Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer introduceert smartphone met 120Hz-scherm en 8GB ram

Razer heeft zijn eerste Android-smartphone gepresenteerd. De Razer Phone heeft een 5,7"-lcd met een verversingssnelheid van 120Hz en adaptive refresh-techniek. Het toestel draait op stock-Android en bevat een Snapdragon 835-soc, gecombineerd met 8GB ram.

Razer zegt dat het scherm van de Razer Phone is gemaakt in samenwerking met Sharp en gebaseerd is op de igzo-techniek, maar dat het gaat om een uniek scherm dat niet voor andere fabrikanten beschikbaar is. Razer spreekt over een Ultramotion Display en onder die noemer schaart het de adaptive refresh-techniek die wordt gebruikt om de gpu en het scherm te synchroniseren.

Volgens de fabrikant werkt dat net zoals Nvidia's G-Sync voor monitoren en is de techniek ontwikkeld in samenwerking met Qualcomm. De Ultramotion-techniek komt ook de accuduur ten goede, claimt Razer. Het 5,7"-scherm heeft een 16:9-verhouding en een resolutie van 2560x1440 pixels.

Begin dit jaar kocht Razer het bedrijf Nextbit, dat was de maker van de Robin-smartphone. Het hoekige uiterlijk van de Razer Phone toont overeenkomsten met de Robin. De telefoon van Razer heeft een behuizing van aluminium, weegt 197 gram en heeft afmetingen van 158x78x8mm. De vingerafdrukscanner zit in de aan/uit-knop aan de zijkant van het toestel.

Aan de achterkant zitten twee twaalfmegapixelcamera's. Eén is een opstelling met een gewone camera en de andere is een exemplaar met telelens. Volgens Razer is 'seamless zoom' mogelijk, omdat bij het fotograferen altijd beide camera's worden gebruikt. De camera krijgt later functies als 120fps-opname, slowmotion en een portretmodus. Bij de release zijn die functies nog niet beschikbaar.

Razer claimt dat zijn smartphone goede audiokwaliteit levert en luider is dan andere telefoons. Aan de voorkant zitten stereospeakers die een Dolby Atmos-logo dragen en een THX-certificaat hebben. Razer nam audiobedrijf THX zelf over eind vorig jaar. Ook belooft Razer goede kwaliteit via een koptelefoon; het bedrijf levert daarvoor een usb-c-adapter mee met ingebouwde dac, de telefoon heeft geen 3,5mm-aansluiting.

In de behuizing zit een 4000mAh-accu. Volgens de fabrikant is dat goed voor 12,5 uur videokijken of 7 uur Hearthstone spelen. De accu ondersteunt snelladen met Qualcomms Quick Charge 4+. Daarmee kan de accu in een uur tot 85 procent geladen worden. Het toestel draait op een Snapdragon 835-soc, net als de meeste andere toptoestellen met Android. Volgens Razer is de koeling van de Razer Phone echter beter geregeld en dat moet de prestaties ten goede komen. Het toestel heeft 8GB ram en 64GB flashopslag, dat kan worden uitgebreid met een micro-sd-kaartje.

Razer zegt dat de telefoon op stock-Android draait en levert het toestel met de Nova Launcher Prime Razer Edition. Op het toestel staat Android 7.1.1, in het eerste kwartaal van 2018 belooft Razer een update naar Android Oreo. De Razer Phone komt niet naar de Benelux, maar Razer gaat de telefoon wel in het VK, Ierland, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Zweden verkopen. De adviesprijs is 750 euro en vanaf 17 november is de Razer Phone te koop.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-11-2017 • 22:18

158 Linkedin Google+

Lees meer

Razer neemt audiobedrijf THX over Nieuws van 18 oktober 2016

Reacties (158)

Wijzig sortering
Video hands-onBelangrijker dan 120Hz is misschien nog wel dat ze adaptive sync goed werkend hebben gekregen. Scroll je door de interface? Scherm draait op 120Hz. Speel je een 24fps video? Scherm draait op 24Hz. Doe je niks? Scherm draait op de laagste refresh rate (rond de 20Hz waarschijnlijk). Speel je een game met framerates fluctuerend tussen de 40 en 60 fps? Scherm draait op precies dezelfde frame-rates tussen 40 en 60 hertz. Wat zijn hier de voordelen nu van?
  • Alles voelt ongelooflijk soepel aan: 120Hz is gewoon veel vloeiender dan 60Hz (pak eens een iPad Pro op of zoek een 120Hz monitor).
  • Geen tearing of stuttering en veel minder motion blur. Omdat het scherm een nieuw frame presenteert zodra de GPU deze gerendered heeft heb je nooit dat je hoeft te wachten op een frame of een frame in tweeën wordt gehakt, waardoor je dus geen stuttering of tearing hebt. Ook de motion blur is twee maal zo laag omdat het scherm twee keer zo snel ververst.
  • Het bespaart energie. Als het op 120Hz draait zal de telefoon iets meer energie nodig hebben, maar dit is maar een zeer klein gedeelte van de tijd. De rest van de tijd draait de telefoon op de ideale frame-rate voor de content, die vaak lager is (video's 24, 30 of 60Hz, games alles daar tussen in) wat dus vaak minder is dan 60Hz. Dat bespaart dus stroom!

[Reactie gewijzigd door Balance op 1 november 2017 22:46]

Precies, dit is een big deal! Grappig dat ik daar in het vorige item hierover keihard op werd downgemod, maargoed :P

1 dingetje klopt trouwens niet helemaal: van tearing of stuttering is op Android sowieso geen sprake, omdat er altijd V-Sync actief is op Android. Motion blur staat hier ook los van. Dat maakt de 'vloeiendheids-winst' dan ook een stuk groter: een 55fps drop zorgde voorheen voor een 30fps drop, terwijl dat met dit nieuwe paneel vrijwel onzichtbaar is.
Gadverdamme wat is dat een mooie telefoon zeg! :9~

Al die ronde hoeken ogen mij veel te kinderachtig/kindvriendelijk en speelgoedachtig.
Geef mij maar strakke scherpe hoeken!

Ben erg tevreden met mijn Oneplus X (al kan ik m niet uit z'n hoesje halen omdat de achterkant zo glad is dat hij van elk glad oppervlak dat niet 100% waterpas is afglijd) maar dit is toch wellicht een waardige opvolger!

Die nieuwste iPhones en Galaxies en andere meuk kan me gestolen worden want dít is nou een ontwerp wat mij enorm aanspreekt!

(THX certificatie kan me overigens wel gestolen worden... dat zegt toch totaal niks. Mijn ouwe Logitech Z-5500 5.1 speakerset is ook THX certified.. maar daar komt echt niet beter geluid uit dan uit een stel échte audiofiele speakers die dat wellicht níet hebben)
Ik vind het ook een super mooie telefoon, lijkt een beetje op de eerste modellen uit de Xperia lijn van Sony.

Is wel een nadeel voor je broekzakken, daar komen echt heel snel grote gaten in door een scherpe hoek.
THX-certificatie gaat erover of je met die set de juiste ervaring hebt wanneer je Return of the Jedi kijkt. Ditwil dus niet zeggen dat er niets beters is. Die Z5500 is goed genoeg voor de betreffende ervaring. Dit heeft overigens niets te maken met weergave van muziek op een bepaald niveau. Audiofiele redenaties omtrent filmmuziek heb ik ook nooit van gehoord.

Overigens valt THX tegenwoordig onder Razer.
Meeste energie werdt er bespaard door "Panel Self Refesh" in bepaalde telefoons, je kan er veel of niet veel van merken afhankelijk van welk toestel je hebt gehad of wat je doet.

Heel veel dingen doet "Self Panel Refresh" al.
https://www.anandtech.com...anding-panel-self-refresh
Mja ik zou ook zeggen dat 120hz als maximum prima is, maar het sync draaien enorm veel voordeel oplevert.

Ik vraag me alleen af of veel applicaties niet forceren dat iets op 30 of 60 fps draait, terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Dan trekt het je batterij wel onnodig leeg.

Maar ik vind het in ieder geval een toevoeging die ook daadwerkelijk de gebruikservaring verbeterd. Dus ben benieuwd naar de rest. Dit is juist de concurrentie die Android-fabrikanten nodig hebben, want het begint wel een enorme eenheidsworst te worden met vooral het verschil in marketing en niet in hardware.
Sterker nog Android zelf heeft als OS de voorkeur voor 60fps en in de design guidelines voor developers wordt aangeraden om een schermopbouw altijd binnen 16ms (oftewel 60 Hz) te laten uitvoeren. Als dat langer duurt kun je met de meegeleverde tooling uitzoeken waar dat aan ligt en wat je eraan kunt doen (plattere layout, data loading anders implementeren enz enz)

Hieronder een linkje waarin ook weer een linkje staat waarom men voor 60 FPS heeft gekozen...
Zie :
https://developer.android.../testing/performance.html
Het bespaart energie. Als het op 120Hz draait zal de telefoon iets meer energie nodig hebben, maar dit is maar een zeer klein gedeelte van de tijd. De rest van de tijd draait de telefoon op de ideale frame-rate voor de content, die vaak lager is (video's 24, 30 of 60Hz, games alles daar tussen in) wat dus vaak minder is dan 60Hz. Dat bespaart dus stroom!
Wat als ik nu nooit films of spelletjes speel? Bespaart het dan ook stroom? Als je "niets" doet zijn er 2 mogelijkheden: of je display brightness kan lager of uit (je zou die timeout lager kunnen zetten), of je bent iets aan het lezen. Je wilt opzeker niet gaan lezen op 20 Hz.

Voor degenen die veel lezen: zet je zooi in Firefox Pocket en sync het met je e-reader. Geniet vervolgens van e-ink. Mijn e-reader weegt ~200g.
De meeste telefoons hebben een scherm dat draait op 60Hz.. of zelfs al 90Hz. Dus ja, lezen bij 20Hz is dan ws zuiniger. Maar nee, het is niet zuiniger dan een e-reader.
Kan zijn dat het zuingiger is, m'n punt is dat dat kut leest. Om het dan te hebben over besparen van energie terwijl je QoL achteruit gaat vind ik inaccuraat.

Zo heb ik zelf een 60 Hz scherm en een 144 Hz scherm. Het 144 Hz scherm is veel prettiger voor m'n ogen. Ik moet er niet aan denken om met een refreshrate van 1/3 van wat ik gewend ben van m'n scherm te lezen.
Dat het scherm 20x per seconde ververst, terwijl er niks te verversen valt, merk je niet tijdens het lezen. Het beeld staan dan namelijk stil.

Het is niet dat, zoals vroeger met CRT-monitoren, het beeld dan 20x per seconden uit- en aangaat. Dat is sinds de introductie van TFT-schermen al niet meer zo ;)

De hogere refreshrate heb je enkel nodig bij animaties of scrollende beelden. Zodra het stilstaat zou zelfs 1Hz nog voldoen.
Dan koop je toch een andere telefoon? Keuze zat. Razer staat bekend als een gamersmerk dus het is logisch dat ze met hun telefoon op dat gebied ook uit willen blinken. Ik vind het wel tof dat ze een telefoon uitbrengen die meer gerucht is op de mobile gamer. Alle galaxy/iphone klonen heb ik ondertussen ook wel gezien.
Als je nooit spelletjes speelt of films kijkt ben jij niet de doelgroep voor deze telefoon natuurlijk. :+
120 hertz is nog te hoog voor AMOLED.
De telefoon is gericht op gamers (uiteraard) hoe ga jij gamen als je handen / vingers midden op het scherm zitten. Ze hebben expres de onder en bovenkant dik gemaakt en er dikke speakers in gezet.
8GB aan ram, is dat niet een energievreter?

Een iphone 8 heeft 2GB de 8plus + Iphone X hebben 3GB, en volgens mij komen die geen RAM tekort.
Zelfs een Galaxy S8 met 4GB RAM zit amper op de helft.

Dus het is niet eens zo zeer Android die inefficient omgaat met het geheugen.
iPhones draaien op iOS en Samsung op Android. Daarin zit een groot verschil. Het is de eerste keer dat ik lees dat een Galaxy S8 nog geen 2GB ram in gebruik heeft. Wellicht is dit als je het geheugen wist en binnen 1 seconden naar de het ram gebruik gaat kijken. Enkele minuten later zit je rond de 1,5GB aan vrije werkgeheugen.
Hands-on met foto's van het ramgebruik: Kiswum.com: Samsung S8 hands-on party

Bij iOS is dit overigens niet veel anders, echter is het daarbij een stuk lastiger te berekenen.
ZIe hier mijn review van de iPhone 7 (sectie software) en mijn uitgebreide reactie over het geheugen gebruik die ik dankzij WhatsapHack nader heb bekeken: Kiswum in 'productreview: Apple iPhone 7 32GB Zwart review door Kiswum'

Dat 8GB een energievreter is, is volgens mij alleen door OnePlus aangekaart, zodat ze een gedeelte uit konden schakelen (als excuus). Ik denk zelf dat het tijd en energie oplevert, doordat er meer apps sneller aangesproken kunnen worden.
En waarom zouden ze de "just enough" doen?

Samsung doet te kort met 4GB want ze hebben een heleboel extra software draaien op de OS en met het tijd merk je dat wel, gelukkig heeft de Note8 2GB extra.

Apple is nog meer conservatief terwijl het niet nodig is, wanneer ze de iPhone 6 gelanceerd hebben met 1GB ram, hadden we Android toestellen met 3GB RAM, en tegenwoordig een Android van die tijd met Nougat voelt net beter aan dan de iPhone 6 met iOS 10, want de OS neemt iets meer RAM in beslag en apps worden ook zwaarder.

Ik ben een intensief multitasker op Android, en ik irriteer me dood wanneer mijn telefoon een app moet herladen omdat niet genoeg ram is om alles open te houden.
Hoeveelheid RAM is natuurlijk niet te vergelijken tussen iOS en Android. De meeste apps op Android zijn geschreven in Java, een taal die gebruik maakt van een garbage collector, waar iOS apps gebruik maken van automatic reference counting. Bij gebruik van een GC heb je ongeveer 5 keer zo veel RAM nodig als wanneer je meer explicieter memory management toepast voor vergelijkbare performance.
Valt wel mee, meeste energie in RAM gaat naar de communicatielijnen met de CPU toe en niet zozeer naar het instandhouden van het geheugen. De afstand tussen CPU en RAM telt zwaarder, vandaar dat ze in low-power devices vaak op elkaar gestapeld worden, of zelfs in dezelfde brok plastic gegoten worden.
Zoals PCs het doen, met insteekmodules en lange lijnen, is wel flexibel maar ook de meest energievretende oplossing.
Voor emulators is het wel fijn. Als je alleen Faceboo, WhatsApp en YouTube gebruikt is het inderdaad overkill.

Maar dat is 16Gb op een PC ook als je niet gamed.
Heel erg handig, 120Hz op zo'n klein schermpje. Screentearing zie je sowieso amper op zo'n klein scherm en ik betwijfel of je ook op zo'n klein scherm een verschil in refreshrate gaat zien. @WoutF enig idee of Tweakers zo'n apparaat gaat bemachtigen?

Wat ik wel een enorme innovatie vind, is om die vingerafdrukscanner op de zijkant van de telefoon te zetten: aan-/uitknop. Het laat maar weer zien dat het mogelijk is. Erg handig als tussenoplossing met die "infinity"-displays waardoor er geen ruimte meer op de voorkant is, totdat de vingerafdrukscanner onder het scherm zit natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 1 november 2017 22:24]

Maar voor virtual reality is het heerlijk. En laat zo'n ding nou perfect in een van die brilletjes passen.
Sony doet al tijden de fingerprint scanner aan de zijkant. Is niet zo speciaal meer.
Sony plaatst al lang hun vingerafdrukscanner in de aan/uit knop, niks nieuws dus.
Of gaat gaat lukken weet ik niet, we gaan wel een poging wagen.
Ben benieuwd of je het gaat zien of niet, doe 120Hz. Heb zelf nooit een ipad pro in handen gehad, maar als ik de reviews moet geloven is het echt wel te merken, en voelt de interface soepeler aan. +-10inch en 5.7 inch is wel een verschilletje natuurlijk.
Dat bestond allang, vingerafdruk scanner op de zijkant en zelfs op de aan uit knop. Volgens mij hadden de Sony modellen dit altijd al (plus enorme onder en boven bezels, erg jammer).

Geen idee waarom vrijwel alle merken het onderop zetten of op de achterkant. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, net als enorme bezels.
Twee reviewers hadden sinds vorige week hints gegeven dat ze hadden maar een telefoon gezien die vloeiender was dan de Pixel, zo de jump van 60 naar 120Hz merk je in de interface wel.
Hoe nuttig is 120 Hz op een smartphone?
Het geeft een ontzettend soepele ervaring mbt de GUI en ook het kijken van videos zal vloeiender lijken... het is dus vooral een ding om de user experience visueel te verhogen. Mbt tot games heb je er overigens vrij weinig aan aangezien die altijd een frame cap hebben en zelfs al zouden ze het niet hebben zullen games op 120hz een desastreus effect hebben gezien de games en de grafische hardware hier totaal niet op berekend zijn (maar dat kan veranderen in de toekomst uiteraard)
120Hz met 21-30fps videos is zeer nuttig :+
Nooit een film op een 100hz of hoger televisie gekeken? Dat is toch wel een verschil met het 'oude' 50hz. Dus ja, het is zeker nuttig... en zeker op youtube vind je ook steeds meer 60fps videos die ook heel goed binnen die 120hz past.
(Bijna) alle TV's die adverteren met >60Hz hebben het niet over het accepteren van >60Hz materiaal, maar over het interpoleren van frames om te proberen een tussen-frame te genereren. Dat is mijns inziens kansloos en in het algemeen niet vergelijkbaar met echte hogere frame rates.

Voor iets wat interactief is (zowel games als de Ui van een smartphone) is het absoluut nutteloos, gezien je, als je de volgende frame weet, beter die kan tonen in plaats van extra latency toevoegen. Daarom kan je beter zo veel mogelijk post processing en vooral 'hoge refresh rate' functies UIT zetten op je TV.
Met crt monitoren vroeger was een hogere refreshrate wenselijk omdat het er rustiger uitziet. Een crt gaat op 50hz vrij letterlijk 50x per seconde aan en uit. Ik kreeg er koppijn van in ieder geval. Hogere refreshrate betekende gewoon dat het zelfde beeldje 2x of 4x getoond werd.

Werd het beeld dus niet vloeiender van, wel rustiger.

Lcd (en lcd achtigen) werken anders dat ze constant een beeld kunnen tonen, dus heeft dat "knipper" probleem niet. Het verdubbelen van frames heeft dus 0 nut, enige waar een hogere refreshrate boeiend voor is, is daadwerkelijk meer frames per seconde (bij video materiaal dus verwaarloosbaar), tenzij ze, zoals jij zegt, tussenbeelden gaan interpoleren (wat effectief meer frames per seconde is). Maar dat is naar mijn mening echt bagger.

Ik zit ook weer niet zo diep in de materie, maar zou er iemand anders uit kunnen leggen waarom je een hogere refreshrate zou willen zonder een hogere fps? (Ik claim niet dat dit apparaat geen hogere fps-en toepast ofzo, is een algemene vraag.) wat is wezenlijk het nut van een 400hz lcd tv, bijv (buitenom 3d stereoscopie, dan is het nog 200hz per oog. Edit: oh wacht, volgens mij beantwoord ik hem zelf hier mee, bij 3d stereoscopie heb je het knipper probleem weer .... dus alleen boeiend voor stereoscopie 3d met een brilletje?)?

[Reactie gewijzigd door Zoop op 1 november 2017 23:04]

Ik zit ook weer niet zo diep in de materie, maar zou er iemand anders uit kunnen leggen waarom je een hogere refreshrate zou willen zonder een hogere fps?
O.a voor de motion-to-photon latency. Niet alleen bij VR maar eigenlijk bij alle input zal de latency bij 60Fps gemiddeld 16,666 ms zijn. Dat klinkt als niet veel maar het is iets dat je merkt.Met 120Hz kun je dit dus halveren naar 8,333 ms.

Micosoft heeft eens een onderzoek hiernaar gedaan. Bij 100 ms latency voelt spul echt traag. Bij 10ms is het al heel behoorlijk, maar merk je het nog bij snelle bewegingen (rubber-banding effect). Bij 1ms is het 'perfect'.
Hmm, dus het gaat dan niet eens zo zeer dat je meer beeldjes per seconde krijgt, maar dat het beeldje sneller op je scherm getekend wordt? Daar had ik inderdaad nog niet bij stil gestaan. Maar dat is voor statisch video materiaal toch niet echt interessant? Dit lijkt me met name interessant voor interactieve content (games, browsers, ui).
Ik zit ook niet diep in de materie, maar het idee van dit scherm is dat het precies de refresh rate gebruikt die past bij de content. Bij scrollen door een website is dat dus de maximale 120Hz, want hoe hoger de refresh rate, hoe soepeler en rustiger het scrollen eruit ziet. Bij een spel is het precies de fps die het spel levert (tot max 120fps uiteraard), bij een filmpje is het de framerate van de video, enz.
Dat is in ieder geval de claim, of het klopt weet ik natuurlijk niet.
Edit: ik heb het dus over dit Razer telefoonscherm en niet over TV's met hoge frequenties.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 1 november 2017 23:35]

Jij hebt het over wat anders, ik heb het niet over softwarematig opgeschroefde hertz... er zijn zat televisies met een native 100hz scherm en UI en videos zien er dan vloeiender uit. Het neemt bij video/film bijvoorbeeld de 'judder' weg die je vaak in films ziet op 50/60hz bij panning shots.
Aangezien films normaal in 24 frames per seconde zijn opgenomen is dus alles wat boven de 24hz is bijverzonnen frames.
Dat je beeld native 100hz is maakt het niet vloeiender dan native 24hz. Alleen tussenliggende beeldjes bijverzinnen doet dat.
Normaal, normaal. Dat Hollywood vaak nog steeds vasthoudt aan techniek uit de vorige eeuw wil niet zeggen dat het niet beter kan. Sterker nog, wat mij betreft mogen ze 4K even op een laag pitje zetten en eerst maar eens zorgen dat ze de frame rate verhogen naar minstens 60Hz en liever nog 90. Daar heb je veel meer aan! Wat heb je nu aan 4K als alles toch vaag is door gigantische motion blur bij 24fps?

Overigens zijn er wel film makers die met hogere frame rates experimenteren. O.a. James Cameron doet dit. Het is een kwestie van tijd voordat het gemeengoed wordt.
Die 24 frames, of in ieder geval lage fps is juist gekozen/behouden omdat film effect te krijgen. Dat associëren we met film. Met hogere framerates lijkt het eerder alsof het gewoon thuis bijwijze van met een handcam is opgenomen. Ik weet niet precies hoe ik t moet uitleggen.
die 24fps is ooit gekozen vanwege economische redenen, niet voor het 'gevoel'. we zijn echter zo gewend geraakt aan die 24 fps dat hogere fpsen vreemd aanvoelen.

24fps was oorspronkelijk de economische keuze tussen het besparen van film (want film = duur) vs. het nog net genoeg vloeiend aan laten voelen van bewegend beeld. ze hadden lager kunnen gaan, maar onder 24 fps begint het allemaal aan te voelen als opeenvolgende afbeeldingen ipv bewegend beeld.
Bekend fenomeen helaas.. dat wordt t 'soap effect' genoemd.. echt lelijk :/

Sommige mensen hebben t niet eens door of zien het niet, totdat je t echt side by side laat zien..

Het treedt al op bij 50i, 60p en hoger.

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 2 november 2017 07:28]

Als ik mij niet vergis treedt dat soap-effect op bij films die geïnterpoleerd worden naar 60hz terwijl bron zelf 24hz is. Dus bij native 60hz zal dit niet optreden. Correct me if I’m wrong.
Ze hadden het ook bij de laatste hobbit gedaan, 40fps dacht ik. Daar waren heel veel klachten over, dat het onnatuurlijk aanvoelt en er sommigen zelfs ziek van werden.
Dat kan een gewenningskwestie zijn, maar hoe dan ook is het niet zo simpel zo maar de fps omhoog te gooien, daar zitten blijkbaar nog wat gevolgen aan vast.
bleh.., gadverdamme films op 30+ fps, voelt net of je een home movie van iemand z'n camcorder zit te kijken
Bandbreedte om 60fps op TV uit te zenden hebben de kabelboeren niet.

In de bioscoop/blueray/online content is dit wel mogelijk , maar dan moet je nog altijd 24fps cameras bijgebruiken bij de opnames als je wilt dat ze film ook op de TV willen uitzenden
We hebben toch een 48Hz versie van The Hobbit gehad? Was niet bepaald een succes. Dat soapopera-effect is iets dat mensen gewoon niet willen. De reden dat men vasthoudt aan die 24 fps of 30 fps is omdat dit het prettigst lijkt voor de massa.
Er werd mee geexperimenteerd maar mensen vonden het niet prettig. De Hobbit serie was in high framerate variant te zien. Mensen lieten weten het niet te waarderen. Daarom is het ook niet opgepakt door andere studios, ondanks dat het voor 3D films veel rustiger kijken is en minder disorienterend.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de manier van filmen. Veelal onnatuurlijke perspectieven (rare uitzichten van schuin bovenaf bijv.) en het eindeloze gedraai van de camera's.

Hogere framerates zijn namelijk gewoon veel rustiger om naar te kijken. Natuurlijk is dat even wennen maar daar is op zich niks mis mee.

Het kan ook nog eens zijn dat het niet prettig is omdat 48 fps net op het randje zit van het echte vloeiende en dat het daarom stoort. Bij 24 fps (en aanverwanten in de buurt) is het overduidelijk niet vloeiend.

Op een enorm bioscoopscherm is het sowieso belabberd kijken, vind ik. Wellicht is het zo dat onze hersenen het gebrek aan beeldinformatie op lage framerates nog prima kunnen verwerken ondanks het onnatuurlijke grote scherm en wordt die hoeveelheid bij een hogere framerate gewoon teveel.

Er zit ergens een verklaring want als je het over bijvoorbeeld gamen hebt geldt meestal het omgekeerde. Hoe lager de framerate hoe oncomfortabeler de visuele ervaring (zelfs met motion blur ingeschakeld).

Ik denk dus dat het vooral met de omvang van het scherm en de filmstijl te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 2 november 2017 21:40]

Voor film zou jouw voorbeeld weinig verschil moeten maken. Bij oude beeldbuizen was het verdubbelen van de refreshrate nuttig om flikkeren te voorkomen. Dat probleem hebben lcd’s niet. Het klopt dat er lcd tv’s te koop zijn met hoge refreshrates, maar dat is vaak in combinatie met interpolatie van de frames. Wel is het zo dat een hoge refreshrate het makkelijker maakt om verschillende framerates vloeiend weer te geven, maar 60 fps op een 120 Hz scherm is daar nou juist geen goed voorbeeld van, omdat dat op een 60 Hz scherm net zo vloeiend wordt afgespeeld. Een beter voorbeeld is 24 fps. 120 Hz is deelbaar door 24 fps, 60 Hz niet.

Overigens is 120 Hz wel super voor interactie met het scherm. Het scherm kan sneller reageren op wat je vinger doet.

Kleine voetnoot: ik heb in mijn verhaal responstijd van de pixels buiten beschouwing gehouden.

[Reactie gewijzigd door makruiten op 1 november 2017 22:54]

Voor film zou jouw voorbeeld weinig verschil moeten maken.
Film wordt ook steeds vaker op 60Hz of hoger geschoten. Vooral bij snelle scenes maakt dit echt veel uit. Ik snap eigenlijk niet dat men dit niet veel sneller heeft opgehoogd. 4K is nutteloos zonder hoge fps.
Goede toevoeging. Een hogere framerate zorgt voor minder blur en dus voor meer waargenomen scherpte. Dat inderdaad nog een toevoeging waarom een hoge refreshrate nuttig kan zijn, maar voor 60 fps is 60 Hz voldoende. Een ander potentieel voordeel van een hoge refreshrate: realistischere vr-toepassingen, waarbij de beweging van je hoofd zich sneller vertaalt naar beweging van het beeld.
4K heeft ook een meerwaarde voor de kleurweergave.
Een TV is wat anders dan een smartphone
Een display is een display...
Uhm, nee... Meen je dit nou? Zo ja, wat doe je hier op Tweakers...

Dus volgens jouw zit er geen verschil in een popconcert scherm en een smartphone... Ok... 8)7
Ik denk dat 120 Hz nog een behoorlijk dingetje gaat worden voor toekomstige smartphones. Momenteel is het voor een navigatie en browsing toepassing, maar dat is met 120 Hz echt heel smooth.
Ook een behoorlijke stroomvreter. :+
Door de adaptive sync hoeft dat niet zo'n probleem te zijn. Het scaled ook terug naar 24Hz bv. als de fps 24 is.
Heel nuttig, gezien de hele interface soepeler draait. High end gaming op 120 fps hoef je nog niet te verwachten, maar verwacht dat alle aspecten van het dagelijks gebruik vloeiender zullen zijn.

De iPad Pro voelt ook soepeler aan dan de iPhone 8 Plus, terwijl die in de benchmarks hoger scoort.
"iPad Pro voelt soepeler aan dan iPhone 8"

Bewijs/link?
de Ipad Pro heeft dubbel de refresh rate 120hz vs 60hz. Dus dat zal zeker soepeler aanvoelen.
Bewijs/link voor mijn persoonlijke ervaring? Ben je serieus? Of is dat je standaard reactie, als je geen echte argumenten kunt verzinnen?
Opzich zou het het beeld in de interface vloeiender weer geven. Maar vraag me af of dit niet heek erg aan de batterij vreet omdat je gpu altijd dubbel zo hard moet werken en dat ook nog eens met deze hoge resolutie.
Lees deze comments en scroll er met een snel tempo doorheen. Dit zal veel soepeler zijn als ervaring met een 120hz paneel.
Lijkt heel erg op de nextbit robin telefoon. Zij hebben het natuurlijk overgenomen en de nextbit was 1 van de slecht gebouwde toestellen op het kanaal van Jerry rigs https://www.youtube.com/watch?v=EU6Tv-OfXk0

Vraag me af of dit toestel dat echt beter doet.

Maar zaken als de Snapdragon 835 in combinatie met 120hz voor gaming is gewoon onzin. De SD835 heeft nu al problemen met de framerate op 60fps te houden in veeleisende games.

Ook in de presentatie dat hameren op THX certificatie op deze telefoon. Razer is de eigenaar van THX, ze kunnen certificeren wat zij willen.

edit:

Ook handig om te weten is dat Razer nu naar de beurs wilt gaan en dit toestel als pitch wilt gebruiken. Razer maakt al tijden geen winst, mede door al hun investeringen. Zij hopen natuurlijk dat dit het tij gaat keren. Maar ik zie het somber in voor Razer. Als ze puur hadden gebleven bij gaming hardware waren ze een goedlopend bedrijf, maar in de mobile space missen ze gewoon het formaat en supply chain om denk ik echt winstgevend te zijn. Alleen Apple en Samsung zijn echt winstgevend. LG, Sony, HTC etc maken vaak gewoon verlies of zeer minimale winsten.

https://techcrunch.com/20...ooks-to-raise-up-to-550m/
https://www.wsj.com/artic...expensive-game-1509528747
https://www.macrumors.com...martphone-profit-2016-79/

[Reactie gewijzigd door Rin op 1 november 2017 22:40]

Deze is gemaakt van metaal, zou dus beter moeten zijn.
Hangt ervanaf, als ze de het doen zoals LG en Samsung dan is het toestel inderdaad erg stevig. Als ze het doen zoals de Xiaomis (op de Mi6, Mix en Mix2 na) en Huawei's zijn ze alsnog niet erg duurzaam. De Nexus 6P gaat ondanks de aluminium behuizing ook door de midden met minimale kracht.

[Reactie gewijzigd door Rin op 1 november 2017 22:57]

De Pixel 2 (van metaal ook) brak ongeveer in het zelfde spot, bij de knopjes, zo erg was het niet, maar je kan slechte gebouwde toestellen hebben die van metaal zijn.
Valt me op dat je op elke Razer-gerelateerde artikelen loopt te bashen op het bedrijf...

120 Hz heeft zeker wel effect, probeer de iPad Pro maar eens. :)
Denk ook aan VR-doeleinden.

[Reactie gewijzigd door Karizma op 1 november 2017 22:34]

Omdat ik niet in hun marketing praatjes trap? Heb voor een vermogen aan Razer hardware gekocht de laatste 10 jaar. Uiteindelijk heeft alleen een speakerset (Mako 2.1) en een gaming mouse echt hun kwaliteit bewezen. Razer laptop die ik als test had vertoonde kuren binnen de kortste keren en de meeste muizen begonnen double click problemen of scrollwheel problemen te vertonen binnen enkele maanden waarbij Logitechs, Roccats etc gewoon doorgaan voor meerdere jaren.

120hz is leuk in je interface, maar ook een Ipad pro kan geen games in 120hz/fps renderen. De snapdragon 835 dat in dit toestel gebruikt wordt heeft gewoon geen grunt hiervoor.

Ik game op mijn PC op 165hz en ik weet dondersgoed dat het een flink voordeel/betere ervaring is. Maar je hebt dan ook flink wat power nodig om games naar die framerate te pushen.

Maar mijn grootste beef met Razer is hoe zij constant leugens in hun marketing praat de wereld in helpen en dan de fans die het eten als skittles (beweren dat geen andere laptop fabriekanten 1080gtx laptops konden produceren en dat het dichtsbijzijnde systeem met een 1080gtx een ITX desktop systeem zou zijn terwijl er 6 andere 1080gtx waarvan 3 ultraportables op de markt waren is 1 voorbeeld)/

[Reactie gewijzigd door Rin op 1 november 2017 22:53]

Hoezo zou deze telefoon games niet met 120 fps kunnen afspelen. 99,9 procent van de mobiele games zijn gemaakt met 4 jaar oude hardware in gedachte. Alle grote mobiele franschises op de mobiel zijn allemaal 2.5d games.
Games als modern combat 5, de laatste asphalt games etc en soortgelijke 3d titels hebben enorme framerate dips en dat op moderne toestellen. 2d en 2.5d games is een mogelijkheid. Maar ik verwacht niet meer dan dat. Android mist helaas dan ook wat optimalisatie.
Even terzijde, naar mijn weten is het gebruikelijk om de framerate te limiten op 30 fps om batterij te besparen. Persoonlijk doe ik dat toch bij de mobile games waar ik mee in aanraking kom voor optimisation. (gamedev freelancer)
Omdat ik niet in hun marketing praatjes trap? Heb voor een vermogen aan Razer hardware gekocht de laatste 10 jaar.
Je zegt het een en haalt het meteen onderuit in de daarop volgende zin. :+
Haha niet helemaal, hun marketing machine is pas echt gaan rollen de laatste paar jaar sinds de Razer Blade etc. Toen ik de eerste gear kocht was het gewoon een op gamer gerichte accesoires bouwer wat me qua design aansprak. Nu is het helemaal met Razer cult onzin, first thin & light laptop designer, audio stuff specialist etc. Terwijl juist die producten enigzins gemiddeld zijn maar vooral veel design flaws hebben.
IMO de problemen met de Adreno is een kwestie van optimalisatie, de Mate 9 met een (op papier) minder Mali GPU doet beter in sommige games, als Razer kan zorgen dat devs geoptimaliseerd games uit brengen, zou dat niet eens een probleem zijn.

Alleen is dat zo dat zodra andere OEMs ook 120Hz panelen gaan leveren en je ports van de games ziet, dan is de exclusiviteit van die Razer echt af.
Het tij keren door een markt te betreden waar de marges laag zijn (oa doordat je enorme marketing investeringen moet kunnen doen), alleen Apple, Samsung en 3 Chinese bedrijven winst weten te maken met hun mobile divisisie en ook nog eens in compleet verzadigde landen lanceren? Daar trapt toch niemand in?

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 1 november 2017 23:23]

/offtopic Optimalisaties in Android games zijn ook niet van het niveau van mainstream pc/console games.
Dus dan zie je ook snel framerate problemen, ook op de nieuwste hardware.
Klopt als een bus, maar ik denk dat we dat helaas ook niet kunnen verwachten door die enorme fragmentatie.
Strak toestelletje. Doet me denken aan de Sony Xperia toestellen.

Gelukkig geen toeters en bellen zoals een groen verlicht logo op de achterkant. Of gaat het toetsenbord on-screen RGB weergeven? :+

[Reactie gewijzigd door D3F op 1 november 2017 22:25]

Eerste batch limited editions komen van wat ik heb begrepen van een paar streamers wel met een groen Razer logo op de achterkant.
Inderdaad, ook zo'n totaal niet ergonomisch design wat na een tijdje gewoon pijn doet in je hand.
Een ding om op te merken is dat Razer THX heeft overgenomen.
Goed punt. Nog even toegevoegd :)
Er wordt gesproken over een game telefoon en vervolgens praten ze over Hearthstone als maatstaf voor batterijduur.

Mij lijkt het het volgende:
De telefoon is gerushed vanwege het gekozen design dat meer en meer achterop geraakt met de edgeless phones. Ze hadden een aantal unieke features in gedachte, maar zijn er nooit echt toegekomen deze te embedden (Game streaming? Speciale controller accessoires.. noem maar op). Dus dan maar snel uitbrengen voordat niemand het nog wil.

Ik had er toch weer even wat meer van verwacht.
Want Hearthstone is geen game?

Tja, de enige manier om fatsoenlijk batterij te vergelijken is door dezelfde apps op verschillende telefoons te draaien, met dezelfde instellingen/resolutie/brightness... Best lastig!
Als je het met andere high end toestellen vergelijkt is 750 euro niet eens zo verkeerd. Ik zou het zelf alleen nooit betalen. Voor iets meer dan 400 euro heb ik nu een Galaxy Tab A 10.1 tablet en Galaxy J5 telefoon.

MKBHD heeft al een video:
https://www.youtube.com/watch?v=LzC_kkbFTHQ

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 1 november 2017 22:29]

Nu ja, voor 750 euro vind ik het wel apart dat ze nu nog komen met Android Nougat.

Daar had Oreo moeten staan.
Hij lijkt veel op de Nextbit Robin, wat niet zo gek is natuurlijk. :) Ik vond juist het kleurenpalet van de Robin erg leuk. Zwart is ook maar zo zwart.

De prijs viel me alleszins mee, tijdens de presentatie had ik t idee dat ie naar de 900 euro zou neigen. Dus ik ben benieuwd naar de reviews en hoe ze er in de toekomst mee omgaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True