Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer gaat zijn mechanische switches aan derde partijen leveren

De fabrikant van gameproducten Razer gaat zijn zelf ontworpen mechanische switches voor gametoetsenborden ook aan andere fabrikanten leveren. Daarnaast opent het bedrijf zijn Chrome-verlichting voor een koppeling met producenten van andere partijen.

Razer gaat zijn mechanische switches later dit jaar aan een kleine selectie van partners leveren voor gebruik voor toetsenborden. Welke bedrijven dat zijn maakt Razer niet bekend. Aan het eind van dit jaar moeten meer derde partijen volgen. Het bedrijf gaat zowel zijn Green Switches als de stillere Orange Switches en Yellow-modellen met activatiepunt van 1,2mm aan andere fabrikanten van toetsenborden leveren. Tot nu toe zijn de switches alleen aanwezig in Razers eigen BlackWidow-toetsenborden.

Consumenten kunnen de switches van Razer later dit jaar ook los aanschaffen, bijvoorbeeld om een eigen toetsenbord te maken. Door de markt op te gaan met zijn switches gaat het bedrijf de concurrentie aan met onder andere de Cherry- en Kailh-switches. Steeds meer fabrikanten van toetsenborden ontwikkelen echter hun eigen switches, zoals  Roccat, Logitech en HP.

Razer opent daarnaast de api van zijn Chroma-software voor rgb-verlichting. Partners van het bedrijf kunnen hun producten daarmee geschikt maken voor synchronisatie met Chroma. Onder andere MSI, NZXT, AMD, Thermaltake, Lian Li en Gigabyte gaan dat doen. De eerste producten van die fabrikanten met Razer Chroma-ondersteuning verschijnen in het vierde kwartaal van 2018.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-06-2018 • 18:28

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
Wat zijn de ervaringen van mensen die de razer switches in vergelijking met andere mechanische switches?

[Reactie gewijzigd door rain2reign op 5 juni 2018 18:36]

Welke van de tig versies? Ik ben hardstikke blij met m'n Razer toetsenbord alleen ze doen elke keer weer andere switches erin (heb deze moeten omruilen wegens de W toets die het niet meer deed) en sommige toetsenborden dat 2 verschillende in 1 hebben (was bij mijn oudere) zonder het te vermelden en zonder dat het express gedaan was voor bijv. de wasd is echt vervelend.

Razer maakt echt prachtige gear. Maar helaas moeten ze nog veel leren in quality control.
Hoe kan het prachtige gear zijn als de QC verschrikkelijk is.....
Het kan er prima uit zien, maar compleet niet werken.
Ja maar bij razer voelt het al snel goedkoop aan zodra je iets beetpakt. Inclusief hun toetsenborden. Een 50 euro sharkoon mechanisch keyboard (skiller mech sgk3 bijvoorbeeld) voelt al fors degelijker aan met een aluminium behuizing vs een 3x zo dure razer toetsenbord. Snap werkelijk waar niet waarom mensen nog in de marketing praat van razer trappen.
Ik had een Blackwidow Tournament Stealth gehad, ervaarde zelf soms wat double input. Vond de switches teleurstellend, en het geluid per switch was niet consistent met elkaar. Dit is echter al wel wat jaren geleden, dus wellicht dat ze hun product hebben verbeterd (betwijfel het, Razer muizen gingen bij mij ook snel dubbele inputs vertonen).

Met mijn Cherry MX Clears heb ik 0 issues ervaren.
Eveneens mijn topre toetsenborden.
Razer is sowieso mediocre, leuk dat hun fans op lampjes geilen maar hun producten zijn decent at best.

Opzich best zonde, maar goed voor ieder wat wils.
Ik heb nu 2 jaar de white(kheb hem wit gespoten) widow chroma, en ik vind de switches wel fijn, nog geen problemen gehad, ik heb ook de nieuwe switches in de winkel geprobeerd van de blackwidow v2 en die zijn wel fijner om mee te typen. Ik heb het over de nieuwe green switches die door een ander bedrijf is gemaakt.
De grootste teleurstelling van de Razer toetsenborden zijn de Switches.

Mijn eerste BW ging na een half jaar een ledje kapot. Nooit vervangen want ik moest daarvoor het hele keyboard terugsturen.

Mijn tweede BW (nu met de nieuwe Razer Switches) kan ik niks anders van zeggen dat het voelt als een goedkope Cherry mx knock-off.

Ik gebruik op mijn secundaire pc een cm storm quicktype met blue Switches en die zijn aanzienlijk crispier.

Mensen met brown of red Switches (en de Razer equivalent) hebben misschien andere ervaringen.
Ik weet niet hoe oud die eerst BW van je was maar bij de eerste generatie waren het sowieso gewoon Cherry switches. Mijn BW uit 2011 is echt een solide product en werkt perfect. Gewoon om de paar jaar eens de keys eraf gehaald en de boel schoongemaakt.
Ik heb de Blackwidow V2 met green switches en vind deze een stuk fijner dan Cherry. Je hoort en voelt een duidelijke en consistente klik, maar deze is minder hard en luid dan die van de Cherry. Dit was ook de voornaamste reden waarom ik hem gekocht heb en het bevalt prima. Zowel met gamen als met het typen van paper’s.
2014 toetsenbord met razer greens merk wel dat die soms double input geeft wat echt per key soms random is sommige weken doet die het zonder problemen en dan zit ik opeens een maand lang met een G toets die double input geeft.
Nou er lag een demo bordje bij de mediamarkt in amerfoort waarvan de 3e switch niet niet deed behalve als je obseen hard drukte
Ik vind de exemplaren die in mijn Black Widow plank zitten/zaten inferieur aan Cherry.
Twee exemplaren gehad in beide gevallen gingen er op een goed moment switches stuk, wat grappig is wat de houdbaarheid adverteren ze o.a. mee.

Volgens mij is Razer die dingen gewoon zelf gaan produceren omdat dat goedkoper is met die volume's die ze wegzetten en is al die marketing er omheen gewoon ongegeneerd geleuter.
Geloof er niets van dat ze jaren met R&D bezig zijn geweest om een switch te verbeteren die niet voor al decennialang beproef is.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 6 juni 2018 12:56]

Ik heb een blackwidow 2016 tournament edition met razer green switches, en ik ben heel erg tevreden. Die hybride dingen moet je ver van weg blijven. Hopeloos inconsistent en zelfs de keys zelfs zijn gevoelig voor de plaats van aanslag.
Maar de green switches zijn echt heel heel erg fijn. Consistent, precies, snel en lekkere travel. Dus ja, heel goed. Niet erg verschillend van de cherries.. en dat is goed, want dat is toch de industrie standaard.
*edit*
Ik gebruik mijn toetsen alleen om te programmeren en niet om te gamen. en dat is zeker geen overbodige luxe. Sinds ik dit keyboard heb maak ik stukken minder slordige typos. Het is zelfs een sport geworden om lekker over het keyboard te dansen zonder de toetsen volledige te depressen. heel prettig, en mijn snelheid is zo'n 10~20 procent hoger dan op enig membraan toetsenbord. Goede kans dat het op een cherry net zo goed is, maar als je net zo goed presteerd (minstens) als cherries, doe je het gewoon goed.
*/edit*

[Reactie gewijzigd door xipetotec op 6 juni 2018 16:56]

Ik ben zeer tevreden met de romer g switches van Logitech. Laat deze aan mij voorbij gaan.1.2 is leuk voor gaming maar niet voor typen. Puur gamers toestenbord dus. Heb liever eentje die voor alles redelijk goed is.

Wel mooi dat er wat concurrentie en keuze komt. Alleen maar goed voor de consument. ;)
Hier zeer ontevreden ovder de Romer-G switches van Logitech.
2 G910 toetsenborden krijgen beiden precies na 2 jaar het probleem dat bepaalde toetsen dubbel of 3 voudig worden geregistreerd.
En ondanks een hoop marketing blaat over
ongeëvenaarde kwaliteit en duurzaamheid
en 70 miljoen aanslagen, hebben ze het lef om zichzelf strak aan de 2 jaar garantie termijn te houden.
Sta je dan, met bijna voor ¤400 aan 2 toetsenborden, 26 maanden oud, rijp voor de recycling.
Het waren hier de duurste toetsenborden ooit, met tevens de kortste levensduur ooit.
Mijn g15 doet het zelfs nog steeds.Ook het schermpje nog steeds goed. Ik heb onlangs eentje gekocht met de romer g switches dus even afwachten wat er na 2 jaar gebeurt. Cherry switches zijn wel erg degelijk. Ik heb ook een toetsenbord van Cherry met de voorloper van de Cherry red enz. en die typt nog steeds erg goed.

Al mijn toetsenborden doen het nog gewoon. Ik ram er ook niet asociaal hard op, zoals sommigen tijdens gamen doen.

Ik heb wel al meerdere Razer toestenborden zien sneuvelen in mijn omgeving. Ik heb toch het idee dat ze minder van kwaliteit zijn dan van Logitech of Cherry!

Ik vind de Romer G switches wel lekker typen maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Met een actuatiepunt van 1.2mm is het erg kort en typt het zoals sommige laptop toetsenborden en dat vind ik persoonlijk wat minder typen.

Wat Logitech wel beter heeft dan Cherry of Razer is het licht onder de toetsen. Die blijven ook mooi onder de toetsen en hebben niet zoveel strooilicht als Cherry bijv.

De borden van Corsair zijn overigens ook erg populair onder gamers maar die maakt weer gebruik van Cherry toetsen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 5 juni 2018 19:06]

Zelf zweer ik nog altijd bij de scissor switches van mijn 15 jaar oude Logitech UltraX's (zowel thuis als op kantoor) die nog altijd uitstekend werkt. Beste tobo ooit, schandalig dat ze die al tijden niet meer maken.
Zijn deze switches vergelijkbaar als de Logitech Craft?
Ik ben al paar maanden aan het zoeken naar de ideale toetsenbord en ik heb een hekel aan lawaaierige toetsenborden. Ik heb tot vorige week een MSI gaming laptop gehad met low profile mechanische toetsenbord van Steelseries. Ik werd gek van het geluid en heb de laptop binnen 30 dagen geretourneerd.
Helaas wordt de markt overspoeld/gedomineerd door mechanische toetsenborden.

Wat ik zoek zijn kwalitatief goede toetsenborden die stil zijn. Het mag low profile zijn, want ik game al zeker 10 jaar op laptops. Maar dit is geen vereiste. Het liefste een verlicht toetsenbord zonder RGB kermis, wel met numerieke gedeelte en een volume knop of schijf, welke niet bedient hoeft te worden door middel van FN toetsen = omslachtig en werkt trager.

Lijkt me niet veel gevraagd. Maar hoe meer reviews ik lees hoe moeilijker het wordt.
Waar ik wel oren naar heb zijn Topre silent switches maar deze zijn niet (meer) in Nederland te verkrijgen. Ze worden als zeer exclusief gezien. Via import wel te verkrijgen maar zelf ben ik hier niet zo'n voorstander van. Topre switches werken als mechanische toetsenborden maar worden gedempt door rubber(enmat).

[Reactie gewijzigd door aliberto op 6 juni 2018 05:00]

Ben ik ook naar op zoek. Mijn (autistische) partner kan niet tegen het geluid van mechanisch toetsenbord, en onze pasgeborene wordt er ook nog wel 'ns wakker van. En ik ga niet terug naar membraan, en ook het niet volledig indrukken van de toetsen werkt niet goed omdat ik dan veel langzamer type. Dus tja, ben op zoek naar een oplossing. Heb o-ringen gekocht voor m'n Razer BlackWidow Ultimate Stealth. Hopelijk passen ze en maakt het het iets minder. Ik wil er namelijk best wat geld aan uitgeven maar dan moet het wel het probleem oplossen.
Is daar niet (uiteindelijk) de K740 voor in plaats gekomen ? Deze heb ik nu tijdelijk in gebruik, afgezien van de ontbrekende RGB verlichting, vind ik dit persoonlijk wel een fijner toetsenbord om veel text te verzetten.
[offtopic]
Ja, de G15 heb ik zelf ook gehad, het eerste model, dus met blauwe verlichting en inklapbaar scherm.
Heeft het hier ruim 9 jaar uitgehouden, en doet het nog steeds goed. Geen mechanische poespas, gewoon el cheapo membraan, blijkt dan toch duurzamer te zijn.
Ik gebruik ook nog steeds de G15. Ik heb hem inmiddels ook al zo'n 10 jaar en hij typt nog als vanouds. Het enige nadeel is dat de verf slijt op de plek waar ik mijn handpalm op rust (onder de linker crtl toets).

[Reactie gewijzigd door syphx op 5 juni 2018 19:15]

Dat heb ik ook. Verder typt het nog als vanouds. ;)
LOL, we zullen zien. Die oude G toetsenborden zijn inderdaad erg degelijk. De mijne typt nog als nieuw en het scherm is ook nog als nieuw, zeker ook al 9 jaar of ouder. Ook de eerste serie... ;)
Heb zelf een Corsair k70 rapidfire (een van de goedkopere die ik op dat moment vond waarvan ik het merk nog kende) en het was ff aanpassen komend van een membrane toetsenbord maar ik vind het wel makkelijk typen ondanks de 1.2mm actuatietoestand. Ik zou eens een eentje moeten proberen met een normale actuatietoestand om het verschil zelf te ervaren. (vind zelf dat er soms te rap een aanslag geregistreerd wordt dus met iets meer dan 1.2mm is dat misschien wel opgelost)
Maar om het met een laptop te vergelijken? De laptops die ik al in handen gehad hebben zijn toch echt veel erger dan een gewoon membrane toetsenbord. Zelfs een macbook die altijd geprezen wordt voor de kwaliteit van het typen (al weet ik niet of het voor dat specifiek model ook zo hoorde te zijn) trok werkelijk nergens op. Ik weet dat er een paar laptops zijn die een deftig toetsenbord zouden hebben, maar nog niet in handen gehad, afaik zijn die wel serieus in de minderheid.
Ik heb een bord met Cherry Brown switches en die hebben een 2mm travel en na het actuatie punt nog 4mm totdat je de bodem raakt dus een totale travel van 6mm. Vind ik wel lekker omdat mijn vingers vaak op het bord rusten omdat ik met tien vingers type en dan wil je niet dat je per ongeluk aanslagen geregistreerd krijgt. Ook type je stiller omdat je lang niet altijd de boden vol raakt. Kan je ook oplossen met sileconen ringetjes natuurlijk. Brown switches hebben net even iets meer weerstand voordat je het acceratie punt bereikt terwijl er na de weerstand even wegvalt, zodat je stopt met drukken. Je voelt de aanslag als het ware echt aankomen en wanner die plaats vind.

Een moderne Kailh heeft een korte travel maar ook na het actatie punt een korte weg over voordat je de bodem raakt, dus een totale travel van 3.5mm. Lijkt me dat je toestenbord dan veel meer geluid maakt, je raakt dan altijd wel de bodem op volle snelheid. Of het echt een voordeel biedt met spelen durf ik niet te zeggen. Lijkt me dat de verschillen in timing echt minimaal zijn.

Maar goed, wat je lekker vind typen is echt een kwestie van smaak. Bij de betere computer winkel kan je verschillende borden uitproberen en dan kom je er vanzelf wel achter wat je lekker aan vind voelen.

Laptops hebben zelden switches, op zich logisch aangezien al jaren de trend is een laptop zo dun mogelijk te maken. Sowieso heb ik altijd moeite met de beperkte ruimte op mijn laptop toetsenbord, lange stukken tikken op mijn PC is echt een stuk fijner.
Ik heb geleerd (met dit keyboard) van mijn vingers "zachter" op de keys te laten rusten want anders had ik inderdaad een aantal ongewenste registraties.
De actuatie was geen reden voor aankoop, het was gewoon een van de goedkoopste mechanische keyboards op de webshop waar ik mijn pc onderdelen ging kopen, van een merk dat ik herkende.

Een "betere" computerwinkel heb ik hier niet in de buurt. In grotere steden ook nog geen tegengekomen maar ook niet naar gezocht. De dichtste die ik weet zijn is anderhalf uur of zo met de auto van hier. Testen was dus niet mogelijk voor mij, anders had ik misschien voor een ander gegaan, want tijdens het moe zijn of niet-nuchter zijn is het wat lastiger om op het "zacht" rusten te letten :)

Ik vind typen op een laptop echt verschrikkelijk. Zeker als je in command line zit of wat zit te scripten, zitten alle nuttige keys op zo'n rare plaatsen en altijd ergens elders. Goed voor een google search entry te typen maar verder wacht ik wel tot ik aan een beter toetsenbord zit.
Ik heb een 8 jaar oude Filco met cherry MX blues. Ik schat dat intern het toutsenbord voor 15% uit as bestaat door een slechte rook gewoonte van mij. Alles werkt nog gewoon. Wat mij betreft is de cherry-key gewoon de boss-key. Filco is daarnaast (Toen in elk geval wel getuige dit plankje (Anekdotisch i know) ) een triple-A merk. Geen toetsen die kaal worden of dat soort ellende wat ik met WASD op mijn vorige toetsenbord al na een half jaar had. Volgende keer koop ik er gewoon weer een. Als dat moment ooit nog komt. De enige slijtage die ik zie zijn dat de toetsen wat meer zijn gaan glimmen.
Voor de mensen die keychatter ervaren ( dubbele registratie) : haal de keycap eraf en laat een druppeltje Isopropyl alcohol in de key vallen terwijl je deze indrukt , heeft bij mij geholpen in elk geval.
Dank je, goeie tip! ;)
Isopropyl alcohol is een soort oplosmiddel?!
  • Als ontsmettingsmiddel in de gezondheidszorg.
  • Een veelgebruikt huishoudelijk oplosmiddel, bijvoorbeeld voor het schoonmaken van brillenglazen.
  • Reiniging van drukvlakken in de grafische industrie.
  • Als reiniger van glasvezels (Fiber Optic Cleaning Alcohol)
  • Hoogzuiver >99.8%
Dan lijkt het erop dat je toets blijft plakken. Een goedkope toestenbordbeschermer van een paar euro kan daar ook al goed tegen helpen. Geen stof onder de toetsen. ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 5 juni 2018 19:15]

Of siliconenspray?
siliconenspray trekt juist stof aan, is mijn ervaring.

Ik denk dat je dan beter dit kunt gebruiken:
WD40 Droogsmeerspray met PTFE
Dat zou ik dus nooit in een toetsenbord spuiten. WD40 is een smeermiddel voor metalen dingen zoals een slot. Isopropyl alcohol kan gebruikt worden als schoonmaakmiddel dat vuil kan oplossen en daarna nagenoeg verdampt zonder een residu achter te laten.
Eerst oplossen en dan verdampen.... daarme blijft het vuil gewoon weer achter.

Oplossen en daarna verwijderen of doorspoelen is het beste. Wel in een geventileerde ruimte of lekker buiten!
Klopt helemaal , er zit gewoon iets van stof/vuil onder de toets denk ik , kan inderdaad dat hij daardoor iets blijft plakken. Ik had er last van op m'n Logitech G710 bij twee toetsen, druppeltje alcohol erop en ze werkten weer.
Een goedkope toestenbordbeschermer van een paar euro kan daar ook al goed tegen helpen. Geen stof onder de toetsen. ;)
Die zat bij mijn filco.. maar wie doet dat nou? Ik bedoel het als serieuze vraag, niet als steek onder water. Zelf ben ik iemand die daar in elk geval helemaal niet op let en ik zou het gegarandeerd 9 van de 10 keer vergeten. :(
Ik heb zelf alleen ervaring met de Razor Greens (tactile en clicky, zoals de cherry mx blues) en de cherry mx reds (linear). Twee hele verschillende soorten switches dus, waardoor een vergelijking niet heel zinvol is. Maar voor wat het waard is: ben heel tevreden met de greens, typt heerlijk en gamet ook prima. De reds waren fijn om op te gamen, maar ik vond ze niet prettig om op te typen. Ik miste feedback.
Zie, dat zeg ik hierboven ook al. Dat activatiepunt van 1.2mm is te kort voor lekker typen. ;)
Overigens merk ik nog niet zoveel van het voordeel van mijn snellere gaming toetsenbord...Meer te maken met de muis voor schieten e.d.
Moet nog eens een muis hebben met wat meer knoppen voor sneller wisselen van wapens, dat geeft mijns inziens meer voordeel dan de 1.2 vs 1.8 discussie over het actuatiepunt. :)

Mijns inziens is 1.8 wel goed voor typen en 1.2 te kort.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 5 juni 2018 19:07]

Het is Kailh, niet Khail.
Zijn er eigenlijk een beetje normale ('zakelijke') ergonomische toetsenborden met mechanische toetsen!? Ik zie ze iig nooit.
De Cherry MX Board 3.0 is aardig sober en misstaat zeker niet op een werkplek.

Ducky en Coolermaster maken ook beiden prima acceptabel uitziende sobere bordjes