Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Logitech brengt eerste verticale muis in MX-serie uit

Logitech kondigt de MX Vertical aan, de eerste verticale muis van de fabrikant. Het ontwerp moet de pols van de gebruiker ontlasten. Andere fabrikanten maken al langer dergelijke muizen. Logitech brengt zijn variant in september uit voor 109 euro.

De Logitech MX Vertical heeft een hoek van 57 graden. Los van de hoek lijkt de muis veel op de andere MX-modellen van de fabrikant. Gebruikers kunnen hun duim bijvoorbeeld bovenop de muis laten rusten, waar een knop zit om de dpi-instelling van de muis aan te passen. Logitech voorziet de MX Vertical van een sensor die tot 4000dpi ondersteunt. De gevoeligheid is instelbaar in stappen van 50dpi.

Het gewicht van de draadloze muis is 135 gram. Logitech levert een unifying receiver mee die in een usb-poort geprikt dient te worden. Het is ook mogelijk om de muis via bluetooth te verbinden, of met een usb-c-kabel. Via de usb-c-aansluiting aan de voorkant wordt de ingebouwde 240mAh-accu in de MX Vertical ook opgeladen.

De MX Vertical is niet de eerste muis in zijn soort. Verschillende andere fabrikanten, waaronder R-Go Tools en Anker, hebben al verticale muizen in hun assortiment. Logitech brengt zijn variant in september uit voor een adviesprijs van 109 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-08-2018 • 10:24

122 Linkedin Google+

Reacties (122)

Wijzig sortering
Ik gebruik vanwege rsi-klachten sinds een jaar een Penguin verticale muis. Deze heeft een grote basis waar je je hand verticaal op kunt laten rusten zodat je de muisbewegingen vanuit de bovenarm kunt maken in plaats vanuit de pols. Dat is voor mij een voorwaarde om iets te hebben aan een verticale muis. Ik heb ook andere modellen geprobeerd maar die haalden niets uit omdat je toch vanuit de pols blijft bewegen. De oplossing van Logitech zou dus voor mij niet werken.

Wat voor mij ook hielp is een Rollermouse. Dit laat zich goed met zowel links al rechts bedienen en biedt wat afwisseling naast het gebruik van een verticale muis en trackpad (die laatste is met name handig bij het scrollen).

De trackballs van Logitech maken mijn rsi-klachten alleen maar erger. Wacoms heb ik ook niets aan.
Heb je de Logitech Cordless Optical Trackman al eens gebruikt dan? Die bedien je niet met je duim en je hand ligt er heel natuurlijk op. Uiteraard is het persoonlijk, maar ik gebruik hem al 15 jaar. Dus ook nog ‘s duurzaam :)
Natuurlijk is een goede houding ook van belang. Zo zorg ik dat mijn ellebogen altijd ondersteund worden. Maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik.
Mijn ex gebruikte een trackball ivm RSI. Ze zweerde er bij, echter weet ik niet meer welk merk of welk type. En dan heb je eigenljik niet zo veel aan die informatie. Ik ben erg te spreken over de trackpad van de MBPs, maar ook van de trackpoints van ThinkPads. Voor gamen heb je dingen als de Nostromo. Ik kon daar zelf niet aan wennen. Als iemand nog tips heeft mbt RSI en toetsenborden hoor ik het graag.
Ik heb toen die uitkwam de Microsoft Trackball explorer gekocht.

Wonderlijk ding.

Zo goed dat ik, toen een van de plastic knoppen kapot ging (en ik geen zin had om de tijd erin te steken om de knop 3D na te maken in 3dsmax en te printen ... dat ding is fucking complex!) het internet op ging om er nog een te kopen.

Groot probleem, want discontinued. Maar zo goed en populair dat je nu 400 to 500 euro neerlegt voor dat ding!

En ik heb 'm gekocht.

Omdat die vierknops trackball ZO GOED is. Microsoft weet HELE goed hardware te bouwen.

Er is een reden dat in de techniek (werktuigbouw/bouwkunde etc) de trackball erg populair is.

NB: heb ook twee Logitech Cordless Optical Trackman's: de ene ging kapot en de ander gebruik ik met m'n laptop).
Ik wissel wekelijks af tussen een Wacom, Logitech M570 en Trackman Marble. Regelmatig wisselen wordt aangeraden bij RSI en in mijn geval heeft dat echt het verschil gemaakt.
- M570 (sinds december 2013) : Is de beste van de drie. Werkt ook heel intuïtief, 'k was hier binnen het uur 100% aan gewend. Werkt zelfs stukken beter dan een gewone muis, ik wil niet meer terug. Minpunten: De hoek tov het tafeloppervlak is niet genoeg. Eigenlijk zou er nog een wig onder moeten. Deze heeft een scroll wheel en werkt en dat werkt even goed als op om het even welke andere klassieke muis. -> Belangrijk voor mij want ik werk veel aan elektronische schema's en ontwerp printplaten. Sedert een paar weken werkt de linker muisknop niet meer goed (µ-switch vervangen of plastiek afgesleten, 'k moet hem nog eens opengooien). Net als bij de eerste muizen moet je de bal er af en toe uithalen en het stof verwijderen.
- Wacom (sinds november 2014) : Het oppervlak is eigenlijk te klein voor een 3 scherm setup, daardoor is het moeilijk om precies te werken. Na meer dan 2 jaar heb ik nog steeds moeite met dingen zoals dubbelklikken omdat ik de stylus soms te veel zijdelings verplaats tussen de 2 klikken. Ik gebruik hem meestal als groot trackpad. Maar hiervoor moet je je hand dan eigenlijk weer te plat houden. Scrollen werkt meestal OK maar toch niet super handig.
- Trackman Marble (vindt bestelling niet terug maar waarschijnlijk ook van ergens in 2014) : Deze gebruik ik eigenlijk niet zo graag. Er was al heel snel een deukje in de bal, die blijft regelmatig haken bij het gebruik. Net als de andere trackball in deze lijst moet je regelmatig het stof eens verwijderen van de lagertjes en de sensors. Anders werkt ze wel nauwkeurig maar wat absoluut hatelijk is aan deze trackball dat hij geen scrollwheel heeft en dat de alternatieve oplossing die ze daar bij Logitech voor bedacht hebben niet in alle applicaties werkt. Net in de applicaties waar ik dat het hardste nodig heb werkt scrollen natuurlijk helemaal niet ...

Wat mij ook geholpen heeft : omschakelen naar een kleinere (10" -> 8") en lichtere tablet.

'k Hoop dat iemand hier nog iets aan heeft. Bij mij is de RSI onder controle. Ik bedoel: heel af en toe voel ik nog eens iets maar het is niet meer problematisch.
Is het ook wetenschappelijk bewezen dat dit helpt of is dit gewoon een gimmick, waarvan er velen zijn. Ziet er in ieder geval vreemd uit.
Ik gebruik sinds een aantal jaar al een verticale muis van Evoluent op aanraden van een bedrijfsarts omdat ik veel last kreeg van mijn pols en schouder. De houding die je hebt met een verticale muis is veel natuurlijker.

Bij een ouderwetse muis span je meer spieren. Ten eerste je ellebogen en vervolgens je pols. Als je veel van je muis gebruikt maakt heb je de spier naar je pols de hele dag gespannen wat weer een druk op je schouder geeft. Bij een verticale muis hoef je je pols niet te spannen, wat meer rust geeft. Ik ben inmiddels zo gewend aan een verticale muis dat ik het effect nu zelfs heel duidelijk voel als ik weer een ouderwetse muis gebruik, ik voel het echt in m'n schouder.
Nog een aanvullende tip bij dit soort klachten: indien mogelijk én bij rechtshandig muizen gebruik een tenless keyboard, dus zonder het numerieke gedeelte rechts; daardoor hoeft de muis minder ver naar rechts te liggen waardoor de rechter arm dicht bij de romp kan blijven en dat kan arm en schouder ontlasten.
Volledig mee eens.
Ik heb ook een tijd geleden mijn toetsenbord met numeriek klavier gedumpt wegens schouder klachten en dit is veel aangenamer.
Ik heb serieus wat rondgekeken en prive een Corsair K63 compact gekocht.
Op het werk kreeg ik een 'ergonomisch' compact toetsenbord dat complete rommel was.
Na wat vragen heb ik daar ook een Corsair K63 mogen kopen. Dit was zelfs nog goedkoper dan de ergonomische brol. Er is jammer genoeg wel echt niet veel keuze in. Ik begrijp niet waarom die numerieke klavier toetsenborden zo populair blijven.

Naar zo een muis heb ik ook gezocht en degene die ik van het werk daarvoor kreeg was jammer genoeg ook echt rommel. Thuis heb ik Logitech MX master en op het werk heb ik na vragen ook 1 gekregen.
Jammer dat deze nu pas uit komt. Ik denk niet dat ik een derde keer mag wisselen :-).

Dit ziet er wel iets degelijk uit!

Ik leg nu vaak mijn hand in die houding op mijn muis om mijn hand en arm wat te ontlasten. Mijn duim leg ik dan eigenlijk mee bovenop de bovenste toets.
Naar zo een muis heb ik ook gezocht en degene die ik van het werk daarvoor kreeg was jammer genoeg ook echt rommel. Thuis heb ik Logitech MX master en op het werk heb ik na vragen ook 1 gekregen.
Jammer dat deze nu pas uit komt. Ik denk niet dat ik een derde keer mag wisselen :-).
Het zou pas echt dom zijn als dit:
a) een uitkomst voor je is

en

b) je het dan niet gewoon zelf aanschaft (hengeltje uitwerpen naar de baas kan altijd natuurlijk - een bedrijfsmatige aanschaf veel goedkoper - betaal je 50% cash aan een borrel voor je collega's)
Het lijkt me wel erg vreemd en bij gamen weet ik het nog niet. Hoe lang deed je erover om te wennen?
Een conservatieve schatting? 30 minuten, wanneer de knoppen eenmaal per programma goed staan is het eigenlijk al heel natuurlijk om er mee te werken. Bovendien heb je bij een normale muis snel dat de beweging vanuit de pols gaat, met een draai van de hand duim > pink. Bij een verticale muis is dat niet mogelijk aangezien je dan in je bureau duwt. Een ander voordeel is dat de botten in de onderarm elkaar kruisen bij een normale muis en niet bij een verticake muis, hier wordt mee geadverteerd.

E: Overigens zijn er bedrijven die met een proefplaatsing van één maand tot 90 dagen werken, dat is ideaal om een dergelijk product uit te proberen.

[Reactie gewijzigd door Intuos op 20 augustus 2018 11:22]

Als de beweging niet uit de pols komt, betekent dit dan dat je dan je hele arm moet bewegen?
Dit probleem had ik met de MX Master. Ik ben de G502 gewend en kwam daarvoor van een G5 af. Ik heb een mixed claw grip en gebruik voornamelijk mijn vingers en een beetje mijn pols om de muis te bewegen. Ik heb een relatief hoge DPI (2500) en dat werkt voor mij heel fijn en nauwkeurig.

Bij de MX Master moest ik geforceerd over op een palm grip. Hierdoor moest ik mijn hele hand en pols bewegen en dat merkte ik na een paar minuten al goed. Ding gelijk retour gedaan.
Ik gebruikte de g9 met precision grip, toen die versleten was ben ik naar de kleine MX anywhere 2 overgegaan. Die is handig met claw grip gebruik
In een bedrijfsomgeving zou ik voor een muis van ¤ 80,00 (excl. BTW) niet met een bedrijf met proefplaatsing in zee gaan, die zijn over het algemeen een stuk duurder. Schaf er dan een paar aan en probeer het uit, werkt het niet, gooi hem dan weg, scheelt een hoop rompslomp en je betaald niet teveel als het wel wat is.
Ik heb net even geprobeerd met een normale muis op het breau hier. Recoilcontrol lijkt mij wel een stuk makkelijke en minder geforceerd/krampachtig. Misschien eens in verdiepen.
ik heb hier op het moment ook last van en doe mijn hand dan ook af en toe zo neerleggen naast mijn muis om hem te laten ontspannen. ik zie hier zelf ook wel de voordelen van een verticale muis tevoorschijn komen.
eerlijk gezegd heb ik die tenless keyboards nooit gemogen. mijn hand slipte er altijd af als ik de pijltjes gebruikte. dan konden ze beter een rij macro keys erbij doen waardoor je alsnog het gevoel van een numeriek keyboard hebt, maar het formaat van een tenless.

indien je klachten heb kan je beter beginnen met een goede stoel zoals de arhend 230
https://www.ahrendhergebr...eaustoel-midden-hoge-rug/
{de link is voor een outlet van arhend zelf dus je hebt gewoon 3 jaar garantie, als je geluk hebt krijg je er 1 met alle instel opties}

ik moet zeggen het is de uitgave echt waard. je kan beter een goede stoel nemen dan een gaming stoel {deze hebben namelijk slechere support voor je rug en armen.}
Ik gebruik al een jaar of 15 een Anir muis, geen idee of die nog wordt gemaakt.
Bepaalde dingen, zoals tekenen, werkt dus niet met deze muis maar het meest succesvol tegen RSI is gewoon twee verschillende muizen aansluiten en wisselen afhankelijk van de taak.
Tussendoor wisselen voelt ook echt als ontspanning.

Edit: nog steeds te koop https://www.bakkerelkhuiz...izen/anir-mouse-wireless/

[Reactie gewijzigd door caipirinha op 20 augustus 2018 11:28]

Dat lijkt me iets leuks om mee te werken, maar, voor mij is het niet helemaal duidelijk: gebruik je deze muis als joystick, of verschuif je hem ook echt als een echte muis?
Nee het is geen joystick. Je verschuift het als een normale muis.
Ik kan dit inderdaad bevestigen ( in mijn geval )

Gebruik een ANIR muis in combinatie met een normale muis op kantoor.
Eigenlijk nooit meer last gehad van RSI en of andere klachten.

Thuis gebruik ik een Razer en wissel vaak af met een logitech ( ong om het uur ) en heb dus nooit meer klachten gehad.
Ik kan dit inderdaad bevestigen ( in mijn geval )

Ik gebruik al jaren een Anir muis i.c.m. een normale muis en een autocad 3d muis ( om dat bij de anir muis bepaalde knoppen missen ). sindsdien al jaren geen last meer van RSI en of andere klachten.

Thuis gebruik ik een Rrazer en een Logitech muis en wissel deze tijdens het gamen om het uur ongeveer af. Ook nooit meer last gehad van RSI.
Ik neem aan van wel, maar als je er even over nadenkt is het wel logisch.

Leg je hand maar eens naast je muis neer op je muismat. eerst plat (palm omlaag) en dan zijwaarts (onder kleine hoek).. ik zelf merk dan iig dat die 2e houding een stuk 'natuurlijker' aanvoelt.
Ik neem aan van wel, maar als je er even over nadenkt is het wel logisch.

Leg je hand maar eens naast je muis neer op je muismat. eerst plat (palm omlaag) en dan zijwaarts (onder kleine hoek).. ik zelf merk dan iig dat die 2e houding een stuk 'natuurlijker' aanvoelt.
Het zal wel persoonlijk zijn, maar bij mij voelt de eerste (palm omlaag) een stuk natuurlijker aan. Als ik mijn hand volledig ontspan komt hij ook gewoon plat te liggen en niet in een hoek naar boven.
zwaartekracht heeft daar waarschijnlijk ook wel iets met te maken ;)
Heb een paar collega's die met een vergelijkbare muis werken en niet meer terug willen. Zal net als mij ergonomische toestenbord wennen zijn, maar ik wil ook nooit meer terug.
Hier hetzelfde, collega’s werken er naar tevredenheid mee.
Yep hier ook wat betreft toetsenbord, sinds ik de microsoft natural pro heb gehad en daarna de opvolger 4000 wil ik echt niet meer iets anders. Op een recht toetsenbord had ik altijd al veel last van mijn handen doordat je zo geforceerd bezig bent.
Is het ook wetenschappelijk bewezen dat dit helpt of is dit gewoon een gimmick, waarvan er velen zijn. Ziet er in ieder geval vreemd uit.
Dit helpt wel degelijk. Vooral bij mensen die last hebben van RSI of die een reguliere muis moeilijk goed vast kunnen houden.
Wel vind ik de (duim?) knop bovenop bedenkelijk voor dergelijke gebruikers.
Duimknop bovenop is zoals te lezen was gewoon een DPI switch... dat gebruik je toch minder vaak dan de rest van de knoppen. Maar goed, misschien dat hij qua positie en grootte best anders had gekund.
Wetenschappelijk bewezen weet ik niet.
Mijn n=1 count van mijzelf heb ik enorm veel baat gehad bij overstappen van muis naar pentablet (Wacom) voor mijn dagelijkse werkzaamheden. De veel natuurlijkere houding maakte dat ik van "binnen halve werkdag met veel pijn" binnen enkele weken naar "volledig pijnloos" ging.

En sinds een halfjaar ben ik enorm fan van de Logitech MX Ergo trackball. Op werk wissel ik nu af tussen Pentablet en de MX Ergo. En thuis heb ik voor gaming nog een G402 muis. Al dat gewissel maakt dat ik nu alweer meer dan een jaar compleet pijnloos kan werken en gamen.
Als ik niet al zoveel opties had zou ik deze ook overwegen voor nog meer afwisseling.
Microsoft Trackball Explorer of de Logitech cordless optical trackman.
Ik werk nu ruim een jaar met de Microsoft Sculpt sindsdien ik wil niets anders meer. Door het design beweeg je de muis vanuit je onderarm en zo belast je de pols niet. Weg klachten.
Wetenschappelijk bewezen? Ergonomie is een wetenschap waar dit soort muizen vandaan komen.
Ik gebruik een dergelijke muis ook en moet zeggen dat het minimaal de scherpe randjes eraf haalt.
Zodra ik bijv. thuis met een gewone muis werk, dan is mijn schouder (rond schouderblad) na 3uur pijnlijk, terwijl ik met de verticale muis het makkelijk een dag vol hou.
geen idee ze zeggen dat het tegen muisarm werkt.

enigste probleem is wel dat afhankelijk van het model je wel schaafwonden kan krijgen op je pink. {heb zo'n muis nooit fijn gevonden, m'n pink bleef altijd haken onder de rand} {ze zouden eigenlijk net zoals bij gaming muizen een rand moeten maken waarop je pink kan rusten.}


hier een voorbeeld:
met rim voor je pink:
https://www.ergonomicoffice.com.au/assets/alt_1/MOUSERL4.jpg

zonder rim
https://www.kos.ie/50-lar...tical-ergonomic-mouse.jpg

je kan in de images zien dat dit soort muizen niet geschikt zijn voor mensen met grote handen.
De natuurlijke/neutrale houding van je hand is verticaal. Je kan dit makkelijk zelf uitproberen:
houd je bovenarm strak naast je lichaam en buig je elleboog 90 graden, zodat je onderarm parallel staat met de grond. Als het goed is staat de palm van je hand dan parallel met de muur als je de rotatiespieren van je pols ontspant. Probeer hierna de handpalm naar de grond te laten wijzen en je voelt een merkbare spanning in je pols en bovenarm.

Dit soort verticale ergonomische muizen bestaan al een tijdje. Ikzelf gebruik de normale MX Master, maar ik gebruik een ontspannen klauw-handgreep waardoor ik praktisch hetzelfde effect krijg. Mijn hand rust dan ook niet op de onderkant van mijn pols, maar op de rechtervlank van mijn hand (zoals op het plaatje in het artikel).
Zoals die polsmatjes, waar je juist RSI van scheen te krijgen?
Nee, het helpt echt. Door de natuurlijke houding van je hand, rechtop, heb je gewoon minder kans op rsi en minder klachten.

Wat ook goed werkt is een kleine Wacom tablet met pen voor navigatie in Windows en programma's!
Zeker geen gimmick. Jarenlang nooit ergens last van gehad totdat pols en pezen van de pink begonnen te irriteren met een gewone muis. Toen op aanraden van een collega de Evoluent Vertical Mouse aangeschaft en de pijn trok langzaam weg. Als ik nu elders een middag met een normale muis moet werken, begint het direct weer te irriteren. Nadeel is dat je met een normale muis de mouse pointer veel preciezer kunt positioneren. Voor Photshop of muzieknotatie is de verticale muis niet zo fijn.
Zoiets lijkt me helemaal niks. Ik ben voor m'n werk overgegaan naar een trackpad (Magic Trackpad van Apple), en sinds ik daaraan gewend ben met zo'n groot raak oppervlak, wil ik geen muis meer. Zelfs voor grafische toepassingen weet ik feilloos alles met het trackpad te doen, om maar een alternatief voor de muis te benoemen waardoor je minder met je pols werkt.
Voor 3D cad is een trackpad vaak toch wat lastig, het beste daarvoor is dan eigenlijk weer een 3D muis, ofwel een soort joystick, daarmee kan je je modellen lekker snel draaien
Mee eens, maar ook daar gebruik ik de Trackpad maar dan samen met m'n Space Navigator 3D muis. Ideaal inderdaad voor panning, zooming, draaien etc.
Nu verwar je toch enkele zaken.
Een 3D muis is geen muisvervanger, dat is een aanvulling. Daarmee kan je enkel navigeren en commando's geven. De muispijl bedienen kan je er niet mee.
Daarvoor gebruik ik een pen-tablet van wacom.
Een trackpad is inderdaad niet handig voor (3D) CAD, maar ik ben er voor geen enkele toepassing fan van.
Voor alledaagse zaken is het een okay trackpad maar voor grafische toepassingen? Moet er niet aan denken. Pixel precies zaken ermee bedienen kan ik echt niet.
Zou ook een stuk gewenning zijn lijkt me, zelf geen problemen mee eigenlijk. Als je eraan went dan ben je ook helemaal niet in je hoofd met het trackpad bezig, maar richt je je op de cursor en pas je je grip onbewust aan, waardoor het steeds beter gaat.

Als bonus wijs ik ook allemaal gestures van 2 t/m 5 vingers toe om dingen te doen in verschillende combinaties, het werkt uiteindelijk gewoon heel natuurlijk.
Kun je daar pixel precies mee werken? Mijn ervaring met trackpads is dat het toch vaak trail en error is qua selecteren.
Ik weet wel dat deze trackpads heel accuraat zijn, en een heel groot oppervlak hebben zonder randen. Ikzelf doe er alles mee, zelfs UI design (webdesigner hier) en gebruik dit nu al maanden +8 uren per dag. Vind t dusdanig prettig werken dat ik er nu thuis ook één heb.
Zelf zou ik eerder gaan voor bijvoorbeeld pricewatch: Logitech Corded Mouse M500. Maar wanneer je alleen Apple producten wilt, dan heb je inderdaad vrij weinig keus. De Magic Mouse ziet er mooi uit, maar is 0% ergonomisch. Dus dan is de Magic Trackpad een stuk ergonomischer :) .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 20 augustus 2018 10:35]

Ik heb het niet over de Magic Mouse, maar over de Magic Trackpad.

https://assets.pcmag.com/...jpg?width=1000&height=310

Bovenkant van glas (vrijwel geen frictie)
Feedback bij hard drukken (voelt echt als een klik, maar is niet in te drukken als ie uit is.
Lange accu duur.
Super accuraat qua touch.
Dat weet ik ;) . Ik gaf daarom ook aan wanneer je alleen Apple producten wilt gebruiken, de Magic Mouse een totale ramp is.
Is het ook. Ooit gebruikt, snel klaar mee. Grappig dat de hele bovenkant touch is en zelfs 5 vingers tegelijk ziet, maar voor werk intensieve gebeuren is het gewoon brak. Daarom een trackpad die wel gewoon goed werkt. Nooit last gehad van klachten lichamelijk.
Maar hij zei helemaal niet dat hij alleen maar Apple producten wil gebruiken, en hij zij dat hij nooit meer een muis wou gebruiken, en dan kom jij met een muis aan. Dus je commentaar sluit totaal niet aan bij zijn post.
En wat als je vingertoppen vochtig zijn? Ik vind het dan heel vervelend om b.v. woorden te swypen op mijn telefoon.
Het is niet echt direct glas waar je met je vingers op zit, er zit een matte afweking op waardoor natte/zweterige vingers geen probleem zijn. En de muis is met een vochtige doek ook snel af te nemen.
Vreselijk, nee dank je geef mij maar een muis, een Trackpad ook zo groot als de Magic Trackpad zou ik echt niet willen tegenover een goede muis.
Geen punt, het is slechts mijn mening. Iedereen heeft een eigen voorkeur.
De Magic Mouse is mijns inziens ook een ramp voor ergonomie. De Magic Trackpad is echter heel anders en voor mijn gevoel een stuk beter voor je hand. Ik gebruik de mijne zelf weinig, maar af en toe baal ik daar wel van.

Deze Logitech is misschien wel een goede optie voor me, om mijn pols te sparen. Toch maar eens overwegen.
Ik gebruik deze muis (M500) al 10 plus jaar voor het gamen en voor mijn werk incl. een muismat met polssteun en ik heb nog nooit problemen met mijn handen of pols gehad, aanradertje dus!

Daarbij kost de muis ook niks en de bouwkwaliteit is gewoon erg goed. Die ik nu gebruik heb ik ook al weer 4 a 5 jaar en werkt nog perfect.

[Reactie gewijzigd door Dreamwire op 20 augustus 2018 13:51]

Top dat jij het een goede muis vind, vooral blijven gebruiken. Maar claimen dat de muis een ergonomische aanrader is.. De muis is eerder bekend als ergonomische ramp. Gelukkig erkent bijna het hele internet dit ook. Apple kiest stijl > ergonomie.
Ik heb het niet over Apple? Maar over de Logitech M500 die @Bliksem B aanrade?
Ah overheen gelezen. Mijn reactie ging over de Magic Mouse.
Je haalt wat dingen door elkaar.

Kantoorwerk, zitten, muizen e.d. is ergonomisch aantoonbaar heel erg niet goed voor ons.
De meesten krijgen daar echter geen last van (in de zin van muisarm, rugklachten e.d.), echter heel veel mensen (nee, niet de meesten) krijgen daar wel last van.

Die Magic Mouse ken ik goed en is niet alleen ergonomisch ongeveer gelijk aan een muis maar werkt helemaal niet zo goed (o.a. te klein, geen afvoer van transpiratie).

Dat jij daar erg tevreden over bent is natuurlijk prima, maar je moet wel heel kortzichtig zijn om deze zonder meer aan te raden. Ik zou er minimaal een waarschuwinkje bijstoppen: niet voor iedereen geschikt!
Ik had 't over de Magic Trackpad. Niet muis.
xoniq, ze hebben het niet dict over de muis, maar de trackpad en dat deze in ergonomie superieur is tot de Magic Mouse. Om deze vergelijking te maken moet de Magic Mouse wel worden benoemt omdat dit de enige 2 (waar ik van bewust ben) devices zijn die als muis dienen van Apple.
Ja had 'm door bij de andere reactie, dacht misschien dat degene waar ik op reageerde het verkeerd had gelezen door het 'Magic' woord.
Had ook inderdaad gekunt, zo maak ik soms de fout Magic Mouse te begrijpen in plaats van Magic Mouse 2.
Niet mee eens.

Heb thuis een MS Trackball Explorer en voor m'n laptop een Optical Trackman. En toen ik jaren voor een zaak werkte die Mac's gebruikte ben ik daar met plezier een Magic Mouse gaan gebruiken.

De ergonomie zit erin dat je weet hoe je heb moet gebruiken. Polsstenen? Die moeten via de wet verboden worden! Voor kb en mouse!

Leer van hoe mensen piano spelen: de polsen niet steunen, hoger dan het kb/m houden en de vingers laten vallen. Dan typen en muis gebruiken. Dat is DE manier om achter een computer te zitten,

Ooit van een piano virtuoos gehoord dat die RSI heeft? Nope, niet als correcte techniek gebruikt wordt.
Zelf zou ik eerder gaan voor bijvoorbeeld pricewatch: Logitech Corded Mouse M500.
Ik gebruik deze al heel lang (en daarvoor z'n voorganger M400) en qua natuurlijke hand/polshouding is dit een van de betere muizen.

Persoonlijk ervaar ik RSI overigens vooral in de bovenarm, en dan met name in het schoudergewricht (slijmbeurs), de triceps en zenuwbaan die bij de elleboog minder beschermd ligt. Een correcte lichaamshouding en een goede hoogte van tafelblad en armleuning is essentieel - en een tamelijk delicate balans is absoluut noodzakelijk om klachten te beperken.

Fact of life: voorkomen kan alleen als ik domweg (veel) minder uren achter een computer zit. Zoveel heb ik er wel van geleerd door de jaren heen.
Heeft denk ik niks te maken met alleen Apple producten. Zelf meerdere trackpads gebruikt en die van apple is toch echt verre van de beste. De magic mouse is inderdaad niet echt een muis die ergomisch is.
Ik heb bij mijn MacBook Pro’s ook altijd gebruik gemaakt van enkel en alleen het trackpad. Zowel bij mijn vorige 2012 MBP als met mijn huidige 2018 MBP.
Als webdesigner heb ik toevallig ook een keer gewerkt op een Trackpad (bij een klant) en ik vond het wel grappig werken. Echter ben ik zelf een Windows gebruiker.

Alleen zie ik wel dat je bij normale muizen de botten van je onderarm draaien en dat zal bij een trackpad niet anders zijn. https://www.mobilevenue.c...009/07/vertical-mouse.jpg maar dat zou bij elke toetsenbord eigenlijk ook het verhaal zijn. Ikzelf heb daar héél soms heel kort last van maar het is wel voor sommigen handige om te weten lijkt me.
Met een trackpad gebruik je je pols nog net zo veel. Zelf vind ik een trackpad juist helemaal niets.
Jammer voor de linkshandigen onder ons.
Ik ben linkshandig, maar heb me vanaf de eerst pc thuis altijd aangeleerd met rechts de muis te gebruiken. Ik heb het nooit een probleem gevonden met rechts de muis te gebruiken.

Wel jammer van dergelijke (en andere) asymmetrische muizen is dat je niet even kan wisselen van hand. Iets wat ik zelf nog wel eens wil doen bij lange dagen.
Ik ben ook linkshandig, en ik hoor je argument vaak over dit soort dingen. Helaas ben ik fysiek echt niet in staat om met rechts te muizen (want pezen, spieren en motoriek). Het blijft toch jammer dat er niet gewoon een evenredige linkshandige markt bestaat. Ik denk aan een vergelijking met de automarkt waar ook veel modellen een "Britse" uitgave krijgen, maar ik snap wel dat de linkshandige-muis markt te klein is, maar in feite is het toch niet zo heel complex om een ontwerp te spiegelen :|
Evoluent heeft verticale muizen voor linkshandigen.
Ik ken je precieze situatie natuurlijk niet, maar oefening verbetert uiteindelijk die motoriek ed. Maar ik begrijp je frustratie natuurlijk, ik loop er zelf ook tegenaan. En ik kan me voorstellen dat wanneer je al sinds je jeugd met links de muis gebruikt je niet meer zo makkelijk overstapt. Met de muis werken is zo ongeveer het enige wat ik op vergelijkbaar niveau met rechts kan.

Het ontwerp spiegelen zal denk ik ook niet de moeite zijn. Het zal voornamelijk de productie zijn, aangezien de behuizing gespiegeld moet worden, die leidt tot extra kosten vermoed ik.
Dat zal meevallen idd (zolang je niet vergeet de teksten/logo's erop uit de 'spiegel all' te laten :P ). Maar je moet wel een extra productielijn aanleggen, als een muis pas rendabel wordt bij X units en de verkopen voor een linkshandig model 1/10 zijn kan je pas winst maken op een linkshandige lijn als je rechtshandige variant ~9x die break-even grens draait (gezien je een deel van de kosten.in ontwerp etc. zitten zal het niet exact 10x zijn gok ik zo).

Gezien veel linkshandigen nu al zo gewent zijn met rechts te muizen en ook een deel hun heil zoekt in symmetrische muizen is de daadwerkelijke markt voor linkshandige muizen nu een stuk kleiner dan 1/10de die van rechtshandige muizen lijkt me. Beetje om dezelfde reden dat qwerty nog altijd dvorak domineert (een voor typemachines geoptimaliseerde layout vs. een voor computers geoptimaliseerde layout) gezien men dat nu eenmaal al gewent is.
Hmm apart, ik ben rechtshandig maar heb mij afgelopen jaar aangeleerd ook met links te kunnen muizen, Helpt mij ontzettend als ik naast iemand anders aan het bureau zit en even zijn muis moet overnemen of als ik last van mijn rechterhand krijg kan ik zonder problemen switchen. Het is misschien 2 minuten wennen maar daarna ga ik door zonder problemen.
Ik ben linkshandig maar omdat ik vanaf jeugd gewend ben dat de muis rechts van de computer ligt ben ik zelfs beter met de muis met rechts dan met links. Veel preciezer.
En onze ouders en overgrootouders leerden ook nog gewoon met rechts schrijven. Het punt is niet dat je het niet kan leren, het punt is dat je het beter aan zou kunnen leren met je natuurlijke hand.
Ik gebruik juist met linkerhand de muis zonder deze anders in te stellen. Gaat prima plus ik merk dat ik ook probleemloos met rechterhand kan muizen. Wel wat minder snel.
Dan moet je een symmetrische muis gebruiken, terwijl een ergonomische muis, tsja, ergonomische voordelen heeft.
Deze muizen zijn er ook in linkshandige varianten. Niet alle, maar ik weet wel dat dergelijke muizen er zijn voor linkshandigen.
Hier kan logitech echt nog scoren. Maak MX Master of andere high end muizen ook linkshandig.
Als je een beetje tijd neemt en leert muizen met beide handen zijn eventuele problemen makkelijk verholpen door regelmatig van hand te wisselen.
Werkt zoiets nou fijn? Iemand ervaring?

Ik heb zelf regelmatig kram in m'n vingers bij een gewone muis. Alleen een brede gaming muis lijkt dit een beetje te voorkomen. Heb ook muizen met trackball geprobeerd, maar die verplaatsen de kramp alleen van m'n pink naar m'n duim.

Vooral op m'n werk kan het best eens vervelend zijn als je langere tijd bezig bent. Ik heb hem al op lagere sensitivity gezet zodat ik meer met m'n hand moet bewegen. Dit lijkt enigzins te helpen, maar niet echt een prettige oplossing.
Inmiddels werk ik al jaren met een verticale muis. De ene is de ander helaas niet qua pasvorm. Uiteindelijk op een chinees muisje van 5 euro uitgekomen en geen last meer van het slaperige gevoel.
Ik zou niet meer terug willen.
Werkt zoiets nou fijn? Iemand ervaring?
Geen persoonlijke ervaring, maar oud-collega's van mij zweren bij dergelijke muizen. Die vinden het echt een verademing.
Vooral op m'n werk kan het best eens vervelend zijn als je langere tijd bezig bent.
Als jullie een bedrijfsarts hebben, dan zou ik vooral die persoon contacteren. Dan kan diegene jou een advies doen. Ook gelijk voor de algehele houding vragen, ook daar kunnen dergelijke klachten vandaan komen.
Het is heel persoonlijk. Wat voor de ene fijn werkt, werkt niet fijn voor de ander. Het is ook net hoe je zit, hoe je werkt. Sommige mensen vinden een natural keyboard heel fijn werken, ik krijg al pijn aan mijn polsen en schouders als ik er aan denk. Ook die siliconen polssteunen die sommige mensen gebruiken, veroorzaken bij mij alleen maar klachten. Wat voor mij goed werkt is een normale muis, die ik maar incidenteel gebruik, naast een TKL of 60% toetsenbord met een window manager en software dat ik zo veel mogelijk via mijn toetsenbord kan bedienen (ik gebruik i3gaps). Dit kan voor een ander echter een ramp zijn.
Dit ziet er uit als iets dat ik zou willen gebruiken. Ik heb een paar jaar geleden een keer een verticale "muis" geprobeerd (een soort joystick die je over de tafel schoof) en dat vond ik verschrikkelijk onhandig werken. Het was vast goed tegen RSI in je pols, maar mijn schouders vonden het maar niks.

Ik ben groot fan van "gebroken" toetsenborden omdat ze een veel natuurlijkere typehouding geven. Deze muis lijkt hetzelfde te doen. Dit apparaat daarentegen doet m'n vingers trillen en m'n pols jeuken: "Waarom hou je je polsen zo gedraaid?" kriebelt in mijn achterhoofd.

Ik wilde een gebroken tenkeyless keyboard gaan kopen maar misschien moet ik eerst maar eens zo'n muis bestellen.

update Ik zie dat er een hele serie van dit soort muizen in pricewatch staat, die ik dusver blijkbaar over het hoofd heb gezien.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20 augustus 2018 10:40]

Heb je al eens met een Wacom gewerkt? Ik krijg zelf ook enorm last van m'n schouder als ik een normale muis gebruik. Ik gebruik nu al een paar jaar de Wacom Bamboo en ik heb nergens meer last van :)
Niet dat exacte model, maar wel met andere stylus-gebaseerde oplossingen. Voor sommige taken is het geweldig, maar ik kreeg last van schrijverskramp. Handschrift is ook nooit mijn sterke kant geweest, om het even heel voorzichtig uit te drukken.
Gebruikte jaren een Bamboo. Helaas gesneuveld en nu een draadloze Intuos gekocht. neem ik altijd mee, waar ik ook werk. Ideaal, snel en nergens last van. Als ik toch af en toe een muis pak, voel ik meteen mn schouder. Nooit meer zonder. 1 nadeel, draadloos gaat na 20 minuten op standby. 1 langer koffie halen en je moet knopje indrukken en 3sec wachten ofzo. en toch, elke keer met de pen proberen en denk ik "huh.. ohja, hij is uit.."

M'n baas werkt met een Trackpad, en is daar ook enthousiast over. Vraag mij of dat nog beter is, al zou ik de pen denk ik wel missen.
Doet mij denken aan de Bakker Elkhuizen muizen.
Ik heb een tijd lang gewerkt met een verticale muis (van Evoluent) maar kreeg ook daar na een tijd problemen in mijn arm. Wel minder snel dan met een gewone muis.

Tegenwoordig werk ik met twee Magic Trackpads, eentje links en eentje rechts. Dat werkt super. De bewegingen zijn veel gevarieerder en natuurlijker, zodat ik geen last meer heb van klachten aan mijn arm. Het is even wennen maar ik wil niet meer terug.
Zou een mooie vervanging kunnen zijn voor de Microsoft Sculpt Ergonomic. Voor mij persoonlijk de beste muis met voldoende ondersteuning voor je volledige hand. Deze is enkel alleen te gebruiken met dongle. Dit zou een mooi ergonomisch alternatief kunnen zijn met bluetooth ondersteuning!

[Reactie gewijzigd door Ronwiel op 20 augustus 2018 10:51]

Perixx heeft dergelijke muizen voor links- en rechtshandigen, bedraad en onbedraad voor een prijs van een normale muis. Heb zelf twee perimice-513 en dat werkt perfect. Deze zijn maar 15,- p/s via Amazon.de

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True