Logitech brengt Pro Wireless-muis voor gamers uit voor 149 euro - update

Logitech heeft de Pro Wireless aangekondigd, een draadloze muis waarmee het bedrijf zich met name op gamers richt. De muis beschikt over de nieuwe Hero 16K-sensor en krijgt een adviesprijs van 149 euro.

De Hero 16K-sensor zorgt ervoor dat de Logitech Pro Wireless een gevoeligheid heeft van 100 tot 16.000dpi. De knop om de dpi-waarde aan te passen zit aan de onderkant van de muis. Verder ondersteunt de Pro Wireless de draadloze LightSpeed-technologie, die volgens de fabrikant de vertraging zoveel mogelijk reduceert. Ook draadloos laden via een muismat met PowerPlay behoort tot de mogelijkheden. De accu zou 48 uur moeten meegaan op een lading. Mocht de accu leeg zijn, dan kan de meegeleverde kabel worden gebruikt.

Een kenmerkende eigenschap van de Logitech Pro Wireless is het feit dat de muis slechts 80 gram weegt. De fabrikant levert geen kleine gewichtjes mee om het gewicht naar de eigen voorkeur aan te passen. De knoppen aan de zijkant zijn eraf te halen en te verplaatsen naar de andere zijde, zodat zowel links- als rechtshandigen gebruikers er gebruik van kunnen maken. In totaal beschikt de muis over zes programmeerbare knoppen, waarbij de linker- en de rechterknop vijftig miljoen clicks moeten meegaan. De nieuwe draadloze muis komt naar verwachting ergens in augustus beschikbaar en krijgt een adviesprijs mee van 149 euro.

Logitech heeft verder de bestaande, bedrade Logitech Pro Gaming-muis een upgrade gegeven, claimt The Verge. Deze muis zou over de Hero 16K-sensor gaan beschikken en flexibelere kabel krijgen. De prijs zou gelijk blijven. Die bedraagt nu in de Benelux 70 euro.

Update, woensdag 29 augustus: Dat de Logitech Pro Gaming een update krijgt, schrijft The Verge, maar dit is niet officieel door Logitech aangekondigd. Het artikel is hier op aangepast.

Logitech Pro Wireless

Door Joris Jansen

Redacteur

21-08-2018 • 17:14

103

Reacties (103)

Sorteer op:

Weergave:

Zo dat is nogal een dure muis. Even een Powerplay-matje er bij en je bent 250 euro lichter.
De muis ziet er nogal simplistisch uit, het zal wel een hoge DPI hebben maar rechtvaardigt dat de prijs?
Batterijen gaan 48 uur mee, really? Ik kan mij niet heugen wanneer ik voor het laatst m'n batterijen heb vervangen van m'n wireless muis, zeker meer dan een jaar geleden.
Jouw muis is dan ook geen 80 gram met inductie-technologie ingebouwd. Accu = gewicht.
En hoeveel gamers zullen een muis kopen vanwege het gewicht? ;s Batterij>gewicht
Er zullen heel veel gamers zijn die specifiek een muis kopen vanwege het gewicht. Een te zware muis kan bijvoorbeeld er voor zorgen in een shooter dat je minder goed kunt aimen (inertia en 'doorglijden'), los daarvan voelt het niet fijn in je pols. Er zijn legio youtube kanalen (voorbeeld: youtube link) waar muizen getest worden en er specifiek gekeken wordt naar o.a. gewicht, vorm, lengte / breedte ratio en de 'hump' van de muis. Los daarvan natuurlijk ook naar de sensor en buttons.

Deze muis, hoewel op het oog saai en minimalistisch, scoort uitermate hoog op al deze features en is in samenwerking met top teams gemaakt. Zelf ben ik eigenaar van een G305 en vind ik qua feature set redelijk overeen komen, maar dan een wat schappelijker prijsje hebben.

Om terug te komen op je vraag: het gewicht van deze muis (G305) was voor mij de doorslaggevende factor (na meerdere muizen in de winkel 'aangevoeld' te hebben) om te kopen om mijn oude G602 te vervangen. Gevoelsmatig ben ik van extreem zwaar (G602 had 2x AA erin) naar behoorlijk licht gegaan (90G), tot op heden nog geen enkel moment spijt van gehad. :*)

Als reactie op @michielvz: weerstand kun je ook creëren door een andere muismat te gebruiken, bijvoorbeeld stof (bijv. Qck, Qck Limited, Dex (linkje naar genoemde matjes)) in plaats van plastic. Los daarvan: ieder z'n eigen voorkeur, deze muis geeft dan weer mooi een extra optie :-)

edit: interpunctie en toevoeging urls

[Reactie gewijzigd door wreedheid op 23 juli 2024 10:28]

Heb zelf de Chaos Spectrum + powerplay en ik merkte idd heel snel dat de stoffen muismat die je krijgt bij de powerplay set een STUK meer weerstand bied dan de harde muismat.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan ook uit naar de harde muismat en merk ik dat ik echt véél beter kan aimen (in Overwatch bijvoorbeeld) met de harde muismat.

Hoop dat deze muis prima is, de Chaos Spectrum heeft issues met de muisklik waar hij soms dubbele kliks registreerd ipv enkele en dat is echt súper irritant.

(Net voor de grap even gezocht naar een oplossing... in eerste instantie riep iedereen dat het een hardware issue zou zijn.. nu even een software-oplossing geprobeerd om te kijken of dát werkt. Als iemand soortgelijke issues heeft met zijn Logitech muis laat me dat weten dan zal ik terugkoppelen of dit werkt of niet)
Ben nu wel benieuwd of je het software matig hebt kunnen oplossen. Ik heb dit probleem namelijk zelf eerder gehad (bij een Logitech muis) en dat was het begin van het einde van een van de buttons. Uit eigen ervaring zou ik je aanraden - zeker gezien de prijs van de muis die je in bezit hebt - om contact op te nemen met de helpdesk van Logitech, waarschijnlijk heb je binnen no-time een nieuwe muis in je bezit.

edit: interpunctie

[Reactie gewijzigd door wreedheid op 23 juli 2024 10:28]

ja ik had het zelfde. met items slepen in guildwars 2 was irritant dat ie heletijd dubbel klikte en dus het slepen cancelde. de muis was aan het dood gaan.. ik heb die logitech g502 6,5 jaar gebruikt. prima muis. heb nog verder gekeken naar ander merk. maar vanwege de vorm en de levensduur heb ik toch maar weer een logitech gekocht. die spectrum ofzo. ding is wel zwaar (zonder extra gewichtjes erin). mja pech gehad.

heb ook een toetsenbord van logitech gehad. een g15 dacht ik. die heb ik bijna 9 jaar gebruikt. dus prijs kwaliteit is wel goed. alleen heb dit keer een corsair bord gekocht. die werd beter beoordeeld in reviews.
Gewicht is iets persoonlijks. Mijn G5 had ik vol met gewichten zitten. Mijn G502 is stock zonder gewichten en dat bevalt prima. Mijn G603 is met een AA batterij ongeveer net zo zwaar als een G403. Qua gewicht zijn ze voor mijn perfect. Veel lichter hoeft voor mij niet, ik heb een beetje gewicht nodig. Ik speel ook op hogere DPI dan de meeste mensen, voorheen op 2500 maar tegenwoordig rond de 1800. Zo kan ik een kleine muismat gebruiken en met kleine bewegingen nog steeds super accuraat zijn. Voor mij is dat hele geschuif met de hand heen en weer super onpraktisch en uitputtend en niet accuraat. Er zijn genoeg mensen, pro's, waar het wel voor werkt.

Het jammere aan deze muis vind ik overigens dat ze geen free-wheel scroll hebben gebruikt zoals in de G502. Je gebruikt het niet in games, maar daarbuiten tijdens het surfen gebruik ik het wel ontiegelijk vaak.
Wat voegt meer dan 48 uur batterijduur toe aan de muis? Je gamed niet 48 uur non stop. En is waarschijnlijk in korte tijd weer helemaal geladen. Als die 48 uur wel nodig is, heb je dus de oplaadbare mat. Kan je oneindig doorgaan.
Kortom; voor een casual gamer is dit prima, voor een die-hard gamer koop je de mat en is het ook opgelost. Die besparen namelijk niet op gamen. Ik zie het probleem niet :)
Gewicht voor gamers is trouwens wel een belangrijk punt, zeker als je lang gamed. Het gewicht moet dan precies goed zijn voor je pols/arm. Dat is belangrijker dan batterijduur natuurlijk.
Wat voegt meer dan 48 uur batterijduur toe aan de muis?
Een stukje comfort: ik baal altijd als ik mijn muis weer moet opladen (24-32 uur accuduur), dus ik zou de vraag eerder andersom stellen: wat voegt die paar gram accu minder toe aan de muis? ;)

[Reactie gewijzigd door Nas T op 23 juli 2024 10:28]

Dan koop je de mat zoals hij aangaf...
Vergeet niet dat een kleinere accu betekent dat de levensduur van de accu lager wordt omdat je hem vaker moet opladen.
Daar maak ik me op zich niet heel erg zorgen over: producten in Europa moeten voldoen aan een verwachte levensduur. Als van een muis een accu na 3 jaar niet meer oplaadt en de muis niet overmatig gebruikt wordt, mag je best stellen dat dat product niet voldoet aan de verwachte levensduur en je product defect is en garantie op zijn plaats is.
Als fabrikant zou ik toch wel zeker mikken op een levensduur (bij een bovengemiddeld verbruik) van tussen de 5 en 10 jaar.
En licht is niet perse beter. Ik vind een beetje weerstand door een zwaardere muis juist fijn.
Genoeg blijkbaar, de muis is al voor de launch gebruiklt door London Spitfire om mee te spelen in de OverWatch League en heeft daarmee de competitie gewonnen.

Tevens hebben blijkbaar meer dan 50 eSports spelers meegeholpen bij het ontwerp.

Bron: https://blog.logitech.com...ng-mouse-a-proven-winner/

PS: deze regel in het artikel klopt niet helemaal:
" In totaal beschikt de muis over zes programmeerbare knoppen, waarbij de linker- en de rechterknop vijftig miljoen clicks moeten meegaan. "

Dee side buttons zijn verwijderbaar en kunnen links of rechts geplaats worden (of niet of allebei), dus dan kom je uit op 4-8 knoppen.

Edit - Website zegt 6 programmeerbare knoppen. Misschien dat links en rechts de zelfde response hebben? Lijkt me echter sterk aparte switches want links vs rechts, dus theoretisch lijkt me dat je ervoor kan kiezen ze te verwijderen of allebei te plaatsen, e.g. 4-8

[Reactie gewijzigd door Zalustra op 23 juli 2024 10:28]

Voor een goede gamermuis zijn een aantal zaken erg belangrijk: de sensor (uitstekende tracking benodigd, lage lift of distance, geen acceleration/decelleration/jittering/skipping/angle snapping) en zoals Tweakers al goed in het nieuwsbericht aangaf het gewicht (lager is beter, snel/mobiel), ook de knoppen (o.a. hoe ze klikken, licht maar geen onbedoelde kliks, goede feedback) en de vorm, alleen dat laatste is erg persoonlijk (namelijk hoe groot zijn je handen, wat heeft je voorkeur en welke grip gebruik je: palm, claw of fingertip). Dus voor competitieve top spelers kan ik me voorstellen dat de prijs minder een rol speelt en je gewoon de beste en fijnste muis wil die je kan krijgen.

Deze nieuwe Hero sensors van Logitech gebruiken minder stroom en presteert uitstekend (wellicht wel de beste op het moment). De muis gaat ongeveer 49 uur met een volledige laden maar dat is met RGB lightning, maar zonder kan je ongeveer 63 uur mee met een lading, dat is grofweg 2x zo lang als de G403 en de G903 (zonder Hero sensor, maar met met de Pixart PMW3366 Optical, wat ook een uitstekende sensor is). De G Pro wireless muis is verder in ongeveer 2 uur opgeladen. Wat ook geen onbelangrijk punt de muis presteert ook net zo als goed bedraadde versies. Logitech zet de laatste tijd er in op draadloze muizen en die vallen op een erg positieve manier op, wat ook te prijzen is.

Hoe weet ik dit terwijl de muis pas net is aangekondigd? Ik verwijs je daarvoor en voor meer informatie graag naar Rocket Jump Ninja. :) Ik ben hem een paar maanden geleden tegengekomen op Youtube. Hij heeft veel kennis van muizen en doet er vaak een duidelijke reviews over waar hij langs alle punten gaat. Hij speelt al meer dan 19 jaar Quake en heeft de afgelopen jaren meer dan 80 muizen gereviewd. Hij heeft deze G Pro wireless muis al een paar maanden in gebruik. Hij krijgt dan ook vaak pre-productie samples/productie modellen opgestuurd om te testen. Zie: Rocket Jump Ninja Review Logitech Wireless G Pro voor zijn review. Daar vind hij na het testen de prijs hoog, maar wel gerechtvaardigd.

En verder heeft hij een Rocket Jump Ninja Top 40 lijst gemaakt onderaan de lijst zie je dat hij vandaag de lijst heeft bijgewerkt, waarbij deze G Pro Wireless nu op nummer 1 staat. Daaronder zie je zijn persoonlijke top 10 (aangepast op zijn voorkeuren).

Daarnaast is er nog een overzicht met alle muis reviews te vinden op: Rocket Jump Ninja Mouse Reviews

Maar dan blijft de vraag zijn er dan ook muizen met een uitstekende sensor met een lange accuduur? Jazeker :), die zijn ook (pas) afgelopen jaar door Logitech uitgebracht:
Logitech G305, Hero Sensor, 1 AA batterij, 250 uur high performance, 9 maanden op endurance mode. (Links-/Rechtshandig, 98 gram) Rocket Jump Ninja review G305
Logitech G603, Hero Sensor, 2 AA batterijen, 500 uur high performance, 18 maanden op endurance mode. (Rechtshandig, 135 gram) Rocket Jump Ninja review G603 Je kan deze muis ook met 1 AA batterij gebruiken (113 gram)

Hij geeft overigens aan in de G305 review dat je gewicht kan besparen door lithium batterijen te gebruiken (scheelt 9 gram), of zelfs een AAA + converter zou het 13 gram schelen, de G305 is dan 85 gram. Zo zou je dus van de G305 zelfs een nog lichtere muis kunnen, met een uitstekende Hero sensor die ook nog eens lang met een batterij mee kan. :)

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 23 juli 2024 10:28]

bedraad is altijd beter dan draadloos :?
Tegenwoordig niet meer. De technologie die logitech heeft bedraagt maar 5 a 6MS van movement tot registratie. Nu weet ik niet hoe dit is tegenover de bedraade muizen van logitech zoals de G502 maar veel meer of minder kan het niet zijn Tegen over bedraade muizen van andere merken zijn deze vaak vlotter

Tegenwoordig zou bedraad alleen beter zijn omdat het altijd een stroom toevoer heeft zonder dat het extra kost zoals met de logitech powerplay die meteen 100 euro kost.

Dat is verder dan ook het enige. Draadloze muizen zijn lang niet zo slecht meer als dat ze ooit waren. Vooral niet als je er goede kwaliteit spul voor gebruikt zoals Logitech dat gedaan heeft.
klopt dat de technologie erg is veranderd en steeds meer in de buurt komt. Maar ik bedoel te zeggen dat bedraad in elke toepassing toch beter is dan draadloos? Denk ook aan wifi etc?

maw, als je jezelf dan echt zo pro vindt, koop je bedraad spul ;)
Nou nee, dat hangt af van de speler. Niet elke speler vind bedraadde muizen fijn omdat er een draad aan hangt, dit draad kan haken achter objecten, kan drag veroorzaken omdat er veel muizen zijn met braided cables. Dan het feit dat er een bewegende kabel is waar rekening mee gehouden moet worden.

Wat Wi-Fi betreft is dit erg situatie afhankelijk, locatie en de snelheid van het netwerk. Mijn Wi-Fi heeft een ping die gelijk loopt aan mijn bedraadde netwerk. Mijn download is gelijk ana bedraad hoewel de upload van mijn Wi-Fi hoger is dan mijn kabel. Wi-Fi is niet zo traag meer als voorheen en kan net zo stabiel zijn als kabel. Het bovenstaande geldt ook voor bekabeld netwerk. Dit kan ook erg onstabiel zijn al is dat minder snel het geval, maar zeker mogelijk.

De technologie is niet "Steeds meer in de buurt" het staat er al pal naast. De draadloze muizen zijn al sneller dan de bedraadde muizen van Razer (toegegeven waren razermuizen altijd al trager dan logitech muizen.. maargoed eenander voorbeeld heb ik niet.)

Dat "Bedraad vs draadloos" argument is tegenwoordig niet meer zoals vroeger. Al raad ik mensen wel aan, als ze gaan gamen, dat ze bekabeld gebruiken. Maar dit heeft meer met bandbreedte te maken dan stabiliteit.Tenslotte, als mensen in het btreffende huis veel gebruiken maken van Wi-Fi heeft dat wel van invloed op de snelheid etc. Het is per definitie niet persé slechter dan

Ik zou zelf best een Logitech Powerplay willen met een compatible muis. Nu beweer ik ook niet dat ik een Pro gamer ben. Meer een casual met een dure smaak.
Zit natuurlijk een zeer groot verschil in een eenvoudige draadloze muis op Duracell of 1 met iets meer tech op een herlaadbare batterij. Die batterijen hebben sowieso al een veel kleiner vermogen.
Denk toch echt dat deze muis gewoon veel meer stroom verbruikt, aa batterijen hebben over het algemeen een vrij redelijke energie dichtheid vergeleken met accu's.
Het gewicht van een AA of AAA batterij voor een Pro Gaming muis is gewoon veel te hoog.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 23 juli 2024 10:28]

De g305 weegt slechts 10 gram meer met ee AA batterij. Met AA naar AAA converter en een AAA lithium batterij erin weegt de g305 nog maar enkele grammen meer. Het kan dus prima.

Voordeel van verwisselbare batterijen is ook nog eens dat je geen accu hebt die in de loop van de jaren minder word. (Ik koop niet zo vaak een nieuwe muis, mijn 10 jaar oude MX518 is 2 weken terug pas overleden)
Hey, de MX518, die heb ik ook gehad! Dat is dan ook gewoon een supergoede muis.

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik het gewicht van een AA batterij heb overschat.

Wel denk ik dat niemand er zin in heeft om een AA batterij elke week te moeten vervangen omdat gaming muizen natuurlijk inderdaad meer stroom verbruiken. Zeker als je de lichtjes aan hebt staan.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 23 juli 2024 10:28]

Voordeel van de G305 vind ik dan ook dat deze geen lichtjes heeft (op de batterij indicator na dan). Ledjes maken de muis alleen maar zwaarder (en het ziet er niet uit) ;)

Voor mij is het gewicht geen probleem (was de mx518 gewend) dus heb een paar goede oplaadbare AA batterijen aangeschaft.

Ik heb de G305 op aanraden van een collega gekocht die hem op het werk 8 uur per dag gebruikt. Kantoorwerk is minder intensief als gaming natuurlijk maar zijn batterijen houden het prima 2 maanden uit.
Ik benbhet niet eens met dat het er niet uitziet, maar dat is subjectief ;)
En LEDjes wegen enorm weinig.

Maar goed, de G305 klinkt inderdaad prima. In ieder geval is draadloos inmiddels niets mis mee. Ik zou nooit meer terug willen.

Ik heb dan de G900, maar die heeft een sensor die veel stroom verbruikt, LEDjes die stroom verbruiken en (gok ik) toch een accu die wat kleiner is. Die moet ik dus elke paar dagen even aan de kabel hangen. Maar aan de kabel is het gewoon een bedrade muis, dus ook tijdens het opladen werkt het prima. En opladen doe ik normaliter 's nachts.
Ik neem aan dat het niet elke twee dagen opladen is, maar dat als je hem bv 30 seconden niet aanraakt ofzo, ik zeg maar wat, hij in een standby modus gaat die minder stroom neemt.
Nogal een vreemde vergelijking. Jij hebt geen gaming muis met, zoals je al zelf aangaf, zo'n hoge DPI. En met zo'n laag gewicht. Grotere accu is namelijk groter gewicht.

Gewoon elke dag even aan een kabeltje hangen is beter dan een zwaardere muis. Zeker voor een gaming muis voor "pro" spelers. Verder heb je er idealiter de PowerPlay mat bij en dan is het al helemaal geen probleem meer.
Klinkt niet als een 1000hz polling muis dan ;-)
Het zou leuk zijn als ze wat grotere muizen maken met die gegevens zodat iemand met wat grotere handen ze ook kan gebruiken.
Ik heb nu de G602. Best goede muis. Het enige wat ik met die muis heb is dat de batterij 3 tot 4 keer per jaar vervangen moet worden en de knopjes aan de zijkant zitten te ver naar achter om ze goed te kunnen gebruiken. De afmeting is verder goed.
Simplistisch? Wat voor toeters en bellen had je verwacht bij een muis? Misschien begrijp ik de gamers-scene niet helemaal, maar ik snap niet waarom veel hardware eruit ziet alsof het is uitgekakt door een buitenaards wezen. Form over function?
80 gram is voor mij te weinig om shooters mee te spelen. Ik zit meer rond de 100-110 gram. Hoe is dit bij anderen?

48 uur vind ik ook niet bepaald veel om mee te gamen. Dan is de powerplay muismat wel een must.

Wel respect dat Logitech een draadloze game muis op de markt probeert te brengen.
Voor mij ook liever een iets zwaardere. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de G403/G603 (603 is incl. bluetooth). voor de laatste; link hier. Deze zit precies op het gewicht dat je wilt (met 1 batterij geplaatst). Daarnaast gaat deze ook langer mee op 1 batterijlading (weliswaar niet oplaadbaar). En presteerd verder hetzelfde qua report rate, echter is de sensor net even iets minder. Toch wordt deze door RocketJumpNinja wel hoog aangeschreven.

[Reactie gewijzigd door un1ty op 23 juli 2024 10:28]

Ondanks het feit dat de G403 en de G603 qua vorm hetzelfde zijn, zijn ze intern behoorlijk anders (buiten de genoemde Bluetooth connectiviteit). De G403 heeft een Pixart PMW3366 sensor, de G603 is op Logitech's eigen Hero-sensor gebaseerd (die veel energiezuiniger is, en daardoor veel geschikter voor gebruik in draadloze muizen). Ik kom zelf van de G403 (bedraad) af, en kan vertellen dat de sensor van de G603 minstens on par is, in de praktijk is er letterlijk geen verschil merkbaar in sensorprestaties. Ik speel zelf op een extreem lage gevoeligheid (ruim 70 cm / 360) en zelfs als ik hard mijn best doe kan ik die Hero-sensor niet laten spinnen (op 1000 Hz uiteraard, op 125 Hz is het wel mogelijk). Verder heeft hij - net als de PMW3366 - een perfecte 1:1 input, dus zonder acceleratie / angle snapping en dat soort fratsen. Logitech heeft met de G102/G203, G305 en G603 gewoon gekeken 'of de markt klaar was' voor gamemuizen zonder sensor uit de stallen van Pixart, en nu dat het geval blijkt te zijn gaan ze dit ook in de premium modellen toepassen. Het zou me niets verbazen als Logitech op termijn helemaal overstapt op sensoren van eigen makelij, en geef ze eens ongelijk.
Dat komt bij mij toch zeker op zo'n 2+ weken gebruik. Rustig opladen in de avond of tussendoor of tijdens moet ook geen probleem zijn.
Logitech is nu al meerdere jaren bezig met het uitbrengen van draadloze gaming muizen. Ze hebben fantastische draadloze tech wat dat betreft. Zie bijvoorbeeld deze review met charts van de G900/G903.

Overigens lijkt me 48 uur niet verkeerd, persoonlijk heb ik zelf nooit 48u aan 1 stuk door gegamed. Als je er meer uit wilt knijpen, kan je de lichten uitzetten voor ~63 uur aan batterij.

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 23 juli 2024 10:28]

Wat ik zou willen hebben is een G500 met de nieuwste sensoren en dergelijke. Dat was echt de fijnste muis die ik ooit gehad heb.

Je hebt me gehoord Logitec. Ga ze weer maken.
LinusTechTips heeft deze draadloze techniek vorig jaar(?) getest en het bleek dat de response tijd een stuk hoger was dan bekabeld. Ze waren best kritisch en het verraste hen dan ook dat dit het geval was.
Het is niet voor het eerst dat Logitech een draadloze muis voor gamers op de markt brengt. Het is ze al eens eerder gelukt met de Logitech G700(S). In mijn opinie een zeer fijne muis met modulair gewicht en genoeg programmeerbare buttons. Jammer dat de batterij vrij snel capaciteit verloor waardoor opladen elke dag nodig was, zelfs na het vervangen van de batterij. Toch heeft de muis zelf het bijna zes jaar volgehouden voordat de linker muisknop het begaf.
Ik ben wel benieuwd wat dan precies de vertraging is, behalve 'zoveel mogelijk gereduceert'. De hoofdreden dat pro's bedrade muizen gebruiken is dat extra kleine beetje latency. Als je een pro-gamer muis uitbrengt en die promoot met bekende esporters vind ik het wel opmerkelijk dat dit niet genoemd wordt.

Verder wel een mooi ding, lekker minimalistisch.

edit: Zie dat het wel op de productpagina staat, misschien iets om ook in het artikel te vermelden.

[Reactie gewijzigd door thescorpi0n op 23 juli 2024 10:28]

Inderdaad, de productpagina geeft report rate: 1000 Hz (1ms) (Als we de term LIGHTSPEED bij andere muizen van logitech opzoeken, mits dat een vaste term is natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Leonarduz op 23 juli 2024 10:28]

Voordat je denkt: 150 euro voor een super simpele muis?

Het is een draadloze muis, met een (mits beter of gelijk aan hun andere muizen) uitstekende sensor, met super lage latency (mits beter of geluid aan hun andere muizen: beter dan vele draadmuizen) en is draadloos oplaadbaar...

En dit alles zit verpakt in een muis van 80 gram!

Dat is lichter dan de G403 of Logitech Pro Gaming met een draad, en die zijn al bijzonder licht.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 10:28]

Maar met een lichte muis zwenk je toch meer uit als je snel wilt aimen?
Een zware muis heeft meer kinetische energie nodig om in beweging te komen. Uiteindelijk wil je dat een muis eigenlijk een soort extensie is van je hand/arm. Haast niet bestaand, zo natuurlijk mogelijk om je computer te bedienen 1:1 met je handbeweging.
Hoe vaak zwenkt een hand uit als men een glas of de deurknop pakt?
Goed punt, echter als je een deurknop pakt is dat niet met de snelheid die ik gebruik als ik richt, ofwel ik moet ook weer afremmen. Bij een deurknop eindigt mijn hand op een fysiek object en is er directe remming, met richten niet en moet ik die zelf creëren.
Hoe minder kunstmatig gewicht aan je hand op dat moment, hoe makkelijker het in te schatten is hoeveel energie je in je handbeweging moet steken. Natuurlijk is in dit geval voor de meeste mensen beter, maar je mag ongetwijfeld je voorkeur hebben voor extra zware gewicht aan je muis.
Speel jij shooters online? Want ik merk dat met een lichte muis ik enorm bagger richten, heb een zwaardere muis genomen en maakte veel meer kills. Dus ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn met een lichte muis.
Die was te koop bij Wehkamp voor nog geen 50 euro, maar helaas uitverkocht.
Zit eigenlijk te wachten op een g502 wireless, vind de 3 knoppen op de zijkant erg handig
Welke twee, deze heeft er toch ook twee of bedoel je dpi knoppen die ook weer een aparte toetsenaanslag kan geven?
Ik ben naar de 502 gegaan voor de scrolknop links en rechts optie die ik veel gebruik met gamen, snap niet dat andere merken daar niet mee komen.

ontopic: ben benieuwd naar de draad die hier bij zit, heb de draadloze g9.. hupeldepup gehad maar terug gestuurd omdat de draad veel te stug was, was echt niet fijn .
Twee? Nee 3. Dr zitten 3 knoppen op de zijkant van de 502. En die gebruik ik alle 3
Ik begrijp nog steeds niet wat het punt is van zulke hoge dpi's. Waarvoor is dat handig?
Dezelfde reden dat telefooncameras 20MP hebben of waarom de Note 9 1TB aan opslag kan hebben. Cijfers en overtreffende trap om de consument te overhalen.
Gewicht hoort wat mij betreft zo laag mogelijk te zijn. Lager gewicht betekent minder drag, en sneller en gemakkelijker kunnen bewegen. Gewichten van muizen voor snelle fps games zijn vaak ook laag: http://www.rocketjumpninja.com/top-40/
Deze muis staat daar op #1. De bijbehorende review: https://www.youtube.com/watch?v=NeWRU92qMUQ
Wanneer komt er nu eindelijk eens een opvolger van de G600?
Is de markt voor een muis met veel duimknoppen dan zo niche? Andere fabrikanten maken nog steeds muizen op basis van het concept.
Jammer dat er weer geen bluetooth op zit (G700/900 series). Heb nu de G603 maar die is kwa vorm net niet lekker, te glad aan de zijkanten (vooral rechterkant) zodat je het net niet lekker op kan tillen.
Dpi knop aan de onderkant... Wat een bizarre keuze.
Hoe vaak switchen mensen van DPI mid-action? Ik heb echter vaak zat "fails" gezien waarbij men per ongeluk hun DPI veranderd in the heat of the moment.

Voor die hele kleine groep heb je overigens de programmeerbare knoppen, waar je ook gewoon specifieke DPI's of DPI cycle aan kunt koppelen.

Overigens hebben, zoals hier boven ook al genoemd is, meer dan 50 e-sporters meegedacht bij dit ontwerp: https://blog.logitech.com...ng-mouse-a-proven-winner/

[Reactie gewijzigd door II Stevow II op 23 juli 2024 10:28]

Misschien niet mid action maar wel tussendoor. Bij verschillende spellen gebruik ik verschillende DPI niveaus afhankelijk van het soort wapen dat ik gebruik. Zeer onhandig als dat knopje op de onderkant zit imo. Genoeg ruimte op de bovenkant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.