Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Razer Phone Review

Een goed begin en half werk

Inleiding

De Razer Phone is een Android-smartphone met uitgesproken plus- en minpunten. Het scherm met variabele refreshrate is een stap vooruit ten opzichte van alle andere smartphones en een vernieuwing die we snel in alle smartphones hopen aan te treffen. De luidsprekers van de telefoon zijn onovertroffen en voegen echt iets toe. Ook de software om de prestaties van games te finetunen is een goede vondst en de accuduur is bovengemiddeld. Er zijn ook uitgesproken nadelen: dat geweldige scherm kan niet fel genoeg, de trilmotor laat de hele behuizing trillen en de camera is voor deze prijsklasse ronduit slecht. En dan zijn er nog tal van kleinere punten waarin hij tekortschiet. Daardoor haalt hij geen hoog cijfer, maar als smartphone voor gamers is hij grotendeels geslaagd. Razer is duidelijk een merk om in de komende jaren in de gaten te houden op de smartphonemarkt.

Razer Phone Zwart

Prijs bij publicatie: € 799,-

Vanaf € 679,-

Vergelijk prijzen

De telefoonmarkt is nog nooit zo stabiel geweest. Al een paar jaar achter elkaar zijn de kaarten geschud; Samsung en Apple zijn een en twee, Huawei is met enige afstand de wereldwijde nummer drie. Daarachter vechten fabrikanten als Xiaomi, Oppo, ZTE, LG en kleinere fabrikanten als Sony, TCL en HTC om groter te worden. De markt zit echter niet potdicht. Vorig jaar kwam HMD op de markt met telefoons onder het Nokia-merk en die maken indruk. Essential heeft het zwaarder, maar wist met zijn PH-1 in elk geval de aandacht op zich te vestigen. Ook in Europa zijn er nog een paar merken te vinden, al is het Franse Wiko volledig in Chinese handen gekomen en gaat het niet goed met het Britse Wileyfox.

In de race om de hoge verkoopcijfers zijn de nichetelefoons verdwenen. Wie tien jaar geleden een telefoonwinkel binnenstapte, zag veel meer vormen en toepassingen in telefoons. Er waren telefoons met touchscreen, met touchscreen en toetsenbord of alleen met een toetsenbord. Er waren telefoons gericht op muziek, op het maken van foto's en op het versturen van berichten. Er was zelfs nog een scherp onderscheid tussen telefoons voor de zakelijke markt en toestellen voor privégebruik.

De Razer Phone is, een beetje, zo'n gespecialiseerde telefoon. De belangrijkste functies van het toestel zijn gericht op gaming. Je kunt namelijk gamen zonder stotteringen, hoe zwaar het spel ook is, en je hebt er goed geluid bij met indrukwekkende luidsprekers aan de voorkant. Ook is er software om de prestaties van games te finetunen.

Het houdt voor Razer niet op bij de telefoon; op de CES toonde de fabrikant Project Linda, een overtuigende laptopdock voor de smartphone. Behalve een telefoon en in de toekomst misschien een laptop voor gamers, is de Razer Phone ook een reguliere Android-smartphone en in deze review pluizen we uit hoe hij zich verhoudt tot de concurrentie.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3