Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer introduceert BlackWidow Tournament Edition Chroma V2

Door , 49 reacties

Razer heeft een nieuw mechanisch gamingtoetsenbord zonder numpad geïntroduceerd. De BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 is gericht op e-sports en wordt geleverd met Razers eigen switches. Het toetsenbord krijgt een adviesprijs van 150 euro.

Het toetsenbord is een tenkeyless-model en is van rgb-verlichting voorzien die per toets aangepast kan worden. Razer claimt dat de nieuwe Instant Trigger Technology een snellere responstijd van de toetsaanslagen mogelijk maakt. Ook kan de gebruiker tien toetsen tegelijkertijd indrukken zonder dat er ghosting ontstaat. Het toetsenbord wordt geleverd met een polssteun.

Tijdens de aankoop kan de gebruiker kiezen tussen de Yellow-, Orange- en Green-switches van Razer, die ieder een ander actuatieprofiel hebben. De BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 wordt momenteel al via de webwinkel van Razer verkocht. Het bedrijf meldt dat het toetsenbord in augustus wereldwijd beschikbaar komt via overige verkoopkanalen.

Door Andrew Kambel

Stagiair nieuwsredactie

02-08-2017 • 11:45

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ik snap echt niet waar de trend vandaan komt om de numpad achterwege te laten :\
Ik gebruik werkelijk nooit het numpad. Ook niet op kantoor. Ik ben niet een hardcore gamer, maar naast wasd en omliggende toetsen gebruik je toch geen numpad??
Numpad wordt door veel gamers wel degelijk gebruikt voor het maken van keybind, macro's etc. Processen instellen om het spelverloop soepeler en sneller te laten verlopen. Voornaamste voorbeeld welke ik, uit eigen ervaring, kan noemen is de Counter-Strike serie. Hier wordt het vaak gebruikt voor het maken van keybinds waarmee je je uitrusting in een mum van tijd kan kopen en zeker op professioneel niveau komt dat veel voor.

Daarnaast, als je met cijfers werkt, los van gamen, is numpad vele malen efficiënter dan het gebruiken van de 1 tot = reeks boven aan je toetsenbord.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door CaseyWHO op 2 augustus 2017 13:53]

Voornaamste voorbeeld welke ik, uit eigen ervaring, kan noemen is de Counter-Strike serie. Hier wordt het vaak gebruikt voor het maken van keybinds waarmee je je uitrusting in een mum van tijd kan kopen en zeker op professioneel niveau komt dat veel voor.
Dit is geen reden om een toetsenbord zonder numpad niet te kopen. Ik gebruik de oude Blackwidow TE al 2 jaar en heb de buy-binds van counterstrike op de pijltjes en home/end enz. toetsen staan.
numpad heeft meer toetsen en is overzichtelijker/logischer in te delen. Laat staan dat deze soms ook anders gebruikt worden.
Ik heb zelf jarenlang een toetsenbord met zo'n indeling als deze gebruikt en puur voor het gamen vond ik het zelf echt veel fijner. Je zit door de kortere afstand tussen je handen veel ergonomischer en dat voelt op de lange duur gewoon veel rustgevender aan.

Als ik niet aan het gamen was dan greep ik wel regelmatig mis wanneer ik nummers moest invoeren hoor, dus voor gewoon thuisgebruik zou ik het voor de meeste mensen niet aanraden.

EDIT: Ik speel geen counterstrike dus daar kan ik niet over oordelen. Mijn ervaring is voornamelijk in single player games, Starcraft 2 en MOBA

[Reactie gewijzigd door HolyDemon op 2 augustus 2017 19:25]

Inderdaad ga maar eens een dag in Excel werken dan ben je zo uitgekeken de horizontale lijn van getallen dan wil je snel en met één hand de numpad gebruiken.
Als je regelmatig getalletjes in Excel zit te kloppen wel hoor. Ik koop geen toetsenbord zónder numpad, in ieder geval. Maar goed, ik sleep ook geen toetsenbord mee naar LAN parties...
Nou dat heb ik bijna 15 jaar lang wél gedaan.. Zonder numpad maakt dat het echt niet makkelijker :')
Als je geen numpad gebruikt op je kantoor terwijl je wel vaak getallen in moet voeren ben je ineffectief bezig. Ik zou me daar als werkgever aan storen: leer gebruik te maken van de tools die je hebt. Net zoals je efficient je e-mail doorwerkt, je administratie bijhoudt, je programmas schrijft...

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 2 augustus 2017 13:19]

Ik zou me er als werkgever eerder aan storen dat men met een Razer toetsenbord zit met per toets een aangepaste verlichting. De hele werk-discussie is volgens mij nutteloos over dit toetsenbord, hij is niet voor op de zaak.
Als je vaak nummers invoert (bijv op je werk) dan is dat gewoon fijner met een numpad waar alle nummers dicht bij elkaar staan ipv dat je de hele tijd links en rechts over de bovenkant van je toetsenbord moet gaan, en dan zitten daar ook nog de verschillende 'reken-tekens'(?) waar je anders 2 knoppen voor in moet drukken, al met al kun je daarmee dus sneller cijfers & berekeningen invoeren.

In gaming is een numpad ook handig, bijvoorbeeld bij spellen waar je verschillende soorten voertuigen hebt, daar is het vaak fijn om de extra controls die je nodig hebt voor een vliegtuig of helicopter op de numpad te zetten, al is het maar omdat wasd+numpad een fijnere haden-positie is dan de wasd+pijltjes.

En dan hebben we nog MMO's, waar je bij sommige spellen tientallen acties aan toetsen kunt toewijzen, daarbij is het simpelweg fijn zo veel mogelijk toetsen tot je beschikking te hebben, en een numpad is dan in het heetst van de strijd op de tast een stuk beter te gebruiken dan willekeurige karakter toetsen (master-blind-typists even daar gelaten)
TKL is ergonomischer doordat je armen minder ver uit uit elkaar hoeven wanneer je muis/keyboard gebruikt., Dus wanneer je het numeriek gedeelte niet gebruikt kan je hem net zo goed weglaten :)
Heb zelf al een aantal jaren een TKL plank. Wil niet anders meer!
Ik heb ook een klein toetsenbord gekocht om te gamen zonder num pad.

Ik gebruik het voor alle andere dingen wel, maar niet om te gamen. Met num pad kan ik het toetsenbord niet in een lekkere houding zetten omdat de rechterkant dan tegen mijn muismat aankomt.

Ik speel maar 1 spel op de pc (Unreal Tournament) en voor de rest gebruik ik het ding alleen om video's te bewerken.

Alle andere dingen doe ik op mijn laptop ook zonder num pad, maar daar mis ik deze soms wel!

Goed dat er dus een keuze is voor alle mensen!
Keuze moet er altijd zijn natuurlijk. Ik zeg ook zeker niet dat een toetsenbord zonder numpad nutteloos is. Maar alleen dat ik de trend binnen de gaming toetsenborden niet begrijp. Apple bijvoorbeeld levert al jarenlang bij een iMac standaard een (draadloos) toetsenbord zonder numpad. Werkt prima, maar voor mijn werk wel een toetsenbord met numpad aan laten schaffen.
Meer plaats voor je muis, persoonlijk vind ik dat vele malen belangrijker dan die numpad thuis.
Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken..

Maar uit eigen ervaring (zowel "casual" en als op hoog niveau competitief gamer) vind ik dit een bijzonder zwak argument. Toen ik nog competitie speelde had ik een 900x450mm muismat waar ook m'n toetsenbord op lag. Had ongeveer 50-55cm over voor het gebruik van m'n muis. Sinds ik geen competitie meer speel heb ik een kleinere muismat van 450x400mm. Ik heb zowel op mijn bureau thuis, als op tafels bij toernooien ruimte tekort gehad voor m'n muis. Terwijl ik altijd op een bijzonder lage sensitivity heb gespeeld voor mee controle. (volledige zwaai op mn muismat van pakweg 40-45cm is (slechts) een 160º draai (om en nabij). Bij 'serieuze' toernooien is ruimte per definitie geen probleem omdat daar de game-area's speciaal worden ingedeeld voor de gamers.

Wat ik probeer te zeggen, ik ken maar weinig mensen die op zo'n lage sensitivity spelen als ik, die zoveel ruimte nodig hebben dat een numpad werkelijk het verschil maakt. Dus tenzij je een bureau hebt vergelijkbaar met http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30213076/ (wat natuurlijk best kan). Zie ik absoluut geen voordelen aan zo'n ontwerp, eerder een soort marketing truc "kijk eens, voor de echte gamers". Ik zou ook geen professionele speler kunnen noemen die zoiets gebruikt :\
Dus omdat jij een groot bureau hebt vind je dit een zwak argument.. logisch...

Naast dat ik graag games speel, heb ik ook een synthesizer/midi controller op mijn bureau. Omdat het anders allemaal zo krap zou worden is zo'n tournament edition keyboard echt een uitkomst.

Met lan-parties gebruiken we allemaal een ikea tafeltje van 100x60 cm (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S29932181/). Daar is zo'n klein toetsenbord ook handig, aangezien je dan nog wat plaats hebt voor je snacks/drinks :). #gottahavethemsnacks

Kortom, mooi voor je dat je zo goed was met gamen, maar je hebt geen argument.

Peace.
Goed onderbouwd man :]
Ik heb liever een los numpad, dan maakt een tweede alleen maar overbodig.
https://www.conrad.nl/nl/...isplay-zwart-1093171.html
Het neemt minder ruimte op je/mijn bureau blad in, dat is mijn enige reden. En omdat ik het numpad nooit gebruik, is de TKL uitvoering van een toetsenbord precies wat ik wil. More More More of less :)
Dit is de nieuwste Black Widow Tournament Edition, speciaal bedoeld om mee te nemen naar toernooien en lanparties. Het numpad gedeelte is eraf gehaald omdat deze dan wat makkelijker in een tas mee te nemen is.

Als je daar geen interesse in hebt kun je ook bijvoorbeeld de Black Widow Chroma v2 kopen. Die is ook beschikbaar met Razer Orange, Razer Green of Razer Yellow switches, heeft ook een polssteun, heeft ook LED verlichting maar heeft daarnaast wel een numpad.
Een TKL bordje is vooral qua ergonomie beter. Het neemt minder ruimte in. Je armen/handen kunnen dichter bij elkaar blijven tijdens het gamen.

Het is natuurlijk afhankelijk van welke games je speelt of welke toepassingen je gebruikt of je het numpad kunt missen. Maar voor de gevallen dat je een numpad écht nodig hebt kun je altijd nog een los numpad aanschaffen. Een los numpad geeft je de voordelen van beide: TKL én numpad.
Ik vind het persoonlijk ergonomisch fijner aanvoelen als mn toetsenbord dichter bij mijn mus ligt, en ik gebruik de numpad nooit, ook is het handiger compact mee te nemen, ik kan bijv mijn toetensbord met numpad niet fatsoenlijk meenemen in mijn rugzak, terwijl de tenkeyless toetsenborden (of Toernament Edition toetsenborden) hier vrij makkelijk meekunnen, handig voor lan party's enzo :P
Mooi ding, erg tevreden met mijn blackwidow chroma.
Zou het numpad niet een twee drie opgeven.
Ik vind het er maar lelijk uitzien zonder het numpad :$ Vind de normale versie ook een stuk mooier. ~20 euro prijsverschil is niet heel veel, zou dit toetsenbord veel worden verkocht?
Lelijk, met of zonder numpad ... (waar zijn die kleurtje voor nodig?)
Eh, die kleurtjes kunnen uit, of gewoon wit? :p
Persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Razer verkoopt ook (bijna) dezelfde toetsenborden (BlackWidow) met alleen groene verlichting.
Het nut van toetsenbord verlichting in het algemeen zie je neem ik aan wel ?

Deze "kerstboom"-verlichting is denk ik met name bedoeld om niet 10 verschillende versies (kleuren) te hoeven maken, maar slechts 2; een standaardkleur en eentje die de gebruiker naar smaak kan aanpassen. En daarnaast zijn er altijd nog mensen die wél van kerstverlichting houden, en die zijn hiermee ook meteen bediend. Blijkbaar zijn de verkoopcijfers ernaar, want Razer is niet de enige fabrikant die dit doet, en er komen regelmatig nieuwe modellen uit. Als je het niet wilt, dan koop je het niet, maar ga niet andere mensen hun voorkeur proberen te ontzeggen omdat jij het "niet nodig" vindt.

Edit: Voorbeeld van mogelijk nut van die kleurtjes: https://www.youtube.com/watch?v=9lDXlrVwkEU

[Reactie gewijzigd door Terr-E op 2 augustus 2017 13:03]

Het is gewoon instelbaar, 1 kleur, geen kleur, 10 kleuren, alle toetsen een andere kleur... bedenkt het maar ;)
Komen die Razer switches niet uit dezelfde fabriek als de Kailh switches? Ik heb namelijk nog steeds sterk mijn twijfels over de kwaliteit van die switches. Cherry MX switches zijn weliswaar duurder vergeleken met Kailh maar ze gaan wel ontzettend lang mee. En ik kan maar moeilijk geloven dat de Kailh/Razer switches net zo'n lange levensduur hebben voor een veel goedkopere prijs. But correct me if Im wrong.

Edit: I was wrong, Razer gebruikt nu blijkbaar Greetech als producent van hun switches maar nog steeds vraag ik me af of deze switches de kwaliteit/levensduur van een MX Cherry switch kunnen evenaren want zoveel beter dan Kailh is Greetech niet.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 2 augustus 2017 12:11]

Nee ze zijn al wat jaren overgestapt naar Green.. nog wat dacht ik.

Greetech*

Edit: Nog even wat lopen zoeken voor de zekerheid, er zijn overal ja nee verhalen over wie de switches produceren, maar het is zeker dat Kaihua en Greetech beiden nog switches voor Razer producten maken.

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 2 augustus 2017 12:08]

Zijn ze overgestapt naar Greetech ja? Dan nog blijft mijn vraag/twijfel wel staan want Greetech is weliswaar iets beter dan Kailh maar nog steeds een merk waarbij ik me sterk afvraag of de switches wel de levensduur van een MX Cherry switch kunnen evenaren.
Ik heb net gevonden dat Razer zelf zeggen beide switches van de fabrikanten niet meer te gebruiker en produceren nu hun eigen Razer switches. Het is allemaal maar een vaag verhaal en ze moeten het even duidelijk maken voor iedereen.
Mag ik vragen waarop jij jou kwaliteit/levensduur twijfels baseert?

Als ik de spec sheets erbij pak, zit Kailh op 50 miljoen actuations, Greentech op 80 miljoen en cherry op >50 miljoen.
http://www.kailh.com/en/p...asp?Categoryid=113&rel=12
https://www.razerzone.com/eu-en/razer-mechanical-switches (ik kon zo snel geen officele spec sheet vinden)
http://cherryamericas.com/product/mx-series-2/

CHERRY is/was gewoon erg duur omdat die simpelweg ook een monopoly op de knoppen hadden en er ook een grote schaarse was een aantal jaar geleden toen de MKB hype tot stand kwam. :Y)
Ja dat Greetech en Kailh dat zelf claimen weet ik, maar ik geloof er vrij weinig van. Voor een veel lagere prijs dezelfde kwaliteit beweren te leveren en dat van bedrijven in China die zich totaal niet hoeven te verantwoorden voor hun producten op de Europese/Amerikaanse markt...mja ik kijk er met argus ogen tegenaan.
Denk niet dat die switches zoveel aan de prijs doen als ik de huidige prijzen zie.
Nou voor mij hoeft het niet, ten eerste zie ik niet echt het nut van RGB verlichting in een toetsenbord, ten tweede zou ik echt niet meer zonder numpad kunnen, ik gebruik dat ding constant, ten derde wil ik gewoon cherry switches, ten vierde mis ik de meest basis functie toetsen (audio controls) als losse toetsen, ten vijfde hoort naar mijn mening dat Fn-toets gebeuren überhaupt niet thuis op een desktop waar je ruimte hebt, voor laptops is het super handig, maar daarbuiten vind ik het vooral een geval van beknibbelen op de hardware, een paar extra knopjes kost maximaal een paar euro, en je kunt vervolgens direct functies aanroepen ipv daar weer een andere toets voor te moeten indrukken.

Al met al ben ik sowieso niet erg te spreken over Razer, heb ondertussen best veel van hun muizen en toetsenborden geprobeerd en het voelt altijd goedkoop aan.

Nou ben ik misschien ook wel verwend, ik heb zelf zo'n Das Keyboard, die aardig aan de prijs zijn, maar de kwaliteit is dan ook vijfvoud vergeleken met zon Razer toetsenbord, en knappe jongen/meid als je zo'n ding weet te verslijten.
Wat een prijs voor een stuk plastic met chinese switches.
Ik weet niet wat jouw referentiekader is, maar Razer maakt in mijn ervaring bijzonder goede toetsenborden. Ze hebben inderdaad een periode gehad met wat brakke(re) switches, maar ze waren al snel weer van die leverancier afgestapt.

Ben zelf op dit moment een bijzonder gelukkige gebruiker van een Razer BlackWidow X Chroma met groene switches. Nog geen seconde spijt van. Weet niet of m'n collega's het daar mee eens zijn overigens ;-)
Het is nog steeds veel geld. Voor 150 euro heb ik toch liever een toetsenbord met echte Cherry switches en aluminium behuizing.
Dat het veel geld is ben ik met je eens en een metalen behuizing heeft ook mijn persoonlijke voorkeur, maar om het ding af te doen als 'een stuk plastic' vind ik wel wat ver gaan :)

Overgins zijn Cherry switches (die nog steeds de naam hebben om een één of andere reden) niets beter meer dan andere merken als Razer, Gateron of Outemo. Het is voormalijk een persoonlijke voorkeur, want ze hebben allemaal net een ander gedrag.
Geen eens dye sublimated PBT keycaps :|

Heel leuk hoor ¤150, maar ik heb voor ¤90 al een toetsenbord dat volledig programeerbaar is, dye sublimated pbt toetsen die niet na een paar maanden helemaal glimmend worden, en fatsoenlijke gateron switches (geen idee wat hier in zit).

Van de grote merken zijn in mijn ogen maar een paar goede keyboard makers (ducky/filco/coolermaster) maar de custom bordjes uit China blinken toch uit in prijs kwaliteit (Magicforce68/Tada68).
Overpriced keyboard de switches op de keyboard zijn aangepaste khail switches die weer rebranded is naar razor switches. Die switches kan ik voor 22 cent per stuk halen. De bedrijf is naar goedkopere switches gegaan om nog meer winst van gamers te halen die niks van mechanische keyboard's weten.

[Reactie gewijzigd door ErenIT op 3 augustus 2017 01:31]

enig alleen compleet onbruikbaar voor mij als linkshandige gamer...

Daarnaast is het gewoon veel te duur.