Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer introduceert twee Cynosa Chroma-toetsenborden

Razer heeft de Cynosa Chroma- en Cynosa Chroma Pro-toetsenborden aangekondigd. Het zijn twee instaptoetsenborden die achtergrondverlichting hebben die bij elke toets afzonderlijk is aan te passen. De toetsenborden werken in combinatie met Razers Synapse 3-software.

De beide Cynosa Chroma-modellen hebben gedempte toetsen en ondersteunen polling op een snelheid van 1000Hz, 10-key rollover en anti-ghosting. Daarnaast zijn ze bestand tegen morsen. De achtergrondverlichting kan 16,9 miljoen kleuren weergeven waarbij elke toets afzonderlijk aan te sturen is. Het enige voordeel dat de Pro-versie heeft ten opzichte van de reguliere Cynosa Chroma is dat deze 24 aan te passen verlichtingszones heeft, voor een 'gloei-effect' aan de onderkant.

Volgens Razer zijn het de eerste toetsenborden die versie 3 van de Synapse-software ondersteunen. Deze software is nog in bèta. Gebruikers kunnen er de verlichting mee aanpassen, toetsen mee toewijzen aan functies en macro's mee instellen. De Cynosa Chroma-toetsenborden hebben de mogelijkheid macro's op te nemen tijdens het gamen.

De Razer Cynosa Chroma heeft een adviesprijs van 70 euro, de Pro-versie komt voor een adviesprijs van 90 euro beschikbaar.

Door

Nieuwscoördinator

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Jongens dit speelt al sinds 2013, en wat dacht je van privacy issues?
http://wp.xin.at/archives/1438

[Reactie gewijzigd door maddog4004 op 27 oktober 2017 19:02]

Ik vindt er al gelijk een nadeel aan, Synapse software moet je online een account voor hebben.
Ik heb erdoor al een Razer tobo de deur uit gedaan ivm dit, het is een toetsenbord, deze zou gewoon plug en play moeten werken en dan alleen de software voor de ledverlichting, maar nee Razer heeft t weer s anders gedaan

typo

[Reactie gewijzigd door Nympho op 27 oktober 2017 13:39]

Kun je onderbouwen wat het nadeel is ? Heb je een internetverbinding nodig voordat het toetsenbord functioneert ? Of is het alleen in het begin nodig om de software te downloaden ?
Het gaat er meer om dat je weer een account voor iets moet aanmaken (dit keer voor een toetsenbord, waar houd het op).

Dat je bepaalde dingen kan wijzigen via speciale software, prima. Maar laat me dat dan op het toetsenbord opslaan als een profiel. Zodat ik overal hetzelfde profiel heb als ik mijn toetsenbord meeneem en niet nog eens daarna software moet downloaden.
Daarvoor hebben ze Tournament drivers, die kan je met de Synapse software voor je toetsenbord maken en meenemen wanneer je ergens naartoe gaat.
Het is een toetsenbord en nergens in de beschrijving staat dit erover, dus wordt het een zoektocht naar oplossingen. Voor een Tobo !!
Ik snap best dat het kan met die drivers, maar out of the box, werkt t tobo niet zonder account en online te zijn.

downmodders, t gaat over t product en t merk ;)

[Reactie gewijzigd door Nympho op 27 oktober 2017 15:05]

Nogmaals hij is gewoon te gebruiken zonder razer software of in offline modus je bent niet verplicht Online te zijn.
Mijn deathstalker ult niet ;)
Ach, sowieso geen razer meuk kopen joh.

Ik heb een Razer Lycosa gehad en een Razer Blackwidow Ultimate en beiden waren echt faal producten van jewelste.

Voor mij nooit meer een ramplank van Razer. :+
Ik wou graag een chicklet toetsenbord (laptop toetsen) ivm ik vaak op zolder bezig ben en dan een normaal dome of mech. tobo maakt teveel herrie s nachts :D en dit was wel een uitkomst, maar na 2 weken nog niet normaal werken, heb ik t maar opgegeven en de groeten gezegd tegen synaps software :D
Hoeveel % neemt zijn alleen tobo mee ergens heen? Ik denk alleen de lan spelers of bij iemand te proberen.
En sla dat gewoon op in t profiel, kan met elk ander tobo, behalve bij Razer.
Hij heeft het over de instellingen die je maakt, niet over het toetsenbord meenemen.
Het is sowieso een beetje belachelijk, dat je per se een account aan moet maken om de functionaliteit te kunnen gebruiken waarvoor je het product koopt (en dan bedoel ik niet typen, maar de unieke verlichtingsmogelijkheden en macro's). Dat je vervolgens een specifieke, losse driver kunt "maken" nadat je een account hebt gemaakt en alles ingesteld hebt, waar exact jouw settings in staan, wil niet zeggen dat dit niet hinderlijk en totaal onnodig is. Daarnaast, wil je iets aanpassen, dan moet je dus toch weer de oorspronkelijke software aanzetten/installeren en een nieuwe "tournament driver" maken. :r

Ik ben om deze reden met Razer producten gestopt. Heb nog steeds een Deathadder Elite liggen, heerlijk muisje waar daadwerkelijk alles perfect aan voelt (knoppen, handling, scroll, etc. en ik ben echt een purist op dit gebied) maar weiger gewoon aan die onzin mee te werken. Gaat dus in de verkoop.

[Reactie gewijzigd door porn* op 27 oktober 2017 20:53]

Je mag m me ook doneren voor me goede doel project :D
Pc`s/laptop`s voor een goed doel: Start-up
Heeft Nvidia GeForce Experience ook.
Ja je moet online zijn, wilde t tobo wat ik had (deathstalker) werken, zoniet freeze`de de pc al bij t opstarten.
nou wat jij zegt dat je pc freezde ligt echt niet aan de software dan is er wel wat anders aan de hand ik heb de Blackwidow ultimate en kan hem gewoon gebruiken als keyboard met de standaard driver van windows.
En hoe ik dat weet nou simple als je je pc opnieuw installeert werkt deze gewoon, en ja mijn chroma razer mouse ook zonder problemen en zonder software. En zover ik kan zien kan je gewoon offline de software gebruiken aanmelden is alleen voor je Profiles ect op te slaan zodat je overal deze kan ophalen. En in de software heb je onder waar je accountnaam staat ook een offline modus.
Jouw widow is niet te vergelijken met de Deathstalker ultimate ;) pricewatch: Razer DeathStalker Ultimate Elite Gaming Keyboard
2 voorbeeldjes https://www.youtube.com/watch?v=ZZsGsCn4o-Q
https://www.youtube.com/watch?v=gUENVuGRX4w

[Reactie gewijzigd door Nympho op 27 oktober 2017 15:27]

Je kan offline modus aanzetten door in een van de config bestanden een aanpassing te maken.

Geen nadeel meer. Nu wordt het gewoon nodige software voor kleuren.
Na 2 weken stoeien met mijn deathstalker ult., na allerlei voorzieningen uit te zetten, werkte deze nog niet normaal. Kon alleen de pc op laten starten en dan pas t tobo erin prikken, dan werkte hij pas en dan ook nog niet eens 100%. Het is een toetsenbord, hoort gewoon plug en play te zijn en dan erna alleen software voor bepaalde instellingen en led`s te downloaden, zoals bij Logitech

Voor de rest vindt ik t een leuk tobo

edit;typo en laatste regel

[Reactie gewijzigd door Nympho op 27 oktober 2017 13:55]

Dan is er toch echt iets in je systeem fout. Ik heb meerdere razer producten, en het enige probleem wat ik ooit heb ondervonden was dat de inlogservice offline was. Nadat je in het config bestandje het aanpast dat je offline kan gebruiken heb ik hier ook geen last meer van gehad.

Het toetsenbord werkt verder gewoon plug en play. Het scenario wat jij beschrijft he bik ook nog nooit gehoord. Als je allerlei instellingen gaat aanpassen en daarna gaat klagen dat het niet meer werkt zoals je wilt, tsja, daar ben je zelf bij. Maar als je hem aansluit, zonder software te installeren, kan je hem gewoon gebruiken als normaal toetsenbord.

Maar als je al die fratsen niet wilt, waarom koop je dan een razer, want dit wist je hoogstwaarschijnlijk van te voren. Ik neem aan dat je er wel iets aan research naar heb gedaan voordat je een (duur) toetsenbord aanschaft.
als je eerst met configs moet rommelen om hem "normaal" werkend te krijgen is t dus geen plug & play.
Volgens mij lees jij dan niet goed.
Het toetsenbord werkt verder gewoon plug en play. Het scenario wat jij beschrijft he bik ook nog nooit gehoord. Als je allerlei instellingen gaat aanpassen en daarna gaat klagen dat het niet meer werkt zoals je wilt, tsja, daar ben je zelf bij. Maar als je hem aansluit, zonder software te installeren, kan je hem gewoon gebruiken als normaal toetsenbord.
Dan is er toch echt iets in je systeem fout. Ik heb meerdere razer producten, en het enige probleem wat ik ooit heb ondervonden
De 'ik heb geen problemen dus dan heb jij ook geen problemen' redenering... Die hoor ik hier erg vaak. Ik heb een tijdje op een support afdeling gewerkt van een product dat werd verkocht aan bedrijven. We hadden zo'n 1000 klanten en ik gok 10.000 gebruikers. Sommige problemen werden door honderden klanten ervaren, sommige maar door een enkele. Maar als je daar een tijdje gewerkt hebt dan leer je het we af om te zeggen ligt aan het systeem of de configuratie. Want je weet het gewoon niet. Eerst moet je een diepgravende analyse doen zodat je de oorzaak van het probleem weet. En dat kan van alles zijn. En heel regelmatig zat het dus wel degelijk in ons product. Er waren dan gewoon bepaalde invloeden waardoor maar enkele klanten er last van hadden. Maakt het voor diegene niks minder problematisch.
Precies. Je zegt mij gewoon na maar dan op een manier waarop het lijkt dat je wat anders zegt. Het kan een productiefout zijn, of de omgeving waarop t product wordt aangesloten zorgt voor problemen. Zovaak meegemaakt. Het product zelf is gewoon goed
Ehm nee. Ik zeg juist exact het tegenovergestelde. Je wéét niet waar het aan ligt. En dat kan wel degelijk in het product zitten.
Nope, lag 100% aan t tobo ;)
En dan kan je mooi praten over je config bestandje, waar staat dit in de beschrijving? Nergens
Dat jij t nog nooit hebt mee gemaakt, dat kan, dat is jouw ervaring, ik praat over de mijne.
Ik heb ook meerdere Razer producten gebruikt, van muizen tot headfoons, maar de problemen die ik bij dit tobo tegen kwam, waren niet normaal. En voor je weer er tegen in gaat, check t net eens over de problemen met de Razer Deathstalker Ultimate ;) dan zie dat ik niet de enige ben.

Je laatste alinea is totaal niet nodig, jij weet niet wat ik ervoor heb gedaan qua research of wat ook voor de aankoop, maar dit wist ook jij van te voren
Was het niet gewoon een DOA?.. Dan ligt het niet aan razer, maar gewoon aan een fabrieksfout.

De laatste alinea is wel nodig. Het is toch logisch dat je research doet voor je een bepaald product koopt, dat doe je niet zomaar toch? Dat het een DOA kan zijn, dat is gewoon vette pech en doe je niets aan. Maar Als er veel problemen met een bepaald producttype zijn van een bepaald merk, dan wordt je daar al snel mee doodgegooid op het internet..
Laat ik t kort zeggen, ja ik heb research gedaan en nee t was niet DOA, maar puur dat speciefieke tobo met synapse 2.0 software, zelfs excuus van Razer gehad na correspondentie met hun erover en proberen een oplossing te vinden voor t goed werken van t tobo
Nou dat klinkt als redelijke support vanuit Razer, ik heb wel eens andere verhalen over de Razer Support gehoord ;p Maargoed, je zal daarbij vast niet de eerste zijn geweest. Ik raad aan volgende keer wat reviews te bekijken dan.
Ja Razer heeft netjes geholpen, mag ook wel voor een tobo van ¤250 ;)
En je raad, dat doe ik al sinds de Amiga :p dus niet nodig, maar thnx
Ik sluit me hierbij aan. Ook veel technische problemen rondom opstarten (muis die niet herkend wordt, en/of opeens van gevoeligheid veranderd omdat de drivers actief worden, en/of gevoeligheid die verschilt tussen bedraad & draadloos) en enorme afkeer tegen de software met login. Logins die "vergeten" worden dat je daarna een random "hey, log ff opnieuw in" popup krijgt bij opstarten. Al mijn Razer spul eruit gedaan uiteindelijk. Het hoort plug & play te zijn met extra features. Nu een hybrid tussen Corsair en Logitech, beide uitstekend.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 oktober 2017 14:36]

Dus omdat jou toetsenbord een hardware matig defect had (daar lijkt het iig op) ligt het aan de software? Dit had bij een Logi toetsenbord ook kunnen gebeuren natuurlijk.
Waar staat dat ik een hardware matige fout had? dus niet, gewoon de iri software ervoor
Ik had een Razer Deathstalker Ultimate, ook nog eens een die niet zo goedkoop was en dan niet eens werken na allerlei problemen op te zoeken
Je zegt dat het pas werkte als je na het opstarten het toetsenbord aansloot.. Ik ga er dus vanuit dat hij dus tijdens het opstarten ook nog niet werkte.. Dit is het punt waar de software nog niks doet.
Als de stekker erin zat, na installatie synapse 2.0, freeze`d me scherm nog voor de bios (moederbord merk plaatje) dus me systeem wou ermee niet eens opstarten, na troubleshooting allerlei besparende opties uit gezet in apparaat beheer van de pc en nog deed dit tobo t niet.
Kan zijn dat synapse 3.0 (beta) beter werkt, daar komen we nog achter

edit;typo +aanvulling

[Reactie gewijzigd door Nympho op 27 oktober 2017 14:52]

Precies dus.. Als hij voor de BIOS al vastloopt heeft dat natuurlijk 0,0 met Razer Synapse te maken ;) Hardware issue dus.
Als zelfs Razer t beaamt, klopt dan je antwoord nog steeds?
Als je systeem vastloopt voor de BIOS dan heeft die Synapse software er inderdaad niks mee te maken. Misschien heeft Synapse wel de firmware van je toetsenbord wel geflashed, en heb je daardoor problemen gekregen.
Ach, ik heb m na 2 weken aan de kant gelegd en mijn oude vertrouwde G510 terug gelegd, werkt nog perfect
In een van de linken die ik neer heb gezet bij 1 van me antwoorden zie je eigenlijk wat ik ook gedaan heb de eerste 2 dagen, omdat Razer maar verwijst naar de drivers.
Ik vindt t te gek voor woorden dat een tobo, na installatie van de drivers en up te date is, nog niet wil werken of maar half,want typen en kleuren werken wel en de macro, maar rechterkant van t tobo, met de snelkoppelingen en muispad deze werkten niet. En dit was gewoon jammer voor een niet mech. tobo van ¤250 ;)
¤10 of ¤1000 het kan beide een hardware probleem hebben. Daar doe je helaas niks aan.
Mee eens, maar " Als zelfs Razer t beaamt, klopt dan je antwoord nog steeds? "
Ja natuurlijk... Ook bij Razer helpdesk/support zitten mensen die niet alles weten ;) Is gewoon een feit dat software nog niks doet in de BIOS.. Iig niet Synapse.
out of the box kan je dat schudden ;) Je zal eerst een account moeten aanmaken, software up te date maken en dan pas kan je gaan zoeken, en dat is dus mijn punt, Synapse werkt pas als je online bent, niet normaal zoals elk ander tobo, out of the box
En ik vond t wel welletjes na 2 weken stoeien en troubleshooting voor een toetsenbord ;)
Bijna geen enkel toetsenbord werkt "out of the box" met macros en kleuren zonder software. Er zijn zo ver ik weet maar een paar die dat wel kunnen, maar dan nog hebben ze niet eens alle opties die een software wel biedt.

Volgens mij snap jij gewoon niet hoe zo'n toetsenbord te werk moet gaan. Het heeft software nodig en Synapse van Razer kan je echt wel in offline modus zetten. Maar natuurlijk moet je deze wel updaten, dat is logisch.
Lol, ik en niet snappen, goed t kan ;)
Maar nee, dit lag 100% aan de software, zelfs Razer beaamde dit na 2 weken getroubleshoot ook met hun
Dat de kleuren en instellingen niet werken, duh snap ik ook wel, maar dat ik voor een toetsenbord een account moet aanmaken om m te laten werken is te zot voor worden en dan zeker na de problemen die ik had.
Dat er een hardware fout bij Razer producten in kan zitten, is normaal, maar dat een tobo niet werkt, zelfs na downloaden en installeren van de software, dat klopt niet.
Het toetsenbord werkt prima zonder Synapse software. Je kan dan gewoon typen en dergelijke. Als dat bij jou niet het geval was, dan ligt dat niet aan Synapse, Razer, Windows of de President van de USA, maar aan het feit dat je toetsenbord een hardware defect had.
Ja dat dacht ik dus ook . helpdesk gemaild , van zo een type muts een replay gekregen die er duidelijk geen verstand van heeft . maar ja nou dat hielp niks , in mijn customor satisfaction onder zoek een vervolg email een gehele rand gedaan. Moest 20 van die dingen uit rollen offsite op rijdende machines die geen internet hebben.
een hele nette mail terug gekregen. Ja je hebt internet nodig voor de eerste keer maar daar na kun je een tournament driver maken en die kun je dan offline installeren op de machines die het nodig hebben...
Dus als je ambilight onder je toetsenbord wil ben je Pro? ;-)
Dus als je ambilight onder je toetsenbord wil
Grappig dat je het met Ambilight vergelijkt. Ik vind dat 'doorbloeden' van het achtergrondlicht dus juist een nadeel. Is dat bewust zo gemaakt?

Ik heb zelf een goedkoop Trust toetsenbordje met 3 kleuren verlichting die je aan/uit kunt zetten. Op zich heel prettig dat de letters verlicht zijn, maar onder de randen van de toetsen schijnt ook licht door... en dat vind ik dus juist jammer. Ik dacht dat dat kwam omdat het een el cheapo toetsenbordje is maar het schijnt dus juist een feature te zijn?
Ja dat is het enige verschil tussen de Pro en de niet-Pro. De Pro heeft verlichting die onder het toetsenbord uit schijnt.
Precies, mooi beschreven :D

[Reactie gewijzigd door MuRado op 27 oktober 2017 13:02]

Daar zeg je wat, dat zou best een leuke VLC plug in zijn :P.

De Leds gebruiken om ambient aan wat op het scherm getoond word, mee te kleuren :D. Kan op beide modellen en dan heb je wel leuke sfeerverlichting in een donkere kamer. Soort van "AmbiBar" onder je scherm :).

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 27 oktober 2017 13:11]

Hoe meer RGB hoe meer Pro.
Eigenlijk zouden ze ook alle toetsen doorzichtig moeten maken... wordt het hele toetsenbord één grote RGB-lamp.
Corsair heeft doorzichtige caps :P
Pff.. een amblilight toetsenbord had mijn clevo p150em laptop ook al in 2013. Wel met een custom driver maargoed :Y).
Mooi ding, al vond ik 49¤ voor mijn G105 al duur.
Waarde is relatief, ik heb een toetsenbord van over de 100 euro. Maar die gebruik ik dan ook 8 uur per dag op mijn werkplek, dus vind ik dit meer dan waard.
Maar dan heb je waarschijnlijk een mechanisch toetsenbord. Aangezien het er hier niet bij vermeld wordt (en Razer normaal gesproken zeer expliciet benoemt dat het een mechanische variant betreft) ga ik er vanuit dat het gewoon een simpel rubberdome-exemplaar betreft. Als je zoveel extra voor een keyboard betaalt, verwacht ik eerlijk gezegd wel wat beters dan een simpel rubberdome-exemplaar met wat lampjes. Als je dat graag wilt, zijn er goedkopere exemplaren te koop die hetzelfde bieden. Razer staat nou niet echt bekend om z'n bouwkwaliteit... Dan ben je met de G105 of G510(s) van Logitech toch echt beter af, voor minder geld...
Erg mooie toetsenborden voor een leuke prijs. Echter zal ik, zoals ook hierboven vermeld wordt, eerder voor een mechanisch toetsenbord gaan.

Het blijft toch altijd wel raar dat wij in de EU altijd meer (25 dollar in dit geval/ca. 20 euro) betalen dan in de U.S. Met sommige producten begrijp ik dit als het in de U.S. gefabriceerd wordt, vanwege invoerkosten e.d. Maar het gaat hier om toetsenborden die in China/Singapore gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door Chrisz op 27 oktober 2017 15:29]

US-prijzen worden vzviw altijd zonder BTW weergegeven (verschilt daar per staat). Dat prijsverschil ik dus prima te verklaren.
Verklaard een hoop, dank voor de uitleg. Maar dan nog betalen we ca. 5 dollar meer.
Wat een prijzen, zeg! En dan is het ook nog eens een 'value'-keyboard... Tegen die prijzen kun je ook gewoon degelijke, knap mechanisch toetsenbord kopen, zelfs met RGB-verlichting. Eerlijk gezegd denk ik dat dat een veel betere investering zou zijn. Je moet wel een ontzettende Razer-fanboy zijn om zo'n aankoop voor jezelf te kunnen rechtvaardigen, hoor!

-edit-
Wow, 4x een -1, dat is voor mij een record... Maar goed, even ter verduidelijking van mijn punt:

Waarom zou ik minimaal 2x zoveel voor een simpel rubberdome-keyboard met wat lampjes betalen en vervolgens ook nog eens betalen met mijn privé-gegevens in de vorm van een verplicht account om het hele apparaat ten volle te kunnen gebruiken? Wat is precies de meerwaarde van zo'n product, dé killer-feature die mij over de streep moet trekken om de meerprijs te rechtvaardigen?

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 27 oktober 2017 14:15]

Wat is precies de meerwaarde van zo'n product

Duh, er staat een Razer logootje op. Net als Apple producten...
Het mag dan iets kleurlozer zijn, maar de pricewatch: Cooler Master MasterKeys Lite L (Qwerty US) lijkt mij ook een betere deal. Toets mechaniek iets beter dan rubber dome's (hoewel niet mechanisch), enkel witte LED's die hardwarematig aangestuurd zijn en plug & play.
Mooi ding, maar voor een paar tientjes meer heb ik liever een mechanisch toetsenbord...
net een week gelden razer ornata gekocht voor veel geld... :(
Als je hem digitaal hebt gekocht kan je hem gewoon terugbrengen (binnen 14 dagen) zonder rede
Die heeft mecha-membrane switches, best fijne dingen vind ik. Van dit bord zie ik zo snel niet welke switches het zijn, denk bewust gezien de prijs ;)

Wat dat betref hoeft het geen " :( " voor je te zijn natuurlijk zeker omdat de Ornata ook een luxe polskussen heeft en deze niet :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 27 oktober 2017 17:21]

haha 90 euro voor rubber dome keyboard, really razer.
Zal wel vooral als doelgroep de 12 jarige gamers hebben, die vragen zoiets misschien aan hun ouders

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*