Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

IOS 11.2 komt uit als publieke bta

Apple heeft iOS 11.2 uitgebracht als publieke bta. De software lijkt vooral bedoeld om iOS-apparaten voor te bereiden op de release van AirPlay 2 en de aankomende speaker HomePod. De publieke bta verschijnt een dag nadat 11.1 in een stabiele versie uitkwam.

Omdat het een publieke bèta is, kunnen alle gebruikers hem installeren door het toestel daarvoor in te schrijven op beta.apple.com. De 11.2-bèta voor ontwikkelaars verscheen maandag. Behalve de voorbereiding voor AirPlay 2 en de HomePod zitten er nog wat kleine fixes in deze firmware, schrijft 9to5 Mac.

De publieke bèta wil nog niet zeggen dat iOS 11.2 snel zal uitkomen. Bij iOS 11.1 duurde dat meer dan een maand na het verschijnen van de eerste testversie. Behalve een publieke bèta van de nieuwe iOS-versies, kwamen er ook een publieke bèta van tvOS 11.2 uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

01-11-2017 • 20:38

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Ik hoop erg dat Apple zich ontvankelijk toont voor de gebruikers die graag een switch in Control centre zouden zien waarmee je wifi aan-/uit kunt zetten zoals in iOS 10.

Voor de duidelijkheid: dit is niet wat de wifi-switch in Control centre op dit moment doet. Dit kan op dit moment alleen via de langere route in het instellingenmenu.

[Reactie gewijzigd door tijnvw op 1 november 2017 21:25]

Ik vind de huidige werking juist wel fijn, al ben ik een van de weinigen denk ik. Ik zit regelmatig even buiten, nt buiten het fatsoenlijke bereik van mijn router, en dan zet ik de WiFi even via cc uit. Ga ik daarna weer naar binnen en unlock ik de telefoon opnieuw dan pakt ie de WiFi weer op. Snap dat dat voor veel mensen juist irritant is, maar mij bevalt dat wel. Vergeet nooit weer de wifi aan te zetten.
Ik loop elke dag door vliegveld Schiphol heen (werk niet op het vliegveld zelf. Wel gedaan in het verleden overigens). Ik kom al flink wat jaartjes op vaste momenten er doorheen in nagenoeg vaste loop patronen. Door het hele vliegveld is WiFi tracking en het hangt compleet vol met camera’s. Ik weet dat het verder niks veranderd, maar ze hebben meteen alles bij elkaar. Ja, dat hebben ze zonder Mn WiFi en Bluetooth ook wel, maar als het even moeilijker gemaakt kan worden, graag.

Ik heb er eens op gelet, en vanaf dat ik mijn werk uitloop, kan ik tot een bepaald gedeelte in mijn stad compleet gevolgd worden mits ik mijn normale route gebruik. Dit is wel mits ik in de trein in zicht van een camera zit.

Van pak em been een uur reistijd kan ik vanaf vertrek 45 minuten gevolgd worden zonder echte dode hoeken

Edit: Het gaat er hier puur over dat het gewoon makkelijker is om op mijn route de WiFi compleet uit te zetten. Het staat zelfs groot op alle deuren dat WiFi tracking wordt toegepast. Ga ik er vanuit dat ik wordt gevolgd vanaf werk naar huis op camera’s? Tuurlijk niet. Ze hebben wel wat beters te doen.

[Reactie gewijzigd door lagonas op 1 november 2017 22:33]

Je weet dat iOS de adressen van bluetooth en wifi randomized zodat tracking nagenoeg onmogelijk is? Dat was destijds een vette vinger in het oog van de partijen die helemaal blij waten met wifi tracking en de mogelijkheden die dit qua marketing zou gaan bieden.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 1 november 2017 22:33]

Las laatst ergens dat dat bij de laatste paar iOS versies juist ongedaan is gemaakt of “broken” is sinds iOS 10 maar bronnen hoe het nou precies zit, kan ik zo niet vinden...

https://www.bleepingcompu...-percent-of-test-devices/
Alleen tracking is onmogelijk ja. Daarom gaf ik er een aanvulling bij dat over mijn hele route ook alles is volgebouwd met cameras. Gebeurd er iets mee dat mij ooit zal tegenwerken met wat dan ook? Die kans is nagenoeg nul.

Is de informatie er die alles bij elkaar echt wel complete profielen geeft? Yup.
Heel simpel te fixen met drukgevoeligheid. Hard drukken is hard-off.
Onbegrijpelijk dat ze dit niet meteen gedaan hebben.
Onbegrijpelijk? Zeer begrijpelijk want Apple support lang hun toestellen waardoor er dus verschillende modellen tussen zitten zonder drukgevoelig scherm, wat ga je met die toestellen doen? Ze willen geen grote verschillen in hun OS.
Iets langer inhouden op het aan/uit symbooltje...?
heel simpel, hetzelfde als dat ze nu doen, hard drukken is zonder 3d touch lang indrukken. tenminste, in het controlcenter, andere functies zoals peek en pop zijn alleen voor 3d touch
Right, as if ze geen onderscheid kunnen maken tussen de toestellen bij het installeren van de firmware.
Zelfs de kleur van de bezel kunnen ze 'zien' en daarmee het startscherm aanpassen en dan zou het voor drukgevoelige schermen aanpassen opeens niet kunnen?
Het is zeer onbegrijpelijk aangezien je niet kan verwachten elke iphone elke functie heeft, de 6s heeft pas 3D touch dus deze heeft ook nieuwe functies(die de 5s en 6 niet hebben).
Dus je kan makkelijk dit alleen toevoegen vanaf de Devices met 3d touch.
hard drukken opent nu een grotere versie van een control
Zit nog niet in 11.2 helaas.
Zal ook nooit weer zo worden. Er zijn te veel systeem functies die afhankelijk zijn van wifi en bluetooth bereikbaarheid van je telefoon.
maar als je wifi zelf uit wil zetten dan is het toch je eigen keuze, dan weet je dat je niks kunt doen waar het voor nodig is
Dat kan dus ook via de instellingen. Normale gebruikers zullen niet begrijpen waarom find my watch, airdrop, airplay of wireless audio ineens niet meer werken als ze wifi/bluetooth even snel uitschakelen.
ik denk dat de meesten wel snappen dat als ze apparaten gebruiken die via wifi of bluetooth werken dat die niet meer werken als ze het uitzetten. ze zullen het eerder raar vinden dat het nog wel werkt terwijl ze dachten dat ze het hadden uitgezet.
Ik snapte dat wel maar dan nog vond ik het gruwelijk irritant. De nieuwe 'zachte' switch bevalt me dus prima! :)
Waarom zou Apple je telefoon willen tracken en mac adressen minen. Ze doen volgens mij verder niets met reclame voorschotelen zoals Google en Facebook dat wel doen. Ik denk wel dat de gebruikers ervaring hierdoor omhoog gaat.
je post beginnen met "niet bijster intelligent" en dan zelf beginnen over het verzamelen van mac adderessen ?

Want die kunnen ze niet in de fabriek al bij elkaar zoeken? en wat hebben ze er dan aan volgens jou?

ik ben toch wel tamelijk bezorgd om mijn privacy, juist daarom heb ik een iPhone.
en juist daarom kijk ik afentoe eens in mijn firewall logs.
Dit gebruiken ze in combinatie met je locatie. Op deze manier kunnen ze, wanneer je gps uitstaat, bij benadering je locatie bepalen. Ook voor anderen :)
Naast de oang route kan je het ook gewoon aan siri vragen hoor. Dat zit er qua snelheid net tussenin.
Geef op zijn minst de gebruiker de keuze om op een snelle manier via het Control Center via 3D touch / lang indrukken (oudere iDevices) te kiezen om: 1) de verbinding te verbreken met de huidige apparaten 2) volledige WIFI of Bluetooth verbinding te verbreken (zoals het kon voor iOS11)

Daarnaast is het ook ontzettend onhandig dat Apple sinds iOS11 niet langer URL schemes naar vrijwel alle Apple apps toe te staan en al helemaal dat je niet langer met URL schemes vrijwel direct naar een instelling kunt gaan binnen de Instellingen app. Ik ben me ervan bewust dat Apple diverse zaken heeft toegevoegd aan het Control Center echter kun je nu dus in iOS11 niet langer via een widget zoals Launcher / Magic Launcher Pro danwel via het nieuwe Control Center zaken als:
- Ververs of achtergrond
- Locatie gebruik per app
- Notificaties per app
- Hoeveelheid MB/GB opslag per app
- Batterij status (x uur gebruik/standby tijd)
- Opslag onderhoud
- Lanceren van diverse Apple apps of functies binnen die Apple Apps (in iOS11)

Daarnaast hoop ik dat ook de mogelijkheid weer terugkomt om de widgets naast elkaar te kunnen zien in landscape weergave op de iPad zoals dit het geval was in iOS10. Nu moet je onnodig veel scrollen en zaken snel te kunnen raadplegen en is het hele concept van snel bekijken weg.

Mede hierdoor draai ik nog steeds iOS10.3.2
Ik vraag altijd Siri om mijn bleutooth of wifi uit te zetten dan wordt wel de schakelaar om gezet in het instellingen menu. En het werkt snel.
En wat is AirPlay 2 precies Tweakers.net?
http://www.pocket-lint.co...hat-devices-are-supported

"AirPlay 2 will introduce some features to the iPhone and iPad, such as controlling multiple speakers, that up until now you were only able to do on the MacBook
Another new feature with AirPlay 2, is the ability for multiple users to add songs to one playlist.."

[Reactie gewijzigd door witchdoc op 1 november 2017 22:23]

Airplay 2 zal je op veel meer toestellen vinden, oa in de laatste update van Sonos.
Voor Airplay 2 is namelijk geen dedicated chip nodig van Apple, gewoon een software update kan je Airplay 2 compliant maken.
Hopelijk doen ze dat dan ook met hun AirPort Express
Hoop vooral dat de tvOS een aantal hele irritante bugs oplost die we op onze Apple TV4 hebben sinds deze naar tvOS 11 is gepdate. Regelmatig springt de tv naar het Apple TV kanaal, wat daarvoor nooit gebeurde en de remote is vrijwel onbruikbaar geworden. Deze blijft disconnecten van de Apple TV.
Er is net een nieuw tvOS uitgekomen. Dit lijkt sinds een tijdje een nieuw beleid bij Apple, waarbij alle minor releases simultaan uitgebracht worden. (Dus iOS 11.1, macOS 13.3.1, tvOS 11.1 en watchOS 4.1 zijn allemaal tegelijk gereleased)

Tenminste, ik kan me herinneren dat een paar jaar terug allerlei OS'en hun eigen release-schema hadden.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 1 november 2017 20:52]

Ik had ook disconnects met de remote.

Apple heeft de Apple tv omgeruild. De bluetooth/wifi chip bleek stuk :S
Dat is toch vreemd na een update naar tvOS 11? ... het gebeurde direct na de upgrade.
Zal Bluetooth eens testen verder vandaag, maar wifit werkt gelukkig nog wel gewoon prima :)

[edit] Net even getest en het lijkt te zijn opgelost bij onze Apple TV. De remote kon voorheen nog geen 10seconden connectie behouden. Net heb ik deze 4 minuten zonder problemen kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 2 november 2017 10:14]

Ik ben nog niet zo lang (weer) een iOS gebruiker, maar tjeeez ik blijf updaten! Is dit het normale tempo waarin Apple updates uitbrengt?
Je hoeft deze beta toch niet te installeren??
Je hoeft deze beta toch niet te installeren??
Nu nog niet, maar binnenkort is het echt een update.
Ja precies, over wellicht een maand. Maar dan zijn het toch niet zoveel updates? En dan nog, liever teveel updates dan te weinig (of berhaupt updates).
Je hoeft deze beta toch niet te installeren??
Ik denk van niet.
Nee, maar deze beta zal natuurlijk binnenkort geen beta meer zijn...
Ja, en dan krijg je ondersteuning voor nieuwe apparaten en bug fixes en laat je em updaten als je slaapt. Wat een hel zeg..
Klopt, want wanneer je iets positiefs te melden hebt, of tegengas geeft, ben je gelijk een butthurt fanboy hier.

Ik heb een Samsung voor persoonlijk gebruik en een iPhone van m'n werkgever, dus ik gebruik beide, thank you very much. En waar Samsung de telefoon al vrij snel had laten stikken qua updates (en ik custom roms moet inzetten) ben ik dus erg blij dat de iPhone een vrij vaste levensduur heeft, en daarin ook updates mag ontvangen voor allerlei zaken, zoals beveiliging.
Valt toch wel mee? Elk jaar een grote release (iOS 9, 10, 11) en meestal nog drie kleinere updates (11.1, 11.2 en straks 11.3).

Bovendien beter dan dat ze amper updaten toch? ;)
Ik heb het gevoel dat ik in ongeveer twee maanden tijd al 4 updates (11, 11.0.1, 11.0.2, 11.0.3) heb gekregen, dat vind ik voor mijn gevoel veel.
Is het ook. Was vroeger veel minder. Als er toen een release kwam was die dan ook gewoon meteen goed :o
Dit is slechts een beta update.. het kan soms zelfs 2/3 maanden duren voordat dit soort updates voor iedereen als normale update beschikbaar wordt gesteld.
Dat doet dat ding toch gewoon 's nachts? Vind dat ene popupje eigenlijk helemaal niet zo'n probleem - zeker niet in ruil voor de mate van ontwikkeling door Apple op dit moment.
Hmmm, ik merk wel dat er veel problemen zijn.

De iPad had opeens "recente apps" in de taaklijst, nu was dit wel op te lossen.

En als ik een bepaalde sequentie aan roteren en locken doe (die perongeluk wel voorkomt) komt de "taskbar" ondersteboven in beeld...
Na 11.2 zal het wel een stuk rustiger worden. Er waren nog wat dingen niet uitgerold die in 11.0 hadden moeten zitten en er waren bij redelijk wat gebruikers te veel problemen met rotatie of batterijgebruik om 11.1 daar op te laten wachten.

11.2 is min of meer compleet en er zullen nog wel wat bug- en securityfixes voorbij komen af en toe maar dat was het wel tot 12 volgend jaar.
Ik ben net blij met al die updates... het lijkt me positief dat ze wat doen aan de bestaande bugs.
Daar ben ik ook blij om, maar de snelheid waarmee het gebeurd geeft mij gewoon niet zo'n goed gevoel over de mate waarin zaken van te voren getest worden.
Tja, dat snap ik ergens wel. Maar, ze doen al public beta’s, het lijkt me dat ze wel proberen. Het blijft software...
Volgens mij is het met IOS11 wel iets meer updates vergeleken met ios versies hier voor, je zou het hier kunnen bekijken

https://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history#iOS_10

Maar goed je hoeft ze ook niet per direct te installeren, ik zit er niet mee al zou ik elke week moeten updaten.
Die 10 min dat je onbereikbaar even ben boeit mij niet :).
Dit werd gepatched in 11.1:
Wi-Fi
Available for: iPhone 7 and later, and iPad Pro 9.7-inch (early 2016) and later[/b]
Impact: An attacker in Wi-Fi range may force nonce reuse in WPA clients (Key Reinstallation Attacks - KRACK)
Description: A logic issue existed in the handling of state transitions. This was addressed with improved state management.
CVE-2017-13080: Mathy Vanhoef of the imec-DistriNet group at KU Leuven
Weet iemand of deze iOS versie het volgende ook verhelpt voor oudere iPhones en iPads?

[Reactie gewijzigd door Jerie op 1 november 2017 21:22]

Benieuwd of de HomePod nog voor de feestdagen uitkomt.
December zegt Apple zelf. Dat zullen ze wel halen lijkt me.
Ik heb een tijdje meegedraaid op de developer bta van iOS11 en kan het niet aanraden om je dagelijkse telefoon daarvoor te gebruiken. Het is meestal trager en verbruikt meer stroom dan de stabiele versie. Ook teruggaan naar de normale releases is niet makkelijk.
Is vrij simpel beta profiel verwijderen aan itunes hangen en herstellen dan krijg je weer oudere versie :)
mja gedaan, maar kan sindsdien niet meer backuppen :?
Dat komt omdat de backup die je hebt eentje is van een recentere iOS, zijnde de beta. Je kan deze backup gewoon verwijderen. Eens dat gebeurd is, werkt de backup terug normaal.
De bijbehorende tvOS 11.2 update heeft op de Apple TV 4K wel echt grote stappen gemaakt. Je kan je ATV nu automatisch laten switchen tussen 60Hz en 24Hz. Gisteren even geprobeerd met NetFlix en dat werkt ongelofelijk soepel en voorkomt een heleboel judder in je beeld. Top!
En gaan ze dan ook het accu probleem aanpakken? Sinds de nieuwe versie 11.1 gaat mijn Ipad een stuk sneller leeg! Want dat vind IK een serieus probleem!
Zou vandaag apple pay ook niet uitgebracht worden in Nederland?