WhatsApp laat gebruikers verstuurde berichten voor ontvangers verwijderen

Chatdienst WhatsApp is begonnen met het beschikbaar maken van een uitgebreidere verwijderfunctie voor berichten. Eerst konden gebruikers deze voor zichzelf verwijderen, maar dat kan nu ook voor anderen.

De functie is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar WaBetaInfo verwijst naar een door WhatsApp gepubliceerde faq-pagina waarop de functie is beschreven. Het is aannemelijk dat deze voor steeds meer gebruikers beschikbaar zal komen. WhatsApp meldt dat gebruikers berichten zowel in groepsgesprekken als in individuele chats kunnen verwijderen.

Dat werkt door een bericht ingedrukt te houden en vervolgens op 'verwijderen' te drukken. Dan verschijnt er een menu waar de keuze 'verwijder voor iedereen' geselecteerd kan worden. Als de gebruiker deze optie kiest, verdwijnt het bericht ook voor andere chatdeelnemers. WhatsApp waarschuwt dat de functie alleen gedurende zeven minuten na het verzenden van een bericht werkt. Daarna kan een gebruiker het bericht alleen nog voor zichzelf verwijderen.

Verder werkt de functie alleen als de zender en de ontvanger de nieuwste versie van de app bezitten op Android, iOS of Windows Phone. Er volgt geen verdere waarschuwing als het verwijderen niet voor alle deelnemers lukt. Volgens WaBetaINfo verdwijnen verwijderde berichten bij ontvangers op iOS uit het notificatiecentrum, op Android verschijnt er een bericht dat het betreffende bericht werd gewist.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

27-10-2017 • 13:52

148

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (148)

148
143
89
3
0
37
Wijzig sortering
Dus ook als de persoon je bericht reeds heeft gelezen kan dit binnen de 7 minuten verwijderd worden? Ik vind dit niet logisch, je verliest dan de bewijswaarde van WhatsApp, stel dat je toestemt met iets, dat wordt gewist binnen de 7 minuten en nadien lijkt het of je met iets anders hebt toegestemd...

Na verder onderzoek zou er wel een melding blijven "bericht gewist" maar toch... mij lijkt logisch: nog niet gelezen => kan gewist worden, anders pech...

[Reactie gewijzigd door Korol op 22 juli 2024 21:27]

Toen ik hier een paar maanden geleden mee aan het testen was ging dat niet, gelezen = jammer joh, maar niet meer te verwijderen.
Het zou kunnen dat het aangepast is, mede omdat de functie ook voor groepen beschikbaar komt waarbij je dus “recall for all” kan kiezen, maar dan kan het zijn dat sommigen het wel en anderen het niet hebben gelezen. Dat ga je selectief niet oplossen ivm consistentie.
En wat gebeurd er wanneer je wel het bericht krijgt, maar net daarna geen verbinding meer hebt en de recall mist?

Ondertussen lees je het bericht, heb je nog steeds geen bereik, verzender ziet geen twee blauwe vinkjes, maar poging tot recall zal falen, want: 1. gelezen. 2. 7 minuten.

Dat wordt wat vaker screenshots maken, door deze feature.
je verliest dan de bewijswaarde van WhatsApp,
Wie gebruikt er WA nu als bewijs?
Ik zou wel enkele gevallen kunnen verzinnen. Feit is dat een rechtbank WhatsApp aanvaardt als bewijsstuk.

http://www.wetrecht.nl/is-whatsapp-rechtsgeldig/
Zou ik net omdraaien, waarom zou mensen dat soort zaken bespreken via Whatsapp?

In een geval van marktplaats oplichting bij voorbeeld, als je de berichten systeem van de app/site gebruik, kun je niet zomaar enkele berichten verwijderen, en heeft marktplaats ook nog de backups er van.
Het geldt blijkbaar als bewijs. Bijvoorbeeld in deze zaak " nieuws: Marktplaats-oplichter krijgt celstraf van negen maanden " werden naast rekeningsafschriften ook WhatsApp berichten ingediend. Je kan dat lezen op https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOBR:2017:4460
Het punt is dat WA niet bedoeld is om bewijswaarde te hebben. Je kan het gebruiken maar als je dingen moet regelen die wettelijk in orde moeten zijn is WA misschien niet de beste keuze.
In dit geval: stel de oplichter had de verwijder optie gehad... Vertrouw jij iemand die je steeds antwoord, en daarna de berichten steeds verwijderd?

En dat geld natuurlijk voor bijna alles.
Als het over toestemming verlenen gaat of iets dergelijks van belang, dan maak je toch een screenshot? Met de meeste telefoons is dit heel makkelijk, een kwestie van een knopje indrukken, bijv.
Maar die is niet rechtsgeldig, een screenshot kan je faken
Ik kan ook whatsapp berichten faken door de app na te maken. (zal alleen niet werken op de servers van facebook).

Ik denk niet dat iemand veroordeeld gaat worden op basis van een enkele berichten via whatsapp. Het zal echter wel meegenomen worden als (ondersteunend) bewijs. Je zult altijd meer bewijs nodig hebben als in sporen, motief, afwezigheid van een alibi, etc.
Of je wacht 7 minuten...
Beter ja. Als iemand een bericht verwijdert kun je je überhaupt afvragen of je daar wel zaken mee moet doen.
Via Outlook kan je zo iets ook. Intrekken heet het dan en wanneer iemand het bericht al gelezen heeft kan deze niet meer worden ingetrokken. Je krijgt daar dan wel een melding van.

Als het niet gelezen is kan het wel worden ingetrokken en daar krijg je dan geen melding van (meen ik).
Als ik me goed herinner werkt dat alleen als men op dezelfde exchange server/cluster zit, en alleen als de betreffende mail nog niet is gelezen.

De ontvanger krijgt een bericht met daarin het verzoek het vorige bericht in te trekken, als die wordt gelezen wordt het (ongelezen) originele bericht verwijderd.

Of het moet in de afgelopen paar jaar zijn "verbeterd".
op BBM kun je al een tijd berichten verwijderen of aanpassen. Dit aanpassen is wat ik toch regelmatig gebruik om een typ fout of iets aan de tekst aan te passen. Dus ik denk dat mensen dit wel fijn vinden als WA ook zo'n functie krijgt. Ik gebruik zelf geen whatsapp.
Er blijft staan dat je iets gestuurd hebt, maar daarna weer teruggetrokken. Het kan dus nooit zo zijn dat het lijkt of je met iets anders hebt toegestemd.
Alleen bij Android dus (volgens het artikel). Bij iOs blijft er geen bericht achter dat er iets is gewist.
Nee, dat is een beetje onduidelijk neergezet in het artikel. Als jij een bericht stuurt komt die bij de ander aankomt. Dan komt er naast het bericht in de chat zelf ook een notificatie als je op dat moment niet in de chat zit op je lockscreen/notificatiebalk. Whatsapp kan bij Android en Ios de chat verwijderen uit het gesprek met de tekst dat het verwijderd is, echter Whatsapp kan alleen bij Android bij het notificatieberichtje om daar de tekst te veranderen naar 'is verwijderd' en bij Ios kan dit niet. Nadat het notificatieberichtje weg is doordat je de chat gelezen hebt is er geen verschil meer.
Dat lijkt handig, maar je weet natuurlijk niet of er intussen een screenshot is gemaakt van het bericht. Dus het verwijderen is helemaal geen zekerheid dat een bericht niet gelezen is/wordt. Handig voor typefoutjes maar voor echt spijt bij een verzonden bericht zal het niet (altijd) helpen.
Een screenshot is ook maar een afbeelding en simpel te bewerken dus geen bewijs.
Anoniem: 890159 @ibrator27 oktober 2017 14:17
Een handtekening onder een contract kun je ook vervalsen. Een DNA spoor ook. En dat is allemaal ook al eens gebeurd in de praktijk. Het gaat erom wat een rechter geloofwaardig acht.
Dan zouden ze eigenlijk een detectie moeten maken dat iemand een screenshot gemaakt heeft. Maar goed, wie maakt er continu screenshots van berichten?
Snapchat heeft geloof ik melding die je ziet als iemand een screenshot maakt :) (kan een snapchat gebruiker vast toelichtten.)
Ja dat klopt, als je op de reguliere manier een screenshot maakt staat er "<naam> took a screenshot!". Het werkt alleen niet als je een screenshot maakt met bijvoorbeeld de Android SDK, dus het is dan nog steeds niet 100% zeker.
Anoniem: 890159 @teunw27 oktober 2017 14:12
Hij test of er een bestand bijkomt in de standaard folder die voor screenshots gebruikt wordt.
Bij iOS kan je toesteming aan een appgeven wel of geen toegang tot je images.

Als je geen toesteming geeft, Zal een applicatie ook niet kunnen dedecteren dat er een screenshot is gemaakt.
Onjuist, als je tweede zin ook over iOS gaat. In iOS kan je gewoon de volgende notification handler gebruiken om een screenshot te detecteren:

NSNotificationCenter.defaultCenter().addObserver(self, selector: Selector("userDidTakeScreenshot"), name: UIApplicationUserDidTakeScreenshotNotification, object: nil)

Doet helemaal niks met je foto bibliotheek.
Telegram ook bij secret chats, dat heb ik met 2 eigen toestellen getest. Bij Snapchat is daar wel weer omheen te werken. En een foto maken van het toestel met een externe camera is natuurlijk niet te detecteren.
Alleen bij de live optie is dat, en dat is dit dan eigenlijk ook als je maar 7 minuten hebt, wees erbij of niet haha
Anoniem: 58485 @AW_Bos27 oktober 2017 14:01
Nou, als er zakelijk belang is zoals betalingsafspraken ofzo, of dingen in prive sferen worden gezegd ook. Fijn. Mag je vanalles een screenshot gaan maken omdat het risico bestaat dat de andere partij z'n verstuurde berichten verwijderen kan.
Zakelijk belang overleggen via whatsapp?
Anoniem: 890159 @ion27 oktober 2017 14:12
Dat komt steeds meer voor.
Zakelijk belang lijkt me niet erg handig. typo of iets anders over een belangrijke discussie moet je niet via een app willen.

Wel klein zakelijk.. Uhh.. Er moet nog een factuur verstuurd worden naar die en die, kan jij dat oppakken ik ben nog even in overleg,, e.d. Lijkt me niet dat je zakelijke afspraken over contracten e.d. gaat bespreken op watsapp.
Anoniem: 58485 @To_Tall27 oktober 2017 14:39
Wanneer je iemand middels whatsapp een verzoek stuurt een betaling te doen, en daar wordt ter voorbeeld op gereageerd met een akkoord, en dat gebeurd niet, dan lijkt me dat voldoende grondslag om er later wat mee te doen bij een incassobureau of middels civiele procedure.

Ik ga gewoon met de tijd mee, mensen vinden het handig om snel dingen te kunnen appen. Dat is voor mij zinvol maar ook voor de klant.
Helaas. Ga jij maar bewijzen dat iemand daadwerkelijk je betalings verzoek heeft gezien en heeft gelezen.

Al hebben ze geantwoord. Zal je nog steeds aangetekende brieven moeten versturen. Zelfs met de standaard email is dat noodzakelijk.
jammer genoeg heb ik ook al een paar keer zo'n medewerker van een nederlands bedrijf aan de lijn gehad, geen idee in wat voor informele sfeer ze er werken, maar "ik stuur je wel een whatsappie" is een tenenkrullend antwoord als je zakelijk belt. Mijn antwoord is dan altijd om het enkel via mail te sturen, omdat whatsapp geen communicatiemethode van ons bedrijf is
Dan werkt jouw/jullie bedrijf wel op een zeer ouderwetse manier. Je moet wel met de tijd mee :)
als communicatiemiddel met een eenmalige third party leverancier terwijl letterlijk geen énkele andere dit doet. Mijn persoonlijk werknummer is voor noodgevallen en onderlinge communicatie op de afdeling, voor de rest heeft onze afdeling een service-portal, eigen centraal telefoonnummer en mailbox waar overal monitoring en metering op zit. Voor zo 1 speciaal geval gaan we geen kosten-baten analyse doen en het als platform beginnen ondersteunen waar je voor zover ik snel kon zien niet direct integratie-mogelijkheden mee hebt
Dankzij de ijzersterke encryptie is dat geen probleem en veelal een stuk veiliger dan via het nog altijd veel gebruikte e-mail. Het aantal servers dat nog altijd geen TLS toepast is bizar en van emails versleutelen heeft al helemaal niemand ooit gehoord lijkt wel. ;( Zeker met PGP...
Gewoon dus niet direct je betaling doen maar 10 minuten wachten. Is het bericht dan weg? Dan is het dus niet in de haak.

Niet ingewikkelder gaan maken dan het is mensen.
Anoniem: 890159 @AW_Bos27 oktober 2017 13:59
Als je denkt dat het belangrijk is en het misschien verwijderd wordt? Bij sexting en zo.
reagermatig maak ik screenshot van gesprekken, als iets voor iemand anders bedoeld is of gewoon om iets door te geven zonder alle berichten te selecteren. Op snapchat bestaat inderdaad die functie.
Zou dat mogelijk zijn, indien het om text-only gaat? Dan heb je de tekst immers ook al via de notificatie kunnen lezen, en daar een screenshot van kunnen maken (zonder WhatsApp zelf te openen). Ik hoop dat WhatsApp niet kan controleren of ik een screenshot maak terwijl er geen of een andere app open staat, daar hebben ze namelijk niets mee te maken.
Daar valt ook weer omheen te werken als je echt heel erg graag een bericht wilt bewaren zonder dat de ander het perse te weten komt. Zodra je een bericht binnen hebt, backup maken. Wordt het bericht verwijderd? WhatsApp deinstalleren, opnieuw installeren en de backup herstellen. Voilaaaa.

Uiteraard kunnen mensen die netjes beveiligingsmeldingen hebben ingeschakeld zien dat je opnieuw hebt geïnstalleerd, maar ale... Dat bewijst niets he. Een melding van een screenshot zou dat wel doen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 21:27]

Voor de detectie kun je ook communiceren in Snapchat. Whatsapp melding wanneer er een printscreen gemaakt is lijkt me niet optimaal. a) al die meldingen slurpt de batterij leeg en is vervelend b) het boeit mij persoonlijk niet of ze wel of niet een printscreen maken c)
voor echt spijt bij een verzonden bericht zal het niet (altijd) helpen.
Of je denkt gewoon even goed na voordat je wat stoms tikt :)
Mja, soms zend je wel eens iets aan de verkeerde persoon. :P
En dan moet je dus even goed nadenken hoe je je daar weer uit gaat lullen. :+

Nadenken is sowieso goed voor je. :9
Volgens mij kun je het bericht alleen verwijderen als de ontvangende partij hem nog niet gelezen heeft.
Volgens mij niet, hij verdwijnt dan gewoon voor de ontvangende partij.
en dan is er een screenshot van de notificatie..
Als de ontvanger het bericht ziet komt er normaal gesproken een vinkje bij te staan die aanduidt dat het gelezen is. ( standaard staat dit aan )
Natuurlijk moet je er meestal wel snel bijwezen om het te verwijderen.
Ook als de ontvanger tussentijds geen internet verbinding heeft zou die het kunnen lezen, omdat jij het signaal niet kunt sturen naar de ontvanger dat het bericht moet worden verwijderd.
Ik heb eigenlijk al een paar keer gehad dat ik net een berichtje gestuurd had die naar de verkeerde persoon toeging, op dat moment stond er nog maar 1 vinkje.
Dus het verwijderen is helemaal geen zekerheid dat een bericht niet gelezen is/wordt.
Dus wel als hij hem nog niet geopend had. Juist het enigste waarvoor mij de functie erg handig lijkt.
2x nadenken voor je iets verstuurd, dan hoeven ze deze opties ook niet te verzinnen
Foutjes zijn menselijk he :) Bijvoorbeeld de juf die een pikant berichtje aan haar man per ongeluk in de groepsapp van haar mentorgroep smijt. Dan ben je heel blij als je t snel kan recallen. :P
Mensen die zulke zaken überhaupt sturen via zaken als WhatsApp of andere messengers sporen niet.
Hoe moeten ze het dan uitwisselen op afstand? :) Met cloud fotodeling ofzo? Dat is een stuk onveiliger. :P
Of god forbid: het naar elkaar emailen. :+
En dan had ik het trouwens eigenlijk alleen nog maar over tekst, niet eens over (naakt)foto's. :X

En via WhatsApp ben je dankzij de end-to-end encryptie heel sterk beveiligd; je moet alleen zorgen dat niemand toegang heeft tot je telefoon. Wat dat betreft is het dus even veilig als het gewoon naar je telefoon te kopiëren via USB-kabel of WiFi-transfer.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 21:27]

Just in jouw geval - van geen foto - kan je gewoon bellen, is alles realtime, blijft er ook niks opgeslagen. Wat betreft dat end-to-end encryptie, ik steek daar niet m'n hand voor in het vuur dat het ook zo waterdicht is als ze doen geloven.
Wat dat betreft is het dus even veilig als het gewoon naar je telefoon te kopiëren.
Gevaarlijke stelling, en ook lichtelijk naïef. Een kabel is toch altijd veiliger. Alles wat je via internet doet is gewoon te kraken, feit. Niks is altijd veilig, en het is al helemaal nooit even veilig als een fysieke connectie.
Jij bent vast gezellig op feestjes, niet?

Qua telefoneren, ligt eraan wat je stijl is, hijgen kan best "aanzetten tot" inderdaad. Geen beeldmateriaal meer nodig, right?
Je kan ook doorslaan natuurlijk.

Even zonder gekheid, de èèn zal deze functie meer gebruiken dan de ander (of helemaal niet).
Dat de keuze er is kan een hoop ellende schelen.
Just in jouw geval - van geen foto - kan je gewoon bellen, is alles realtime, blijft er ook niks opgeslagen.
Dat gaat niet altijd/is niet altijd handig. Met mensen op zee bijvoorbeeld die misschien in een andere tijdzone zitten en anders aan het werk zijn (lange dagen) schiet bellen er nog wel eens bij in.
En daarnaast: ook niet iedereen *wil* maar altijd bellen. Er zijn ook mensen die het gewoon fijner vinden om tekst uit te wisselen in plaats van (altijd) een spraakgesprek op te zetten.
En last but not least: sommige mensen *willen* juist dat het opgeslagen wordt op hun toestel. Kunnen ze het later nog eens teruglezen of terugkijken.

Daarnaast is bellen met WhatsApp ook veiliger dan via een normale lijn overigens. :+
Gevaarlijke stelling, en ook lichtelijk naïef. Een kabel is toch altijd veiliger. Alles wat je via internet doet is gewoon te kraken, feit. Niks is altijd veilig, en het is al helemaal nooit even veilig als een fysieke connectie.
Nee, niet mee eens. Ook daar kleven weer nadelen aan; stellen dat een kabeltje altijd veiliger is is ook nogal een statement...
Daarnaast: het gaat ook om het stukje functionaliteit. Men wil op afstand zaken communiceren, als je alweer beiden thuis bent heeft het ook geen functie meer. Al zullen er vast zijn die zitten te sexten naast elkaar op de bank. :X

Een fysieke connectie biedt niet per definitie veiligheid of meer veiligheid dan het gebruik van (encrypted) diensten over het internet; ze hebben beiden zo hun zwakheden. En sure, uiteindelijk valt alles te kraken - en de veiligheid valt of staat met de beveiliging die geboden wordt door de technologie die je gebruikt. Goed toegepast kan ook een internetdienst veiliger zijn dan een direct kabeltje (vanaf een apparaat dat hoogstwaarschijnlijk verbonden is met het internet.).
Gelukkig ben jij roomser dan de paus, als mensen dit willen doen is dat toch hun pakkie an.
Zekers, witte rook als ik dood ga.
Maar moet iedereen zeker zelf weten, maar het niet als argument gebruiken voor veiligheid online.
Ik heb persoonlijk nog nooit de behoefte ervaren om een whatsapp bericht in te trekken en ga deze functie ook niet gebruiken dus misscchien moet ik me wel gewoon stilhouden maar veel van die oepsjes die deze functie rechtvaardigen zijn gewoon slordigheden die je kan voorkomen door iets meer tijd te nemen voor je acties.
Die pikante berichtjes vind ik zo'n voorbeeld, maar ook berichten die je post omdat je kwaad bent waar je later weer spijt van hebt dat is gewoon een stuk gebrekkige zelfbeheersing waar je aan moet werken en niet moet verbergen.
Zeker, maar feit blijft dat foutjes menselijk zijn. Zeker als je snel aan t appen bent of haast hebt. Heb wel eens gehad dat ik per ongeluk “Ja hoer” appte ipv “Ja hoor”. Foutje is snel gemaakt. :+
Probeer dat maar eens uit te leggen aan een leger dronken idioten :+ Nog even en die 7 minuten wordt opgerekt naar 7 uur.
Soms wel, soms verstuur je als je pas halverwege de tekst bent en per ongeluk op Verzenden drukt. Halve berichten zijn ook zo slordig.

Of een mededeling naar iemand persoonlijk, na ontvangst en lezen weghalen zodat snuffelaars het niet meer kunnen lezen? Lijkt mij ook een goede reden.
Ben ik de enige die het wel nuttig vindt?

Ik begrijp de "oh shit, shouldn't have said that"-situaties, maar ik vind het vooral nuttig voor als je gevoelige info doorgeeft. Andere clients die ik gebruik (iMessage en Spark) hebben het ook, en als ik een password doorgeef, vraag ik "heb je het?", en daarna delete ik het password.

Spark heeft ook het fatsoen om in plaats van het gedelete bericht ook een regel te zetten met dat er op die plek iets gedelete is. Ik weet niet of Whatsapp dat ook doet.
Ben ik zeer mee eens. Daarom gebruik ik at en toe de incognite functie in Allo waarbij alle text automatisch worden verwijderd na een bepaalde tijd.

persoonlijk vind ik dit een van de beste functies die Whatsapp tot nu toe heeft toegevoegd
Wachtwoorden hoor je sowieso niet op deze manier te versturen als ze gevoelig zijn om te lekken. Elk (belangrijk) account een eigen, generated wachtwoord en op het moment dat je een wachtwoord doorstuurt via internet aanvinken dat deze verplicht gewijzigd moet worden na eerste inlog.
Hahaha dit is zeker wel nuttig! Of je hebt expliciete berichtjes gestuurd in je dronken bui of je hebt die ietwat NSFW foto naar de verkeerde persoon gestuurd. Maar 1 ding is wel beter: nooit en nimmer wachtwoord of creditcard nummers sturen via welke messasging app ook!
... Ik zou sowieso m'n wachtwoord en/of creditcard niet aan een ander geven. Het medium waarover je die gegevens uitwisselt is niet zo heel boeiend. :P Gewoon nooit doen. ;)
Je bent niet de enige. 'Shouldn't have said that' situaties komen nog wel eena voor. Haha.
In Weixin (Wechat) hebben ze 't wel netjes geimplementeerd, daar zie je staan dat een bericht in ingetrokken. Dat is best handig, dan weet je iig dat er iets was. En in het begin stoorde ik me er aan als ik chatte met vrienden, maar over t algemeen hebben ze een goeie reden om het in te trekken.

Dus als Whatsapp het vergelijkbaar implementeert dan vind ik het best.

Weixin >> https://thenextweb.com/wp...14/06/WeChat-Recall-2.png
Dat is ook het geval. Je krijgt dan het volgende te zien:

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 22 juli 2024 21:27]

Ja, dat komt er bij verzender zo uit te zien: https://i.ytimg.com/vi/nT6PxSFGJDg/hqdefault.jpg
Bij ontvanger verschijnt ook "This message has been recalled".

Het is dus niet zo dat het bericht opeens helemaal weg is, enkel de inhoud is verwijderd.
Id WeChat is zoveel keer beter dan WhatsApp. Je moet in China geweest zijn om die app te appreciëren. Didih regelen, 2min's & taxi staat voor de deur, tarief staat vast & wordt naadloos afgerekend. Moeten ze hier nog uitvinden.
Knudde dat buiten enkele vrienden niemand WeChat gebruikt.
Dat komt wel zodra WhatsApp Business van de grond af komt. Daar is gelukkig niet bizar veel haast bij.

WeChat is bijzonder onveilig, zeker met de nieuwste iteratie en voorwaarden, dus eigenlijk wel fijn dat niemand het hier gebruikt.
Hopelijk kunnen in groepschatten, groepsbeheerders ook berichten van andere kunnen verwijderen. Het gebeurt in onze buurtpreventie groep namelijk vaak dat er ongewenste berichten worden verstuurd, die kunnen we dan eenvoudig verwijderen.
Dat lijkt mij persoonlijk echt 3 keer niks. Daar krijg je alleen maar geruzie van en krijg je het idee alsof je in een dictatuur leeft, waarbij een ander bepaald wat jij mag zeggen en wat niet.
Ja dat ben ik met je eens, maar onze groep heeft duidelijke regels wat wel en niet mag. Dan spreek je toch niet van een dictatuur?
Als de beheerder zich netjes aan de regels houd wel ja. Maar wat als hij de regels wat anders interpreteerd dan anderen, of buiten de regels berichten gaat verwijderen zelfs. Dat kan soms tot meer onenigheid leiden dan het originele bericht zelf.

Niet dat ik zeg dat jij dat doet hoor :P maar het verwijderen van berichten vermindert wel de transparantie en zal in sommige groepen toch echt tot censuur leiden. Daarom vind ik dat AnonymousWP wel een punt heeft.

Misschien moet er minstens blijven staan dat een bericht verwijderd wordt, zeker als je een boodschap deelt over meerdere berichtjes, dan kan het selectief verwijderen van een beheerder de boodschap compleet veranderen.
Telegram heeft zulk soort dingen allang. Een beheerder kan berichten verwijderen. Een gebruiker limiteren in wat ze kunnen sturen (b.v. alleen tekst en geen plaatjes meer, etc). Zien wat voor speciale actie's werden gedaan (verwijderde berichten, toegevoegde gebruikers, etc) in afgelopen 48 uur, etc.

Ik neem aan dat langzamerhand Whatsapp dit allemaal ook zal kunnen.
Bij Telegram worden berichten centraal opgeslagen, dat heeft onder de motorkap dus een hele andere opzet dan Whatsapp, waardoor dit soort functies (verwijderen en ook wijzigen van verzonden berichten) relatief makkelijk zijn te implementeren.

Ik ben daarom benieuwd hoe men het bij Whatsapp nu heeft uitgewerkt, want het lijkt me dat berichten voor deze functie minimaal enkele minuten centraal worden opgeslagen. Ik meende dat berichten totnutoe alleen maar werden gerelayed via de centrale platformen van Whatsapp, maar misschien heb ik het mis?
Ik kan mij voorstellen dat ze niet per se berichten hoeven op te slaan op een server om dit te laten werken. Als de client van de ontvanger een seintje van de client van de verzender krijgt om het bericht te verwijderen moet dat prima kunnen dacht ik zo. Het seintje zal dan wel via WhatsApp lopen om misbruik tegen te gaan. Zoiets. ;)
Ik gebruik whatsapp tegen mijn wil. En heb dat nooit begrepen. Waarom kon ik verstuurde berichten die nog niet gelezen waren, nooit verwijderen?
Natuurlijk, maar mij lijkt het dan gepast om er eerst iets van te zeggen in plaats van meteen tikken uit te delen :p.
Wij spreken de mensen inderdaad eerst aan - via een privégesprek op WhatsApp, anders gaan we zelf een discussie starten - maar het bericht kan dan weg om meer berichten te voorkomen.
Je kan je afvragen of WhatsApp überhaupt het juiste medium is voor dat soort groepen.
Ben ik met je eens, helaas is niet iedereen heel handig om andere apps te installeren.
Alsof klikken op 'Installeer' in de App Store of Play Store rocket science is, waar je handig in moet zijn ...
Mijn moeder weet niet eens wat de Play Store is. Daarnaast zit haar telefoon altijd vol, en ze heeft alleen de bare minimum apps. Dusja.
Hoe krijgt ze dan d'r telefoon zo vol. Of is het zo'n budget toestel met 4GB opslag en hele dag foto's sturen via WhatsApp?
Even ter info: ik heb net via de APKMirror pagina van WhatsApp zelf versie 2.17.395 (de meest recente stabiele versie) geïnstalleerd, maar de functie is nog niet beschikbaar bij mij. Moet dus nog server-sided worden ingeschakeld.

Je zou af en toe de applicatie kunnen forceren af te sluiten en daarna WhatsApp opnieuw te starten.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 22 juli 2024 21:27]

Dat is de testversie, als het nu al uitgerold is zit het al in de productieversie maar moet het aangezet worden. Misschien kan https://www.apkmirror.com...a/wa-tweaks-for-whatsapp/ het aanzetten?
Nee, 2.17.395 is volgens WhatsApp een stabiele versie, maar dat moet je dan even Googlen.

Het moet server-sided nog geactiveerd worden op je toestel.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 22 juli 2024 21:27]

Ik draai de beta versie : 2.17.400 en daar is het intussen geactiveerd.
Zojuist even geprobeerd en deze optie werkt iig

EDIT : hij verwijdert m wel, maar wordt wel door de ontvanger gezien... Werkt op de beta dus ook nog niet. Excuus..

[Reactie gewijzigd door RedDragon17 op 22 juli 2024 21:27]

Het begin is er in ieder geval! haha
Server-side is server-side, dus niet op je toestel (= client-side).
Dat is inderdaad een beetje dubbel :+. Op afstand (de servers) activeren ze de functie op je toestel. In principe klopt het dus gewoon.
Gaat dit server-sided activeren per regio, toestel, of android of OS versie?
Gaat gewoon in batches op account-basis, de regio/toestel/OS doen er niet toe.
-edit- de WhatsApp versie natuurlijk wel overigens, dat mag wel genoemd worden. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 21:27]

ahhh, oke!

Dan is het wachten totdat we aan de beurt zijn :)
Ik vermoed per regio. De uitrol qua OS staat los van elkaar als ik het mij goed herinner.
Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van. Ik wil graag het volledige gesprek kunnen teruglezen, zonder twijfel of er berichten uitgehaald zijn, ook al is het maar tot 7 minuten na verzending mogelijk.

[Reactie gewijzigd door verytallman op 22 juli 2024 21:27]

Twijfel zal je niet hebben. De berichttekst wordt namelijk vervangen voor “dit bericht is verwijdert.”. Het is dus niet zo dat je helemaal niets meer ziet en het op magische wijze uit je chat is verdwenen. :)
De meeste mensen hebben de beroemde blauwe vinkjes nog aan staan. Dus als je die voor bent indien je zeker weet dat iemand dit gebruikt dan heb je nog kans dat je het lezen van het bericht voor bent.
Anoniem: 16728 @Biogi27 oktober 2017 14:10
Volgens mij kun je de berichten gewoon lezen in je statusbalk, open je whatsapp en lees ze dan dan worden ze bij de ander blauw als ik het goed heb.
Ik lees soms ook de berichten in de meldingen zelf, zonder WhatsApp te openen. Krijg je van die mensen die vragen waarom je het nog niet gelezen hebt. Rot op met het blind staren op die blauwe vinkjes, dat is geen garantie dat ik het wel of niet gelezen heb.
Precies de reden waarom ik ze uit heb gezet.
Ongeduldig volk die klaagt waarom je wel leest en niet gelijk wil antwoorden.

Als je direct een antwoord wil, moet je BELLEN! Dat kan nog steeds.
Precies. En daarnaast zit ik geregeld in de auto. Telefoon op het dashboard, ik zie de meldingen wel voorbij komen, en reageer wanneer ik kan. Als je me nodig hebt, gewoon bellen, kan gewoon handsfree.
Klopt, en dit is helemaal mooi met de Whatsapp widget op je homescreen (Android) en natuurlijk een smartwatch ;)
Of op iOS kan je ook mooi peek n pop gebruiken als je een iPhone 6S of hoger hebt.
Dat is ook erg fijn. Dan kan je aardig veel lezen zonder dat de vinkjes blauw worden. Handig als je snel ff iets wilt lezen maar je hebt een tegenpartij die ongeduldig is als ze zien dat je het gelezen hebben. :P
Jawel. Ik krijg gewoon de berichten (op iOS) binnen als melding, kan je later nog nalezen via het notificatie centrum, zonder WhatsApp te openen, waardoor WhatsApp het niet markeert als gelezen.
Dat is wel een fijne functie, denk dat zowat iedereen wel eens een bericht heeft gestuurd die je niet wou sturen of net even wat anders moest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.