×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer introduceert Basilisk-muis voor fps-games

Door , 69 reacties

Razer heeft een nieuwe muis voor gamers aan zijn assortiment toegevoegd. Met de Basilisk richt het bedrijf zich met name op gebruik in combinatie met shooters. De muis bevat onder andere een verwisselbare handgreep en een sensor met nauwkeurigheid van 16.000-dpi.

Razer gebruikt voor de Basilisk dezelfde 5G-sensor die het ook hanteert voor de Razer DeathAdder Elite en Razer Lancehead Tournament Edition. De handgreep is verwisselbaar en programmeerbaar. Standaard is deze te gebruiken om de dpi te verlagen maar er zijn ook instellingen voor bijvoorbeeld het oppikken van items. Razer levert handgrepen met twee verschillende lengtes en er is een duimstuk van rubber voor gebruik zonder handgreep.
 
De weerstand van het scrollwiel is met een draaiknop aan de onderkant aan te passen  Daarnaast bevat de muis mechanische switches die voor een lange levensduur moeten zorgen. De Basilisk heeft afmetingen van 124x75x43mm en een gewicht van 107 gram, waarbij de kabel niet is meegerekend. Tenslotte is er rgb-verlichting met ondersteuning voor Razers Chroma, waarmee de kleuren van de leds zijn aan te passen. 
 
De Razer Basilisk verschijnt in september in Razers eigen winkel voor 70 euro. In het vierde kwartaal komt de muis breed beschikbaar. 
 
Razer Basilisk

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

01-09-2017 • 10:02

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Moet toegeven, razer maakt goeie peripherals, maar één belangrijk reden waarom ik toch niet voor Razer ga is de mat textuur op al hun peripherals. Vind persoonlijk dat het niet fijn aanvoelt. Daarom heb ik voor Logitech G502 gekozen i.p.v. Razer Deathadder.

Maar niet enkel bij hun muizen, ook hun keyboard. Ik persoonlijk heb de Corsair k70 rapidfire. De keykaps daarvan zijn geweldig. Bij razer valt het erg tegen vind ik. De zelvde textuur dat je op de blackwiddow hebt, heb je ook op de razer orbweaver.

Ik heb een razer orbweaver al een anderhalf jaar in gebruik. En twee van de meest gebruikte knoppen. (s en w), zijn beschadigd. De mat finish over de keycaps zijn eraf gekomen. en het voelt nu heel slecht aan. Had een aantal weken geleden een support ticket gestuurd, geen antwoord :(

Maar dat is een persoonlijke voorkeur, geen fan van mat finishes op peripherals.
Mee eens. Het materiaal is zeker niet van de beste kwaliteit. Ik heb een Razer Orbweaver gekocht en die heeft ongeveer een jaar in de kast gelegen, op een plek waar vrijwel geen zon komt. Helaas is de rubberen textuur helemaal plakkerig geworden en absoluut niet meer te gebruiken. Ook bij twee Razer muizen ging na slechts een half jaar het scroll wiel al piepen. Toetsenbord is dan weer niks op aan te merken. Maar voor mij in ieder geval geen Razer meer. Voor die hoge prijzen mag je echt wel een duurzamer product verwachten.

[Reactie gewijzigd door topkek op 2 september 2017 08:36]

Voor mij is het verplicht inloggen bij Razer Synapse de reden om never nooit iets van Razer te kopen.

Ik gebruik momenteel een Zowie FK2 (85g), heerlijk!
Verplicht? Gek, ik maak gebruik van Razer toetsenbord + Muis en ik heb nergens last van. Ja als ik van die nutteloze kleurtjes e.d. wil, maar ze zijn allebei gewoon goed bruikbaar zonder in te loggen. Dus nee, verplicht is het zeker niet.
Helaas kan je geen gebruik van macro's maken zonder in te loggen. Voor mij ook een reden om geen Razer meer te kopen.
Macros kun je ook met andere software zoals Autohotkey maken. Die is zelfs veel uitgebreider. Bovendien, macros zijn vaak niet echt toegestaan.
Maar daar koop je toch geen macro keyboard voor? Tuurlijk is het mogelijk, maar als je een toetsenbord voor de macro functies koopt mag je verwachten dat deze ook werken zonder constant draaiende software.
Macro keyboarden zijn dan ook redelijk onzinnig :) de extras keys er op (alsmede die op een Naga) zijn virtuele keys die gebind worden als combinaties van toetsen (stel je hebt 4 extra dan is het bijv shift + F9 t/m F12). Uiteindelijk is de software van Razor niet wezenlijk anders dan bijv Autohotkey. Je hoeft dus opzeker niet de software van Razer te gebruiken; het is een keus.
Ik ga volledig afstappen van Razer, gisteren besloten nadat mijn 3de Naga in 3 jaar de geest aan het geven is, de eerste hield het 1,5 jaar vol, de 2de een jaar, en 3de heb ik maart dit gekocht, en een van de thumbpad buttons begint nu al slecht te reageren, moet soms 5-6 klikken voordat ie wat doet, niet handig in bijv. een World of Warcraft raid bij een van de belangrijkste abilities (euvel bij alle Naga's die ik gehad heb, en ook op internet is er helaas genoeg over de vinden).

Jaren geleden had ik echt het gevoel dat Razer inderdaad goede hardware maakte (Volgens mij ligt mijn eerste Deadadder oid hier nog steeds ergens in de kast en werkt deze nog perfect). De laatste jaren lijkt het "downhill" te gaan met de kwaliteit. Zowel de Naga's laten dit zien, maar ook bijv. 2x een Blackwidow keyboard gehad waarbij de toetsen of stopten met reageren, of just dubbel reageerden op een single keypress.

Toegeven het ziet er allemaal zeer fancy uit en het werkt perfect de eerste tijd. Ik ga nu waarschijnlijk (nog even wat reviews lezen) Corsair een kans geven met de Scimitar Pro, kijken of dat bevalt.
Je hebt toch gewoon 2 jaar garantie? Beetje zonde om elke keer een nieuwe te kopen.
Klopt, maar wanneer je een game als WoW speelt is een paar weken wachten op de afhandeling niet direct een optie, zeker niet daar je veel zaken in de redelijk vaste teams doet en als je hele rotatie in "muscle memory" zit kun je ook niet zomaar bijv. random een normale 2 button muis aansluiten en deze tijdelijk gebruiken en je gebruikelijke performance halen.

Enige optie is dan direct vervangen, en dan na de garantie claim de vervangende muis weer verkopen echter ben ik daar nu wel redelijk klaar mee :D

[Reactie gewijzigd door Dennism op 1 september 2017 11:39]

Ik snap je helemaal, dan heb je inderdaad niet veel keus.
Het hangt er ook maar net van af hoe je met je Naga om gaat en hoeveel je hem gebruikt. Bij mij verslijten de pootjes, maar dat lag ook deels aan de ondergrond. Een 2 button muis is tegenwoordig in WoW niet eens zo slecht icm wat modifiers kun je met keyboard of orbweaver heel ver komen. Want waarschijnlijk speel je niet eens zo competitief dat het veel uitmaakt. Verder vind ik het als casual speler van een andere MMO wel geestig. M'n Naga hapt nu stof, en ik kom prima uit de voeten met een Deathadder terwijl het spel toch dermate complex is. Waarom? Omdat ze een goed talent systeem hebben, en de ballen hebben om een actie (spell) meerdere dingen te laten doen.
Ik had eerst een Roccat Kone XTD en was overgestapt naar een razer mamba tournament editie. Het is de mooiste muis maar ook de meest inaccurate muis die ik ooit heb gehad. Ik klik echt constant op de verkeerde codelijn (maakt niet uit wat voor dpi).
Ik ben nog erg tevreden met mijn KoneXTD, maar naar aanleiding van de post zat ik te twijelen om hem in te ruilen. Wat is jouw persoonlijke ervaring met de switch tussen Roccat en Razer??? :)
Ik had hem in eerste instantie gekocht omdat hij kleiner was (en hij voelt echt lekker ook naar uren nog) , maar ik raak ondertussen echt te vaak gefrustreerd aan die sensor. Ik krijg het gevoel dat hij niet beter performed dan een 10¤ muis en zeker geen Logitech. Zal maar een die Kone weer uit de kast halen :') kan natuurlijk dat ik gewoon ouder aan het worden ben
Mja, coating is persoonlijk, en de een zweet, de ander niet, temperatuurs verschil e.d.

Feit blijft de enige goede muis is een gemodde muis, mja daarvoor zijn we tweakers toch?

binnenkort maar weer eens een muisje modden met G502 sensor unit er in :)

Heb net een NKey G007 binnen, perfecte coating, prima maat. Beetje Zowie Mico achtig.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 1 september 2017 10:58]

Vind dat juist fantastisch dat oppervlak van hun peripherals. :D
Ik weet niet hoe het zit met de PC accessoires maar de console producten van Razer zijn schandalig slecht. Controllers waar knoppen soms los raken en er mee stoppen, kabel breuken na nog geen 3 maanden in headsets en controllers. Textuur en grips die loslaten zoals je zegt. Ik koop geen Razer meer.
Het liefst had ik mijn Logitech MX518 nog gehad, dit was me toch een FPS muis destijds. Ik gebruik nu een G9, met DPI op 800. Voor mij zijn die hoge DPI's niet nodig omdat ik dan in games te erg moet zoeken naar de juiste muisspeed. Eigenlijk ben ik gewoon te oud voor FPS, het is goed te merken aan reactievermogen tov iemand van 13. Wel een mooie muis dit, lijkt enigszins qua model wel op de MX510/518 volgens mij :D

[Reactie gewijzigd door Macboe op 1 september 2017 10:10]

Ik weet dat CounterStrike pro's niet eens hoge DPI's gebruikten. Bjergsen gamed met een DPI van 300-400 ofzo? Ik vind gewicht van een muis belangrijker dan de DPI.
Dat is de DPI na de rekensom. De meeste pro's gebruiken een hoge DPI op de muis en een lage sensitivity in-game. Hiermee kun je gebruik maken van afronding (of eerder de afwezigheid daarvan) om een hogere accuratie te bereiken. We hebben het hier over kleine getallen ver achter de komma. Maar wellicht net het verschil op pro niveau.

Het is in ieder geval beter om een DPI van 5000 op de muis en 0.10 in-game te gebruiken dan een DPI van 500 op de muis met een in-game sensitivity van 1. Beide spelen als een DPI van 500, enkel is het eerste voorbeeld accurater. In ieder geval in CSGO.

[Reactie gewijzigd door Cornelisjuh op 1 september 2017 10:25]

Dit is niet waar, ik ken aardig wat pro CS spelers. Heb zelf jarenlang ook competitie gespeeld. Velen spelen met een DPI van 400 tot 800 én een lage sensitivity. Dit geld ongetwijfeld ook voor andere games die minder (of geen) cijfers achter de komma toestaan voor het instellen van sensitivity.

Zelf speel ik op 400 DPI met een sensitivity van 1.22
Voor 1.6 heb je gelijk, maar bij Go maakt het niet uit wat je kiest. Het beste is eerst uitzoeken wat de native dpi stappen van je muis zijn.
Wat heeft dit te maken met 1.6 of GO? Heeft geen invloed op je DPI
In 1.6 kan je geen sensitivity instellen onder de 1, in Go wel. Daarom moet je bij 1.6 wel naar lage dpi instellingen toe.
Dit is niet waar, het merendeel van de pro's in CSGO spelen in de 400-800 DPI range. Dit komt vooral door gewenning uit CS 1.6 toen de muizen nog niet zo'n hoge DPI hadden. (Net als spelen op een 4:3 resolutie.)

http://csgopedia.com/csgo-pro-setups/
Het zal een persoonlijke voorkeur zijn, ik ken meerdere pro's die de buis echt op 800 dpi hebben staan, wat opzich ook voldoende moet zijn. 800dpi zijn 800 punten op een afstand van 2,5cm. Zeker als je in game de gevoeligheid laag hebt staan en dus veel veegt met de muis hoeft het niet hoger want een hogere dpi + sensivity in verhouding tot de resolutie heeft geen nut want je kan de muis geen halve pixels bewegen.
Bjergsen is geen CS Pro. Maar Bjergsen speelt op 750DPI heb ik ooit gelezen in een AMA.
aan leeftijd hoeft het niet perse te liggen, ik ben 15 en kan er niks van, een vriend van me is 16 en is veel beter als mij in FPS shooters, ookal speelt hij ze nooit. Ik nu ook niet meer maar toch...
Haha leuke comment, tussen 15 en 16 ga je niks merken idd :Y) . Denk eerder aan 15 en 30.... Dan merk je helaas dat het minder wordt.
Haha ja, m'n vader is 50, toen ik hem uitlegde hoe hij a rogue moest doen, kon hij eerst niet zelf denken van: waar ga ik heen welke richting. Maar hij is simpelere games gewend zoals Wolfenstein en doom bijvoorbeeld. Het verschil moet er wezen.
Mja, beetje generaliseren.

De een verouderd veel sneller dan de ander.

Overigens krijg je voor reactie tijd verlies een hele hoop andere inzichten terug om bijvoorbeeld betere keuzes te maken.

Het wil dus helemaal niks zeggen.
Iedereen wordt even snel oud, helaas stopt de biologie nog voor niemand. (Even Einstein hier buiten laten ;) )

Je krijgt idd andere inzichten, maar reactievermogen neemt helaas gewoon af, net als je zicht, etc.

We compenseren de achteruit gang wel, maar dat is misschien niet mogelijk in alle games.

Leuk artikel
https://www.sciencedaily..../2014/04/140414172240.htm
Ik heb de G500 hier liggen ;-)

En leeftijd zag ik in een andere topic nog langskomen.
Dit heeft normaal niet zoveel impact hoor (tenzij je 60-70 bent ofzo).
Het gaat eerder uren spelen zijn.
Waar het nu lijkt alsof je veel gamed is het maar een fractie van wat je speelde toen je nog een puber was (in mijn geval toch).
Toen kon ik heel het weekend van 's ochtends tot 's avonds zitten spelen aan één stuk.
Nu moet je nog andere dingen doen :D Al is het maar je eigen eten voorzien :p
Waardoor de paar uur dat je nu eens speelt veel lijken maar hierdoor sta je gewoon niet zo scherp.
Ah ja, de g500. Wat was dat een plezier om mee te gamen. Lag heerlijk in de hand en het scrollwieltje was ook een zegen in het gebruik. Zeer spijtig dat de mijne plotseling de geest heeft gegeven.
Voor mij ligt hij net wat minder in de hand eigenlijk.
Ik ben de sterker gecurvde muizen gewoon overdag en dan als ik game op die g500 ligt die wat vreemd in de hand altijd even.

Ik had zelf even gekeken naar een g502.
Mocht je die hebben wil ik wel ruilen :D
helaas, ik moet het tegenwoordig doen met een sharkoon m51, ook een prima muis, maar wel merkbaar mindere kwaliteit.
Leeftijd doet er niet toe. training wel. kinderen en jogneren spelen fors meer dan de gemiddelde volwassene met een gezin. Ik daarintegen als 33 jarige zonder gezin, zit ik dus nogsteeds 3 a 4 uur per dag te gamen en sta in de meeste shooters toch nog elke keer boven aan de topscore lijst.

Daarintegen hoge DPI's vind ik ook niet erg nuttig. 1600dpi is voor mij snel genoeg. . IK vermoed dat er maar weinig spelers zijn die al die extreme DPI waardes gebruiken.
herkenbaar ja. vroeger met CS 1.6 een eigen clan en dagelijks hele avonden bezig, nu 53 en een gezin met opgroeiende pubers. Speel nu hoogstens 3 x per week een uurtje CS:GO, voor meer is geen tijd. Maar ik vind het nog steeds erg leuk. :)
Iedereen had de MX518 en er was ook een opvolger daarvoor: LG 400 https://secure.logitech.c...-mouse-g400-gallery-5.png. Ik game er nu al paar jaar mee. Evengoed als de MX518.

[Reactie gewijzigd door Wux op 1 september 2017 10:23]

Ik word oud geloof ik. Niemand noemt de MX510 nog.
Doe mij maar een Intelli 1.1.. damn wat heb ik daar een headshots mee uitgedeeld! _/-\o_
Ik gebruik nog steeds de intellimouse 3.0 :9
Die heb ik zelf ook zeer lang gehad. Helaas na overlijden was die zeer moeilijk tot niet meer verkrijgbaar. Heb nu de zowie fk1 die qua vorm en simplisiteit zeer vergelijkbaar is.
Na 10 jaar gebruik ik mn MX518 nog dagelijks, werkt als een zonnetje en niet kapot te krijgen.
Heerlijk ding, mijn broer heeft er een. Zelf had ik een G5. Helaas werd die gefrituurd.
Heb nu een G502, maar had liever een G5/MX518.
Nieuw (2e hands) zijn ze best duur ;(
Mijn favoriete muis was de Logitech Dual Optical, op de 2de plaats de MX518, nu ook de G900 hier, met ook DPI 800. Ik heb tussendoor 2 Razers gehad, de Deathadder (linkshandige) en de Copperhead, maar om 1 of andere reden heeft de feel, de duurzaamheid van de materialen en de software van Razer mijn nooit kunnen overtuigen. Niet dat het rommel was, maar gewoon iets minder consistent als Logitech, iets sneller een versleten look, en software die na de initiele start van het OS, niet direct de DPI settings toepast ( waardoor start menu sensitivity gewoon over de top is door de te hoge DPI ).

[Reactie gewijzigd door MPAnnihilator op 1 september 2017 10:58]

Eens! De dual optical lag echt super in de hand. Heerlijke grip erop vanwege de scherpe inham bij de duim die geen enkele andere muis voor zover ik weet heeft. Destijds echt een topmuis en als er een update van zou komen zou ik die zeker weer kopen. Helaas kwam ik er jaren later achter dat de sensors niet geweldig waren, rubber van scrollwiel begon te 'bloeden', rubber bij duim liet ook los en omdat de kabel van rubber was bleef die vaak haken itt sleeved. Wellicht ook wel een stukje nostalgie, omdat het mijn eigen eerst optische muis was en zo licht vergeleken met een balmuis.

Heb daarna de MX500, G500, Razer Taipan, Deathadder gehad en nu zit ik aan de G403 maar denk nog met weemoed terug aan de dual optical. Heb ook naar mijn idee dat ik daarmee haast wel de beste accuracy haalde.
Te zwaar voor een fps muis, die will je toch echt onder de 100g houden en liever nog onder de 90g. Zeker gezien het gaat om een bedraad exemplaar. Een Logitech G403 is een betere optie.
Vind de 90g van mijn Zowie FK1 heel fijn voor FPS, veel zwaarder moet het inderdaad niet worden.
Waarom juist?
Ik heb mijn muis eigenlijk best zwaar. Alle gewichtjes zitten er zowat in.
Zorgt ervoor dat ik niet te hard twitch.
Je wil voor fps all 3 de aim methoden gebruiken, arm, pols en vingers. Een lichte muis is beter controleerbaar en minder vermoeiend. Een beetje muismat is ook al snel 40x40cm al niet breder dan dat. Afhankelijk van je spel zit je vaak op medium to lage edpi.

Uiteindelijk is het een persoonlijke voorkeur, paar jaar terug vond ik zware muisen ook fijn, maar sinds onder de 90g zit wil ik echt niet meer terug.
Ik heb nog steeds een deathadder maar de knoppen beginnen gewoon op te raken. Ik merk dat sommige clicks niet geregistreerd worden, iets wat best frustrerend is. Nu is het voornamelijk coop wat ik speel en ben ik 1337 genoeg om dat te compenseren (hur dur :+ eigenlijk is de AI te traag maargoed).

Die deathadder... het liefst koop ik hem gewoon opnieuw. Was destijds in de tijd dat CoD2 net uit was ofzo 3 of 4 tientjes. Nu betaal je het dubbele voor een muis (want RGB omg!) :( Die vormgeving is bijna nergens meer te vinden gok ik.
Gewoon de knoppen (de switches op het PCB) vervangen.
Heb ik zelf ook gedaan met mijn MX510, kan zo weer jaren mee!
En kost echt geen drol, 5 switches uit china voor 1 euro.
Het rubber is ondertussen ook wel op en vuil enzo, zou toch graag weer een nieuw muisje willen. Er zijn ook een paar minpunten verder (o.a. de knoppen aan de zijkant die gewoon niet optimaal zijn, de rechter 2 kan je bijna niet gebruiken). Maar het belangrijkste is het ontwerp. Symmetrisch (ben rechtshandig) en grote knoppen. Ik kan duim en pink op de mat houden zodat ik gevoel heb hoeveel ik beweeg enz..
Same Problem here... :/ zag wel deze voorbij komen, jammer dat die ook prijzig is : https://www.techtesters.eu/razer-lancehead-review/
Ik zou je de G402 of G403 aanraden. Zijn redelijk gelijk qua vormgeving aan de deathadder. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Logitech beter dan Razer. De muizen gaan veel minder lang mee van Razer dan van Logitech, toch bij mij.
Logitech G502 Proteus op 1800 dpi is toch mijn sweet spot
Tijdje Razer gehad maar gaat mij net iets te snel stuk, Heb 2 mice gehad : Razer deathadder elite en de Razer Naga hex, allebei het zelfde euvel dat het scroll wiel het begeeft en dat de linker muis knop of dubbel klikt of gewoonweg niet registreerd...

Moet zeggen dat ik zeer blij ben met de g502 vooral om de modulaire gewicht toevoeging opties

voor peripherals blijf ik toch bij logitech en corsair voor het toetsenbord
allebei het zelfde euvel dat het scroll wiel het begeeft
Tja, ik heb al behoorlijk wat logitech muizen versleten. Heb de MX500 en zo'n beetje al zijn opvolgers wel gehad. Uiteindelijk is het altijd het scrollwieltje dat stuk gaat. Heb nu nog een MX518 op kantoor en een G500 thuis die het beide redelijk lang uithouden.

.edit: heb even gecheckt, mijn G500 is van februari 2014 en mijn MX518 van maart 2011. Wow, dat laatste had ik niet verwacht, deze MX518 gaat dus wel exceptioneel lang mee... Degene die ik thuis had ging een stuk sneller stuk :P

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 september 2017 10:37]

Ik heb sinds het balletje in de muizen geen muis echt meer opgebruikt.
Ik koop gewoon een nieuwe xD

Mijn logitech performance of zoiets van 2010 doet het nog steeds.
Nog steeds mijn MX518. Nog altijd zeer tevreden over.
Is dat de opvolger van de MX500 of is die heel anders?
Iets hogere dpi, maar verder vrij gelijkaardig blijkbaar.
Technisch gezien is het de opvolger van de MX510, wat weer de opvolger van de MX500 is ;). En wat KrusT zegt, de dpi is wat hoger en de button config is volgens mij net iets anders (de knopjes voor/achter het scrollwieltje zeg maar), maar afgezien van die dingen en de print is het gewoon praktisch dezelfde muis.
Offtopic.. Maar voor mij geen dure Razer meer..

Had voor ¤60 de Razer Orochi 8200 gekocht.. Ontzettende lag bij draadloos gebruik.. Voor normaal internetten is het al irritant, voor gamen onmogelijk.. Ze hadden er wel een waarschuwing bij mogen zetten dat draadloos een onbruikbare gimmick is.
Daarnaast voelt het scrolwiel niet lekker aan, en ging de muiskabel na 3 maanden kapot.

Nu weer terug af bij een goedkope ¤10 bedrade muis, die vreemd genoeg even fijn, zo niet fijner is..
Heb ook een deathadder 2013. Doet het nog steeds prima.
Heeft recent nieuwe mouse glides gehad en ik gebruik een Vespula mat.

Heel soms krijgt hij een beurt met siliconenspray.
Ik herken dan ook niet de piepende scroll wiel problemen of knoppen die niet werken?

En geloof mij hij krijgt er flink van langs;)
-

[Reactie gewijzigd door rudie221 op 1 september 2017 10:39]