×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Marktplaats-oplichter krijgt celstraf van negen maanden

Door , 306 reacties

Een 37-jarige man uit Geldrop is door de rechtbank in Oost-Brabant veroordeeld voor oplichting. Hij lichtte negen mensen op via Marktplaats, waarbij hij onder een valse naam advertenties plaatste en de goederen nooit leverde. Hij krijgt 18 maanden celstraf, waarvan 9 voorwaardelijk.

De rechter heeft de veroordeelde oplichter ook verplicht om de schade van de gedupeerde Marktplaats-bezoekers te vergoeden. De oplichter zocht ook zelf actief contact met de kopers, die op de website aangeven naar bepaalde producten op zoek te zijn.

In het oordeel is te lezen dat de rechter het de oplichter zwaar aanrekent dat hij misbruik maakte van het vertrouwen dat de kopers in hem hadden gesteld. Bovendien vindt de rechter dat de veroordeelde met zijn handelen het vertrouwen in de internethandel in het algemeen schade heeft toegebracht. Daarnaast werd in het oordeel meegewogen dat de oplichter in 2014 en 2016 al voor verschillende oplichtingen is veroordeeld. Tijdens de rechtszaak heeft de oplichter er blijk van gegeven dat hij het leed van de slachtoffers inziet, waarbij hij berouw toonde. Dit is in het voordeel van de oplichter meegewogen in de uiteindelijke straf.

De officier van justitie had achttien maanden cel waarvan zes maanden voorwaardelijk geëist. De rechter heeft deze eis grotendeels overgenomen, inclusief de geëiste proeftijd van drie jaar.

In totaal ging het om zo'n negenhonderd euro die de oplichter van negen Marktplaats-gebruikers heeft ontvangen. Daarbij maakte hij gebruik van verschillende valse namen in de advertenties, waarin vooral auto- en motoronderdelen, en een telefoon werden aangeboden.

Enkele slachtoffers hadden via de officier van justitie ook een schadevergoeding voor immateriële schade gevorderd, maar daar ging de rechter niet in mee. Volgens de rechtbank is hooguit sprake van enig psychisch onbehagen of een gevoel van gekwetstheid, en dat is onvoldoende voor een dergelijke schadevergoeding.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-08-2017 • 11:38

306 Linkedin Google+

Reacties (306)

-13060281+1138+217+32Ongemodereerd105
Wijzig sortering
Wat ontbreekt in dit nieuwsbericht, om de 9 maanden <-> 900 euro mogelijk te verklaren (los van het recidivist zijn) is de torenhoge schuld die de beste man had opgebouwd bij zijn vorige escapades, zijnde 8 ton. Ondanks dat ruim 7 ton daarvan verdampt was, was het voor hem weer reden om verder te gaan met oplichten. Blijkbaar heeft hij in de jaren er voor ruim 200 slachtoffers gemaakt, dus dat zal vast en zeker mee tellen bij de celstraf.

Bron: http://www.ed.nl/geldrop-...ieuw-in-de-fout~ab0eb48b/
Onbegrijpelijk dat hem dan alsnog wéér een deel voorwaardelijk opgelegd wordt. Mijnheer is kennelijk een recidivist die van een eerdere straf niet onder de indruk was. Dan lijkt een onvoorwaardelijke straf me meer op de plaats.
Voorwaardelijk betekent dat hij gedurende zijn proeftijd (3 jaar) niet nog een keer de fout in mag gaan, anders moet hij de overige 9 maanden ook zitten. Juist dat is een sterke incentive om je leven te beteren.
Geen onbelangrijke informatie! Daarnaast moet ie nog 2 jaar zitten voor eerdere vergrijpen.
Vreemd dat ondanks zijn recidiven de rechter een lagere straf heeft uitgesproken omdat 'hij spijt heeft van zijn daden'. Indien hij dit al een paar keer eerder heeft geflikt gaat die vlieger niet meer op imho. Hij wist wat zijn daden doen met zijn slachtoffers, toch ging hij wéér de fout in. Kansloos dat de rechter hier in mee gaat.
@gepebril @Bardman01

Wat een klinkklare onzin. In Nederland is rechter een professie waarvoor je flink gestudeerd moet hebben, goed betaald krijgt, en bovendien beëdigd dient te worden.

De rechter legt een eed af waarin hij belooft binnen de kaders van de wet en jurisprudentie en volledig waarheidsgetrouw zijn plicht te zullen vervullen. Om te voorkomen dat een rechter desalniettemin toch op verkeerde wijze rechtspreekt wordt deze (net als in elk ander beroep gangbaar is) periodiek getoetst door de rechtbank en zijn/haar leidinggevende. Bovendien kan men, wanneer de beslissing van een rechter in twijfel wordt getrokken, altijd in hoger beroep worden gegaan om e.e.a. nogmaals te laten toetsen. Daarnaast zijn er nog allerlei andere methoden beschikbaar (zoals wraken) wanneer er twijfels zouden zijn over de onpartijdigheid van een rechter.

Als je dit soort zaken in twijfel gaat trekken dan kun je beter met een alu-hoedje op de Veluwe gaan wonen.
Geen idee waar ik het recht in twijfel heb getrokken zoals jij zegt.

Maar nu je het erover hebt, heeft elke regering bepaalde rechters. En dus rechtspraak in een bepaalde richting. En kan je dus e.a. echt wel in twijfel trekken. Vandaar ook dat wij in NL veel linkse rechters hebben.
In andere landen BV USA waar nu een andere wind waait sinds Trump heeft hij als een van eerste zaken de hoogste rechter vervangen. En de beste man in Turkije nog veel meer. Doen ze vast om heel waarheidsgetrouw te zijn. Enz. enz. niets dan de waarheid :-)

En ik blijf bij mijn uitspraak, al snap ik de min niet in deze context. Maar ja ook hier geen democratie.
Ik kwam er zelfs achter dat er advocaten zijn die meer dan 800 euro per uur vragen en ook krijgen en dat ook ex BTW Als je dat geen diefstal noemt weet ik het niet meer. Dat is meer dan een bijstandsuitkering per maand.
In Nederland wordt een rechter niet aangesteld door kabinet of president.

Rechter ben je bovendien in Nederland voor het leven. De aanloop periode om rechter te worden is langer dan een kabinetsperiode.De huidige regering heeft dus geen invloed op de samenstelling van de populatie rechters in hun termijn.

Er zijn ook IT-ers die ¤200,- per uur of meer vragen. En er zijn ook juristen die voor minder dan ¤1,- per minuut incl. BTW werken. Dat is nog minder dan een fietsenmaker!

Het is maar net welke data je bekijkt.

De bijstandsuitkering is 50%, 70% of 100% van het netto minimumloon, afhankelijk van je gezinssituatie. Ik wens iedereen snel weer werk toe.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 augustus 2017 23:18]

In Nederland wordt een rechter niet aangesteld door kabinet of president.
Maar kunnen wel in het gevang terecht komen. En uit het ambt worden gezet. Recent Moscovitch.
Rechter ben je bovendien in Nederland voor het leven. De aanloop periode om rechter te worden is langer dan een kabinetsperiode.De huidige regering heeft dus geen invloed op de samenstelling van de populatie rechters in hun termijn.
Lees dit dan maar eens door. En de geschiedenis heeft het ook al bewezen.
https://blog.iusmentis.co.../wetgevende-taak-rechter/
Er zijn ook IT-ers die ¤200,- per uur of meer vragen. En er zijn ook juristen die voor minder dan ¤1,- per minuut incl. BTW werken. Dat is nog minder dan een fietsenmaker!
Dus in jou woorden is het normaal dat iemand per uur net zoveel of meer krijgt per uur dan in bijstand per maand. En het verschil is denk ik als je in NL eenmaal in de bijstand zit je niet zo jong meer bent en het heel lastig is, zo niet onmogelijk om er weer uit te komen. Terwijl jij het over beginnend advocaten hebt die op die manier investeren in hun toekomst. Uiteraard heb je in beide gevallen uitzonderingen.
Het is maar net welke data je bekijkt.
Het is maar hoe je het interpreteert, maar over het algemeen...
De bijstandsuitkering is 50%, 70% of 100% van het netto minimumloon, afhankelijk van je gezinssituatie. Ik wens iedereen snel weer werk toe.
huidige bijstands-uitkering 668,21 per maand.

Dat laatste is dan ook het enige waar we het over eens zijn. maar dat de verhoudingen compleet scheef staan is wel duidelijk.
Was Moscovitch een rechter of een advocaat? Volgens mij het laatste.

En uiteraard als mensen strafbare feiten plegen, kunnen zij door het openbaar ministerie worden vervolgd. Het is goed dat niemand boven de wet staat.

Ik ben van mening dat inkomen en bijstand twee losstaande dingen zijn, en niet te vergelijken ook. Inkomen krijg je uit werk of kapitaal. Bijstand krijg je uit gratie van de samenleving omdat wij in Nederland willen dat iedereen eten kan kopen.

De bijstand is bewust lager dan het minimumloon, omdat mensen anders weinig motivatie hebben om te werken voor het zelfde geld.

Ik wens iedereen in de bijstand of met een werkeloosheidsuitkering vanharte een fijne baan toe. Want het lijkt me heel vervelend als je geen werk hebt, terwijl je dat wel wil.

Geld is iets geks, stel ik bedenk iets slims, werk er 3 jaar aan, zonder inkomen. Maar verdien daarna 4.000 euro per dag met 10 minuutjes werk. Het is een keuze om het wel of niet te doen. Maar iemand in de bijstand krijgt niet minder geld als ik het doe.

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 augustus 2017 20:50]

Ik ben van mening dat inkomen en bijstand twee losstaande dingen zijn, en niet te vergelijken ook. Inkomen krijg je uit werk of kapitaal. Bijstand krijg je uit gratie van de samenleving omdat wij in Nederland willen dat iedereen eten kan kopen.
Die mening mag je hebben. Maar een bijstands-uitkering is een recht en het gaat zelfs verder het is een grondrecht en staat als zodanig in de grondwet.

Excerpt ; Tenslotte is vastgelegd, dat Nederlanders in Nederland die niet in hun bestaan kunnen voorzien, een recht op bijstand hebben.

De rest mag je zelf lezen,http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbsso4uwn
Nou dat spreekt mijn standpunt toch niet tegen dat dit uit gratie is geregeld in de Nederlandse samenleving.

En dat het uitgangspunt is dat wij vinden dat mensen in hun bestaan moeten kunnen voorzien.

Dat uitgangspunt staat (gelukkig) helemaal los van hoeveel euro per uur een advokaat verdient. Fijn is wel dat hij door dat hoge uurtarief waarschijnlijk flink wat belasting betaald, waar de bijstand ook uit wordt gefinancieerd.
Dat spreekt jou standpunt volledig tegen want het is een recht, niet iets wat uit gratie gegeven wordt zoals jij schrijft. En als jij vind dat het wel een zaak is die uit gratie gegeven wordt is mijn persoonlijke mening dat jij heel erg uit de hoogte reageert alsof jij veel beter bent als 'die' mensen die een bijstandsuitkering ontvangen.

En dat mensen in hun onderhoud moeten kunnen voorzien, is door de regering volledig om zeep geholpen door de belastingen maar te blijven verhogen en het o.a. op die manier alle eenvoudige vrije beroepen, met achterlijke regelgeving om zeep te helpen. Want waar zijn de schoenmaker, de bakker, de slager of een winkelier met 1 winkeltje gebleven. het moeten allemaal dure beroepen worden, http://www.mkbservicedesk...je-beroepen-overzicht.htm. Er word t bewust op aangestuurd om groot groter groots te worden dan hoeft de regering minder te onderhandelen, en kunnen ze meer onder de pet houden, zie belastingvoordelen voor grote buitenlandse firma, die feitelijk minder belasting betalen dan de lokale dierenwinkel.
Bewijs is wel dat juist de afgelopen crisis bleek dat ze niet zonder de kleine ondernemer konden als aanjager van de economie, of op zijn minst de boel draaiende houden want klein is flexibel en groot is log en werkt niet mee. Komt bij dat grote bedrijven vaak meteen vluchten en het geld buiten NL brengen.

En in de meeste gevallen zijn mensen die een bijstand uitkering krijgen vaak mensen die al een leven gewerkt hebben. Zie CBS cijfertjes. En dus eigenlijk, in jouw woorden, hun eigen bijstand al betaald hebben met alle belasting die ze al betaald hebben.

En dat een advocaat, of wie dan ook in een service-verlenend beroep, zo achterlijk veel verdiend krijgt, om wat voor reden dan ook is zeer.... ik heb er allen woorden voor die mij hier een ban opleveren. En met mij een regering, die ik in 99% van de gevallen iets toewens wat ik hier ook niet mag zeggen. Die dus wel de bak-ellende norm ingevoerd hebben.

En BTW vedienen is iets anders als krijgen.
Ik merk dat je valt over het woord gratie. Mijn excuses daarvoor.

Voor mij betekend gratie dat je iets geeft in het belang van de ander, omdat jij vindt dat het de ander toekomt, zonder iets terug te verlangen.

Ik merk dat het voor jou een andere lading heeft dan voor mij.

Vanuit onze overtuiging hebben we met elkaar een aantal dingen vastgelegd die wij de basis van de samenleving vinden.

Ik ben zelf een keer na 3 dagen zonder eten, door iemand in de middle of nowhere in dikke mist en regen binnen gevraagd en ik kreeg zonder te vragen onbeperkt brood met jam. En bij vertrek ook een blik avondeten voor onderweg. Ik zal het nooit vergeten.

Bij mij binnen 2 kilometer heb ik 2 bakkers, 1 slager, 1 groenteboer en 2 fietsenmakers. De schoenmaker is op 5 en 7 kilometer. Allemaal geen onderdeel van een groot concern en ze bestaan allemaal al ruim 30 jaar.
Ook zijn er 3 jonge ondernemers die al meer dan twee jaar hun eetgelegenheid succesvol draaien.

Ik werk bij een groot bedrijf dat juist dit jaar heeft besloten 5 miljard extra in Nederland te investeren.

Wellicht woon je op een andere plek dan ik.

[Reactie gewijzigd door djwice op 24 augustus 2017 21:20]

Weredom:

Dat spreekt jou standpunt volledig tegen want het is een recht, niet iets wat uit gratie gegeven wordt zoals jij schrijft. En als jij vind dat het wel een zaak is die uit gratie gegeven wordt is mijn persoonlijke mening dat jij heel erg uit de hoogte reageert alsof jij veel beter bent als 'die' mensen die een bijstandsuitkering ontvangen.

En dat jij iets weggeeft uit gratie omdat jij vind dat een ander dat goed kan gebruiken, of in jou beoordeling nodig heeft, is alleen maar mooi, maar heeft niets met het recht op een bijstandsuitkering te maken. En een bedrijf dat 5 miljard in Nederland investeert doet dat niet uit gratie, en als het een NL bedrijf is zijn ze bij WET verplicht om winst te maken. Zelfs de Bill Gates Foundation doet dat om er beter van te worden, anders was zijn geld al op geweest.

En ja ik woon waarschijnlijk op een andere plek als jij, laatste 10 jaar meer dan 30 000 inwoners erbij en bijna alle kleine winkeliers verdwenen. Door grootwinkelbedrijven als Praxis, Gamma, Bouwmarkt, Albert Heijn, COOP, Super en Hema waarbij de laatste eiste dat er een markt voor de deur kwam en voldoende parkeer plaatsen. Erg bewonderenswaardig tot je hoort wat de beweegredenen zijn.

Dus wees maar heel zuinig en trots dat jij nog woont op een plek waar de kleine winkelier nog zijn brood kan verdienen. Want de laatste schoenmaker en warme bakker enz. staan hier op uitsterven. En zal gaan zoals met de ijzerwinkels die hier waren, meteen na het sluiten prijzen vet omhoog. Bijna dezelfde mafia praktijken als AH.
Ik koop inderdaad ook nog regelmatig bij een ijzerwinkel, er zijn er nog 2 in een straal van 7km. En af en toe bij een zelfstandige bouwmarkt binnen 2km.

Ik had het niet over mijn gratie, maar de beweegreden die mensen hadden die dit recht in de grondwet opgenomen hebben. De zelfde motivatie waarom er voedselbanken zijn. Je laat een ander niet verhongeren, je deelt. Dankbaarheid helpt om met meer motovatie de hand uit te steken.
Inzet om uit de situatie te komen helpt om stappen te ondersteunen en paden te banen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 27 augustus 2017 13:49]

En maar volhouden. Jij gebruikte het woord gratie in de verkeerde context. nu niet weglopen.

En dan toch proberen en in die context voedselbanken vergelijken met bijstand... De één is een recht en de ander inderdaad uit gratie.
Maar inmiddels krijgen voedselbanken ook subsidie. Waar ik tegen ben want om subsidie te krijgen moet je meestal wat doen. Want subsidie is een manier om te sturen. Zelfde wat de mafia deed en doet en ook o.a. Albert Heijn. Eerst afhankelijk maken en dan eisen stellen.

Maar de insteek blijft gelukkig liefdadigheid bij de voedselbanken.

BTW heb jij ooit wat gegeven aan de voedselbank of blijft dat uniek voor bedrijven die (bijna) over-datum eten en onrendabele spullen daar neerzetten, op een enkeling na want ik mag niet te algemeen worden.
Dat jij het PR verhaal voor zoete koek slikt is geen probleem. Weer andere geloven in God. Ken mensen in hogere kringen en hun info verklaart meer wat er aan de hand is. Ik geloof meer de verhalen van de mensen die een uniform verhaal hebben en zaken verklaren ipv een mooie theorie met veel hiaten. Hoe noemde ze dat vroeger, de onverklaarbare fenomenen, die kwamen van de hand van god..... :) Do you take the blue or the red pill.

Ga voor de test maar je eens op je werk al het werk weg automatiseren onder het mom dat we dan met andere zaken bezig kunnen houden. Je zal de meest geliefde collega worden......

[Reactie gewijzigd door gepebril op 22 augustus 2017 19:19]

Ga ... eens op je werk al het werk weg automatiseren onder het mom dat we dan met andere zaken bezig kunnen houden. Je zal de meest geliefde collega worden......
klopt, dit doe ik nu 2 jaar en mensen bedanken mij bijna dagelijks spontaan voor de impact op hun werk en leven.

Er geeft niets zoveel voldoening als zorgen dat mensen zich alleen bezig hoeven te houden met dat wat ze echt leuk vinden om te doen, omdat de rest snel en automatisch voor ze verloopt.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 augustus 2017 20:49]

Is dit sarcasme? Als je alles wegautomatiseerd is er geen werk voor je en wordt je ontslagen.
Nee, geen sarcasme. Wat er over blijft is uitdagend en leuk werk, en je helpt meer klanten in minder tijd, terwijl de klanten zich beter geholpen voelen, en er minder fouten worden gemaakt.

Heel veel werk wordt gedaan omdat het moet en een beetje werk dat mensen goed past. Als je dat moet gedeelte weghaald en het leuke gedeelte ondersteunt met snelle en passende UI, tover je heel veel blije gezichten en huppelende medewerkers.
Noem mij maar simpel, maar het meest eenvoudige voorbeeld is er een dat reeds is doorgevoerd.
Stratenmaker: tegenwoordig is het een grote machine wat iedereen mooi en snel en wauw vindt, behalve die stratenmakers die naar huis werden gestuurd omdat er geen werk meer voor ze was want alles ging veel sneller nu.

Daar zit de stratenmaker dan, oud, thuis, goed in 1 ding, kans op omscholing nul.

Per definitie als men werk weg neemt, of het nu leuk is of niet, dan verdwijnen er arbeidsplaatsen.
Of je het automatiseerd of gewoon niet meer doet, de plek is weg en komt niet magisch elders weer terug waar die werker weer aan de slag kan.
Ik automatiseer ook anders dan dat. Ik kijk naar wat die stratenmaker doet, waar hij last heeft van zijn tools en welke dingen hij saai vindt en van welke hij blij wordt en waarvan zijn product beter wordt als hij dat vaker kan doen.

Dan optimaliseer in zijn werkomgeving zodat hij dat kan.

Een effect zou dan kunnen zijn dat mensen vakef hun straat later rechtleggen of laten voorzien van een leuker patroon of mooiere stenen. En dat de stratenmaker langer gezond van zijn pensioen kan genieten.
- edit: verkeerde newsitem -

[Reactie gewijzigd door Morphs op 23 augustus 2017 09:19]

Je kent mensen in hogere kringen? Je bedoelt de mensen die chemtrails onderzoeken ws?

Ik weet niet welke drugs je gebruikt, maar ik zou wat minder verschillende door elkaar gebruiken. 8)7

Er is er eentje goedgelovig en dat ben jij, het schijnt zelfs dat het complottheorie denken in de toekomst een echt probleem kan gaan worden en als ik jouw post zo lees begin ik het idee te krijgen dat het wel eens waar zou kunnen zijn. Mensen willen niet meer zelf verantwoording afleggen voor hun gedrag en gaan een grote boze buitenwereld verzinnen en zelf het slachtoffer spelen, komt voort uit het feit dat de wereld met rasse schreden (en steeds sneller) veranderd en mensen het allemaal niet meer begrijpen en kunnen bijbenen en dan zullen er dus mensen grijpen naar dit soort onzin verhalen om het allemaal wat simpeler te maken voor zichzelf.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 22 augustus 2017 22:39]

Goed dat deze man gepakt is, maar 900 euro stelt natuurlijk helemaal niets voor. Er zijn op Marktplaats mensen actief die anderen voor duizenden euro's opgelicht hebben en dat ook blijven doen met verschillende/mule accounts.
Daar zouden ze iets aan moeten doen, in plaats van hoog van de toren roepen dat ze een kruimeldief te pakken hebben.
Marktplaats is natuurlijk ook een paradijs voor oplichters.

Marktplaats kan oplichting een heel stuk verminderen door een feedbacksysteem te introduceren, en uiteraard ook 2FA om er zeker van te zijn dat een oplichter niet het account van een goede verkoper gebruikt.

Voor mij is het werkelijk een mysterie waarom Marktplaats niet innoveert, het enige wat ze hebben is populariteit/bezoekers.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Karizma op 22 augustus 2017 14:06]

Marktplaats is van ebay: nieuws: Marktplaats.nl voor 225 miljoen euro opgekocht door eBay

Die willen natuurlijk liever dat Marktplaats doodbloed, en iedereen overstapt op ebay. Dan hoeven ze nog maar 1 site te onderhouden, in plaats van twee (plus alle overige sites die ze wereldwijd overnemen).
Toch vind ik niet dat ze ebay in Nederland erg promoten. Terwijl marktplaats wel reclame maakt. Dus ik verwacht toch niet dat dat de insteek is.
Marktplaats verdient volgens mij geen (of nauwelijks) geld aan de onderlinge handel van mensen. Ze verdienen voornamelijk geld door advertenties van bedrijven die daar hun spullen aanbieden en die advertenties moeten zo vaak mogelijk getoond worden.
Ik denk dat een heel rating / feedback systeem gewoon geen prioriteit heeft en een klacht van oplichting gewoon op de koop wordt toegenomen...
Ik denk dat Marktplaats genoeg verdient aan advertenties van particulieren. Een auto 2 weken adverteren kost een particulier 20¤ en daarna automatische incasso. Dagelijks verschijnen er duizenden auto advertenties. Autoonderdelen kost tegenwoordig zelfs geld om aan te bieden. Dit zijn slechts voorbeelden.

Over het algemeen denk ik dat een feedback systeem een hoop goed zou doen bij Marktplaats.
Marktplaats word steeds meer een (dik) betaalde dienst waar dat voorheen volledig gratis was.
Dat is dan ook de methode die ebay toepast voor marktplaats, langzaam converteren naar Payed.
Een feedback systeem komt er pas wanneer er nog veel meer geld word verdient door ebay aan MP.
Wij zuinige Nederlanders wensten niet te betalen voor advertenties wat onveiligheid als bijwerking had.

Dat 1 gestrafte oplichter al frontpage nieuws is zegt genoeg. De vele duizenden anderen die systematisch de dans ontspringen zijn wat mij betreft veel groter nieuws. :F
Dat denk ik juist niet. Want als marktplaats opgeheven wordt, dan is de kans groot dat een ander bedrijf zal proberen dat gat op te vullen en riskeert Ebay de dominantie over de Nederlandse markt.
en dat is precies wat er in 2001 gebeurde
Ibazar de grote concurrent van Marktplaats wordt overgenomen door Ebay.
Resultaat iedereen gaat marktplaats gebruiken in plaats van ibazar. ( dat heel snel omgetoverd werd in een ebay omgeving)
Nu is marktplaats al jaren geleden overgenomen door ebay. En ze hebben geleerd.
Dus marktplaats is (nog) niet omgeturnd naar ebay.
Zouden ze het wel doen gaan we massaal aan 2dehands.nl of andere alternatief vrees ik.
Dan nog zouden ze in al die jaren wel steeds meer concepten van ebay kunnen overnemen zoals het feedback systeem zonder meteen ebay te worden
Als ze dat zo graag willen, kunnen ze beter een redirect aanmaken.
hellaas is markplaats niet de enige medium waar dit soort volk zich bezig houd
Dit dus, het is compleet kansloos dat je iemand gewoon geen beoordeling kan geven. Los van allerlei randzaken is dit wel één van de belangrijkste om oplichting tegen te gaan.
Het verkopen van een oude kast is dan weer wat moeilijker op Tweakers :+
Waarmee ik maar wil zeggen dat Marktplaats een prima verkoop- / aankoopplaats is, als je maar oppast wat je doet. En inderdaad, electronica kan je veel beter via Tweakers verkopen.
Heel veel goede ervaringen met Marktplaats, de enige echt slechte ervaring is met de verkoop van iPad. Kwam stel aan de deur met vals geld. Gelukkig rook ik onraad.
Zou alles behalve S7/S8,Apple, Xbox/Playstation spullen daar gewoon verkopen. Zijn popi artikelen die veel gespuis aantrekken
Ik heb al redelijk wat tweedehands smartphones gekocht en verkocht via Marktplaats, echter durf ik het met dure Samsung Galaxy telefoons niet aan, omdat daar in mijn ogen vaak clones verkocht worden of vreemde prijzen gehanteerd worden. Verder heb ik gemerkte met het verkopen van mid-range telefoons dat er heel veel mensen de telefoon op komen halen, maar nooit op komen dagen. Hoe hoger de prijs, des te serieuzer de koper gaat zijn is mijn ervaring.
Wat een taalgebruik weer. Gedraag je eens normaal man, met je 'echt een plek voor mongolen'.

Dus de populariteit van Marktplaats is voor jou een raadsel, omdat je er één slechte ervaring mee hebt? Ik heb inmiddels tientallen goede ervaringen met Marktplaats. Verzenden doe ik niet aan, zowel kopen als verkopen niet. Ik haal altijd alles op, of laat dingen ophalen. Ik vind mezelf een dief van mijn eigen portemonnee als ik bepaalde dingen nieuw koop. Laatst een fiets voor m'n dochter. Nieuw ¤ 350,-, op MP voor ¤ 50. Een enkel krasje, maar verder in perfecte staat. Een bureaustoel voor m'n dochter, nieuw ¤ 40,-, nu voor ¤ 7,50. Nog geen enkel krasje te bekennen.
Uiteindelijk zijn ze het zat, of te groot. Dan weer verkopen, wellicht voor de helft van wat ik ervoor betaald heb, maar dan hebben ze er erg goedkoop van kunnen genieten.
Een gestolen fiets voor ¤ 50 is geen koopje.
Ja hoor, nette mensen in een mooi huis, waarvan de dochter (inmiddels) net te groot is voor die betreffende fiets gaan een fiets stelen. OK.
Dan heb je wellcht hun aankoopfactuur gezien. Of niet?
Een product dat voor ¤ 350,- is gekocht, en 4 jaar later voor ¤ 50,- wordt verkocht is niet extreem raar ofzo. Als het een fiets van ¤ 1200,- was, oke, maar nu is het gewoon gezeur.
Er is geen reden om aan te nemen dat dit een gevalletje gestolen fiets was. Maar als jij er anders over denkt, prima.
De beste mand heeft een verleden van oplichtingen en ik gok dat die ¤900 de enige oplichtingen waren die daadwerkelijk waren bewezen een aangevochten maar er nog veel meer waren.
Ik vraag mij ook heel erg af hoeveel mensen aangifte doen na oplichting. Als je voor een paar tientjes iets koopt op marktplaats, is het dan wel de moeite waard om naar de politie te gaan? Een hoop gedoe, en ik heb niet het gevoel dat het echt iets uit gaat maken. Op die manier wordt het voor de politie natuurlijk erg lastig om met bewijs te komen.

(Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar ik zou een van de mensen kunnen zijn die zijn verlies neemt zonder aangifte te doen)
Atlijd aangifte doen is erg belangrijk, ook als er ''niks'' mee gedaan wordt geeft het wel een helder beeld over hoe vaak iets voorkomt en kan er bij het opstellen van de strategie en het toekennen van het budget dus meer middelen voor vrijgemaakt worden om het te bestrijden.
Meer dan helft van aangiftes verdwijnt in prullenbak

Hoe zeer ik het ook eigenlijk met je eens wil zijn, laten we heel eerlijk zijn... Als politie zelf al aangeeft dat er méér dan de helft van aangiftes niet eens meer geregistreerd word en zo weggegooid. Dan stop je er toch zelf ook mee om daar nog energie in te steken. Wie houdt nou wie voor de gek? als ik even vluchtig die artikelen lees, dan wordt slechts 20% van zaken überhaupt opgelost.

Jatten loont blijkbaar en we hebben hier een kruimeldief die groots in de media uitgezet word.

Sorry, maar wat een belachelijk artikel om dit neer te zetten...
Ik snap het niet, als je word opgelicht dan heb je toch een banknummer van die persoon en dan zou de politie toch de eigenaar kunnen achterhalen?
of gaat de wet prive bescherming weer te ver en mag de politie dat niet?
Nee, de bank geeft het echte adres niet vrij en de controle op rekeningnummer en naam/adres gebeurt niet meer. Volgens de banken is het huidige iban systeem beter.

Je kunt proberen om de bank te bellen dat je per ongeluk geld naar een verkeerde rekening hebt gestuurd in de hoop de naam te achterhalen maar ik weet niet of dat slechts een gerucht is of dat het ook echt werkt.
Hierbij het antwoord: nope werkt niet. Je bent gewoon je geld kwijt.
En de politie krijgt alleen het adres als er meerdere meldingen zijn van het zelfde iban
katvangers? Geld wordt gestort op rekning van, en geïnd door een junk of domme student, die draagt het weer cash af tegen enkele tientjes vergoeding.

[Reactie gewijzigd door BAMMER op 22 augustus 2017 14:53]

Atlijd aangifte doen is erg belangrijk, ook als er ''niks'' mee gedaan wordt geeft het wel een helder beeld over hoe vaak iets voorkomt en kan er bij het opstellen van de strategie en het toekennen van het budget dus meer middelen voor vrijgemaakt worden om het te bestrijden.
Dat is wel zo, maar dat is voor een slachtoffer maar een heel klein en vrij abstract voordeel. Zet daar de tijd tegenover die je kwijt bent aan een klassieke aangifte (al gauw een paar uur) en de balans slaat al gauw over naar niet aangeven. Als justitie betere cijfers wil hebben zullen ze die balans moeten verbeteren: hogere oploskans of snellere/makkelijker aangiften, liefst beiden natuurlijk. Elektronische aangifte helpt, maar is nog maar beperkt mogelijk.
Ik ben laatst opgelicht op marktplaats voor 30 euro, en heb gewoon (online) aangifte gedaan.
Niet omdat ik denk dat ik het ooit terug krijg, maar als niemand aangifte doet dan zal er sowieso nooit opgetreden worden en kan een dergelijk individu gewoon doorgaan met zijn oplichtingspraktijken.
Ik voor 50¤, aangifte online gedaan, nooit iets op gehoord, tot 2 jaar daarna, kreeg ik ineens een vragenlijst mbt tot mijn aangifte. Ik heb ze vriendelijk bedankt en gezegd dat ik m'n verlies genomen heb...
Kan je niet achterhalen van wie dat banknummer is aan wie je het hebt overgemaakt?
"Je" als in een andere particulier? Neen. Nog los daarvan is het gemeengoed om rekeningnummers van katvangers te gebruiken.
Het is gewoon belangrijk om een casus op te bouwen, ook al wordt er met de eerste aangifte niks gedaan, des te meer mensen aangifte doen, des te hoger het op het prioriteiten lijstje zult komen van de Politie.

Zo veel tijd kost het invullen van een aangifte niet, dus om indirect andere mensen ook te helpen zal wel fijn zijn :)
Ik heb laatst ook voor het eerst aangifte gedaan van een fietsendiefstal en ik moet zeggen echt complimenten voor de site van de politie. De meeste overheid sites zijn 1 grote bak ellende en super onduidelijk. De politie site daar in tegen is duidelijk en ik heb eigenlijk nooit lang hoeven zoeken naar iets of drie keer doorverwezen naar een anders sub-pagina waar je niks aan hebt.

Vanaf nu ga ik dan ook altijd aangifte doen ook voor kleine dingen.
Aangifte doen online is heel makkelijk maar niet erg effectief. Ik ben ook opgelicht via MP, product werd niet geleverd en ik kreeg continu verschillende excuses. Aangifte gedaan online dat ging soepeltjes. Vervolgens feedback van marktplaats zelf naar aanleiding van die aangifte dat ze erachter aan gingen en de nodige maatregelen zouden nemen. Dat is zon 3 maanden geleden. Kom ik er vorige week achter dat diezelfde verkoper, iig zijn account nog steeds actief is |:( |:( en gewoon nog spullen aanbiedt. :? :? Ja dan heeft heel het aangifte gebeuren geen zin natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door WeaZuL op 22 augustus 2017 14:19]

kunnen we geen name & shame site oprichten voor dit soort mensen?
Doe maar liever niet. Als ik ruzie met je heb en uit wraak je naam op zo'n site zet, dan kun jij je handeltje wel vergeten, ondanks dat je nooit aan oplichting hebt gedaan.
Lijkt me een geweldig idee, nu alleen nog iemand die dat zou willen/kunnen maken en een leuke naam :) ;)
Ik ben opgelicht voor 120 euro, product niet geleverd.
Eerst zelf een zoekactie begonnen, maar sinds marktplaats een eigen mailsysteem heeft (berichten) niet te traceren. Uiteraard gebruikte hij een valse naam/woonplaats.
Eindigde op niets.

Ook aangifte gedaan, en heb 2 mails gekregen waarin in feite werd gezegd: Dikke jammer. Doei.

:/
Je suggereert nu dat ze aan andere oplicht praktijken niets doen, maar dat klopt natuurlijk niet.
Martplaats is zelf heel actief met detecteren van zulke zaken. En oplichting word vaak al voorkomen.
Maar als er oplichting plaats vind, zullen de mensen aangifte moeten doen, wat ook niet altijd gebeurd. En dan is het uitzoeken wie er achter zit nog steeds niet altijd makkelijk.
Wie weet heeft deze persoon nog wel veel meer mensen opgelicht, maar hebben die mensen geen aangifte gedaan. En hij heeft al een historie wat ook meegenomen is.
Marktplaats actief bezig tegen oplichting? Wat een onzin.
Er zijn zoveel simpele maatregelen te bedenken om oplichters veel sneller te stoppen.
Bijv: bij 3 geverifieerde verkopen zonder levering het Ipadres direct blokkeren en account sluiten.
Actief waarschuwen als een account net nieuw is.
Een ratingsysteem introduceren (zoals ebay of aliexpress doet)

En nog beter zou een link zijn met een instantie die bevoegd is om BSN's in te zien en te bewaren. Zoals een telco. Een oplichter heeft op die manier maar 1 keer de kans om te frauderen.
Ik had juist te maken met gehackte accounts, elk 10 jaar of langer actief en ze hebben het trucje inmiddels goed door. Niet te goedkoop, plaatjes die niets opleveren bij google image search, bankrekening van katvangers die niet in het oplichtingsregister staan, degelijke beschrijving en beantwoord vragen.

Tja, dan houd het op als koper kun je het al niet meer herkennen en als de politie niks met je aangifte doet omdat oplichters 10x slimmer zijn dan is het natuurlijk ook een paradijs voor oplichters. Ik ben inmiddels 90 euro lichter door de jaren heen en koop niks meer op afstand tenzij de verkoper de vogeltjesdans om het product heen doet en zijn identiteit kan bevestigen ;)
IP blokkeren Hoe wou je dat doen wanneer de vermeende oplichter gebruik maakt van een 4G verbinding, of de WiFi van een restaurant?
Account blokkeren. Dat doen ze al, maar met een nieuw e-mail adres maak je zo weer een nieuw account aan.
Zoals ik al zei: IP blokkeren.
Dan kun je idd geen account meer aanmaken bij de McDonalds. Maar dat geeft niet, want een normale particulier maakt een account gewoon thuis aan. Met zijn vaste ISP.
Je bent nu allemaal moeilijke situaties aan het bedenken. Dat kan ik ook. Maar doe ik niet want ik denk graag in oplossingen.
Het gaat hier om het aanmaken van een account, niet om het gebruiken of inloggen. En dat kan prima met je thuis-internet. En daarmee vang je 95% van alle oplichtingspraktijken op. En tuurlijk zijn er weer situaties waarbij "lieve gebruiker" geen account kan aanmaken omdat "stoute gebruiker" ooit op dat IP adres heeft gefraudeerd. Daar is vast wel een oplossing voor te verzinnen
Tja, maar bijna niemand heeft een vast IP via zijn eigen provider. Het IP blijft bij de meeste mensen wel heel lang het zelfde, maar de meeste providers delen de IP adressen nog steeds uit via DHCP. Een IP blokkeren zal dus ook snel leiden tot mensen die ineens geblokkerd zijn omdat ze een adres hebben gekregen die voorheen van een fraudeur is geweest.

Ik ben het natuurlijk met je eens dat er oplossingen te verzinnen moeten zijn, maar IP adressen blokkeren lijkt me niet de beste oplossing....
Goed punt. +1. Over dat laatste punt had ik nog niet zo over nagedacht.

DigiD zou natuurlijk veilig zijn voor de koper. Dat is bijna 100% gelinkt aan de natuurlijke persoon. Maar als verkoper zou ik mijn gegevens nooit aan marktplaats willen geven. Daarvoor vertrouw ik ze niet.

Koppeling aan bankrekenjngnummer zou kunnen. Als alle betalingen via ideal zouden worden gedaan. Frauduleuze bankreknr's worden geblokkeerd door MP. En een nieuwe rekening kun je niet zó gemakkelijk aanvragen.
Oplichters gebruiken niet hun eigen bankrekening, maar die van anderen. er zijn zat mensen die voor een kleine vergoeding hun bankrekening beschikbaar stellen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Katvanger
Ben je dan niet medeplichtig? Heling dus?
Een katvanger is vaak de klos, ja.
En als de oplichter niet in beeld komt, zoekt die gewoon weer een andere katvanger.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 augustus 2017 15:38]

Yep. Het zijn dan ook niet de helderste lampjes die zich daar voor lenen, maar ook daar is geen gebrek aan.
Ik heb eens een vergelijkbaar geval meegemaakt. Katvanger werd opgespoord, de echte dader niet. Katvanger bleek een semi-dakloze met beperkte mentale capaciteiten. Politie heeft hem dan ook laten gaan, terecht imho.
Tja, maar bijna niemand heeft een vast IP via zijn eigen provider.
De meeste mensen hebben dat wel denk ik.
Ziggo heeft een redelijk groot marktaandeel in Nederland (43%) en gebruikt Dynamische IP adressen voor consumentenaansluitingen. Die 43 procent heeft het dus al niet!
Telfort, Online, Fiber, T-Mobile en nog veel meer providers werken OOK met dynamische adressen voor vaste (glasvezel) aansluitingen.

Onder andere XS4all, KPN en Tele2 geven wel vaste adressen uit. Er zijn dus hele volksstammen die dit niet hebben, waarschijnlijk hebben de meeste mensen hebben dus geen vast IP adres. Daarom is een IP blokkeren dus geen goede oplossing om dit soort fraude tegen te gaan imho
Ik heb Ziggo en krijg gewoon elke keer hetzelfde IP adres.
En dat komt best vaak voor want die ziggo router (ubee?!) moet zeker elke maand wel een keertje uitgezet worden omdat de verbinding wegvalt.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 22 augustus 2017 16:28]

Dat komt omdat de lease tijd van de Ziggo DHCP server dan nog niet verlopen is. Als ziggo het nodig vind om DHCP space vrij te maken of te her-rangschikken dan doen ze dat gewoon en krijg je een ander IP. Ook als je router een tijdje langer uit is (stoomstoring, of als je fraudeur bent en geblocked express langer uit gezet) en de DHCP renew timer / lease timer verlopen is, is de kans zeer groot dat je een ander IP krijgt.

Een vast IP heb je dus niet bij Ziggo, maar het wijzigt ook niet vaak inderdaad.
Het was een tijdje heel populair om voora in oplossingen te denken, maar daarmee kom je er niet. Alleen denken in problemen ook niet.

Het zal altijd een gezonde mix moeten zijn. Elke oplossing heeft zo weer zijn potentiële problemen, die kun je niet altijd negeren, dus ook soms ingewikkelde scenario's. Dan moet je een andere oplossing verzinnen.

Als je alleen maar in oplossingen denkt, blijf je achter lopen omdat de problemen die je van te voren had kunnen bedenken vanzelf boven komen drijven.
Dan kan iemand die alleen 4G gebruikt geen account meer aanmaken. En dat worden er steeds meer met de onbeperkt data abonnementen van Tele2 en T Mobile. Dat is geen moeilijke situatie, dat is realiteit.
Een andere realiteit is dat oplichtersbendes via phishing accounts van andere gebruikers overnemen. En dat gaat om tientallen per dag. Die hou je hiermee ook niet tegen.
Marktplaats dankt haar succes vooral aan de laagdrempeligheid. Elke oplossing die daar aan tornt geef ik weinig kans.
Ja, marktplaats is actief bezig tegen oplichting. Ze hebben mij al eens gewaarschuwd voor een verdacht iemand die reageerde op een advertentie van mij.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 22 augustus 2017 14:56]

Een ratingsysteem introduceren (zoals ebay of aliexpress doet)
En dat helpt.....
Er wordt hier een voorbeeld neergezet i.i.g. Ik ben het met je eens dat 900 euro niks is. Ik hoop dat dit een deel van de oplichters afschrikt en daarmee de fraude wordt verminderd. Dat grotere oplichters harder aangepakt moeten worden kan ik wel in komen.
Het is makkelijk om overal klaar te staan met een 'in plaats van' - maar iedere oplichter die bestraft wordt is er een toch? Ik zou niet weten waarom je deze persoon zou laten lopen, 900 euro en herhaling lijkt mij gewoon genoeg om bestraft te worden.

En ja. Andere oplichters ook, maar niet 'in plaats van' deze, maar gewoon allemaal. (Het is zo ondermijnend, alsof het nooit goed kan zijn want er is altijd wel iets te verzinnen dat belangrijker, groter of zwaarder is.)
Het wordt tijd dat ebay, de eigenaar van marktplaats, features gaat implementeren zoals een ratingsysteem en b.v. paypalintegratie. Ze zullen vast een reden hebben om dit fossiel in de huidige staat te laten functioneren maar het kan m.i.z. echt niet meer.
Eens wbt rating systeem, paypal heeft MP wel :-) Maar dat vind ik -als ik iets verkoop- niet aantrekkelijk doordat de koper dan z'n betaling terug kan trekken. Net als creditcard systeem etc. Ze komen wel met ideal betalen en betaald worden binnenkort zag ik. Dat lijkt me veel safer eigenlijk.
iDeal is voor de koper onveilig. Het is niks meer of minder dan een gewone bankoverboeking. Iedereen die beweert dat via iDeal kopersbescherming is genoten, heeft mazzel gehad a.g.v. coulance van de bank, of vertelt niet de waarheid.
Over het algemeen geeft de tijd dat iemand actief is op marktplaats ook al een goed indicatie. Als iemand minder dan een jaar actief is met zijn account koop ik er niks. Ik vind wel dat ze deze informatie beter moeten vermelden want het is altijd even zoeken om te zien hoe lang iemand actief is.
Accounts worden gehackt of soms gewoon gekocht. Net als moneymules, voor 2 tientjes geeft een student zijn bankpasje met pincode af
En als je aan de deur koopt/verkoopt kunnen ze je ook bedreigen met een mes/pistool of gijzelen en je pincode eisen. Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord dat er marktplaats accounts zeg gehacked en gebruikt om weer andere mensen op te lichten, lijkt mij veel moeite met weinig kans op grote resultaten. Moneymules ken ik dan weer wel, maar daar heb je weer eerst een account voor nodig. En wat ik op TV heb gezien zijn het meestal mensen die het niks kan schelen of meisjes die net wat te naief zijn. Studenten die bewust hun pinpas en pincode afgeven moeten wel heel erg dom zijn zeker voor 20 euro.
Ja dat is mijn vraag bij MP ook altijd. Elke site heeft wel iets van karma, betrouwbaarheid of rating
Marktplaats is in principe bedoelt voor particulieren die incidenteel overtollige spullen te koop aan willen bieden. Die kunnen nooit een rating opbouwen.
"In principe"?
Na 10 jaar heeft de gemiddelde MP'er genoeg spullen verkocht hoor.
En zoniet: ook geen probleem. Bij 1 enkele verkoop van een antieke klok ben je niet direct een oplichter hoor. Het wordt pas verdacht als er meerdere accounts geregistreerd staan vanaf 1 IP-adres, en vanaf die accounts elke week een antieke klok wordt aangebode n (en verkocht volgens de verkoper)
Genoeg mensen die niet regelmatig iets te koop aanbieden, zelfs niet in tien jaar.
Wanneer je dan die antieke klok te koop aan wilt bieden wanneer er een rating-systeem is, dan heb je geen rating. Die (bonafide) handelaar, die regelmatig koopt en verkoopt heeft wel een rating en raakt dus zijn antieke klok veel eerder kwijt (want wel een rating en dus betrouwbaarder dan jij zonder rating).

Dan wordt Marktplaats helemaal een speelplaats voor de professionele handelaars en worden particulieren nog verder gemarginaliseerd.
Een IP adres van een provider is geen goed gegeven om iemand aan te identificeren. De meeste providers delen geen vaste IP adressen uit, maar dynamische. Als je bijvoorbeeld een stroomstoring hebt waardoor je modem een halve dag of langer uit staat en dan opnieuw online komt is de kans groot dat je modem een ander IP adres krijgt. En je oude adres is dan vaak weer uitgedeeld aan een andere gebruiker.

In het geval van illegaal downloaden kan vaak via de logging van een provider wel achterhaald worden wie op tijdstip X een bepaald IP adres Y had. Daarmee zijn downloaders dan soms toch te achterhalen.
Als iemand dan ook nog via een VPN service vebinding maakt, is het eind zoek, want dan heeft die afhankelijk van zijn VPN telkens een ander IP.
Een rating systeem zorgt alleen maar voor, dat de eigenaren / Moderators van een site ook jouw advertentie kunnen beinvloeden.

Sta je geen reclame toe op de site ? ( ad blocker ? )
Reageer je wel eens op hun forum of artikelen ( als ze een forum hebben ) en het staat hen niet aan ?
Ben je volgens de eigenaren of moderators gewoon een dombo ?

Nee een rating systeem is niet iets wat je graag zou willen.
Maak er dan een betaalde ad systeem van.
Desnoods met een verwijzing naar een pagina of site, waar je kunt zien, welke rekening nummers er bij de politie bekend zijn.
Sorry maar wat een onzin, jij als verkoper wordt negatief in het daglicht gezet door een ratingsysteem omdat je een ad-blocker gebruikt? daar is toch echt niemand bij gebaat?

Een rating systeem waarin je de waarderingen terug zou zien is toch echt een verademing, als ik de keuze heb uit hetzelfde product maar hij is een tientje duurder bij iemand die enkel goede waarderingen krijgt zoals 'Levert snel', 'Duidelijke communicatie' betaal ik dat liever dan wanneer er staat 'Duurt dagen om te krijgen' of 'Heeft niet uitgeleverd'....
Bij een rating systeem kun je al snel scripts uitvoeren, die onder de motorkap, zonder dat dit zichtbaar is voor jou, een advertentie als snel naar de laatste pagina zetten, waar dit voor niemand meer te zien is.

Ik snap dat dit voor de consument handig is, maar er kleven ook nadelen aan vast.

Een thums up of down van de kopers zou genoeg moeten zijn, zoals ebay dat ook heeft en zelfs daar kan je flink mee sjoemelen.

[Reactie gewijzigd door strontkar op 22 augustus 2017 14:49]

Er hoeft toch helemaal geen filtering te zijn op advertenties? Maar een verkoper die al '10 jaar actief op marktplaats' is zegt zo niets. Daarnaast moeten ratings natuurlijk enkel mogelijk worden bij communicatie dan wel aankoop van een product en niet lukraak mogen raten?

Je koopt iets bij een persoon, je mening wordt gevraagd = een waardering = een prima indicatie of een verkoper betrouwbaar is of niet... Meer hoeft het echt niet te zijn maar Marktplaats weigert op welke manier dan ook actie te ondernemen om fraudeurs of slechte verkopers aan te pakken (blijkt keer op keer, ook ik heb het meermaal gemeld dat een verkoper echt niet pluis was maar het account bleef toch 5 maanden actief door onderzoek, als ik mijn mening had mogen geven was het veel eeder duidelijk dat men beter geen zaken kon doen met hem)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 22 augustus 2017 14:55]

Input van kopers, heb je gelijk in, dat mis ik op marktplaats wel degelijk.
En toch werkt het rating systeem, bijvoorbeeld hier, voor V&A maar vooral ook Pricewatch, erg goed. Betaalde advertenties hebben ze op MP wel, maar dat is alleen weggelegd voor bedrijven.

Het is mijn inziens nogal kort door de bocht om maar te stellen dat het beïnvloedbaar zal zijn door mods/eigenaar.
Paypal kan je zelf al gebruiken via Marktplaats zowel met kopen als verkopen. Als de tegenpartij dat dan weigert zou je eens op je kop moeten krabben.

Want zaken als luchtbuksen ed, waar je dus graag cash zou willen betalen, worden al geweigerd. Steeds meer controle.

Beide heeft zo zijn voordelen
Iemand die dus vaker veroordeeld is voor hetzelfde, toont nu "berouw" en dat word meegenomen in het oordeel van de rechter... En krijgt uiteindelijk dus maar 9 maanden...
8)7
Iemand die dus vaker veroordeeld is voor hetzelfde, toont nu "berouw" en dat word meegenomen in het oordeel van de rechter... En krijgt uiteindelijk dus maar 9 maanden...
8)7
18 maanden celstraf, waarvan 9 voorwaardelijk. Dat is toch echt een hele pittige straf voor een totaalbedrag van circa ¤ 900,- ondanks zijn eerdere veroordelingen.
Het is ook op drie maanden na conform de eis van het OM. Nu wordt er in Nederland sowieso al vrij zwaar gestraft, maar je kunt moeilijk beweren dat dit een lage straf is. Celstraffen zijn duur en doorgaans weinig effectief in vergelijking met bijvoorbeeld taakstraffen

Volkomen logisch dat een rechter eventueel berouw meeneemt in zijn/haar oordeel. Iemand die de gevolgen van zijn/haar daden niet inziet verdient in de regel een zwaardere straf.
Of het berouw oprecht was weet ik natuurlijk niet; ik was er tenslotte niet bij. Derhalve kan ik alleen afgaan op het oordeel van de rechter.
Wel knap dat jij dat wel kan beoordelen, louter op basis van het feit dat hij eerder is veroordeeld.

In mijn optiek helaas tekenend voor een tendens de laatste jaren: overal maar een mening over hebben zonder over de juiste, relevante informatie te beschikken.
Ach ja, "er moet zwaarder gestraft worden" is een populair adagium geworden; gespeend van iedere vorm van achtergrondkennis en pragmatisch denken. Een populistische oneliner die het goed doet bij mensen die het vertikken zich ergens in te verdiepen.
Niet te vergeten dat mensen denken dat je wel even 9 maanden uitzit met een playstation controller in de ene hand, en een joint in de andere.
Zelfs al is dit "maar" het Nederlandse gevangeniswezen, vrijheidsberoving is de ergste straf die je iemand kunt geven. Ik geef het de doorsnee Tweaker te doen, 9 maanden in de bak zitten...

Nee dat denk ik niet vaak, maar dit heeft alle schijn van een gepaste straf.

[Reactie gewijzigd door Dasprive op 22 augustus 2017 14:13]

Niet te vergeten dat mensen denken dat je wel even 9 maanden uitzit met een playstation controller in de ene hand, en een joint in de andere.
Die joint mag niet in de gevangenis (al zijn er genoeg die het wel voor elkaar krijgen).
Die playstation controller kan best als je het geld maar hebt. Je mag privé-spullen hebben, ook dergelijke.
(playstation network is dan weer een ander verhaal)
Zelfs al is dit "maar" het Nederlandse gevangeniswezen, vrijheidsberoving is de ergste straf die je iemand kunt geven. Ik geef het de doorsnee Tweaker te doen, 9 maanden in de bak zitten...
Ik denk dat de ergste straf het strafblad is dat je krijgt en het gat in je CV waardoor je een fatsoenlijke, normaal betaalde baan meestal ook kunt vergeten. (al zijn er inderdaad initiatieven van bepaalde particulieren)

Echter ook anderen die buiten hun schuld een gat in hun CV hebben komen nauwelijks meer aan de bak.
Celstraffen zijn duur en doorgaans weinig effectief in vergelijking met bijvoorbeeld taakstraffen
Celstraffen zijn duur, inderdaad, maar behoorlijk effectief als dat ook betekent dat je zo goed als geen contact meer hebt met de buitenwereld (ja bezoek van advocaat, partner, kinderen/ouders geen bezwaar, nieuws kijken ook niet) maar als, zoals regelmatig blijkt, dat bepaalde criminelen vanuit de bajes een hele criminele organisatie besturen (laatst bekende geval W. Holleder) dan klopt er ook iets niet. Dat mobieltjes en andere contraband regelmatig in circuleren in die instellingen (diverse keren in het nieuws geweest de afgelopen dat dit schering en inslag is) dan is het inderdaad niet effectief.

Indien contact met de buitenwereld beperkt is, er voor het einde van de celstraf een herinburgeringstraject moet plaatsvinden (en niet zo halfslachtig als bij V. van der Graaf) en verlof enkel mogelijk is met (liefst dubbele) begeleiding (dus duur en kan dan ook maar spaarzaam gegeven worden als er echt een reden voor is) dan is het wel degelijk effectief in de zin dat de maatschappij beschermd is zolang die personen vast zitten.

En berouw. Er is er maar één die dat kan beoordelen. Wij, en ook een rechter kan nooit beoordelen in hoeverre dat oprecht is. Het kan net zo goed zijn dat de persoon een glansrijke carriëre als toneelspeler had kunnen hebben, zoals de eerder genoemde.
"Maar" 9 maanden cel voor 900 euro lijkt me alsnog geen goede deal voor hem
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat als je een strafbaar feit pleegt en hiervoor veroordeeld word, je daar "een goede deal" uit haalt...
Ik denk dat eyhey bedoelde dat het voor 100 1 maand in de cel het niet waard is.

Daarnaast vind ik wel dat als je verdacht wordt je daar het beste moet uithalen.

Ontopic hartstikke goed dat dit nu ook duidelijk word aangepakt.
Ik denk dat @Thasaidon prima snapt wat @eyhey bedoelt ;)
Zoals ik de reden lees is het ook meer als een voorbeeld bedoeld om dit soort loosers die denken weg te komen met oplichterspraktijken rondom lage bedragen te ontmoedigen. Zeg nu zelf, zou jij 9 maanden riskeren voor een lousy paar honderd euro?
Als je geen rode cent hebt dan is een paar honderd euro best veel.
Dit gaat maar om 9 zaakjes die door de OvJ zijn aangebracht om hem veroordeeld te krijgen en die ook bewezen worden geacht door de rechtbank. Je kunt er veilig van uit gaan dat het aantal daadwerkelijke zaken een veelvoud hiervan is. Als je mij zou vragen hoeveel dan zou ik gokken dat het in de honderden loopt.
Dat kan nu in zijn voordeel werken, klopt. Maar de tweede keer zal de rechter daar niet in mee gaan. Je gooit dus je eigen glazen in door "berouw" te tonen.
Dit is blijkbaar al zijn 3e keer...
dat de oplichter in 2014 en 2016 al voor verschillende oplichtingen is veroordeeld.
.

Dus van dat zgn "berouw" van de beste man geloof ik helemaal niets.
Helaas trap de rechter daar dus wel in...
dat hoeft geen marktplaats-oplichting te zijn geweest, waardoor dit als een ander feit word gezien.
Dat kan, maar in mijn ogen is oplichting gewoon oplichting, ongeacht welk medium je gebruikt of op welke manier je dat doet.
Ik geloof ook niet in berouw, 3de keer binnen 3 jaar veroordeeld en dan zogenaamd berouw tonen. Natuurlijk weten advocaten als de zaak duidelijk is, toon maar berouw, speel het spel, want dat is het maar mee en de beste acteur krijgt dan wat minder straf.
Ik geloof wel dat hij berouw heeft.. berouw om zichzelf. maar om voor 900 euro zo een issue te maken vind ik ook wel overdreven. tuurlijk is het we zijn 3e keer en zijn er mensen gedupeerd, maar die mensen die hebben ook een domme fout gemaakt door zichzelf te laten naaien. ik zeg niet dat ik zijn daden goed keur maar het is in deze wereld wel dat de slimste en sluwste overwint. zo is het altijd geweest, de wet van de jungle.
De wet van de jungle en schijnbaar was hij niet slim genoeg, eerder dom als je 3x gepakt bent.

De straf 9 maanden voor 900 euro lijkt weinig maar 3x keer en als je dit soort mensen hun gang laat gaan groeien ze later uit tot grotere criminelen. Stoppen bij het begin werkt gewoon. Maar ja we zullen zien of 9 maanden genoeg is of dat hij volgend jaar weer begint.

Zijn die mensen echt zo dom zich te laten naaien. Via internet worden dagelijks tig transacties gedaan zonder problemen. Vaak kwestie van vertrouwen. 20x gaat een goed dan look je tegen een figuur als deze aan.
Het strafbare feit is oplichting, de verschijningssoort varieert en is hierbij internetoplichting via Marktplaats.
Vind het nonsens dat berouw wordt meegenomen in de straf. Berouw toon je maar tijdens het uitzitten van je celstraf. Het berouw tonen verandert niks aan het vertrouwen in internetverkoop en de geleden schade.

De strafmaat had meer moeten afhangen van het leren van je fouten, wat blijkbaar niet is gebeurd.
Zou het niet zo zijn dat men dit moet vermelden in het vonnis om te voorkomen dat dit een grond van beroep zou zijn (de rechter weegt het namelijk ook allemaal mee, maar sommige zaken wegen zwaarder dan andere)? Ik kan me voorstellen dat de standaard tekst iets is als "Alle voorgedragen argumenten in ogenschouw nemende, bla, bla, bla...".

Ontopic: goed om te lezen dat online oplichting wordt aangepakt. :Y)
Hij heeft een hoop glazen, blijkbaar. Ik vermoed dat mijnheer wat andere factoren heeft die hem in het voordeel werken, maar ik houd me maar in...
Ja dat begrijp ik ook niet. Het eerste wat je doet is vertellen hoe zielig je wel niet bent en dat het je allemaal spijt. Je had het niet zo bedoeld maar van het een kwam het ander en toen kon je niet meer terug.

Je zou denken dat een rechter dit al 100x gehoord heeft en het meneer extra zwaar aanrekent dat hij niets van zijn vorige spijtbetuigingen heeft waargemaakt.

Iedere oplichter heeft er spijt van dat hij gepakt is.
Het mag dan wel meegewogen zijn, 9 maanden cel vind ik een behoorlijke straf voor 900 euro aan oplichten. Lijkt erop dat de eerdere veroordelingen en schade tegenover internethandel zwaarder heeft gewogen.
Was vast veel meer.. mijn teller staat helaas al op 500.. maar ik ben dan ook behoorlijk actief. 1 keer een grote fout van mij (gtx980TI) en een aantal kleine.

Pasgeleden nog door een 18 jarig jochie en zijn pa.. Ben er nog steeds mee bezig (150 euro).
Bekijk het van een andere kant.
Hij heeft 9 mensen opgelicht. Ofwel 1 maand per persoon die hij opgelicht heeft. Vind dat nog weinig.
En waarschijnlijk heeft ie er nog veel meer opgelicht.

Kunnen we zo iemand niet verbieden nog gebruik te maken van Marktplaats?
Slechte ouders. Kinderen met hongerige monden. uiteengetrokken tussen twee culturen... ga zo maar door.
Je zou denken dat een rechter dit al 100x gehoord heeft en het meneer extra zwaar aanrekent dat hij niets van zijn vorige spijtbetuigingen heeft waargemaakt.
Dat heeft een rechter ook en blijkbaar heeft deze rechter tijdens de rechtszaak ingeschat dat dit berouw oprecht is.

Dat dit niet past in jouw verwachtingspatroon naar aanleiding van een enkel paragraafje... zou dat betekenen dat het oordeel van de rechter naïef is, of is iemands anders oordeel misschien niet helemaal doorwrocht?
Wel weer heel makkelijk en denigrerend pratend over vuilnismannen. Heb ik ook een tijd gedaan en door weer en wind fysiek zwaar werk doen mag ook wel wat meer waardering hebben.

On topic goed dat ze dit ook even in de publiciteit brengen zodat mensen weten dat dit nu ook word aangepakt.
Zal volgende keer wel zeggen : iets waar hij zijn handen bij kan gebruiken, ipv zijn verstand ;)
Ik snapte wat je bedoelde was alleen een beetje getriggerd. Mijn fout.
Het nadeel van internet : Je kan niet iemand in de ogen kijken ;)
Dat vond ik inderdaad ook raar. Dan kom je in mijn ogen niet geloofwaardig over. Anders had je het niet nog een keer opnieuw gedaan.
9 maanden brommen voor 900 euro, dat is voor elke 100 euro een maand.

Terwijl de eis 6 maanden was, dit is zeker niet licht. Er zijn mensen die minder hebben gekregen voor veel meer ellende die ze hebben veroorzaakt.
Terwijl de eis 6 maanden was,
Nee
De officier van justitie had achttien maanden cel waarvan zes maanden voorwaardelijk geëist.
wat ik vooral bizar vind, is dat ik soms cel- of taakstraffen voor ergere vergrijpen zie die lager zijn ;( (lees: in de categorie geweldpleging bijvoorbeeld)
dat hangt wel heel erg af van de situatie. geweldpleging is vaak ook deels onmacht, daarom krijgen die mensen ook vaak verplicht behandeling voor hun aggresiviteit. de mensen die gepakt worden zijn vaak niet zo slim of hebben een vorm van autisme oid. de echte breinen erachter maken nooit hun handen vuil maar misbruiken deze mensen zodat ze zelf de val niet nemen. mijn moeder werkt als psycholoog die mensen die geweldsdelicten hebben gepleegt behandeld onder vonnis van justitie en verteld wel eens over wat voor typen mensen je ziet, heel interesant.
dat geloof ik meteen hoor. zonder context kan je niet zomaar een oordeel vellen. Hoewel ik 9 maanden cel vrij fors vind voor 900 euro oplichting in verhouding tot soms een voorwaardelijke straf of taakstraf voor een geweldsdelict :'(
9 maanden cel voor 900 euro. In die tijd had de beste man op legale wijze een stuk meer kunnen verdienen lijkt mij.
Die 900 euro is puur van de aangiftes. Als er mensen zijn die door hem zijn opgelicht en geen aangifte hebben gedaan dan tellen die niet mee. En er is geen verband tussen bedrag en opgelegde celstraf, zelfs al was het 10 euro dan had hij dezelfde straf gekregen.
Bij de beoordeling van de ernst van de door verdachte gepleegde strafbare feiten betrekt de rechtbank het wettelijke strafmaximum en de straffen die voor soortgelijke feiten worden opgelegd. Daarnaast houdt de rechtbank bij de strafbepaling rekening met de persoon en de persoonlijke omstandigheden van verdachte.
Wat hierbij wel meetelt is dat hij al meermaal eerder voor dergelijke feiten was veroordeeld en tijdens de proeftijd daarvan weer in de fout gaat.
Daarnaast heeft de rechtbank bij de beslissing over een passende afdoening in het bijzonder
rekening gehouden met de omstandigheid dat uit het strafblad van verdachte blijkt dat hij in
2014 en 2016 voor meerdere oplichtingen is veroordeeld tot een (deels voorwaardelijke)
gevangenisstraf, hetgeen hem er kennelijk niet van heeft weerhouden de onderhavige
strafbare feiten te plegen. Bovendien heeft verdachte de bewezenverklaarde feiten gepleegd
gedurende de proeftijd van een eerdere veroordeling voor oplichting.
Echt bijzonder aan het bericht vond ik dat het totaalbedrag zo laag was, en er toch tijd aan besteed was. Gezien de berichtgevingen de laatste tijd dat de politie meer dan de helft van de zaken niet eens in beschouwing neemt wegens tijdgebrek, is dat toch wel opmerkelijk te noemen.

Ik zou gaan denken dat een van de gedupeerden zelf op onderzoek is uitgeweest, al dan niet geholpen door marktplaats, en alles op een presenteerblaadje aan de politie heeft overhandigd.

Ik ben overigens wel verheugd dat deze zaak opgelost is en de dader naar mijn mening afdoende gestraft is.

[Reactie gewijzigd door cdwave op 22 augustus 2017 11:49]

Het zal eerder zo zijn dat er een flinke stapel aangiften tegen deze man lag en dat de officier van justitie vond dat deze negen zaken voldoende waren voor een veroordeling. De overige zaken zouden voor het proces niets hebben toegevoegd en onevenredig veel voorbereidingswerk hebben gekost.
Een hoop speculatie...

De politie doet gewoon haar werk. Je hoeft niet klakkeloos alle negatieve berichtgeving over de politie over te nemen of te geloven.
Speculatie: Jazeker.
Klakkeloos? Nee. Eigen ervaring onderstreept het. Bovendien mag ik best nieuwsberichten aanhalen, dat doet tweakers tenslotte zelf ook.
9 maanden cel voor 900 euro. In die tijd had de beste man op legale wijze een stuk meer kunnen verdienen lijkt mij.
En eerdere veroordelingen. Het geldbedrag lijkt dus meer een verslaving te zijn dan "bewust winstbejag"; het oplichten zit de beste man in het bloed en kan er geen genoeg van krijgen. Hopelijk dat de 9 maanden nu en de extra 9 maanden bij herhaling nu eens heel goed duidelijk maakt dat herhaling zwaarder lijkt te wegen dan de overtreding an sich.
Die 900 euro zijn alleen de zaken die ze hebben bewezen inclusief alle documentatie.

Waarschijnlijk was dit gewoon voldoende om de zaak duidelijk te maken. Ik neem aan dat het er een stuk meer zaken zijn, maar die mogen ze niet noemen zonder alle documentatie er bij.

En om de politie nu elke oplichtingszaak uitgebreid te laten documenteren terwijl dit toch al (vanwege recidivisme) genoeg was voor een flinke veroordeling, is gewoon zonde van de dure politieuren. Die kunnen beter besteed worden aan oplichters die nog niet gepakt zijn.

Dus een prima afweging wat mij betreft..
Ach van een kale kip kun je niet plukken.
Je kan hem wel een poot uitdraaiën :+
En dat is nu dus gedaan door hem (in principe) 18 maanden te geven.
Daarnaast werd in het oordeel meegewogen dat de oplichter in 2014 en 2016 al voor verschillende oplichtingen is veroordeeld. Tijdens de rechtszaak heeft de oplichter er blijk van gegeven dat hij het leed van de slachtoffers inziet, waarbij hij berouw toonde.
mkay lekker tegenstrijdig. Ik had hem de volle mep plus nog wat gegeven. Dit soort tuig leert toch niks.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 22 augustus 2017 12:29]

Als hij toch niets leert, dan kan je je ook afvragen wat het nut is van "de volle map plus nog wat". Dat kost namelijk ook een vermogen voor de samenleving...
Hij kan dan in ieder geval niet bezig met die praktijken.
Maar een kale kip is waarschijnlijk niet gezond, dus of die uitgedraaide poot dan lekker is betwijfel ik :-)
Zal je vies tegen vallen. Hoe zou jij het vinden dat een ander bepaald wanneer jij als volwassene naar bed moet. Dat een ander met jouw levenswijze gaat bemoeien. Vrijheid is niet te koop. Oké de "handelaar" heeft expres mensen opgelicht, zal ervoor moeten boeten. Maar de gevolgen gaan verder. Als je uit de bak komt heb je niet meteen een huis wat je voordien wel had. Mogelijk hebben vrienden en familie afstand van je genomen. Stel dat je een uitkering had bij UWV dan ben je deze ook kwijt. Probeer maar eens met een strafblad een nieuwe baan te vinden.

Op papier is de beste man eens een crimineel altijd een crimineel. Maar er zijn zat mensen die in de gevangenis genoeg tijd hebben om over hun zondes na te denken en zodoende hun leven te beteren.

Maar ik ben wel blij dat er eindelijk iets tegen oplichting op Marktplaats gedaan wordt. Want ik had/heb geen hoge pet van Marktplaats. Kijk liever op Tweakers Vraag en Aanbod. Maar ook hier vind oplichting plaats. Zolang er handel wordt gedreven zal er altijd schimmige activiteiten ontstaan. Mensen kiezen nou eenmaal voor makkelijk geld en de rest is voor later. Kans dat je online werd aangepakt was miniem. Daarom vind ik het voorbeeld van Marktplaats oplichter in het nieuws goed begin.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 augustus 2017 12:17]

Wanneer je vrij komt val je onder reclassering en die gaan al die zaken voor je proberen te regelen.
En dat mensen altijd zo stellig zijn dat je met een strafblad niet meer aan een baan kunt komen. Misschien niet bij de overheid, maar voor het gewone zakenleven staat dat dus niet op je voorhoofd getatoeëerd.
Op de meeste vacatures kun je dus gewoon solliciteren, met iets op je cv erbij bedacht voor de tijd dat je in de bak zat en niemand komt daar dan achter.

Maar prima dat deze oplichter gepakt is, dat er nog veel mogen volgen.
Meestal ga je uit van de goedheid van de mens bij zoiets als over de bank betalen en op laten sturen.
Mede ook doordat rijden veel tijd kost en ook niet gratis is.
Maargoed, opletten dus wanneer er iets (te) goedkoop aangeboden wordt, vanaf een locatie die ver van de randstad vandaan ligt.
Ik woon zelf tegen de Belgische grens en heb vaak genoeg meegemaakt dat ik contact opneem om iets af te komen halen, maar dat dan niet schijnt te kunnen.
Liever in NL dan ergens anders. In verhouding een luxe leventje;
http://www.ad.nl/nieuws/b...iel-op-internet~ab0839b6/

Voor de rest heb je uiteraard wel gelijk, maar het is allemaal relatief, want alles wat je noemt gebeurt in het buitenland ook en dan zit je niet zo lekker in je cel met je PS4 :)

[Reactie gewijzigd door jozuf op 22 augustus 2017 12:30]

Wauw, een -1 op mijn vraag zonder een antwoord op mijn vraag.
Die -1 zegt dus wat meer over de -1 gever en eigenlijk geeft deze zichzelf dus een -1.
Helemaal prima als je het mij vraagt. Laat ze dit met alle oplichters doen. Nu zorgen dat de pakkans nog wat hoger wordt en wellicht wordt het oplichten op internet dan wat minder.
Ook een stukje voorbeeldveroordeling natuurlijk. Als je al 9 maanden voor 900 euro krijgt wat dan bij 3600. moet je dan 3 jaar zitten?
Persoonlijk vind ik dat een mooie trouwens. Maar het is natuurlijk gewoon een stukje afschrik werking net als lui die gepakt worden voor muziek delen en dan 1000 euro per liedje moeten betalen.
Een paar maanden onbetaald werken was logischer geweest. Want dit kost ons alleen maar geld.
Dwangarbeid hebben we in Nederland niet als straf. Maar beter ook, want het zorgt in de VS voor een soort slavernijsysteem. Laten we die kant maar niet op gaan.
In feite is dat het natuurlijk ook. Maar je schuld aan de samenleving afbetalen doe je niet door in een cel boekjes te lezen.
Een straf is ook niet bedoeld als betaling van een schuld aan de samenleving.
Mooi, dit zouden ze veel vaker moeten doen. Volgens mij worden de meeste oplichters nooit gepakt.

Jammer dat de helft van de straf voorwaardelijk is.
Voor een totale schade van 900 euro vind ik 9 maanden (waarvan de helft voorwaardelijk) wel fors. Er zijn mensen die voor meer schade, minder hoeven te zitten.
Het gaat in deze ook niet om het bedrag maar om de voorvallen, of je nu oplicht voor 10 Euro of 100 Euro, je licht op. Daarnaast weegt ook mee dat het vertrouwen in online handelen geschaad wordt.
Daarnaast weegt ook mee dat het vertrouwen in online handelen geschaad wordt.
Dat is alleen maar positief, dat zal mensen leren om dingen beter te checken voor ze geld overmaken.
wat een onzin, hoevaak je iets ook checked je kan er altijd alsnog de duppe van worden. ik check altijd de rekeningnummers en contactgegevens op de politiesite maar veel meer dan dat kan je ook niet doen, als het niet geregistreert is ben je gewoon de duppe.
Je hoeft er niet de dupe van te worden maar schaden van het vertrouwen in online handelen zie ik niet direct als een slecht iets.
consumenten vertrouwen is uiteindelijk waar de hele economie op draait, natuurlijk moet het geen blind vertrouwen zijn maar er zijn nou eenmaal grenzen aan wat iemand kan doen. als je het nogal krap hebt kan je dingen vaak gewoon niet afhalen of op een middenpunt afspreken oid. juist voor armere mensen is het belangrijk dat ze erop kunnen vertrouwen dat hun aankoop grotendeels veilig is, omdat het voor hun een belangrijk alternatief is voor producten.
Als een reis erheen zo duur is dat de aankoop niet meer voordelig is is het iet de moeite natuurlijk.
die mensen hebben geen alternatief, het is of dat kopen of niet kopen. geen koop is noch minder voordelig, geld kan je niet eten.
Wat wil je zoal checken?
Hoe anderen het handelen van die persoon in het verleden beoordeeld hebben. Is dat negatief of niet aanwezig (nieuw account) dan ga ik het wel halen, of, als het te ver weg is, laat ik het schieten.
Die functie heeft Marktplaats dus niet. Op Tweakers: uiteraard. Op MP kan je hooguit rekeningnummer of telefoonnummer checken om te kijken of die geflaged zijn, en kijken hoe oud het account is. Daar is het al snel: klinkt te mooi, dan zal het ook wel te mooi zijn.
Op MP ga ik dus ook altijd zelf de spullen ophalen. Een keer iemand gehad die dat perse niet wilde, nou jammer dan, dan gaat de koop niet door.
Ik ga ook altijd eerst kijken. En dan pas onderhandelen.
Als dat niet kan, gaat het niet door.
Als het product me niet bevalt (komt wel eens voor) of de prijs me niet aanstaat (komt zelden voor), helaas.
Overigens nooit problemen mee gehad.
Onderhandelen heb ik geen zin in. Ook advertenties waar bij prijs "bieden" staat sla ik gewoonlijk over. Dat duurt allemaal veel te lang.
Valt wel mee, hoor. Live onderhandelen is vrij eenvoudig.
Bieden op advertenties doe ik ook nooit. Voor hetzelfde geld zit de aanbieder met een ander account mee te bieden...

Zo sla ik op V&A meestal de "n.o.t.k."- ads ook over, behalve als ik echt iets nodig zou hebben én de prijs goed kan schatten.
*18 maanden waarvan 9 voorwaardelijk
Er staat natuurlijk wel in dat hij al 2 keer eerder veroordeeld is, wat zeker zal bijdragen aan de hoge straf.
Het feit dat de oplichter misbruik maakte van het vertrouwen is denk ik de reden waarom de straf zo "fors" is.

Hij is ook al eerder veroordeeld voor hetzelfde, dan is 9 maanden + 9 maanden voorwaardelijk maar weinig.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 augustus 2017 11:55]

Daarentegen is de samenleving ervan verzekerd dat hij de komende negen maanden niet verder oplicht.
Zijn verleden telt, geld voor veel uitspraken van een rechter.


Eerste keer zal het relatief 'mild' zijn,
maar hij is vaker veroordeeld. Celstraf vind ik persoonlijk niet de beste oplossing,
er zou behandeling aan moeten worden gekoppeld. Lijkt me dat er iets anders aan ten grondslag ligt.


Echt slim ben je niet als het om een klein bedrag gaat en dan ook nog eens voor mekaar krijgen dat er genoeg aangiftes zijn dat je wordt opgepakt en vervolgt.
In de gevangenis zal hij wel genoeg tips krijgen hoe je dat voortaan beter aan kunt pakken.
Daarnaast werd in het oordeel meegewogen dat de oplichter in 2014 en 2016 al voor verschillende oplichtingen is veroordeeld
Dat snap ik dus ook niet! Het verjaringstermijn van zijn vorige misdaden zijn volgens mij niet voorbij. (link)

Dan had die 18 mnd gewoon 18 mnd mogen blijven. Maar dat zullen ze wel weer te erg vinden. Uiteraard goed dat zo'n gast is opgepakt!
Je haalt verjaringstermijn en proeftijd door elkaar. Hij is al veroordeeld voor die eerdere feiten, dat kan niet nogmaals. Of hij toen een proeftijd en deels voorwaardelijke straf gekregen heeft of niet staat niet in het ertikel.
En wederom een zaak waarbij ik denk: Goh, als Marktplaats nou eindelijk eens een beoordelingssysteem zou hebben...

Ik koop/verkoop nooit meer wat via Marktplaats. Eigenlijk alleen maar via V&A hier op tweakers en met andere spullen via Facebook. En dan ook alleen met mensen met wie ik gemeenschappelijke vrienden heb. Pfwah, jammer eigenlijk dat je zo huiverig moet zijn op het internet af en toe.
Inderdaad, heb ik me ook al zo vaak afgevraagd waarom er geen beoordelingssysteem is zoals hier. Dan kun je snel genoeg zien wat de ervaringen van anderen zijn met de verkoper. MP is toch ooit opgekocht door eBay? Daar hebben ze wel het bekende 5 sterretjes systeem. Ideaal. Snap niet waarom ze dat niet doorvoeren naar MP.
Ik heb die vraag een aantal jaar ook gesteld aan Marktplaats maar die zien er geen heil in. Ik ben wel bang dat ze op deze manier hun eigen glazen in gaan gooien. Je moet je nu al door alle webwinkels (met nieuwe spullen) heen worstelen voordat je daadwerkelijk particulieren hebt met 2e hands spullen voor redelijke prijzen. Ik ga niet naar marktplaats voor nieuwe spullen. Ik weet dat er een plugin is, maar is toch gek dat je die überhaupt nodig hebt.

Met een beoordelingssysteem voor kopers en verkopers haal je meteen alle rotte appels eruit. Vanwege een verbouwing wat kasten, tafel etc. te koop aangeboden. En mensen bieden, maar reageren nooit meer. En als ze dan reageren komt een aantal gewoon niet opdagen op afgesproken tijdstip. En die komen opdagen proberen dan alsnog af te dingen en lopen weg als je daar niet in meegaat.
Marktplaats wil een site zijn waar een particulier zijn overbodig geworden spullen kan verkopen. Die particulier heeft slechts eens in de zoveel tijd iets te koop, dus hij zal nooit een betrouwbare goede beoordeling kunnen opbouwen.
Een beoordelingssysteem bevoordeeld professionele handelaars, want wanneer je kunt kiezen tussen twee aanbieders die vier jaar 'actief' zijn, de ene met 100 goede beoordelingen en de ander met twee goede beoordelingen, dan ga je voor die handelaar met 100 goede beoordelingen. Terwijl die particulier die na zijn bankstel en zijn eethoek ook zijn bed wil verkopen eindeloos zit te wachten op een redelijk bod.
En wanneer je een zeikert krijgt die aan de deur nog twee tientjes af wil dingen en je een slechte beoordeling geeft omdat je daar niet op in wil gaan, dan komt het met je beoordeling ook nooit meer goed als particulier.
beoordelingen kunnen ook vervalst worden
Beoordelingen geven schijnveiligheid.
In het artikel staat dat hij zich richtte op mensen die bepaalde zaken zochten. Op die manier kan je makkelijk een beoordelingssysteem omzeilen.
Ik ben ook niet te spreken over marktplaats. Vanuit hun kant kan er veel meer gedaan worden om enige veiligheid te waarborgen. Naast een beoordelingssysteem kan er ook gezorgd worden voor een betere betalingsvorm. Net als bij Ebay. Het hele betalingsgedeelte gaat om Marktplaats heen.

Maar laat dit een goed voorbeeld zijn voor andere oplichters die actief zijn op marktplaats. Prima straf.
Marktplaats heeft recent een betaalsysteem geïntroduceerd. Ik gebruik zelf meestal een ING betaalopdracht als ik iets verkoop en moet versturen.
Het geeft niet dezelfde bescherming als bij Ebay.
Goed dat aan deze vorm van pure oplichterij eens iets gedaan wordt. Een voorbeeld voor de andere sjacheraars zonder scrupules die denken dat online misdrijven niet zo'n kwaad kunnen.
Marktplaats zelf zou er eens iets aan moeten doen, bijvoorbeeld door mensen kopers/verkopers te laten beoordelen. Je kunt nu alleen maar zien hoe oud een account is.

Ik vindt het strontvevelend dat zowel kopers als verkopers het allemaal maar vrijblijvend vinden: Verkopers die nadat de koop gesloten is het 'toch maar aan iemand anders verkocht hebben', kopers die biedingen doen (waardoor andere bieders afhaken) en pas daarna gaan informeren of het product eigenlijk wel aan hun wensen voldoet, of als je dat bod accepteert (en er dus een overeenkomst is) niet meer reageren, of dagen later zeggen "ik heb toch wat anders gekocht", of gewoonweg niet komen opdagen en sowieso nooit het fatsoen lijken te hebben om zichzelf af te melden.
Het is goed dat er blijkbaar wel een kans bestaat dat je gepakt en berecht wordt als je mensen via internet belazerd. Tot op heden had ik vaak het idee dat er weinig mee gebeurde.
Overigens wel sneu dat ook in Nederland de slachtoffers van dit soort praktijken gaan hengelen naar extra 'compensatie'. Sinds wanneer zijn dit soort Amerikaanse praktijken naar Nederland overgewaaid?
De slachtoffers hebben er ook concreet, en deels mogelijk blijvend (vertrouwen) ongemak van. Daar had best wat (250 euro om een keer lekker chique uit te eten) tegenover mogen staan.
Als je daar eenmaal aan begint dan zit je binnen no-time opgescheept met Amerikaanse praktijken waar men gecompenseerd wil worden voor de meest absurde dingen (inclusief exorbitante vergoedingen).
Als mij zoiets overkomt dan is het voor voldoende 'compensatie' als iemand veroordeeld wordt en rechtstreekse materiële zaken vergoed zijn.
Ja, dan krijg je dit soort dingen: $417 miljoen schadevergoeding. |:(
Daar zijn we zelf bij.

Er is wel een tussenweg tussen "Amerikaanse toestanden" en helemaal in de kou staan. Ik heb het over maar 250 euro hè. Vind ik echt niet royaal nadat je slachtoffer bent. Bovendien zal een particuliere dader geen miljoenen kúnnen betalen dus da's ook gewoon niet aan de orde.

Edit: is het feit dat we hier rechters gebruiken ipv een jury niet al een waarborg tegen die excessen?
Daarom wordt er hier ook zo slap gestraft. Hier krijgt men tien keer een lullig taakstrafje "echt de laatste kans" omdat men een slechte jeugd heeft gehad en zegt spijt te hebben... Dat lijkt me voldoende waarborg tegen Amerikaanse toestanden

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 22 augustus 2017 14:01]

Een paar jaar geleden een Vita gekocht van een "Nederlandse dame". Gezien ik erg gehaast was (ging op reis vertrekken en wou hem graag nog meenemen) mijn gezonde verstand vergeten te gebruiken.

Uiteindelijk alles aangegeven bij de politie. Ze hadden al verschillende zaken lopen en konden ook een verband zien tussen enkele zaken maar hebben uiteindelijk alles moeten seponeren. De hele molen in gang zetten voor minder dan 200 euro is nutteloos en net daarom ontspringen de meeste gluiperds de dans.

Nog steeds erg zuur.
Negen maanden voor ¤900 vind ik eigenlijk wel heel erg veel.
Zie liever dat hij ¤1800 terugbetaald. Kan hij dit niet opbrengen dan het liefst met arbeid terugbetalen. Uiteraard niet aan z'n lot overlaten, want dat is een voedingsbodem voor ellende.
Hoeveel kost het maatschappij om een dief voor 9 maanden op te sluiten?

- maar goed in de realiteit gaat het anders. Ik heb zelden te maken gehad met diefstal. Slechts één keer hebben ze mijn kelderbox leeggeroofd en ooit heeft een keer een klasgenootje een vuurwerkpotje uit mijn vuurwerkpakket gejat en die half uur later met mij samen afgestoken. Hij mocht van z'n ouders geen vuurwerk. Sad story... dus ik vergaf het hem. Nou dag lieve dagboek

[Reactie gewijzigd door seez op 22 augustus 2017 11:56]

Het gaat niet om die 900euro. Het gaat erom dat hij stelselmatig heeft opgelicht, daar is die straf voor. Staat toch los van het bedrag.