Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Roccat introduceert zelf ontworpen switch voor mechanische toetsenborden

Roccat onthult zijn Titan-switches. Het Duitse bedrijf heeft de switches vanaf de grond af ontworpen. Roccat heeft zich naar eigen zeggen vooral op de snelheid, responsiviteit en 'het gevoel' van het indrukken van een toets gericht.

Roccat heeft voor zijn Titan Switches voor een actuatiepunt van 1,8mm gekozen. Dit punt houdt verband met de afstand die de switch bij het indrukken moet afleggen om een input te registreren. Ter vergelijking: bij de Cherry MX Red-, Black- en Blue-switches is die afstand 2mm, bij de Cherry MX Speed 1,2mm. De Titan heeft een travelafstand van 3,6mm.

Het Duitse bedrijf heeft zich daarnaast op het 'debouncen' gericht. Volgens het bedrijf hebben de switches de neiging tot bouncen, of stuiteren op het elektrische contact, waardoor een toetsaanslag niet, of meerdere keren geregistreerd kan worden. Firmware is hier op aangepast, maar zorgt daarbij wel voor enige vertraging, aldus Roccat.

Het bedrijf claimt het stuiteren mechanisch tot een minimum te beperken en de firmware zou hier voordeel uit halen door de toetsaanslag eerder te registreren. De behuizing van de switch is volgens het bedrijf robuust en transparant, om de ledverlichting tot zijn recht te laten komen. Die verlichting werkt samen met Roccats AIMO-software voor de bediening.

Het bedrijf maakt nog geen toetsenborden bekend die met de Titan-switches uitgerust zijn. Steeds meer fabrikanten van gameproducten ontwerpen hun eigen switches. Onder andere Creative, Logitech, Razer en HP gingen Roccat voor.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

31-05-2018 • 18:58

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Ik vind die Cherry MX (red) switches vooral overgewaardeerd! Na jaren lang op een Roccat Arvo toetsenbord gewerkt te hebben, die cola, peuken en rage te verduren kreeg, werkt het toestel nog steeds perfect.

Dat kon ik niet zeggen van mijn eerste Ducky Mini MX RED. Na slechts 1 accident met een cocktail met suiker plakten de toetsen aan elkaar. Na verschillende keren alles uit elkaar te halen en uren weken in water, alcohol en rijst was het probleem verholpen. Een membraan toetsenbord is niet zo gevoelig! Ook al zeggen alle Youtubers, reviewers dat mechanische switches het van het zijn. Ik vind het overroepen troep.

En dan heb ik het nog niet eens over het helse geluid dat ze produceren. Je bent verplicht om rubberen O ringen te bestellen om het toch nog iets aangenaam te maken voor de mensen rondom je heen en je zelf.

Het klinkt allemaal cool maar in de praktijk ben je beter af.
Is Cherry MX Red net niet de stille versie van mechanische switches ala MX Blue? Ik kocht om die reden een Steelseries M500 MX Red en die is heel stil, of althans niet luider dan een membraantoetsenbord.

Wellicht heb je wel gelijk dat mechanische toetsenborden overgewaardeerd zijn tegenover membraan.
Ik vind mechanische switches gewoon veel fijner typen. Het geluid en het gevoel.

Ze zijn wel degelijk meer durable, maar niet zo veel als mensen zeggen.
Hoe zit het met het geluid van deze switches?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een mechanisch toetsenbord die ik zowel voor gaming als werk (coderen) kan gebruiken... zonder dat mijn collegas gek worden van het getyp :)

Zelfs de stilste variant van de MX switches is nog best 'luid' vergeleken met de mac toetsenborden van de rest die nagenoeg geen geluid maken.
http://www.coolermaster.c...l/keyboards/novatouchtkl/

Als je die nog kan krijgen heb je een keyboard die zo lekker typt dat het lijkt dat je op wolken aan het typen bent en daarnaast is het nog een game keyboard ook zonder de irritante kliks
We krijgen inderdaad nog steeds veel vragen over de Novatouch maar ook voor ons is hij niet meer verkrijgbaar helaas.

Die ene keer dat er een RMA op kantoor binnenkomt ontstaat er een serieus gevecht tussen de werknemers. ;)
Ik zou gewone reds / browns proberen met rubber domes.
Het is nomaal niet de toetsen die je hoort maar het doordrukken van de key totdat deze iets raakt. dat maakt het gehele geluid.
Moet je maar eens de toetsen aanslaan totdat je voelt dat deze actureerd, en dan direct weer omhoog. (reds voel je niet browns wel.)
Dat een mechanisch toetsenbord (te) veel geluid maakt is meer een PEBCAK.

Op een rubber dome toetsenbord registreert een toets als je deze helemaal indrukt. De term hiervoor is "bottoming out": de toets raakt de basis van het toetsenbord. Met rubber domes is dat geen probleem: je drukt je toets in zacht plastic/"rubber" wat het meeste geluid absorbeert. Dat is ook waarom rubber domes zo "mushy" voelen en wat de aantrekkingskracht van mechanische toetsenborden is: je weet niet precies of een toets is geregistreerd totdat je hem helemaal hebt ingedrukt.

Met mechanische toetsen zit er een stukje ruimte tussen het moment dat de toets registreert (actuation point) en dat de toets de onderkant van het toetsenbord raakt. Als je op een mechanisch toetsenbord typt zoals op een rubber dome toetsenbord, dan maakt dat gigantisch veel kabaal omdat de toetsen continue vol tegen de onderkant aan rammen zonder enige vorm van demping.

Maar als je op een mechanisch toetsenbord typt zoals het hoort, dus de toets indrukken tot het actuatie punt en hem daarna loslaat hoor je enkel de switch. Met blues heb je dan nog steeds kabaal, maar op browns of blacks hoor je bijna niets.

Je kan dit (gedeeltelijk) oplossen door o-ringen tussen de toets en de switch te plaatsen die dan de toets dempt, maar tenzij je je manier van typen aanpast zal dit nooit zo stil zijn als met rubber domes.
Maak zelf gebruik van de G413 (Logitech) op werk. Heeft wel een klik geluid, maar is niet luid. De verlichting is uit te zetten. Wat overige functies verborgen als "FN" toetsen en heeft een usb poort naast de kabel ingang. Prima ding.

Thuis de iets luxere uitvoering: G810.

Gebruiken Romer-G toetsen. Heb me laten vertellen dat dat vergelijkbaar is met Cherry Brown (geen ervaring mee).
Iets stiller standaard en het typen is wat lekkerder dan op de Cherry mx series. Dus als universeel toetsenbord schat ik de Romer G switches wat hoger in dan de Cherry. Die zijn puur op gaming afgestemd.
Dat lees je ook vaak in reviews tussen de verschillende toetsenborden, Cherry puur voor gaming en Romer G als beste all-round toetsenbord.
Wat betreft geluid wordt je niet blij als iedere collega om je heen met een mechanisch toetsenbord werkt, kan ik je vertellen vanaf een Corsair Strafe toetsenbord met MX Red switches. Zou het afraden, tenzij je een eigen kantoor hebt :)

Ik heb jaren de Microsoft Sidewinder X6 gebruikt die 'domes' gebruiken en dat doet toch niet onder voor een mechanisch toetsenbord, maar wel veel stiller en lagere toetsen.
Cherry mx silent is zelfs stiller dan de logitech romer. Toetsen worden net iets stroever maar daar wen je super snel aan. Groeten
De Corsair mx yellow is wellicht wat voor je, gisteren de toetsaanslag geprobeerd en is heel erg stil.
De logitech romer switchen maken standaard al weer iets minder geluid dan de cherry mx series switches. Je hebt overigens ook nog een silent variant van de mx switches. ;)
Goed om te zien dat er nog onderzoek wordt gedaan naar nieuw type switches!

Persoonlijk gebruik ik al een aantal jaar cherry switches (rood), en ben daar tot nu toe niet echt tevreden mee.
Ze typen heerlijk maar de levensduur is om te huilen bij intensief dagelijks gebruik.
(3 toetsenborden in 4 jaar stuk, dat gebeurde bij domes nooit.. Wel allemaal onder garantie vervangen overigens.)

Helaas zijn de meeste nieuwe ontwerpen wel gebaseerd op het cherry ontwerp, met dezelfde zwakke plekken.
Uit het filmpje en de plaatjes kan ik niet echt opmaken of dat hier ook het geval is.
Ik wacht met spanning op de eerste bordjes met deze switches.
> Ze typen heerlijk maar de levensduur is om te huilen bij intensief dagelijks gebruik.

Hoe dan?

Ik heb in 2012 2 Das Keyboard Model S' gekocht: 1tje met cherry blues voor thuis en 1tje met cherry browns (en rode o-rings) op werk (software development). Nu zijn dit voor mechanische toetsenborden meer entry modellen, je kan veel verder gaan als je naar bijvoorbeeld ducky's kijkt.

Nu zijn dit ramplanken die echt intensief gebruikt worden: op de blues heb ik jaren starcraft 2 gespeeld met iets van 160-180 apm, dat zijn een hoop repetitieve toetsaanslagen! En de browns develop ik dus al jaren op. Behalve dat sommige toetsen niet goed meer klikken op het blues toetsenbord door meerdere ongelukjes met vloeistoffen is er met de toetsregistratie niets aan de hand. Vooral de S en Z op m'n toetsenbord klinken nu meer als cherry browns dan blues, maar typen nog steeds hetzelfde met dezelfde actuatiekracht.

Ook collegas en vrienden met cherry-mx mechanische toetsenborden, van razer, corsair of duurdere "niche" merken: het grootste faalpunt zijn de keycaps die afbreken of slijten, corrosie door vloeistof of software issues met de firmware van de toetsenborden (vooral die corsair RGB dingen).

Maar dat de switches zelf kapot gaan onder normaal gebruik heb ik zelf nog geen een keer gezien. Natuurlijk is de sample size niet zo heel groot (misschien 40 verschillende keyboards?), maar ik kan hier niets van terugvinden in mijn eigen ervaringen.
Dat is bizar! Ik tik dit nu op een oud toetsenbord dat ik 8 jaar geleden bij de kringloop heb gekocht en sindsdien elke dag gebruikt. En ik heb het niet ontzien, ook omdat het maar 3 euro kostte. Toch werkt het nog altijd perfect. Ook zijn de letters niet afgesleten.
Zeker bizar, voor ik mijn eerste mechanische keyboard kocht had ik een Logitech G15 en die heeft het 10 jaar prima gedaan (en doet het nu nog steeds)

Geen idee of ik de enige ben met dit probleem..
Bij mij werken na een tijd sommige toetsen gewoon niet meer.
En niet eens perse de toetsen die veel gebruikt worden, zo was het bij mijn eerste de 0 op de numpad.

Op dit moment heb ik een Ducky met red switches, die is in januari onder garantie vervangen, en de . de S en D beginnen nu al te haperen(erg vervelend in games).

Helaas is terug gaan naar domes ook geen optie, als je eenmaal aan mechanisch gewend bent.
Ducky gebruikt (in geval van mijn Ducky Go 2) Cherry MX switches. Je kunt deze switches eenvoudig open maken en het binnenwerk vervangen door die van een andere switch. Kun je hiermee niet op een snelle manier je toetsenbord een nieuw leven inblazen.

https://m.youtube.com/watch?v=bLBXxzmuA_Q

[Reactie gewijzigd door Sepio op 1 juni 2018 04:35]

Thanks! Ga ik onthouden voor na de garantie ;)
(Filmpje is van board mounted switches, ducky is plate mounted)

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 1 juni 2018 00:26]

Ik ben ook een "groot" gebruiker van cherry mx red. Echter heb ik niet de ervaring die jij ermee hebt. Heb een QPAD MK-85 de afgelopen 5.5 jaar gebruikt en het enige probleem was dat er soms een toetsaanslag bleef hangen. Dit was echter niet de switch maar een bug in de keyboard firmware. Ik heb dit toetsenbord 2 weken geleden vervangen voor een Corsair Strafe met silent red cherry mx. Reden van vervanging was dat de rubbercoating op het oude toetsenbord heel lastig stofvrij/schoon te maken was en dit mij na al die jaren steeds meer ging ergeren. Met mijn huidige silent red toetsenbord ben ik erg tevreden :). Mogelijk heb je net een slechte batch met mx red gehad? Op werk gebruik ik een tenkeyless corsair K65 compact ook al enkele jaren zonder enig probleem (gebruik is elke dag 8 uur op de K65 en +/- 4 uur op de MK-85/Strafe).
Mijn Ducky is na 6 jaar nog steeds als nieuw, en ik heb 'm toch best wel vaak koffie gevoerd.
Heb onderhand ook al jaren een ducky, deze gebruik ik tegenwoordig op kantoor. Krijgt dus bijna 40 uur per week aan typen te verduren. Thuis gebruik ik een ander merk, maar zelfde switches (Mx Browns, Roccat Ryos MK FX). Die toetsenborden gaan het denk ik ook nog wel een tijd uithouden ook.
Ducky is een redelijk gerespecteerd merk binnen de toetsenbord community. Het is zeker geen hhkb maar ik zou het woord meuk toch voor corsair, razer etc. reserveren
Waarom zou Ducky "meuk" zijn?
Heb zelf een Ducky Shine 4 met Cherry Blue toetsen. Maken meer kabaal, maar goede tactiele feedback. Komt wat mij betreft nog het dichste in de buurt bij die oude ramplanken van IBM uit de jaren '80.
Ik vind de blacks meer lijken op de buckling springs dan de blue's. En ik typ al een jaartje of 2 op een IBM model M uit 1986.

Ik vind persoonlijk brown het fijnste als ik Buckeling spings niet meereken.
Heb al 2 jaar Cherry Reds, zit de héle dag op Reddit & games, en letterlijk nog geen enkel probleem/kapotte keys gehad
Eigen switches of weer zoals Razer goedkope chinese meuk switches met een andere naam?
Ik heb hier nog een Razer met "Razer green" switches, zijn gewoon switches van het merk kailh oid. Kwaliteit is zeer ondermaats vergeleken met Cherry's.

edit: Leuk dat ik word gedownmod, maar de kans Roccat werkelijk een eigen productielijn opstart voor switches is vrij klein.

[Reactie gewijzigd door unfor op 31 mei 2018 19:53]

Dit is echt onzin, Kailh heeft tegenwoordig een zeer goede reputatie.

Wat wel een ding is, is dat je weinig hebt aan kwalitatief goede switches in een toetsenbord van lage kwaliteit, wat dan al snel aan de switches toegedicht word. En tja, Razer...
Razer is gestopt met Kailh vanwege kwaliteitsissues. Tegenwoordig gebruiken ze greetech.
Dat is jaren en jaren geleden. Kailh maakt goeie shit nu, en ze zijn ook al een tijdje super innovatief bezig.
Ik ben zelf op nieuwe razer keyboards nog geen Kailh tegengekomen, alleen greetech. Die zijn al beter dan wat er in het begin aan razers eigen switches te krijgen waren, maar nog niet op het niveau van Cherry of Gateron.

Ik vind bijvoorbeeld dat de toetsen nog steeds wat veel 'wobblen'. Kan natuurlijk ook aan de keycaps liggen, maar ik ben over het algemeen nog steeds geen fan van Razer switches. Die verkorte travel distance vind ik alleen maar irritant overigens, levert meer typfouten op. (maar da's persoonlijke voorkeur natuurlijk)
Ik ben zelf op nieuwe razer keyboards nog geen Kailh tegengekomen, alleen greetech.
Nee precies, sinds Kailh gestopt is met produceren voor Razer is de kwaliteit van Kailh's switches drastisch omhoog gegaan 8-)
Niet in mijn ogen, na een jaar heb ik last van "plak" switches, die keys dubbel registreren.
En ik heb er al meerdere moeten inspuiten met kruip-olie omdat ze niet meer goed omhoog kwamen.
Nog nooit problemen gehad met 2 andere keyboards met Cherry reds.
Als je eens wat wil doen aan het 'plakken', zoals je het omschrijft: ik denk dat je daar meer over kan vinden als je naar (de)bouncing zoekt.

Je kan het softwarematig of hardwarematig oplossen: in geval van software door registraties die vlak achter elkaar komen als een te zien, en hardwarematig met een schakeling of door de veer te controleren/terug te buigen.

Bij een muis die dubbelklikt als je het niet wil is dat niet veel werk, bij een toetsenbord ben je wel even bezig natuurlijk...
Jouw ervaring is jouw ervaring, daar valt niets op af te dingen. Maar om Kailh vandaag de dag te associëren met 'goedkope Chinese meuk' is gewoon niet eerlijk.
Ik ben eigenaar van een Corsair K70 Rapidfire. Ben gek op Corsair ivm goede kwaliteit en service/garantie.
En om heel eerlijk te zijn heb ik mijn toetsenbord al 2x terug moeten sturen ivm "Key Chattering" (1 toets dubbel of 4x registreren).
Misschien is dit een beetje een overbodige reactie maar het komt dus ook voor met Cherry Reds =).
Neemt het feit niet weg dat ik ooit van Corsair af stap.
Denk dat het meer is omdat Razer switches gewoon prima switches zijn. Granted, hun eerste generatie was inderdaad goedkope Chinese meuk, maar de huidige niet meer.
Ik heb nog nooit zulke slechte switches meegemaakt als de plank van Razer die ik hier heb: Razer Blackwidow 2014.
Misschien zijn ze in de laatste 4 jaar verbeterd maar Razer heeft met deze plank een ontzettend nare nasmaak gegeven dat ik nooit weer een Razer keyboard haal. (Of om ontopic te blijven: Een switch van een ander merk dan Cherry)

[Reactie gewijzigd door unfor op 31 mei 2018 20:20]

Ik heb hier nog een Razer met "Razer green" switches, zijn gewoon switches van het merk kailh oid.
Dat is niet waar.
https://www.tomshardware.com/news/razer-green-switches-not-kailh,30817.html
Maar ik ben blij met mijn Logitech Romer G switches.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 31 mei 2018 19:56]

Je link bevestigd dat het Kailh switches zijn.
The Razer Green switch has different specifications than any Kailh switch, and although Kailh does manufacture some of Razer's switches, it is not Razer's only manufacturing partner.
Daarnaast is Kailh zeker geen slecht merk.
Je quote het nu twee keer, maar het blijven switches die door Kailh zijn geproduceerd, en mijn ervaring met hun switch kwaliteit is ongeveer de naarste die je kunt hebben.
Het Duitse bedrijf heeft zich daarnaast op het 'debouncen' gericht. Volgens het bedrijf hebben de switches de neiging tot bouncen, of stuiteren op het elektrische contact, waardoor een toetsaanslag niet, of meerdere keren geregistreerd kan worden. Firmware is hier op aangepast, maar zorgt daarbij wel voor enige vertraging, aldus Roccat.
Waarom debounces (extra logica om, vlak na de eerste aanslag, te voorkomen dat een tweede wordt geregistreerd) voor vertraging zou moeten zorgen is mij een raadsel, maar goed.
Het bedrijf claimt het stuiteren mechanisch tot een minimum te beperken en de firmware zou hier voordeel uit halen door de toetsaanslag eerder te registreren.
Hoe ga je iets eerder registreren dan "meteen"!? En... hoe registreer je iets, na "enige vertraging", juist eerder!? Heeft iemand net iets te fanatiek marketing-blaat zitten typen? Of hebben deze switches daadwerkelijk een compleet onlogisch effect... en tegelijkertijd ook het tegenovergestelde effect!?
Wat ik dus ook niet begrijp is als ze deze switch vanuit de grond op zelf hebben ontworpen, waarom ze een probleem als 'debounchen/dubbele registraties' niet vanuit het ontwerp hebben vermeden. Het softwarematig oplossen voegt latency toe, maar dat wil je toch juist niet hebben in een mechanisch gaming toetsenbord?

Het is alsof een bedrijf dat boten bouwt een dik gat op de bodem van het ding hebben, maar een zwarte stop toevoegen bij elke aankoop :? .
Wat ik dus ook niet begrijp is als ze deze switch vanuit de grond op zelf hebben ontworpen, waarom ze een probleem als 'debounchen/dubbele registraties' niet vanuit het ontwerp hebben vermeden.
Dat komt omdat het probleem niet hardwarematig opgelost kan worden. Er zullen vast een heleboel slimme trucs zijn om het minder erg te maken, maar volledig oplossen is helaas onmogelijk. Wat een toetsenbord doet (als we een heleboel details even onder het tapijt vegen) is kijken of twee stukjes metaal contact maken, of juist niet. Bij geen contact is de toets omhoog, zodra je de toets indrukt wordt het contact gemaakt en zodra je de toets weer loslaat wordt het contact verbroken. Dat klinkt makkelijk, maar het probleem is dat de echte wereld vol met allerlei "ruis" zit. Het indrukken van een toets (laten we zeggen, op een schaal van 0 tot 5) zal lang niet altijd mooi 0, 1, 2, 3, 4, 5 zijn. Als je de toets langzaam indrukt, dan zou het best 0, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 4, 5 kunnen zijn. Okee, in dat geval gaat het nog goed: als je (bijvoorbeeld) vanaf 3 zegt dat de toets is ingedrukt dan zie je nog steeds maar één aanslag. Maar wat als je vinger, op het moment dat je op niveau 3 zit, een beetje trilt en net ietsje omhoog komt (denk eraan dat we het hier over kleine stukjes van een millimeter hebben!), dan hebben we opeens 0, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 2, 3, 4, 4, 4, 4, 5 en detecteert je toetsenbord twee aanslagen, vlak na elkaar.

Als je dit zelf wilt proberen: koop een Arduino of een Raspberry Pi, maak er een paar draadjes aan vast (dit simuleert een toets op een toetsenbord) en laat ergens het aantal gedetecteerde aanslagen zien. (Niet een ledje óf er een aanslag is, want dat knippert zo snel dat je het nog steeds niet ziet, het moet echt het aantal zijn. Let ook op dat je niet per ongeluk een io library gebruikt met ingebouwde debouncing!) Doe de draadjes tegen elkaar en weer los en probeer de teller met één stapje tegelijk op te laten lopen. Het is niet zo moeilijk dat het helemaal niet lukt, maar het is wel ontzettend lastig om het betrouwbaar te doen. Met andere woorden: het is simpel genoeg om een toetsenbord te maken dat meestal één aanslag per keer detecteert (en af en toe een dubbele), maar dat zou niemand kopen. En tenzij je super goed oplet zal het je niet lukken om (in stapjes van één) naar de honderd te tellen... en in een normale zin zitten toch al snel honderd letters, dus dat komt overeen met één zin tikken, zonder dubbele aanslagen.
het kan wel degelijk hardwarematig opgelost worden, je hebt er alleen wat extra componenten nodig.
Je kan door een NAND Gate latch of een RC schakeling een heel goede anti-bounce schakeling maken.

Het kan ook softwarematig gedaan worden, maar dan zou het imho niet echt vertraging op hoeven leveren.

achtergrond:
http://www.ganssle.com/debouncing-pt2.htm
Je linkt naar het tweede deel (over hoe je kunt debouncen), maar het eerste deel is een prima verhaal over wat het probleem nou eigenlijk precies is; jij weet dat zo te horen al, maar zeker een aanrader voor andere mensen.

De eerste genoemde oplossing maakt gebruik van een dubbele schakelaar. Ehm ja, dat lost het probleem op, maar die dingen zijn groot en duur. In een toetsenbord, dat er meer dan honderd nodig heeft, is dat geen ideale oplossing. Maar je hebt gelijk, voor de volledigheid had ik dat eigenlijk moeten noemen.

De tweede oplossing heb ik over getwijfeld om te noemen, maar ik wou het niet te ingewikkeld maken en bovendien, als je bounces net op het verkeerde moment komen dan kan (toegegeven, alleen in uitzonderlijke gevallen) een RC-oplossing ook geen perfecte bescherming bieden. Ik was alleen vergeten dat je dat op kunt lossen door er een Schmitt Trigger achter te zetten. Bedankt voor de aanvulling!

Als derde wordt code behandeld. Handig ter naslag (en dat artikel ging ook helemaal niet over puur hardwarematige oplossingen), maar dat telt hier niet mee.
Toch wel grappig dat alle cherry alternatives toch dezelfde kleur/naam stelling hebben.
Wel prettig, weet je wat je koopt. Hardheid potloden is ook gestandaardiseerd.
Alle razer (eigen merk switches) zijn waardeloos,,, zeer inconsistent,, maken veel herrie en hebben een enorme wobbel.

Dit is geen persoonlijke mening maar een feit :)
Ik vind tot nu toe de Cherry MX Silver het fijnst voor gamen.
Cherry MX Red Silent, nog altijd de beste ;-)

Elke toets voelt nog net zo aan als 2 jaar geleden :-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 31 mei 2018 21:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True