Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech komt met klein draadloos toetsenbord met trackpad voor gebruik bij tv

Logitech heeft zijn K600 TV Keyboard aangekondigd. Het is een klein draadloos toetsenbord met een ingebouwd trackpad en een d-pad. Het toetsenbordje is bedoeld voor gebruik in combinatie met smart-tv's en komt in oktober uit.

Het K600 TV-toetsenbordje is 36,7cm breed, weegt 500 gram en werkt op twee aaa-batterijen. Het maakt verbinding met een tv via bluetooth of met de meegeleverde Unifying-receiver van Logitech. Volgens de fabrikant is het product compatibel met smart-tv's van Samsung, LG en Sony uit 2016 of nieuwer. Het gaat om modellen met respectievelijk de besturingssystemen Tizen, WebOS en Android TV.

Bij de ondersteunde tv's kan het toetsenbord gebruikt worden in combinatie met de software op de smart-tv's en kan bijvoorbeeld het d-pad gebruikt worden om te navigeren. Logitech heeft het toetsenbordje op zijn Amerikaanse website staan voor een adviesprijs van 70 dollar. Er staat nog geen vermelding op de Nederlandstalige website en het is niet bekend wat de europrijs is.

Logitech K600 TV Keyboard

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-09-2018 • 17:25

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Vind die dinovo serie (pricewatch: Logitech diNovo Edge (Qwerty) een stuk mooier. Is wel groter, maar ziet er beter uit. Inclusief mooie houder waar die in kan staan naast je tv.
Die gebruik ik nog dagelijks, jammer dat ze die niet meer maken en de 2ehands prijzen zijn niet mals. Hij gaat nu al een goeie 6 jaar mee maar als die kapot gaat wordt dit misschien wel de vervanger.
Ik heb nog een diNovo mini liggen die ondertussen bijna 10 jaar oud is. Sindsdien heb ik nooit meer begrepen waarom mensen gaan voor mediacentra met crappy afstandsbedieningen of smart-tv setups. Met een oplossing als dit kon ik toen al een volledige pc op mn huiskamer tv gebruiken zonder lange kabels of complete muis/keyboard setup neer te moeten zetten. Ik gebruik liever een full blown desktop operating system dan een crappy youtube-app op de smart-tv.

Logitech maakt dergelijke devices al 10 jaar, alleen nu ook met smart-tv compatibiliteit.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 18 september 2018 20:14]

Daarentegen snap ik niet dat mensen een volledige desktop-omgeving gebruiken als media-center. Ik gebruik al ruim 10 jaar een simpele afstandbediening, momenteel met androidTV + Plex, daarvoor met Kodi op diverse platforms.
Een volledig desktop OS levert alleen maar een hoop bloat die ik nooit gebruik, en een toetsenbord is gewoon niet handig in gebruik, ik heb maar een paar knoppen nodig, en die wil ik blind, en in elke houding kunnen vinden.
Blijkbaar zijn er verschillende manieren en voorkeuren van gebruik.
Ligt er maar net aan wat je doet met die volledige desktop omgeving.
In mijn geval: Windows 2016 op Nuc skull canyon met dus Dinovo toetsenboard .
-World of Warcraft
-Youtube
-Webserver (IIS)
-Browser
-Ubiquiti controller
-Storage
-Films kijken ( hdmi 2 naar de Denon)
-etc
Uiteraard heeft iedereen zijn eigen voorkeuren, voor mij zijn dit een aantal van de belangrijkste redenen om een full blown OS te draaien:
  • Als je het goed doet is de software op je PC redelijk up-to-date, ervaring leert dat dit bij smart-tv of mediacenter lang niet altijd het geval is.
  • Tevens kan het leuk zijn om bijvoorbeeld steam erop te draaien zodat je op de bank kunt gamen.
  • Minder gezeik met codecs en compatibiliteit.
  • Muziek afspelen kan ook lang niet altijd via je smart-tv met crappy geluid.
  • Een browser die je zelf kunt uitkiezen, veilig is, plugin's heeft en doet wat je wilt.
  • Eenvoudiger te koppelen aan je netwerk-storage voor toegang tot diverse media.
  • Security: firewalls, dns blokkeren, filesystem security, encryption etc.
De knop die je vanaf elke positie kunt bereiken is dan de diNovo mini of dit nieuwe device van logitech. Klein, handzaam en alle knoppen die je nodig hebt binnen handbereik. Als je blind kunt typen dan kan je het theoretisch blind doen. Je hebt alleen een muis te bedienen ipv een soort d-pad op je afstandsbediening. En deze d-pad hoef je dan ook niet te gebruiken om letters op een on-screen keyboard aan te wijzen.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 19 september 2018 12:10]

Inderdaad een ongelofelijk fijn apparaat was die diNovo mini (op het ontbreken van de functietoetsen na). Jammer dat die van mij kapot is gegaan en ze worden niet meer gemaakt. Hoop chinese alternatieven geprobeerd, maar die werken allemaal matig tot slecht.

Wellicht dat dit een mooie vervanger is. Zo'n klein toetsenbord met trackpad in je handen vind ik toch fijner dan een full-size toetsenbord op je schoot.
Ik zou dan eerder naar de K400 Plus kijken, die is hetzelfde formaat maar is voor Windows bedoeld en heeft niet van die rare ronde knoppen. Deze ziet er uit alsof het toch wat form over function is (of je moet dat net heel mooi vinden natuurlijk).
Ik gebruik liever een full blown desktop operating system dan een crappy youtube-app op de smart-tv.
Dit inderdaad! Mijn TV is letterlijk mijn 2e beeldscherm. Vanaf de plek waar de computer in de woonkamer staat heb ik dan wel een flinke HDMI kabel heen mogen rollen. Maar het werkt uitstekend en vele malen beter dan die smart-tv rommel.

Zodra 'werk' klaar is gaat mijn monitor uit en de TV aan, de computer blijft gewoon aan want is meteen mijn entertainment systeem.
Ik gebruik de diNovo Edge ook al jaren icm een "mediacenter". Tussen haakjes omdat het eigenlijk gewoon een pc is in een mediacenter behuizing. Werkt perfect! Ik heb dan ook nooit de smart-functies van mijn televisie gebruikt (en eigenlijk ook nooit begrepen waarom je die zou willen gebruiken).

De smart-functies die ik wel steeds meer gebruik zijn die van de tv-ontvanger van KPN. Even gauw netflix aan en klaar. Maar daar zal dit toetsenbordje weer niet mee werken. En de apps op mijn televisie worden al jaren niet meer geüpdatet. Dus dat is sowieso geen optie. En ik denk niet dat de K600 een waardige opvolger kan zijn van mijn diNovo, dat is toch wel een heel andere categorie..
Beste product ooit door logitech gemaakt.
Dat ze hem nog steeds niet opnieuw in productie brengen is 1 grote mysterie.
Ze hadden een gouden tijd qua ontwerpen met de DiNovo serie (heb zelf ook de Edge) en de MX Revolution. Alles wat erna kwam was toch minder.
Ziet er wel mooi uit maar wat is het prijzig! Heb zelf de K400 waar ik nog steeds tevreden over ben ook al is dat ding zo groot.

[Reactie gewijzigd door gentlemen op 18 september 2018 17:28]

Logitech heeft altijd al idiote adviesprijzen.
Bijvoorbeeld:
40 euro
https://www.logitech.com/.../corded-mouse-m500?crid=7
vs
26 euro
pricewatch: Logitech Corded Mouse M500

Dat is ~40% verschil
Dat is bewust, zodat de retailers met grote kortingen kunnen adverteren.
Het is natuurlijk maar net welk imago je voor je bedrijf wilt hebben.
Valt onder marketing.

In de retailbranche zie je dit nagenoeg altijd - vooral op consumer electronics...

Men laat een adviesprijs lekker hoog inschalen. Vervolens zit je met die advies prijs bijna altijd op zon 40% marge. Is natuurlijk leuk, maar nog leuker is als mensen een product ook echt kopen. Dat doe je dan door met de prijs te gaan stunten. Heel simpel, haal er eens 10% af. Heb je nog een bak van een marge en ben je nog goedkoper dan de fabrikant zelf! Win-win...!

Andersom werkt het natuurlijk ook: Kijk in de reclame folders.... Aanbieding links, aanbieding rechts.
In de folder is namelijk de VAN prijs, je raad het al, de adviesprijs!

Ik heb vaak genoeg producten duurder geprijst in de aanbieding, dan wat ze de week ervoor echt kosten. En weet je wat het vreemde is? Producten die je normaal niet kwijt raakt waren toen snel uitverkocht. Mensen zeiden destijds zelfs letterlijk tegen mij: Is een goede aanbieding! Dat jullie zulke lage prijzen kunnen bieden..... Maar de waarheid is toch een heel stuk anders.

Lang verhaal kort: Adviesprijzen betaal je nergens, behalve bij de fabrikant.
Google cache is ook een leuke bij webshops. Met Black Friday kon je zien dat de meeste producten de week ervoor hetzelfde of goedkoper geprijsd waren 8)7
Heeft voor Philips decennia lang gewerkt! Die brutoprijzen in het "grote Philipsboek" stonden nergens op de prijskaartjes. ;)

ot: wel een mooi ding! Minder lomp dan de K400.

[Reactie gewijzigd door ToolBee op 18 september 2018 17:55]

En logitech heeft soms ook wel eens kortingsacties van vele 10-tallen procenten, dan is de winkel niet altijd goedkoper.
Ach ja, Precies hetzelfde met witgoed. Koop een oven van ¤2000 adviesprijs voor ¤1100.

Prijsstelling van fabrieken slaan soms nergens op.
Witgoed heeft 3 prijzen: de adviesprijs, de prijs die je bij keukenbouwers betaald en de internetprijzen. Witgoed van 2000 euro kost 1100 bij de keukenboer, 600 online.
Als je bij de keukenbouwer wat durft onderhandelen betaal je vaak niet veel meer als online en heb je er nog eens hun service bij 😉 keukenbouwers zetten hun prijzen express wat hoger omdat ze er rekening mee houden dat mensen toch afdingen
Eerder 2000, 1800, 1100 voor merk spullen.
2000 advies en 600 online misschien voor overjarige modellen, maar niet voor courante modellen.

Maar we dwalen af.
offtopic: Mijn favoriete muis. Niet kapot te krijgen dat ding ;)
Vanaf 80 euro in Duitsland te krijgen, denk in Nederland nog 15 euro erbij.
https://geizhals.de/logit...-920-008826-a1880094.html
Duitse versie zal ook wel qwertz zijn.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 18 september 2018 17:37]

Kleurstelling is ook anders
Ziet er wel mooi uit maar wat is het prijzig! Heb zelf de K400 waar ik nog steeds tevreden over ben ook al is dat ding zo groot.
De prijs valt heel erg mee, mijn MadCatz S.T.R.I.K.E. M Zwart kost duurder, en op hun website is alles duurder dan hier op tweakers, en dan zal de prijs zelfs rond de ¤50,- liggen wat helemaal niet zo duur is als ik eerlijk ben, maar hij heeft geen back light, wat de MadCatz S.T.R.I.K.E. M wel heeft, wat heel erg handig is als je lekker op de bank zit/ligt en weinig licht aan heb als je lekker een film/serie aan het kijken ben, en de MadCatz S.T.R.I.K.E. M heeft meer futures, en is net zo lang, alleen is the tough pad veel kleiner.
Ik heb vorig jaar een K400 toetsenbord aangeschaft, en volgens mij is dit een zeer vergelijkbaar product!? Het unieke aan deze K600 is het navigatie pad (rechts bovenin), dus dat zou een meerwaarde kunnen zijn.

Kwa afmetingen is de K400 iets korter zelfs (35,4cm vs 36,7cm) maar ik gok dat de K600 iets minder breed zal zijn...kleine verschillen in mijn ogen die weinig significant zijn.
De K400 is niet geschikt voor smart tv`s, teminste op sommige schijnt het wel te werken volgens de website van Logitech. Voor de rest is hij vergelijkbaar als je het zo ziet.
Het is zelfs uiterst geschikt. Ik heb er zelfs 4 stuks (K400 Plus). De F toetsen zijn standaard Android toetsen als back, home, menu, media toetsen e.d. Als je F1 wilt gebruiken moet je eerst FN drukken.
Ze zijn heel vaak in de aanbieding op Amazon. Heb er max ¤15 voor betaald.
De plus wel ja, maar de K400 staat toch echt bij dat het officieel niet ondersteund wordt, maar als het werkt is het mooi meegenomen.

"The K400 keyboard is designed to work with computers (ex.desktop or laptop), not TVs. Connecting the K400 directly to a TV isn't supported.
If you have a computer connected to your TV, you can use the K400 for input to the TV through the computer.
If you connect the K400 directly to a TV's USB port, it may or may not work. Check your TV documentation for information and support."
Leuk dat dat erbij staat, maar het is niks anders dan marketing. Toetsenbord heeft gewoon een standaard interface en dat werkt altijd.
Ik gebruik zelf de K400 Plus (as we speak), maar wat ik mis op deze K600 is de 2 'fysieke' muisknoppen onder de touchpad.
Ik ben zelf ook erg gecharmeerd van de muistoets links bovenin op de K400.
Als je het toetsenbord in de hand hebt werkt deze met beide duimen verbazingwekkend goed.
Lijkt me wel een handige optie voor m`n TV, met de afstandsbediening werkt de smart functionaliteit ook wel goed maar mis soms het makkelijke van letters intypen ipv aanklikken d.m.v. ernaar toe navigeren met pijltjes.
Zou je niet je smartphone kunnen gebruiken met smart tv als afstandsbediening net als met een chromecast? Dat zou wel slim zijn.
Apple TV Remote app. Met iOS 12 geīntegreerd in het Bediningspaneel. Erg handig.
Was in iOS 11 ook al zo.
Ja meeste platformen hebben een remote app
Heb ik wel, maar werkt toch ook niet zo lekker als ik zou willen. persoonlijk lijkt me dit een betere optie, voor m`n mediapc heb ik de K400 (niet plus) die zou ik nog wel eens kunnen proberen aan te sluiten kijken of die werkt.
Vraag me af of het gaat werken op een Philips Android Tv. Heeft iemand iets kunnen vinden?
Ja, gaat volgens de Logitech site niet werken. Alleen een aantal LG, Sony en Samsung tv's worden ondersteund:
https://www.logitech.com/...ompatibility-checker.html

[Reactie gewijzigd door ace6717 op 18 september 2018 17:52]

Niet supported is niet hetzelfde als niet werken... Goede kans dat het gewoon wel werkt, ik heb wel meer Logitech producten die hier gewoon werken op mijn 55POS9002
De oude werkt er in ieder geval gewoon op. Maar Philips Android TV is veeeeel te traag om goed gebruik van een muis te maken. Geld is beter te besteden in een goede android box als de Nvidia Shield
Yups ook gemerkt. Misschien toch een Shield of MiTv box..

Iemand ervaring met Mi TV box :p?
Ze vergeten een grote markt die hier ook veel gebruik van maakt. Namelijk de 18+ webcam entertainment ;)
Heb mezelf ooit eentje van Rapoo laten aansmeren, was uiteindelijk een waardeloze toevoeging . ¤70 voor dit is best veel , ben benieuwd wie dit wel gebruikt ?
Geinig. Ik heb al lang een klein (nog kleiner dan dit ding) Logitech BT toetsenbord met trackpad. De trackpad is zelfs schakelbaar tussen trackpad en cursorpad (drukken in 4 richtingen). Een DiNovo Mini heet dat ding. Was wel duur, maar mooi en werkt goed.

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 18 september 2018 17:32]

Met device switching?
"The K600 TV connects to your Smart TV, PC, and mobile devices – and switches between them with the touch of a button."
"Connect up to 3 devices"
Nog steeds alleen ISO-layout in de EU?