Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Nieuwsredacteur

Asus ROG Phone Preview

Vernuftige gamesmartphone

55 Linkedin Google+

Asus ROG Phone

De markt voor smartphonegames groeit hard en hardwarefabrikanten springen daar sinds enige tijd op in met speciale telefoons. Vorig jaar kwam gamemerk Razer met zijn eigen smartphone met een 120Hz-lcd, die games vloeiender kan weergeven, en eerder dit jaar kondigden Black Shark en Nubia in China op gamers gerichte smartphones aan.

Asus mengt zich nu in die markt. Niet met een Zenfone van Asus zelf, maar met een exemplaar dat wordt gemaakt door het Republic of Gamers-submerk en dat ook onder die benaming uitkomt. Hoewel Razer, Nubia en Black Shark hun telefoons nadrukkelijk presenteren als gamesmartphones, zijn die niet heel anders dan traditionele telefoons. Asus gaat met zijn ROG Phone nog een paar stappen verder, want dit model is in meer opzichten aangepast en wijkt meer af van telefoons die al op de markt zijn.

Asus ROG Phone met AeroActive Cooler

Om te beginnen de specs: in het toestel zitten een Snapdragon 845-soc, 8GB ram, tot 512GB ufs 2.1-flashopslag en een 6"-oledscherm met een resolutie van 2160x1080 pixels. Dat klinkt vergelijkbaar met andere high-end toestellen, maar er zijn wat afwijkende eigenschappen. Zo zegt Asus samen te werken met Qualcomm en de beste chips te krijgen die een kloksnelheid van 2,96GHz kunnen halen. Bij smartphones van andere fabrikanten is de maximale snelheid van de soc 2,8GHz. Het oledscherm blinkt niet uit wat resolutie betreft, maar heeft een verversingssnelheid van 90Hz. Dat is weliswaar minder dan de 120Hz van de Razer Phone, maar sneller dan alle andere smartphones met oled, die een 60Hz-scherm hebben.

Praktisch voor games: AirTriggers

De ROG Phone heeft dus een snellere processor en een scherm met een hogere verversingssnelheid, maar dat zijn niet de innovatiefste eigenschappen. Een simpele, maar praktische vinding is de plaatsing van een extra aansluiting aan de zijkant van het toestel. Je kunt deze gebruiken om het toestel op te laden als je aan het gamen bent. De kabel zit dan niet in de weg aan de zijkant.

Innovatiever zijn de onzichtbare schouderknoppen die Asus heeft toegevoegd. De hoeken van het toestel zijn ultrasone knoppen, die als triggers gebruikt kunnen worden. Volgens Asus is het mogelijk om onscreenknoppen te remappen naar deze zogenaamde AirTriggers en dat moet het vooral makkelijker maken om games te bedienen waarbij je met je duimen virtuele sticks vasthebt.

We hebben nog niet goed kunnen testen of de AirTriggers ook echt lekker werken. We speelden racegame Asphalt 8 met de virtuele schouderknoppen om gas te geven en te remmen. Dat leek te werken, maar de game is niet zo geschikt om goed te zien of de onzichtbare knoppen snel en goed functioneren. In theorie is de functie in ieder geval erg handig.

Knijpen voor meer power

Zoals gezegd is de Republic of Gamers-smartphone niet te vergelijken met Zenfone-modellen en dat geldt ook voor de software die erop draait. Het model dat wij in handen hebben gehad, draait op Android 8.1, met daaroverheen een ROG-schil en een aantal speciale functies.

De interface van de ROG Phone heeft twee gezichten. Bij normaal gebruik is de achtergrond grijs gekleurd en hebben de app-icoontjes een witte cirkel. Als je in de onderkant van het toestel knijpt, zie je een animatie op de achtergrond, waarin het logo als het ware openschuift. Ook verandert de kleur in rood en krijgen icoontjes een rode cirkel. Knijpen in de telefoon heeft tot gevolg dat het toestel overschakelt naar een snelle modus, waarin games meer prioriteit krijgen en er geheugen wordt vrijgemaakt.

Game Center en actieve koeling

Op zijn ROG-laptops levert Asus software voor een grafische weergave van de kloksnelheden van de cpu en gpu, en hun temperatuur. De ROG-smartphone heeft een vergelijkbare app: Game Center. De app geeft niet alleen de toestand van de soc weer, maar biedt ook opties als de X-modus. Hierop drukken moet de kloksnelheid verder opvoeren. In de praktijk hebben we nog niet kunnen ervaren of dat echt een verbetering oplevert; benchmarks zullen het effect moeten aantonen.

Ook kun je vanuit het Game Center de snelheid van de ventilator in drie stappen instellen. De smartphone zelf heeft geen ventilator, maar Asus levert de AeroActive Cooler mee, een actieve koeler die je op de smartphone kunt klikken. deze schuift iets uit en wordt aangesloten op de connector aan de zijkant van het toestel. In het accessoire zit een klein ventilatortje en je voelt daadwerkelijk de luchtverplaatsing. Ook hoor je het ventilatortje als je de smartphone dicht tegen je oor houdt, maar bij een normale gebruiksafstand is het geluid niet storend. Zeker niet als je een game speelt met geluid aan of een koptelefoon op.

Over geluid gesproken: de ROG Phone heeft twee luidsprekers aan de voorkant en daar komt een flinke bak geluid uit. Er is ook een outdoormodus beschikbaar, waarin het volume nog verder wordt geboost. Dat levert wel flink wat vervorming op en klinkt niet echt mooi, maar hard kunnen de luidsprekers zeker. In de gewone stand klinkt het geluid behoorlijk goed voor een telefoon.

Je kunt een gewone 3,5mm-koptelefoon aansluiten op het toestel. Niet alleen aan de onderkant, maar ook op het accessoire voor de actieve koeling. Zo kun je ook de kabel van je headset onderlangs laten lopen als je aan het gamen bent in landschapsmodus.

Het gebruik van de actieve koeling is optioneel en het hangt vermoedelijk van de game af of deze echt nodig is of prestatiewinst oplevert, maar misschien helpt het om zware spellen te draaien op hogere framerates. Wat het accessoire eveneens doet, is het toevoegen van een Republic of Gamer-logo met rgb-verlichting, inclusief Aura Sync-ondersteuning. Dat logo zit overigens ook al op de behuizing van de telefoon zelf, eveneens met rgb-verlichting.

Behuizing, accu en HyperCharge

Met zijn snel geklokte Snapdragon 845-processor en het oledscherm met de hoge verversingssnelheid lust de ROG Phone vermoedelijk flink wat stroom. Goed nieuws is dan ook dat Asus een 4000mAh-accu in de telefoon heeft gestopt. Volgens metingen van Asus kun je op een acculading 7 uur Arena of Valor spelen met de schermhelderheid op 200cd/m², of 11,5 uur video kijken.

Om de 4000mAh-accu snel op te laden gebruikt Asus zijn eigen snellaadtechniek. Het bedrijf noemt die HyperCharge en met de meegeleverde lader zou de accu zestig procent vol moeten zijn na 33 minuten, zonder dat het toestel warm wordt. De telefoon ondersteunt ook de USB Power Delivery-standaard, dus ook met andere laders moet opladen snel gaan.

Ondanks de hoge accucapaciteit is het toestel niet bijzonder groot of dik. Het weegt volgens de specificaties tweehonderd gram, en is 158,8mm lang, 76,2mm breed en 8,6mm dik. Het toestel voelt vrij compact aan en ligt prettig in de hand. De behuizing bestaat uit een combinatie van metaal, koperen details en glas, en de afwerking voelt hoogwaardig aan.

Vapor chamber

Aan de binnenkant gebruikt Asus een vapor chamber en een grote koperen heatspreader om de soc te koelen. Ook zitten er coolingpads van koolstofvezel op het moederbord. Volgens de fabrikant werkt de koeling veel beter dan traditionele heatpipes in smartphones en kan de soc daardoor langer op pieksnelheid werken.

Veel aandacht besteedt Asus er niet aan, maar camera's heeft de ROG Phone ook. Aan de achterkant zijn dat er twee: een reguliere twaalfmegapixelcamera en een achtmegapixelmodel met een groothoeklens met een beeldhoek van 120-graden. De frontcamera schiet ook achtmegapixelplaatjes. Asus stelt dat er nog losse processor in de telefoon aanwezig is om beelden van games en video's om te zetten naar hdr-weergave. Exacte details daarover zijn nog niet bekendgemaakt.

Verschillende docks, waaronder WiGig

Asus pakt bij de introductie van zijn ROG-smartphone meteen flink uit met optionele accessoires. Naast de telefoon komen er verschillende controllers en docks beschikbaar. Degene die het meest in het oog springt, is het TwinView Dock, een forse controller waar nog een scherm en een extra  6000mAh-accu in zitten. De bovenkant is een houder waar de smartphone ingeschoven moet worden.

Het scherm dat op de controller zit, is hetzelfde scherm als dat in de smartphone zelf: een 90Hz-oledpaneel met een resolutie van 2160x1080 pixels. Daarnaast zitten er nog twee luidsprekers in het dock, gecombineerd met die van de telefoon goed voor een totaal van vier. Ook heeft het dock extra trilmotoren.

Asus stelt dat het gebruik van twee schermen handig is voor gamers die tijdens hun sessie bijvoorbeeld willen streamen op Twitch of een chatvenster open willen hebben staan. Het moet ook mogelijk worden om in Android-games beide schermen te gebruiken; op één scherm zou bijvoorbeeld een minimap getoond kunnen worden. Ontwikkelaars moeten dan wel hun game aanpassen. Asus zegt daarover met gamemakers in gesprek te zijn.

Verder komt Asus met het Mobile Desktop Dock, waarmee de telefoon als desktop-pc gebruikt kan worden. Op dit dock zitten usb-poorten voor toetsenbord en muis, gigabitethernet, en een sp/dif-output voor 5.1-geluid.

Ook is er de Gamevice-controller, die uit twee delen bestaat en wel analoge sticks heeft. Deze controller wordt door Asus gebundeld met een WiGig Dock, die je op een tv moet aansluiten. Beelden van de telefoon worden draadloos via 60GHz-wifi naar de tv gestreamd. In een demo-opstelling werkte dat zonder zichtbare lag, maar de beeldkwaliteit leek wel flink last te hebben van compressie.

Voorlopige conclusie

Dat Asus op de Computex een gamesmartphone zou aankondigen, was de verwachting. Toch zijn we positief verrast. De ROG Phone is niet zomaar een telefoon met snelle hardware die in staat moet zijn om vlot spelletjes te draaien. Asus heeft goed nagedacht over welke eigenschappen een telefoon beter kunnen maken voor games en er zijn ook daadwerkelijk features toegevoegd die we nog niet eerder hebben gezien, zoals de AirTriggers. Ook de verschillende docks bieden handige mogelijkheden.

Om te weten of al die dingen ook echt goed uitgewerkt zijn en prettig werken, hebben we meer tijd nodig met de smartphone. Tijdens de hands-on konden we maar kort enkele games proberen. Een ander vraagstuk is de prijs. Op het moment van schrijven weten we nog niet wat de telefoon gaat kosten en wanneer hij op de markt komt. Met de specificaties in het achterhoofd en de positionering van Republic of Gamers in het premiumsegment is het aannemelijk dat het geen goedkope smartphone wordt.

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ziet er uit als een hele goede telefoon met high end specs. Zal niet goedkoop worden, onder de 1000 euro is erg onwaarschijnlijk! Best bizar als je bedenkt dat je voor dat geld ook een medium range laptop of One Plus 6 (high end) phone kan kopen en geld overhoud voor een high end handheld gamedevice. Vraag me ook af wat de doelgroep is van deze telefoon, als je het hebt over gamende jongeren van een jaar of 15-20 (een groot deel van de doelgroep van andere ASUS ROG producten) vermoed ik dat het een te duur toestel gaat worden. Tegelijkertijd loop je ook een hoop andere potentieele klanten mis omdat niet-gamers dit toestel niet snel zullen kopen. De Nokia N-Gage is destijds ook niet een heel groot succes geworden volgens mij. I know, het blijft allemaal speculeren en ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat doen. Het is sowieso weer een mooie frisse wind in smartphone land waar alle telefoons toch steeds meer op elkaar gaan lijken!
en moet je voorstellen dat phones van sansung en apple nog hoger liggen dan dit product ;)
Misschien wordt er vanuit het bedrijf ook enige waarde gehecht aan de PR en merkwaarde die gepaard gaat met een telefoon die bekend staat als dé ultieme gametelefoon (ook simpelweg omdat er amper concurrentie is). Als je ook maar een paar honderd mensen hebben die bij het uitzoeken van een gamelaptop nu voor een ROG laptop kiezen (want, bekende naam, van die gruwelijke telefoons), dan kan het zomaar de moeite waard zijn geweest om dit product op de markt te brengen.
Ik denk ook dat een gedeelte van de gamers dit links laten liggen. Zo'n gamephone zal waarschijnlijk geen platform bieden dat kan concurreren met PSP, Switch, etc games. En om zo'n dure phone te kopen om een assortiment van halfgare product-specific spellen te spelen lijkt mij alleen weggelegd voor een handjevol mensen. De gangbare verslavende phone spellen vereisen over het algemeen geen high end telefoon dus tja. Qua design is het ook al niet oogstrelend alhoewel dat subjectief is. Het lijkt mij vooral een niche product.
Vanuit de bedrijfskundige blik is het inderdaad een interessante vraag wat het doelgroep is van deze telefoon, maar het blijkt dat mobiele gaming inderdaad een thing is...

https://america.cgtn.com/...over-pc-and-console-games
Is ROG echt voor 15-20 jarigen? Ik bedoel de lichtjes en ledjes spreken mij inderdaad niet aan en iemand wat jonger misschien wel. Maar zover ik weet zijn ROG producten altijd hoger segment, tieners kunnen dat amper betalen.

Het grote "gaming" geld lijkt me eerder te zitten in mensen die wat ouder zijn en werken.
De rest van je argumenten blijven natuurlijk relevant.

Het zou zo kunnen dat meer fabrikanten gaming telefoons willen gaan uitbrengen en het mobiele gaming platform zich zo beter ontwikkeld. Dat zou prima kunnen, zeker als het ook als gamepad met streaming of aansluiting op TV te gebruiken is?
Nee als je het mij vraagt meer voor 20 - 99 jarige mensen. Ik ben zelf 30 en heb een aantal ROG producten zoals een PG248Q. Als iemand van 15 dat al zelf kan betalen dan heb ik iets verkeerd gedaan in m'n leven.
Dat was mijn punt ook. Tieners hebben hiervoor het geld vaak niet.
Als die koeling echt werkt verwacht dan meer gamingphones in de toekomst die dat koeldesign overnemen. Kan ook de weg openen naar docked smartphones voor gaming/desktop phone hybrides. Koppel dat met toekomstige arm socs die Intel laptop socs moeten evenaren en de toekomst ziet er veelbelovend uit voor Android als mobiel gaming OS

https://arstechnica.com/g...evel-performance-in-2019/
https://tweakers.net/nieu...laptopprestaties-aan.html

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 4 juni 2018 16:15]

Welke games zijn er nou eigenlijk de moeite waard op een smartphone? Ik vind er zo veel troep bij zitten. Is er geen fatsoenlijke, diepe RPG? Misschien van een oude handheld?
Mijn persoonlijke lijst van games die ik wel de moeite waard vind (met meerdere uren aan gameplay):
  • Bully (Deze speelt echt geweldig op de telefoon, en is dan ook mijn favoriet.)
  • GTA:Vice City, San Andreas, China Town Wars en Liberty City Stories
  • Oddworld: Munch's Oddysee, Strangers Wrath en New 'n Tasty
  • Xcom: Enemy Within
  • Brothers: A Tale of Two Sons
  • Broken Age
  • The Cave
  • Dont Starve: Pocket Edition en Shipwrecked
  • Minecraft
  • Terraria
  • Portal Knight
  • Crashlands
  • Bridge Constructor: Portal
  • Hearthstone
Daarnaast nog games welke wel leuk zijn, maar niet voor uren:
  • Lumino City (geweldige graphics)
  • Monument Valley
  • Hidden Folks
  • Spiderman 2
En dan heb je natuurlijk de Nintendo en playstation emulators etc..

Anders kan je ook HIER is kijken voor een veel completere lijst (al missen ook daar nog een hoop, recente, titels).

Nog twee tips:
  • Als je interesse in deze spellen heb raad ik eigenlijk de app AppSales aan, vele van deze spellen worden regelmatig voor een fractie van de prijs verkocht of zelfs gratis weggegeven, en deze app geeft notificaties van die sales. Een feature die de wishlist van Play store nog altijd mist zover ik weet.
  • En met play familie share kan je veel van de games makkelijk delen met anderen/oude telefoons zonder dat je met je main account hoeft in te loggen op de toestellen.

[Reactie gewijzigd door AfroBob op 4 juni 2018 16:20]

Leuke aanvulling op deze lijst (vanaf mobiel dus minder mooie format):
Oceanhorn
KOTOR
Lara Croft spellen
Crashlands
Witchsprings

En als je een hele diepe RPG wilt, de d&d spellen zijn gewoon op Android te spelen.
Denk daarbij dus aan Baldur's Gate en Icewind Dale.
Bedankt voor jullie reacties! Hebben jullie ook misschien tips voor peripherals om de ervaring wat beter te maken? Ik heb ooit een ps vita emulator gedownload om monster hunter te spelen (waar ik meteen gek werd van de tijdslimieten) en ik vond de besturing zo irritant met alleen een touch screen. Heb echter geen idee en geen zin om uit te zoeken wat nou een goede peripheral is om het wat speelbaarder te maken.
Ik speel de laatste tijd de Oddworld serie met de gamecontroller van Motorola. Het is een prima ding met een lage latency. De knoppen werken zeer goed met goede feedback en progressie. De aansluiting voor een lader en koptelefoon heeft een prima positie. Deze spellen zijn drie keer niets met de reguliere onscreen knoppen en verklaart ook de lage rating van de spellen. Met de controller is het echter super spellen. @AfroBob Dank voor de lijst. Ik ga kijken welke nog leuk zijn om te spelen.
Ik gebruik zelf de Gamesir t1s. Erg tevreden mee.
Maar er is een heel scala aan controllers beschikbaar, dus wat het beste voor jou is kan iets compleet anders zijn ;)
Hoe zijn de thumbsticks van jou controller, of eigenlijk de output als je deze uitleest in Windows, of een app als PPSSPP?

Ik heb zelf 2 Gamesir controllers en nog 3 verschillende modellen kunnen testen, en alle 5 de controllers zijn verschrikkelijk gekalibreerd met best grote dode zones. Hier een gaar filmpje dat laat zien wat ik bedoel.

De Moga controllers die een fractie van de prijs van de Gamesir's waren hebben een veel nauwkeurigere output.

[Reactie gewijzigd door AfroBob op 4 juni 2018 17:42]

Het komt niet in de buurt van de controllers voor de huidige generatie consoles. Maar het is voldoende voor mobiele games. Gebreken zoals in die video ben ik niet tegengekomen.

Ik ben de PlayStation controllers gewend en heb daarom gekozen voor een controller met dezelfde knoppen layout.
Daarnaast wilde ik dat de controller een clip had voor mijn mobiel die niet een knop of aansluiting zou bedekken.
Als laatste moest de controller niet te klein zijn en over een oplaadbare accu beschikken.

Met die eisen was de t1s eigenlijk de enige optie, dus heb ik nooit de moeite genomen om hem te vergelijken met de Moga.
Zelfs gebruik ik voornamelijk de Moga Power en de Moga Power Pro, beide waren ze afgelopen tijd voor enkele euros verkrijgbaar, maar er zijn nu steeds minder plekken waar deze te koop zijn.

Als ik een echt "serieuze" controller voor een spel wil connect ik een Dual Shock 4 controller waar ik een clip voor heb.

Echter zijn de meeste (alle?) van deze lijst van games prima met de onscreen controls te spelen, echter speelt een controller vaak comfortabeler en preciezer. Bij Bully vind ik zelfs de onscreen controls soms beter spelen dan een controller.

[Reactie gewijzigd door AfroBob op 4 juni 2018 14:45]

Aanvulling:

Prison Architect is ook op je mobiel erg leuk xD
Er zijn genoeg emulatoren die je kan gebruiken om oudere handheld games te spelen.
Dit zal een probleem zijn. Ik denk dat dit ook meteen het bestaansrecht van de Switch vormt. Er is nog behoefte aan games die 'de moeite waard zijn'. Zelda: Breath of the Wild kunnen spelen op een mobiel apparaat die net wat groter is dan een telefoon is simpelweg fantastisch. En daarnaast zijn er ondertussen al een miljoen indies die zeker het niveau van een mobiele game ontstijgen.

Ik denk dat de grootste limitatie van telefoons de inputmethodes zijn. Zelfs als Asus een gamephone uitbrengt, wie zegt dan dat de developers daar naar omkijken? Een klein percentage van hun afzetmarkt zal een telefoon hebben zoals deze.
Er is een remake van Rollercoaster Tycoon beschikbaar voor Android. Zeker de moeite waard en werkt best prima.
De GTA-games kan je ook opnieuw spelen, zijn van prima kwaliteit.

En de Ingress en Pokémon Go-achtige games worden ook nog altijd zeer veel gespeeld en hebben nog altijd een hardcore, fanatieke playerbase.
Als je van turn based houd kan ik je de Shadowgun games aanraden. Zijn gewoon dezelfde games als je op de PC kan spelen. Lettertjes zijn wat klein, maar speelt verder heerlijk (plus een prima artstyle). De wat oudere GTA's zijn ook geport maar weet niet hoe dat speelt zonder extra controller.
Als je van turn based houd kan ik je de Shadowgun games aanraden. Zijn gewoon dezelfde games als je op de PC kan spelen. Lettertjes zijn wat klein, maar speelt verder heerlijk (plus een prima artstyle). De wat oudere GTA's zijn ook geport maar weet niet hoe dat speelt zonder extra controller.
Bedoel je geen Shadowrun?
Niet zo heel gek dat fabrikanten op deze game smartphone trein springen. Vooral nu Fortnite en PUBG op de smartphone te spelen zijn die relatief zware 3d graphics hebben. Maar ik denk toch vooral dat deze telefoons bedoelt zijn voor de Aziatische markt, waar gamen op de smartphone het populairst is.
Wel heb ik een vermoeden dat het ook steeds vaker voorkomt hier in Nederland (en Europa). Sinds de Pokémon Go hype zijn veel meer mensen met mobiele games bezig. Nu is er nog wel onderscheid te maken tussen de ‘casual gebruiker’ en de ‘hardcore gebruiker’.

Ik speel zelf vaak Mobile Legends, enorm populair op de Aziatische markt, tot toernooien aan toe. Ook bij deze game zie ik de Nederlandse player base groeien. :)

Het is vooral gemak. Ook wanneer alle ‘volwassen verantwoordelijkheden’ onderdeel worden van je leven. Ik geniet oprecht van af en toe een potje tussendoor. :D

Ik ben ook benieuwd naar deze ROG smart phone. Bijvoorbeeld in hoeverre de Turbo modus acceptabel omgaat met warmte, ook wanneer de extra fan niet gemonteerd is. Accepteert de ROG smart phone het dan, of zal deze terug schakelen wanneer te warm, allemaal interessante dingen. :) De sky is the limit ofzo. :p

[Reactie gewijzigd door pclinde op 4 juni 2018 13:58]

Vooral de actieve koeling lijkt me heel handig bij gamen op een smartphone! Als je gamed op je smartphone, word die best wel snel warm
Die koeling is zeker interessant, het valt me echter wel op dat er geen koeling in de docks/controller zit, en dat de cooler ook niet bevestigd kan zijn hierin.
Nice! Leuk dat er weer wat 'kleur' in telefoonland ontstaat. Toen ik destijds mijn HTC EVO 3D in ontvangst mocht nemen waren er nog 1001 verschillende Smartphones (Denk aan Xperia Play, de eerste Note of LG Optimus 3D). Nu lijkt alles op elkaar, zelf heb ik een iPhone X en laatst herkende ik een andere iPhone X gewoon niet direct toen ik deze in een app in mijn handen gedrukt kreeg.
Ik hoopte eigenlijk dat Sony dit zou doen, met het game aanbod van de vita.
Ik had eigenlijk gehoopt dat ze een soort van flip/slide 'cover' zouden maken met een controller er in, beetje zoals de Sony (Ericsson) Xperia Play zodat je overal een controller mee draagt zonder dat je er een groot/lomp apart accessoire voor moet mee sjouwen.

Of misschien een tablet waar je je smartphone in schuift zoals de Padfone die Asus zelf al wat jaren geleden op de markt had, waar deze nieuwe generatie hardware wat meer geschikt voor is dan de originele Padfone. In combinatie met die 2 controllers aan de zijkant heb je dan een beetje een Nintendo Switch-concept.

[Reactie gewijzigd door Vetzak op 4 juni 2018 14:21]

Niet verkeerd. De uiteindelijke uitwerking moet nog worden afgewacht, maar dit is wel met recht een echte game-telefoon.
Ik vind het ook tof gedaan. Ze hebben er duidelijk echt over nagedacht.

Iets stom en klein maar als je er over nadenkt enorm aangenaam is dat je de laadkabel op een andere plaats kan aansluiten.
Gamen op je smartphone trekt die vaak enorm snel leeg en meestal speel je in landschapmodus. In die houding is het enorm storend dat de laadkabel daar zit. Hetzelfde met de hoofdtelefoon als je een bedrade gebruikt (gelukkig hebben ze een 3,5mm jack erop gelaten itt sommige niet nader genoemde 'game' telefoons).

Niet dat een game smartphone mij aanspreekt maar zij hebben wel het recht hun zo te noemen. En niet alleen door er een sneller verversend scherm in te steken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*