammer dat ik bepaalde games heel graag in VR had gezien op de PS4, zoals Minecraft en Skyrim.

De Cinema mode is verder een geweldige optie voor als je toch het idee wil hebben dat je voor een enorm bioscoop scherm zit en geeft toch bij een aantal non VR games het gevoel alsof je erin zit.

Is VR het geld waard? Persoonlijk zou ik eerst aanbevelen om VR eerst uit te proberen mits je iemand al kan die het heeft, of als er ergens een event is. Want het is moeilijk uit te leggen wat VR is zolang je het zelf nooit ervaren hebt. Dan zijn er mensen die misschien snel last hebben van motion sickness en VR liever willen vermijden, en hier wil je ook liever achter komen voordat je honderden euro's er tegenaan gooit en het achteraf niet gebruikt. Zelf ben ik tevreden en kijk ik positief tegen VR aan, en ik hoop dat de VR hardware en software alleen maar verder zal ontwikkelen in de toekomst.
SuperData zou ik nog voor geen meter geloven, vorig jaar hadden ze ook al die cijfers wat betreft de verwachtingen van de verkoop van headsets uit hun reet getrokken om later in het jaar dan te stellen dat de verkopen tegenvallen. Ze hadden een verwachting van een paar miljoen voor sony gedaan, terwijl sony zelf in een interview indertijd al aangaf een paar honderdduizend te verwachten te verkopen, wat ze dus ook ruimschoots indertijd al deden toen Superdata hun 2e artikel er over publiceerden en dan dus aangaven dat sony 'maar' een paar honderdduizend hadden verkocht.
Dus als Nintendo zijn retro games nog niet aanbiedt bij de launch van de Switch gaan we allemaal huilen, maar het feit dat goede titels op de PSVR nog volkomen ontbreken is vanwege de "nieuwigheid"?
Er zijn al 100 games uitgebracht volgens Sony voor de VR. En momenteel zijn er 220 in ontwikkeling.
Ik ben benieuwd of de switch uberhaubt meer den 100 titels haalt in zijn eerste jaar.
De PSVR is nog maar in 64 landen te koop, dus ze zijn midden in de release. Maar ik zou ook nog ff wachten op wat meer aanbod. En in de reaties hier boven heb je ook al van genoeg mensen kunnen horen dat ze hem, vanwege het ontbreken van een game die ze moeten spelen, weinig gebruiken. En ik had niet echt de indruk dat men hier zo gelukkig mee was.
Ik ken 3 mensen die hem hebben en die vonden/vinden het een mooi apparaat maar gebruiken hem ondertussen niet meer. 1 van de 3 had laatst nog resident evil gespeeld maar het game aanbod is schaars en het is best wel een gedoe om die headset te pakken, camera en sticks goed te krijgen goed te gaan zitten/staan en dan te beginnen.

Ik denk dat de hype van vorig jaar dit aantal heeft bereikt en er zit zeker een toekomst in VR maar dan mag sony wel beter zijn best doen wat goede games te maken want volgens mij is er niet veel aangekondigd voor 2017.

Ik ben in ieder geval blij dat ik gewacht heb en hoop dat de mensen die er 1 thuis hebben geen spijt hebben van hun aankoop want het is nogal een groot bedrag.
Het kost je serieus 1 minuut om hem in te pluggen. Net als je vroeger je controller in de console moest prikken. Dat noem ik niet echt gedoe.

Elke week komen er nieuwe games uit, dus het aanbod groeit vlot. Ze worden in ieder geval sneller gereleased dan ik tijd heb om te gamen. Zo hadden we afgelopen week Psychonauts en Mervils, 2 geweldige games.
Ja, de AAA games blijven nog een beetje uit, maar misschien dat die wel gaan inspringen gezien de goede verkoop cijfers. Maar er zitten nog genoeg andere games aan te komen.
. Zo hadden we afgelopen week Psychonauts en Mervils, 2 geweldige games.
en... heeft de VR-bril een toegevoegde waarde, of zijn deze games 'vr-compatible' gemaakt ? Dat is namelijk het grote probleem. Bij welk spel heeft VR nou echt een toegevoegde waarde ? Als ik GTA V zit te spelen, zie ik de VR-bril meer als een gimick dan dat het echt toegevoegde speelwaarde heeft. Zag hetzelfde toen ik een WII kocht... veel games waren gewoon een rehash van de vorige release, maar waren WIImote compatible gemaakt, maar de WIImote had geen ene reet toegevoegde waarde.
Ik ben een van die mensen die Resident Evil 7 met VR speelt, en het maakt het zo ontzettend eng dat het vaak een afweging is tussen "laat ik even 30 minuten spelen" en "ik wil niet het komende uur half-trillend door het leven gaan".

De experiences die mensen meestal hebben is "ik schuif een telefoon in een bril en kijk een om mij heen".
Probeer eens een spelletje uit ergens met echte VR, bijvoorbeeld resident evil.
Je merkt al gauw dat je je character naar het randje van een muur beweegt en dan zelf om het hoekje probeert te kijken.
Op kantoor hebben we er ook een setje van en so far vindt iedereen die we er in hangen het bijzonder; zij het leuk, entertainend of gewoon bizar eng.

Ik kan drive-club zonder VR spelen, en ik bestuur een auto. Ik kan het ook met VR spelen, en ben opeens een coureur.
Ik kan resident evil zonder VR spelen, en och hemeltje, iemand zit achter me aan, gewoon hard vooruit rennen. Ik kan het met VR spelen en ik loop als een bezetene om me heen te kijken waar hij is en schrik me helemaal de pleuris als hij opeens achter of voor me staat.

Met serious-sam op de Vive probeerde ik een monster weg te schoppen en lanceerde een plantenbak door het kantoor heen... VR zuigt je er een stuk meer in dan je aanvankelijk verwacht (of in dit geval... hoopt)

Zeker de moeite waard tegenwoordig. Zelfs al maken ze het maar VR compatible: iedere 1st person game heeft er instant profijt van.
Ik denk dat elke game in VR gewoon super vet is. Je zit gewoon in de game, je voelt je als het personage van de game. Dat is gewoon een hele andere ervaring. Resident Evil 7 is zo'n game die op de TV en in VR kan, toch zeggen de mensen die hem gespeeld hebben dat hij in VR echt veel boeiender is dan op de TV.

VR is geen gimmick zoals een losse Move controller of een wii. Ik ben ook sterk van mening dat je VR niet kan beoordelen zonder het eerst geprobeerd te hebben. En dan bedoel ik natuurlijk niet die Samsung VR die geen headtracking ondersteund.

Overigens ik zou het echt leuk vinden als ze GTA V VR compatible zouden maken, helaas gaat de PS4 dat nog niet aan kunnen.
Ja sony zei dat ze het gingen behandelen als een nieuwe console launch de games die je opnoemt en die komen hebben weinig of geen affiliatie met sony zelf en het enige bedrijf wat een normale game (RIGS) heeft gemaakt van sony zelf is opgeheven.

Het gaat niet alleen om de AAA support maar net als de vita die zijn potential niet heeft bereikt waren niet de third parties to blame maar sony door simpelweg te weinig uit te geven voor hun eigen hardware.

Ik ben blij dat jij je vermaakt met de headset maar ik heb zelf een game pc die eventueel ook een duurdere headset ondersteund en veel van de kleinere games, indie games of pc exclusive vr experiences zijn een stuk goedkoper en mooier op de pc dus dan is die paar honderd euro extra voor een duurdere headset snel terug verdiend.

Ik zou verwachten dat sony 3-4 games, misschien niet AAA maar minimaal A van hun interne studio's zou maken en een aardig aantal titles op de release kaart zou hebben want sony is normaal erg goed in het vroeg aankondigen van games.

[Reactie gewijzigd door Malistix1985 op 27 februari 2017 08:28]

Sony heeft erg veel ge´nvesteerd in VR games, ook veel eigen titels zoals Driveclub hebben support. RIGS is van Guerilla Games en volgens mij zijn ze zeker niet opgeheven. Daarbij is het Sony die aan ontwikkelaars betaald om een VR ervaring toe te voegen, daarom dat ze vaak exclusief blijven.
Guerilla Cambridge is opgeheven na teleurstellende verkopen van RIGS gebruik Google maar. Sony maakt winst op de VR Headset hardware dit is meerdere malen bevestigd en dan moet je ook nog de camera en move controllers kopen terwijl je ook een PS4 moet hebben, waar sony allemaal winst op maakt.

Ze kunnen dus wel een paar extra games maken in mijn opinie, maar misschien zit ik er naast want als VR headset eigenaren tevreden zijn met de huidige support dan is het misschien mijn probleem en niet het probleem van de consument waar dit voor bedoeld is.

PS: de developer van driveclub is ook ontslagen en zijn alleen terug gekomen voor de VR update

[Reactie gewijzigd door Malistix1985 op 27 februari 2017 08:34]

Ik heb net eens gezocht of Guerilla Cambrige echt is gesloten vanwege tegenvallende verkoop cijfers van een VR game maar geen enkele site die google mij laat zien verteld dit:

http://www.bbc.com/news/technology-38598919
http://www.gamesindustry....errila-cambridge-to-close
http://www.eurogamer.net/...tudio-guerrilla-cambridge
http://venturebeat.com/20...ect-into-a-vr-peripheral/

Het lijkt er meer op dat Sony de studio sluit als onderdeel van een grote herstucturering van hun inhouse studios in general. In geen van de news items wordt gesuggereerd dat het komt omdat Rigs zo teleurstellend was.
De reden maakt in prenciepe niet uit voor PSVR owners. Ik heb het nieuws zelf uit een podcast van kind of funny die ik elke week luister, dus die zullen een aanname hebben gemaakt maar het feit is dat de studio dicht is.

En als je kijkt naar de studio's die iets te maken hebben met PSVR is het betreurend.

Evolution Studio met Driveclub VR (ontslagen door sony)
Guerilla Cambridge, uitstekende studio (ontslagen door sony)
en de maker van wat kleine games zoals ps vr world london-studio van sony daar hebben ze een aantal mensen ontslagen.

Voeg toe dat ze ook op santa moneca en sucker punch al hadden bezuinigd de afgelopen jaren en het is makkelijk te zien dat de first party van sony dunner is geworden maar ze wel hardware blijven releasen wat zonder first party support simpelweg niet de ondersteuning krijgt die (sommige) mensen verwachten.
Nou het maakt wel degelijk uit waarom Sony een studio sluit want je beweerde eerder nog:
Guerilla Cambridge is opgeheven na teleurstellende verkopen van RIGS gebruik Google maar.
Je brengt een aanname hier als een hard feit wat gewoon nergens staat.

Sony is bezig met een herstructuring van zijn studio's dat staat helemaal los van Playstation VR. Deze studio's hebben allemaal al hun VR games opgeleverd. Het kan prima zijn dat nu andere studios VR projecten aan het runnen zijn binnen SCE. Je moet "reguliere" herstructurering niet opeens gaan ophangen aan VR. Het kan ook gewoon simpelweg zijn om de overhead van peperdure studios terug te brengen.

Het klopt inderdaad dat niet iedere Sony studio volop op VR duikt maar met 1 miljoen PSVR sets op 53 PS4's is dat ook niet echt te verwachten. Het is nu ook niet echt goedkoop om AAA games te ontwikkelen, dus ik kan wel begrijpen dat ze redelijk voorzichtig zijn. Je ziet bv. wel een DICE (niet echt een Soy studio maar goed) een VR X-Wing missie uitbrengen als gratis add-on op Star Wars Battlefront. Dat zijn redelijke veilige investeringen.
VR gaat de Vita achterna als Sony het weer op 3rd party aan laat komen.
Er is nog een erger scenario, het scenario van PlayStation Move. Die zet vertoont sowieso meer gelijkenissen met de huidige VR, is ook niet slecht verkocht, maar de content ervoor was een lachertje.
Ligt er een beetje aan wat je er mee doet. Bij mij zijn de Move controllers bijzonder veel gebruikt, en nog steeds wel! De VR boeken (met name Harry Potter) is door de kinderen extreem veel gespeeld en de Dans games zijn nog steeds populair bij mijn dochter. Voor mij persoonlijk was de Move dus een bijzonder geslaagde aankoop! Ik verwacht dat Playstation VR bij mij thuis ook wel gebruikt zou worden. Zowel ikzelf als de kinderen zijn wel gek op VR. Maar goed - de hele PS4 is er nog niet, laat staan de PS VR! Eerst sparen ;)
Ik zie meer gelijkenis met de Move. Dat was best een mooi stukje techniek, uiteindelijk best een grote installbase maar toch geflopt door gebrek aan games. Sindsdien heb ik geen vertrouwen meer in hardwarematige toevoegingen van een console. Het is het altijd net niet of helemaal niet.
Vergeet ook niet dat "hardcore gamers" uitermate conservatief zijn, veel initiatieven uit de industrie voor innovatie hebben het vaak niet gehaald omdat mensen eigenlijk alleen willen gamen met een controller (of keyboard/mouse) voor een monitor/tv en het daar maar bij willen houden. Vaak zijn de wat meer casual gamers wat vaker bereid om eens iets anders te gebruiken maar die horen vaak niet tot de early adaptors.
VR begint langzaam 3Dtv achterna te gaan.
Ach de Vita heeft nog steeds ook in 2017 een sterke lineup van nieuwe games...
Sony mag het ding dan dood willen wensen maar men zou zonder enig probleem er nog goed geld aan kunnen verdienen. Steeds meer mensen die handhelds gewend zijn en een beetje klaar zijn met spelen op een touchscreen komen bij de Vita terecht.
De Nintendo handhelds zijn niet slecht maar kunnen zich niet meten aan de Vita en dus zie je steeds meer mensen die graag met het ding spelen, ondanks dat Sony het er liever niet over heeft.
De PS4 remote play is goed en zo lang je netwerk niet hele erg slecht is leuk om eens bijvoorbeeld Witcher 3 op je vita te spelen.

Als dit de zelfde kant op gaat dan houd dat in dat je binnen een paar jaar een goedkope Headset en vele goede games kunt kopen voor bijna niets, terwijl Sony liever doet als of het ding nooit bestaan heeft.
Gedoe om ding goed te krijgen?

de camera staat altijd onder de voet van mijn tv. De headset in zijn opbergkoffer met kabels. pak het ding eruit kabels erin en klaar. wow 1 minuut werk....... nergens last mee

RE7 eenmaal zonder headset gespeeld. Vond er ineens geen reet aan. De headset voegt echt zo enorm veel toe kwa beleving! een stel vrienden van me hebben hem ook.

Het aanbod is idd nog wat karig, maar het ding is ook pas een paar maanden uit. Toen de PS4 zelf een paar maanden uit was wist ik ook van ellende niet wat ik moest kopen.
Ik heb er een. Gebruik hem nooit.
Waarom niet? (ben benieuwd)
Ik heb zelf ook een vr bril, maar ik mis een beetje de blockbuster waarmee ik hem vaker zou gebruiken, ik heb wel elite dangerous gekocht, maar dit spel overdonderde me een beetje door de learning curve, dit is niet handig met een bril die ik niet langere tijd op kan zetten zonder (lichte) hoofdpijn te krijgen.

Ik heb m al even linksliggen, en heb me al even niet meer verdiept in VR games, misschien zijn er nu wat grotere nieuwe titels bijgekomen die wat meer casual friendly zijn.
RE7 is ideaal. Als je hoofspijn krijgt of zoals ik beroerd word kun je gewoon verder met non-vr.
Learning curve is ook niet enorm. Moet je wel van horror houden.
Fruitninja is heerlijk simpel. Leuke instapper.
Normaal ben ik niet van de horror, in ieder geval niet van jumpscares, normale horror geen probleem.

Ik heb een tijd terug wel Dead Space uitgespeeld, ik heb me er goed mee vermaakt, maar of ik zoiets in VR aandurf? :P

Als het meevalt met de jumpscares wil ik het wel een kansje geven :)
Veel jumpscares in RE7.
Misschien dat dan robinson meer jou ding is.
Dat is puzzel/ontdek gameplay. Wat rustiger voor het hart
FF15 heeft ook vr support, maar dat zelf nog niet geprobeerd.
Is die VR missie voor FF XV dan al uit? Ik heb daar toch nog niks over gevonden.
Nee ben ik niet, ik heb wel een +0.75 afwijking (veraf ietwat wazig, maar niet zoveel om een bril aan te schaffen).

Het is puur een scherm op je gezicht gedrukt hebben waar je soms even genoeg van krijgt, normaal kijk je tijdens het gamen ff weg, pak je wat drinken of nootjes, en ga je weer verder. maar dit gaat wat omslachtiger met een vr bril.

Lange game-sessies ben ik zeker gewend, maar die bril is na een uurtje toch even vervelend en moet ie af.

Ik draag wel een veiligheidsbril om mn werk, daar heb ik soms ook genoeg van, dus het hoeft niet per-se aan de VR bril te liggen, maar gewoon algemeen iets voor mn ogen gedrukt waar ik niet goed tegen kan :)
Nee ben ik niet, ik heb wel een +0.75 afwijking (veraf ietwat wazig, maar niet zoveel om een bril aan te schaffen).
Off topic, maar +0,75 zou van dichtbij wazig moeten zijn. Met -0,75 is het veraf wazig. Met die sterkte hoop ik toch al dat je niet veel auto rijdt. Mensen die denken met deze sterktes geen bril nodig te hebben zijn of te ijdel of te na´ef dan goed voor ze is. Mijn advies: ga eens naar een opticien en koop een bril of lenzen. Wat jij nu een beetje wazig noemt is dan een wereld van verschil.
Ohja is indd -0.75, haalde het even door de war.

Ik vroeg destijds ook aan de opticien of het nog verantwoord was om auto te rijden met die afwijking, volgens hem was dit geen probleem.

Het is al wel 3 jaar geleden sinds de laatste check. Ik zou eigenlijk weer eens een keertje langs moeten gaan om te kijken of het niet verslechterd is, aangezien dit meestal ongemerkt gaat.
Toen ik nog -0.75 had was ik echt verbaasd hoeveel scherper ik zag met bril. Dat is inmiddels een jaar of 16 geleden en in die tussentijd ben ik aardig achteruit gegaan: -3.25 en -2.25. Iedere keer met kleine stapjes, waardoor ik het niet in de gaten had. Er is best wel kans dat als je nu een bril opzet dat je denkt: 'Wow, dat had ik eerder moeten doen.'
Er was (en is) nog niet zoveel beschikbaar. Het is een best grote drempel om iedere keer zo'n ding op je hoofd te zetten. Gewoon gamen met een controller voelt minder claustrofobisch. En de resolutie is gewoon niet erg goed (maar geen enkele VR set doet dat goed, nog).

Ik mis eigenlijk toegepaste VR in andere zaken dan gaming. Het liefst wil ik een F1 race kijken waar ik met de controller kan bepalen welke 3D-camera ik gebruik om vanuit te kijken. Of dat ik het aan de VR-regie overlaat om mij nee te nemen. Inclusief VR-point-of-view vanuit de cockpit.

Idem voor voetbalwedstrijden. Waarom kunnen deze miljoen mensen nog niet naar een wedstrijd van Real Madrid kijken in het weekend? En dan ook echt vanaf de zijlijnen of vanuit de camera boven het veld, etc.? Daar zou ik per match best een paar euro voor overhebben.

Ik wil niet MOETEN gamen met een VR headset. Dan claim ik de bank en geef ik m'n vriendin ook niet echt de indruk dat ik thuis ben zegmaar. Als ik zit te gamen EN ik claim de TV en kan haar niet eens aankijken als ze wat vraagt is dat ook een beetje aso, vind ik.

VR is leuk. Maar nog leuker: geen VR. Vind ik dan.
Live vr sportwedstrijden komt er wel aan vd week was er in het Antwerpse Sportpaleis al een PlayStation VR event bij dj Netsky. Iedereen met een PlayStation VR bril kon het gratis bekijken al zal dit in de toekomst wel betalend worden natuurlijk.
Kan je geen + geven.

Maar je hebt een punt. Ik begrijp niet dat mensen met die Oculus rift hebben getest zo over te spreken zijn. Misschien omdat ik 20 jaar geleden al ervaring op deed.

Maar vrij tijdens een live evenement bewegen of iets selecteren om te volgen met bepaalde afstand/perspectief b.v. bal?, acteur?, toeschouwer? etc... zou inderdaad leuk zijn.

Misschien dat we deze vorm van VR gaan meemaken:
https://www.youtube.com/watch?v=d7dfsLfWJvc
Ik heb er zelf ook 1.
Maar ik gebruik hem ook bijna nooit meer.
Dat komt ook door het gebrek aan games.
Hoop wel dat er dit jaar nog paar mooie titels voor uit gaan komen.
Heb er ook een en gebruik hem best vaak. De laatste weken niet omdat de niet-VR content ook niet interessant is met die bril op. Vind het overigens wel opvallend dat de VR optie voor Dirt rally toch nog best wat meer kost bovenop de game prijs.
Dus bijna iedereen die hem heeft hier gebruikt hem niet meer. Hoe staat het met de Oculus en Vive users.
Af en toe gebruik ik mijn Vive. Simpele feit is dat mijn meest gespeelde games VR niet ondersteunen of helemaal niet geschikt zijn.

Ik vind race spellen best leuk, maar niet te vaak. VR schieters zijn zeer leuk, maar niet te vaak. Ik wil wat meer variatie in mijn spellen en VR spellen zijn vaak zeer eenvoudig, je doet 1 ding, dat doe het spel goed maar na een poosje heb je het wel gezien voor een game sessie.

Maar gped. http://vrkanojo.com/index_en.php#conthome morgen :o

Ben benieuwd hoe veel PS4 headsets er zijn verkocht door het PS4 vriendin spel.

VR is leuk maar voorlopig zijn het vooral eenvoudige spellen. Ben zelf benieuwd wat Fallout 4 VR gaat doen. Tot dan, af en toe even wat schieten of racen.
Dat is voor mij denk ik nog de belangrijkste reden om als ik serieuzer in VR stap dat niet op een console te doen... Op een PC kun je eventueel met patches/hacks games spelen die niet specifiek voor VR bedoeld zijn (en waar je geen premium er voor hebt hoeven betalen).
Op een console ben je volledig overgeleverd aan wat er geboden wordt en het lijkt er op dat dat voorlopig in veel gevallen inderdaad vrij simpele 'ervaringen' zijn, terwijl het wel flink aan de prijs is allemaal. Zeer begrijpelijk vanuit het oogpunt van de ontwikkelaar, maar niet waar ik als consument op zit te wachten.

Ik heb ook het idee dat ik zelf best wel wat kan hebben qua hoe snel ik ergens misselijk van word (gebaseerd op ervaring met mijn Gear VR). Dan is het dus ook fijn als ik met een patch bv kan zeggen geef mij gewoon de first person view in Fallout 4 in mijn VR bril met voor de rest alle normale controls inclusief normaal lopen (geen idee of zo'n patch er is, ik roep maar even wat), terwijl je op de console wellicht gedwongen gaat worden zo'n teleport systeem te gebruiken omdat ze bang zijn dat teveel klanten anders misselijk gaan worden van hun game...
Geen idee van wie je -1 krijgt, je vraag lijkt me volkomen on-topic: het ding verkoopt weliswaar goed, maar ligt in de kast bij de tweakers hier... Als ik dit lees, dan ben ik niet geneigd om hem ook te kopen, en dan zouden de verkopen wel eens kunnen stokken als iedereen zegt "ik wacht op content" terwijl de contentmakers "wachten op verkoop"...
Veralgemenen op basis van een handvol posts, dat is klasse statistiek. :D Ik gebruik mijn PS VR bril in elk geval bijna dagelijks, nu voornamelijk voor Dirt Rally en daar zal ik ook wel een tijdje zoet mee zijn. Het klopt natuurlijk dat meer content altijd welkom is, maar er is toch al aardig wat keuze.
Vive owner sinds de release: Ik gebruik hem nog wekelijks. Maar ik kan me voorstellen dat dit komt omdat ik een aantal specifieke games erg leuk vind. Wanneer je geen content hebt kan je VR denk ik op een gegeven ogenblik gaan vervelen (zoals met alles gaat). Games als H3VR, Vivecraft en Audioshield houden me iedere week wel bezig. H3VR komt ook iedere week met updates (nieuwe wapens, omgevingen, etc) en houdt een erg coole devlog bij op Youtube.
Dat vind ik ook het fijne aan een nieuw platform: proberen wat werkt en niet werkt met een fijne (nog) kleine communitie (meestal Reddit / Steam).

Ik heb ook nog een lange lijst van zaken die ik nog uit wil proberen zoals compount en Rec room maar kom er gewoon nog niet aan toe.. Ik ben niet iemand die iets oppakt en het na 10 minuten weer verwijderd.

Kort antwoord: Het zal voor iedereen verschillen, mensen hebben tegenwoordig een korte aandachtsspanne. Ik ben denk ik dan niet een dan die mensen?
Mooie prestatie voor Sony. Hoewel ik de Vive prefereer is de PSVR een stuk meer mainstream doordat je hem gewoon kan inpluggen op je PlayStation in de huiskamer. Hierdoor wordt VR wat breder bekend bij het publiek.


In een half jaar 915.000 stuks is een mooi getal. Ben benieuwd hoeveel daar bij komen.
In vier maanden hebben ze de 915k gehaald. Het streven van Sony was 1 miljoen in 6 maanden, wat ze dus dik lijken te halen.

Maar dit geeft hoe dan ook aan dat de consument ge´nteresseerd is in VR: de techniek is nog geen jaar echt beschikbaar en er zijn al anderhalf miljoen units verkocht, waarvan eigenlijk iedere bril nog behoorlijk prijzig is.
Ik ben benieuwd naar de verdeling van de verkopen over de maanden. Kan best zijn dat de hype over is en de verkopen inmiddels al zijn ingezakt. Of dat de mensen die hem willen er inmiddels al een hebben en dat Sony die doelgroep niet weet uit te breiden omdat de consumenten de meerwaarde niet zien ten opzichte van aankoopprijs. En het kan natuurlijk ook zijn dat de verkopen juist een stijgende lijn laten zien zodat ze er dik overheen gaan.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 27 februari 2017 08:33]

Ik denk dat het toch een redelijk stabiele lijn is. De demo pods in grote electronica zaken zijn altijd wel in gebruik en zie mensen er mesmerized onder vandaan komen. Fact is dat VR op dit moment een echt mooie goede indruk achter laat bij mensen. Iedereen die het heeft geprobeerd heeft zoiets van WOW! Het is niet meer dat gimmick ding van vroeger, maar iets dat echt werkt en echt iets met je doet. Mensen tasten graag in de buidel hiervoor!

Sony heeft hier het juiste platform voor en hun pricing is op de lijn wat mensen willen betalen. Het is een winner. Ik heb zelf de htc vive, maar toegegeven hij is gewoon heel erg duur en on top of that zou je daar nog een geschikte pc bij moeten kopen dan is het onbetaalbaar. De specs voor oculus en vive zijn gewoon behoorlijk pittig, niet iedereen heeft zo een pc staan.

Voor de prijs van een htc alleen, heb je al een playstation plus vr bril.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 27 februari 2017 09:22]

Ik had niet iets van wow maar meer van bleh. Binnen een minuut was ik misselijk. Volgens de verkoopster haakt ongeveer 50% van de mensen die het proberen af omdat ze misselijk worden.
Leuk spul maar zeker niet voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 27 februari 2017 17:18]

╔n een goed bericht voor game makers. Als ze zien dat er zoveel PSVR units verkopen gaan misschien weer meer bedrijven kwalitatieve VR games maken.
1 miljoen stuks betekend niet automatisch dat het de moeite loont voor developers. Kijk bijvoorbeeld naar Windows Phone of Kinect... Maar hopen doe ik met je mee :)
Ja, maar ik bedoel... Als er geen interesse is in VR headsets worden er geen games voor gemaakt en worden er ook daardoor weer niet meer VR headsets verkocht en sterft het langzaam af. Anders is het kip/ei verhaal met als voorbeeld de Vita. Niemand koopt het apparaat want er zijn geen games voor en niemand maakt er games voor want niemand koopt het apparaat.
1 miljoen potentiŰle klanten is bij lange na niet interessant genoeg voor echte AAA titels. Laat staan om er een exclusieve VR AAA titel te maken, hooguit krijg je een AAA titel waar de developer achteraf nog VR heeft toegevoegd als het niet te veel moeite kost.
En mensen maar zeggen dat VR dood is..
Wat is 1 miljoen op 53 miljoen units? ~2%
PLAYSTATION«4 (PS4™) SELLS THROUGH 6.2 MILLION UNITS WORLDWIDE DURING THE 2016 HOLIDAY SEASON
1 op 6 die VR optie heeft gekocht.Gedurende laatste kwartaal 2016.


http://www.sie.com/en/corporate/release/2017/170105.html

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 27 februari 2017 08:00]

PlayStation VR bestaat pas net er is zelfs nog een tekort aan content.

Over diezelfde periode verkoopt de PS4 maar zo'n 6 miljoen dus dan is 1 miljoen ineens best veel.
In aantallen gezien, maar zeer relatief tov installed base.

Het zal pas "noemenswaardig" zijn indien ze op 10% zitten en bij nieuwe verkopen 50% VR optie neemt.

Ik denk dat naast content er ook te hoge verwachtingen zijn.

Pas na een generatie of 10 zullen de verwachtingen van vandaag ingevuld worden.

Wat dat aangaat is mijn ervaring met Forte VFX1 zo'n 20 jaar geleden t.o.v. Gear VR en Oculus RIFT niet veel verbeterd.

VR is er nog lang niet. Lage resolutie en hoge prijs is naast (killer) content nog steeds een probleem.
Maar het is dus niet dood en noemenswaardig genoeg dat iedereen er wel mee staat te pronken op gamescom.

We zitten nu pas bij de 1e generatie en lang voordat wij bij 10 zijn (wil je 32k schermen ofzo???) zullen problemen zoals lage resolutie opgelost zijn.
1e generatie? Daar vergis je je toch sterk in. Begin jaren 90 hadden we ˇˇk al VR brillen. Het is nu weer (even) een hype, maar of de techniek inmiddels wÚl ver genoeg is voor het grote publiek moet nog maar blijken. Dat we verder zijn dan ooit, dat is zeker.

Edit: Ow, dat had totaalgeenhard je ook al verteld lees ik nu :+

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 27 februari 2017 08:44]

Wow vfx1 vergelijken met een htc vive?? Heb je de vive of oculus al eens opgehad? Dat is echt een totaal andere ballgame. Eleven table tennis, omg can play all day long!
Ooit gehoord van de innovatietheorie van Rogers?

Volgens mij zit VR nog diep in de early adopters fase en als je dan ook naar de percentages kijkt vind ik de informatie dat ongeveer 2% van de install base VR gebruikt totaal niet vreemd.
Het probleem is dat er een "chicken-and-egg" probleem is: de software komt alleen als er genoeg hardware bestaat, en zonder goede software wil niemand de hardware kopen.

De traditionele manier daaromheen is om een of twee hele hoge kwaliteit titels te produceren die fungeren als 'killer apps', maar tot nu toe heb ik niks gemerkt van een must-play ervaring in VR. Dat is gewoonlijk de verantwoordelijkheid van de platform eigenaar.

[Reactie gewijzigd door Kerome op 27 februari 2017 14:22]

De Vorte VFX1 vergelijken met een Rift. Je moet het maar durven. We hebben 16x zoveel pixels, de prijs is gehalveerd (en onze koopkracht is gestegen) en jij beweert dat er weinig verschil is.

1 miljoen sales voor een nieuwe techniek die vier maanden beschikbaar is, voor een platform met erg weinig content en nog altijd aan de prijs is, is erg veel.

Ik denk dat we met een generatie of twee, VR naar een prijs kunnen brengen waarbij de massa ook in kan haken.
Dat was niet mijn uitspraak, maar ik onderschrijf hem wel. Als je ooit een Vive hebt getest begrijp je dat het kijkdooseffect van een Gear VR totaal niet vergelijkbaar is met de kwaliteit van een Vive.

Gratis zal het nooit worden, maar goedkoper is natuurlijk wel mogelijk. Kwestie van tijd :)
T verschil is dat de doelgroep die VR brillen wilt toch wel weer n fractie van de doelgroep die op consoles speelt is. 1 mil klink leuk, maar denk dat deze doelgroep rap verzadigd is en t zou mij verbazen als je meer dan 10-15% van de PS4 spelers aan de VR bril krijgt. T gebrek aan system-sellers en de staat van de huidige VR techniek (t vaak on-rails of point and click gebeuren bedoel ik dan) helpt hier ook niet.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 27 februari 2017 09:11]

Er waren er al genoeg die zeiden na een dag na het uitbrengen van de eerste VR dat het al dood was...

Pessimisten... :N
Wel even rekening houden dat de PS4 al 'lang' op de markt is, en de headset net zo duur is als de PS4 zelf was. Niet iedereen heeft het geld er voor, naast dat er gewoonweg niet genoeg units zijn geproduceerd. Genoeg winkels waar de headset uitverkocht is geweest.
Schaarste is een tactiek van Apple.

Psychologisch effect om twijfelaars over te halen, begrijp ik.
Nee, lang niet altijd. Als je zelf niet verwacht dat er zo veel units verkocht gaan worden, dan ga je zeker niet overproduceren. En dat is dus wat er hier gebeurd is. Is dus niet zo zeer een schaarste tactiek, maar voorzichtigheids tactiek.
Dat zei men ook over de smartwatch en ondanks een initiŰle impulse is dat nooit echt een noemenswaardige markt geworden. Aan de andere kant kan VR misschien beter met de hele 3D-hype worden vergeleken omdat de neveneffecten ervan deels overeenkomen. VR is gewoon niet voor iedereen, het gaat nu misschien goed voor enkele maanden, misschien jaren, maar dat zegt niks over de verdere toekomst. Voor al dat wij weten gaat het hetzelfde lot begaan als de Wii's motion controls (en PlayStation Move), twee technieken die je ook niet meer ziet (hoewel de Move nooit echt van de grond is gekomen) of de Kinect die zich nu buiten gaming (wel, "nu", dat is altijd al zo geweest) ook richt op professionele doeleindes zoals onderzoek.
VR begint net en heeft IMHO wel een toekomst... integenstelling totdat 3D TV of Kinect van MS. Hololens zou ook een hit kunnen worden. Ik zou er ook 1 willen, maar wacht nog even tot het volgend model.
Goed nieuws voor Sony en ook voor VR in het algemeen. De reden waarom de Sony VR denk ik zo goed verkoopt is waarschijnlijk omdat deze VR makkelijk te gebruiken is samen met je vrienden en iets breder is in entertainment. Zo kun je het gemakkelijker aansluiten (ook met bril), kunnen vrienden zien wat jij ziet op het beeldscherm en word het als meest comfortabel ervaren. Buiten gamen kun je ook films/series kijken op Netflix of blueray's, met breedbeeld modus (bioscoop ervaring). Om nog maar te zwijgen over de prijs.

Natuurlijk zijn de Vive en Oculus beter in kwaliteit, maar de reguliere consument heeft het er op dit moment niet voor over (en misschien ook wel later niet) om een sterke gaming PC te kopen bovenop het hoge prijskaartje van de VR.
Denk dat je met je laatst alinea wel een goed punt hebt. Nu hebben mensen ook niet massaal een dikke gaming PC thuis staan; meesten gaan volgens mij toch voor een console. Alleen de echte die hard PC gamers, geven er 100/1000-en euro's aan uit..

Ok VR is misschien niet helemaal te vergelijken met "normaal" gamen, maar het is ook niet zo revolutioneer als een PC, en daarmee de huiskamers gaat veroveren. Dus ik denk dat de toekomst van VR, en of mensen er mee in aanraking gaan komen, toch ook heel erg bepaald gaat worden door de consoles en goedkopere daydream technologie.

[Reactie gewijzigd door GuruMeditation op 27 februari 2017 09:09]

Ik heb persoonlijk ook interesse in (un) VR bril, maar nergens is een demo te vinden van die brillen waardoor je van reviews af moet gaan... Heel jammer.
Ik ben de PS VR gaan testen bij de mediamarkt in Den Haag. Hij ligt er niet altijd maar als je even een medewerker vraagt dan kan je hem proberen. Misschien kan dit bij andere mediamarkten ook?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*